Tékozló Homár

Kilométeróravisszapörgetés ellen - tippek, trükkök

2007.02.15. 07:02 | jackyll | Szólj hozzá!

Talán sikerült érzékeltetni a problémát, úgyhogy most jöhet végre pár hasznos praktikus tanács. Zsoci annyi hasznos infót küldött autóvásárláshoz, hogy ez itt csak a levele fele:

Nem az elsõ használt autót vettem már életemben, az alábbiakban csak a kilométeróra állásának valódiságának ellenõrzésre írok példákat (habár az állagról is írhatnék esszéket), pár fontos ötletet:

* Ha nincs szervizkönyv egy 2-3 éves autónál, akkor a kilométerórát 100%, hogy manipulálták.

* Ha van szervizkönyv, és kevés, vagy nem rendszeres elõírt ciklus szerinti a bejegyzés, akkor gyanakodhatunk, hogy van valami a palacsintában. Sõt a szervizkönyvet manipulálni is szokták, azaz kamu pecsét, kamu beírás. Ha túlságosan új a szervizkönyv a kocsi korához képest, és/vagy az utolsó szervizelés szerinti kilométerállás túl közeli, akkor az órában látható kilométerálláshoz képest, akkor szintén gyanakodhatunk. (Aki eladja az autót nem biztos, hogy rákölt egy szervizelésre, fõleg ha garancián is túl van.)

* Ha a kereskedõ azt mondja, hogy õ mindenképpen azt javasolja, hogy a kiszemelt állítólag 60-70 ezer kilométert futott autón érdemes végrehajtani a nagyszervizt, akkor a kereskedõ már tudja, hogy eljött az ideje a vezérmû szíj cserének. Ez már nem gyanú, hanem beismerõ vallomás.

* Másik fontos jel a féktárcsa állapota, azaz, hogy mennyire van lekopva. Érdemes megnézni olyan autókon a féktárcsa külsõ peremét, amelyiken tudjuk a valós futott kilométert, hogy mennyire van kivállasodva, hogy ezt a tudást felhasználjuk a használtautók vizsgálatakor. Ha túl nagy a váll a kilométeróra állásához képest, vagy nincs egyáltalán váll (lecserélték, vagy leszabályozták - leköszörülték a széleket - a tárcsát), akkor szintén gyanakodhatunk. Természetesen a váll mérete, függ a vezetõi stílustól, sportos vezetésnél a fékek erõteljesebben terheltek, de ebben az esetben nem biztos, hogy kímélték az autót.

* Céges autót ne vegyünk, mivel nem az alkalmazottak saját tulajdonát képzik, így nem vigyáznak rá. A cégek, flottakezelõk ritkán szabadulnak meg garanciaidõ lejárta elõtt az autótól. Ha céges autó, és kevesebb, mint 100.000 km van benne, akkor legyünk nagyon körültekintõek!

* Árulkodó jel a motorhang, de ez szakavatott fülek képesek meghallani.

* A Nyugat-Európából behozott autók szerviz nyilvántartása elég jó, egy kis nyelvtudással, akár e-mailen is szívesen adnak felvilágosítást motorszám, vagy alvázszám alapján. Pozitív tapasztalataim vannak a Nissan, Volvo, VW magyarországi központi képviseletekkel, mert Õk is elvégzik a szükséges ellenõrzéseket 1-2 nap alatt (megkérdezik külföldi partnereiket). Ha kereskedõ azt mondja, hogy nem tudja honnét jött az autó, vagy ködösít, akkor ezt az ellenõrzési fonalat akarja elvágni. Ne hagyjuk magunkat!

* Nagyon fontos árulkodó jel az olajcserére vonatkozó matricák, motortérben található szervizek által felaggatott kis tájékoztató lapok. Ezeket általában eltávolítják, ezért hiányuk is árulkodó lehet (sajnos ez is hamisítható, de erre nem szoktak figyelni). Több alkalommal tapasztaltam, hogy nem a motortérbe, hanem az ajtók belsõ élére, a küszöb környékére ragasztanak kis matricákat. Érdemes minden ajtónál körbenézni, hátha szerencsék lesz.

* Belsõ is árulkodó lehet, ha nagyon kopott benne minden és csak 40.000 km-et mutat az óra, akkor vagy a kocsiban laktak, vagy többet gurultak vele.

* Kereskedõ viselkedése nagyon sokat elárul. Ha alaposan vizsgáljuk az autót, sokat kérdezünk és ezáltal a segítõkézsége alábbhagy, esetleg otthagy minket, akkor szintén gyanakodhatunk, hogy valamit el akar titkolni a gépkocsiról, ez leggyakrabban a tényleges kilométerállás. Régebben, ha konkrétan rákérdeztünk, hogy tényleg annyi az annyi, akkor eleinte ködösítettek, mostanában a konkrét válasz: „Nem mi hoztuk be az autót, mi ezzel a kilométerállással vettük át”.

* Magyarországra behozott nyugat-európai autók esetén általánosságban igaz (tisztelet a kivételnek), hogy garancia idõ elõtt nem cserélik az autót. Ha kevesebb mint 3 éves, akkor azt azért szokták eladni, mert több van benne mint 100.000 kilométer.

A fentiek, és még egyéb szempontok alapján jól körbe kell nézni a kiszemelt autót. Én fél év alatt 120-130 autót néztem meg az ország teljes területén és elszomorító volt a helyzet. Most egy olyan autóm van, amibe kb 120.000 kilométer volt, de az óra csak 72.000-et mutatott. Használt autók esetén saját magunkkal is kompromisszumot kell kötnünk, azaz a cél érdekében, hogy autónk legyen, mennyire vagyunk hajlandók engedni a kereskedõk átveréseinek. Véleményem szerint a kilométerórában lévõ adat csak tájékoztató jellegû, csak az autó állapotának higgyünk. Érdemes magánszemélytõl, papírokkal venni autót, vagy esetleg mi magunk vállaljuk a külföldrõl való behozatalt, vagy legyünk nagyon genyák mi is (errõl majd az alábbiakban írok).

Figyelem a szerzõdésbe tüntessük fel az eladáskori kilométeróra állást és az ehhez kapcsolódó felelõsségvállalást, (ebbe nem fognak belemenni, de érdemes próbálkozni! Ez is árulkodó jel!).

Aki ezt elolvassa, az már felkészültebben állhat ki a kereskedõkkel szemben, a gépjármûvekért vívott csatában!

Travis azonban látott már falon hamis szervizkönyvet, így szerinte igazából az azonnali spontánégés az egyetlen biztos megoldás használtautóvásárláskor:

Annyit szeretnék közölni a tisztelt használtautó vásárlókkal, hogy nehogy azt gondolják, hogy a szervízkönyv az mindig igaz. Itt van pl. a nagybátyám, aki éves szinten 200-250e km furikázik. Õ a kocsiját úgy adta el (Mercedes Vito), hogy már az elején a szakszervízben(!!), minden vizsgáztatás után visszacsavartak olyan 50-60e km-t. Csak ennyi. Sok szerencsét azoknak akik használtautóra bízzák az életüket. Mert ezek után én nem valószínû.

Dáci szerint az egyetlen mûködõ megoldás, ha szerelõspanunk még vásárlás elõtt ránéz a kiszemelt gépjármûre:

Amennyiben lehetõség van rá, ezúton válaszolnék azért pár szóban arra amit írtatok, nem mint a megnevezett cégek képviselõje, csak az autókereskedelemben és javítási üzletben is érdekelt üzletember. Úgy gondolom, hogy igazatok van abban, hogy a használt autók piacán iszonytató káosz uralkodik. Aki szakmabeli, tisztában van azzal, hogy egy kocsit hogy lehet minimális befektetéssel a koránál évekkel és kilométerek tíz vagy százezreivel jobb állapotba hozni. És nem titok az sem, hogy sokan élnek is ezzel a lehetõséggel, hogy minél jobb árat tudjanak elkérni a portékájukért. Tetszik, nem tetszik, a piacgazdaságban farkastörvények uralkodnak, az emberek úgy tudnak pénzt keresni, hogy a "vedd meg olcsón add el drágán" elvet alkalmazzák, igaz ez minden szektorban, nem csak nálunk. Lásd az elsõ levélíró által felemlegetett élelmiszer átcímkézést...

Ne feledkezzünk meg viszont arról a tényezõrõl sem, hogy manapság mindenki minél olcsóbban akar hozzájutni a jármûvekhez. Ha valaki lát egy jónak tûnõ ajánlatot, gondolkodás nélkül mohó hörcsög módjára behapzsolja, nehogy valaki más halássza el elõle és nem mérlegel. Félreértés ne essék, nem akarnék én itt a mennybe menni, hogy mennyire tisztességes kereskedõ vagyok, de az ügyfeleimnek, akik használt autót vesznek tanácsolni szoktam, hogy ha bizonytalanok a dolgukban, inkább hozzanak magukkal egy ismerõs szerelõt, aki - és ezt az egyik levélíró is alátámasztotta - egyszerû jelekbõl ránézésre is sok információt meg tud mondani egy kocsiról. Ha egy kereskedõ ezt rossz szemmel nézi, akkor érdemes elkezdeni gyanakodni...

Abban persze egyetértek, hogy ha én bármilyen kereskedõtõl pénzért vásárolok valamit, akkor azt kéne kapnom, amiért fizetek, de sajnos a használt autók esetében ez a dolog nem mindig mûködik - ismerve a szakmát ezt akár tényként is kezeletjük. Így azt mondom, hogy még ha pár ezrest rá is kell költeni arra, hogy egy szerelõ ránézzen a kiválasztott járgányra, lehet hogy több tíz, vagy akár százezres kiadástól kímélhetjük meg magunkat. A témaindító levélírónak csak azt tudom mondani, hogy meglep a gyermeki rácsodálkozása arra a tényre, hogy a kilométerórákat pörgetik jobbra balra, mivel közismert tény, hogy autót ma már nem kilométeróra alapján veszünk, hiszen még az új autónál is hallani olyanról, hogy a szalon elõtte tesztautóként belerakott néhány ezer kilométert, csak aztán "lenullázták", és újként adták el.

Végezetül pedig azt megjegyezném, hogy egyetlen tanulság azért az összes írásból leszûrhetõ: Hogy a pórul járt vevõk utólag mindig mindenre fényt derítettek és mindig mindent megtudtak, kinyomoztak, stb. Tanácsom ezek után csak annyi, hogy - még ha valamennyivel többe is kerül - olyan autót vásároljanak meg, ami leinformálható, hiszen ha egy kereskedõnek nincsen rejtegetnivalója, akkor ebben még segítséget is nyújt a vásárlóknak. A fájó tapasztalatom viszont az, hogy az emberek ezen spórolnak - pedig tényleg a biztonságuk és akár az életük is lehet a tét - inkább megveszik az olcsó de kétes eredetû kocsit és még arra sem veszik a fáradtságot, hogy legalább a vásárlás után elvigyék és megmutassák egy szerelõnek, pedig egyszerû és nem túl költséges beavatkozásokkal is rengeteg kellemetlen meglepetéstõl kímélhetnék meg magukat. Van egy régi mondás, amit talán mindenki ismer: Olcsó húsnak híg a leve. - és ez igaz az autókra is.

Ezt az infót egy név nélküli olvasó is megerõsítheti, aki egyéb tanácsokkal is szolgál:

Ha céges flottában vagy Autópark-kezelõnél futott az autó, akkor a cég kb. 4-5 éves korában vagy 120-150 ezer km futásteljesítmény után adja el az autót. Ha kisebb cég használta, akkor gyakori az akár 200 ezer km is. Így ha nincs szervizkönyv - hallgasson a vásárló a statisztikára, az 5 éves kiszemelt autóban 120-200 ezer km van! Ebbõl a fele padlógázzal került bele. Ha van szervizkönyv, sürgõsen hívja fel a szervizt, aki kiállította, vagy legjobb ha személyesen befárad.

HA az autó az Eu-ból érkezett, legtöbbször törött volt, vagy extrém futásteljesítmény áll mögötte. Ha nincs szervizkönyv, felejthetõ! Ha van, beszélni kell a szervizzel ahol kiállították.

SOHA ne higgyétek el, hogy sorban állnak az autóért. A kereskedõ igyekszik pörgetni a vásárlót, ésszerûtlen döntésre kényszeríteni. Az autók az elméleti maximumra vannak árazva. A jó vételt kereskedésben felejtsétek el.

Hogy a bank mit kér az ügyintézéshez: hívja fel a vásárló a bankot! Az autókereskedõk sokszor a bank nevét sem árulják el, ahol a hitelt ügyintézik. Egyben lehet biztos a vevõ: a kereskedõ annál a banknál indítja a hitelt, ahonnan a legmagasabb jutalékot kapja. Alkudni lehet a hiteldíjmutatóból is, a kereskedõ jutalékának terhére. Élvezetes, ne hagyjátok ki!

Végül: autót SOHA ne egyedül, vagy családdal vásároljatok! Nem árt ha 2 hidegfejû hozzáértõ van veletek.

Egyflottáskocsiraisvigyázó meglepõ módon a flottás kocsik lecserélésérõl ejt pár szót:

Azt sokan mondták már, hogy a kilóméterszámláló nem isten, mert olyan isten nincs, aki minél kisebb annál jobban kell imádni. Hiába van benne csak 15 000 km, nagymama hideg induláshoz 6000-res fordulatra pörgetett illetve tesztautóként halálra gyötört karcmentes verdái helyett jobb egy láthatóan használt de leinformálható autót venni.

Általánosságban az éppen 100 e km alá tekert órákról nem árt tudni, hogy cégautók esetében szokott lenne cégautó szabályzat. Ebben általában az szerepel, hogy 3-5 év illetve 100-150 e km után cserélendõ az autó, attól függõen h melyiket éri el elõbb. A gyakorlatban ez úgy mûködik, hogy a határ elérésekor kezdenek új autót rendelni, ezért a 3-6 hónap illetve 10-20 e km túlcsúszás a szabályhoz képest általános. Ha tudjuk hogy a kiszemelt autó flottás volt, ezzel kalkuláljunk, ne a 98.999 km-el J (Az is számít h kulcsos, 150 km-két más által hajtott, vagy egy ember által esetleg kímélt kocsiról van szó.) Mindig az autó mûszaki állapotát nézzük mindenféle kisebb-nagyobb jelbõl, ne azt hogy milyen csili-vili vevõcsalogató trükköt dobtak be.

Érdekes, a zöldségesnél a fényesített alma meg az ép alá rejtett rohadó mindenkinek szemet szúr, egy nagy kiadásnál mint az autó meg elkábulunk a fényezéstõl, és csodálkozunk h nem azt kapjuk amit gondoltunk hanem amit eladtak nekünk….

Tamás az Auto Gigastore "beszállítójaként" tanácsolja az általuk bevitt 1-2 éves Toyoták és Focusok alapos átnézését:

Egy meg nem nevezendo cegnel dolgoztam soforkent, es nagyon sok cegautokent levetett kocsit vittunk az Auto Gigastore Kft.-hez, leginkabb a LeasePlan zrt. flottajabol. A LeasePlan 100-150e km-rel cserel autokat, ugyhogy ha valaki a fent emlitett Auto Gigastorenal vasarolna (leginkabb Focusokat, Toyotakat stb.), akkor jol nezze, meg mert eleg ramaty allapotban is lehetnek az egy-ket ev alatt belerakott 100e km-tol. Mentsegukre legyen szolva, hogy nagyon sok bank altal bevont autot is atvesznek, amik alig 3-5 honaposak, es alig van bennuk kilometer is, csak a tulaj nem tudta fizetni. Igazabol soha nem talalkoztam veluk a valos piacon, de tuti, hogy itt is vannak humbukok. Peldaul abbol kiindulva, hogy a muhely kozelebe csak a ceg alkalmazottai mehetnek, mas nem, mert kutyat kuldenek az emberre, meg eleg kemenyen utasitjak a tavolmaradasra.

Judit a biankó adásvételtõl szeretne mindenkit eltanácsolni, ha neadjisten ilyesmit kérne a kereskedõ:

A visszatekert km. órákhoz. Én életemben elõször és utoljára adtam el un. biankó adás-vételi szerzõdéssel autót. A "kereskedõ" hónapokig nem tudta eladni az autót. Addig fizethettem a biztosítást is. Majd egyszer az ország túlsó végébõl hívott egy Úr, hogy nekik nagyon tetszik az autókm megvennék látják 85.000km van benne. Mire én közöltem, hogy nem 85000 hanem 185000km van benne. Én odaadtam a szervízkönyvet és a téligumaimat, cserébe az órámat visszatekerték, a kormányt kicserélték és így árulták, és végül adták el 300000Ft-tal többért, mint ahogy tõlem elvitték. Az adás-vételin pedig sajnos én voltam az aláíró eladó. Ennyit az ilyen genszterizmusról.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása