Szerintem nincs olyan, aki még meg egyetlen egyszer sem bánta meg, hogy a lendületes vaterázás közben lecsapott valamire, amire nem kellett volna. Kérdés, mi van, ha megbántuk tettünket, és inkább mégsem kérjük azt a rózsamintás párnát vagy praktikus csavarhúzókészletet?
Kedves Hilda!
A csatolt vaterás ügyben kérném valaki hozzáértő állásfoglalását. Nem kell mondani, igen, tudom... Megpróbálom röviden összefoglalni a problémát:
Megnyertem egy aukciót. Kérdésemre az eladó azt mondta, hogy „amint beér a pénz” rendeli is a (DPD) futárt, ezért azonnal - kedd reggel - utaltam az általa kért összeget, amit - azonos bank révén - pár perc múlva meg is kapott.
Pénteken rákérdeztem hol a csomag, amire azt válaszolta, közbejött egy váratlan külföldi út, amiről aznap jött haza (mint kiderült, harmatgyenge - könnyen leleplezett - hazugság volt), de egyébként is a szabályok szerint két hete van postázni. Mivel a termék hétfőre kellett volna, ezért hétvégén kénytelen voltam venni egy hasonlót, így vasárnap kora délután megírtam neki, hogy az adásvételt visszamondom, mivel – érthető módon – a cuccára már nincs szükségem, és kértem, utalja vissza a pénzem.
Választ erre nem kaptam, viszont másnap, hétfő délután jött egy szmájlis üzenet, hogy "a csomag úton"! Ezt úgy kaptam, hogy az előző üzenetem (amiben kértem vissza a pénzem) kitörölte, mintha nem is küldtem volna el neki előző nap! Megírtam neki, hogy mivel már nem aktuális, nem veszem át, amire azt válaszolta, hogy szólt a DPD futárnak hogy vissza se vigye(?), mert ő meg nem fogja visszavenni.
Természetesen a Vatera mossa kezeit a szokásos sötét ügyfélszolgáival és bekopizott szabályzataival, viszont az egyik droid (álnéven természetesen, mert a sajátjukat nem merik vállalni a felháborodott, átvert felhasználók esetleges "zaklatásaitól" tartva - bennfentes infó!) kötelezett a csomag átvételére:
Hogy ki hibázott, azt mi megmondani nem tudjuk és nem is szeretnénk, tekintettel azonban arra, hogy a termék a szabályzatunk- és a hatályos jogszabály értelmében el lett küldve, azt sajnos át szükséges vennie.
Kérésemre a Vatera a saját szabályzatát bemásolta, de a jogszabályt „elfelejtette” elküldeni:
3/15. A tranzakció lezárását követően az eladó és a vevő között szerződés jön létre. A szerződésben foglaltakat mind a vevő, mind az eladó köteles teljesíteni és betartani, vagyis az eladó köteles a felkínált terméket/szolgáltatást a kialakult leütési áron a vevőnek értékesíteni, a vevő pedig, az eladó szerződésszerű teljesítése esetén köteles a terméket/szolgáltatást ezen a leütési áron megvenni és átvenni/igénybe venni. Amennyiben a vevő a terméket nem veszi át, a szolgáltatást nem veszi igénybe és ezt az eladó a Vatera ügyfélszolgálatán jelzi, a Vatera jogosult a vevő felhasználói hozzáférését részlegesen, vagy teljes egészében korlátozni, felfüggeszteni, addig, ameddig a tranzakciót (pl. az adásvételt) az eladó sikeresnek, vagy teljesítettnek nem igazolja vissza. Amennyiben az eladó, a vevő teljesítése ellenére a terméket/szolgáltatást nem adja át/nem nyújtja a vevő részére, és ezt a vevő a Vatera ügyfélszolgálatán jelzi, a Vatera jogosult az eladó felhasználói hozzáférését részlegesen, vagy teljes egészében korlátozni, felfüggeszteni, addig, ameddig a tranzakciót (pl. az adásvételt) a vevő sikeresnek, vagy teljesítettnek nem igazolja vissza.
Ez szerintem a „sima” adásvételre vonatkozik, nem a konkrét esetre, amikor az eladó nemteljesítése miatt lett a megrendelés VISSZAMONDVA!
Mivel becsületes jogkövető állampolgár vagyok, és nem is akartam 8000.- forintot bukni, a csomagot átvettük (még mindig bontatlan)! Nagyon érdekelne, hogy milyen hatályos jogszabályra hivatkozik a Vatera??? Melyik, milyen jogszabály az, ahol egy közvetítő oldal kötelez egy olyan termék átvételére, amit a megrendelő már visszamondott??? Arról nem is beszélve, hogy az eladó az eddigi hozzáállása alapján, akár kárt is tehetett a termékben.
Kértem a Vaterát, hogy ha így kiáll egy ilyen bizonyíthatóan hazug, tisztességtelen nő mellett, vállaljon garanciát az eladójára és annak termékére. :) Természetesen elhajtottak az ilyenkor szokásos szöveggel, hogy ők csak a felületet adják az adásvételhez, a szabályzat szerint nem avatkoz(hat)nak bele az eladó/vásárló közti vitába, stb. (de a csomagot átvetették!), és részükről az ügyem lezárták!
Mivel nemigazán tetszett az ügyintéző „stílusa”, kértem, hogy a panaszom továbbítsák egy "vezetőnek", aki nemcsak általánosságokat puffogtat, hanem esetleg érdemben is tud nyilatkozni a konkrét ügyben, de ezt a választ kaptam, amit szintén nem tartok elfogadhatónak:
Mivel minden kollégánk egységesen, azonos szempontok alapján jár el, levelét vezetőnek, felettesnek továbbítani nem áll módunkban...
Webáruháznál egyértelműen nem vagyok kötelezhető egy IDŐBEN visszamondott megrendelés átvételére (pláne ha a megbízhatatlanságuk miatt plusz kiadásom keletkezett), de mi a helyzet magánszemélyek esetében? Csak kétszer szívtam az eladó miatt! Először, amikor a terméket nem küldte az előre leegyeztetett időpontban, másodszor amikor elküldte, miután VISSZAMONDTAM! A Vatera hozzáállását sem értem (bár már megszokhattam volna), mivel több esetben is bizonyítottam az eladó rosszhiszeműségét, a megrendelést még bőven a postázás előtt lemondtam, mégis átvetették velem a csomagot!
Kértem a fogyasztóvédelem állásfoglalását is ez ügyben, remélem reagálnak, kíváncsi vagyok az ide vonatkozó szabályozásra!
BB
Update
Ahogy látom még nem jelent meg a posztom, de küldöm az update-et, hogy legyen valamiféle befejezése a sztorinak.
A Fogyasztóvédelem válaszolt, amiből a lényeget csatolom:
Tehát semmiféle megrendelést nem köteles átvenni a vevő, nemhogy egy visszamondottat, így a Vatera átvert! Hogy tudatosan-e azt nem tudom, bár az jelenthet valamit, hogy ""A fentiekkel az ügyet a magunk részéről lezártnak tekintjük, ahhoz egyebet hozzátenni nem tudunk és nem is kívánunk, kérjük ezért ennek és a korábban írtaknak a szíves tudomásulvételét!"" dolgot tényleg komolyan gondolták, ugyanis 12. 07 óta nem válaszolnak!
Az utolsó üzenetemben kértem őket, ha már a Vatera hathatós közbenjárása/félretájékoztatása miatt ért kár, rendezzék le az eladóval a termék visszavételét, de ugyanúgy nem foglalkoznak velem, mint ahogy a Fogyasztóvédelem állásfoglalásával sem. Tévedtek, de a felelősséget már nem vállalják, inkább lapítanak. Nagy szükségük lehet minden egyes forintocskára, ha még hazudni is képesek érte. :)
Íme a tanács:
Kedves Homár Olvasó!
A Vatera online piactér szolgáltatás a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően különbséget tesz a magánszemélyek kötött létrejött szerződések és az úgynevezett kereskedői fiókokkal megkötött szerződések között. Csak az utóbbi esetben van lehetősége a vevőnek a jogszabályban biztosított indokolás nélküli elállási joggal élni (a szerződést visszamondani) és a termék vételárát visszakövetelni. Egyéb esetekben a licitálás végével a legmagasabb ajánlatot tevő és az eladó között a szerződés létrejön, amelynek alapján az eladó köteles a termék tulajdonjogát a vevőre átruházni és a vevő pedig köteles a vételárat megfizetni.
Arra vonatkozóan nem találtunk szabályt a Vatera általános szerződési feltételei között, hogy az eladó milyen határidőben köteles a terméket leszállítani a vevő számára. Ennek hiányában a vonatkozó törvényi rendelkezés alapján az eladó a teljesítés előkészítéséhez szükséges idő elteltével köteles teljesíteni a szerződést.
A megrendelés visszamondására (a szerződéstől történő elállásra) csak ennek a határidőnek az eredménytelen leteltét követően lett volna helye, ha bizonyítható módon a késedelem következtében a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeked megszűnt.
A konkrét esetben a vételár visszafizetése iránti igényt fizetési meghagyásos eljárás során tudod érvényesíteni, amelynek esetleges perré alakulása esetén neked kell tudni bizonyítani az eladó késedelembe esését, az elállási nyilatkozat megtételét, annak tartalmát és indokait, illetve az érdekmúlást is.
Felhasznált jogszabály:
- 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
Az utolsó 100 komment: