Tékozló Homár

A feladó alapján marketingel a Posta?

2017.02.14. 15:39 | Homár Hilda | 29 komment

magyar_posta_1_1_1.JPG

Évek óta feladata szerencsétlen postai alkalmazottaknak, hogy különböző ajánlatokkal vegzálják az ablakukhoz járuló ügyfeleket. Ezek az ajánlatok természetesen a postán kapható termékek portfóliójáról származnak. Az a módszer azonban, hogy a leveléért érkezőt a sorsjegytől a biztosításig terjedő széles skáláról épp az átadásra kerülő levél feladója alapján célzottan bombázzák, tök új.

Kedves Homár!

Kaptam egy értesítést a Postától, miszerint a bankom küldött egy ajánlott levelet, amelyet át kell vennem a közeli postahivatalban. Ma reggel be is mentem, sorra is kerültem, az ügyintéző hölgy annak rendje és módja szerint hátrament a levélért. Ezután következett az izgalmas rész. 

A levél átadásával egy időben közölte, hogy mi áll a levélben, azaz hogy a Citibank lakossági üzletágának eladása miatt új bankhoz, az Erstéhez kerülök. Közölte ez után, hogy a feltételek a kezdetekben azonosak, de később nyilván rosszabbodnak, ezért ő nekem a Posta banki szolgáltatásait ajánlja jó szívvel, amelyek olcsóbbak és kényelmesebbek. Ezzel pedig kezembe nyomott egy tájékoztatót a postai számlacsomagokról.

Ennyi a történet, de utólag ugrott be több érdekes részlet ezzel kapcsolatban. 

1. Hogy veszi a bátorságot egy postai dolgozó, hogy az ajánlott levelem tartalmáról bármilyen formában is előre tájékoztasson? Mi köze hozzá, egyáltalán honnan tudja, hogy mi áll a levélben? Értem, hogy mostanság tucatszámra kézbesítenek ilyen méretű leveleket a Citibank-ügyfeleknek, de neki nem kell ezt tudnia. 

2. A tájékoztató forgatásakor derült ki, hogy az FHB Bank termékeit értékesíti a Posta, tehát a helyzet a következő: A Citibank és az Erste fizet egy rakás pénzt a Postának azért, hogy ajánlottan kikézbesítse az ügyfeleiknek a személyre szóló tájékoztató anyagot. A Posta tudni véli, hogy mi áll a levélben, erről az ügyfeleket tájékoztatja is. A helyzetet, vagyis a bankváltást és az akörüli bizonytalanságot pedig felhasználja arra, hogy elcsábítsa az ügyfeleket egy harmadik bankhoz, vagyis az őket megbízó harmadik bank népszerűsítésére használja föl. 

Ami ebben a történetben felháborít:
1. Én, mint ügyfél, nem vagyok kíváncsi senkitől arra, hogy mi áll a nekem címzett levélben. Majd én kibontom és elolvasom, ami benne áll.
2. A Citibank ügyfeleként elég baj nekem, hogy több intéznivalóm is és nehézségem is akad a bankváltás kapcsán, aljasságnak tartom, hogy a kiszolgáltatott helyzetemet valaki reklámra használja föl, ráadásul úgy, hogy ezt elkerülni nem tudom, mivel a Postára be kell mennem a levélért (más kérdés, hogy akkor sem adják kézbe, ha otthon van valaki). 
3. Etikátlannak, versenyjogi szempontból aggályosnak tartom, hogy a Posta, miután a Citibank megbízta a levelem feladásával, a kézbesítés idején más bank hirdetményeit osztogatja nekem. 

Összességében adatvédelmi és versenyjogi problémát látok mindebben, mintha a Posta bármit megtehetne. Amúgy is elegem van abból, hogy ha nagy ritkán betévedek egy postára, akkor valami marketing alá vetnek, de ez esetben konkrétan a meglévő és a majdani bankom elleni etikátlan támadást is látok ebben, sőt, a levelem tartalmáról való előzetes tájékoztatót zokon vettem.

Üdvözlettel:

Máté

Lássuk, mennyire oké a kapcsolódó marketing a Postán!

Kedves Máté!

A Postatörvény (2012. évi CLIX. törvény) kifejezetten rendelkezik a személyes adatok védelméről és a posta titokvédelmi kötelezettségéről. E törvény 55. §-a szerint: "A postai szolgáltató az általa kezelt postai küldemény tartalmát csak a szolgáltatás teljesítéséhez szükséges mértékben ismerheti meg."

A törvény ugyanitt szabályozza, hogy a posta zárt postai küldeményt nem bonthat fel, kivéve ha annak burkolata olyan mértékben sérült, hogy tartalmának megóvása érdekében indokolt (és a felbontás nélküli átcsomagolással a tartalom megóvása nem biztosítható); a küldemény tartalma által okozott veszély elhárítása érdekében, továbbá a visszakézbesíthetetlen küldemény esetében (további törvényi feltételekkel).

Fontos rendelkezés még, hogy a postai szolgáltató a szolgáltatás teljesítése során tudomására jutott adatot - a feladó, a címzett (illetve az egyéb jogosult átvevő) mással nem közölhet, nem adhat át, a szolgáltatás teljesítéséről másnak tájékoztatást nem adhat.

E kötelezettségek betartása a postai szolgáltató alkalmazottját ugyancsak terhelik. E kötelezettségek megszegése esetén panaszt nyújthatsz be közvetlenül a postai szolgáltatóhoz (az ezzel kapcsolatos panasz benyújtására és kezelésére a fogyasztóvédelmi törvény 17/A-17/C. §§ és a Postatörvény 57. §-a irányadó). Továbbá eljárás kezdeményezhet a személyes adatok kezelésével kapcsolatos esetleges jogsértés miatt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH), akár online ügyindítással a (https://www.naih.hu/online-uegyinditas.html)

Leveledben kitérsz arra, hogy a küldeményeket a kézbesítő nem adja át másnak, bár egyébként van otthon valaki. A vonatkozó 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet szabályai szerint a címzett helyett helyettes átvevő is átveheti a küldeményt. A Korm. rendelet 16. §-a szerint: amennyiben a természetes személy címzett a kézbesítés megkísérlésének időpontjában nem tartózkodik a címen, a postai küldeményt elsősorban az ott tartózkodó meghatalmazottja részére kell kézbesíteni. Ha a kézbesítés megkísérlésének időpontjában sem a természetes személy címzett, és - a helyettes átvevő nyilatkozata szerint - a meghatalmazott sem tartózkodik a címen, a postai küldemény az ott tartózkodó helyettes átvevőnek is kézbesíthető. Helyettes átvevőnek minősül a címzett 14. életévét betöltött, a Polgári Törvénykönyv szerinti hozzátartozója, a címhelyen lévő ingatlan bérbeadója vagy a címzett szállásadója, ha az természetes személy. Amennyiben az átadás ennek ellenére nem történik meg, szintén panaszt tehetsz a postánál.

A kapcsolt szolgáltatásokkal és azok esetlegesen tisztességtelen ajánlásával és összehasonlításával összefüggésben a posta piacfelügyeletét ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz, valamint a Gazdasági és Versenyhivatalhoz lehet fordulni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, vagy versenykorlátozó megállapodás bejelentése miatt.

A vonatkozó űrlapok és tájékoztatók az alábbi linken érhetőek el:

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tehetséges ugandai buzi 2017.02.14. 15:46:50

Én már attól is viszketek, amikor a leveleim feladása után megkérdezi a postáskisasszony, hogy egyéb mást, kaparós sorsjegyet, dvd-filmet, babámfaszát kérek-e még?

megamen1 2017.02.14. 15:49:16

akaroke biztosítást kötni, vagy banxámlát nyitnyi-e?

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.02.14. 15:53:50

Még szerencse, hogy amikor veszek egy csokit, nem ajánlanak hozzá rögtön fogorvost is.

Cycmen 2017.02.14. 15:54:49

@Tehetséges ugandai buzi: Bisztosan randizni akar mert bejön neki a búrád! De az is lehet hogy munkaköri erőszak áldozata és magától leszarná veszel e kaparósat! Azt viszont kérd ki hogy DVD-t akar eladni és nem néz ki belőled egy kalózletöltést! :D

enrico palazzo 2017.02.14. 15:55:59

"Ennyi a történet, de utólag ugrott be több érdekes részlet ezzel kapcsolatban. "

Utólag a "hangod" jött meg, ott meg kussoltál. Leírod pontokba szedve az amúgy tök jogos véleményedet, de egyrészt így nem lesz semmi következménye, másrészt kellemes kis feljelentgetős/házmester/munkásőr érzés alakul ki az emberben.

megamen1 2017.02.14. 15:57:57

márpedig a hídon átmegyek, ha addig élek is! márpedig csak addig élsz!

halmozottan hátrányos helyzetű crazy 2017.02.14. 16:05:00

"versenyjogi szempontból aggályosnak tartom" Na elmész a picsába. Modoros ausztralopitekusz

Terézágyú 2017.02.14. 16:06:25

"ez esetben konkrétan a meglévő és a majdani bankom elleni etikátlan támadást is látok ebben"

védjük meg a bankunkat!

sarostehen 2017.02.14. 16:16:08

Engem jobban idegesít hogy a postán árulnak csokit, üdítőt DVD-t, TÁSKÁT (női táskát bazz.. mint a piacon), a fő profil (minőségre) pedig valahol az őskorban ragadt.

Rongyosgárda 2017.02.14. 16:16:54

Így van, többen is írták, ott kellett volna balhézni.

Más: ha a posta a bankom, akkor a bankom nem foghatja a postára, hogy elkeveredett a panaszom / panaszválasz / térti / számlakivonat / stb., ugye? Ha a posta a bankom, akkor bármikor felváltanak nekem pénzt bármelyik kispostán?

- jó napot! miben segíthetek?
- szeretném megtudni a számlaegyenlegemet, befizetni rá 200.000HUF-t, beállítani a bankkártya limitemet és feladnám ezt a féldisznót malájziába. NEM KÉREK SORSJEGYET!!!

Terézágyú 2017.02.14. 16:27:41

@Rongyosgárda:
"Más: ha a posta a bankom"

Annak idején a Postbanknál pont ez volt a poén. A betétszámlafüzet is ezért volt jó.

Leadfoot 2017.02.14. 16:52:39

Irigylem a posztoló problémáit. Tényleg.

Leadfoot 2017.02.14. 16:55:32

Adatvédelmi problémát... :-DDDDD

Az önérzetes kis panaszos megint olyan fogalmakkal dobálózik, amit valahol hallott már, de valójában fogalma sincs, mit jelent.

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2017.02.14. 17:46:04

unalmas poszt.
még unalmasabb tanácsadói levél.

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2017.02.14. 17:47:58

én pölö egy ilyen ajánlatnak tudnék örülni valamelyik helyes postáskisasszon'tól, hogy este randi, mozi, vacsi (természetesen nála, ő főz, mosogat), aztán egy jó dugás ... de egyik sem ezt kérdezi, mind' csak a hüje sorsjegyeket, biztosítást, meg a tökömtuggyamiket akarja eladni.

Szubrina 2017.02.14. 17:50:55

Szerintem tök igaza van...én már azt is aggályosnak tartom, hogy befizetem a csekkem és akkor akarnak megkörnyékezni a sorsjeggyel...biztos gondolják, h na ennek nagy szüksége lehet rá...tök gáz. Ha sorsjegyet akarnék venni lottózóba mennék baszod alássan.

ghck 2017.02.14. 18:36:37

Mindenkinek közléskényszere van, hogy rohadna meg! A posta is az arcomba tolja a saját hülyeségét, a poszter is azzal fáraszt, hogy a műbalhéját kell olvasnom, ráadásul még én is fárasztom a többi olvasót az idióta kommentemmel... :(

Tehetséges ugandai buzi 2017.02.15. 00:04:14

@Rongyosgárda: Malajziában iszlám a domináns vallás, tehát oda felesleges feladnod a fél sertést, mert azok nem esznek desznyóhúst. Khm. Mint az köztudott.

Mindössze ezen az apróságon bukott meg az amúgy igen jó példamondatod, dehát itt, a Homáron elég nehéz az élmezőnyben maradni...

Ja, meg azt sem fejtetted ki részletesen, egy rövid, frappáns jelzős szerkezettel, hogy keresztben, vagy hosszában van kettévágva az a fél desznyó.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.02.15. 02:40:10

@Tehetséges ugandai buzi: "keresztben, vagy hosszában van kettévágva az a fél desznyó."

Tök mindegy, úgyis éhendöglik, míg hajóval odaér.

szetiszfekSün 2017.02.15. 06:24:11

Nem kéne szólni a fiúknak, hogy közben módszerváltás volt? Lehet, elkeveredett az üzi a postán.

Terézágyú 2017.02.15. 07:31:21

@szetiszfekSün:
"Nem kéne szólni a fiúknak, hogy közben módszerváltás volt? Lehet, elkeveredett az üzi a postán. "

Tévedsz. A Kádár-kori posta ilyesmiket nem csinált.
Ez pont a "vadkapitalista" módszer.

Mellesleg lehet, hogy a posta kezdi átvenni a tek egyes feladatait... ez a politika...

Rongyosgárda 2017.02.15. 08:18:15

@Tehetséges ugandai buzi: Sajnos esélyem sincs az élmezőnyhöz, de még a "futottak még" kategóriába is nehezen férek be :) Néha el-elkap olyan fura érzés, hogy lassan már sajnálom a prosztolót (részletkérdés, hogy azért, mert egy életképtelen hülye, vagy azért, mert ténylegesen átbaszták és túl naiv volt), illetve keresem az olyan posztokat, aminek értelme is van...sajnos egyre kevesebb így az élmezőnynek a poénözöne is egyre erőltetettebb kissé, de ez az alapanyaghiány okozza...eszvéesz.

Desznyó vs. iszlám: direkt vót az ellentmondás. (najó, fingomsevolt, csak úgy rávágtam valamit... :D )

Vágás: hosszában, mivel úgy befér egy átlagos maláj levélszekrénybe így feladhatom levélként. A súlyt pedig szárítással csökkentem

Manyecska. 2017.02.15. 08:38:46

@Tehetséges ugandai buzi: ...vagy bemennek egy sötét szobába ahol Allah nem lát!!.:D

Nick-son 2017.02.15. 09:33:27

Tiszta öröm lehet a posta ügyfelének lenni :) Nem elég hogy teljesen lutri mi ér oda, odaér-e valaha, most már a feltételezett tartalom alapján megpróbálják lenyúlni a feladójuk ügyfelét :)

Aztán amikor telefonál a posta értékesítője nem akarunk-e a postával szerződést kötni...? Nem. De hát... Nem. Pedig olyan kedvező... Nem.

Nem érti szegényke miért nem :)))

Terézágyú 2017.02.15. 09:54:57

@Nick-son:
"Nem érti szegényke miért nem :))) "

De, érti, mint ember, de neki az a dolga, hogy ne "értse", hanem tukmáljon...

joska61 2017.02.15. 10:09:04

Nem megyek postára. 2 éve nem voltam.

Manyecska. 2017.02.15. 10:33:20

@joska61: :DDDD @Terézágyú: jah! mindig szoktam mondani vegyen magának akkor kaparós sorsjegyet:P - ánem, max. gondolom!..- amúgy én szoktam venni Fáraót nyertem is már rajta párszor sajnos a 125000000000 Ft-ot nem nem értem!!? :D ON

citroen bx 2017.02.16. 20:14:59

@szerényfos:
Van olyan bank amelyik nem az?