Tékozló Homár

Jár kártérítés, ha a Wizz Air méretűnek árult bőrönd kilóg a rózsaszín kucliból?

2017.05.17. 16:28 | Homár Hilda | 37 komment

img_0914.JPG

Fontos tudni!

Kedves Tékozló Homár!

Nem szoktam ilyen jellegű leveleket írni, de azt hiszem, érdemes lenne a lenti történetre felhívni az emberek figyelmét, hogy mással ne fordulhasson elő.

Egy internetes áruháztól 2016. augusztusában vásároltam egy "GA-100519 Gabol gurulós fedélzeti táskát", amely a megadott méretek és a leírás szerint a Wizz Air légitársaság kisméretű kézipoggyászának felel meg (ezt egyébként miután panaszt tettem náluk, "S méretre" változtatták.)  Kiderült azonban, hogy ez nem felel meg a valóságnak. Idén április 4-én a WizzAir egyik járatán utazva ellenőrizték a bőröndöm méretét, amely a lehető legkisebb méretében sem passzolt a légitársaság mérőeszközébe.

img_0915.JPGA webshop félrevezető hirdetésének és termékinformációinak köszönhetően a repülőtéren 40 angol fontot, azaz hozzávetőlegesen 15 000 Ft bírságot kellett fizetnem. 

Ezt még aznap e-mailben jeleztem a boltnak e-mailben, de többszöri telefonos ígéretük ellenére is csak 30 napon túl kaptam tőlük az első választ, ami így hangzott: " Sajnos a termékek méreteiért nem tudunk felelősséget vállalni,a méretek tájékoztató jellegűek. A szerződési feltételekben megtalálhatóak ezen információk."

Úgy éreztem, kicsit nonszensz, hogy a cég nem vállal felelősséget azért, hogy a WizzAir méretű táskája valójában nem WizzAir méretű. Igaz, az is megérne egy misét, hogy 1-2 centiméteren miért rugózik a légitársaság.

Végül az én ügyem rendeződött: az ügyfélszolgálatos levele után néhány órával ugyanis a tulajdonos írt, elvállalták, hogy hibáztak, és visszautalják a teljes vételárat. De véleményem szerint egyetlen szolgáltató sem hirdetheti a termékeit "tájékoztató jellegű" paraméterekkel, és ebben az esetben a marketing kifejezetten arra épült, hogy a bőröndök a WizzAir légitársaság által előírt méretekhez tökéletesen passzolnak, ami szintén hamis állítás.

A magam részéről a visszatérítéssel lezártnak tekintem az ügyemet, de érdekelne, hogy ha más belebotlik hasonlóba, mit tehet, és jár-e egyébként valami kompenzció a vásárlónak.

Üdvözlettel

Máté

Megkérdeztük, jér-e kártérítés:

Kedves Máté!

1. Az általad leírt esetben hibás teljesítésről beszélhetünk, mivel a vásárolt termék valós méretei nem felelnek meg az cég weboldalán feltüntetett méreteknek.

Internetes vásárlás esetén a fogyasztót az átvétel napjától számított 14 napos határidőn belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Ha ezzel nem él, a személyes vagy futártól történő átvétel napjától számított 2 éven belül kellékszavatossági igénnyel (kicserélés, kijavítás, árleszállítás vagy elállás mellett a vételár visszafizetése) élhet a vállalkozással szemben. Ha a fogyasztó a választott kellékszavatossági igényét a teljesítéstől számított 6 hónapon belül jelzi igazolható módon a vállalkozásnak, akkor a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett.

A 6 hónapos határidő az esetedben már eltelt, így neked kell bizonyítanod, hogy a hiba oka már a teljesítéskor megvolt a termékben, ami azonban álláspontunk szerint nem okozhat gondot, tekintettel arra, hogy a termék méretei voltak hibásak, a táska pedig vélhetően nem nőtt meg a teljesítés óta eltelt idő alatt.

A vállalkozás köteles továbbá megtéríteni a hibás teljesítésből eredő, igazolható esetleges károdat is, kivéve, ha a hibás teljesítést kimenti. Ilyen kár lehet például a repülőtéren kiszabott bírság összege.

2. Jogszabály tiltja továbbá a fogyasztók megtévesztésével megvalósuló kereskedelmi gyakorlatot. Megtévesztő ebben az esetben az a kereskedelmi gyakorlat, amely az adott termék lényeges jellemzője tekintetében valótlan állítást tartalmaz, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg. Vásárlásra felhívás esetében ilyen lényeges jellemzőnek kell tekinteni különösen az áru árát, műszaki jellemzőit, a használatához szükséges ismereteket és az adott célra való alkalmasságát is, így álláspontunk szerint a „Wizzair méret” megjelölést is.

Véleményünk szerint a termék műszaki jellemzőivel, és adott célra való alkalmasságával kapcsolatos megtévesztő tájékoztatás megvalósíthatja a vállalkozás részéről a törvényben meghatározott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megvalósulását erre irányuló írásbeli bejelentés alapján a fogyasztóvédelmi hatóság jogosult vizsgálni. Abban az esetben, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, akkor a jogsértés vizsgálata a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik.

A fent leírtak alapján javasoljuk, hogy írásban, belföldi tértivevénnyel ellátva megküldheted a vállalkozás székhelyére a panaszodat, benne az általad választott kellékszavatossági igénnyel, és a hibás teljesítésből eredő károd megfizetése iránti kérelemmel, mellékelve a termék vásárlását és a bírságot igazoló nyugták másolatát. A panaszra 30 napon belül indokolással ellátott választ kell kapnod a vállalkozástól. Ha erre a törvényes határidőn belül nem kerül sor, akkor a panaszkezelés szabályainak megszegése miatt az illetékes Járási Hivatalhoz fordulhatsz mely év eleje fogyasztóvédelmi feladatokat is ellát, abban az esetben pedig, ha számodra nem elfogadható válasz érkezik, lehetőséged van az illetékes békéltető testület ingyenes eljárását vagy bírósági eljárást kezdeményezni.

Felhasznált jogszabály:

-2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (itt: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=159096.323416)
1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről (itt: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=30909.330258)
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról (itt: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=117819.331332)

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

borso 2017.05.17. 16:34:24

Lehet, hogy vicccer méretű volt a vásárlás pillanatában csak azóta a vicccer lecserélte a kalodákat még viccceresebbre. simán....

Terézágyú 2017.05.17. 16:46:42

Szóval a pószternek csak és kizárólag az a táska jó, amit a viccer elfogad. Másra nem is használja ezt a táskát, csak a vicceres utakra...

Hát bizony...

Sáros Hilda 2017.05.17. 17:03:29

Máté.. baszod.. és ha idő közben a Wizz módosít a felvihető táska méreten???
Akkor is a táskanepper a hülye?

Kulics 2017.05.17. 17:06:58

aki vizzerrel utazik az sikeres ember nem lehet. de tényleg.

halmozottan hátrányos helyzetű crazy 2017.05.17. 17:07:30

nekem a kedvenc jelenetem, amikor ilyen pajszerszerűséggel hasogatják le a kerekeket :D imádom :)

mechanikus körte 2017.05.17. 17:26:25

@Sáros Hilda: jogos a felvetés, de ebben az esetben nem helytálló, nem változott a poggyász-szabályzat. :-)

Terézágyú 2017.05.17. 17:35:20

"A webshop félrevezető hirdetésének és termékinformációinak köszönhetően a repülőtéren 40 angol fontot, azaz hozzávetőlegesen 15 000 Ft bírságot kellett fizetnem. "

Melyik reptéren kellett fonttal fizetned? Angliában?... Akkor ez visszaút volt? És odafelé nem volt baj a mérettel?.... vagy most mi van?

KaTe 2017.05.17. 17:40:07

Posztolót se értem. Ritka esetek egyike, amikor az anyagi kár a webshop mulasztásából származik, ergo ha wizz-kompatibilisként ajánlották a táskát és az mégse volt jó, akkor az az ő felelősségük, ahogyan a kár megtérítése is, ami téged ért. Ha nem készítettél képernyőképet a reklamáció előtt, akkor így jártál, bár a webshop elismerte a felelősségét azzal, hogy visszafizette a termék árát. Amúgy a posztban miért nincs legalább a hanyag webshop neve feltüntetve? Azért, hogy a poszt semmire ne legyen jó? Ja de, tanulság: a webáruházakban gyakran elírják a termékek paramétereit, ezért is jó, ha van 14 napos elállás az adott termékre. Szívesen. Következő.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2017.05.17. 17:43:25

@Terézágyú: Simán lehet, hogy nem ellenőrizték odafelé. Nem mindig tökölnek ezzel.

enrico palazzo 2017.05.17. 19:06:36

Ha lehet, messziről kerülöm a viccert. Amikor kézipoggyásznak vettem táskát, lemérettem a boltban és direkt ráhagytam jó pár centit. Nem tudom, miért vesz a poszter éppenhogy méretű izét, de talán legközelebb nem fog. Ja, lehet mondjuk előre is gondolkozni, beruházni egy drágább, de jó termékre. Hát, remélem megérte...

Bendeguz2017 2017.05.17. 19:07:01

Wizzairral kizarolag hatizsakkal, azt lehet gyurogetni ha netan kicsit nagyobb.
Anno aszem Ryanairnel volt olyan, hogy azt a borondot nem fogadtak el kavin meretunek, amit a sajat honlapjukon arultak annak. :)

Bendeguz2017 2017.05.17. 19:08:13

Kavin=kabin... faxer nincs itt javitasra lehetoseg???

Pitta2 2017.05.17. 23:07:01

Valóban hibás a bolt, mert a termék egy lényeges, könnyen azonosítható tulajdonságáról valótlant állított. A vevő megmérhette volna.
A wizz gyakorlatát bírálóknak: Az utazási szerződés egyik lényeges pontja a csomag mérete. Az utas megsértette a szerződés ezen pontját, járt érte az extra díj. Ezt is elfogadt az ügyfél, amikor kipipálta az erre vonatkozó pontot. Érdekes, hogy engem még sohasem tudott megbüntetni egyik fapados cég sem a csomag mérete miatt, pedig 150 feletti felszállásnál (csomag ellenőrzésnél) tartok.

nyúlacska3 2017.05.18. 07:07:08

Elvből nem utazom semmilyen fapadossal. Jöhet a következő poszt.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.05.18. 08:42:02

Tényleg nem értem a poszter fikázását:
- Legjobb tudása szerint utánajárt, kifejezetten wizz méretűt vett
- Utána úgy járt el, ahogy normális ember teszi, reklamál. (És sikerrel.)
- És kinek mi köze, ha wizzel jár? Ha erre fussa, hát erre fussa. Én is csak akkor járok "rendes" légitársasággal, ha a cég fizeti. (Esetleg ha családdal, mindent pót-ilyen-olyant összeadva kijön, hogy már nem érné meg a fapados, egyszerűbb egy AF / LH / AZ jegy. Mert hülye azért nem vagyok...

Kulics 2017.05.18. 08:46:12

@Terézágyú: mondjuk angliában él és az odaút kezdődik neki londonban.

rarabel 2017.05.18. 08:48:24

Visszafizettetik a repülőgépet.

Bendeguz2017 2017.05.18. 09:35:25

Raketestem erre a "borondre". Minden webaruhaz, legalabbis az elso oldalas talalatok kozul gurulos laptoptaskanak arulja 40x32x17cm ami valoban belefer a wizzair kisborond meret tartomanyaba, igaz 1-2 centiken mulik a dolog. Utazom nemsokara wizzel, lefogom merni a kalodajukat Brusszelben :D

aptikjampó 2017.05.18. 10:02:30

Ezért kell magánrepülőgépet tartani!

aptikjampó 2017.05.18. 10:08:00

@Bendeguz2017: Kavin=kabin... faxer nincs itt javitasra lehetoseg???

Nincs b+! Ha itt elkúrsz valamit annak örök életben nyoma marad!

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.05.18. 10:08:56

@Csokis: és ha a wizzair változtat szabályzatán, akkor vissza kéne hívnia a webshopnak a bőröndöt és adni másikat, és így eljárni, amíg világ a világ? Azért ez kicsit nonszensz. Amikor a posztoló megvette a cuccot még valószínű megfelelt a szabályoknak. Időközben eltelt fél év, a szabályok változtak. Talán akkor kellett volna megnézni az érvényeseket, mielőtt utazik, nem fél évvel előtte.

aptikjampó 2017.05.18. 10:31:38

@Terézágyú: Melyik reptéren kellett fonttal fizetned? Angliában?...

