Makákó általános érvényű okostelefoncserés kálváriájának alapvető tanulsága, hogy az azonnal elromló telefonokat mindig a vásárlás helyén kell cseréltetni:
Megosztanám veletek, hogyan jártam nemrégiben okostelefon-vásárlás ügyében. Előre kell bocsátanom, hogy szándékosan nem említek cég- illetve márkaneveket írásomban, mert véleményem szerint - sajnos - bármelyik szolgáltatónál, illetve bármelyik telefongyártó termékével kapcsolatban járhat úgy a júzer, ahogyan mi jártunk.
Kitaláltuk, hogy lecseréljük a feleségem halódó félben lévő, régi (2 éves) telefonját. Ő már minimum fél éve nézeget telefonokat, de soha semmi nem tetszett neki igazán. Aztán megtetszett neki ez a bizonyos középkategóriás okostelefon, én meg azt mondtam, hogy egyszer az életben hajlandó vagyok ennyit (soktízezret) kiadni egy telefonért, ha már egyszer születésnapja van. El is küldtem édesanyámat - családi vállalkozásunk vezetőjét, aki egyben az aláírónk is - egy üzletbe megvenni ezt a készüléket céges keretek között. Ez ment is gyorsan. Még szombat kora délután a birtokunkba került a készülék, úgyhogy a szülinapi bulin át is tudtam nyújtani a nejemnek. Hanem már ekkor kellemetlen meglepetés ért minket: kiderült, hogy a készülék - bár a harmadennyibe kerülő, más márkájú okostelefonoknak ez általában nem okoz gondot - nem tud magyarul. Ez már csak azért is bosszantó volt, mert ezt sehol nem jelzik. A feleségem meg nem igazán beszél angolul, szóval volt - teljesen jogos - szájhúzás emiatt. De végül nem is ez lett a nagy baj, mert kb. egy nap leforgása alatt - látva, hogy milyen szuper, okos a készülék - ebbe belenyugodott a drágám, viszont másnap (már hétfőről beszélünk), amikor elkezdte "élesben" használni, többször hülyeséget csinált a készülék: percekig gondolkodott, meg bekapcsolt a képernyőzár, amit sehogyan nem lehetett feloldani, meg nem tudta felvenni a telefont, amikor hívták, amiken egyedül az akksi ki-be kombó segített. Ezek után közölte, hogy vigyem vissza a készüléket, és cseréltessem ki. (Én mondtam neki ugyanis korábban, hogy törvény szerint 3 napon belül a hibás műszaki cikkeket bevizsgálás és minden akadékoskodás nélkül cserélni köteles az eladó.) Innen lett cifra a történet.
Kedd reggel be kellett mennem a feleségem munkahelyére a fülhallgatóért, amit bent felejtett, mert ugyebár csak hiánytalan tartozékokkal veszik vissza a cuccot. Aztán be kellett mennem édesanyámhoz a munkahelyére (szerencsére az is abban a kerületben van, ahol a nejem dolgozik) meghatalmazásért, mert amúgy nem járhatok el céges ügyekben. A kézhez kapott jótállási jegyen a szemembe ötlött azonban, hogy nem a vásárlás helyére - vagy akármelyik ehhez a szolgáltatói hálózathoz tartozó boltba - kell vinni a hibás készülékeket, hanem rögtön valamelyik szervizbe. (Ezt amúgy teljesen törvényellenesen kötik ki, de mindegy.) Úgyhogy - elővigyázatosságból - felhívtam az ügyfélszolgálatot, mielőtt a nyakamba vettem volna a várost. Innen kezdődött a "kálvária":
1. felvonás, telefonos ügyfélszolgálat
Felhívtam őket, hogy megkérdezzem, ugye jól értelmeztem a jótállási jegyen olvashatókat, miszerint - akármennyi időn belül a vásárlást követően - szervizben kell bemutatnom a készüléket, ha gondom van vele. A válasz: igen. És ugye nem muszáj oda vinnem, ahol vásároltam? (Megjegyzés: ugyebár nem törvényszerű, hogy a vásárlás helyén szerviz is működik.) A válasz: nem, akármelyik szerződött szervizbe vihetem.
2. felvonás, egyik szerződött partner üzlet (telefonon)
Érdeklődök a hölgynél, hogy jól tudom-e (a szolgáltató honlapján olvastam), hogy ők szerződött szerviz, mert bevinnék egy készüléket. A válasz: ők valóban szerviz, de "csak átvevő szerviz", azaz átveszik tőlem a készüléket szívesen, de ők csak tovább küldeni hivatottak, és 15 napon belül lesz valami a dologból. Mondom, az nem jó, mert én a 3 napon belüli csere lehetőségével szeretnék élni. A válasz: ha nem náluk vásároltam a készüléket, akkor ők bizony ki nem cserélik. (Megjegyzés: pedig kötelesek lennének.) A hölgy javaslata: másik üzletben próbálkozzak, ahol "rendes" szerviz működik.
3. felvonás, másik szerződött partner üzlet (telefonon)
Vázolom az úrnak, hogy eddig eltérő információkat kaptam, hogy mi a teendő a 3 napos cseregarancia ügyében. Ő már segítőkészebb, közli, hogy tudomása szerint a 3 napos cserét bármelyik üzletben - legyen az "eredeti" üzlet vagy szerződött partner üzlet - megejthetem, már amennyiben a konkrét típusú készülék van raktáron. Nekik pedig éppen nincsen, így sajnos nem tud segíteni. Kérdezem, hogy olyat nem tudunk-e csinálni, hogy leadom a hibás készüléket, mire ő ad egy papírt cserébe, és amikor lesz majd nekik ilyen készülékük, akkor bemegyek érte, de azt mondja, ilyet nem lehet csinálni, mert azonnal cserélni kell.
4. felvonás, telefonos ügyfélszolgálat újra
Az első hölgy, akivel beszélek, a rövid beköszönő monológom után megkérdezi, hogy lakossági vagy vállalati ügyfél vagyok-e. Mikor mondom, hogy vállalati, sietve elköszön, és átkapcsol másnak. (Megjegyzés: mintha vállalati ügyfélként már elbírálás alá esnék a 3 napos csere ügyében, pedig nem.) A második hölgy türelmesen meghallgatja a panaszomat, majd - rövid szünet után, amikor utána olvas a tudnivalóknak - elmondja azt, amit már az 1. felvonás előtt is tudtam: szervizbe kell vinni a készüléket. Mondom neki, hogy két ilyen helyről is elküldtek. A reakció: nem tehették volna. Mondom, hogy én is így gondolom, de akkor most mit tegyek. A válasz: elméletileg bármelyik üzletben cserélniük kell a készüléket, hiszen 3 napon belül vagyok. (Megjegyzés: ez, mondjuk, pont ellentmond annak, hogy szervizbe kell vinni.) Kérdezem, hogy egyáltalán megteheti-e egy üzlet, hogy elutasít arra való hivatkozással, hogy nem náluk vásároltam a készüléket. A válasz: nem. Kérdezem, hogy elutasíthatja-e a készülék csere végetti átvételét egy üzlet arra való hivatkozással, hogy nincs nekik ugyanolyanjuk raktáron. A válasz: nem. Akkor tehát most kihez forduljak? A válasz: menjek valamelyik "nagy" üzletükbe, mert "onnan kis eséllyel küldik el az ügyfelet".
5. felvonás, gyakorlati lépések
Ezek után felhívtam édesanyámat, hogy akkor esetleg vigye vissza oda, ahol ő vette (egy nagy bevásárlóközpontban a város túlsó végén), mert ott "nagy" üzlet működik. Nem örült neki, hogy emiatt el kell jönnie hozzám, majd be kell mennie a boltba, de rábólintott. Jött is munka után, elvitte a készüléket. Legközelebb már csak a boltból hívott, hogy akkor pontosan mi is a hibajelenség, ha kérdeznék. Majd csönd. Aztán felhívtam, hogy mi van. Nos, - a fentiek után talán nem meglepő módon - első körben elutasította a cserét az ügyintéző, mondván, hogy 1) ilyen lehetőség nincs is, amúgy meg 2) a szerviz addigra már bezárt, így megnézetni sem lehet már szakemberrel. Édesanyámat persze nem abból a fából faragták, hogy csak úgy hagyja magát lekoptatni, úgyhogy - egy kis bemelegítő veszekedés után az (amúgy láthatóan új munkatárs) ügyintézővel - elkérte a panaszkönyvet, majd "hangosan" új sorszámot húzott, és közölte, hogy valaki rangidőssel szeretne beszélni. Elő is került egy nyilvánvalóan tapasztalt kollegina, aki már teljesen máshogyan állt a kérdéshez. Tudott például a 3 napon belüli csere lehetőségéről, és nem is zárkózott el előle, bár megjegyezte, hogy elméletileg vissza sem vehetnék a telefont a képernyő védőfóliájának megléte nélkül (megjegyzés: ezen ábra meg feliratok vannak, tehát fel sem merül az emberben, hogy NE vegye le), de ettől - kedvesen - eltekintett végül, és hozott egy másik készüléket. (Ja, a döbbenetes indoklása annak, hogy miért kell a fóliának a telefonon lennie: mert különben nem tudják újra értékesíteni a készüléket. Hogy mi? Visszaviszem, hogy HIBÁS, de ők újra akarják értékesíteni?) Itt megemlítendő, hogy bár a plombát édesanyám orra előtt vágta fel (utólag úgy rémlik anyámnak, hogy az első készülék vásárlásakor már felbontott dobozt kaptunk), ehhez képest másnap hozzám úgy jutott el a cucc, hogy a tartozékok (kábel, töltő és fülhallgató) egyike sem volt a gyári csomagolásában. (Láthatóan az első készülék kibontott tartozékait rakták át az új dobozba.)
Az új készülék jól működik. Egyelőre. A(z újabb) három nap eltelt már, úgyhogy innentől csere már nem lesz akkor sem, ha ez a készülék is bemondja az unalmast. Amúgy az a sejtésünk, hogy az előző egy olyan készülék volt, amit valaki már visszavitt, hogy hibás, de újra eladták, és pont hozzánk került.
Konklúzió: nem érdemes drága készüléket venni, mert a (relatíve) magas vételár sajnos nem garancia arra, hogy az ember annyival jobb készülékhez jut, mint amennyivel az többe kerül az olcsóbb változatoknál. Megbízhatóság tekintetében legalábbis. Továbbá nem szabad hagyni, hogy lerázzák az embert, mert sokat lehet bukni rajta.
Üdvözlettel: Makákó
Az utolsó 100 komment: