Elképesztő, meghökkentő véget ért Varga László kálváriája az autópályakezelővel: ahelyett, hogy még nagyobbat rúgtak volna belé, a cég bocsánatot kért tőle, belső vizsgálat indult, sőt a vétkes alkalmazottak saját pénzből vettek neki ajándékba egy éves autópálya-matricát, ami 37200 forintba kerül. Komolyan, nemsokára százalékot fogunk kérni. (Csak tréfáltam.) A sztori, ha valaki nem emlékezne: a Naiv Ügyfél egyszer csak értesítést kapott, hogy matrica nélkül autózott az M1-esen, úgyhogy fizessen. Az egy dolog, hogy olvasónk tutira emlékezett, hogy nem járt arra, de a bírságot egy olyan, igen rossz minőségű fotó alapján szabták ki, amiről azt sem lehetett egyértelműen megállapítani, hogy milyen betűket és számokat mutat. A Homár olvasói például 13000 vs 500 arányban arra szavaztak, hogy az ott nem is László rendszámtáblája volt. Perkálnia mégis kellett, Ekkor jött a csavar: levelet, méghozza igen rokonszenves kaptunk Winkler-Virág András szóvivőtől, miszerint az ÁAK ügyfélszolgálata hibázott, olvasónk a büntetés összegét visszakapja, sőt még ajándék is jár neki. Fent látható az ÁAK levele az ügyfélhez, hajtás után Winkler-Virág levele a homárbéliekhez.
Kedves Homár!
Igyekszem figyelemmel kísérni a fórumot, és reagálni is, amint tudok. Nem csak akkor, ha vélhetően igaza van az ÁAK-nak, hanem akkor is, ha vélhetően nincs. Ez most az utóbbi eset. Szeretném tájékoztatásul megküldeni neked azt a levelet, amit a panaszosnak küldtünk. (csatolva)
Ezen túlmenően szeretnék azért pár gondolatot itt megosztani, részben reagálva a panaszos levélre, részben a kommentekre.
- Ha a reklamációnak halasztó hatálya lenne, mindenki reklamálna, az is, akinek erre semmi oka. Ezt az áldatlan helyzetet, illetve a jogi szabályozás adta keretet azzal védi ki az ÁAK, hogy mindenkit megkér, inkább fizesse be az alappótdíjat, az ugyanis 15 nap elteltével a négyszeresére emelkedik, és ha kiderül, hogy a panaszosnak igaza van, az összeget maradéktalanul visszafizetjük. Tehát azzal, hogy valaki befizeti a pótdíjat, nem ismeri el a másik igazát, és nem szűnik meg a panaszelbírálás folyamata sem.
- Az ÁAK nem manipulálja a képeket, ezt nem is tudja megtenni, meg egyébként igénye sincs erre. A kamerák olyan zárt rendszerben működnek, amelyben fotó elkészültének időpontja és helye automatikusan adódik a képhez, ebbe belenyúlni nem tudunk. Ezért fogadja el a joggyakorlat bizonyítékként az ÁAK által készített képeket, egyébként nem tenné. A mobilkamerák helyét és idejét GPS eszköz rögzíti, a fix kamerák helye adott, idejét atomórával szinkronizált időbélyegző üti a képre. Kizárt, hogy direkt, vagy véletlenül idegen képek kerüljenek a rendszerbe.
- Az adatvédelmi ombudsman ajánlása alapján az ÁAK nem kezelhet semmilyen személyes adatot (például hogy kik ültek az autóban, mi az autó típusa, stb.), ami nem függ össze a pótdíjazással. Emiatt az elkészült képekről digitálisan levágjuk a rendszám közvetlen környezetén kívül eső részeket. Sajnos ezzel elvesztjük azt a lehetőséget is, hogy bárki hivatkozhasson arra, milyen színű, típusú autóról is van szó. De hát ilyen a jogi környezet.
- Egyébként a fennálló jogi szabályozás alapján kollégáinknak nincsen döntési jogkörük annak elbírálására, hogy az egyébként bizonyítottan úthasználati jogosultság nélkül közlekedő autó, pontosabban annak rendszáma milyen autón, ki által és hogyan került az autópálya díjas szakaszára. Sajnos pontosan tudjuk, hogy történnek visszaélések a rendszámtáblákkal. Ezek a rendőrség hatáskörébe tartozó ügyek, az ÁAK csak annyit tehet, hogy az érintett autótulajdonosok figyelmét felhívja erre. Az ÁAK-nak a jogszabály szerint a bliccelő autó rendszámához tartozó tulajdonost vagy üzembentartót meg kell büntetnie, minden mérlegelés nélkül, az elkészült és feldolgozott fotó alapján. Az adott esetben is van ilyen kötelezettség, tehát a bocsánatkérés után megvizsgáljuk, hogy kinek a rendszáma szerepelt a fotón, és ha bliccelő, pótdíjat fog fizetni.
Ha adódna még fontos kérdés, szívesen válaszolok rá,
üdvözlettel,
Winkler-Virág András
Az utolsó 100 komment: