Itt a Homáron igen sokat lehet olvasni az utasok előadásában arról, hogy a BKV alkalmazottai hogyan alázzák meg/verik át/inzultálják a Naiv Ügyfeleket. Arról már sokkal kevesebbet találni, hogy ez az egész hogy néz ki a másik oldalról. Arról pedig még soha nem posztoltunk egy sort sem, hogy a cég hogyan alázza meg/veri át/inzultálja a saját dolgozóit. Mai levélírónk éveken át volt BKV-alkalmazott, most a vezetőülésben szerzett élményeiből mesél:
Villamosvezetőként kezdtem budán a fűtetlen UV villamosokban, ahol -20 fokos hidegben is kötelező volt a szabályos egyenruha viselése. Később nagylelkűen megengedték, hogy síruhát vegyünk fel az egyenruha alá, de szigorúan azzal a kikötéssel, hogy abból egy milliméter sem látszodhat ki. (Siruha a 21. században egy munkahelyen…)
A villamosok műszaki állaga a buszokéhoz hasonló. Csakhogy itt a kocsiszinben dolgozó szerelők premizálási rendszere úgy alakult, hogy minden meghibásodás csökkentette a kifizetett prémium összegét. Ezért volt olyan műszak, akiknek a legalapvetőbb hibákért sem lehetett szólni, mert a műszakvezető őrjöngve „kurvaanyázva” kergette el a reklamáló villamosvezetőt. Igy szinte mindenki inkább a hibás járművel állt forgalomba (ami később a vonalon romlott el, órákra megbénitva pl. egy Bartók Béla út közlekedését – de az már a vonalműszak problémája volt), minthogy eltűrje ezt a viselkedést. Ha mégis valaki irásban jelentette a dolgot, abban utólag nem volt köszönet. Télen garantáltan olyan villamost kapott hajnalban, ami egész éjjel nyitott ajtókkal állt az udvaron, nyáron a TATRA villamosokat teljes fűtésre kapcsolták éjszakára, igy nevelve a renitens villamosvezetőket.
A végállomásokon hűtő, mikrosütő, tv csak akkor volt, ha azt a járművezetők összedobva a pénzt megvették maguknak. Gyakran arra is panaszkodni kellett, hogy nincs WC papír vagy egyáltalán víz a végállomáson. A legszebb az volt, amikor a 41-es vonal meghosszabbodott a Kamaraerdő és a Batthyány tér között. A kamaraerdei végállomáson akkor egyáltalán semmi nem volt, még egy zárt pihenő sem. Egy „retúr” menetidő a Batthyany tér – Kamaraerdő – Batthyany tér között több mint másfél óra, ezalalatt olyan luxusra mint az átmelegedés nem is lehetett gondolni, de az alapvető biológiai szükségletek elvégzésére sem volt lehetőség ilyen hosszú ideig, mert egyszerűen nem volt hol. A másik végállomáson sem mindig volt erre idő, mivel ott át kellett menni a téren lévő buszsofőr pihenőbe és ez mondjuk egy 2 perces tartózkodás alatt kivitelezhetetlen volt. Később odatettek egy konténert, odabent a következő feliratokat lehetett olvasni :” A világitást felkapcsolni tilos, a hűsugárzót bekapcsolni tilos, televiziot bekapcsolni tilos, kávéfőzőt használni tilos, a wc-t használni tilos”. vagyis a vezetés ünnepelt, mert fizikailag ott volt a bódé – gyakorlatilag mintha nem is lett volna.
A villamosvezetők fizetése egyébként alapvetőleg magyar viszonyok között jónak mondható lenne, ha abból nem vonnának le törvénytelenül havonta 15-20%-ot a következő módokon :
1) sebességmérés : az UV villamosokon nem volt kilométeróra, de a tatra, vagy a ganz tipusokon sem igazán hiteles az az érték amit mutat. Az ellenőrzést végző személy a sebességet úgy méri, hogy egyszerűen stopperórával méri az időt ami alatt a villamos egy bizonyos távolságot megtesz, majd az alap v=s/t képlettel átszámitja a sebességet. Ugye túl nagy fantázia nem kell hozzá, hogy ha valakinek alá kellett tenni, akkor mit kellett hozzá tenni…
2) Utaspanasz: ha valakire utaspanasz érkezett akkor az 8-10.000 Forint fizetéscsökkenést jelenetett alapból vizságlat nélkül, mivel úgy gondolkodtak, hogy csak az ir panaszt, akinek komoly problémája volt. Az e-mailben érkező panaszoknak soha utána nem jártak, azzal sem törődtek, hogy a feladó freemail-es, sulinetes vagy valami iskola email szerverét használta. Utaspanasz akkor mínusz ennyi és ennyi. Utána kivizsgálták az ügyet, ami abból állt, hogy meghallgatták a járművezetőt akinek a szabadidejét kellett erre áldoznia, majd megállapitották, hogy a panasz valós, még hozzácsaptak a büntetéshez pár ezer forintot. A panaszt tevő utast SOHA nem keresték meg.
3) Az F.2 utasitásban van egy pont : „ a járművezetőnek minden figyelmét a munkájára kell forditania”. Elég volt inteni a szembejövő kollégának, máris mínusz 2500 Ft erre a pontra hivatkozva.
Az utolsó 100 komment: