Tékozló Homár

Nem lehet online vásárolt jegyet visszaváltani a MÁV-nál?

2017.08.23. 15:20 | Homár Hilda | 36 komment

screenshot_2017-08-23_15_06_47.png

Vágányember legyen, aki ezt érti! Az még oké, hogy online vásárolt vonatjegy is csak személyesen váltható vissza, de innentől kész lidércnyomás az egész. Miért nem tudják az információban, hogy hova kell menni? Kelenföld? Déli? Keleti? Tök nem mindegy. És mi az, hogy csak az utazás előtt egy órával lehet visszaváltani? Nem beszélve a levél ezen részről: "benyújthatom a visszatérítési igényem, de azt nem fogadják el, mivel nincs csatolva hozzá a menetjegy, amit ugye online vásároltam, és okostelefonról mutatható be."  Rákérdezünk, hogy ez tényleg így zajlik-e normális ügymenet szerint.

Kedves Tékozló Homár!

Mivel hasonló sztorit nem találtam még a blogon, ezért gondoltam megosztom veletek, hogy mi történt velem csütörtökön, amikor Intercity vonattal szerettem volna Komáromba jutni, majd Révkomáromból tovább utazni a szüleimhez. A történet kicsit hosszú lesz, de körülbelül ilyen hosszan tartott az egész ügyintézési folyamat is.

Mióta létezik a MÁV-START internetes jegyvásárlása, (és mióta a Budapest-Komárom-Győr-Sopron/Szombathely vonatokra a zsúfoltság miatt sosincs a jegypénztárakban helyjegy) azóta én online vásárolom meg a jegyemet Komáromba. Így történt ez most is. Munka után szerettem volna a szüleimhez utazni Felvidékre. Megvettem a jegyem előre a Keletiből induló Intercity vonatra, amire én Kelenföldön száltam volna fel 18:25-kor. Sajnos csak szálltam volna, mert a járat ismeretlen okok miatt 40 percet késett a Keletiből, s mivel nem jött, én úgy döntöttem nem szállok fel rá, mivel a Révkomáromból induló utolsó, 19:46-os járatot már nem értem volna így el. Ottragadtam volna a városban. Gondoltam semmi gond, a késés miatt visszakérem a jegyem árát, vagy annak legalább egy részét.

Hazafele, a villamoson kerestem az e-mailes elérhetőséget erre az esetre, de mivel nem találtam, felhívtam a MÁV ügyfélszolgálatát. Itt a hölgy közölte, hogy az online vásárolt jegyem árát is csak személyesen, a jegyen jelzett indulási ponton tudom visszaigényelni úgy, hogy lemondok az utazásomról, és benyújtok egy nyomtatványt.

Visszavillamosoztam hát Kelenföldre, ahol a pénztáros hölgy közölte: rossz helyen járok, ők az online vásárolt jeggyel nem tudnak mit kezdeni. Csak az ügyfélszolgálaton tudnak segíteni, menjek holnap a Délibe, mert az már bezárt 20 órakor, vagy a Keletibe, ami 23:30-kor zár.

Felhívtam az ügyfélszolgálatot újra, közöltem, hogy félretájékoztattak, és mondják már meg, szerintük most menjek-e a Keletibe, vissza tudom-e igényelni a jegyem árát. A hölgy válasza igen volt.

Sajnos tévedett. Ekkor már kicsit feldúltan, és fáradtan mentem át a Keletibe. Már nem is annyira az a veszni látszó 2065 forint érdekelt, csak kíváncsi voltam, hova lyukadunk ki a végére. A Keletiben közölték, hogy nem jár vissza pénz, mivel az utazásomról, csak egy órával az utazás előtt lehet lemondani. Az ügyintéző közölte, hogy benyújthatom a visszatérítési igényem, de azt nem fogadják el, mivel nincs csatolva hozzá a menetjegy, amit ugye online vásároltam, és okostelefonról mutatható be.

Mindenesetre én kedvesen kitöltöttem a nyomtatványt, és panasszal is éltem a történtek miatt. Most türelmesen várom a MÁV válaszát!

Üdv.

Gábor 

UPDATE

A posztot elküldtük a MÁV-nak, és kértük, írják meg, hogy: 
- igaz-e, hogy nem lehet online vásárolt jegyet visszaváltani?
- ha nem igaz, akkor foglalják össze, mi ennek a módja, melyik állomásokon vagy információs helyeken, milyen feltételek mellett tehetik meg az utasok.

Megjött a válasz, szóval íme az igazság az online vásárolt vonatjegy visszaváltásával kapcsolatban:

Köszönettel vettük megkeresését. Az online vásárolt jegyek visszatéríthetőségével kapcsolatosan az alábbi tájékoztatást adjuk:

Az online vásárolt jegyek esetében alapvetően két típust különböztetünk meg:

  1. e-vonatjegyek (otthon nyomtatható, erre alkalmas készüléken elektronikusan is bemutatható jegyek)
  2. kioszkos menetjegyek (kioszkból átvehető, papír alapú menetjegyek)

Az e-vonatjegyek esetében a visszatérítés alapvetően csak online módon, a jegyértékesítő felületen keresztül lehetséges. A visszatérítés feltétele, hogy azt legkésőbb a jegy érvénytartamának megkezdése előtt egy órával kezdeményezzék.

A kioszkos jegyek esetében, amennyiben azok kioszkból való átvétele még nem történt meg, a visszatérítés online felületünkön szintén kezdeményezhető, a jegy érvénytartamán belül, azon kitétellel, hogy az interneten váltott IC pótjegyek esetében az indulást megelőző egy órás határidőt a benyújtás során itt is figyelembe kell venni. A kioszkból már átvett menetjegyek benyújtása azonban csak ténylegesen, papír alapon lehetséges az általános visszatérítési feltételek szerint.

Fontos továbbá jeleznünk, hogy az online jegyek esetében a visszatérítésre kezelési költség levonásával kerül sor, továbbá utasaink érdekeinek védelmére az utalás kizárólag arra a bankszámlaszámra történhet meg, melyről a tranzakciót kezdeményezték.

A visszatérítések részletes szabályairól honlapunkon nyújtunk tájékoztatást.

A konkrét esetben utasunk e-vonatjeggyel rendelkezett és a visszatérítést vonatkésés miatt kívánta kezdeményezni, így a fentiek szerinti online visszatérítés már nem jöhetett szóba. Szabályaink szerint a vonat 10 percet meghaladó késéssel történő indulása esetén az utas az utazástól indokolás nélkül elállhat, mely esetben menetjegye kezelési költség levonása nélküli visszatérítésére jogosult. Az utazástól való elállást a felszállás állomásán igazoltatni kell, melyet követően a visszatérítési igény akár személyesen bármely pénztárunkban, vagy személyes ügyfélszolgálatainkon, de akár e-mailben is benyújtható az igazolást mellékelve. Személyes benyújtás esetén az e-vonatjegy csatolása nem szükséges, elég, ha utasunk a jegy sorszámát, vagy a tranzakció során használt e-mail címet megadja részünkre.

Az Önökhöz eljuttatott panaszt átolvasva meglátásunk szerint félreértést az okozhatott, hogy míg utasunk azonnali, pénztári visszatérítést igényelt, addig az e-vonatjegy esetében – mint írtuk – a visszatérítés csak utalással lehetséges. Ezen túlmenően sajnálatosan az utazásról szóló lemondást sem igazoltatta, míg a helyszínen volt. Mindazonáltal, mivel visszatérítési igényét a Keleti pályaudvari ügyfélszolgálatunkon benyújtotta, menetjegye adatait azon feltüntette, a vonat tényleges késése pedig elektronikus adatbázisunkban felellhető, így a visszatérítésnek vélhetően nem lesz akadálya, arra belátható időn belül sor kerül.

Amennyiben a fentiek kapcsán további kérdése merül fel, úgy ügyfélszolgálatunk áll szíves rendelkezésére.

Üdvözlettel:

MÁV-START Zrt.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.08.23. 15:23:42

MÁV-nál minden lehet, sőt, annak az ellenkezője is.

vizsla_barat 2017.08.23. 15:29:13

okos ember csak hitelkartyaval vesz mav jegyet (is) es csak egy chargeback az egesz,nem kell tokolodni.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.08.23. 15:37:08

Hétvégén Prágában voltunk, de hogy a gyerekek élvezzék, hát vonattal. Van a MÁV-nak olyan opciója, hogy kirándulójegy, megveheted egyben a háromnapos "prágai BKV" jegyet is a vonatjegyhez. Nem olcsóbb, mint kint véve, csak nem kell vele külön érkezéskor, a vasútállomáson pöcsölni. A Waastelsnél megrendeltünk két felnőtt + két gyerek jegyet, hozzá a helyi közlekedést, illetve, hogy még jobb legyen a buli, hálókocsit (oké, kusettet) az éjszakai vonatra. Átveszem a jegyeket, kifizetem (olyanok, mint a futárszolgálat, addig nem kapod meg megnézésre, amíg ki nem fizetted) darabra megvan, időpontok stimmelnek, húzás haza. Aztán otthon látom, hogy a helyi közlekedés jegyének érvényessége ugyanaznap kezdődik, mint a vonatjegyé. Ami ugyan a hálókocsi miatt tök nonszensz, hiszen aznap maximum Pozsonyig jutok el. Cserében utolsó napra, amikor meg még kéne, már nem érvényes. Visszamentem, megkérdeztem, hogy ez mi?
"- Bocs, ez a vasúti logika." Teljesen komolyan ez volt a válasz, mint ha a "vasúti" ugyanolyan fosztóképző lenne, mint anno a szocialista volt. (vö.: szocialista demokrácia fogalma) Átírni nem lehet, visszaváltani nem lehet, ennyi.
Átballagtam a MÁV ügyfélszolgálatra, ahol megerősítettek abban, hogy a vasútnál ez a normális. Kicsit még fel is volt háborodva az asszony, hogy hát erről igazán szólhatott volna a Waastelnél a jegyeladó. Egyrészt igen, másrészt meg milyen az, amikor tudottan olyan jegyet adnak el neked, amit később nem tudsz használni?
Ahogy Moldova mondta egykoron: "Hülye, hülyébb, leghülyébb, rendőr, postás, vasutas."

vizsla_barat 2017.08.23. 15:48:29

@Csokis: majd legkozelebb mesz autoval. Tanulopenz.

temprasordog 2017.08.23. 16:01:45

@vizsla_barat: Annak nincs sportértéke, viszont ennek!

hurok_kötő 2017.08.23. 16:17:39

Nem volt olyan nehéz megtalálni a visszatérítés szabályait az online jegyvásárlásnál.
jegyvasarlas.mav-start.hu/eTicketV2/HU/visszaterites.html

"Nem téríthető vissza:
az a jegy, amelynek érvénytartama lejárt;
e-vonatjegy az érvényesség kezdete előtt 1 órán belül, illetve az érvényesség megkezdése után;
pót- és/vagy helyjegy a jegyen feltüntetett indulási idő előtt 1 órán belül, a jegyen feltüntetett indulási idő után;
a regionális vonalra szóló menetjegy az érvénytartam megkezdése után."

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.08.23. 16:21:47

@hurok_kötő: Bármit le lehet írni, mert a papír mindent elvisel, csak ez egy tök életszerűtlen dolog. Kitalálnak valamit, ami ugyan hülyeség, de neked, mint fogyasztónak nincs lehetőséged semmit sem tenni ellene. A poszter azért állt el az utazástól, mert a MÁV nem tudta teljesíteni a szerződés rá eső részét. (pontos indulás/érkezés). Innentől kettejük közül a MÁV a szerződésszegő, nem a poszter hisztis.

hurok_kötő 2017.08.23. 16:30:00

@Csokis: Szerintem meg le van írva minden a MÁV szabályzatába, amit mindenki elfogad ha jegyet vásárol. A visszatérítés is, tehát nem szegett szerződést jelen esetben szerintem a MÁV. Mondjuk nem az én dolgom ezt eldönteni, de ez semmi más mint az "így jártam" kategória újabb esete.

Milyen esetben kérhetek átalány-kártérítést vonatkésés esetén?

www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/gyakran-ismetelt-kerdesek/milyen-esetben-kerhetek-atalany

Darth Revan 2017.08.23. 16:31:18

a problema itt a vonatkesesbol ered.
emiatt nem tudta az utazas elott egy oraval korabban, hogy vissza akarja valtani a jegyet

Reactor 2017.08.23. 16:52:19

Na többek közt ezért is állom inkább ki azt az 5 percet a pénztárnál. Hogy ne kelljen valami faszari kis adminisztrációs hiba, szabályzati hiányosság, vagy generalizált taplóság okán utána órákat szarakodni, hogy a pénzemnél legyek.

Escaped 2017.08.23. 17:01:53

Már csak napi egy poszt van? S az is ilyen?

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.08.23. 17:10:28

@hurok_kötő: Ezt hívják úgy, hogy gazdasági erőfölénnyel való visszaélés. Nem tetszik a MÁV, a BKV, a Posta, az ELMÜ? Ki nem szarja le, hogy te mit szeretnél? Nem érted vannak, hanem önmagukért.

GhostBusters 2017.08.23. 17:17:47

Sajnos a MÁV-START a ráutaló magatartással létrejött szerződés keretei között nem garantálja a pontos személyszállítást. Csak azt vállalja, hogy eljuttat A-ból B-be. Időhöz nincs kötve.

IC pótjegy megvásárlása esetén garantál bizonyos kényelmi szolgáltatásokat, illetve némi pontosságot - ezen felüli késésekre vonatkozik az átalány-visszatérítés. Ezen visszatérítések vis maior esetekre is vonatkoznak! Szeretnek arra hivatkozni, hogy ilyen esetekben nem jár vissza, de nem szabad hagyni magunkat.

cmx85s 2017.08.23. 17:19:58

@Csokis: Sőt, Te vagy értük! És örülj neki, ha a pénzedért cserébe kegyeskednek valami szolgáltatás-félét nyújtani. Ez mondjuk, minden szolgáltató esetébe így van...

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.08.23. 18:10:51

@Darth Revan: egy frászt. Ha nem késett volna, a poszter akkor se tudta volna visszaváltani, ha lépcsőn meggondolja magát. Szóval ebből a szempontból (jegy visszaváltás) irreleváns hogy késett. Késés esetén kártérítés jár, ezt belinkelték fentebb is. Az igazából senkit nem érdekel, hogy végül a poszter utazott-e vagy sem, az már az ő döntése, a vonat ott volt, mehetett volna. Ha ilyenkor bemondásra visszaadnák a jegy árát, mindenki utazgatna, aztán ha a vonata éppen késett, visszaigényelné az árát.

hurok_kötő 2017.08.23. 18:11:54

@Csokis: Ne hidd azt, hogy én nem értek veled egyet. Gerinctelen banda mind, de sajnos ez van és ami a szerődésbe van azt ők a végletekig betartatják, természetesen a kötelezettségeiket elbagatelizálva.

Ziu9 2017.08.23. 18:23:50

@Darth Revan:
Az utas a vasút hibájából nem tudott elutazni. De! Erről ha jól értem, a kiindulási állomásán nem kért igazolást (hanem elindult haza). Márpedig ez előfeltétele bármilyen visszatérítésnek. (Azt ne kérdezd, arra ez esetben mi kerülne - bizonyára valamely olyan sorszám, mely a jegyen megtalálható, és az alapján az utazás visszakereshető). Mivel elektronikus jegyről van szó, innen valóban az ügyfélszolgálat lett volna a következő lépés - ott bemutatja az igazolást, rögzítik a visszatérítési igényét, majd visszautalják az összeget.

A pingpongozás az ügyféllel sajnos nem egyedi, és itt jön ki hogy a dolgozók között nagyon széles a merítés - van a két véglet: egy jó beleérző képességgel rendelkező pénztáros két keresztkérdés után rájött volna, miért akarja az utas jegyét visszaváltani - és belátása alapján, ha úgy ítéli meg hogy a saját szolgálati szabályzatát így nem sérti meg (van egy időkorlát), adhatott volna róla igazolást. Ennek ellentéte lett volna egy vaskalapos szabálykövető, akit az utasok problémái sem igen érdekelnek.

Hiero88 2017.08.24. 08:29:45

@hurok_kötő:
Sajnos az általad is linkelt MÁV-szabályzat alapján az aznapi vonatra megvásárolt jegyet semmilyen körülmények közt nem válthatod vissza, ami több mint nevetséges. A MÁV járatai állandóan késnek, nem lehet rájuk utazást tervezni.
Nyárra a Balatont telepakolták feláras helyjegyes vonatokkal, ezzel sz*patva az utasokat, mivel már aznap nem lehet helyjegyet venni pénteki és vasárnapi vonatokra. A feláras IC kocsi légkondija olyannyira nem működik jól, hogy a Délitől Siófokig egy szaunával vetekszik. Mikor az ember a kalauztól igazolást kér, azzal rázza le az embert, hogy "működik a légkondi"..... Ennyit a MÁV-ról

Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.08.24. 10:37:28

@hurok_kötő: @Hiero88: Na, erre lennének jók a civil szervezetek, ha normálisan működnének. Ugyanis Gipsz Jakabné, született Átlag Julcsa az életben nem fog egy pár ezer forintos tételért végigvinni egy pert. (Most valaki besokallt a BKV 72000 forintos pótdíjától, meg is nyerte, mire a BKV válasza az volt, hogy leszarom, pereljenek egyesével, akinek nem tetszik a rendszer.) Viszont egy civil szervezet ezt simán megtehetné, akár az Alkotmánybíróságig víve az ügyet, ha a Kúria is azt mondja, okés dolog a fogyasztó csuklóztatása.
(Én sem állok bele még egy ütésváltásba sem a fent leírt esetem kapcsán, mert egyrészt megkapnám, hogy miért nem figyeltem jobban, miért nem olvastam el az apró betűt, másrészt meg lusta vagyok. Ez volt: @Csokis:)

Kondom Keselyű 2017.08.24. 10:48:57

@Reactor:
az biztosan segitett volna ebben a szituban ...

Im just here for the comments 2017.08.24. 10:59:47

A máv egy rohadék, ezt eddig is tudtuk, dugják fel maguknak a szabályzatukat.
Megoldás?
Az nincs.

Ha tehetem, biciklivel járok, hosszabb távon oszkár, rövidtávon meg választok a két szar közül, AKA máv és volán, ahol nálam az utóbbi messze a legalja, annál ótvarabb, gusztustalanabb szolgáltatáshoz még nem volt szerencsém.

GhostBusters 2017.08.24. 12:25:38

@Hiero88: Én kivertem a kallerből az igazolást. Rámenősnek kell lenni, adott esetben 2 tanúval és polgári peres eljárással szoktam előjönni, és rögtön előkerül a papír...

Dezsike 2017.08.24. 12:58:11

Online jegyet online kell visszaváltani a rajta lévő percre pontos érvényességi idő kezdete előtt. Bejelentkezel azzal a fiókkal amivel vetted, korábbi vásárlások, rámész a vásárlásra, a jegy alatti visszatérítés pipát bejelölöd, kiírja hogy mennyit kapsz vissza (10% kezelési költség), leokézod és 8 napon belül jóváírják arra a számlára amiről fizetted.

Hiero88 2017.08.24. 13:44:19

@Dezsike: A MÁV szabályzata alapján az érvényesség napja előtti napig váltható vissza

Reactor 2017.08.24. 14:08:40

@Im just here for the comments: Volánnal fényévekkel kevesebb a baj énszerintem. Eddig összesen egyszer fordult elő velem 32 évem alatt, hogy lerobbant egy busz. A buszok se késnek 5 percnél többet, annyi meg belefér. Ellenőr az szakmai ritkaság, a sofőrök közt sincs annyi címeres taplógomba, bár kétségtelen, fillérbaszó taknyokba így is belefuthat az ember (nem hajlandóak az érvényes 10 kilométeres bérlettel elvinni, merthogy az "nem aza vonal", vedd csak meg a jegyet, fizess paraszt azé' vagy)...

Első Általános Bizonytalanító 2017.08.24. 14:39:33

Sínbohócok. De a lényeg, hogy a vezérigazgató asszony háborítatlanul tehesse zsebre a havi többmilliós fizetését.

joska61 2017.08.24. 15:54:33

Mindig bebizonyosodik, hogy jó döntés volt részemről, amikor ignoráltam a mávot. Legutóbb talán 1998-ban ültem vonaton, azóta nem vagyok hajlandó. Ok: Győr-Pécs táv átszállás nélkül 6,5 óra. Hát nem.

Permetező 2017.08.24. 18:37:58

@joska61: akkor ezert ilyen lepusztult az egesz mav : D

lobster thermidor 2017.08.25. 08:57:05

@Permetező:
Dömperrel az ügyfélszolgálatra kell menni!

joska61 2017.08.25. 09:51:49

@Permetező: Azaz. Csődbetettem az egészet. :-D

FDToth 2017.08.25. 23:08:04

A mav valasza... hat, kb az egesz baromsag... egyszerusiteni kene: vki vesz jegyet, tok mindegy h papir vagy nem, az adott vonat kesik tobb mknt 10 percet, mindegy h utazik vagy nem, jelzi egy feluleten a dolgot, mav pedig csekkol adatbazisban es vagy utalnak (az h milyen szamlaszamra, az tok mindegy, mit erdekli a mavot???) vagy postan kuldik a penzt (na jo, penztarban kifizetik)
Ehelyett hulyesegekkel faradztjak az embert.
Jo, valszeg azert ilyen kacifantos h elmenjen az ember kedve a visszaigenylesi proceduratol

stakeholder Manyecs 2017.08.27. 16:18:43

@Reactor: hmmm.most dobtam fel a kisebbiket a távolságira.:D...de a nagyobbik megjött a sátorozásból ő büdös ruhákat és élő , orbitális, zöld pókokat is hozott :D ........szóval megszívtam az automatás vásárlást mert ugyan kiadja a 905-os /árvasági/ mellé kísérő szintén 90%-os jegyet.....de mivel nem volt kiírva hogy "a rokonsági fokot nem vizsgáljuk"....mint máshol........még külön meg kellett vennem a sajátomat ergó ráfizettem :D *fillérbaszhó ikonok *.......még szerencse hogy a nagyobbik után még kaptam 30%-al csökkentetett mert kiskorú..:) Jó ez ugye, kalauzzal jól összevesztünk aszongya jókor nézi,....gondoltam magának meg gőze sincs róla, dettó...mondtam az automata nem válaszolt!!! :D a pénztárnál millióan voltak én is azt támogatom. Márhogy nem részeg vagyok. a jóisten sem igazodik ki ezeken..