Tékozló Homár

Igazi homáros vagy? - Itt az étterem válasza

2015.03.13. 13:51 | Homár Hilda | komment

ketszinu.jpg

Tegnapi fecniposztunkkal kapcsolatban az alábbi kérdésekkel kerestem meg az illetékes éttermet:
- Miért használják ezt nyugta-szerűséget, miért nem a szabályos nyugtát viszik ki egyből?
- Mióta használják ezt a rendszert? 
- A vendégek mennyire szokták észrevenni, hogy ez nem egy nyugta, illetve hogy működik ez az önök gyakorlatában: a vendégnek kérnie kell az igazi nyugtát vagy mielőtt fizetne mindenképp kiviszik neki azt?
- Volt-e bármilyen panasz a vendégek részéről erre a megoldásra?

Az üzletvezetőtől az alábbi választ kaptuk:

Tisztelt Homár!​

Köszönjük, hogy a lenti blogbejegyzés kapcsán lehetőséget ad, hogy a vendég félreértéseit tisztázzuk.

Egy étteremben a vendég általában azután dönti el, hogy milyen módon kíván fizetni (pl. készpénz forint, készpénz euro, bankkártya, utalvány) - és nagyobb társaság esetében azt is, hogy ki, vagy kik fizetik a számlát - miután megkapta a fogyasztás összesítőt. 

Tekintettel arra, hogy az online pénztárgépből származó gépi nyugtán kötelezően szerepel a konkrét fizetési mód, ezt azután lehet csak kiállítani, miután kiderül, hogy a vendég milyen módon kíván fizetni. A jogszabályok értelmében készpénzes fizetés esetében csak készpénzes nyugtát, bankkártyás fizetés esetében csak bankkártyás nyugtát szabályos kibocsájtani. 

Az online pénztárgépek bevezetése óta a pénztárgépeken stornózásra nincsen lehetőség, a tényleges fizetési módtól eltérő nyugtákat (pl. a vendég meggondolta magát a fizetés módját illetően) külön kell gyűjteni, a nyugtát újra ki kell állítani a végső és tényleges fizetési mód megjelölésével, és egy stornó jegyzőkönyvet kell felvenni az esetről. Ez az adminisztráció olyan sok időt vesz igénybe, melyre szervizidőben nincs idő, csak szervízidők között, vagy nap végén. Amennyiben a stornó jegyzőkönyv elmarad, úgy az étterem az egyébként világrekord 27% Áfát (Európában általában 10% körüli az éttermi Éfa) duplán kell befizesse, hiszen egyazon asztal fogyasztására két nyugta kerül kiállításra. 

Tekintettel arra, hogy a tapasztalatok szerint a fizetések harmadánál a vendég változtat a fizetési módon (pl. a bankkártyáját visszautasítja a bank, vagy a vendég meggondolja magát), az általános gyakorlat szerint a nyugta akkor kerül kiállításra amikor biztosan megvalósult a tranzakció, így biztos a fizetési mód.

A blogban szereplő konkrét esetben egy nagyobb asztaltársaságról volt szó, ahol számos fent vázolt helyzettel találkozhatunk. Minden résztvevő külön fizette a főételt, a fővendég pedig az összes italt és a közös előételt fizette. A fizetés vegyesen kártyával és készpénzzel történt.

Éttermeinkben és általában a frekventáltabb magyarországi éttermekben, szállodákban, ahol számítógépes éttermi ERP rendszer üzemel, a fizetés úgy zajlik, mint ahogy az bárhol Nyugat-Európában szokásos, ahol hasonló számítógépes rendszerek üzemelnek, azzal a különbséggel, hogy Magyarországon a fizetés végén egy online pénztárgépes külön nyugtát is kap még a vendég, mely rajtunk kívül Európában csak Bulgáriában létezik. Nyugat-Európában a vendég ugyanilyen számítógépes összesítőt kap, vagy pl. Ausztriában, Németországban helyenként kézzel írott papírdarab alapján zajlik a fizetés. Mivel ez az általános nemzetközi éttermi gyakorlat, panasz cégcsoportunkhoz az elmúlt 33 évben nem érkezett, mely 33 évből közel 25 éve számítógépes rendszerrel dolgozunk.

A vendégnek nem kell kérnie a nyugtát, azt a fizetés módjának rögzülése után automatikusan megkapja. Az üzletünkben alkalmazott belső policy szerint, illetve az érvényben lévő jogi szabályozásnak megfelelően elképzelhetetlen, hogy credit kártyás, és készpénzes fizetésről ne készítsünk nyugtát. Szerencsére ennek tényét az üzletben tartott, többszöri NAV-os ellenőrzésen való megfelelés is alátámasztja. Éttermünket tavaly nyáron legalább 10 alkalommal ellenőrizte a NAV és minden alkalommal teljes mértékben szabályosnak találta működésünket és számlaadási fegyelmünket.

Még egyszer köszönöm a lehetőséget a félreértések tisztázására.

Tisztelettel,

Bihari Balázs, 
üzletvezető
21 A Magyar Vendéglő

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dodzsemező Parasztok 2015.03.13. 13:53:54

Azt kell írnom, hogy első? :)

AtiSnatch 2015.03.13. 13:55:16

szervizidőben nincs idő, csak szervízidők .

ezt azé döncsétek mán el, meg a fecnín se ártna lyavitani.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.13. 13:56:19

Kérdés, hogy akkor poszter miért nem kapott nyugtát?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.03.13. 14:01:25

Akkor mondjuzk jó lenne, ha marha nagy betűkkel lenne rajta, hogy NEM ADÓÜGYI BIZONYLAT...

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.13. 14:04:48

@ne olvasd el: Nem mondta, hogy kapott. Ha kapott, akkor nemtom, miről beszélünk.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.03.13. 14:07:59

@atpijkamo: Mondjuk arról, hogy ez gyanúsan nyugta
pedig nem.

AtiSnatch 2015.03.13. 14:09:01

@ne olvasd el: én nem mondtam, hogy nem bízok benned, de azt sem, hogy igen. pedig nem...

EzWokEn · http://www.puruttya.hu/ 2015.03.13. 14:09:58

domain: 21restaurant.hu
domain-használó: Zsidai Group Ltd.
domain-használó: Zsidai Group Kft.
cím: Táncsics M. u. 24.
cím: 1014 Budapest
cím: HU
telefon: (1) 2250022
telefax: (1) 3569973

444.hu/2013/07/24/zsidai_zoltan_roy_baltazar/

www.foodandwine.hu/tag/zsidai-roy/
"A Budai Várban a Pierrot, a 21 és a Pest Buda után ez a Zsidai család negyedik étterme. Lenn a városban a másik kettő, a Spíler és az ÉS."

hvg.hu/cimke/Zsidai_Zolt%C3%A1n_Roy

hvg.hu/kkv/20140910_Orban_Rahel_munkahelyet_valtott
A Kempinskiből a Zsidai Roy-féle étteremcsoporthoz szerződött Orbán Ráhel, a miniszterelnök lánya

Aham... évi 10 ellenőrzés... és nincs probléma! Jóhogy, ahol a miniszter lánya dolgozik / dolgozott / tanult szakmai gyakorlatot...

Ez így lazán a google első 5 találat!

EzWokEn · http://www.puruttya.hu/ 2015.03.13. 14:11:57

@EzWokEn: AZ! A magyarázkodás az megy... (tisztára mint a politikusok... ígérnek - hazudoznak - kimagyaráznak)
de legalább valamelyest életszerű magyarázatot tudtak adni... talán túl gyorsan is... 24órán belül... gyanús ám!

bekbórd! 2015.03.13. 14:13:36

Remélem, a válasz meggyőzte a 3/3-as posztolót is

Manyecska 2015.03.13. 14:13:51

Ingyenreklámnak jaú volt!!

Atörökk 2015.03.13. 14:17:28

@atpijkamo:
Nem tudjuk, kapott-e. Mondjuk ez a poszt (mármint a tegnapi, eredeti) is a szokásos sorba illik: önvadász, ill. utóbb kiderül, nem osztogattak, hanem fosztogattak, stb., de hát ezt már csak így kell egy komoly fogyasztóvédelmi blogon, meg ugye az újságírás íratlan szabályai szerint is, hogy agy nélkül írjunk csak, nem baj, ha szarva közt a tőgyit.

AtiSnatch 2015.03.13. 14:21:04

@Atörökk: még van poszt mára, úgyhogy tartalékold a lebaszást :D (első már nem lehetsz ott.)

Atörökk 2015.03.13. 14:25:11

@AtiSnatch:
Összesen háromra kaptam engedélyt, bőven jó vagyok :D

Manyecska 2015.03.13. 14:37:51

@atpijkamo: mer valószín annyira be volt bhaszva hogy nem látta.

FDToth 2015.03.13. 14:38:25

Vhol igaza van azbeztetemnek: tolunk nyugatra adnak egy osszesitot es kesz, azt el lehet szamolni es elfogadott. Nalunk kulon blokk a kartyas fizetesrol, kulon osszesito aztan egy afas szamla amit altalaban kezzel irank. Pl a franciaknal a kezzel irottat is elfogadjak... Nalunk szar a rendszer, de nagyon. Perszebezbazert van mert a magyarvber vereben benne van a csalas es a korrupcio, a becsuletesseg hianycikk...

sarostehen 2015.03.13. 14:46:23

Akkor csak 1 kérdésem van.
Kihozzák ezt a fecnit, majd mondom, hogy kártyával fizetek. Hozzák a hivatalos blokkot, és lehúzzák a kártyámat. (mert ugye hivatalos blokk nélkül nem kérhet pénzt)
De a bank visszautasítja. ok fizetem KP. Megint ugyan ott vagyunk, hogy jegyzőkönyv stornó stb.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.13. 14:49:29

@ColT: @Atörökk: @Manyecska / válasz ment!/: Nemtom. És sose fogjuk megtudni.

Én nagy összegben fogadnék, hogy kapott nyugtát*, és csak kekeckedik. Nem mintha olyan okos lennék, hogy látatlanban kitalálom, hanem ez egy vastagon megalapozott tapasztalat itt.

* Régebben a nyugtaadás fika volt, csak a számlaadás számított. Az onány pénztárgépek bevezetése óta a nyugta is jó, mert könyvelniük kell.

igi1 2015.03.13. 14:50:41

Mondjuk nekem inkább a 280 FT-os EURÓ árfolyamot magyarázták volna meg.

Ezér minimum sz@rrá büntetném őket.

@sarostehen: a poszter szerint nem kértek és nem kaptak nyugtát

tehát kp-ba fizettek, mer akkor kirakták volna a másik nyugtát is (ha lenne)

így 2 eset van

- INGYENREKLÁM
- POSZTER LEJÁRAT

Mivel nincs értelme kamu nyugtát mutogatni a homáron, az előbbi eset áll fenn, amit már korábban is megmondtam:

Nincs értelme nem megfelelő nyugtát adni, pláne azt kiplakátolni.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.13. 14:51:26

@sarostehen: Hozzák az elszámolást egy sajtpapiron, elfogadod, fizetsz akárhogy, hozzák a nyugtát/számlát. Mi ezzel a bajod?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.03.13. 14:53:31

@atpijkamo: OK, de kiadják ezt, és csak utána a nyugtát. Ezen nincs rajta, hogy nem nyugta, bele lehet kötni, hogy nagyon hasonlít, és a NAV azt nem szereti. Elvileg ugye.

sarostehen 2015.03.13. 14:54:06

Kedves Bihari Balázs!

Miért kell KÉRNI a szabályos nyugtát?

A törvény szerint ugyanis azt KÖTELEZŐ adni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.03.13. 14:55:14

@sarostehen: Ennyi és ez a válasz jó Atpinak is.

sarostehen 2015.03.13. 14:55:18

@atpijkamo: Oda van írva. Pénz átvételére NEM jogosít.
Tehát pénzt csak a SZABÁLYOS nyugtával kérhet tőled.

sarostehen 2015.03.13. 15:00:01

Mellesleg egy fogyasztást összesítőn miért is van ÁFA bontás?? Csak nem azért hogy megtévesszük a (külföldi)vendégeket?

igi1 2015.03.13. 15:02:26

@ColT: ezé mondom, tök felesleges ilyen papírfecnit nyomtatgatni és adni is

sarostehen 2015.03.13. 15:02:37

@igi1: "Mondjuk nekem inkább a 280 FT-os EURÓ árfolyamot magyarázták volna meg.

Ezér minimum sz@rrá büntetném őket. "

Mivel az euro nem hivatalos fizetőeszköz, mindenki annyiért váltja amennyiért akarja. Azzal nincs semmi gond.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.03.13. 15:03:07

@igi1: Ahhoz képest látod, csinálják.

Benoke2 2015.03.13. 15:16:15

Korrekt válasz, de kicsit keserű szájízű. pl ha probléma van az adminisztrációval, akkor azt jelezte valaki a NAV felé, hogy ez így menet közben olyan adminisztráció amit biztosan nem tudnak megcsinálni? Próbálják meg egyszerűsíteni. Vagy mivel a pénztárgépek online működnek, ezt belső software -el oldják meg ne emberi erővel.

Viszont a nyugtát a legvégén még sem kapták meg a fogyasztók. Nem mintha ez olyan nagy szám lenne. Egyébként a szabályozás azért olyan bonyolult mert 100 cégből 95 megpróbálja megszegni... Nyugat európában meg 1 vagy 1 sem...

igi1 2015.03.13. 15:19:43

@sarostehen: ha ez így lenne, akkor mindenki adhatná 1 ft-ér, és csak euróba lehetne fizetni.

@ColT: minek

láthatóan nem rettentek meg a nyilvánosságtól (sem a NAV-tól) XD

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.03.13. 15:28:28

@igi1: Hát valami oka csak van. AZ előző postban elég bizonyíték akad.

Atörökk 2015.03.13. 15:42:45

@igi1:
Én bármennyi eurót megveszek tőled 1 forintért.

AtiSnatch 2015.03.13. 15:53:31

Mijen lebúj az, ahol az üzletvezető a pincér? Ja és üdvözlöm Rashit.

supefly 2015.03.13. 15:56:38

néhány dolgot had tegyek tisztába, amit a legtöbb laikus nem tudhat.

1, Az előző posztban látható hogy a fecnit egy www.ettermirendszer.hu alatt megtalálható cég software-ével készítették. Ennek a cégnek nincs apeh/mkeh engedéllyel és vizsgával rendelkező software/hardware-e, a honlapjukon sem látható ilyen és az engedélyezett Kasszák listáján se szerepelnek. Ezért nincs is olyan szöveg az összesítőn hogy nem adóügyi bizonylat, az csak olyan software-ből lehet ami adóügyi bizonylat, mondjuk nyugta kiállítására is képes.

2, Ennek fényében dolgoznak egy számítógép alapú programmal és valószínűleg a számítógép mellett egy attól független sima pénztárgépet használnak nyugtaadásra. Magyarán kettős könyvelnek a számítógépbe minden be van ütve, a pénztárgépbe "csak ami szükséges". Megtehetik, megfelelő érdekeltségi körbe tartoznak ;)

3, Egy ilyen kombinációban hihető hogy azért ad előbb összesítőt mert a kis tudású pénztárgép esetleg nem tud sztornózni (az online apeh/mkeh engedélyes számítógépes kasszák szinte mind tudják a sztornó bizonylatot), de kétséges hogy ez e a valódi ok és nem a kettős könyvelés.

igi1 2015.03.13. 15:58:31

@Atörökk: minek téged úgyis én tartalak el

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.13. 16:46:41

@sarostehen: Boltban:
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
Sarostehen: - Csak akkor fizetek, ha odaadja az árut.
Boltos: - Csak akkor adom oda az árut, ha fizet.
...

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.13. 16:49:44

@sarostehen: Amerikaitól kaptam számlát. Nem volt rajta dátum. Mondom ez így nem jó. Mondja, jó az, neki évtizedek óta így van. Nem mertem mondani, hogy a mi számláinkon 4 (NÉGY!) dátum van, egyszerűen nem értette volna meg.

Neked nem bürokrata a családneved?

Aureliano Buendía 2015.03.13. 17:48:36

- Fizetnék! - szólt a vendég.
- Rendben uram, készpénzzel, vagy kártyával? - kérdezte a pincér.
- Kártyával - válaszolt a vendég.
- Köszönöm, hozom a terminált.

gabors 2015.03.13. 17:50:29

de legalabb a "szervizidoben" nem hosszu az iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

kudos!!!

fülesválasztó-punaszagú-tangakorc 2015.03.13. 18:07:56

Egy haverem rokonyai Talján országban élnek ahova ő sokszor kilátogat!
Ottan nem dívik, hogy ha akar ad, ha akar nem ad blokkot a bótos....
Ott mindig adnak!!!!!!!!!!
....és nem a boltost cseszteti ám a "NAV"-os!
Bemégy a boltba, veszel e pulcsit, kimégy, a finánc a bolt előtt rádkérdez:
-Blokk van neked? ...azt ha nem tudod felmutatni téged csesz + de úgy hogy arról kódulsz! (mesélte)

gabors 2015.03.13. 18:09:31

@atpijkamo: nem tudhat az "MS-spelling" sem mindent :-)

osszetettebb szavakkal mindenkinek gondja lehet "Hungarian sucks"

lcsaszar 2015.03.13. 20:14:38

Aki nem használ magyar ékezeteket, az miért nem angolul ír?

cobre 2015.03.13. 20:48:19

Múltkor az egyik boltost azért büntette meg a NAV, mert úgy vette el a pénztárost a zsét a próbavásárlást végző ellenőrtől, hogy ELŐTTE nem készítette el a blokkot.

Én eddig ahány helyen jártam étteremben, a pincér mindig megkérdezte, miként szeretnénk fizetni (egybe, külön, kp, kártya, számla kell vagy sem), ez után elvonult és hozta a BLOKKOT (vagy számlát, meg esetleg a terminált), nem egy fake papírt.

cobre 2015.03.13. 20:50:23

Sírok, ennyi helyesírási hibát egy kommentben... Elnézést, majd legközelebb beküldés előtt olvasom el, mit írtm.

kertes56 2015.03.13. 21:59:00

Nagy itt a káosz. Nagy asztaltársaságot ír a tulaj, és a főételt külön fizették. Azt a szerencsétlen kacsamellet meg hárman ették meg. Én még ilyen fecnivel nem találkoztam -kivéve lakodalom esetén hajnali 6 órás fizetéskor-. Egyébként a "szolíd" 13 %-os szervízdíjba belefér az napi pár jegyzőkönyv megírása, ha véletlenül "nemjóakártya". Ha már akkora a forgalom, hogy "service" időben nincs idő másra. Sumákság van itt(is).

NIKI LAURA 2015.03.14. 18:17:42

Itt valaki korabban megirta: kettos konyvelest csinal a ceg- az nem mentseg,hogy midnki ezt csinalja- magyarul adocsalok!!

Csaladba van revizor,kimegy kocsival az etterem ele,es online latja,mit utnek be a gepbe.
Kijovo ugyfeltol eleri a szamlat,es rogton latja,nem utottek be!
Kezdesnek 1 millio buntetes,majd masnap,,egy het mulva,stb megint kimegy.
Ha egy sor hianyzik,ujabb bunti,majd bezaratjk egy honapra!
Meg fogjak tanulni a rendet,

Sasfióka 2015.03.15. 22:02:32

Ez csak nekem tűnt fel?
"Amennyiben a stornó jegyzőkönyv elmarad, úgy az étterem az egyébként világrekord 27% Áfát (Európában általában 10% körüli az éttermi Éfa) duplán kell befizesse, hiszen egyazon asztal fogyasztására két nyugta kerül kiállításra."

Az meg más kérdés, hogy a nap végén a kasszában lévő pénzmennyiség is "hiányos" lesz, de ebből a szövegből szinte egyértelmű, hogy ez köszönő viszonyban sem volt a valódi pénzmennyiséggel. Csak az "ami látszik", a pénztárgépbe ütött tétel ÁFA-ja, az fáj... :(

"Jobb helyeken", ha elfelejtenének stornózni egy bármely okból kiállított pénztárbizonylatot, akkor a pénztárzárlat bizony hiányt állapítana meg, nem több fizetendő ÁFA-t... És a hiány miatt a jogszabályban, belső szabályban előírtak szerinti eljárást kellene alkalmazni.
Tehát alapból "gyanús", hogy egy valódi stornós helyzetnél "elfelejtenek" stornó jegyzőkönyvet írni, mert nincs rá idő. Inkább a pincér beteszi zsebből a napi standolásnál a pénzt, mi? Mert hát annyira nincs idő, hogy inkább benyeli...
Lehet én látok rosszul valamit, de ez a mondat ebben a formában akkor is bicskanyitogató egy "válaszban".

Arcade Macho 2015.03.16. 23:14:08

nemetekneknel a "cáhlen bite" magikus kifejezessel lehet elkerni a szamlat itt a balkanon meg a "kernem a szamlat" dumaval

filozok hogy 40 kilos asszonkaval es 4 eves gyerekkel beprobalkozzak-e az elmenetellel, ha nem kepesek a szamlat kihozni :)
süti beállítások módosítása