Tékozló Homár

Elfelejtett borravalót adni, leüvöltötték az olasz bácsi fejét a magyar pincérek

2009.10.02. 10:00 | ge | 327 komment

Zsuzsanna fel van háborodva azon, hogy nálunk a borravaló elvárt és kötelező, a külföldieknek meg szinte felszámolják előzetes figyelmeztetés nélkül. Férjének olasz családja előtt égett be a For Sale étteremben, ahol a magyar rendszerhez nem szokott olasz após elfelejtett borravalót adni, ezért üvölteni kezdtek vele.

Egy olyan fenoménról írok, ami már egy ideje böki a csőrömet. Szóval a magyar borravaló rendszerről. Én abban a hitben nőttem fel, hogy borravalót akkor illik adni, ha elégedettek vagyunk a kiszolgálással és az étellel, vagy egyáltalán egy szolgáltatással. Persze korai huszas éveimben hamar megtanultam, hogy ha kell, ha nem, akkor is kell adni, mert a pincérek keveset keresnek stb.

És persze leginkább, ha legközelebb is ott szeretném igénybe venni az adott szolgáltatást, akkor jobban teszem, ha adom az áfa és adómentes borravalót, amilyen jellegű bevétel nekem nem jár, de a vendéglátósoknak igen -ezt azért gondolom, mert tíz számlából, jó ha egyen lehet "felszolgálási díjat" kiszámlázva látni. És jó, ez belefér a mi kis közép-kelet európai országunk hagyományvilágába, hisz a fodrász se ad számlát, a kozmetikus sem -miután kifaggattak, hogy nem az APEH-nál dolgozom-e.

DE ami már többedszerre húz fel, az az, hogy amint a külföldi férjemmel, külföldi vendégekkel megyek valahova Budapesten, az a minimum, hogy piros betűkkel rányomdázzák a számlára, hogy "service fee not included"...magyarként még sose kaptam ilyet. A "szörvisz fí" mértéke megadva nincs sose, számlát róla még sose láttam.... Ennél még jobban elámultam azon, hogy az egyik pizzériában, miközben megyünk a pulthoz kártyával fizetni, a férjemnek két pincér is útközben beszól angolul, nagy mosollyal, hogy "dö szörvisz fí iz nat inkludid"...a terminálnál, mielőtt ütné be az összeget a csávó, az is mondja, hogy "mennyit üthetek, mert a szörvisz fí iz nat inklúdid". (Na jó, itt már rákérdeztem, hogy hivatalosan mióta kötelező jellegű borravalót adni? -magyarul, ugyan hiába beszélek hozzájuk magyarul, a pincér társadalom tagjai meg vannak győződve, hogy itt a "gazdag külföldire" kell hatni, a csóró(nak hitt), magyar lány mellette másodlagos a történetben.)

Apósom, anyósom olasz, eljöttek egyszer, amolyan életük utazásaként Budapestre, meglátogatni kisfiúkat, amúgy sose utaznak, étterembe is kb. tíz évente egyszer járnak (ez azért érdekes, mert az olaszok minimum hetente járnak étterembe, szociális helyzettől függetlenül.) Apósom életében először megkísérlt külföldön fizetni, na abból mekkora balhé kerekedett! Anyósom épp beszélt hozzám, férjem telefonon, após meg int a pincérnek, hogy fizetne...azt, hogy a számlát mikor hozták ki, apósom mikor fizetett, az már nekem kimaradt, akkor ugyanis szóltam volna neki, hogy el ne felejtse a kötelező tíz százalékot. És apósom nem adott kötelező tíz százalékot, mivel ő még külföldön nem járt, Olaszországban pedig nem borravalóznak, sőt, inkább az éttermek adnak a végszámlából kedvezményt (kivétel Lignano és Iesolo, mert ott a német túristák már elrontották a vendéglátósokat.) Amit ehhez még hozzá kell tenni, hogy az éttermeik nem drágábbak, mint a budapestiek!

Állunk fel az asztaltól, indulunk el, csávó utánunk üvölt valami földöntúli hangon, hogy "dö szörvíz fíi vóz NAAAAAAAAAT inklúúúúúúúúúúúúúúúúdid". Anyósom, egy kedves, olasz, idős néni (tényleg egy anyósok gyöngye), és apósom, aki ugyancsak egy csöndes átlag olasz bácsi, tág szemekkel néznek -nem mintha értették volna, hogy mit üvöltött angolul, úgyhogy lefordítottam és elmeséltem a problémát...(mindeközben a csávó mégegyszer leüvöltötte a fejünket). Erre a helyre amúgy azért mentünk, mert anyósom olvasta a túrista kalauzban, hogy ez valami szuper speciális hely, amit minden túristának látnia kell...biztos a pincérekre gondoltak.

Nos, ezzel a magatartással három problémám is van 1. a külföldiek nem hülyék, ők is látják, hogy se számla, se az étlapon feltűntetve a so called "szörvíz fí"... szóval tipikus balkáni átverésnek tartják ezt "szörviz fí" mozgalmat 2. a beszólogatós, fejet leüvöltős stílus szerintem abszolut nem fér bele semmilyen kifogásba vagy magyarázatba 3. ha én nem árulhatok semmit számla nélkül, akkor más mért igen???

Tapasztalom, hogy újabban az a magyar hozzáállás, hogy a külföldivel mindent meg lehet tenni, mert az úgyis tele van pénzzel, és úgy kell neki. DE én nem kívánok a magyar hozzáálláshoz csatlakozni, mert szerintem ez egy több szempontból is megkérdejelezhető eljárás. Egész konkrétan undorítónak és kicsinyesnek tartom ezt a módszert, annál is inkább, mert jellemzően nem a kis étteremek pincérei csinálják a cirkuszt, hanem a belvárosiak. Tudom én, hogy meg van ennek a nagy magyarázata: rossz a rendszer, meg az alacsonyak fizetések stb., de akkor is elegem van, hogy éghet a pofám minden alkalommal amikor külföldiekkel vagyok -nem csak, a magyarok által "übergazdag(nak hitt)" nyugatiakkal.

Üdv:

P. Zsuzsanna

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trocadero 2009.10.02. 15:04:42

Én akkor lepődtem meg, mikor Olaszországban egy kis benzinkútnál fizetni akartam az engem kiszolgáló kutas fiúnak. Borravaló akartam adni, de nem fogadta el! Sőt, többet adott vissza, mint amennyi visszajárt volna, mert nem volt elég aprója ahhoz, hogy pontosan visszaadjon!

DaM 2009.10.02. 15:05:04

@Fapuma: tetszik a sztorid, itthon sajna csak viccben fordulhat elő, nem IRL. Az olasz bácsinak meg amúgy szerintem illik. Ha vendégségbe megyek, igyekszek alkalmazkodni az ottani szokásokhoz. Ez multinációban még izgisebb. Erre egyszer fizikaprofbácsim is mesélt sztorit, ő a japókkal szívta meg, igaz az vicces volt. Ez meg kellemetlen. Üvölteni persze nem megengedhető. Csak a féregnek. Amikor a fába szorul. :D

DaM 2009.10.02. 15:08:27

@trocadero: HÁH! Bukarestben nekem a taxis adott borravalót, szintén hasonló okokból. Na azon is csak lestem. Mondjuk utána 4 napig volt személyi taxis a bandánknál. Soha rosszabbat! Ma meg a sarki kisboltban lepődtem meg: a boltos jött a napi ajánlatával. Bementem túrós batyut venni, ehelyett még beléménekelt egy hússalátát és két szendvicset. Hogy tényleg finom és most már mindig lesz nála, mert ez új termékkör náluk. Ja, és tényleg jó volt, a maga előre készített módján. Mostantól a batyu helyett salátázom.

DaM 2009.10.02. 15:10:16

@AnnaM: Téged akar megh. Szal érted. A maga fura módján biztosan szeret! LOL (most már tényleg no comment, mert sokba' vagyok a topikban)

mezeicske 2009.10.02. 15:12:43

Kedves "bunkok" !NE vádoljátok Zsuzsannát!! Igaza van!!!!!Szégyeljétek magatokat!!! Ha ti (igen,kis té) is úgy gondolkodtok mint a pincér,akkor,igenis balkániak vagytok,de semmi baj.Pofa be,majd egy generáció után megváltozik a helyzet-remélem.Én is "külföldi" vagyok,azaz ERDÉLYI,huszonéve külföldön élek,tehát tudom mi illik,vagy mi nem.Tehát...sziasztok. Nézzetek a tülörbe és adjatok magatoknak egy pofont. Igazad van kedvezs Zsuzsanna,kézcsókom a kedves Anyósnak,üdvözlöm az Apost és minden Magyar nevében BOCSÁNAT,a bunkokra nem szabad haragudni "mint a cölöpöt,fejbe kell ütni öket" (Hofi Géza)

robinzone 2009.10.02. 15:17:16

@mezeicske: nézd má', hogy osztja a román az észt!

Fapuma (törölt) 2009.10.02. 15:21:51

@robinzone: na hogy te mekkora paraszt vagy...

ne faradj a valasszal

Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2009.10.02. 15:28:44

Kedves Posztoló!

Elárulok egy-két titkot, mivel több mint 10 évet dolgoztam a vendéglátásban Budapest belvárosában!

Ezek ellenére nem akarom megvédeni a bunkó pincéreket, tudom találkozni jó párral.

Akkor a tények:
A pincérek 80%-a semmilyen pénzt nem lát a borravalón kívül, illetve ha igen az kb. havi 50 rongy. Sőt olyan helyek is vannak, ahol, ha azt akarod, hogy bejelentsenek, akkor szépen kifizeted a saját járulékaid, magyarán befizeted abból, amit jattként beszedtél. Sőt vannak olyan üzletek, ahol a napi stand( az összes aznap eladott árú ellenőrzésére szolgál) szerinti bevétel 105%-át kell leadni.
Azaz 100 ezres forgalomnál a pincérnek 105 ezret kell leadni a tulaj felé.
Érdekes mi?

A külföldinek azért mondja mindenki, hogy nincs benne a jatt, mert a legtöbb országban alapból tartalmazza a számla.
A magyarok meg általában megadják a 10-12%-ot.
Az olaszokról és a franciákról meg köztudott a vendéglátásban, hogy csak akkor adnak, ha szól az ember.

Szóval, a bunkó pincérek sajnos a prosztó tulajok termékei, akiket kb. semmi nem érdekel addig míg megy a hely.
Az nem érdekli, hogy mehetne kétszer jobban is, mivel a profitja nem nőne, hisz akkor az embereinek kellene többet fizetni, az meg cseszi a csőrét, nehogymá keressen a hülye napi 14 óra melóval.
És ez sajnos az utóbbi években egyre általánosabbá vált, ez is az oka, hogy én abbahagytam azt a melót.

Tanulság:
Jó helyekre kell járni, ahol nem bunkó a személyzet, vannak olyanok is, hisz van olyan tulaj, aki felismerte, hogy a visszajáró vendég a legjobb vendég.

DaM 2009.10.02. 15:38:14

@Joe-ból is megárt a shock !!!: volt némi tapasztalat énfelém is, csak nem saját bőrön szerencsére. Csak tudod mi a baj? Hogy nagyon nagy az esély, hogy nem jó helyet fogsz ki itthon. Főleg Bp-en. Lehet köze ahhoz, hogy szinte mindegyik hely fizet máfijapénzt vagy a tulaj a máfija és nem a vendég a cél, hanem a pénz mosása? Vagy urban legend? Vagy senki nem tudja, mi? :)

DaM 2009.10.02. 15:40:43

@Joe-ból is megárt a shock !!!: Ohh igen. És ettől még nincs felmentés. Még az útszéli koldus (tudom, ő meg a koldusmaffiának tejel) sem üvöltözik. Max ha inzultáltad, utána. :D Ha a pincérek ott is "koldultak", akkor vagy tegyék kulturáltan vagy mondják el a sztorit nekünk, ahogy te is elmondtad. Utóbbit már tapasztaltam, igaz nem első ottlétünk alkalmával mesélte el a pincércsaj.

Fashionistas 2009.10.02. 15:44:38

Ha a delikvens ad borravalót akkor nem születik meg eza poszt, és nem raboljuk egymás idejét sem ilyen dolgokkat...
Egyébként a posztirójának igaza van hogy a digóknál nincs benne a szerviz dij a számlába, de ott felszámolnak helyette más egyéb költségeket. ( Cover fee)
Ha megvagyunk elégedve akkor adjunk! Mert ugye adni jobb mint kapni :)

Páneurópai Harci Kos 2009.10.02. 15:50:32

túl van ez lihegve.
MO. n az a szokás hogy célszerű adni, egy csomó idegességtől kiméli meg magát az ember. (meg homárposzttól:)

Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2009.10.02. 15:56:05

@DaM:
Nem városi legenda!

Ki másnak lett volna pénze itthon több száz gurigát befektetni a belvárosban a 90-es évek végén, a 2000-es évek elején?

Igen a baj az, hogy a sok fiatal pincért nem veszik körül idősebbek (nekem még voltak tanítóim), akik bevezetik az embert a kulturált "pénztazsebbőlkivarázsló" technikákba.
Hál Istennek én mindig jól kerestem olyan vendégekkel is, akiket mások képtelenek voltak kezelni.

És azt se feledjük el, ha a fiatal pincér csak azt látja, hogy a tulaj gangszlar, aki bárkit, (a személyzetet is) terrorizál, akkor ezt veszi követendő példának az ő szintjén.

Érdekes,tudtam olyan helyről (5 éve zárták be), ahol belül nem vol kilincs az ajtón, szóval kifele csak a biztonsági őr engedélyével (aki ruhatárosnak volt álcázva) lehetett kijutni.

Szóval egy szó, mint száz, amíg a helyek nagy részében a tulaj nem ért a dologhoz (és közben nagy vendéglátósnak mondja magát), és a hozzáértőket azonnal kipaterolja ("nehogymá ez a barom mondja meg miccsinájak"), addig sajnos sok lesz a bunkó pincér.

Persze volt olyan helyem is, ahol ezt nem lehetett eljátszani. (Az más kérdés, hogy amikor már 2 éve ugyanaz a csapat volt és külföldön ajánlgatták a helyet, akkor el kezdte zavarni a tulajt, hogy a napi 1 milliós bevétel mellett a személyzet havonta átlag 300-at visz haza, ezért mindenkit kirúgott, felvett 18 éveseket, majd rá 3 évre tönkrement az étterem.)

lápi lidérc 2009.10.02. 16:11:07

Digózó kurva, aki se magyarul nem tud már, olaszul, se angolul még, és itt pattog arra felvágva, hogy sikerült neki kifognia egy olasz faszt.

Persze borravaló nem jár, ez a másik fele.

pyromaster 2009.10.02. 16:15:25

@DaM: Részemről igy O.K. De legnagyobb sajnálatomra komolyan kezdek kiabrandulni , es ezzel azt hiszem nem vagyok egyedul. Kuzdeni nemes dolog, de nehez, hacsak nem lehetetlen egy olyan lezullott kozegben, ahol csak a penz tehet megbecsult allampolgarra, az nem ha becsuletesen teszed a dolgod. Ez az a momentum, ami nagyon sokakat elkeserit, es osztonoz arra, hogy elmenjen innen. Tudjak am ezek az emberek, hogy kulfoldon sem lesznek penzmagnasok, de (es ez lenne itthon is rettento fontos), megbecsulik a munkajat erkolcsileg, es anyagilag is azzal, hogy a biztos, nyugodt megelhetest biztositjak cserebe.
Ha ez nem fog megvaltozni, akkor ez az orszag le fog zulleni. Sok sikert es kitartast a kuzdelmedhez, ami tenyleg dicseretes dolog, de en mar (sokadmagammal) nem hiszek benne.

pakesz (törölt) 2009.10.02. 16:44:26

"ugyan hiába beszélek hozzájuk magyarul, a pincér társadalom tagjai meg vannak győződve, hogy itt a "gazdag külföldire" kell hatni, a csóró(nak hitt), magyar lány mellette másodlagos a történetben"

hehehehe ez tetszett a legjobban :)

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.02. 16:48:55

@Trojai: Japánban élek (csak egy évet). Itt nincs borravaló. Ne tudd meg milyen hülyén néztek rám az első héten, amikor elb@sztam. Egyébként jobb így. Sokkal.

loláb 2009.10.02. 17:11:53

Olaszországban nincs borravaló? Hát Észak olaszorszábna jártam vagy másfél tucat városban, mindenhol egy k. szó nélkül zsebretettét, és ráadásul ott van ugye a 1-2,5 eurót kitevő szervízdíj (középkategóriás éttermekről beszélünk), FEJENKÉNT.

rio 2009.10.02. 17:15:28

@kriszur: Igazad van! Csak egy dolgot felejt el mindenki! Ez a jattnak nevezett penz tobbnyire az uzletvezetot illeti meg, es majd este talan visszakap valamit a felszolgalo. Vagy egyertelmuen szazalekot kell leadnia a tulajnak! Lasd ANNA_KAVEHAZ!!!! Persze hogy felszeretne ezt az osszeget a felszolgalo szamolni a vendegnek!!!

Kivlov 2009.10.02. 17:24:03

Nem kell borravalót adni sehol, ennyi. Adómentes jövedelmet minek adni bárkinek is? Anélkül is lop, csal, hazudik mindenki. szebb jövőt!

LeoMinor 2009.10.02. 17:26:19

Érdekes dolog ez a borravaló... a pincér azért kapja a fizetését, mert felszolgál... akkor miért kötelező borravalót adni?? persze, ha kedves és rendes a kiszolgálás, akkor szívesen adok borravalót... de aki flegmán, unottan hozza ki elém a kaját, akkor miért adjak jattot? hogy épp el nem küldött, "ne egyél már itt, nincs kedvem felszolgálni"... ?
és sajnos valóban a jattért az üzletvezetők is odáig vannak...

nemezisazis 2009.10.02. 17:32:48

ó de szépen folyik a vér.

én azt tudom, hogy a borravaló nem alamizsna.
ha az lenne, nem kéne érte tányérokat kihordani rendelést felvenni és főleg ezeket pontosan csinálni és kedvesen.
aki erre nem képes pusztuljon az aluljáróba tarhálni, van még ott hely.

ha fenntartják az étteremben étkezés kellemes hangulatát, esetleg rádobnak egy kicsit, akkor teljesítményarányosan jár a borravaló cca. 10-20% között. ha fapofa akkor nem jár lófasz sem. ha beszól akkor jár, de nem, nem zsebpénz és pechjére nem is lófasz.

a lényeg basszameg az, hogy akinek emberekkel kell dolgoznia az tudjon emberekkel dolgozni vagy keressen más munkát.

Franky4fingers 2009.10.02. 17:40:15

@sapuh:

Nápolyban kivételbe futottál bele...

Amalfi: Csúnya lehúzás- itallap normális árakkal, de nincs az itallapon a kóla. Júzer feltételezi, hogy az is hasonló árkategória, hát nem. 4,5 eur.

Nápoly 1: Fent említett eset
Nápoly 2: Túlszámlázás, érthetetlen számla, rákérdezünk, cincér elfelejt angolul, itallap eltűnik.
Nápoly3- bor kirendel, drágább bor kihoz. Rutinból szólunk mielőtt bontaná, hogy nem azt kértük, amilyet mi akarunk olyan nincs, kapunk kisebb üvegest. Végén a számlán a nagy üveg ára.

De igazad van, eddig a negatív. Ezekkel szemben másik 50 hely kábé, ahol nem volt gáz. Amúgy jellemzően a kis családi kávézók, éttermek nagyon korrektek. Kaptak is jattot!

Ofélia . 2009.10.02. 17:42:23

@Joe-ból is megárt a shock !!!:

A sok anyázás után végre fény az éjszakában.
Teljesen egyetértek!!!!!

A vendéglátásnak igenis tradíciói vannak és ez nem a kaszálásrol szól!
Nekem a gellért főpincére(56 éves) volt a lollégám de kirúgták mert az általad említett hozzánem értő manegerrel nem tudott kijönni mivel őőőő értett a szakmához!

Ezt nem lehet megtanulni és a dolog nem a pézröl hanem a szívröl szól!

Ofélia . 2009.10.02. 17:47:00

@nemezisazis:
Igazad van de EMBEREKKEL lehet csak jól és kellemesen dolgozni!

Akinek az egója a tárcája vastagságábol nő ki az Qvakvaraqva:(((

Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 17:55:38

@Trojai: Komplexusaid és üldözési mániád is van? lol

Őszintén sajnállak, szar lehet így élni... :)

Phimp 2009.10.02. 18:09:25

Oszinten szolva az ilyen pincernek a fejen egyengetnem teknove a fem talcajat.

dr.pupak30 2009.10.02. 19:00:44

BALKÁÁÁÁÁN.

Sőt annál rosszabb. Szófiában voltam kikülsetésben, bementünk egy ivóba 3-an. a pultnál nem volt hely, csak valahol a hátsó traktusban. mondjuk a kicsajnak, hogy le akarunk ülni, az meg valahoivá hátra mutatott. mi nem láttuk a helyet hol van az, ezért áldogáltunk ott tanácstalanul. mire a pincér csaj szólt 3 gyereknek a pultnál, azok föláltak és szó nélkül átadták a helyüket.

Ilyet mutass nekem magyarországon.

Trójai 2009.10.02. 19:02:22

@Naszta: ok, értem én, de az európai kultúrában már nagyon régóta van borravaló, szal hagyománya van a dolognak.

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.02. 19:02:29

Posztolónk: kit érdekel a családfa?

Pincérnek: na ezért nem is fogsz kapni, suttyó...

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.02. 19:05:30

@Trojai: nem mindenhol. Pl.: ahol szerepel a számlán külön, ott nem szokás adni a legtöbb helyen Európában sem. (Japánban még ez sincs.)

Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 19:06:20

@Trojai: ááá,eléggé élvezetes figyelni, ahogyan egyre jobban belemerülsz a faszságaidba. :P Mondd el nyugodtan a problémáidat, mi az, ami bánt, ami miatt ilyen vagy, mi majd segítünk itt rajtad. :P

kpityu2 2009.10.02. 19:06:56

Hm. Emlékeztet az eset a pizzás fiú esetére a névtáblával. Úgy látszik a vendéglátóiparban követelmény a neander-völgyi szellemi kapacitás és kultúra.

dr.pupak30 2009.10.02. 19:09:59

mindenestre oda se megyek még egy kávéra sem.

Vladimir Harkonnen 2009.10.02. 19:34:49

Én csak azt nem értem, ha a felszolgálás nincs benne az ételek árában, akkor miért nem szerepel egy külön sorban a számlán?

Pl.:
-Csontleves: 1000.-
-Pöri: 2000.-
-Felszolgálás: 500.-
______________________
-Összesen: 3500.-

Így lenne szakszerű, és törvényes!

piezo 2009.10.02. 19:47:54

Nekem meg az új magyar írásbeliség böki a csőrömet, amiben "nem kötelező" a kötőjel használata. Ezért aztán a cikket csak a "magyar borravaló rendszerig" olvastam. Csocsi.

Leonce 2009.10.02. 19:54:35

Én meg örülök. A pincérek az utolsó hazafiak. Honfitársaimat mindenütt a világban szivatják, mi meg a külföldiek seggét nyaljuk. Sok sok példát tudnék írni. Az éttermekben ez szerencsére nem így van....kis gratula, kis irónia...

dr.pupak30 2009.10.02. 20:15:00

@Visegrádi: akkor kéne tökös gyereknek lenni amikor az érdekeinket kell megvédeni, és nem a fizető vendéget szivatni.

tenkes kapitánya 2009.10.02. 20:20:01

@pyromaster:
az orvosok elhuznak azért vannak páran akik nem is hiányoznak ha elmennek,de sztem nem igazán akarnak ők elmenni hidd el.Külföldön sok olyat nem engedhetne meg mint kis hazánkban hidd el.Szemműtét előjegyzés fél év mulva mondja a DR Úr,de ha 150 zsebbe akkor jövő héten ok.))) Hidd el nem egyedi eset sajna ez van Mo 2009.Tudom ezt te is akkor tapasztalod meg ha te vagy ismerőseid,családtagjaid kapnak ilyen kedves gesztust.Sajna a borravalós foglalkozásokra ez a jellemző.

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.10.02. 20:21:53

hát én úgy oldom meg hogy eleve be se ülök ilyen nyamvadt helyekre

Alf (törölt) 2009.10.02. 20:22:09

szia, pont olaszokkal jössz??

Olaszországban a turistákat úgy semmizik ki, ahogy bírják...

alap, hogy szörvisz fí, meg abrosz, meg beülés, vagy kiülés, és már duplája az ár az étlapon szereplőnek...

persze a for sale, az egy szar, de akkor is...

Alf (törölt) 2009.10.02. 20:24:32

COPERTO, rémlik?

méghogy nincs olaszországban borravaló...

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.10.02. 20:25:44

nem csodálkozik egyébként az ilyen történeteken, egy olyan országban ahol a sok hülye még az orvosnak is hála pénzt fizet, nem csoda hogy így elbaszódik minden

B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.10.02. 20:32:14

szerintem a többségetek gyáva szar, féltek mindentől, én nem adok se borravalót se hála pénzt sose, és boldog ember vagyok

Stupidella 2009.10.02. 20:48:53

@kriszur: sajnos ez tényleg nagyon így van...

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2009.10.02. 20:50:01

A kommentek között olvastam egy intelligens vendéglátóstól: "aki nem ad (borravalót), az nyilván kapja be..."

Na, ez nekem megint olyan, mint az orvosok pénzesborítékja....
Ugyan mióta szokás csak úgy, a semmiért pluszban adni pénzt egy - már kifizetett - szolgáltatásért? A hétvégi bevásárláskor a sarki kisboltban az eladó néninek odanyomsz egy ezrest, mert kitűnően pakolta a kenyereket, meg húzogatta a vonalkódokat??? Nem.
Veszel egy gatyát meg egy pulóvert valahol, aztán kétezer plusszal kifejezed az elégedettségedet a kínálat és a kiszolgálás felett?
Én ilyesmiről nem tudok. Ha valakivel ELÉGEDETT vagyok (pincér, kozmetikus, fodrász, etc.), nyilván adok borravalót, mert tetszett a szolgáltatás. De muszájból, követelésre? HOL ÉLÜNK MÁR???
Tapló prosztó majdnem az összes vendéglátós, akinek nem tetszik a fizetés, ki lehet menni kapálni, vagy a gyárba, három-négy műszakba. Megáll az agyam ezen a történeten. Szégyen ez az ország, a tapló budapésti éttermekről (egyebekről) nem is beszélve. Pest már régóta egy óriási szemétdomb, én csak a pesti oldalról közelítve láttam a külterületeit, de valami borzasztó, és, megmondom őszintén, a belváros is eléggé visszataszító, szóval a fővárosi szolgáltatóknak vissza lehet venni az arcból. De nagyon.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2009.10.02. 20:53:59

@Visegrádi: hát, igen, az olasz bácsika, meg az idetévedt többi turista sokat tehet arról, hogy te és a hozzád hasonló tanulatlan, modortalan pincérek elégedetlenek a fizetésükkel és az ország helyzetével... Igazad van, ne "nyalj segget", bunkóskodj, vigyék a hírünket (híreteket) a világba...
Nálad a taplóság egyenló a hazafisággal ezek szerint.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2009.10.02. 20:55:25

bocs, Buda felől, de tök lényegtelen.

csikóhalacska 2009.10.02. 21:08:28

Pincérekről és orvosokról is van jó és rossz tapasztalatom... külföldről is. Szerintem ez inkább ember, mint ország függő. Ha Külföldit viszek vacsorázni az alap, hogy körbeérdeklődöm ismerősöknél, mióta egy hasonló tapasztalatot én is 'benyeltem'. :-) Edéhez mentek-e?

mezeicske 2009.10.02. 22:13:16

@robinzone: Köszönöm.Kulturált vagy.Nem te vagy az elsõ románozol.Ha szeretnéd tudni,a Bethlen Gábor Középiskolában jártam suliba,Erdélyben,magyarnak születtem,rossz helyen,rossz idõben.Te is nézz a tükörbe.Nem haragszom rád,mert BUNKÓ vagy.

2009.10.02. 22:36:36

@AnnaM: nem, a kurva anyád. : )

Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.03. 01:31:25

@Trojai: vigyorogsz, de valójában be vagy pöccenve. Ezt már szeretem!!

Sanyi 2009.10.03. 08:34:08

Finnország: borravaló ismeretlen fogalom.
U.S.A.: összegre kb. mint Magyarország, azzal a különbséggel, hogy ha nem adsz akkor is mosolyognak rád.
Ausztrália: általában van kint egy "tip jar", ha akarsz dobsz bele, 99% nem dob.

Pietrof 2009.10.03. 09:34:42

Én kb. 7 éve dolgozom a szállodaiparban. Ha elmegyek egy étterembe,vagy csehóba,esetleg hotelbe én is kétszer meggondolom,hogy adok-e jattot ugyanis sajnos évek óta egyre több a sóher az országban. Szolgáltatás minőségétől,kiszolgálástól függ. Én sem adok olyannak aki a pofáját húzza ha zárás előtt 1 órával megjelensz, meg akinek nehezére esik köszönni! Viszont én 5-10% között szoktam adni. Nem bírom viszont az olyan vendégeket,akik leutaznak nyolcan, vergődnek több napon keresztül, hogy ez kell neki,ebben segítsek, whiskyt iszik,bélszínt zabál az egész család, lelegeli az éttermet,majd fizet, persze üdülési csekkel mert rászoruló, végül beül a KUNHETESBE és meg sem állnak hazáig. Viszont tudnotok kell,hogy ha fel is van tüntetve a blokkon, hogy SERVICE (10%) = 1.260,- HUF, az nem azt jelenti,hogy az a felszolgálóé!!! Az egy hónapban összegyült SERVICE díj 1%-át osztják szét adott esetben 7-8 pincér között. A többi talált pénz a kedves tulajnak! EZ A KEMÉNY GYEREKEK! Ez egyszerű mint a seggtörlés gyerekek! Aki igénybe vesz egy vendéglátó szolgáltatást és -hangsúlyozom- MEG VAN VELE ELÉGEDVE, az igenis adjon jattot! Nem ezrekről beszélek! Már 500 HUF-nál is kussolnak/lunk! Aki nem tudja a szokást az maradjon otthon és rendeljen pizzát! ;)

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.03. 10:04:58

@Pietrof:

1) mint korábban láttuk: a futárnak is adni kell,

2) az a Te és a főnököd magánügye, hogy a service charge-ot nem fizeti ki Neked/nektek. Én leszarom. Így már fizettem a munkádért külön is(!), nem fizetek még ezen kívül is. Nekem se fizet senki külön. Jó lenne észrevenni, hogy az ár nem képlékeny dolog ez esetben. És az a minimum, hogy e mellett is normálisan viselkedsz.

3) üdülési csekket nem rászorultsági alapon kapják, hanem adó mentesen adja a munkaadó. És bizony: ha valaki jól keres és BMW-je van, attól még kaphat üdülési csekket is. Örülj, hogy nálatok költötte el a pénzét, így van munkád.

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:05:28

@Joe-ból is megárt a shock !!!:
Végig sem olvastam a posztod!
Aki pincérnek megy tiszta jutalékért/borravaloért az meg is érdemli
Amugy nem hiszem , hogy ilyen volna, persze tévedhetek.

Amugy ki nem szarja le, hogy mennyiért melózik?
Menjen szélvédőmosónak a kereszteződésekbe, ott tudom hogy csak abbol él/ha hagyom mosni/
Mielött válaszolnál:
Igen, adok borravalót, de nekem ne rinyáljon egyik pincér sem. Legyen tulaj, oszt' majd meglátja, dől a pénz.

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:07:18

Olasz rokonok meg rendelhettek volna pizzát, a névtáblájukat is letépték volna, ha igy viselkednek
:)

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:12:10

@pyromaster: Nemrég jottem haza, el vagyok képedve"
Én is el vagyok képedve
Vazze,hazajöttél? Mé' nem volt jo ahol voltál? VAgy ott nincs internet, hogy elöbb tájékozódj, hova jösz?

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:22:53

@Kivlov: Adómentes jövedelmet minek adni bárkinek is?

Nem mondod, hogy a borravalo adomentes???
Hogy "esetleg" nem vallja be, az más kérdés

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2009.10.03. 11:43:28

Velem egyszer olyan volt, hogy elfogyott a borunk, pedig a Pistiékkel jó messze az erdőben voltunk, mert tréninget tartott nekünk a gülüszemű menedzserarc, aki azt hitte végig hogy ő tudja mi a valóság. Mondtam a taxisnak a faluban telefonon, hogy adok pénzt, ne keveset hozzon, még négyen fent vagyunk, folytatnánk a csapatépítést. De azt mondta, anyámmal van elfoglalva, ne zavarjam, és nem kellett neki a borravaló. Átvillant az agyamon hogy leönteném valami maró anyaggal az arcát. Szóval tényleg nem mindegy.

dagger 2009.10.03. 12:37:29

Én nem adok borravalót sosem, kivéve ha az elvárt szint felett teljesít(enek) a vendéglátók.
Sosem próbált senki beszólni, vagy lehúzni ilyen miatt, de a postoló esetében leszedtem volna az üvöltős köcsög fejét és begurítottam volna a konyhára :D

Trójai 2009.10.03. 12:45:38

@Micsoda??? Ez nevetséges!!: Jövő hétre befejezed? Csak kérdem. Mennyivel egyszerűbb lett volna részedről: "oké, bocs, rosszul emlékeztem,és úgy oltottalak."
Mint ez az izomkodás, amit most csinálsz, csak úgy sértett önérzetből...

:) <--- tessék, bepöccenés jele ;)

Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.03. 13:45:54

@Trojai: én nem izomkodok, csal élvezkedek azon, hogy mindig visszaírsz valami még nagyobb okosságot, mert mindáron azt akarod, hogy tiéd legyen az utolsó szó. :)

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2009.10.03. 14:42:45

Na akkor talán itt az ideje, hogy mint szociológus felvilágosítsam - a sokadik borravalós cikk után - a közönséget a borravaló természetéről:
szóval eredetileg a borravaló az ALÁ-FÖLÉrendeltséget volt hivatva kifejezni. Bezony ám. Az úr(!) adott a szolgának, személyzetnek, sleppnek. (Lásd még hűbéresek.)

A 'modernebb' korban a személyes - khm, 'perszonális', ú de szép! :) - szolgáltatásokhoz tartozott. Úgy mint: hajász, barbély, safjör, cigányzenész, személyesen-jól-ismert-pincér-a-kedvenc-éttermemben/kocsmámban stb.
Eddig megvan? :) OK.

Tehát:
- nem arról szólt, hogy elégedett vagyok (ha nem vagyok az, eleve nem oda járok), hanem hogy személyes jó viszonyban vagyunk, amibe belefér egy kis... khm, baráti adózatlan elismerés.

- bizony, még ma is benne van az alá-fölérendeltség lenyomata: én ülök ott dölyfösen, miközben kiszolgál az illető (megjegyzem ez a része nekem személyesen nem tetszik annyira).

Na szóval akkor adj borravalót valakinek, ha úgy érzed, személyre szabottan szolgál(tat) téged - ha minden mozdulatával azt érzékelteti, hogy ő a jani, akkor NE!!!!

flea 2009.10.03. 15:30:36

@Micsoda??? Ez nevetséges!!: ezzel szemlátomást ketten vagytok (voltatok?) így...

RedWing 2009.10.03. 16:49:51

Ugyan a posztíró is megérne egy külön kommentet, de maradjunk a témánál.
Amelyik pincér így jelzi igényét a jattra az tőlen max. egy hatalmas sallert várhat! Még akkor is, ha kifogástalan volt a szolgáltatás! Mi a f@szt képzel!?

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.03. 18:22:36

@horex: na ja. Mondjuk az éremnek két oldala van: itt 300 jen egy 2.5 dl-es sör (egy olcsó helyen, egyébként 450). (600 ill. 900 Ft.) Az is igaz, hogy megkeresem az árát... :)

Dr Smit Plagius 2009.10.03. 23:37:13

többen írták, hogy ők már egyszer kifizették a pincér munkadíját, miért adnának jattot... nos, a legtöbb étterem az áraival csábít, főleg a bevárosban (lehúztam ott közel három évet), ezért a pincér munkadíját nem kalkulálják bele az ételek árába, a módszerrel egyébként nap mint nap találkozhatunk hipermarketben, elktromos műveknél vagy autókereskedőnél.
ott szó nélkül kifizetjük a hozáadott tételeket.

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.04. 05:16:58

@gattamorte: ha a számlán van "service charge" tétel, akkor én SOHA nem adok borravlót. Azt még lenyelem, hogy ahol nem számítanak fel ilyesmit, ott adni kell (bár szerintem ez is gáz, de mindegy), de bassza meg nem fogok egyetlen szolgáltatásért sem kétszer fizetni azért, mert a lúzer pincérek még ebben is képesek egymás alá menni a munkáért. Ha nem lenne pincér, aki elvállalja szarért-hugyért, akkor a munkaadók is komolyabban vennék. Ja: hogy bárki ki bír vinni 3 tányért? Erre még korábban kellett volna gondolni. Pl.: gimi végén.

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.04. 05:31:27

@gattamorte: "a módszerrel egyébként nap mint nap találkozhatunk hipermarketben, elktromos műveknél vagy autókereskedőnél."

Egyébként pont ezeken a helyeken - talán az autókereskedőnél nem - viszonylag tiszta a felállás. Az Elmű-nél már olyan szinten is, hogy az áram szállításának a költsége is tételes. Mondjuk ezért nem is értik a legtöbben. :)

Trójai 2009.10.04. 10:19:30

@Micsoda??? Ez nevetséges!!: most pont leírtad magadat ;)
(utolsó szó?)

ARK-9 (törölt) 2009.10.04. 18:55:08

Kedves Zsuzsanna!

Két ajánlatom lenne:
1 - Tetszett volna magyar emberhez férjhezmenni és nem olasz "nájlonharisnyáshoz"
2 - Tetszett volna magyarul megtanulni! ("túrista" és társai..)

ave 2009.10.05. 12:02:21

ARK-9: Tetszett volna elhuzni innen a faszba posztolas elott. HUJE IDIJÓTA!!!

v2peti 2009.10.05. 12:15:38

Ha már étterem. A legjobban a cseheket bírom. Ott étterme válogatja, hogy az ár tartalmazza-e a borravalót. Ilyenben és olyanban is voltunk. Ott egy mappát raknak eléd, benne a számlával. Te döntöd el, mennyit adsz. A pincér magadra hagy.

Passzivista 2009.10.05. 13:12:06

Nem tudom mar hanyadszor idegesit fel nehany ember ebben a temaban... A vendeg donti el, hogy ad borravalot vagy sem! A pincer meg fizetest kap a munkajaert! Ha nem eleg a fizetes, mondjon fel! Kepezze magat, vagy dolgozzon egy masik helyen...

2009.10.05. 14:02:17

@Passzivista: nincs igazad, nem a holdon élünk. Ebben az országban a pincérek fizetésébe bele van számolva a borravaló. Ha ehhez nem akarsz alkalmazkodni, akkor főzzél otthon magadnak. Tényleg csak 12 évesek járnak ide kommentezni ?

Samott 2009.10.05. 14:36:33

@Kulics: Aztan miert kellene beletorodnunk ebbe a szar rendszerbe?

Passzivista 2009.10.05. 14:51:38

@Kulics: Igazam van, vagy en tenyleg a holdon elek! Szoval mert otthon elbaszott a rendszer, el kell csak fogadni? Finnorszagban elek, es heti 3-4-szer jarok etteremben. Itt erdekes modon magas szinvonalu, kedves kiszolgalas utan sem varnak el borravalot. Megis ki kinyszerit barki is, hogy pincer legyen? Csinaljon mast, ha az jobban tetszik! Es miert tartsz 12 evesnek? Ja tudom, mert te 8 vagy! Muhaha!

gorillka 2009.10.05. 16:40:16

Nem olvastam végig, sajnálom. posztíróval együttérzek.
Borravalót, jattot adni nem kötelező. Ha az étlapon szerepel olyan tétel, hogy felszolgálási díj X%, akkor az a számlán is szerepel és nem kell még jattolni is.
Ez felsőbb kategóriás éttermek egynémelyikében van. Pár éve vezették be a borravaló adóztatása (legalizálása) miatt.
Ha ilyen tétel nincs, akkor a vendég elégedettségére, jóindulatára van bízva a dolog.
Különbséget tenni külföldi és magyar vendég között bunkóság.
Más életstílusát irigységből leszólni szintén.

gorillka 2009.10.05. 16:41:31

A fodrásznál sem adok borravalót. A tulaj készíti a hajamat, ismerjük egymást 20 éve, kalkulálja bele az árba!

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.05. 17:07:01

@Kulics: úgy látszik tényleg csak 12 évesek járnak ide: a pincér szarik az én problémáimra, az elhelyezkedési képességeimre stb. Nem fog kétszer fizetni az autóért sem, hogy szegény autógyár tönkre ne menjen.

Van választás: ha nem tetszik a rendszer, lehet mást csinálni. Nem az a dedós, aki "csak" annyit fizet egy szolgáltatásért, amennyi az ára. Balkán rémlik?

2009.10.05. 20:30:20

@Samott: nem kell beletörődni. El is lehet menni Szlovákiába, tessék, lehet indulni :)

2009.10.05. 20:34:13

@Naszta: vicces sztrovacsek Ön is. Talán véletlen, hogy nyugat európában dolgozó kollégáim haza járnak fogászhoz, hajat vágatni és egyéb szolgáltatásokért, amelyek kint ugyan nem borravalósak, de háromszor drágábbak, mint itthon. Tehát ha a 10% borravalót odaadok akkor is 290%kal jobban jártam.
De azt elismerem, hogy szar kiszolgálásért, tapló magatartásért nem szabad borravalót adni.

Bunkó Béla 2009.10.05. 23:40:39

Joe-ból is megárt a shock !!! · www.tuzelestechnika.net/ 2009.10.02. 15:28:44
Kedves Posztoló!

Majd ha lesz egy kis időnk megsajnáljuk a tetves pincéreket!
Kötelezte valaki öket arra hogy ilyen körülmények közt dolgozzanak? És ha igen akkor arra is hogy ezt áthárítsák a vendéger?
Pont leszarom hogy a pincér miből él és mennyit kap a munkáltatójától, mint ahogy Ő is leszarja hogy én mennyit kapok és miért nem jár az én munkámért borravaló egyetlenegy alkalommal sem már 23 éve.

Naszta · http://naszta.hu 2009.10.06. 03:29:30

@Kulics: hogy jön ez ide? De tényleg? Ne keverjük a dolgokat! Az ár például azért is több - egyébként itt Japánban például még ez sem feltétlenül igaz (fodrász 1000 jennél indul) - mert fizetnek járulékot és például a fogorvosnál a legjobb műszerek vannak (nem csak a dizájnos). Halkan megsúgom, hogy itt az MR kb. 30.000 jen azon a napon amikor mész, számlával. Otthon meg 300.000 Ft, ha csókos vagy és jó ha bejutsz 1 hónap alatt.

És itt hülyének néznek ha adni akarsz. Még a taxis is.

Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:38:20

Olaszországban ez így működött a nyáron:
- direkt olcsónak tűnő, egyszerű, snassz éttermet választottunk a sok csilivili közül. Megnéztük az árakat a táblán, ásványvíz 1 euró,(máshol 2) Margherita pizza 5 euró. (másikaknál 7-8) Sirály, ez a mi helyünk, kb 10 eurót (azaz 2500 forintot spórolunk - diákok vagyunk)

Leültünk, persze a legolcsóbb pizza -nincs- csak a drágább és ami a számla végén megdöbbentett, 2x2 euró a service díj. Egy lekoszlott, szakadék, prosztó helyen... Ez felért egy kiabálással, amit ugyan nem kaptunk mert kifizettük nekik... A vége az lett, hogy az olcsónak tűnő szakadék helyen is ugyanannyit fizettünk mintha beültünk volna a kóser helyre ahol azt kapjuk amit kérünk...

Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:40:56

magyarok a magyarokat tapossák, és mindenki más is a magyarokat tapossák.

Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:45:47

sőt, mindenki tapos mindenkit.

Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:47:53

az biztos, ha egy pincér kiabál velem bármiért is, kihívom a főnökét hogy vele beszélje meg. A vége az, hogy ő fizeti a számlát.

Passzivista 2009.10.06. 09:16:01

@Kulics: Igen, nyugatabbra tenyleg dragabbak a dolgok. Foleg a szolgaltatasok. A fizetes pedig tobbszorose a magyarorszaginak, szoval nem gond. De azert az arert minoseget varhatsz el, es nem kell borravalot adnod (jobb helyeken).

Samott 2009.10.06. 09:18:56

@Kulics: En inkabb itt szoktatnam le a tahojat errol a marhasagrol. :) Aztan beszelje meg a fonokevel, ha nem tetszik a helyzet.

Intizar 2009.10.08. 23:49:21

Édes, drága lelkem, bocsáss meg nekem azért, amit most írok. Hadd mondjam meg előre, hogy tökéletesen egyetértek veled, és egy formai hülyeségbe szeretnék beleakaszkodni. De ez a formai hülyeség engem már jó húsz éve irritál. Apóspajtásék, könyörgök, nem a "fiúkat" jöttek meglátogatni, hanem a fiukat. Az ő kicsi fiukat. Fiúk: annyit jelent, hogy egynél több fiú. Fiuk viszont: a mi közös fiunk. Fiunk: az annyi, mint a mi fiúgyermekünk. Fiúnk: az inkább azt jelenti, hogy többen osztozunk egy hímnemű szeretőn. A mi fiúnk, az egy nagy bika. A mi fiunk, az egy kis tündérmackó. Megvan a különbség? Magyar nyelven nem mindegy!

Intizar 2009.10.08. 23:50:25

Bocsánat: fiuk, az ő közös fiuk. Hiába, még a javítás sem hibátlan.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2009.10.16. 20:02:09

@Intizar: Na de honnan tudod, hogy nem a fiúkat látogatták meg....?

brand_boy 2009.11.17. 13:51:22

Ugyanezt ugyan kulturáltabb formában, de mindenhol eljátszották velünk Rómában "beülős" étteremben, vagyis ott ugyanúgy átbasszák a külföldieket.
De ott meg rutinosan nem tudnak angolul, ha szeretnéd firtatni, hogy ugyan miért a plusz 10%. ha egyszer minden étlapon ott van a "szörvíz fé iz inkludid".

gonosztojás (törölt) 2009.11.23. 10:30:55

Néhány igazság és sok faszság..
Olaszországbantalálkoztam ezzel is-azzal is.
90%-ban nem fogadták el a borravalót a pincérek.Már mint az olaszok, volt hogy mutatta a számlán hogy rajta van. Rómában elfogadták- a román vendégmunkáspincérek és nők. De volt hogy másnap hiába kerestük a kedves és aranyos bukaresti fiút, mert ilyenért repült előző nap, szerencsére nem miattunk.
süti beállítások módosítása