Tavaly november óta lehet Budapesten is használni az Ubert, ami egy szuper app arra, hogy fuvart szerezzünk magunknak a városban. Az várható volt, hogy az első panasz számlázási ügyben fog érkezni, mert a rendszer ugyan felkínálja a számlalehetőséget, de én még nem beszéltem emberrel, aki meg is kapta volna (valaki más esetleg?). Elsőre technikai malőrnek tűnt a jelenség, de aztán az alábbi levelezésből kiderül, hogy nem az. Az Uber arra hivatkozik, hogy ő csak egy platform, ami összehoz embereket egymással, nem szolgáltató, és neki nem kötelessége a számlaadás. Az biztos, hogy a törvény és az élet nincs összhangban, már csak az a kérdés, hogy a szabályozás nincs felkészülve az Uberre, vagy az Uber a szabályozásra.
UPDATE: Jelentkezett egy olvasónk, aki kb. ugyanezt a beszélgetést folytatta le, csak épp az Uber magyar ügyfélszolgálatával. Az ő levelével egészült ki a poszt.
Hello,ítt van egy remek levelezés az Uberrel, amiben megpróbálok számlát kérni tőlük, hogy elszámolhassam a céges taxizást.Úgy kezdődött, hogy megnyomtam a honlapjukon a gombot, miszerint "request invoice for your trip". Utána következett egy remek levelezés, ilyen gyöngyszemekkel:"Ridesharing is a new and innovative way of moving around in cities but is not currently captured in existing regulation and legislation. In the meantime, as an intermediary and technology company, we are not obliged to issue invoices on behalf of the ridesharing provider. "valamint:"You should not expect invoices for this type of service."Próbáltam elmagyarázni nekik (lásd alant), hogy ettől még az ÁFA-törvények rájuk is vonatkoznak, de egyelőre kevés sikerrel. A teljes levelezés alant. Ha érdekel, hogy mi a folytatás, majd elküldöm a többit is.I.A levelezés:
Az Uber I-nek:
Feb 26, 11:27
Hi ...,
Thanks for reaching out! Happy to help here. You can view a history of all of your Uber rides and re-send yourself any receipts by logging into your account on our website.
If you don’t appear to be receiving the resent receipt by email, it's possible the messages are ending up in your spam or junk folder. If you do find the receipts there, be sure to mark the email as “not spam” and add Uber to your address book to ensure delivery in the future. (More info here:http://t.uber.com/not-spam).
If I can help with anything else, please let me know. Hope to see you in an Uber soon!
Best,
UberSupport
I az Ubernek:
Feb 26, 11:33
Dear K,
thank you for the reply. Alas, what I need is an invoice issued for the name of my company - my accountant requires it.
So, the company is called
XXX Kft.
XXX.
Note that this is not a credit card setting, the company does not have a credit card, so I am using my personal card.
Could you please send me and invoice with this name? In fact, I would need such an invoice for all my trips, so it would be great if this could be made a permanent setting.
thanks
I...
Az Uber I-nek
Uber Budapest (Uber)
Feb 26, 13:35
Dear I...!
Thank you for you inquiry.
uberX is a technology platform that facilitates peer-to-peer interaction for individuals seeking a ride from other citizens seeking to offset the cost of maintenance of their vehicle. Uber is a booking platform - not a service provider, and the email summary you've received is for informational purposes only, but does include the cost of your trip and other useful information.
You should not expect invoices for this type of service.
Best,
Uber Budapest
I az Ubernek:
Feb 26, 21:18
Dear Uber,
I beg to differ. Allow me to remind you that it is your obligation to provide your customers with invoices that are in compliance with the applicable legislation in the country where the service was provided. In the present case, this is Hungary, and in Hungary it is your obligation to issue an invoice for me that indicates the beneficiary of the service that you have provided.
I should also point out that in this market it is bad policy not to issue such invoices as it will prevent people from claiming Uber usage as a business expense - which i turn, will deter them from using it ... e.g. I cannot use uber to get to the airport if there is no invoice, and airport journeys are a huge part of the Budapest taxi market.
So, with that, could you please proceed with issuing the invoice as per my request. If the invoice is eventually provided by your driver, that is perfectly fine for me, although I do not think that he could have been the service provider as he has no information of my credit card data, so he could not have received payment from me directly...
yours sincerely
I...
Az Uber I-nek
Uber Budapest (Uber)
Mar 3, 09:47
Hi ...,
I appreciate the feedback. Ridesharing is a new and innovative way of moving around in cities but is not currently captured in existing regulation and legislation. In the meantime, as an intermediary and technology company, we are not obliged to issue invoices on behalf of the ridesharing provider. If you would like us to refund the cost of your trip we'd be willing to do so.
We apologize for the inconvenience,
Uber
UPDATE:
Jelentkezett egy olvasónk, aki kb. ugyanezt a beszélgetést folytatta le, csak épp az Uber magyar ügyfélszolgálatával. Íme ugyanez magyarul magyarázva:
Hi,
Én pont ez a szopást játszottam velük végig, csak a magyar ügyfélszolgálattal levelezve. Miután automatikusan nem kaptam számlát, egyik ismerős mondta, hogy regeljek az Uber Business szolgáltatásba, mert majd akkor biztos kapok. Megtettem, regeltem, majd azzal utaztam. Számlát ugyanúgy nem kaptam.
Ezután közölték, hogy ez a szolgáltatás Budapesten nem is elérhető... persze kérdés, hogyan tudtam bele regelni, es akkor hogyan jelent meg a céges kártya a rendszerben.
Ezután irtam nekik, hogy ez gáz: "eloszor ceges kartyaval hasznaltam az ubert es a supporttal tortent levelezes utan vilagossa valt, hogy receipt van, de invoice nincs. eppen ezert regisztraltam az uber businessbe, pont annak remenyeben, hogy szamlat is kaphassunk. az elso biznisz ut utan azonban ugyanazt a visszaigazolo emailt kaptam, ami a magyar szamviteli szabalyok szerint edeskeves. a kerdesem az lenne, hogyan kaphat a ceg szamlat, amelyen latszik nem csak a neve, hanem a cime is, az adoszama is (ezeket rogzitettem a rendszerukbe a megfelelo mezobe), ezenkivul pedig a ceg neve es adoszama is, akitol a szolgaltatast igenybevettuk - ergo Onok."
Válasz: "Mivel az uberX egy peer-to-peer jellegű városi fuvarmegosztó rendszer, nem pedig jogi személy, így számlát sem tudunk adni. Ezért aztán az Uber for Business szolgáltatás, ami néhány nyugat-európai városban működik, Budapesten jelenleg nem elérhető."
Értitek, nem jogi személy? Hát ez szenzációs. ha nem az, akkor mi a tököm? Aztán írtam nekik, hogy a kártyát egy holland cég, az Uber BV terheli, ami jogi személy. Erre nem válaszoltak.
Én nem vitatom, hogy a taxizás 21. századi módozata az Uber, ugyanakkor a versenyelőnye sokkal inkább a szabáy es adókerülő magatartásában rejlik. Ez pedig bicskanyitogató.
Annyit tennék még hozzá, hogy sokszor hangoztatják, hogy ez azért nem taxi (és nem is tartozik a taxis rendelet hatálya alá), mert a sofőr és az utas nincs üzleti kapcsolatban. Viszont amikor számlát kérsz, akkor az érvelésben meg rendszeresen előkerül, hogy ők nem szolgáltató, hanem booking platform, ergo nem velük vagy kapcsolatban. Akkor kivel is? Az pedig közönséges hazudozás, hogy ez nem taxi, hanem közösségi közlekedés. Ez ugyanis akkor lenne igaz, ha úgy működnének mint a magyar Oscar, ergo a sofőr amúgy is arra megy amerre én, és elviszi, én pedig beadok a költségeibe. De itt nem ez történik, ez taxizás. És mint olyan, arról sem vagyok meggyőződve, hogy a 130-as ár legalis-e.
UPDATE
Irtak meg aznap, talan a homar posztja kenyszeritette ki, hogy jovairjak az osszet a szamlan. Az en ertelmezesemben, inkabb visszafizetik az osszegt, csak ne kelljen szamlat adni. Tegnap jott a level, hogy megtortent. Hat nem sikerult. Leven nem a szamlamra irtak jova, hanem kedvezmenykent az uber profilomba. Ugyanott allok ahol elotte, megterheltek a ceges kartyat, szamla nincs. Komolytalan ceg.
Az utolsó 100 komment: