Olvasónk jogosan dühös egy végül elintéződött ügy után, mert jó sok idő meg bosszúság járt vele, és nem kevés elszántságot igényelt a dolog. Miért nem lehet az, hogy csak úgy egyszerűen él a vásárló a jogával? Mondjuk legalább nem voltak kirívóan modortalanok vele.
Üdv!
Nemrég történt az eset velem. Az ország legnagyobb dobos webáruházában vásároltam. (TamTam dobcentrum). Sajnos közben úgy alakultak a dolgok, hogy vissza kellene küldenem a termékeket. Az ok teljesen rajtam kívül álló. El is olvastam a feltételeket a honlapon, miszerint, minden webáruházban, 14 napon belül, használatlan, sértetlen, bontatlan termékeket kötelesek visszavásárolni, Erre 14 napon belül van lehetőség.
Talán 4 nap sem telt el, írtam, nekik, hogy mi a helyzet, vissza szeretném küldeni a vásárolt termékeket.Több darab áruról van szó, aminek az összértéke 73.200,- Ft. Természetesen mind bontatlan, használatlan.
A bejelentésem után 4-5 napra kaptam egy kedves levelet a tulajdonostól. A lényeg az volt benne, hogy ilyen még náluk soha sem fordult elő, volt olyan termék, amit kifejezetten az én számomra rendeltek a nagykerből, és amúgy is én ezt hogy képzelem. Inkább vásároljam le, vegyek mást ezért az összegért, nem tudják visszavásárolni.
Visszaírtam utána a jóembernek, hogy ha jól tudom, minden webáruházra vonatkozik a 14 napos elállás. Ráadásul ez fel van tüntetve a honlapjukon is, pontosan ebben a formában:
Az elállási jog minden termékre vonatkozik, ami bontatlan, vagy bontott, de hiánytalan gyári csomagolásban érkezik vissza. A vevő azonban nem veheti használatba a terméket.Nem vonatkozik az elállási jog az átvétel után megsérült termékekre.Ezt csatoltam a válasz levelemben. Aztán nem történt semmi, nem méltattak válaszra. Természetesen közben kicsúsztam a 14 napból. Végül válaszoltak, tanulságos a levelezés:
Végül ugye szigorúan véve, rendeződött a dolog, mondjuk a hangnem nem tetszett. De csak azért lettek ilyen kedvesek, mert mint kiderült megtudták, hogy írtam Nektek. :) Mivel úgy gondolom, ha nem álltam volna ki a dologért, simán hülyének néznek, zerintem jó lenne, hogy más is esetleg tudja, ha így jár, milyen jogai vannak.
Üdv,
Gábor
Vadászgörény 2016.03.17. 16:04:25
Thule 2016.03.17. 16:19:54
A törvényt nem a nyerészkedőkre hozták meg, hanem azokra a szerencsétlenekre, akik kevés vagy hiányos körültekintéssel vásárolnak meg valamit, ami aztán a paramétereinél fogva nem felel meg bizonyos kívánalmaknak. Egy netes boltban esélyed sincs kipróbálni a fényképezőgépet, még csak kézbe sem veheted. Szóval nem értem a felháborodást ilyen esetben. A webshop pedig ne forgalmazzon olyan terméket, amit ha visszaküldenek, fáj neki.
Azok a nyomik, akik pedig kölcsönzőnek használják az netes boltokat, természetesen nem érdemelnek szót. Ilyen is van, tudom.
Tehát
Thule 2016.03.17. 16:23:55
A távollévők közötti szerződés a fogyasztót védi, ezt kell megérteni. Nem sózhatnak rád mindenféle szart azért, mert nem vehetted meg személyesen az üzletben. A képeken ugye csilivili, erős anyagból stb, aztán a valóságban meg kapsz egy fos széteső gagyi valamit. Naná, hogy visszaküldöm a fenébe. Ha nem küldhetném vissza, akkor mehetnéka békéltető testülethez balhézni a céggel a hibás teljesítés miatt. Így meg nem kell a balhé, visszaküldöm, 30 napon belül nálam van a pénz. Teljesen rendben van így.
heidt 2016.03.17. 16:38:39
Tájékoztatom Önöket, hogy szeretném visszaküldeni a webes oldalukról rendelt komplett konyhabútort, gépekkel együtt, a hálószoba garnitúrát, a kerékpárokat, a számítógépeket és a televíziókat. Továbbá visszaküldeném a porszívót, a szőnyegeket, a telefont és a mosó-szárító gépet is.
Mindezt nagyon sajnálom, de a nagyikánk mégsem halt meg időben, ezért még nem tudunk beköltözni a lakásába.
Üdv.
Terézágyú 2016.03.17. 17:10:42
"Mindezt nagyon sajnálom, de a nagyikánk mégsem halt meg időben, ezért még nem tudunk beköltözni a lakásába."
:)))))
Szellemes. És igaz.
Ettől függetlenül ha a törvény ezt mondja ki, akkor a bolt feleslegesen kötözködik (és a vevőnek nem kell semmilyen indokot felhoznia), vissza kell adni a zsét.
enrico palazzo 2016.03.17. 17:11:51
Vadászgörény 2016.03.17. 17:17:14
Attila F 2016.03.17. 17:33:02
Igen, valóban furcsa, hogy előbb rendel és aztán nincsen terem, de ugye van, aki esküvői ruhát is előbb vesz, aztán keres magának pasit/csajt.
*.....*.............*..........................*.. 2016.03.17. 17:37:00
enrico palazzo 2016.03.17. 17:45:53
atpijkamo100 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.03.17. 18:15:08
Arra nem érvényes az elállási jog.
14. A fogyasztót megillető elállási és felmondási jog alóli kivételek
c) olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak;
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1400045.KOR
atpijkamo100 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.03.17. 18:20:59
De nem baj, poszter gerinctelenségét majd a többi vásárló fizeti meg.
Gazsibacsi 2016.03.17. 18:57:28
"...a vállalkozások nem kötelesek olyan termékek feltétlen visszavételére, amely a fogyasztó személyéhez kötött, illetve amelyet a fogyasztó egyedi utasításai alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő"
Ebben az esetben pedig nem ilyen termékről van szó.
Darth Revan 2016.03.17. 19:40:38
Nem visszaélt, hanem élt az öt megillető elállással.
asdf 2016.03.17. 19:50:07
A poster persze hulye volt, a francnak rendelget a vakvilagba (de a jog a hulyeknek is biztositja az elallasi lehetoseget ;) ).
(A frontbor pedig nem egyedi gyartasu termek, igy attol is el lehet allni, ott a gyari cikkszama, tessek mar gondolkozni...)
2016.03.17. 20:12:34
Szeretném tisztelettel felhívni a figyelmedet, hogy a webshopos értékesítés a kereskedők számára _nem kötelező_, csak egy lehetőség. Nyilván azért csinálják a kereskedők, mert sok szempontból kedvezőbb a számukra is. De ha szeretnék a kereskedők kihasználni a webes értékesítés előnyeit, akkor be kell vállalniuk a vásárlók elállási jogát is. Ja, persze a kereskedőnek az már nem tetszik, ők csak az előnyöket szeretnék élvezni. Hát az meg sajnos nem megy, akkor béreljen raktárat, üzlethelyiséget, tartson készletet, fizessen bolti eladókat, és értékesítsen a helyszínen. És akkor nincs elállási jog.
Megjegyzem, a gyári csomagolás meglétéhez nem köthetik az elállási jog gyakorlását, szóval az "elállási jog minden termékre vonatkozik, ami bontatlan, vagy bontott, de hiánytalan gyári csomagolásban érkezik vissza" általános szerződési feltételük nyilván csak valami félreértés lehet. Mint ahogy a használatba vételre hivatkozva sem tagadhatják meg az elállási jogot, a kipróbálást meghaladó használatból fakadó értékcsökkenést a kereskedő levonhatja a termék visszatérített árából (de akkor ennek a tényét és mértékét a kereskedőnek kell bizonyítania vitás esetben).
The Crazy One 2016.03.17. 20:19:47
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2016.03.17. 21:19:10
Javaslat tamtaméknak:
Szíveskedjenek a jogszabályoknak megfelelő szabályzatot kialakítani és azt publikálni a honlapon, mert csak csupán a mostani állapot miatt megkúrhatók volnának és akkor még nem is kell a fenti levelezést olvasgatni hozzá... :)
*.....*.............*..........................*.. 2016.03.17. 22:01:44
enrico palazzo 2016.03.17. 23:58:35
Kenderice 2016.03.18. 03:25:15
Ha ott van a webáruházban és nem az ő kívánságának megfelelően (egyedi méretben, színben,, stb.) állították elő, akkor az nem egyedi termék.
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2016.03.18. 06:48:16
sáros_tehén 2016.03.18. 09:19:15
Terézágyú 2016.03.18. 09:26:33
"Istenem de szeretném hogy a sok töketlen jogtudós, egyszer nyisson egy webáruházat, és neki kelljen a saját pénzét kockáztatni"
Ez teljesen jogos - de ha egyszer a rendeletben az van, hogy márpedig 14 napon belül indoklás nélkül elállhat az egésztől, akkor evvan. Erre számítani köll.
rarabel 2016.03.18. 09:29:43
Csak van egy dobja, amit már visszaküldött.
Amit nem küldött vissza, azt eladta.
Annak az árából pályázik egy helyiségre, hogy új dobokat rendelhessen.
Ha megérkeznek a dobok, akkor visszaküldi, mert nem nyer a pályázaton.
sáros_tehén 2016.03.18. 09:53:03
DE.. vannak akik nem tudják értelmezni az egyedi termék fogalmát. Barátunk rendelet egy egyedi bőrt. Amit direkt neki szereztek be. (még az is lehet a nagyker sem tart, és ők is külön rendelték meg a gyártótól)
Az szerintem sem tartozik a 14 napos jajmeggondoltammagammertegybénafaszvagyok pénzvisszafizetési dologba.
Terézágyú 2016.03.18. 09:59:14
"DE.. vannak akik nem tudják értelmezni az egyedi termék fogalmát. Barátunk rendelet egy egyedi bőrt. Amit direkt neki szereztek be."
Nem tudom, nem értek hozzá.
De ilyenkor a cég egyértelműen írja le, hogy ez egy egyedi termék, ezzel ez a helyzet. Méghozzá a vásárlás előtt írja le - és konkrétan most a reklamáláskor is erre és CSAK ERRE hivatkozzon, folyamatosan. A levelezés azonban mindenféle dologról is szólt, és a végén már arról van szó, hogy kifutottak a határidőből (a levelezés miatt). És EZ már nem szabályos.
joska61 2016.03.18. 10:06:15
sáros_tehén 2016.03.18. 10:13:55
neménvagyok 2016.03.18. 11:41:19
Thule 2016.03.18. 12:02:14
1. Az egyedi terméket már felettem többen leírták, az egyedi termék az, amit külön neked gyártanak le, megrendelésre, pl méretpontos konyhabútor, ami pont a te lakásodba passzol a sarokba. Az egyedi termék. Az a termék, ami nincs készleten mert mondjuk évente kettőt adnak el belőle és meg kell rendelni, az nem egyedi termék.
2. Rosszul tudod (ezt is), mert a 14 napos elállás akkor teljesül, amikor azt a vásárló _bejelentette_ az eladónak. Tehát, ha te vásárolsz egy terméket, akkor a 14. napon is írhatsz egy e-mailt (bár a bizonyítható postai ajánlott/tértivevényes levél jobb), hogy a vásárlástól elállsz. Ezután az elvárható legrövidebb időn belül köteles vagy visszajuttatni a terméket a saját költségeden az eladó által megjelölt helyre vagy címre. Azonban ennek a helynek/címnek az adatai nem feltétlenül nyilvánosak, ezt ki kell kérni a cégtől, ezért a jogszabály megengedi az 'időhúzást', minimális mértékben.
Tehát nem 14 napon belül kell a terméket visszajuttatnod, hanem 14 napon belül kell _bejelentened_ a vásárlástól való elállás tényét.
Jó lenne olyan hozzászólásokat írni, amik fedik a valóságot. Ha nem vagy tisztában a jogszabályokkal, akkor nem kéne mindenáron azt a kurva kommentet beküldeni, hanem kussban is lehetne maradni.
atpijkamo100 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.03.18. 13:26:33
Én nem értek a dobokhoz, vitakozz vele: @enrico palazzo:
"mert a 14 napos elállás akkor teljesül, amikor azt a vásárló _bejelentette_ az eladónak."
A vásárlónak kell bizonyítania, hogy 14 napon belül elállt a vásárlástól. Ezt megteheti például egy postai levél feladóvevényével.
"nem 14 napon belül kell a terméket visszajuttatnod, hanem 14 napon belül kell _bejelentened_ a vásárlástól való elállás tényét."
Visszaküldésről én nem beszéltem. Ha bizonytalan vagy, olvasd el a törvényt: "köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni"
asdf 2016.03.18. 16:20:04
Matteo79 2016.03.18. 18:40:50
2016.03.18. 18:41:12
Szerencsére webáruházat nyitni még mindig nem kötelező, szóval senkinek nem "kell" kockáztatnia a pénzét ezzel, nyithat giroszosbódét, offline áruházat, vagy vehet rajta akár államkötvényt is. Ha viszont úgy dönt, hogy webáruházat nyit, akkor az (egyébként EU-s szintű) szabályozást viszont kötelező betartania (fillérhuszár pistike lelkét nem kell ápolgatnia, bővel elég, ha betartja a törvényeket).
Annak meg, hogy mi az egyedi termék, te is utánanézhetnél, ha tényleg érdekelne, és akkor magadtól is belátnád, hogy nincs igazad.
A termék ott van a webshopban, semmi egyedi nincs benne, bárki megrendelheti. Az azért megvan, hogy egy 20 ezer forintos (kb. 70 eurós) termék elállási jogán, meg az eladót ezzel ért sérelmen lovagoltok? Hát ha egy kereskedő ezt a veszteséget nem tudja szó nélkül bevállalni, akkor az tényleg ne értékesítsen fogyasztók felé. A cuccot meg legfeljebb megrendelik majd a vevők közvetlenül az ő külföldi szállítójától.
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2016.03.18. 20:06:12
tejfölbiztosítás 2016.03.19. 11:16:02
homar-fan 2016.03.19. 11:34:14
Tudja a jogait, még el is olvassa talán a jogszabályt aztán eladogatja a neten a cuccot?!
14 napon belül JELEZNI KELL az elállási szándékot. Nem visszaküldeni. Így szól a jogszabály. Az tök mindegy, hogy e-mailben vagy füstjelekkel rendelte, ugyanis maga a jogszabály is "távollévők közötti" vásárlásról beszél, nem webshopról.
lobster thermidor 2016.03.20. 16:59:35
Az a fityma. :)
2016.03.21. 13:46:21
2016.03.21. 13:48:33
akkor nem érvényes az elállás joga...
enrico palazzo 2016.03.21. 15:06:04
zooDoo 2016.03.24. 11:29:54
anarch 2016.03.30. 09:33:07
A vevő erre viszont absz nem reagál, egy árva szót sem, csak a jogszabályt copy-paste-li, és a végén inkább eladja a cuccokat. Szóval ez erősen WTF...