Igazi 2009-es hangulatú trükköt dobott be az ismert utazási iroda: megpróbálják májusban elhitetni a legbutább utasokkal, hogy azért emeltek árat, mert február óta sokat romlott a forint. De ezt csak a legbutábbak hiszik el, mivel az összes többi tudja, hogy a februári mélypont óta éppen hogy szilárdult a forint árfolyama. Mit tesz isten, az iroda pont annyival emelt, hogy a felháborodott utasnak ne legyen joga kötbér nélkül lemondani a befizetett utat. Íme RT története:
Szeretnék egy aktuális és tanulságos történetet megosztani Veletek arról, hogy az utazási irodák manapság hogyan használják ki ügyfeleiket a gazdasági világválságra hivatkozva.
"...a Neckermann valóra váltja!"
Még február elején elhatároztuk a feleségemmel, hogy idén meglepjük magunkat egy egyhetes, repülős, tengerparti nyaralással. Mivel a Neckermann-nal korábban már többször is utaztunk, ráadásul február 15-ig - még az Utazás Kiállítás előtt - 16%-os kedvezményt nyújtó külföldi utakat hirdettek, eldöntöttük, hogy belevágunk!
"Mi értékeljük a hozzánk való hűségét! Az elmúlt év 15%-os, születésnapi kedvezményét idén ráadásként még 1%-kal megnöveljük. Kedvezményeinkkel garantáljuk Önnek 2009-ben a nyaralás örömeit!"
Már az előleg befizetésekor és utána is még párszor rákérdeztünk az esetleges áremelési szándékaikra, azonban minden esetben megnyugtató vagy inkább elbagatellizált válaszokat kaptunk erre vonatkozólag. Május elején maradéktalanul befizettük a hátralékot, mire még aznap délután egy sajnálkozó e-mail kísértében egy több tízezer forintos számla fogadott minket a fent említett utazási irodától, mely szerint:
"...élve az általános utazási feltételeinkben szabályozott díjemelési jogosultságunkkal [a kikötött díjat] kénytelenek vagyunk felemelni. A díjemelés mértéke 8%, indoka a deviza forintárfolyamának változása, melyet csak részben, az utazási szerződésben kikötött díj 8%-a erejéig érvényesítünk. (...) Sajnáljuk, hogy minden törekvésünk ellenére sem sikerült elkerülnünk a díjemelést. Megértésüket és együttműködésüket kérjük."
Hogy-hogy nem, mindezt 40 nappal az utazásunk megkezdése előtt tették, és éppen 8%-os mértékben. Ha ugyanis most szeretnénk elállni a szerződéstől, az általános utazási feltételek alapján az általunk fizetendő bánatpénz az utazás megkezdése előtt 50-35 nappal 10% (34-15 nappal 40%, 14-4 nappal 70%, 3-0 nappal 90%). A Neckermann az utazás megkezdését megelőző 20 napon belül viszont a díjat már semmilyen okból nem emelheti. A bűvös 8% sem véletlen, hiszen legfeljebb ilyen mértékben alkalmazhat az iroda díjemelést "büntetlenül", azaz ha a díjemelés mértéke a 8%-ot meghaladja, akkor az utas bánatpénz fizetési kötelezettség nélkül elállhat a szerződéstől. Az indok pedig egész egyszerűen nevetséges, hiszen a forint árfolyama egyértelmű és folyamatos stabilizálódást mutat a februári (!) mélypont óta. A válság tényét a szóban forgó vállalat szakértői valószínűleg csak most, májusban realizálták...
"+1 érv a gyors döntéshez!"
Így a 16%-os kedvezményünknek - a rendkívül korai foglalásunk ellenére - ezúttal búcsút mondhatunk, és most választhatunk a 10%-os kötbér és az utazás meghiúsulása vagy a 8%-os többletköltség kifizetése között.
Egyébként már csak adalékként jegyzem meg, hogy az idei katalógusban szereplő általános utazási feltételek lényeges pontokban (pl. a kötbérek mértékei) eltérnek az interneten található, illetve az irodában aláíratott fénymásolat-salátával.
Ez az egész történet véleményem szerint a törvényi kereteket gátlástalanul kihasználó, előre kalkuláló multi etikátlan és gazdaságilag abszolút indokolatlan - leginkább a törzsutasaikat érintő - megsarcolásról szól. Ha mindezt csak ezer emberrel játsszák el az országban, akkor az is több tízmillió forintnyi extra profihoz juttatja őket, így a válság kellős közepén.
"Szolgáltatásaink az Ön kényelmét biztosítják."
Kíváncsi vagyok véleményeitekre és tapasztalataitokra!
Köszönettel és üdvözlettel:
RT
Az utolsó 100 komment: