Tékozló Homár

Hogyan használjuk az Útisúgót? FRISSÜLT

2015.01.12. 09:14 | Homár Hilda | komment

banner.jpg

Péter olyan mélyen és sok mindenkiben csalódott a tavalyi nyaralás szervezése alatt, hogy a 2015-öt rögvest az elmúlt év tapasztalatainak összegzésével kezdte. A tanulságokkal fenntartásokkal, de egyet lehet érteni (pl. a menetközbeni árváltozást tényleg lehet vitatni, de akkor közben nem érdemes kifizetni), a Békéltető Testület viszont tuti nem időpocsékolás, hanem a problémás ügyek leghatékonyabb intézési módja, erről hamarosan bővebben is mesélünk. Reméljük azért jó volt Görögben.

Kedves Homár!

Hamarosan kezdődik az idei nyaralások szervezése, én a saját tavalyi történetemet szeretném megosztani tanulságképpen:

2014. 02.18-án megrendeltünk az utisugo.hu-n egy zakynthoszi utazást 4 fő részére (Utazásszervező: Unitravel Utazásszervező Kft., Utazásközvetítő: Quaestor Utazásszervező Kft. – Útisúgó.hu). Az út meghirdetett ára: 405 896 Ft. Első részlet befizetésre került: 02.19-én: 101 500 Ft értékben.

2014. 02.25-én email jött az Útisúgótól: „Megrendelésüket befizetés után élesítettük, és a visszaigazoláson láttuk, hogy nem a kért áron igazolta vissza a partnerünk. Az Unitravel visszavonta az akciót, amiről körlevelet is kellett volna kapnunk. de egyikőnk sem látja. Próbáltuk elintézni, hogy megkaphassák még a teljes akciót, de nem sikerült teljes egészében elérnünk. Az alapár nem változott, viszont a kerozinfelár kedvezményt és az ingyenes reptéri parkolást törölték. Az ingyenes reptéri parkolót azt sikerült elintézni, a kerozin felár különbséget sajnos nem. 12 240 Ft a különbség. Amennyiben Önöknek megfelel úgy, a felét bevállalnánk mi, hogy ne legyen olyan sok a különbözet, és 6120 Ft-tal magasabb összeggel igazolnánk Önöknek vissza.”

Ezzel az előzetesen meghirdetett ár 6120 Ft-tal magasabb lett, nem a mi hibánkból. A végösszeg (6120 Ft-tal emelve) befizetésre került a határidőnek megfelelően: 06.26-án 310 516 Ft értékben. Itt követtük el az első hibát, hogy nem reklamáltunk írásban az emelés miatt, csak fizettünk.

Ezt követően július 10-én érkezett a következő email: „Levelemben küldöm önnek az Unitravel Szervező iroda hivatalos értesítőjét az Árfolyam pótdíj bevezetéséről. Megértésüket kérjük partnerünk nevében is. Holnapi nap folyamán küldjük önöknek a módosított papírokat.­”

A levélre reagálva azonnal válaszoltunk az Útisúgónak és az Unitravelnek is emailben az alábbiak szerint: „Időközben utánanéztünk és több probléma is adódik ezzel a pótdijjal: az igaz, hogy július 3-án vélhetően kikerült (nem vagyunk látogatói az oldalnak) az Unitravel honlapjára a tájékoztató, de az ÁSZF szerint az Unitravel írásban köteles erről tájékoztatást adni 20 nappal az utazás előtt (erről nem kellett volna közvetlenül az ügyfeleket tájékoztatni?)

A másik probléma a hivatkozott katalógus 6. oldalának 3. pontja: „ A forint gyengülése esetén fenti pótdíjak mértékét minden hónapra külön fogjuk megadni oly módon, hogy az egyes hónapok közepe előtti 6-10. hetek árfolyam adatait vesszük alapul. Akkor ez hogy is van, mert az email nem erről szól. 

Aztán: július 3-án kitesznek egy olyan hírt, ami szerint: „Jún. 24. óta a Forint az Euro-val szemben ismét zuhanni kezdett, az MKB Bank devizaeladási árfolyamának az átlaga az elmúlt 3 hétben 314,8 Ft/Euro volt. Ez nemhogy 3 hét, de még 2 sem!

Továbbá: ismét a katalógus 6. oldala és a 3. pont: "Ennek alapján - ha a helyzet úgy hozza - a pótlék pontos összeget az indulások előtt 4-7 héttel kapják meg utasaink. Nekünk mától kezdve 2,5 hét múlva indul az utazásunk. És végül: egyszer már a foglalás után pluszban kellett fizetnünk a kerozin felár különbözetet. Ez sem volt igazán etikus, de lenyeltük, ezt azonban már ilyen formában nem tudjuk.”

E levélre persze az Unitraveltől nem érkezett válasz, az Útisúgótól viszont telefon és email is jött, miszerint az Útisúgó a sok levél között nem vette észre az Unitravel árfolyamkülönbözetes levelét (!!!), illetve az Unitravel elengedte a 12000 Ft árfolyamkülönbözet felét, a másik felét az Útisúgó pedig beszámítja, amennyiben utasbiztosítást kötünk. A biztosítás értéke közel 12000 Ft, ezt mi megkapjuk 6000 Ft-ért. Az erről szóló számla a július 10-ei másnapi ígérettel szemben július 17-én érkezett meg. Annak érdekében, hogy a július 28-ai utazásunk ne vesszen el ezt a plusz 6000 Ft-ot is befizettük.

Az ügyet a Békéltető Testület is megtárgyalta, és a különbözet visszafizetésére irányuló kérelmünket elutasította, mivel szerintünk mi a két emelésben megállapodtunk (??!!), illetve azzal, hogy befizettük az emelt összeget, joggal hihették a vállalkozások, hogy a többletköltségeket nem követeljük vissza.

Tanulságok:

1. Ha valaki foglal egy utat egy meghirdetett áron az Utisúgón, nem biztos, hogy a végösszeg is ennyi lesz.

2. Az utazásszervező honlapját folyamatosan figyelni kell, nincs-e áremelés időközben, mert nem biztos, hogy az utisúgó a rengeteg levél között észreveszi az erről szóló értesítést.

3. Minden menetközbeni árváltozást vitatni kell, nem szabad elfogadni, még akkor sem, ha nagyvonalúan csak az áremelés felét kell kifizetni.

4. A Békéltető Testület is csak időpocsékolás, ráadásul egy október 22-ei dátumú levelet december 29-én sikerült postázniuk.

Üdvözlettel,

Péter

UPDATE jan.12. 10:42
A posztot elküldtük a Békéltető Testületnek, ahonnan az alábbi válasz érkezett.

"Az utas által írtakat az alábbiakkal lehet kiegészíteni. Valóban tudatosnak, és figyelmesnek kell lenni bármilyen szerződés megkötése során. Utazási szerződés esetében pedig nem az utazásközvetítő fogja megszervezni az utat, hanem az utazási iroda, így a későbbi panasszal is csak ő fog tudni foglalkozni.

A leírásból is kiderül, hogy a panaszos mind a két áremelkedésnél gyakorlatilag egyezséget kötött, mind az utazási irodával, mind az utazásközvetítővel, hiszen az eredetihez képest kisebb plusz költséget kellett megfizetnie, amit meg is fizetett, nem élt olyan kifogással, mely szerint nem ért egyet vele, de a nyaralás érdekében most megfizeti, és utóbb majd kéri az elszámolást, vagy az összeg visszatérítését.

A panaszos szóhasználatával élve „benyelte” ezeket az összegeket, nem élt a jogfenntartás lehetőségével, mely pont azt a célt szolgálja, hogy befizeti az összeget, nehogy elmaradjon a várt nyaralás, de nem ért egyet vele, utóbb azt még kifogásolni kívánja. Így utólag a békéltető testület eljáró tanácsa szerint azt már nem vitathatta, nem követelhette vissza. Az ügyben az eljáró tanács kizárólag a csatolt dokumentumok alapján tudta meghozni a döntését, tekintettel arra, hogy sem a fogyasztó sem az utazási iroda nem jelent meg a békéltető testület által kitűzött meghallgatáson.

A békéltető testületek kizárólag a jogszabályok alapján hozhatnak döntést, így hiába érzi úgy valaki, hogy sérelem érte, ha azt utóbb a jogszabályok nem engedik rendezni, akkor a békéltető testület nem tud a fogyasztó javára döntést hozni. Az elsődleges cél az egyezség létrehozása a felek között, ha ez nem jön létre, akkor pedig érdemi döntést kell hozni az ügyben, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy a fogyasztónak igaza van.

A jogszabály csak a határozatok és ajánlások esetében írja elő, hogy a kihirdetett döntés írásba foglalt egy-egy példányát legkésőbb harminc napon belül meg kell küldeni a feleknek, jelen esetben elutasításról volt szó. Ennek ellenére a Budapesti Békéltető Testület igyekszik minden döntést megküldeni 30 napon belül a feleknek, ezért elnézést kérünk, hogy ez a konkrét esetben nem történt meg.

Ugyanakkor határozottan visszautasítjuk azt a feltételezést, hogy időpocsékolás lenne békéltető testülethez fordulni. Mi sem igazolja ezt jobban, hogy a kereskedők még a rájuk nézve nem kötelező ajánlásokat is nyolcvan százalékban teljesítik a Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai alapján. Továbbá a békéltető testületi eljárás egyértelműen betölti célját: a Testület eljáró tanácsai sorra érik el az egyezségeket a fogyasztók és a vállalkozások között, ugyanis ez a leggyakoribb döntéstípus az eljárásokban."

UPDATE 2. jan. 13. 22:17

Megkaptuk az Útisúgó válaszát is, íme:

Tisztelt Szerkesztőség, Homár Hilda!

Bevezetésül szeretném leszögezni, hogy az ÚtiSúgó.hu-nál 2003 óta foglalkozunk elkötelezett módon belföldi szállás és külföldi utazás közvetítésével. Alapításunk óta ezen észrevételig egyetlen hivatalos panasz sem érkezett tevékenységünkkel kapcsolatban a Békéltető Testülethez, vagy akár a Fogyasztóvédelemhez. Reményeink szerint ez a tény munkánkat dicséri és nem a véletlen műve. Kiemelném vendégeink felé irányuló hozzáállásunkból az empátiát, ügyfélcentrikusságot és Utasaink érdekvédelmét, melyek ebben az esetben is felismerhetőek.
Nem szeretném a történet részleteit tovább boncolgatni, vádaskodni, másokat kellemetlen helyzetbe hozni, ezért ragaszkodnék csupán a „Tanulságok” összefoglaló rész rövid kiegészítéséhez. Utasaink már ismerik gondoskodó hozzáállásunkat, ezért ezt a közlést is csak leendő utasaink pontosabb tájékoztatása érdekében, illetve visszautasítandó a minket ért rágalmakat, alkalmazottaink felelőtlen munkavégzésével kapcsolatban az Ő védelmükben, és az ÚtiSúgó.hu jóhírnevének megőrzéséért teszem.

„1. Ha valaki foglal egy utat egy meghirdetett áron az Utisúgón, nem biztos, hogy a végösszeg is ennyi lesz.”
Sajnos az ármódosítás gyakori jelenség a szervezőknél, de az árakat, mint közvetítő soha nem az ÚtiSúgó.hu módosítja, a Szervező dönt az utólagos módosításól! Az valóban előfordul, jelen esetben is ez történt, hogy a terhek egy részét az ÚtiSúgó.hu átvállalja így az áremelést részben vagy egészben nem terheli tovább az Utasra.

„2. Az utazásszervező honlapját folyamatosan figyelni kell, nincs-e áremelés időközben, mert nem biztos, hogy az utisúgó a rengeteg levél között észreveszi az erről szóló értesítést.”
Az ÚtiSúgó.hu működési metódusának köszönhetően minden hivatalos formában küldött árváltozás közlést észrevesz! „Akciós körutazási ajánlatok” tárgyú reklámlevélbe ágyazott dokumentumokat azonban, az ilyen típusú levelek nagy száma miatt és ezzel egy időben az éppen ilyen jellegű érdeklődés hiánya miatt érthető módon nem minden esetben nyitunk meg. Hivatalos közlések esetében más formátumokhoz vagyunk szokva!

„3. Minden menetközbeni árváltozást vitatni kell, nem szabad elfogadni, még akkor sem, ha nagyvonalúan csak az áremelés felét kell kifizetni.”
Ez nyilvánvalóan jogi kérdés és ebben nem is szeretnénk állást foglalni. Természetesen az ÚtiSúgó.hu itt is csak az áremelés közlője volt, mint kapcsolattartó és nem annak meghatározója. Az utazási szerződést az Utas közvetlenül a Szervezővel és annak feltételei alapján köti. Kiemelném azonban az ÚtiSúgó.hu érdemi eljárását és közös tehervállalását miközben erre jogilag nem volt kötelezett.

„4. A Békéltető Testület is csak időpocsékolás, ráadásul egy október 22-ei dátumú levelet december 29-én sikerült postázniuk.”
Kifejezetten felhívnám a figyelmet arra, hogy a Békéltető Testület nem az ÚtiSúgó.hu és Fogyasztó között békéltetne, hanem az Utazási Iroda (Szervező) és a Fogyasztó között. Ezen felül miután egyik fél sem ment el erre a meghallgatásra, elég komolytalannak túnik a Testület munkájának a minősítése.
Idézet a Testületi válaszból:
„Az ügyben az eljáró tanács kizárólag a csatolt dokumentumok alapján tudta meghozni a döntését, tekintettel arra, hogy sem a fogyasztó sem az utazási iroda nem jelent meg a békéltető testület által kitűzött meghallgatáson.”
Megjegyzem, a Testület sem hozott elmarasztaló döntést még a Szervezővel kapcsolatban sem.

Kérem a megjelenés módosítását, olyan formában, hogy az a jóhírnevünket ne sértse illetve logonk használatának mellőzését, hogy az negatív tartalomhoz ne kapcsolódjon. Kiemelten gondolok itt arra, hogy tevékenységünket közvetítőként a legjobb szándékkal végeztük és szeretnénk végezni a továbbiakban is. A szerződéses viszony az Utas és a Szervező között létesült, a vitatott tételek is ennek a szerződésnek a feltételei szerinti tételek, mégis a megjelenő írás a mi tevékenységünket kívánja minősíteni, annak ellenére, hogy az összes kommunikációs hiba is bizonyíthatóan a Szervező nem megfelelő közléséből eredeztethető, amit az Utas felé jeleztünk is. Ezen felül, ránk jellemző módon, az utas érdekében mi is többlet terheket vállaltunk bár kötelezettségünk ezzel kapcsolatban nem volt.
Esetleges további információkkal kapcsolatban állok rendelkezésükre. 

Pozsonyi György
ügyvezető
Utisugo.hu Kft

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2015.01.12. 09:16:51

ez mar a hetvegi ???

Vadászok Őrangyala 2015.01.12. 09:53:14

Miért kell 8 fos közvetítőn keresztül foglalni?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2015.01.12. 09:58:13

Dobogó.
Ez nagyon fos. Megveszek valamit, ki is fizetem, aztán később rájönnek hogy mégsem elég? A faszért nem lehet előre belekalkulálni az árfolyamingadozást, vagy lenyelni azt a 15 rugót a profitjukból? Én nem fizettem volna semmit, oldják meg ők, passz. Ráadásul ahogy lejött még az ÁSZF-ben leírtakhoz sem tartották magukat.

Louloudaki 2015.01.12. 10:16:47

hihetetlen hogy emberek még mindig utazási irodákkal utaznak mikor egyénileg sokkal olcsóbb (kivéve a last minute de az más tészta)... mi zakynthoson ennyi pénzért 2 hetet töltöttünk tavalyelőtt, és sokkal jobb feltételekkel laktunk ugyanabban a szállodában, mint az utazási irodások: nekünk benne volt az árban a légkondi meg a szobaszéf, irodásoknak ez extra költség volt, és mi a főépületben voltunk elhelyezve kilátással a tengerre meg a medencére, az irodások meg a melléképületben, kilátással a szomszéd konhyakertjére. :)

Leone_510 2015.01.12. 10:31:28

kizárólag egyénileg utazunk (autó max 1300km), és egyszer sem csalódtunk, tapasztalatom szerint érdemes lefoglalni (csak olyat ahol nem jár fizetési kötelezettséggel a lemondás!) a szállást két-három hónappal az utazás előtt majd az utazás előtti héten újra ellenőrizni a környék szállásait és ha van jobb akkor az elsőt lemondani és a másikat kifizetni, mi mindig szeptember első hetében utazunk mediterrán térségbe így még meleg van de jó árak

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.12. 11:19:19

"a Békéltető Testület viszont tuti nem időpocsékolás, hanem a problémás ügyek leghatékonyabb intézési módja,"
Vagy igen. Elég tahó céggel szemben az sem csodaszer...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.12. 11:20:43

@Vadászok Őrangyala: Mert úgy többen megélnek belőle...

@Hurrá Torpedó: Lenyelni? Magyar cég? :D

Kotit 2015.01.12. 11:42:54

Magyarország jobban teljesít.
Legalábbis én nem tudok más magyarázatot adni arra, hogy az emberek miért fizetnek nem kevés sápot az utazási irodáknak, némi szivatásért cserébe...

melaena 2015.01.12. 11:55:29

Az "en megoldom egyeniben" kb. annyira relevans hozzaszolas,mint az otthon fozes egy ettermes temaban.
az utazasi irodak papiron azert vannak,mert :
- tobb evnyi tapasztalat van mogottuk
-bizonyos szerzodott partnerek annyival olcsobban adjak nekik,hogy meg az o hasznukkal is olcsobb ,mintha besetalnal az utcarol
-a nagyobb irodak a frekventaltabb helyekre "sajat" gepet kuldenek
- mindent elinteznek az ügyfel helyett,ezzel tobb napnyi szopast sporolnak meg.

nyilvan ez nem minden utazasi irodanal mukodik,de igy kellene.
az csak a magyar piac igenytelensege,hogy nemelyik utazasi irodarol semmi jot nem olvasni a neten,megis 10 eve mukodnek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.12. 12:32:59

@melaena: Lehet választani. Vagy sokat macerál az ember, és olcsón kijön, vagy kifizet egy rakás pénzt és megcsinálják helyette... de még akkor is benne van hogy megszoptatják...
És ez kb. mindenre igaz, a vásárlástól az építkezésig.

Vadászok Őrangyala 2015.01.12. 12:48:34

@Kotit:
Vannak, akik szeretik megfizetni önként és dalolva a vadászati adót.

FDToth 2015.01.12. 13:22:49

A bt ferdit, mert a 80% csak azokta az esetekre vonatozik, amikor lezarjak az ugyet. Mennyinolyan van, ami fuggoben van mert a koteleett huzza az idot. A bt ajanlasa csak a birosag elott er vmit, kulonben semmit sem.
Ha en az utisugon kersztul foglallok, akkor - fuggezlenul attol h hanyadik kozvetito - o felel mindenrtt. Miert van az h pl a booking mindig keszsegesen valaszol es nem mutogat az adott szallasadora???

ancsika 2015.01.12. 13:24:39

"Ugyanakkor határozottan visszautasítjuk azt a feltételezést, hogy időpocsékolás lenne békéltető testülethez fordulni. "

visszautasítható, de attól még tény: IDŐPOCSÉKOLÁS

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2015.01.12. 13:41:01

ha BT-nek nem "kötelező" a határozatot megküldeni, akkor miért kér bocsánatot!?

erre a határozatra a bíróság lehet azt mondaná, hogy "nem életszerű"... hogy az ember lemond a pénzéről, pont erre mennek rá ezek a szolgáltatók, hogy inkább "benyelik" az emberek, minthogy bukják az egészet, mert pénzt vissza nem kapnak, az tuti....

2015.01.12. 13:41:02

@Hurrá Torpedó: mert összesen nincs 15ezer profitjuk.
árfolyam emelkedést meg nyelje be a matolcsid.
ilyen beteg szar pénzre, mint a forint, nem lehet vállalkozást építeni.
egyszerűen euróban kéne megadni az árakat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.12. 13:43:24

@ancsika: Nem, mert van ami cég még beszopja.

@RosszQtya: Vagy qrva nehezen kapnak vissza.

Biyadhoo 2015.01.12. 13:44:35

Majd én elmondom mi a tanulság. Egyetelen MAGYAR irodánál sem fizetünk be utat. Ez alól egy kivétel van: a TUI, de ott is szigorúan a központi irodában a Bajcsyn és nem valami "TUI partner" irodában.

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2015.01.12. 13:46:02

@ColT: és akkor gyorsan lesz kezelési költség, szóval a végén durván semmit :)))

milyennőazilyen 2015.01.12. 13:58:55

Békéltető Testület= nesze semmi, fogd meg jól.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2015.01.12. 14:48:35

Most jut eszembe! Hova menjek nyaralni?????

venszivar 2015.01.12. 15:41:52

@AtiSnatch: esküszöm akartam! de akkor hátha nem értette vóna

Aureliano Buendía 2015.01.12. 19:07:56

@Vadászok Őrangyala: mert úgy jobban lehet szekszualizálni a fillért.
Aztán persze a végén mindig kiderül.

Aureliano Buendía 2015.01.12. 19:08:58

Olaszba.
Törökbe.
Görögbe.

Akkor ez most egy anális nyaralás volt?

Aureliano Buendía 2015.01.12. 19:13:45

@batgirl: maradj otthon. Az olcsóbb:)

Szerintem utoljára 2006-ban voltam irodával Krétán.
Nem volt semmi gond, minden úgy volt, ahogy a prospektusban szerepelt. Szállás és repjegy kellett, adták.

Szerintem egy hétig a telepített idvezt sem láttuk.

Ja, nem. A nászút (törökbe!!!) utazásszervezővel ment. Repjegy és szállás. Ráadásul ismerősön keresztül.

Manyecska 2015.01.13. 08:21:26

@Aureliano Buendía: egy egész irodával nyaraltál, akkó volt dínom-dánom xd@batgirl: én már voltam idén.

ZX 2015.01.13. 14:41:53

@Louloudaki: Hihetetlen, hogy még mindig tartja magát ez a hülyeség.

Netuddki. 2015.01.13. 15:21:48

Bammeg, a békéltető testületnél visszadátumozták a határozatot és még nekik áll feljebb?

A békéltetőtestületet meg ki bünteti meg ha nem tartja be a határidőket?

tlantos 2015.01.13. 22:44:12

Ki az az idiota, aki meg mindig ilyen gittegyletekkel uzletel?
Tobb kontinens, tucatnyi orszag kereszbe kasul bejarva.
Repulojegy, berletek, szalloda, autoberles, muzeumok, latnivalok, mind csont nelkul elintezve (sok esetben elore foglalva).
Problema nulla.

Pierr Kardán 2015.01.13. 22:53:47

@tlantos: Irígylem a szabadidő-mennyiségedet, hogy van időd ilyenekkel foglalkozni és/vagy irígylem a munkahelyedet, hogy a meló mellett tudsz utat szervezni...

Azt meg egyszerűen nem hiszem, hogy saját szervezés esetén probléma nulla!

tlantos 2015.01.14. 08:05:58

@Pierr Kardán:
Leszamitva azt az utanajarast, amiben kitalalom az utvonalat, a szallasok es egyebek osszeszedese max 1 hetvege alatt siman megoldhato.

Attol, hogy te nem bizol magadban, hogy meg tudod csinalni, meg meghajolhatsz az evek es a rutin elott.

Csimpi csumpi 2015.01.15. 05:57:17

@Pierr Kardán: tlantos kolleganak kell, hogy igazat adjak. Mi is mindig magunk szervezunk mindent es - idaig - problema nem volt.
süti beállítások módosítása