Tékozló Homár

A Főgázzal nem lehet szerződést bontani?

2017.07.31. 09:25 | Homár Hilda | 28 komment

gas.jpeg

A lakáseladási kötelező kűrök egyik legrémesebb része a szolgáltatók végiglátogatásának mizériája. Óraállások, szerződések, sorbanállások- Állati macerás az egész, ráadásul mindig felmerül, hogy hogy is kellene ezt jól csinálni. Töltsünk együtt több napot is kéz a kézben egy emberrel, akivel jó eséllyel egy helyrajzi szám lesz az egyetlen közös bennünk? Vagy csináljuk külön, felnőtt emberek módjára, feltételezve, hogy a másik is felelősségteljesen áll a kérdéshez? És mi van, ha nem?

Kedves Homár Blog!

Régen voltam annyira pipa, hogy rávágjam az ajtót egy ügyfélszolgálatosra, de a hangnem és a hölgy által hivatkozott állásfoglalás kiverte ma a biztosítékot. Levelemet alább olvashatjátok, ha kitennétek azt név és cím nélkül tegyétek! Köszönöm!

Tisztelt Főgáz Zrt!

Sajnálattal tapasztaltam a mai napon (2017.07.21), hogy Önöknél a szerződés egy életre szól, már ha nem Önök akarják felmondani. Történt ugyanis, hogy lakásomat eladva, a vevő szinte semmilyen formában nem volt hajlandó a közüzemi szolgáltatások átírására. 

Az adásvételi szerződést idézve: "A Vevő a birtokátruházás napjától kezdve élvezi az ingatlan hasznait, VISELI AZOK TERHEIT, valamint a kárveszélyt. A felek a mérőóra-állásokat a birtokba adáskor írásban rögzítik, továbbá gondoskodnak arról, hogy a fogyasztásmérők a vevő nevére átírásra kerüljenek. "

A birtokba adás meg is történt 2017. március 28.-án, azonban a kedves vevő a leghalványabb jelét sem mutatta, hogy bármiféle átírásra időpontot egyeztessünk. Én az új ingatlanom hasonló ügyei, a munkám és egyéb elfoglaltságaim mellett jártam szolgáltatóról szolgáltatóra átíratni mindent, míg önök maradtak utoljára. Először telefonon jeleztem önök felé, hogy eladtam az ingatlant, akkor a hölgy emlékeim szerint nem szólt semmilyen határidőről vagy új ÁFSZ-ről. 

Ma az ügyfélszolgálatukon a hölgy közölte velem, hogy ő ugyan át nem írja, mivel kifutottam a 15 napos határidőből, meg különben is szoftverfrissítés volt és le van zárva minden, meg amúgy is, új ÁFSZ van érvényben (azt hiszem idén júniustól).

Mikor közöltem, hogy jó, akkor nem lemondani szeretném a szolgáltatást, hanem szerződést bontani, közölte a hölgy hogy azt sem lehet, mert ez nem egy telefon előfizetés. Vagy megpróbálom felvenni a kapcsolatot a vevővel és újrafutni a birtokba adási kört friss dátummal, vagy marad ennyiben. 

Felháborítónak és jogtalannak tartom, hogy érvényes adásvételi szerződés, birtokba adási jegyzőkönyv mellett, a személyes ügyintézés ellenére nem bonthatok szerződést, továbbra is az én nevemre számláznak és könyvelnek fogyasztást! Attól, hogy a vevő nem jelenik meg, nekem miért (lenne) kötelező továbbra is fizetnem az önök szolgáltatását úgy, hogy az ingatlanhoz már az égvilágon semmi közöm, annak hasznait nem élvezem, de még csak albérletben sem lakom ott??? Továbbá mi köze a vevőnek a köztem és önök között létrejött szerződéshez? Részemről biztosított volt a vevő felé az együttműködés. Önöknél is én jeleztem az adásvétel tényét. Arról meg megint csak nem tehetek, hogy a nevemre érkező csekkeket nem kaptam meg, azok befizetése a vevő által megtörténtek. Érdekes módon, minden más szolgáltató a helyén tudta kezelni ezt a problémát, csak Önök nem.  

