Tékozló Homár

Uzsorakamaton gazdagodik a pécsi egyetem?

2009.06.24. 00:02 | szily | 100 komment

Nagyon helyes, ha egy egyetem nem a magas tudományok elitista fészke, hanem az életre felkészítő arána, ezért nem értjük Nevetek Elek siránkozását. A Naiv Ügyfél azon ironizál, hogy az egyetem a késve fizető diákokat "késedelmi díjnak" nevezett büntetőkamattal sújtja, ami az ő esetében évi 540 százalékosra jött ki. Mi itt a probléma? Az egyetem a gyakorlatban tanítja meg, hogy nem szabad eladósodni, illetve azzal a tudással is felvértezi a diákokat, hogy ha már tartozunk, akkor tízmillióval sokkal érdemesebb, mint harmincezerrel. Zokszó lentebb:


Ha egy sarki uzsorástól kaptam volna levelet, sem volnék úgy ledöbbenve, mint a minap. Pécsi egyetemem kíván kellemes nyaralást következő levelével:

„... a befizetési kötelezettség határidejének elmulasztása 3000 forint/megkezdett hét késedelmi díjat von maga után.”  Esetemben 30ezer Forint tartozásom volt (amit elfelejtettek feltüntetni a kiküldött papíron, de igazából tényleg mindegy is, mivel a díj mértéke független az összegtől), ami így 10 hét alatt épp 30ezer plussz befizetés lett.

Gyors számítással ez évi 540%-os késedelmi kamat. Én még a szerencsésnek érzem magam, mert e passzus arra is vonatkozik, aki esetleg 500 Forinttal maradt az egyetem adósa, számára ugyanez évi 32 400% késedelmi kamatot jelent.

Javasolnám, a nagyobb visszatartóerő kedvéért a napi 500ezer Forintos büntetést, egy hét nemfizetés esetén pedig a halálbüntetés bevezetését.

Értem én a mögötte meghúzódó jószándékot, de biztos, hogy ezt a magyar jogszabályok is megengedik? Lévén, ehhez képest a Provident baráti alapon nyújtja hiteleit?

Köszi! Üdv!
Nevetek Elek

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mylady 2009.06.24. 00:15:52

Ha ők felejtettek el tájékoztatni, akkor milyen alapon fizettetnek büntetést?

2009.06.24. 00:17:32

basszus, ha nem visszafele haladnek a postokban... :)

hazank fia 2009.06.24. 00:21:30

Ez nem kamat, ez buntetes.
Idezem:
"A költségtérítés késedelmes befizetése 3000.- Ft/megkezdett hét eljárási díj fizetését vonja maga után. (Juttatási szabályzat 1. sz. melléklete)"

Nem fizetted be az általad vállalt költségtéritést, utána kiakadsz, hogy a szabályzatban foglalt bünetetést elkérik. Nem értem. Szerintem simán ki is rughatnának.

Mylady 2009.06.24. 00:21:56

És akkor két észrevétel:
1. ez nem uzsorakamat, hanem büntetés
én nem érzem indokoltnak, hogy kamatként számoljuk
2. egy év 52 hétből áll - nem értem, hogy jött ki az 540%?

Mylady 2009.06.24. 00:23:11

@hazank fia: jól van, látom, nem vagyok egyedül...

monana 2009.06.24. 00:35:22

Ó de bírnám, ha ez visszafelé is működne, ugyanis az ösztöndíjam 3 hónap késéssel kaptam meg a PTE-től. Persze minden értesítés nélkül.

i hate the police (törölt) 2009.06.24. 00:36:18

@hazank fia:igy van és örüljön, hogy mondjuk nem a 9o-es évek elején járt egyetemre, mert akkor valszeg fel sem vették volna

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.06.24. 00:54:37

Google mondja: "A Közgazdaságtudományi Kar (KTK) azon hallgatói, akik a 2008/2009. tanévben nem egyenlítették ki határidőre költségtérítési kötelezettségüket a PTE KTK 2009/2. sz. dékáni utasítás értelmében nem használhatják az ETR-t."

Na ja, tandíjt baszik fizetni, azt sír a szája..

Megdobbent 2009.06.24. 00:55:48

De durva mar ez is. Odaig vagyok.

poisonborz 2009.06.24. 01:44:02

Azért hozzátenném hogy ez egy Egyetem, ahol a büntetést nem APEH-ellenőrök, hanem többnyire kedves TO-s/pénztáras nénikék osztják - a legtöbb tartozásnál, pl. az 500 Ft-os példa esetén a dolog simán lebeszélhető. A leadatlan indexért pl 12 ezres bírságok voltak elvileg, de töredék sem fizette be (egy haver 5 évig nem adta le, a poén kedvéért)

De a költségtérítés nem-befizetése gáz, és a szivatás ott érthető is.

Bambuló Házisárkány 2009.06.24. 02:48:32

sebaj majd az élet megtanítja a kutyafittyet! Próbáld csak meg a csekkjeidet nem fizetni, 10 hét után akár földönfutó is lehetsz. Ahh, nem is bosszantom magam.

ertekelem · http://www.ertekelem.hu 2009.06.24. 05:55:03

Hát ez durva két lábbal kéne kirúgni azt aki ezt kitalálta.

renugard 2009.06.24. 06:18:05

Ingyenélő féreg...
És az ilyet tartjuk el évekig. Hánynom kell

Pipas 2009.06.24. 06:18:16

Az egyetemnek több mint tíz éve súlyos gondokat jelent a késve vagy egyáltalán nem fizető hallgatók tömege.

Igen sokan kimaradnak és a felhalmozott egy-két év hátralékot soha nem fizetik meg.

A több milliárdos hiány miatt nincs pénz papírra, krétára, nincsenek könyvek és akkor még nem beszéltünk az egészségügyi intézményekről, amik egyetemi finanszírozás alá esnek.

Szerintem az APEH-el kéne beszedetni, akkor lenne csak nagy a felháborodás. ;)

renugard 2009.06.24. 06:21:31

@Mylady: olyan alapon, hogy ez egy KÖTELEZETTSÉG. Nem kötelező például egyetemre járni, viszont, ha már így dönt valaki, akkor vállalja az anyagiakat is.
Ha én nem fizetem be a villanyszámlát, akkor kikapcsolják az áramot. Ok-okozat. Érthető?

renugard 2009.06.24. 06:23:02

@Pipas: Inkább ki kéne vágni az ilyet, mint a macskát szarni.

sonance · http://www.sonance.hu 2009.06.24. 06:37:57

Ha hülye az ügyfél, ha nem, ez azért bunkó dolog, a büntetés mértéke szerintem több mint felháborító. A tizede már elfogadható.

Pipas 2009.06.24. 06:47:50

@renugard: De azt az ügyintézőt is, akivel 'meg lehet beszélni'. Ez a 'megbeszélés' kimeríti a hűtlen kezelés fogalmát.

Másrészről: annak idején részt vettem olyan képzésben, ami nem volt munkaköri kötelességem, költségtérítéseseket tanítottam szombaton plusz pénzért (kevés plusz pénzért).

Az egyetem egy darabig nem fizetett, mert a 'hallgatók még nem fizettek'. Amikor eljött a pénzügyi év vége és már néhány hallgató fizetett (vizsgázni akartak), akkor meg az egyetem befagyasztotta és lenullázta az alszámlát, merthogy hiány van.

Így aztán hoppon maradtam. :-O

Árpi a 4-ből 2009.06.24. 07:31:36

Na, azért a TO-on lévő kiskirályok se semmik!

Sajnos az egyik munkahelyem csődbe ment, sajnos (persze én is hibás vagyok) a HR osztályon eltűnt a diplomám.
Felhívtam az egyetem TO -át (5 évvel a diploma megszerzése után), hogy hogyan lehetne pótolni.
A TO vezető közölte, hogy 2500Ft és kérvényezni kell. De legyek szíves megkeresni, mert ő tudja, hogy meg van az és én csak lusta vagyok megkeresni és bár ne 2500, hanem 25000 Ft lenne, mert akkor biztos megkeresném....

Hát itt eldurrant valami... És írtam egy levelet az egyetem dékánjának! 2 hét múlva postán küldték a másolatot!

dpspeti 2009.06.24. 07:40:54

A leadatlan indexért pl 12 ezres bírságok voltak elvileg, de töredék sem fizette be (egy haver 5 évig nem adta le, a poén kedvéért)"

Jok ezek az urban legendák, hogy a haverom poenbol nem adta le... ha nem adod le a vizsgaidoszak után, akkor buntetes, de ha a szorgalmi idoszak kezdetéig még mindig nincs leadva, akkor nem buntetés, hanem nem tudja a félévet megkezdeni, hisz nincs hivatalosan lezárva a féléve és nincs megkezdve az uj. Tehát ez a haverod nem él, és tök butaság ilyet beirni...

A tandijbefizetes elmulasztása általában kezdodik egy felszolito levellel, kozben persze ketyeg a kamat, majd kirugás... hogy ezért neked fizetned kellett 30 ezret, ez nem hiszem, hogy igazságtalan lenne... inkább a tandij be nem fizetése az...

dpspeti 2009.06.24. 07:44:03

sonance: a buntetes merteke ahhoz igazodik, hogy mennyire van visszatarto ereje... és gondolom ez le van irva a szabalyzatukban. Egyetemek mukodese fugg attol, hogy az ember, aki végigjár egy felevet, a tanárokat kozben fizetik, a végén szépen "fizetes nelkul távozik"... En amugy 2 het haladekot adnek, arra persze bunteto kamat utána félév törlés...visszaeső diáknál kirugás... hisz gondolom, ha penzugyi nehezseg miatt nem fizette be, akkor azt az iskolával le lehet beszelni, részletfizetes stb.... de gondolom jelen esetben nem ez áll fent... csak nem fizette be es kesz

alfredo 2009.06.24. 07:47:06

Vajon mely karra, milyen szakra járhat a posztíró, ha ennyire fogalma sincs arról, mi a kamat?

Yeto 2009.06.24. 07:47:24

Gyere a BGFre, itt 2500 Ft a késés (összesen), mindegy mennyit késel, mindeg mennyivel. És még azt is megtanítják, hogy 540% helyett mennyi is lenne, ha kamat lenne...

alfredo 2009.06.24. 07:48:22

@sonance: Heti 300 forint? Leszarná mindenki...

TrilaX 2009.06.24. 07:56:58

Akárhonnan is nézzük, ez pofátlan lehúzás. Gusztustalan. Még akkor is, ha a büntetés jogos.

Lehetne pl az is, hogy aki nem fizette be a tandíjat, nem mehetne vizsgázni, vagy nem kapja meg az indexét. (Bokros csomag idején nálunk így működött.) Ennyi. Csak hát ugye ebben az esetben no money...