Persze! Párizsban nem fontban mérnek!

stakeholder Manyecs 2017.05.18. 10:50:35

A kucli olyan mint a tepszi? anyósom szavajárása volt.. Margit krt-i úrilány, ólomaggyal..:D

aptikjampó 2017.05.18. 11:13:25

@stakeholder Manyecs:A kucli olyan mint a tepszi?

Tudod mi a firhang?

Pitta2 2017.05.18. 11:26:06

@Csokis: A posztoló elhitte valakinek, hogy jó a csomag mérete. Ha biztosra akart volna menni, akkor lemérte volna, amikor megkapja. Elállhatott volna az üzlettől, amikor kiderül, hogy nem jó. Nem ő a hibás, de hamarabb is kiderülhetett volna, ha nagyon alapos.

joska61 2017.05.18. 11:39:56

Az mondjuk tényleg baromság, hogy a netes áruházban nem valós méreteket írnak valamiről... Épp tegnap offline multi boltjában jártam úgy, hogy ellenőrizve a terméket, és az eladónak említve, hogy neten nem ez volt írva, megkaptam: á, ott össze-vissza írnak.

Terézágyú 2017.05.18. 11:59:03

@joska61:
"Az mondjuk tényleg baromság, hogy a netes áruházban nem valós méreteket írnak valamiről"

a méretek valósak voltak, csak a tájékoztató szöveg volt rossz :)

Olyan mintha egy mappáról azt írnám, hogy "belefér egy A4-es lap", ugyanakkor az lenne a méreteknél, hogy 200x280 cm :)

aptikjampó 2017.05.18. 12:22:19

@stakeholder Manyecs: Fúúúúj! Nő létedre hallod!
Vorhang=függöny nagymamám hívta így, pedig nem volt sváb.

Dikusz 2017.05.18. 18:48:46

@stakeholder Manyecs: tudjuk, a kutya volt, (mint a székelyviccben). Nem volt ott, de majd bejön:))

Bendeguz2017 2017.05.19. 09:32:36

@Terézágyú: Mondjuk abba boven belefer meg az A0 is.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.05.19. 11:46:41

@onlajnok: Nem tudok róla, hogy változtatott volna, ráadásul a bót is elismerte a hibát, szóval tényleg nem értem, mi a baj a poszterrel.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.05.19. 11:58:54

@Csokis: annyi csak, hogy nem nézte meg utazás előtt, hogy jó lesz-e. Bemondásra elhitte, hogy jó lesz, ahelyett hogy megmérte volna. Ez most 40 fontjába került.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.05.19. 14:49:25

@onlajnok: @Pitta2: No, nem voltam rest, lemértem a wiccer kutrica méretét. Az egyik irányban kb. 3-5 mm-rel kisebb, mint a kiírt méret. (Ez pont a képen is látszó méret.) Azért a csomag nem emiatt nem fér be, de gondoltam, hogy az igazságnak ez is az egyik szelete, amit -ha nem vagyunk politikusok- ki kell bontani.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.05.19. 14:57:49

@Csokis: nyilán nem ezen a pár mm-en múlt. De még ha üresen meg is mérek egy bőröndöt, ami nem műanyag és az csontra akkora, mint az engedélyezett, akkor csak elgondolkodok, hogy talán ez nem lesz jó. Utána meg otthon 3-an állnak a tetejére, hogy a cipzárt be lehessen húzni és csodálkoznak, hogy nem fér bele a mércébe.

Azért az köztudott, hogy a fapadosok geciznek a csomagokkal, ennek ellenére mégis odamennek olyan pakkokkal, amikről már a 200-ason ránézésre megmondom, hogy necces lesz, aztán meg persze késik a gép, mert megy a handabandázás a beszállításnál. Mibe kerülne bepakolni egy jónak ígérkező bőröndbe, utána egy mérőszalaggal körbemérni és ha nem jó keresni egy másikat. Ehelyett nem csak a magukét, de a többi utas idegeit is cincálják.

Sam Crow 2017.05.20. 02:01:02

First world problems. Ugorgyunk.