Tékozló Homár

Praktikus Homár karácsonyi kiadás

2014.12.18. 09:12 | Homár Hilda | 56 komment

preview5-o.jpg

Valamikor jövő év elején megújul a Homár, lesz itt minden: új ruha, hírek, linkgyűjtemény, diszkógömb. Új fícsörként gyorstalpaló fogyasztóvédelmi oktatásba is kezdünk, amiben nem saját kútfőből, hanem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságéból fogunk válaszolni olvasói kérdésekre. Nyugodtan lehet tehát ezentúl nemcsak sztorikkal, hanem rövid, frappáns kérdésekkel is bombázni minket. Ilyesmikkel:

  • Nem tetszik az ajándékba kapott szarvasos pulóver, szeretném kicserélni egy mormotásra. Kérhetem a boltban a cserét, ha megvan a blokk?
    Nem hibás termék esetén jogszabály nem kötelezi a kereskedőt a termék cseréjére, azonban a kereskedő saját belátása szerint dönthet a csere mellett.



  • Elutazunk a két ünnep között, csak január végén tudok bemenni a boltba, ráérek akkor intézni az ügyet? 
    Kötelező jótállás alá eső termékeknél (az erre vonatkozó rendeletben tételesen felsorolt termékek esetén) 3 munkanapon belül fellépő olyan hiba esetén, amely a rendeltetésszerű használatot akadályozza, határidőben szükséges jelezni a problémát, mert különben elesünk az ún. 3 munkanapos cserelehetőségtől. (ezért érdemes ajándékba vásárolt terméket kipróbálni a jelzett 3 munkanapon belül, mert nem elfogadható indok, hogy csak később bontottam ki és akkor derült ki a hiba). 

    Azokkal a termékekkel kapcsolatban, amelyek NEM tartoznak a kötelező jótállás hatálya alá, a vásárlástól számítottan 2 évig élhetünk szavatossági igényeinkkel. Online vásárolt termék esetében a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül élhetünk még speciális, az értékesítés módjából eredő indoklás nélküli elállási jogunkkal (tehát nem minőségi kifogás esetén is!) Online vásárolt termék minőségi kifogásával kapcsolatban a már említett 2 évig jelezhetjük problémánkat a kereskedő felé.

  • A játék Pinokkiónak máris lejött az orra, ugye kötelesek kicserélni?
    A hibát elsősorban javítással, cserével orvosolhatják, a fogyasztó választása szerint. Kivéve, ha a csere teljesítése lehetetlen (pl nincs másik ilyen terméke már az üzletnek), vagy ha a csere a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne (tehát a termék megjavítása jóval kisebb költségráfordítással megoldható.)

  • Ajándékba kaptuk azt a hülye Pinokkiót. Blokk nélkül is mehetek reklamálni?
    Reklamáció esetén a vásárlónak valamilyen igazoló dokumentummal egyértelműen beazonosíthatóan bizonyítania szükséges, hogy az adott terméket az adott kereskedelmi egységtől vásárolta, mely időpontban. (számla/ blokk/ jótállási jegy/ nyugta). Amennyiben nem rendelkezik ilyennel, a kereskedő megtagadhatja a panaszkezelést.

  • És, ha tudom, hogy a Pinokkio's Áruház saját márkás termékéről van szó?
    Ebből a tényből még nem derül ki a vásárlás időpontja, amely jelentősen befolyásolja a kifogás kezelését (figyelemmel a szavatossági időszakra), így nem elegendő a tény ismerete, szükséges a vásárlást igazoló dokumentum bemutatása is.

  • Azt mondták a játékboltban, hogy megjavítják Pinokkió orrát, kb. két hét. Én nem bírom Marcika üvöltését 2 hétig. Kérhetetem, hogy javítás helyett adjanak egy új bábut?
    A hibát elsősorban javítással, cserével orvosolhatják, a fogyasztó választása szerint. Kivéve, ha a csere teljesítése lehetetlen (pl nincs másik ilyen terméke már az üzletnek), vagy ha a csere a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne (tehát a termék megjavítása jóval kisebb költségráfordítással megoldható.)

  • A hencidai rokonoktól kaptunk egy szőnyeget, amit a helyi Szorgos Pók áruházban vettek. Óriási folt van rajta. Reklamálhatunk a boncidai Szorgos Pókban?
    Igen, egy több telephellyel rendelkező üzletláncban vásárolt termék esetén, ugyanennek az üzletláncnak az ország bármely településén működő telephelyén bejelenthetjük reklamációnkat függetlenül a vásárlás helyszínétől.

  • A Szuperpartvis.hu-ról rendelt anyukám egy elektromos söprűt. Egy hete tesztelem, de rájöttem, maradok a hagyományosnál inkább. Ha szépen kitisztítom és visszacsomagolom, megvan a blokk, visszaküldehetem?
    Igen, online vásárolt termék esetében a termék kézhezvételétől számítottan 14 napon belül élhetünk indoklás nélküli elállási jogunkkal (tehát nem minőségi kifogás esetén is!). Természetesen a terméket sértetlen állapotban célszerű visszaszolgáltatni, ellenkező esetben értékkülönbözetet számíthat fel a kereskedő a nem rendeltetésszerű használatból fakadó hibáért, sérülésért. (tehát, ha a porszívót leejtettem és letört egy kis kapcsoló például, a kereskedő a hibával arányos mértékű összeget levonhat a vételárból)
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hobbitroll 2014.12.18. 09:25:13

@Hilda: "A hibát elsősorban javítással, cserével orvosolhatják, a fogyasztó választása szerint"
Ez így nem felel meg a valóságnak. Ennek feltételei vannak, olvass utána egy kicsit, ha komolyan gondolod. Legalább itt ne dezinformáljuk ha kérhetem.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.12.18. 09:33:03

Nem hülyeség, bár ezeket eddig is megtalálta, aki akarta.

dani27bpbp 2014.12.18. 09:35:45

Ezek a példák..kezd vicces lenni a homár. :-)

Komojtalan 2014.12.18. 09:46:39

Ez az elektromos seprű elgondolkoztatott. Vajon régen lökhajtással (bableves) repültek a boszorkányok?

hobbitroll 2014.12.18. 09:53:55

@ColT: csak eddig sehol nem szedték össze korrekten. A jelek szerint itt is lesz az információban hiány/tévedés/félretájékoztatás. Arra pedig lusták a fogyasztók, hogy megnézzék a pontos szöveget a neten. Tisztelet a kivételnek, de ha el is jutnak addig, nagyrészük meg sem értené (én sem, nekem is ügyvédi segíccség kell a zértelmezéséhez)

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2014.12.18. 09:55:43

@Komojtalan:
Régen a boszorkányokba is több anyag vót!!4!

joska61 2014.12.18. 09:57:22

Ez a cikk azt hiszem nem a napi szinten itt kommentelőknek, illetve az állandó olvasóknak szól. Ez a 2 csoport tisztában van a fentiekkel.

Manyecska 2014.12.18. 09:59:48

Nyúlik az agyam:D helye. már régóta mondom hogy a fogyasztóvédelem honlapját kéne olvasgatni többeknek, megelőzés céljából!:D

Manyecska 2014.12.18. 10:01:58

@Komojtalan: fújj.remélem vécékefét senki nem akar cserélni /fogkefére/,bááár.xd

Már meging egy nick 2014.12.18. 10:08:30

Az itteni olvasóközönségnek ez így ebben a formában, hogy úgy mondjam nagyon gizda :)

Manyecska 2014.12.18. 10:13:29

Lyellemelemzés, életvezetési tanácsadás, prevenció...a kommentekben..:P

Antalbaba 2014.12.18. 10:14:31

Ez így tök közérthető, de nem ártana mindegyik ponthoz dobni egy jogszabály-linket. Mert ha ezt kinyomtatom és Hencidától Boncidáig lobogtatom az üzletekben, hát körberöhögnek és megnyittatják a sárga házat;-)

Homár Hilda 2014.12.18. 10:23:09

@hobbitroll: mi nem stimmel ebben szerinted? (egyébként gondoltam, kiderül a leadből, hogy a válaszok az nfh-tól vannak, nekem az elég hiteles forrás)

Homár Hilda 2014.12.18. 10:24:29

@Antalbaba: kösz, azért a Szorgos Pók csak betojna tőle!

AtiSnatch 2014.12.18. 10:46:32

koszorú árába beszállnék...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.12.18. 10:50:58

@Homár Hilda: Magyar jogrendszer, néha biztos ellentmondanak még ők is saját maguknak :D

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.12.18. 10:53:09

Csókolom! azt szeretném kérdezni, hoyg a nevet, mikor tetszik megváltoztatni??
Mert hoyg kéne.
TÉKOZLÓ HOMÁR

szóval, ez már nem, az!

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.12.18. 11:03:07

@Homár Hilda: Mert ha komoly blogot akarsz belőle csinálni, igazi kemény fogyasztóvédelmet, a blog neve viszont rohadtul nem egy komoly valami. Nem tünt még fel?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.12.18. 11:09:10

Én azt nem értem, hogy aki komoly dolgokra vágyik, törvényekre, törvényhelyekre, stb., az miért nem keresi fel a Fogyasztóvédelem honlapját: www.nfh.hu/
Minek ennek az állami honlapnak konkurenciát csinálni?
Így pont a Homár EREJE fog megszűnni, az oldal kis látogatottságú lesz, magasról tenni fognak rá a szolgáltatók. A kis látogatottság rossz lesz a Zindexnek (reklámbevétel), rossz lesz a megkárosított embereknek (nem lesz a Homárnak ereje), és rossz lesz azoknak is, akik csak röhögni jártak ide (mellesleg a látogatottság túlnyomó részt ők generálták).

Homár Hilda 2014.12.18. 11:21:19

@batgirl: @Jani haverja: a Homár ereje a nyilvánosság. A komoly meg nem azt jelenti, hogy karótnyelt. Ne legyetek már ennyire savanyújóskák.

hobbitroll 2014.12.18. 11:21:23

@Homár Hilda: úgy kb ez, a teljesség igénye nélkül. Igen, a fogyasztó döntheti el, HA:
PTK 6:168
"6:168. § [Termékszavatossági igény]

(1) Vállalkozás által fogyasztónak eladott ingó dolog (ezen alcím alkalmazásában: termék) hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy - ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges - a terméket cserélje ki. A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.

(2) Ezen alcím alkalmazásában gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója.

(3) A gyártó mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy

a) a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;

b) a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy

c) a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.

(4) Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli."

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300005.TV&celpara=#xcelparam

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.12.18. 11:29:07

@Homár Hilda: Igen a Homár ereje a nyilvánosság. Ezért kell(ene) hatalmas látogatottsággal bírni.
Extrém példa: Ha én most a következő két órában azzal tölteném az időmet, hogy gyorsan csináljak egy honlapot, és elkezdenék mindenféle jogos panaszokat irkálni bármire vonatkozóan, az is elvileg nyilvános lenne, csak mivel a kutya nem nézné meg azt a honlapot, így gyakorlatilag mégsem lenne nyilvános, vagyis csak igen kevéssé.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.12.18. 11:31:55

@Homár Hilda: azt mondod a homár ereje a nyilvánosság. Én meg azt mondom, hoyg a homár ereje a látogatottság. VOLT.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.12.18. 11:39:28

@Jani haverja: +1

@batgirl: Azt meg ugye mi hozta.
(Index címlap amúgy :D)
Meg hogy a Sily tudott komoly dolgokról szórakoztatóan írni.

Homár Hilda 2014.12.18. 11:45:49

@Jani haverja: de mért gondolod, hogy attól eltűnnek az olvasók egy fogyasztóvédelmi blogról, ha ott fogyasztóvédelmi témájú poszt van?

@batgirl: a kettő természetesen összefügg. a számok mást mondanak, mint te, de erről nyilván sosem foglak meggyőzni, uh nem is próbálkozom vele tovább.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.12.18. 12:12:42

@Homár Hilda: Azért gondolom, mert akkor a Fogyasztóvédelem honlapjával konkurál a Homár. Annak meg semmi értelme. A Homárban pont az volt a jó, hogy hatalmas látogatottságot ért el, és minden, vagy majdnem minden szolgáltató megijedt tőle. Tök mindegy, hogy a kommentekben viccek, magánügyek, stb. voltak, nem is az volt a cél, hogy komoly szakmai tanácsadást adjon, hanem az, hogy mindenki megtudja az adott eseteket. Egyébként a röhögés közben jobban meg is jegyzi egy átlag olvasó a konkrét szolgáltatókat, stb. Én például még mindig fejből tudom, hogy EDE háza Balatonfüred, Séta u. 21 szám alatt volt található, és azt os tudom, hogy csak volt, mert eladta azóta.
Akit a jogszabályok érdekeltek-érdekelnek, az felmegy a Fogyasztóvédelem honlapjára, és ott megvannak az aktuális törvények, mivel az egy állami szerv honlapja. Semmi értelme nincsen annak, hogy itt a kommentekben a kommentelők vitatkozzanak azon, hogy mik éppen az aktuális jogszabályok, meg lehet nézni a www.nfh.hu/ címre kattintva.

Az ellen semmi kifogásom nem lenne, hogy ezt a linket jól látható helyre kitennéd a Homár oldalára, akár kiemelten, nagybetűkkel, stb.

De az ellen viszont van kifogásom, hogy egy "Tékozló Homár" nevű (ami egy vicc) "Fogyassz, herdálj szenvedj" mottójú (ami szintén humoros) honlapból komoly honlapot faragjon bárki. Mert ennek így szerintem az égvilágon semmi értelme.

Manyecska 2014.12.18. 12:30:28

..OFF azért az is f.sza hogy a gyerek iskolatáskája egy nappal esik szét a szünet előtt. Ezt hogy kalibrálták ki vajon??? :)

Manyecska 2014.12.18. 12:43:52

Posztolót már lehet?:) meg kell mondanom azér a Heavy Tools termékje jól bírta évekig a strapát csupán a cipzár esett szét bakker...jézuska.

Homár Hilda 2014.12.18. 12:45:23

@Jani haverja: de ki mondta h itt jogszabályok lesznek idézve??? hasznos honlapok linkben oldalboxban, azok lesznek.

Freddy a Krüger 2014.12.18. 12:49:37

@Rosszindulatú Vászka:
Az kevés, adjál neki bölcs tanácst.

Manyecska 2014.12.18. 12:50:16

Hamár Homár, mindjárt megyünk a Trófeába; kíváncsi lennék miért emelték meg "az ünnepekre tekintettel" az árat 5.600 Ft/főre, a kevesebb mint 4.000-ről! különös tekintettel hogy a cégek tapossák egymást /szó szerint/ ilyenkor, teltház full. Valaki megírhatná:( ON

Manyecska 2014.12.18. 12:59:37

@Freddy a Krüger: azzal hogy jövőre tuti máshová megyünk?? logikus. Jó hogy nem 16.000-re b.sznak meg komám..:D

venszivar 2014.12.18. 14:45:41

@Homár Hilda: A számok! A számok igazolnak?

JA! a tizedére esett VISSZA! úgy,hogy annak a 30-40%-át IS MÉG a régiek nyomják!
Ha páran nem offolnának 50 alatt maradna, habár így is CSODA HA eléri az 50-et!:):D

LÉPEM!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.12.18. 14:49:03

@Homár Hilda: Nem tudom, én ezt vettem ki az eredeti posztból.
Mindenesetre én úgy érzem, hogy a Homár túl komolyra vette a figurát, ami nagyon nem áll jól sem a címének, sem a szlogenének, én nem tesz jót a látogatottságának sem.

A különböző szolgáltatók visszaélései ellen ugyanis többféle módon lehet harcba szállni:
1./ A törvények erejével (ezért van pl. a Fogyasztóvédelem honlapja is)
2./ Azzal, hogy az adott szolgáltató visszaélése a lehető legtöbb emberhez eljusson (ezért lenne tulajdonképpen a Homár, ha nem tévedek).

Ha pedig ez így van, akkor a Homárnak a lehető legnagyobb látogatottságra kell törekedni, ez pedig nem megy humor nélkül. Személyes ismeretségemben is van egy csomó olyan ember, aki SOHA nem kommentelt a Homárra, de röhögni azért eljárt ide, elolvasta a posztokat, meg a kommenteket. Most ez egyre kevésbé van így.
Én legalábbis így tapasztalom :(

hobbitroll 2014.12.18. 14:57:15

@venszivar: má' ne is haraguggy, de ebben a mondatban nincs helje a mosolygós szmájlinak, ez inkább sajnálatos, mint szórakoztató. Így lett volna helyes :
"...CSODA HA eléri az 50-et! :S :'("

Ettől függetlenül, sajnálatos módon kénytelen vagyok veled 1@érteni :(

Aureliano Buendía 2014.12.18. 15:30:35

Bammeg, ez a minta beleégett a retinámba.

Aureliano Buendía 2014.12.18. 15:35:32

@joska61: a többiek pedig előbb vásárolnak, utána gondolkodnak. Majd reklamálnak, és posztot írnak.

Aureliano Buendía 2014.12.18. 15:38:43

@Jani haverja: inkább másokon nevessünk, mint magunkon sírjunk:)

Aureliano Buendía 2014.12.18. 15:42:44

Lehetne a poszt neve: A Homár nagy vadásztalanító topikja

Aureliano Buendía 2014.12.18. 15:44:55

Hogyaszongya:

„A hencidai rokonoktól kaptunk egy szőnyeget, amit a helyi Szorgos Pók áruházban vettek. Óriási folt van rajta. Reklamálhatunk a boncidai Szorgos Pókban?
Igen, egy több telephellyel rendelkező üzletláncban vásárolt termék esetén, ugyanennek az üzletláncnak az ország bármely településén működő telephelyén bejelenthetjük reklamációnkat függetlenül a vásárlás helyszínétől.”

És ha franchise? Akkor ugyebár Szorgos Pók logó alatt megy az üzlet, de a Mitévő Legyek Bt. üzemelteti, akinek csak egy telephelye van mondjuk.

Homár Hilda 2014.12.18. 15:58:09

@venszivar: nem a PI-ről beszélek, hanem az egyedi látogatóról

joska61 2014.12.19. 09:09:36

@Aureliano Buendía: Azért nem csak naiv vásárló létezik, de a többséggel kapcsolatban igazad van.

2014.12.19. 11:51:32

lol, és jó poszt----
süti beállítások módosítása