Tékozló Homár

Mi a teendő, ha külföldi webshoppal gyűlik meg a bajunk?

2015.03.30. 14:23 | Homár Hilda | komment

2014_12_30_europai_fogyasztoi_kozpont.jpg

Gabriellának tablet helyett egy Zac Efron dvd-t küldött a romániai székhelyű, de Magyarországon is aktív eMag. Az eset még karácsony környékén történt, de levélírónk hiába jelezte a problámát a cégnek, az elmúlt 3 hónapban nem sikerült sem a tabletet megszereznie, sem a pénzét visszakapnia, az eMag ugyanis egy ideig sablonlevelekkel reagált, egy idő után meg már válaszra sem méltatta. Mivel nem Gabriella az első, akinek külföldre bejegyzett céggel szemben kell keresnie az igazát, utánajártunk a fogyasztóvédelemnél, hogy mit tehetünk hasonló esetekben, hogyan tudjuk érvényesíteni a fogyasztói jogainkat, hová fordulhatunk, mi az eljárás, milyen esélyeink vannak, melyik ország törvényei a mérvadóak stb. Ezeket tudtunk meg:

Hová fordulhatunk segítségért hasonló esetekben?
Határon átnyúló fogyasztói panasz esetén azt kell tisztázni, hogy a cégnek melyik országban van a székhelye. Ha a panasszal érintett vállalkozás az EU valamelyik tagállamában, esetleg Izlandon vagy Norvégiában székel, akkor az Európai Fogyasztói Központ (EFK) magyarországi szervezetéhez fordulhatunk segítségért.  

És, ha más országban múködik a cég, mondjuk Kínában, Svájcban vagy az USÁ-ban?
Akkor sajnos az EFK érdemi segítséget nem tud nyújtani, de ilyenkor is érdemes megkeresni őket, mert az adott országban működő fogyasztóvédelmi szervezetekhez tud elérhetőséget adni. Emellett ilyen esetekben bírósági úton kereshetjük még az igazunkat.

Mi ez a EFK egyáltalán?
Minden EU tagállamban működik egy nemzeti Európai Fogyasztói Központ, mely fogyasztói panaszok megoldásához nyújt segítséget. Ezek a társszervezetek alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát. Magyarországon EFK 2006 óta létezik és 2011. január 1-től a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében végzi tevékenységét. 

Ez egy hatóság?
Nem hatóság, nincsenek ilyen jogosítványai. Fő célja a külföldi társszervezet bevonásával a fogyasztó és a vállalkozás közötti megállapodás, egyezség elősegítése a macerás, pénz- és időigényes pereskedés elkerülésével. 

Hogy működik ez a gyakorlatban?
Az EFK felveszi a kapcsolatot a vállalkozás székhelye szerinti tagállamban működő társközpontjával, ami aztán megkeresi a bepanaszolt vállalkozást., aztán remélhetőleg megállapodnak a felek. Ha ez nem sikerül, akkor az EFK sok minden továbbit nem tehet, de azt el tudja mondani, hogy milyen egyéb igényérvényesítési lehetőségek vannak, különös tekintettel a vállalkozás székhelye szerinti országban esetlegesen működő alternatív vitarendező fórumokra.

Melyik ország jogszabályait veszik ilyenkor alapul?
Ha EU-n belüli webkereskedő online tevékenységét magyar fogyasztók felé is irányítja, a magyar jogszabályok szerint kötelező fogyasztóvédelmi szabályokat (pl kellékszavatossági szabályok) is be kell tartani, függetlenül attól, ha esetleg a vállalkozás székhelye szerinti országban más szabályok érvényesülnek. Így a magyar fogyasztó az esetek többségében a magyar jog szerinti szabályokra hivatkozhat.

Mennyi ideig tart az ügyintézés?
Mivel határon átnyúló fogyasztói jogvitáról van szó, és legalább két központnak kell együttműködnie, a panaszok elintézése hosszabb időt (általában 2-4 hónapot) vehet igénybe. Határidő nem köti a központokat.

Mennyit kell fizetni, ha hozzájuk fordulok?
Az EFK igénybevétele ingyenes.

Velük biztos, hogy megoldódik az ügyem?
Az azért elég jól látszik, hogy az egész procedúra sikere leginkább a bepanaszolt vállalkozás együttműködési hajlandóságától és a vállalkozás székhelye szerinti fogyasztói központ közreműködésétől függ. Az EFK feladata tehát nem könnyű, márcsak az eltérő jogszabályi környezet miatt sem, de ha megalapozott a panasz és egy tényleg működő, nem csak csalásra létrehozott cégről van szó, azért sok esetben pozitívan zárul az ügy. 2011 óta az EFK több száz panaszügy megoldásában működött közre, nagyságrendileg 55 millió Ft értékben érvényesítette sikeresen a magyar és uniós fogyasztók határon átnyúló ügyletekből eredő vagyoni igényeit. Ha a közbenjárás mégsem jár sikerrel, marad a bíróság vagy a rendőrség.

 

LINKEK A TÉMÁBAN:

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyecska 2015.03.30. 14:38:02

"Ha a közbenjárás mégsem jár sikerrel, marad a bíróság vagy a rendőrség."
Ezt tudják a cégek is mert mintha nem lennének ezzel tisztába? :) Talán ott kéne kezdeni a fogyasztóvédelmet. Nincs ezeknek valami ISO vagy mia frász? xd

Amusing 2015.03.30. 14:44:03

sokkal egyszerűbb:
nem kell onnan rendelni, vagy ha mégis spórolni akarsz 2.000 ft -ot vállald a kockázatot, hogy átvernek...

Gonoszfóka 2015.03.30. 15:04:48

@Manyecska: Ha a cég ISO-tanúsított, az mennyiben lenne előrébb ilyen helyzetben szerinted?

Manyecska 2015.03.30. 15:16:08

@Gonoszfóka: annyiban hogy NEM fordulna elő ilyen.xdd

Gonoszfóka 2015.03.30. 15:54:03

@Manyecska: Pedig de. Maga az ISO sajna nem ad garanciát a 100%-os korrektségre, annak ellenére, hogy a szabványban a vevő(i elégedettség) központi elem. Legalábbis az én tapasztalatom ez, még ha nem is webshop témában. Na meg 100-ból 99 felhasználó letojná, hogy van-e a webshopot működtető cégnek valamilyen ISO tanúsítványa, mert a nagyobb része úgyis az árra megy rá, plusz a marketingre, vagy az itt-ott olvasott garis ügyintézéses esetek alapján választ.

Gyorsban rákeresve: az ipon, pcx, edigital trió talán a 3 legnagyobb magyar webshop, egyiknél sem találtam utalást arra, hogy lenne ISO tanúsítványuk. Vagyis mivel nem elvárás a vásárlók, partnerek részéről, így nem éri meg megcsinálni.

Gonoszfóka 2015.03.30. 15:57:51

@Gonoszfóka: A második mondathoz egy kiegészítés: a szabvány alatt az ISO 9001-et értem.

falomb 2015.03.30. 16:00:10

"Külföldi rendelés esetén:
- CSAKIS PayPal (probléma esetén 45.nap előtt refund)"

Ilyenkor a paypal felé kell valamit igazolni? Vagy csak azt mondom, hogy refund és visszaküldöm, nem kell indokolni semmit?

neménvagyok 2015.03.30. 16:05:37

Először is: az EMag nem egy webáruház, hanem egy weboldal, ahol az EMagnak fizetendő jutalék fejében (8%, ami nem is kevés!!) hirdethetik az áruikat különböző webáruházak.

Ergo: kurva drága a meglehetősen magas jutalék miatt, és bár a termékeknél kis betűkkel ki van írva, hogy ki az eladó, te azt hiszed, a Nagy Emagtól vásárolsz, valójában meg azt se tudod kitől, ha nem nézel utána. További érdekesség, hogy idéntől külföldi webáruházak is csak aktuális magyar áfával árulhatnának csak éppen basznak rá. link: www.penzcentrum.hu/vasarlas/sok_vasarlo_nem_erre_szamitott_hiaba_vannak_hatalmas_akciok.1043211.html?utm_source=index_main&utm_medium=portfolio_box&utm_campaign=portfoliobox

2015.03.30. 16:25:19

fogyasztóvédelem...????

Pffff.... semmi értelme!

taknyos zsiráf 2015.03.30. 16:54:46

A fogyvédes Kati Ati kilépett pár hete! :(

Manyecska 2015.03.30. 17:24:53

@Gonoszfóka:nekünk pl.kötelező az ISO, máskülönben nem indulhatnánk pályázatokon, közbeszerzésen stb..a korrektség meg alap lenne. az én kis naiv világomban xd /hiába, némi szőke hajfesték tényleg csodát tesz xdd/

Aureliano Buendía 2015.03.30. 17:36:15

Éa, ha már ott jár, a lovainkról is kérdeztetne.

Aureliano Buendía 2015.03.30. 17:38:45

2011 óta az EFK több száz panaszügy megoldásában működött közre-amennyiből?

nagyságrendileg 55 millió Ft értékben érvényesítette sikeresen a magyar és uniós fogyasztók határon átnyúló ügyletekből eredő vagyoni igényeit-a mennyiből?

Gonoszfóka 2015.03.30. 17:49:21

@Manyecska: jó, ha nekünk nem lenne ISO-nk, akkor a vevőink kb. 90%-a nem rendel(het)ne többé tőlünk. Csak az emag és hasonló boltok terén másabb a helyzet...ha van, akkor van, ha nincs, akkor sem éri őket (verseny)hátrány. Egy tanúsítvány megszerzése, az évenkénti auditok, és maga a rendszer fenntartása pedig nem 2 fillér. Főleg ha nem csak papíron szeretne megfelelni a cég a követelményeknek. Ha a vezetőség szerint többet hoz a rendszer, mint visz, vagy ha úgy állnak, mint ti / mi, vagyis "kell, vagy roló le", akkor vezetnék be. Itt pedig nincs ilyen nyomás.

A korrektségre: velem pl. megesett olyan, hogy rendeltem egy terméket, és pont belefutottam egy olyan időszakba, amikor országos készlethiány volt. De amikor elérhető lett, akkor is várnom kellett, holott más, aki pár nappal előttem rendelte ugyanazt, megkapta. Beismerte végül a bolt, hogy nagyon elkavarták a rendelésemet, és adtak elég szép kedvezményt...na ez a korrektség. Máshol meg simán előfordult olyan, hogy nem irreálisan, de félreáraztak egy terméket, és a bolt szó nélkül törölte a megrendelést. Se egy bocsi, se semmi...és ez, vagy hasonló ellen az ISO rendszer megléte se védene.

Manyecska 2015.03.30. 17:54:15

@Gonoszfóka: mi 1991 óta működünk, mexakítás nélkül! Nem azért kell..

Vadászbaszó nyúl 2015.03.30. 17:54:58

A lényeg, hogy olcsó legyen. Ritka ma már a stílusos vadász, mind fillérekből akar szopni.

Don Bolesz 2015.03.30. 18:33:47

én nem tudom. de én az emaggal eddig elégedett vagyok, mikor memória kártyát rendeltem azt küldött mikor fényképező gépet akkor sem mást. mikor xbox-ot az is megjött másnap.
a fényképező és az xbox sem két forintos tétel...
baj soha nem volt.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.30. 18:55:23

@Don Bolesz: "fényképező gépet"

:)) Az meg milyen lehet? Egy bazi nagy robot, ami egy fényképezőgéppel mászkál, és kattintgat? Nem lehetett olcsó.

Don Bolesz 2015.03.30. 19:28:40

@atpijkamo: pontosan és a robot az volt a bónusz :D
de nem is volt oly drága.

Manyecska 2015.03.30. 20:28:10

@atpijkamo: nade Papi.ugye ez komoly volt? Mert viccnek elég xar.:P:DD bocs:D

igi1 2015.03.30. 22:12:14

@atpijkamo: valljál, mit csináltál, míg nem voltam.

Nagyon kerülget mostanság a Manyecs.

igi1 2015.03.30. 22:33:00

@atpijkamo: ahha, szóval nyulazod!? :)

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.30. 22:34:35

@igi1: Asszem egyedül én nem nyulazok.

Én egy komoly ember vagyok.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2015.03.30. 23:17:49

Saját tapasztalat:

Probléma: Inkorrekt ármegjelenítés honlapon
Panasz: extra díj felszámítása a szolgáltatási helyen
EFK: csatoljon, küldjön, bizonyítsa, stb. stb.

Csatolok, küldök, képernyőkép, a cég elzárkózik, nem úgy volt, nem bizonyítható, EFK: "sajnos nem tudunk segíteni, forduljon bírósághoz, de nem javasoljuk"

Mindenesetre a honlapon átírták, szóval valami eredményt mégis fel tudok mutatni. Pénzt nem kaptam vissza ;)

igi1 2015.03.30. 23:25:01

@atpijkamo: akkor se jössz mán ki ebből jól

Akkor az a baj, hogy nem nyulazod !

Úgyis rájövök.

Manyecska 2015.03.30. 23:35:56

@igi1: nono. innen pasit sose vàlassz.duplanikkes hòhérok.

igi1 2015.03.31. 00:17:16

@Manyecska: köcce, de erre már régen rájöttem. Megbízhatatlan alakok vannak itt, na meg kevés pasi.

JunkieeeBoy · http://junkieeeboy.blog.hu 2015.03.31. 01:16:27

@falomb: Természetesen kell bizonyítanod... Indítasz egy vitát / ügyet (case), ha az eladóval nem jut dűlőre 2héten belül, akkor lehet a vitát - ügyet (case-t), eszkalálni és ekkora PayPal dönt a "bizonyítékok" alapján...szal ha problémás az eset 2hónap is kell, hogy visszakapd a pénzedet (a refund-ot)! De ha pl. van TN szám, akkor abból látszik, hogy megkaptad-e / átvetted-e, így az bizonyíték, illetve TB nélküliség esetén az eladónak kell bizonyítanija, hogy ő feladta (nem fogja tudja... így, mint vevő, számodra automata lesz a visszatérítés - refund... csak eszkalálnod kell a case-t)

A mosónők korán halnak 2015.03.31. 08:31:17

@igi1: meleget megfektetni meg nem igazán fles bár nem vagyok kirekesztő:D:P

joska61 2015.03.31. 09:08:14

Magyarán a külföldi zsiványt pont ugyanolyan nehéz megfogni, mint az itthoni zsiványt. Tehát a kockázat mértéke kb azonos.

Manyecska 2015.03.31. 09:21:25

Na. Főnököm kiment hősugárzót venni, azt a szegények meg dolgozzanak hátnemhátde.
Megy haza a baba:)...webszop, mi?:(

Rosszindulatú Vászka 2015.03.31. 09:35:30

Szóval kockázat nélkül nincs rizikó.

Köszönjük Emese.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.03.31. 09:56:01

a posztolót lehet má? Ha nincs akkor is

2015.03.31. 09:59:43

Bankkártyás fizetés és a chargeback ~100% biztonságot ad.
Ahol nem lehet kártyával fiezetni >> ott NEM vásárolsz... külföldről.

Vagy a paypal, ali escort.

♔bаtyu♔ 2015.03.31. 10:13:49

Nálam első a kapcsolat menüpont. Bp.-i székhelyű üzlet, telefonszám, amit rögtön fel is hívok. Ha ez nem adott, inkább lemondok a termékről.

Danaudio 2015.03.31. 10:17:17

sokkal egyszerűbb: ha bankkártyával fizetsz (és nem átutalással), akkor ha átvernek a következőt csináld: jelezd a bankodnak és tegyél a rendőrségen feljelentést, majd a feljelentést csatold a banki ügyedhez. Én 3 hét alatt visszakaptam a pénzemet egy hamisítvány nike cipő rendelése esetén és még a cipőt is megtarthattam ;)

♔bаtyu♔ 2015.03.31. 10:18:01

@Manyecska: Azzal együtt az ISO egy lehúzás. Az önkormányzatoknak, állami cégeknek ingyen megcsinálják, azok pedig már könnyen kötik ki, hogy csak ISO-s céggel szerződnek, na ezeket viszont nagyon rendesen leveszik.

Az égvilágon semmi haszna, hiszen egy sikeres cég eleve attól sikeres, hogy magától valósítja meg az ISO-ban meghatározott sztenderteket.

Leegyszerűsítve, légy udvarias, legyen pontos és áttekinthető az ügyfélnyilvántartásod.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.31. 10:39:12

@♔bаtyu♔:

А komolyabb, Mo-n értékesítő webshopoknak VAN mindig budapesti telefonszámuk. Ez rendelhető bárki által, s aztán ez az szám át van irányítva külföldre.

Vagy még egyszerűbb: www.opennet.hu/szolgaltatasaink/telefonalo/ - te is rendelhetsz ilyet, s aztán budapesti telefonszámod van, miközben lehetsz Egyenlítői Guineában is a valóságban.

EXLEXMAN 2015.03.31. 10:42:05

Itt az ideje az EMAG-ot jól telibevágni! Évek óta megy az anyázás,retardált átveréssel, áfa csalással meg megannyi mocskos megoldással küzdenek piaconm aradni és az áraikra van elég veréb is!

Jó lenne már végre kisöpörnék ak ukába az egész mosodájukat!

EXLEXMAN 2015.03.31. 10:43:38

Javaslom Gabriellának csináljon egy oldalt KÁROSULTAKAT KERSEK AKIKET ÁTVÁGOTT AZ EMAG cimmel és elég lesz az üzletszerű csalásra, aztán a rendőrség már mehet is házkutatni!

Manyecska 2015.03.31. 10:46:20

@♔bаtyu♔: ez sajnos így van, és kétszázezret simál legombolnak ezért/év..

Netuddki. 2015.03.31. 10:46:54

Kedves TH!

Az látszik, hogy nem olvastok kommenteket, de a tényeknek sem jártok utána. Az emagnak magyar telefonszáma, magyar EU-s adószáma van (HU26915131), az ÁFA is 27%-os. Aminek következtében erősen gyanítom, hogy itt is be vannak jegyezve, ergo a fogyvéd illetékes kéne, hogy legyen velük kapcsolatban.

Aztán ott van az oldalukon állítólag úgy szerződtek a futár céggel, hogy a futár előtt kibonthatod a csomagot, ha sérült vagy nem az van benne akkorfizetés nélkül visszaküldheted.

Ha valamit félreértettem sorry, de itt valami nem kerek Gabriellával kapcsolatban.

Netuddki. 2015.03.31. 10:49:35

Az egész azzal kezdődött, hogy a románok ellopták a lova..., izé, tabletunkat.

Arcade Macho 2015.03.31. 10:53:29

rendes nagy cegtol kell rendelni pl. dx vagy banggood

en a dx -nel panaszkodtam hogy nem jo az egyik lampa elkuldtem a fenykepet es azonnal jovairtak, igaz felajanlottak meg hogy akar vissza is kuldhetem de en inkabb a levasarolhato pontokat valasztottam

galaxiscsirke 2015.03.31. 10:55:22

Nagyon egyszerű a védekezés: előre NEM fizetünk az áruért. A boltban se előbb fizetsz és utána válogatsz, hanem előbb a kezedben van az áru, és aztán adod a pénzt. Nem látom be, hogy miért kéne fordítva csinálni bárhol is. Csak ott érdemes rendelni, ahol utánvéttel fizetsz. Igen, ha a futár anyázik is, előtte kibontod akár a csomagot, megnézed,hogy az van-e benne, amit akartál, és UTÁNA fizetsz (már csak azért is, mert a papíron mintha vmi olyasmit írnál alá, hogy az árut "hiánytalanul átvettem").

Netuddki. 2015.03.31. 10:58:16

Mellesleg érdekes ez a nagy emag lejáratás. A TH is beszállt?
Nem rokonom az emag, de párszor már rendeltem tőlük, mert ott volt a legolcsóbb amit vásároltam. Simán elképzelhető, hogy itt pár céget kellemetlenül érint a dolog.

Netuddki. 2015.03.31. 11:00:23

@galaxiscsirke: www.emag.hu/info/nezzen-bele-a-dobozba-fizetes-elott

"Az eMAG által forgalmazott termékeket csak azt követően kell kifizetnie, miután meggyőződött róla, hogy valóban a megrendelt termékek kerültek kiszállításra és azok mindegyike sértetlen állapotban van."

Szóval még mindig nem értem Gabriellát. TH, esetleg valami magyarázat?

EXLEXMAN 2015.03.31. 11:23:54

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: Az igazságod valóban ott van, a rutintlanok nem nyitják a dobozt, igaz erősen feltűnő lehet egy CD és egy eszköz súlykülönbsége. A gond még sem csak az, hanem ahogyan ez történik valóban.
Elfogadom, hogy nem nyitotta ki, de ezek után a többit nem a futár hozta össze!

Arra ott van elqúrni az EMAG!

Le lehet térdelni az EMAG elé, de én inkább fölé gugolok...erről ez a véleményem....

Köcsögöm Széken 2015.03.31. 11:28:15

Emagról rendelni azért kissé rizikós. Én is rendeltem már, problémám is volt velük, de ami az igazán tré, az a garancia. Ugye nem kapsz rendes, gyártói garanciát, hanem 2 év Emag garanciát. Facebook tele van olyan írásokkal, hogy X hónapja elvitte a futár a hibás cuccot, azóta se kép, se hang. No meg mi van, ha fogja magát a cég és kivonul? Akkor szevasz garancia.

EXLEXMAN 2015.03.31. 11:46:33

@Köcsögöm Széken: Ez a GARANCIA egy nagy kamu részükről, mert KOMPLETT terméket cserélnek, ha van mit! Amennyiben nincsen, akkor anyáznak a gyártóval, aki szintén beszivatta őket mert rájuk tolta a qula termékét. Jó kis körbeszivatás! Ki kellene írni egy listában, kit milyen termékkel qúrtak át és lenne egy szarházi beszállító/gyártó listája a piacnak! Azt a beszállítót aki fosul szállít/fost, azt legalább kiverné a piac a többi közül! jól beégetnék magukat és beesnének a saját fos-csapdájukba!

Mikkamak 2015.03.31. 12:20:31

Hivatalhoz lehet fordulni és feljelenteni. Sokat valószínűleg nem ér.

Webshopról csakis Paypallal vagy hitelkártyával szabad rendelni. Úgy tudom, a hitelkártya társaságnál meg lehet támadni a fizetést amennyiben az eladó nem megfelelően teljesít.

Hasznos még az illető webshop nevét megguglizni - párosítva az átverés/becsapás (scam) szóval. Ugyanis a legtöbb nem először teszi és van róla információ a neten. Na oda is be lehet írni.

Az olyan webshopok esetében, melyek csak platformok 3. felhasználó eladók számára, a webshopnak is lehet jelenteni, hogy átvertek. Ha a webshop hosszabb távon tervez fennmaradni, akkor gyorsan kirakja az átverő eladók szűrét.

EXLEXMAN 2015.03.31. 12:37:06

@Mikkamak: A Paypallal is jól meg lehet szoppattani, mert egyre kevésbé működik a Resolutions Centerjük, hiszen rábizzák a népekre és magasról csinálnak már a suereikre! Igen ostoba pénzbeszedő banda lett az is!

para_noir 2015.03.31. 12:37:35

Nem bírom az ilyen fillérbaszó alakokat, akik egy 20-30 ezres tabletnél (mert gondolom nem iPad-et vett) skótkodnak 2-3 rongyon, és fontosabb nekik a minimális spórolás, mint a fizikailag felkereshető bolt, ahol emberi lénnyel lehet beszélni, és rendes garanciát adnak. Különben meg a Telenornál van Alcatel 7"-es tab 1 GB nettel havi három ropiért, ha ilyen córesz van, meg kell venni azt, ha meg nincs havi háromezre, járjon a könyvtárba fészbúkozni.

Szarazkoro 2015.03.31. 14:37:55

Na kerem. Aki szorostalpu romanoktol rendel, igy jar. Elloptak a lovainkat is.
süti beállítások módosítása