Levelemet megkapja a Fogyasztóvédelmi hatóság, az Alapvető Jogok Biztosa, illetve a Tékozló Homár fogyasztóvédelmi blog.

Kedves Homár Olvasó!

Érthető, hogy nem az általad leírt hozzáállást vártad a cég, illetve az ügyintéző részéről.

A FŐGÁZ Zrt. 2017.07.01. napjától hatályos üzletszabályzata (továbbiakban: ÁSZF) 40. oldalán található  6.3.2.3.  pont szerint  a felhasználóváltozást a régi (kiköltöző) és az új (beköltöző) felhasználó  egyaránt köteles bejelenteni a FŐGÁZ Zrt.-nek az ingatlan átadás-átvétel napjától számított  15 napon belül .

A bejelentés elmulasztása vagy késedelmes teljesítése esetén a FŐGÁZ Zrt. az ÁSZF 6.8.3.2. pontjában foglaltak értelmében kötbér kiszabására jogosult. A felhasználási hely 15 napon túli visszamenőleges átírására az ÁSZF szerint a szerződő fél halála esetén van lehetőség.

Felhasználóváltozás esetén a régi felhasználó egyetemes szolgáltatási  szerződésének felmondása a régi felhasználó kötelessége. A felhasználó a szolgáltatási szerződését -az ÁSZF-ben és a szerződésben meghatározott feltételek betartása mellett- 30 napos felmondási idővel, írásban mondhatja fel. A felhasználóváltozás bejelentése egyben az egyetemes szolgáltatási szerződés felmondásának is minősül.

Az ÁSZF 43. oldalán foglaltak szerint abban az esetben, ha a régi felhasználó a szolgáltatással történő felhagyást bejelentette, de az új felhasználó neki felróható módon az ingatlanban anélkül vételez földgázt, hogy az ehhez szükséges szerződés megkötésére vonatkozó kötelezettségének eleget tett volna, a földgáz szolgáltatás igénybevételével az új felhasználó és a FŐGÁZ Zrt. között ráutaló magatartással egyetemes szolgáltatási szerződés jön létre a földgáz egyetemes szolgáltatás biztosítására a jogszabályokban és az ÁSZF-ben meghatározott feltételek szerint az írásbeli szerződés megkötéséig. Ebben az esetben a FŐGÁZ Zrt. a szolgáltatási szerződés megkötése érdekében felveszi a kapcsolatot az új felhasználóval.

A fent leírtak alapján javasoljuk, hogy belföldi tértivevénnyel ellátva, írásban jelentsd be a felhasználó személyében bekövetkezett változást a FŐGÁZ Zrt.-nek, továbbá azt is, hogy a bejelentés egyben az egyetemes szolgáltatási szerződés felmondásának is minősül, és az új felhasználó neki felróható módon anélkül vételez földgázt, hogy a szerződéskötési kötelezettségének eleget tett volna. Erre és az új felhasználóval ráutaló magatartással létrejött szolgáltatási szerződésre hivatkozással kérd a FŐGÁZ Zrt.-t, hogy ezt követően az új fogyasztó részére számlázzon, és írásbeli szerződés megkötése végett vegye fel a kapcsolatot az új felhasználóval.

Amennyiben panaszt írsz a vállalkozás részére, és az nem küld az átvételtől számított 15 napon belül indokolással ellátott írásbeli választ, akkor az illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályához fordulhatsz. Ha pedig a cég elutasítja a panaszt, dönthetsz úgy, hogy az igényedet az illetékes békéltető testület előtt vagy közvetlenül bíróság előtt érvényesíted.

UPDATE

Olvasónk számolt be a fejelményekről:

Kedves Homár Blog!

Köszönöm a posztolást és a választ az üggyel kapcsolatban! Nem tudom, hogy elég lett volna csak a panasz, vagy a hatóságok emlegetése is közre játszott, minden esetre a Főgáz felvette a kapcsolatot velem, bekérte az iratokat és úgy tűnik, hogy rendezni tudjuk a problémát. Továbbá külön köszönöm a hozzászólóknak a sok hasznos tanácsot (kiemelten annak a személynek, aki felhívta a figyelmet arra, hogy mérgemben ÁSZF helyett ÁFSZ-t írtam - elhiheted, nagyon is tudom mi az).Bár úgy gondolom, hogy ez a lényegen semmit sem változtat.

Legyen szép napotok!

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nyúúlacska 2017.07.31. 09:30:48

Én anno mikor a régi lakásomat eladtam és újat vettem, minden szolgáltatót a másik tulajjal jártam körbe. Egy hét alatt minden renden volt, azóta sincs gondom.

Darth Revan 2017.07.31. 09:38:37

Tok jo, amikor egy szolgaltato ceg kvázi hatoságként funkcionál.
Koszi, Orban.

Terézágyú 2017.07.31. 09:46:58

"a hölgy közölte velem, hogy ő ugyan át nem írja, mivel ... szoftverfrissítés volt és le van zárva minden"

az vótmá, hogy "köszönjük programozók"...???

Rejtélyes 2017.07.31. 09:56:33

Ne fizesd es jol kikapcsoljak :D Ha meg be akarjak hajtani, kerdezd meg a behajtokat: mettol meddigi oraallast akarnak behajtani? Es milyen cimen van a szolgaltatas? Menjenek oda :D

Jónapot kívánok! 2017.07.31. 10:48:53

@Darth Revan: Ez teged Irorszagban nem erint, vagy igen? :)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.07.31. 10:53:42

Azért ebben benne volt a poszter is rendesen. Amikor eladod a lakást, az egészet be lehet jelenteni a Főgáz honlapján is a szerződésben rögzített óraállásokkal együtt, és online el lehet indítani az átírást. Normális esetben (ha nincs tartozásod, mindent beszkennelsz,a mit kértek, stb.) egyetlen ügyintézővel nem találkozol, kapsz egy végszámlát, befizeted és kész. Most csináltunk meg két lakás eladást, két lakás vásárlást, és mind a négy csont nélkül átment. Hülye-e vagyok?

Terézágyú 2017.07.31. 12:25:48

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
atpi ismersz ügyes szerelőt, aki meg tudja csinálni a műholdvevő tápját?
vagy vegyek újat?

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.07.31. 13:24:54

@stakeholder Manyecs: :))

@Terézágyú: Akarsz kifizetni tizenötezret egy négyezres táp javítására?

Ebayen szállítással kevesebb mint 6 dollár
www.ebay.com/itm/EU-Plug-AC240V-to-DC5V-Power-Supply-Charger-Converter-Jack-Inner-2-1-2-5mm-/332024886629

A porszívószerelő is kiröhögött, nem érdemes kibontania, úgyis inkább veszek újat a boltban.

Terézágyú 2017.07.31. 13:34:59

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
Vagyis mindenképpen vegyek újat, szerinted...

Mondjuk sd vevő már nincs is, csak hd, az meg eleve tíz... ha emiatt új fej is kell, akkor... a végén tényleg meglesz a 15e :(

Terézágyú 2017.07.31. 13:57:53

@Darth Revan:
nem is az. csak te lovagolsz ezen a kifejezésen :)

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.07.31. 13:59:11

@Terézágyú: Veszel egyet használtan a jófogáson.

A Keletinél volt 6 éve egy jó szerelő, az mindenhez értett. Meg számítógép táp szerelőt tudok nagyon jót, de nem írom ide, csak magánba, mert ha túl népszerű lesz, megemeli az árait.

Terézágyú 2017.07.31. 14:02:39

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
ha szerinted megcsinálja olcsón a műhódvevőt is, akkor kérném.

Nick-son 2017.07.31. 14:37:59

Én nem tudom mitől tartana ez napokig ezt a pár szolgáltatást átíratni. Nekem legalábbis még sose tartott napokig.

Négyszer csináltam, abból kétszer egyedül, harmadszorra már rutinosan az átadáskor az eladó is kitöltötte a helyszínen a lemondó papírokat amit a neten előre letöltöttünk, bevittem amikor az újat megkötöttem, legutóbb meg egyszerre voltam az új tulajjal. Én nem tudom hol milyen várakozási idők vannak, de a legutóbbi alkalommal az összes szolgáltatás átíratása tartott 2-3 órát. Annyi időtartamban meg csak elviselem a vevő feleségét, ha már egyszer elviseltem az ügyvédnél is, meg kifizettek tisztességgel. Ennyi csak járhat.

datam 2017.07.31. 21:38:50

Fater eladta vala egy vidéki kis kutyaólnak sem nevezhető kulipintyóját. Bejelentette a Tigáznak, hogy nem ő vételez innentől fogva. Ők tudomásul vették. 2 év mély lapítás után, felhívtak minket, hogy hát ott a szerelő a ház előtt engedjük be, mert nem fizettük a rendelkezésre állási díjat, levenné az órát. Mondtam neki, hogy bazmeg, vegyed, 2 éve nem a mienk az ingatlan, ezt bejelentettük, ők ezt írásosan nyugtázták. Mondták, hogy bocsi, akkor tárgytalan. Egy év múlva ismét hívtak, hogy megint ott a mókus. Mondtam újfent, leszarom, kösse le, nem a mienk és tudomásom szerint azóta sem lakik ott senki. Dehágt azt nem lehet vala, mert a tulaj satöbbi- mondták a vonalban. Megkértem, hogy ugyan jöjjön már vissza 3 óra múlva... Gyorsan beültem a kocsiba, és legurultam a házig(200km, irányonként). Mivel a kapu zárja mindig is phos volt, szépen kinyitottam és mondtam a szerelőembernek hogy tessék, akadály elhárítva, de ez nem a mi házunk, rokon vette meg, de ha nem nyugszanak meg, menjen be és szedje le az órát a ház falán lévő csőről. Ember bement, leszedte. Egy év múlva durván jöttek értem a rendőrök és lopás miatt előállítottak, merthogy elloptam az órát.... Amikor elmondtam a storyt az előadónak elsírta magát a röhögéstől, majd megszüntették a nyomozást bűncselekmény hiányában. Szóval szarjon rémült süncsaládot hat évig az összes fostos szolgáltató. Hiába jelented be, ahogy kell, ezek szarnak rá.

Paeonia 2017.07.31. 22:01:46

Kedves poszter, minek mászkálsz te ügyfélszolgálatokra? 2017-et írunk, minden szolgáltatónak van online ügyfélszolgálata.
Most adtam el egy lakást, és gond nélkül online és e-mailben intéztem el mindent, az adásvételi és az átadás-átvételi jkv. beszkennelésével. Sok idegeskedést és időt meg lehet így spórolni.

Bambano 2017.08.01. 00:47:39

a közüzemi szolgáltató az ügyfélszolgálatával folytatott telefonos beszélgetéseket rögzíteni köteles, és két évig megőrizni.

így kért ki annak a telefonos beszélgetésnek a hangfelvételét, amiben bejelentetted az eladást és elhajtottak. utána ügyvéd.

Laci A Lakli 2017.08.01. 06:01:45

Azért itt is kemény ez a történet.
Persze sokfajta ingatlan átadás-átvétel létezik, de én például így vettem át az új házamat.
8:00-kor találkoztam a régi tulajjal, vittük a jegyzőkönyvet, ahol leírtuk az óraállásokat. És előre a netről letöltött formanyomtatványokat kitöltöttük.
Az ELŐRE egyeztetett időpontba végigmentünk. Villany, Gáz, Víz-Csatorna, Szemétszállítást átíratni. Mindegyikre egy-egy órát szántunk, mert úgy volt időpontunk Du. 1-kor már végeztünk is.
Szerintem egy ingatlan átadás-átvétele megér fél napot mindenkinek, ugyanis túl nagy kár érheti az embert, ha nem intézi le rendesen főleg az eladói oldalról. Ha én eladó lennék, akkor biztosan kikötném a szerződésben, hogy az átadás-átvétel óraátíratás közösen történik...

Kondom Keselyű 2017.08.01. 08:09:35

@Csokis:
azert az minimalis elvaras lenne, hogy "nem normalis" esetekre is esszeru eljaras legyen. ne kelljen mar, magannyomozo,ha az uj tulaj nem partner az atirasban.

Haveravera 2017.08.01. 08:23:53

@Paeonia: Ha most adtad el, ne legyél olyan biztos abban, hogy néhány év múlva nem keresnek meg, mert ..... csak.

Haveravera 2017.08.01. 08:55:41

@Laci A Lakli: Én is fél nap alatt intéztem mindent.
Ettől függetlenül az a véleményem, hogy a közüzemi és egyéb szolgáltatók kissé el vannak pofátlanodva, továbbá sokkal több ember kényszerül velük szerződést kötni, mint ahány ember alkalmas arra, hogy az ügyintézésüket bonyolítsa. Pl. levélírónak fogalma sincs arról, mi az ÁSZF, következetesen ÁFSZ-nek írja. Továbbá tényleg, miért is kellene minden fogyasztónak fejből felmondani az ÁSZF-et mind az 5-10 szolgáltató vonatkozásában, akivel jogviszonyban áll?
Minden szolgáltató honlapja más szerkezetű, ráadásul rendszeres időközönként átdizájnolják, hogy még véletlenül se találjam meg azt, amit eddig könnyen megtaláltam. Minden szolgáltató önkényesen baszódhat a felhasználónévvel és a jelszókarakterek előírásával, tehát még véletlenül sem tudok egységes jelszó/felhasználónév kombóval operálni. Telefonos ügyfélszolgálatánál még külön jelszót is kér, amit átlag 8 évente kellene használnom, de sajnos, nem jut eszembe.
Minden szolgáltató olyan számlát (elszámolást) ad, amilyet kiszarni óhajt magából (kedvencem, amikor megmagyarázzák nyilacskával a nyilvánvaló adatokat, pl. hogy ez itt a fogyasztó címe, stb.) . Az a lényeg, hogy Ő MIT LÁT A SAJÁT NYILVÁNTARTÁSÁBAN, lófaszt se érdekel,hogy én mit tudok a számláról. Fizessem be, oszt jónapot! A mobilszolgáltató pl. azt számláz, amit akar, mert nálam nincs mérési lehetőség.
Minden szolgáltató és ügyfélszolgálata azt hiszi, hogy azért, mert ő minden nap oda jár be dolgozni, én is pontosan tudom, mit, hogyan kell csinálni és a saját szakzsargonjában társalog velem.
Minden szolgáltató akkor küldi a számláját, amikor óhajcsa, van, amelyik eleve esedékesség után dobja be, hogy szopathassa az ügyfelet. Az esedékességi időpontokat is úgy határozzák meg, hogy lehetőleg minden hétre jusson 1-2 befizetni való, amit el lehet felejteni.
Mindent összevetve, a közüzemi és egyéb szolgáltatók abban hasonlítanak az adóhatóságra, hogy szintén azt hiszik, az ember azzal kel és azzal fekszik, hogy velük foglalkozzon, őket kiszolgálja , de legfőképpen FIZESSEN, FIZESSEN, FIZESSEN.

Haveravera 2017.08.01. 09:50:21

@Bambano: Igen, de ha a titkárnője nem adminisztrálta, hogy pontosan mikor telefonált, akkor előfordulhat, hogy a drága szolgáltatónál nem lesz ilyen rögzített beszélgetés. Mert az lenne a normális eljárás, ha a felvett telefonbeszélgetésről kapnék egy sms-t, vagy egy írásos értesítést, hogy beszéltünk és azt ekkor, ilyen számon rögzítette rendszerünk. Nem? De.

Haveravera 2017.08.01. 09:53:27

@Paeonia: háttt... nekem baromi sok problémám volt, mire az ELMÜ-ÉMÁSZ-hoz több hetes, több körös panaszlevélváltogatás után sikerült egyáltalán beregisztrálnom.

Palma de... 2017.08.01. 09:54:29

Sajnos nekem is van pár tapasztalatom az ügyben, bár már rutinosnak számítok! Én is minden adásvételhez vittem az előre kinyomtatott dokumentumokat és a legtöbbet interneten is el lehetett intézni! De! Volt olyan vevő, aki egyáltalán nem akart velünk együtt szolgáltatókhoz járni, bár a szerződéskötéskor még benne volt! Utána kihátráltak az egészből! Ezért javaslom, hogy az adásvételi szerződésbe írják bele, hogy amennyiben a vevő x napon belül nem íratja át a szolgáltatásokat, akkor napi kötbért fizet - mi napi 5.000.- Ft-ot írtunk az adásvételibe - (olyat is láttam már, hogy 700.000.- Ft kötbért kért az eladó, mert 30 napon belül nem történtek meg az átírások - ki kellett fizetni a vevőnek!)
Igazából nekünk is csak a Főgázzal gyűlt meg a gondunk, mert hiába küldtem el a kért dokumentumokat (itt két cég cserélt bérletet egy ingatlanon) nem voltak hajlandók törölni a szerződést a cégünkkel, mert olyan papírokat kértek, hogy az új cég cégkivonata, aláírási címpéldánya és a tulajdonossal kötött új szerződésük. Kérdeztem az ügyfélszolgálatos hölgyet, hogy szerinte ezeket a papírokat én hogyan tudnám produkálni, mivel semmi közöm egy másik, új bérlőhöz? Nem érdekelte, addig pedig nem írják át, amíg mi ezeket nem küldjük! Úgy intéződött el, hogy már fenyegetni kellett a tulajt, hogy akkor leszereltetjük a gázóráját, ha nem intézik el! 2 hónapos cirkusz volt, mire az új bérlő nagy nehezen átíratta! Sajnos itt nem tudtuk beírni a kötbért a szerződésbe, hiszen mi csak felmondtuk a bérletet a tulajjal! Szóval szerintem is durva a gázművek hozzáállása!

Haveravera 2017.08.01. 09:57:38

@datam: Mondjuk az nem volt éppen törvényes, hogy a más házába beengedted a szerelőket. :( A büntetőeljárást - a szerelők ellen is - azért kellett volna lefolytatni, hogy a rühes gecik megtanulják, nem úgy van az, hogy akárhova csak úgy becsörtetünk.
Tehát az sem helyes, hogy a rendőrök röhögtek.

Haveravera 2017.08.01. 10:26:31

@Palma de...: Számból vetted ki a szót, szerintem is keményen kell kötbéreztetni a szerződésben az átíratást szabotáló felet.
Az meg egyenesen elképesztő, hogy bérelt ingatlan esetén mi a faszért kérik az új bérlő adatait. Ha nincs új bérlő, akkor nem szűnik meg a szerződés?
Sajnos az ügyfélszolgálatokon és egyáltalán ezeknél a pofátlan cégeknél egyáltalán nincs jogász, a felügyeleti szervek pedig nem honorálják a jogsértéseket. Nekem van olyan ügyem, ahol az ügyfelemnek azt mondta a Díjbeszedő ügyfélszolgálatosa, hogy ő a korábbi tulajdonos eladótól "MEGÖRÖKÖLTE" a szemétszállítási szerződést. Lehidallok! Eladótól örökölni lehet szerződést. :)))))))))))))))))))))

Haveravera 2017.08.01. 10:31:44

@Haveravera: Lehet, hogy nem jól fogalmaztam, de alapvetően arra gondoltam, hogy a rühes geci szolgáltató téged belekényszerített abba a helyzetbe, hogy helytelen döntést hozz és beengedd őket a más házába. Tehát a szerelőkre ki kell cseszni 2-3 millió Ft pénzbüntetést, fizesse ki helyettük a cégük. S ha nem fizeti ki helyettük, akkor ezek a szerelők borítani fognak. Szépen elcsicsergik a sajtónak, hogyan ösztönzik őket drága főnökeik arra, hogy pl. a leszerelt gázórát megbuherálják és szabálytalan vételezés miatt százezreket varrjanak a beijedt kisnyugdíjas Mari néni nyakába. (Konkrét eset.)