Fairy Girl 2009.06.24. 08:00:14

Nálunk a késésre nincs bünti. Persze se vizsgázni, se semmit nem tud az, akinek elmaradása van, de büntetés külön, az nincs. Lehet hogy felvetem, mint ötletet :)))))

Hang Ember 2009.06.24. 08:18:42

@hazank fia:
Akkor ezt a problémát a Bolyain és a SzIE-n is egyszerűen oldották meg. Mindkét főiskolán, ahol eddig hallgató voltam, úgy oldották meg, hogy addig be sem iratkozhattál, amíg a költségtérítés befizetését igazoló csekk postai feladóvevényét nem lobogtattad a beiratkozás alkalmával. Igaz, minden félévben végig kellett járni ezt a procedúrát, de sem a hallgató részéről sem az intézmény részéről nem volt további reklamáció, vagy büntetés, késedelmi kamat stb. Hozzáteszem, hogy most, évekkel az államvizsga után is ezt tartom a legcélszerűbbnek.

bicski 2009.06.24. 08:24:39

Polgári Törvénykönyv túlzott késedelmi kamatra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni

Frucsasz 2009.06.24. 08:27:21

Pálinkás szép jó reggelt!

Azoknak, akik szerint ez lehúzás, üzenném, hogy számolgassanak egy kicsit. Az egyetem az állami támogatásokból és a diákok által befizetett összegekből tartja fent a működését. Többnyire amúgy is veszteséges, legjobb esetben nullszaldós. Na most, ha a diák nem fizet be valamit, akkor attól függetlenül a kiadásokat (víz, fűtés, áram, tanári bérek, takarítók, stb.) még fizetni kell. Nem lehet ugyanis minden kiadást felfüggeszteni. Az ehhez szükséges pénz előteremtését többnyire rövidtávú hitelekből kénytelenek megoldani, aminek viszont kamata van. Vagyis az a diák, aki nem fizet időben, anyagi kárt okoz az egyetemnek. Úgyhogy teljesen jogos a késedelmi díj. Attól, hogy megtiltják a vizsgázást, még nem folyik be az a pénz, ami a hitelek fizetéséhez elég. A legjobb összevonni a kettőt. Pénzbüntetés, és vizsgázni csak a büntetés befizetését igazoló csekkszelvénnyel/banki igazolással lehet.

Virus 2009.06.24. 08:29:37

a forintot kis f-fel kell írni, tehát forint, és nem Forint. általános iskolás anyag. csak a rövidítés nagy F, Ft.

Frucsasz 2009.06.24. 08:35:31

@bicski: Ahogy fent is írták már: ez nem késedelmi kamat, hanem büntetés, ha úgy tetszik, pótdíj. Gondold végig. Ha l. parkolócédula nélkül parkolsz, megbüntetnek. A büntetés mértéke, ha egy héten belül befizeted, 4000 HUF (legalábbis a VIII. kerben). Ha egy héten túl, már 10 fölötti. Tehát egy hét alatt kb. háromszorosára nő a bírság. A PTK csak akkor irányadó, ha nincs külön rögzítve sehol (szerződésben, szabályzatban) a büntetés mértéke. Mivel itt a TVSZ-ben, vagy vmelyik másik szabályzatban benne volt, ezért itt ez az irányadó.

hatesz 2009.06.24. 08:37:31

mögötte meghuzodo joszändek???
Öcsem te el vagy tevedve!
Költsegteriteses kepzesre järsz? 10 het utän sem volt gyanus hogy nem fizettel?

"azta" 2009.06.24. 08:40:39

@renugard:
"renugard 2009.06.24. 06:18:05
Ingyenélő féreg...
És az ilyet tartjuk el évekig. Hánynom kell"

mint az erősen valószínűsíthető költségtérítéses oktatásban tanul. vagyis nem igazán ingyenélő...
khmm....

marvin 2009.06.24. 09:06:09

Na ezt hívják most ingyenes oktatásnak. Mikor elkezdtem az egyetemet, akkor vezették be a havi 2000 Ft Bokros-féle tandíjat. Aztán ugye el lett törölve. Az eltörléssel jelentek meg ezek a potdíjak az egyetemen. Minden késésért, különeljárásért fizetni kellett. Sokan voltunk úgy vele, hogy inkább maradt volna a havi 2000 Ft.

Az ösztöndíj késése miatt meg inkább a HÖK névre hallgató bűnszövetkezetnél kellene kopogtatni.

miss mazo 2009.06.24. 09:09:14

@sonance: első héten még a tizede volt, mégse fizette be.

olvasom a kuruc.infót ....nem szarabb az indexnél 2009.06.24. 09:12:53

akkor most még egyszer olvassátok el... 30000 Ft-ról van szó ... most esetleg kihagyhatott volna két bulis hétvégét és ki lehetett volna fizetni... és mindezt határidőn belül, hogy ne keljen +3000 Ft fizetni... én fizetésesen jártam az első évet és nem maradtam le.. nekem ment és másnak nem?? (nem szülői pénz, takarító cégnél délután 4 órát tekertem egy bazi nagy ipari szőnyegmosóval...R2D2val)

lakberendezo 2009.06.24. 09:18:32

NE FELEJTSÜK EL HOGY A PTE-RŐL VAN SZÓ, akik a beerkező szamlakat 30 napra kérik, majd 90-180 napra fizetik ki, es egy büdös fillér pluszt nem fizetnek rá.

homár molla 2009.06.24. 09:21:48

újabb pécsi bölcsész bazmeg. nem most tartjuk el, hanem majd amikor elvégezte az iskolát. pénzügyi területre semmiképp se adj be önéletrajzot, vagy legalább csatold ezt a posztot, megspórolod a személyes találkozót.

Steve the Great 2009.06.24. 09:28:26

Azért két és fél hónapot (avagy másként egy félév teljes szorgalmi időszakának 2/3-át) késni akárminek a befizetésével elég bátor dolog szerintem.

is 2009.06.24. 09:29:57

a büntetésnek pont akkorának kelle lennie, hogy fájjon, de kibírható legyen. különben nem büntetés, és le sem szarják.

lehet, hogy pár éve ez a tétel százalékos volt, és jóval alacsonyabb. csak akkor meg leszarták. hát majd most már nem fogják.

Mylady 2009.06.24. 09:31:24

@renugard: Értem amit írsz, meg azt is, miért van a felháborodás a nemfizetés miatt.
Csak a levélből számomra nem derül ki, hogy tudott-e a fizetési kötelezettségéről a hallgató. Nem védeni akarom, de bennem felmerült, hogy ráadásul az egyetem a hunyó.
Mikor én jártam (nem oda), akkoris voltak olyan dolgok, amik utólag jutottak az egyetem eszébe...

A jó öreg Hope 2009.06.24. 09:33:57

a pécsi egyetemen nagy üzemben folyik a lehuzás... mindenből pénzt csinálnak, amiből csak lehet... a könyvtári késedelmi dijak és brutálisak lettek stb... és ok ezzel nem is lenne nagy baj, persze tanítsák meg az embert, hogy idöben kell a dolgokat elvégezni...
na de a szolgáltatás amit sokszor cserébe nyujtanak... pfff kezdve a 15 000 Ft a kezedbe nyomnak jegyzetként egy cd-t, hát nem tudom, szerintem ennyiért azért ki is nyomtathatnák... ja és nem opcionális a jegyzet megvétele, hanem kötelező...

dpspeti 2009.06.24. 09:40:58

Gondolom a kamatot éves kamatra irta...3000 forint hetente, az havonta kb 12000 az egy évre 144000..ha 540%os éves kamatot számolt, akkor kb 27000 forintot nem fizetett be...

Blogger Géza 2009.06.24. 09:51:34

Itt kamatot számolni annyi értelme van, mint elosztani a BKV büntetést a buszjegy árával. Ott még ennél is érdekesebb % jönne ki. :)

A BKV sem bank meg az egyetem sem.

És tényleg nem rossz felkészítés ez az életre, jó dolog, ha az ember be tudja osztani a pénzét és idejében fizet, nem visizk el a kocisját, nem kapcsolják ki az áramot, nem korlátozzák a telefonhívásait... Ez talán hasznosabb tudás, mint amit az előadóban magyaráznak. :)

borgir 2009.06.24. 09:54:30

Mondjuk azért nem kéne megvédeni a PTE-t ekkora osztályharcos lendülettel. Ez a büntetéses történet úgy néz ki, hogy kivetik a költségtérítést (ha ugye nem tandíjnak hívják, ingyé' van)amiről elfelejtenek értesíteni (összeg, határidő stb.) menjen utána a hallgató. Majd félév közepén kiküldenek egy e-mailt, hogy nem fizettél és most megbüntetnek. Összeg, hátralék, határidő vagy egyéb ilyen népmesei elemek persze itt sincsenek. Majd jön a levél, hogy fizess x pénzt különben nem vizsgázhatsz. Na akkor már tudják a címem, ha behajtani kell?? Mondjuk a legutóbbi félévben már legalább e-mailben elküldték a részleteket.
Ugyanez vonatkozik a könyvtárra is, amikor már egy ideje gyülik a bünti, akkor jön az automatikus levél, hogy dádá. Akkor nem tudnak küldeni, amikor lejár, hogy esetleg visszakerüljön a könyv időben, mert más kivenné? Nem. Kell a pénz. Ez van. Érdekes módon angliában tudnak figyelmeztetni előre...

hehehehe 2009.06.24. 09:58:54

@Mylady: a postolo még számolni sem tud, mit keres az egetemen? :D

dpspeti 2009.06.24. 10:02:03

hehehehe: miért nem tud számolni? 30000 forinttal tartozott, ha heti 3000 forintot számolnak fel kesedelmi dijkent, az egy évre nezve tenyleg 540%os kamatot jelent. Hol rontotta el a postolo?...

helianthus 2009.06.24. 10:11:57

Vigyázok! Jelentek!

Szóval értem én, hogy pécsi bőcsész, aztán zsigerből gyűlölni kell, de ez azért nem korrekt. A Bkvs büntetés is x napon belül ennyi, x napon túl annyi, nem heti 3000 ft büntetés. Pótdíjnak pótdíj a javából.
A másik, kíváncsi lennék, hogy kapott-e róla korábban értesítést? Nem védem a posztolót (bár viruális rendőrként ez kötelességem lenne :D), de mi van, ha csak szimplán elfelejtette, hogy fizetniek kell? Én a rezsit pl. havonta fizetem, nem félévente, de néha belém nyillal a kétség, hogy vajon befizettem-e két hete vagy nem, aztán rohanok keresni a csekket.

Jelenttem!
Vigyáztam!
Pihentem!
Leléptem!

helianthus 2009.06.24. 10:13:56

@helianthus: őőő nem viruális (pláne nem virulens :D) rendőr vagyok, hanem virTuális.
Értettem!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.24. 10:31:53

@borgir: Erről van szó. Az összes oktatási intézmény lassna csak a lehúzásban jelentkezik. A történet öregbíti Pécs jóhírét...

Fairy Girl 2009.06.24. 10:34:36

@marvin: "Minden késésért, különeljárásért fizetni kellett. Sokan voltunk úgy vele, hogy inkább maradt volna a havi 2000 Ft."

Mi lenne, ha nem késnének a hallgatók a beadással, leadással, stb. stb-vel? Hát nem lenne nektek is egyszerűbb az élet?

Fairy Girl 2009.06.24. 10:37:52

@Mylady: A fizetési kötelezettségükről a hallgatók iskolától függően levelet+csekket, vagy a tanulmányi rendszeren keresztül értesítést (illetve a tanulmányi rendszerben állanódan ellenőrizhető "kiírt tétel"-t), ezzel együtt e-mailt is kapnak. (Mindezek mellett a költségtérítéseseknek azért úgy gyanús a dolog, hogy tudniuk kell, hogy fizetniük kell :) )

A postoló nem arra gondolt a levélben, hogy nem tudott a tartozásról, hanem, hogy a levélben nem tüntették fel, hogy az a bizonyos tartozás 30 000 Ft.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.06.24. 10:39:13

@borgir: "Ez a büntetéses történet úgy néz ki, hogy kivetik a költségtérítést ... amiről elfelejtenek értesíteni (összeg, határidő stb.) menjen utána a hallgató."

Gondolom, azért a hallgató tudatában van, államilag támogatott vagy költségtérítéses képzésre jár. Ez olyan, mintha azért nem fizetne adót a kezdő vállalkozó, mert nem szólt előtte az Apeh. Aztán meg csodálkozik a büntetésen.

helianthus 2009.06.24. 10:40:59

@Fairy Girl: amikor én jártam még régen, volt olyan, hogy a tanár a vizsgaidőszakban elment 1 hónapra külföldre. Nem tudtam vele aláíratni a zindexemet gyakorlatból, így nem mehettem vizsgázni se, időben meg pláne nem tudtam leadni. Volt olyan lány, hogy hasonló okból aláhamisította a tanár aláírását, ezt persze észrevették és két évre eltiltották. És ez nem urban legend, ott voltam. Kiment két évre németbe, aztán jött vissza, hogy befejezze a fősulit.

Fairy Girl 2009.06.24. 10:42:14

@A jó öreg Hope: Na mondjuk ez a "kötelező" ez a nem mindegy! :-O

Fairy Girl 2009.06.24. 10:47:26

@helianthus: Persze, tudom, hogy mindig vannak egyedi esetek, de ezekből általános következtetést nem lehet levonni. Pont ma volt bent nálam egy csaj, hogy ő bizony égen földön nem tud elérni egy tanárt. Mondom, a szobájában már nézte? Nem. Ott volt...

Meg volt reggel nálam egy külsős (!) tanár, aki direkt bejött reggel 8-ra külön időpontra, hogy azt beszélte meg egy hallgatóval (egyedül vele!), hogy aláírja neki az indexet. Itt várt kerek 1 órát, a hallgató meg sehol. Utána meg persze majd sír a TO-n, hogy nem tudta elérni a tanárt...

Én csak azt akartam mondani ezzel, hogy minden éremnek két oldala van, és hogy ezért tart itt ez az ország, meg ilyenek :)))))

A jó öreg Hope 2009.06.24. 10:48:02

@nyomasek_bobo: ez esetben szerintem ö pont államilag támogatott hallgató, csak gondolom tantárgy újra felvétel miatt kellett a kreditek után fizetnie... (persze ezzel is tisztáéban lehetne, csak mondjuk pont pécsen az elmult kb 4-5 évben vagy 3-4 szer változtak az ezzel kapcsolatos szabályok és értékek...)

Fairy Girl 2009.06.24. 10:48:56

@helianthus: Jaj bocs, még valami. Az egyetemek szabályzatában általában van egy olyan kitétel, hogy az oktató akadályoztatása esetén (pl. betegség, vagy volt olyan is, hogy sajnos elhunyt egy oktató, de a külföldi út is ilyen), hogy a tanszékvezető, szakfelelős, dékánhelyettes, vagy valaki jogosult az adott oktató helyett aláírni. (Ezt persze előtte a TO-val leegyeztetve, stb. stb.)

A jó öreg Hope 2009.06.24. 10:52:53

@Fairy Girl: az is megérthető, mert persze a tanár dolgozott a jegyzettel és ne az legyen utánna, hogy senki nem veszi meg, hanem másolgatják stb... csak az volt szar, hogy enniy pénzért igazán kinyomtathatták volna, mert nem vidám monitorról tanulni, nekem kinyomtatni meg drágább, mint nekik nagyüzemben...
de késöbb ezt is megoldották, mert a jegyzet árát egyszerűen beépítették a félév díjába... igy ha mondjuk egy félévet másodszor kezdtél, mert valamiért az előzőben nem sikerült befejezni a vizsgákat, akkor újra ki kellett fizetni....

Fairy Girl 2009.06.24. 10:55:39

@A jó öreg Hope: Szerintem nincs joga senkinek előírni kötelezően, hogy mit vegyél meg, mit ne.

A jó öreg Hope 2009.06.24. 10:59:56

@Fairy Girl: valószínüleg ezt vetette fel nekik más is és ezért építették be a tandíjba...:-)

Fairy Girl 2009.06.24. 11:05:58

@A jó öreg Hope: De akkor aki költséges, annak legalább adhatnák ingyen.

borgir 2009.06.24. 11:06:37

@nyomasek_bobo: Jaj, már megint ez az előítélet :) Persze, hogy tudja, hogy költségtérítést kell fizetnie. Én is tudtam. De gondolom Te a villanyszámlát is úgy fizeted, hogy beséltálsz havonta a szolgáltatóhoz és ott az irodán megkérdezed, hogy mennyit fogyasztottál, mennyivel tartozol. Ha pedig nem teszed meg akkor kiküldik a csekket a késedelmivel. Ha egyszer a büntetésről tudnak értesíteni múlt időben, akkor a határidőkről összegről, hátralékról stb is tudnak, méghozzá előre.

@Fairy Girl: Mi lenne, ha nem akadályozná az egyetem adminisztratív eszközökkel a hallgatókat? Pécsett pl nemrégiben még úgy volt, ha ismételt vizsgára volt szükség, akkor az alapból határidőn túli leadásnak számított. Kivéve, ha a beviszi az indexet a tanulmányi osztályra, megmutatja, és hazaviszi megint. Mindezt fél nap sorbanállással.

Peter Blau 2009.06.24. 11:07:20

Mit kaptam a több mint százezer forintos féléves tandíjamért?

- postán kiküldött, olvashatatlanul fénymásolt félévbeosztást.
- minden apróságért szívózó, de időben semmit soha megcsináló, viszont folyamatosan fenyegetőző TO-t.
- olyan időben történő diákmatrica osztást, hogy minden félévben egy utazásra azért ráfizessek a 100%-os jeggyel.
- elmaradt órákat, késve érkező, korábban lelépő tanárokat.
- slendriánul, elnagyoltan leadott tananyagot.
- rendszeresen a félév végén kiadott tematikákat, amikor a kötelezőnek megjelölt könyveknek már híre hamva sincsen egy könyvtárban sem.
- olyan tematikákat amelyeken amerikai és francia egyetemek jegyzetei jelenek tanulnivalóként, miközben a saját egyetemnek nincsen jegyzete az adott tárgyból.

A többit hagyjuk is, mert csak mérges leszek.

changebug (törölt) 2009.06.24. 11:07:50

Vazze levélíró, ne számolgasd a tartozást és a kamatot, hanem FIZESD KI! FIZESS!!!
Menj el egy hétre/hónapra a sörgyárba rakodni és lesz miből!
Tán csak nem a közgazdász fajtát fogod gyarapítani te is...

Mylady 2009.06.24. 11:09:02

@helianthus: nem pont ilyen eset, de jó példa a to-k működésére (még akkor is, ha ebből az esetből jól jöttem ki):
június vége, utolsó vizsga után, 2 tárgyból is 4-est kaptam, de nem baj, örülök, indexet leadom. Szeptember, beiratkozás, erősen gondolkodom, meg merjem-e kérni a tandíjkedvezményt a két négyessel, mikor volt olyan, hogy csak 5.0-ra lehetett kapni (a első 10-15 embernek adnak 30-40ezer kedvezményt az egyébként 200ezres tandíjból). Beadom, kapok 30ezret. Mondom az egyik csajnak, aki szintén ott a listán, hogy de jó, két 4-esre is adtak. Néz rám furcsán, ő egy 4-esre kapott ugyanannyi kedvezményt. Mindegy, nem érdekel, örülök.
December közepén felveszem az indexem, megszokásból belelapozok a korábbi félévekbe, látom, az utolsó vizsgámnál a kapott 4 javítva van 5-re. Nézem a Neptunt, ott is.
Megyek a to-ra, kiscsaj mondja, ja, igen, a tanárúr utólag úgy döntött, a többi felelet fényében jár az 5, hát átírta.
Kérdem, erről nekem nem kellene tudnom? To vezetője felkapja a fejét. Kiscsaj erősködik, hogy ő felhívott telefonon és szólt, hát nem emlékszem?
To vezetője megnyugszik és távozik. Én meg nézek tovább értetlenül, mert hát tutira nem hívott telefonon.
És belegondoltam, hogy alig akartam beadni a kérelmet a kedvezményre. Buktam volna 30ezret. Ami mondhatni nem olyan nagy dolog, DE! milyen alapon javítgatnak a tudtom nélkül az indexemben???

helianthus 2009.06.24. 11:12:10

@Fairy Girl: ezt nem tudom, én próbálkoztam mindenkinél és senki nem volt hajlandó aláírni. TO-n is voltam, ők vonogatták a vállukat.
Hozzá kell tenni, hogy a TO két nap volt nyitva hallgatóknak délelőtt 10-12-ig (talán vizsgaidőszakban többet)és egyszer mentem nyitásra, utcán találkoztam to-sal, mondom mennék hozzád ez meg az miatt, mondja jajj, hát ő most szalad fodrászhoz, menjek már vissza a másik nap. Másik tök hasonlő esetben a piacra ment, igaz felajánlotta, hogy várjam meg (:D:D:D) kb. másfél óra múlva visszajön, de mondtam, ez felejtős. Ja és én rendes hallgatóként próbáltam viselkedni, határidőkre ügyeltem stb. Elhiszem, hogy Te a másik oldalt látod és biztos ott is van igazság, de igazság ideát is van.

helianthus 2009.06.24. 11:18:12

@helianthus: még a határidőkre visszatérve, én dolgoztam suli mellett, muszáj volt, így többször előfordult, hogy nem tudtam határidőre elkészíteni valamit, ilyenkor minden esetben felkerestem a tanárt és személyesen kértem határidő hosszabbítást. Hozzá kell tenni, hogy miután képbe kerültek velünk kapcsolatban (voltunk egy páran még, akik melóztunk) nagyon rendesek és megértőek voltak. Persze biztos benne volt a mi hozzáállásunk is (udvariasan, a körülményekhez képest maximális teljesítményt nyújtva dolgoztunk/tanultunk.)

Fairy Girl 2009.06.24. 11:19:54

@borgir: Pécsről érdemben nyilatkozni nem tudok, de azt tudom, hogy nálunk ilyen nincs, minden a tanulmányi rendszerben történik, sőt ugye már az elsősöknek indexük sincs, úgyhogy nálunk jóval rugalmasabb a dolog hálisten. A SZE-n, meg még pár egyetemen pl. már évek óta nincs is paparalapú index.

A jó öreg Hope 2009.06.24. 11:21:02

@helianthus: mondjuk pécsen a ktk -n a TO-sok elött le a kalappal... nekem legalábbis velük nagyon jó tapasztalataim voltak és nagyon segítőkészek voltak...

exilis 2009.06.24. 11:24:16

Mylady: A javadra javítottak az indexben, te még reklamálsz ahelyett hogy lapítanál :)

Fairy Girl 2009.06.24. 11:26:19

@Peter Blau: Hova jársz? :)

@Mylady: Na ezért is jó ha már nincs index :)

@helianthus: ez viszont már tényleg gáz, és sokan, akik már nálunk másoddiplomáznak vagy ilyesmi, panaszkodtak is más helyekre, hogy milyen ügyintézés van. Mi szerencsésebbek vagyunk olyan szempontból, hogy relatíve kevesebb a hallgatónk, az össz létszám itt 6000 fő, de ebben ugye benne van a nappalis, levelezős, aktív, passzív, kihelyezett tagozat, mindenki. Ezzel szemben itt a TO minden nap nyitva van délelőtt és délután is, sőt szombaton is, és ha a TO-snak valaki szól pl telefonon, akkor nyugodtan be lehet menni más időpontban is (pl. aki messziről jön, vagy kisbabás, vagy akármi).

Az egyetemek egy része még nem szokott hozzá, hogy szolgáltatnia kell(ene). Ez persze nem azt jelenti, hogy a hallgatónak innentől kezdve mindent szabad, de azért az ügyfélbarát szolgáltatás bizony alapkövetelmény kéne hogy legyen.

Ja és én nem vagyok TO-s :)

Fairy Girl 2009.06.24. 11:28:07

@helianthus: Persze, itt is vannak sokan, akik dolgoznak, főleg a levelezősök, nyilván, és ha szólnak, akkor nincs is gond. A baj ott kezdődik, amikor eleve vizsgaidőszak végén, vagy UTÁNA (!) kegyeskedik valaki behozni valamit, amit mondjuk 3-4 hónappal korábban kellett volna, és még le is ordít minket, hogy hát mi az hogy nincs itt a tanár éppen akkor éppen ott, vagy hogy azonnal nem írja neki be... Ilyenek is vannak...

Agyalap 2009.06.24. 11:40:28

@dpspeti: Valamikor matek szakon végeztem, de ezt az 540%-ot azért elmagyarázhatnád...
Kamatról persze szó sincs.

"azta" 2009.06.24. 11:43:11

ahogy a kommentekből az leszűrhető:

"...És hogy senki se vehessen, se el ne adhasson semmit, hanem csak a kin a fenevad bélyege van, vagy neve..."
és a neve a fenevadnak: PTE ...

vinyi 2009.06.24. 11:49:46

Kisbarátom időben le kéne adni a feladatokat és egy fillért sem fizetnél. Erre nekiállsz itt síránkozni.... nevetséges vagy.

borgir 2009.06.24. 11:52:39

@Fairy Girl: Mostmár Pécsett is a legtöbb, ha nem az összes karon így van. Kezdetben persze már az is nagy könnyebbség volt, hogy ha volt elégtelen beírva nem kellett fizetni :)

Nyilván a hallgatókat sem kell félteni. Volt rá példa, addig balhéztak, hogy a tanulmányi osztály egyszerűen leszokott arról, hogy határidő után lezárja az indexeket, mert hátha vki(k) két hónappal (!) utána lebeszélt(ek) egy "vizsgát". Persze ma már ez sincs így, nagyon helyesen.

Brüki 2009.06.24. 11:55:37

igazábol ha a szabályzatban ez benne volt hogy ez az eljárás, és az egyetem erről tájékoztatta is a diákot
-(de legalábbis volt egy időpont amikor a diákságot erről tájékoztatták, pl beiratkozáskor)
-( azért a tájékoztatás elvárható, függetlenül attól hogy, így is úgy is érvényes a szabályzat )
, akkor erről lehetett tudni, függetlenül attól, hogy a kiküldött papiron mi szerepel...
Tehát bár az összeg magas, de rögtön a legelején is be lehetett volna fizetni a költségtérítést (pl diákhitelből), és akkor nem lenne késedelmi pótlék... és majd ha a megfelelő összeg pl a családi kasszában rendelkezésre áll 1 hónap késéssel pl, akkor abból a diákhitel rögtön vissza is fizethető egy összegben, nagyon minimális plusz kamat terhelés mellett (mondjuk 200 000 Ft diákhitel havi kamata 1583 Ft kb)

dpspeti 2009.06.24. 12:19:35

@Agyalap: hát akkor nezzuk:

30 ezer forintot teszel a bankba, eddig oks? És egy év mulva a kamatot, azaz a 30 ezer forinton feluli osszeget kiveszed, mennyit veszel ki, ha hetente 3000 forintot tesznek a kamatszámládra (bár ilyen nincs, de vhogy elkulonitem virtualisan)... nos? 156000 forint a helyes válasz... na most ez 520%-os kamat.../6000 forint hijan 540%...) en ennyire nagyvonalu voltam... persze jelen esetben nem kamatrol van szo, hanem heti 3000 forint kesedelmi dijrol, csak az iro gondolta, hogy igy látványosabb.... (persze, ha banki kamatrol beszelunk, akkor kamatos kamat, de tekintsunk el ettol :)) )

Lord Cavinton 2009.06.24. 12:19:58

A pécsi egyetem ráadásul nem szeret fizetni. Valahogy hónapokig tart, míg az ember hozzájut az összeghez, amivel az egyetem neki munkájáért tartozik. ARRA nem miért számolják fel a kamatot?

Sőt, addig is hízlalja a számlájukat a ki nem fizetett pénz.

dpspeti 2009.06.24. 12:25:40

Nálunk az egyetemen ez ugy nez ki, hogyha nem adod le az indexet idoben, akkor egyszeri kesedelmi dij. Ha nincs alairatva X jegy, es leadod, akkor X*kesedelmi dij... ha nem fizetted be a tandijat, akkor nem tudsz jelentkezni vizsgára es nem iratkozhatsz a kovetkezo felevre....

Netuddki. 2009.06.24. 12:29:25

te is a tandíj ellen szavaztál-e?

szakértőbb 2009.06.24. 13:22:40

@Pipas: Az egyetem reszere szolgaltatoknak jopar éve súlyos gondokat jelent a késve (vagy egyaltalan nem?) fizeto egyetem...

helianthus 2009.06.24. 13:58:18

@Fairy Girl: amit írtam már régen volt, persze lehet azóta változott a dolog, bár az a To-s nő még ott van. :(

Fairy Girl 2009.06.24. 14:00:08

@dpspeti: Igen, ez itt is így van.

@szakértőbb: És ez is :(

vinyi 2009.06.24. 14:10:36

Lord Cavinton: a felsőoktatás jelenlegi helyzetéből kiindulva a pécsi egyetemnek nemigen van bankszámlán lekötött pénze, de még látraszóló kamatokat se igen realizálhat...

renugard 2009.06.24. 14:16:51

@Mylady: Minden hallgatónak tudnia KELL, hogy mikor és mekkora összeget kell befizetnie. Ismerve a mai viszonyokat az egyetemen, nincs is más dolga.
@"azta": Akkor költségtérítéses, ha téríti a költségeket. Most éppen arról van szó, hogy nem térített, így megbüntették.

borgir 2009.06.24. 14:45:00

@renugard: Igyekszem tárgyilagos maradni, bár nehéz. "Esetemben 30ezer Forint tartozásom volt (amit elfelejtettek feltüntetni a kiküldött papíron)" írta a posztoló. Ergo nem történt kísérlet sem arra, hogy felszólítsák tartozásának rendezésére. Továbbá a levél elején kiderül, hogy vizsgaidőszak után (!) kapta meg a levelet a büntetésről, vagyis vizsgázni engedték, amit befizetettlen költségtérítés mellett nem lehet, nem is engedték soha. Tehát nem vezérelte más cél az egyetemet, mint egy minél nagyobb bírság kiszabása és behajtása, ha ugyanis a hátralékot akarta volna behajtani, akkor küldött volna felszólítást.

"azta" 2009.06.24. 14:54:25

@renugard: Akkor költségtérítéses, ha téríti a költségeket. Most éppen arról van szó, hogy nem térített, így megbüntették.

késedelemben van, vagyis téríti...

pottyosgaloca 2009.06.24. 15:39:11

Én pl félreértettem eddig,hogy mikor is kell vizsgacsekket vennem, ezért utólag visszaszámolva, vagy 2500 vagy 5000 Ft-tal tartozom a PTE-nek (bár az is lehet,h semmivel). Többször is érdeklődtem a pénzárnál,TO-n,mindenhol, honnan tudhatnám meg, van-e tartozásom biztosra, mivel az etr azt írja,hogy nincs (de akinek köztudottan van,annak is ugyanezt írja). Azt mondták a TO-n, hogy ők meg tudnák mondani, de inkább várjam meg, amíg kiküldik a levelet, az amúgyis folyamatban van,épp küldik az egész évfolyamnak. Mondtam, hogy de én most szeretném kifizetni, azért jöttem ide, de ők erősködtek,hogy már folyamatban van a levél. Mindez 1éve, azóta is semmi. Se nekem, se másnak. Remélem kamatostul küldik...

Fairy Girl 2009.06.24. 20:34:34

@pottyosgaloca: Én hálisten az ETR-t csak mint egy felhasználó ismerőse láttam, de nem is tetszik. Bár az meg, hogy mit mutat és mit nem, az nem a "gép" hibája (tudjuk, hogy előszeretettel szokás arra hivatkozni mindenhol, hogy a "GÉP" meg "A RENDSZER" hibája), hanem azé, aki nem rögzíti be az adott tartozást. Neptunban szerintem ez sokkal egyszerűbb, mert mindent neten, bankkártyával online kell (nálunk) intézni, csekkezés, papírozás, készpénz, pénztár, ilyesmi nincs. Az IV díjat saját magának írja ki a hallgató, saját maga befizeti, a Neptun ezt a vizsgán mutatja, és no problem.
(Le is kopogom, hogy mostanában már jól működik :))))) )

Mylady 2009.06.24. 20:54:37

@renugard: és honnan kell tudnia? ja, hogy arról értesítik...

mondom, nem védem az illetőt, csak én azt is el tudom képzelni, hogy az egyetem (is) hibás
számomra nem derül ki

Mylady 2009.06.24. 20:59:00

@totorohun: ennyi erővel a káromra is javíthattak volna...

fagzal 2009.06.25. 18:29:46

Ezek a fizetős képzések viccesek. Kifizetet az N valag pénzt, aztán meg kapod az olyasmit, hogy pl. a vizsga dátumát a vizsga napján írják ki (a tanár meg csodálkozik, nahát, senki sem volt az első vizsgán...), előadásra rossz megadott terem, rossz időpont, rossz nap, mindenféle létező határidő elmulasztva, satöbbi. A költségtérítéses diák == fejőstehén.

Mielőtt bárki beszólna: én "rendes" állami képzésen végeztem. (Szóval ti fizettétek helyettem :)))
süti beállítások módosítása