Tékozló Homár

Nem mindegy, ki szerelte be a tűzhelyet, ha az a baja, hogy nem bírja rajta a festék a meleget?

2017.11.13. 10:25 | Homár Hilda | 87 komment

gorenje_positive_box_tagline.png

Nikoletta problémafelvetése elég jogosnak tűnik. Laikusként nehezen képzelhető el, hogy hogy a lepergő festék kapcsolatban van a nem-szakszervizes bekötő ember ténykedésével, hacsak nem sózott rá egy oltárit az egyik csőfogójával ugye. De a kérdés, hogy a jogszabályok mit mondanak.

Sziasztok. Gondoltam veletek is megosztom a,Gorenje tapasztalatomat.  1 hónapja vásárolt, 2 hete működésben lévő gáztüzhely. A gorenje classico sorozatból.1 50.000 ft az ára és ennyit bír. Pereg a sütő ajtajáról le a festék, ha melegítjük a sütőt.

Az ügyfélszolgálat pedig érdemben semmit nem válaszol...  Ez a sütő még tisztítva sem volt, mert alig használtuk. Arra hivatkozva hogy nem szakszervíz kötötte be a gázcsőre, a garancia nem él.  Kérdezem én mi köze van egy szervizesnek ahhoz, hogy ocsmány, hibás fújás miatt a festék nem bírja a hőt? Vagy festéshibás a készülék?

Undorító banda.

Nikoletta

Kedves Homár olvasó !

A gáztűzhelyre vonatkozóan egy éves kötelező jótállást kell a vállalkozásnak biztosítania. A jótállás érvényességéhez, valamint a jótállásból eredő jogok érvényesítéséhez csak akkor lehet többletkövetelményeket támasztani, ha a fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése más módon nem biztosítható és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára.

A cég jótállási feltételei tartalmaznak ilyen többletkövetelményt: a vállalkozás jótállási felelőssége nem áll fenn, ha a tűzhely üzembe helyezése szabálytalanul, nem az arra jogosult személy által történt meg. A vállalkozás tehát jogszerűen hivatkozhat a jótállási igény elutasítására, ha a jótállási jegyen meghatározott feltétel nem valósult meg.

A jótállási kötelezettség mellett azonban az eladót is terheli kellékszavatossági kötelezettség, amelynek alapján a jótállás fennállásától függetlenül lehet igényt érvényesíteni a tapasztalt hibajelenséggel kapcsolatban. Tekintettel arra, hogy a hiba a szerződés teljesítésétől számított hat hónapon belül jelentkezett, vélelmezni kell, hogy a felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.

Fentiek alapján javasoljuk az eladóval szemben a szavatossági igény érvényesítését, amelynek elutasítása esetén az illetékes békéltető testülethez vagy közvetlenül a bírósághoz lehet fordulni jogorvoslatért.

Felhasznált jogszabályok:
- 11/2013. (III. 21.) NGM rendelet a gáz csatlakozóvezetékekre, a felhasználói berendezésekre, a telephelyi vezetékekre vonatkozó műszaki biztonsági előírásokról és az ezekkel összefüggő hatósági feladatokról   
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról 
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Crazy 1zenkáttű 2017.11.13. 10:36:39

vótmá.
Nem mindegy, ha nincs pecsét, nincs tovább.

borso 2017.11.13. 10:36:41

Tehát egy fos gázvezeték bekötéséhez hívjak minősített szerelőt kb 30-50.000.-Ft.-ért +üzembe helyezés 15.000.-Ft, akkor él a garancia. Ha veszek egy minősített gázcsövet kb 2500.-Ft.ért, bekötöm magam ( 1db villáskulcs) + egy kis szappanos vízzel a tömítettséget leellenőrzöm, akkor nem jár a garancia. Értem. Vélemény: Kapjátok be bő nyállal.......

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2017.11.13. 10:38:00

ez megint egy kiskapu az eladóknak... más országban, már hajbókolva kicserélték volna... itt meg küzdeni kell mindenért, mint malac a jégen :/

Antalbaba 2017.11.13. 10:48:46

Még ha a gáz helyett a vízcsőre kötötte is a szomszéd Lajos, eme hibához semmi köze. Menjenek a retekbe az idióta szabályozással:-(

mikimackó 2017.11.13. 11:23:42

próbálja meg hűtőként használni, valszeg azt bírja a festék !

PITTA 2017.11.13. 11:31:34

Mi annó ezt úgy hidaltuk át, hogy 25000 forintos főzőlapot vettünk, így a bekötési díjból majdnem kijönne egy másik, ha valami megkotlik benne. De szerencsére 8 éve hibátlanul üzemel...

FDToth 2017.11.13. 12:06:44

Ez egy egyértelmű eset, mivel a hibának semmi köze a bekötéshez, tehát a jótállást teljes egészében a forgalmazó nem korlátozhatja. Meg egyébként is így is úg yis ő bizonyít, kizárt dolog h be tudná bizonytani, hyg a koás a nem megfelelő bekötés eredménye.

Egy ilyes eetben miért nem lehet olyat kéárni, hogy a GVTI vagy bámelyik sóhivatal tájékoztassa az adott forgamazó, hogy nem jogszerűen utasítja el a fogyasztó paanszát?

Ez az úg yk bolyan, mint a garanciavesztés, ami sok heylen le van írva, holott ilyen nincsen, csak akkor, ha az adott ofrgalmazü biznonytja, hogy az okozot probélma összefggsében van pl. egy sérüléssel (tehát betörik a képernyő cd-je, emiatt valami elmonzul a belseében). jópofa az a dolog, hogy a forgalmazüó aszonyga h elveszette vki a garit, mert pl. letört a sarka a cipőnek, így hibáa lyukas az eljeje, azért lyukas, mert letört a srka...

Jessybátsi 2017.11.13. 12:33:24

@PITTA: Főzőlappal én is főztem. A villanyszámlám 7 ezerrel kevesebb, mióta nem úgy teszek. Van helyette 1500-as gázszámla. Annyira azért nem éri meg a főzőlap.

herk 2017.11.13. 13:04:42

@FDToth:
"Ez egy egyértelmű eset, mivel a hibának semmi köze a bekötéshez, tehát a jótállást teljes egészében a forgalmazó nem korlátozhatja. "
Te ezt mint jogász mondod, vagy van tapasztalod ezügyben?
Mégis milyen hibát tudna okozni a készülékben a szakszerűtlen bekötés? Mondj egyet.
Ha nincs jól bekötve, max lángra lobban a lakás, de a tűzhelyre közvetlenül nincs hatása. Nem romlik el a tűzhely, ha nincs jól bekötve.

Nálunk is ez volt a helyzet. Kijött a szaki 10+ ezer forintért, gányolt egyet, túl erősen húzta meg a menetet, igy a toldás már nem lett jó, kihúzta a flexi csövet teljesen mikor tök felesleges volt, de legalább ronda lett, bazsott a lábat jól beállítani.
5 percet se dolgozott, de felmarkolta a lóvét, és van gari.
Ezt mondja a jogszabály. És még olcsón megúsztuk, mert a Média Marktban még drágább lett volna.

Thule 2017.11.13. 13:25:14

@borso: A Gorenje weboldalán és/vagy a hazsnálati utasításban fel van sorolva, hogy kik azok a szervizek, akik hivatalos partnernek minősülnek és elvégezhetik a beüzemelést. Az egész kb 6000-8000 Ft-ból megvan még Budapesten is. Hülyeségeket beszélsz, nem kell semmilyen minősített szerelőt hívni és az áraknak amiket írtál semmi köze a valósághoz. Félretájékoztatás level 1000.

Nouby 2017.11.13. 13:30:19

@Thule: Biztos úgy van ahogy mondod. A Zanussinál a kiszállás kerül ennyibe.

Várom a korszakot amikor a tvn is csak szakember hangolhat csatornákat.

Nick-son 2017.11.13. 13:31:36

@beszoptuk: pont ez jutott nekem is eszembe. Kb. 12 évesen egyedül beszereztem és kicseréltem a gázpalackot, aminek a menete pont ugyanaz mint ennek, csak most már sokkal jobb anyagok vannak, na meg a palacknál ismételni kell rendszeresen, ezt meg csak egyszer kell :))

Az igazi gondja a gyártónak az, hogy a beüzemelésből nem nedvesíthette meg a csőrét bőséggel túlárazva azt a saját, vagy szerződött emberén keresztül. A felelősség alól meg erre hivatkozva kibújik.

Tudod Te azt jól! 2017.11.13. 13:40:00

Egyszerű megoldás no1: kihívsz egy szagembert adjon pöcsétes tapirt. Utána garis ügymenet indul.
Egyszerű megolsás no2: alaposan kitisztítod a cuccost, lekötöd a vezetékről, és garanciális ügyintézés indul, mondván szakival kötöttétek volna rá, de láttátok, hogy rohad,ezért nem lett rákötve, mert úgy is csere lesz. Mondhatod, a szagember potyára jött, gorenje ne görénykedj!

.Manyecska 2017.11.13. 13:40:59

@Nick-son: jaja!! telken nekünk is gázpalackkal ment a sütő:) Na mellesleg itt szivárgott a gáz kis híján repülünk reggel hétkor már bontottak..most kellett volna egy égő csikket eldobni pff.:DD :(

PITTA 2017.11.13. 13:43:40

@Jessybátsi: Én gázfőzőlapra gondoltam :-) Az a legjobban szabályozható, legkevésbé elromló és legolcsóbban üzemeltethető. Valami ilyesmi, de nem ez a márka: picscdn.redblue.de/doi/pixelboxx-mss-70794577/fee_786_587_png/WHIRLPOOL-AKR-362-IX-be%C3%A9p%C3%ADthet%C5%91-g%C3%A1zf%C5%91z%C5%91lap-WOK-%C3%A9g%C5%91vel

HUNited80 2017.11.13. 14:07:17

Azért én óvatosan ugrálnék a poszter helyében (amellett hogy a panasza jogos), mert még véletlenül kimegy a szerviz mondjuk a katasztrófavédelemmel, akkor a készülék árának sokszorosába fog fájni neki a büntetés... Gázkészüléket a TÖRVÉNY miatt csak és kizárólag MINŐSÍTETT SZERVIZ köthet be.

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300011.ngm
11/2013. (III. 21.) NGM rendelet
a gáz csatlakozóvezetékekre, a felhasználói berendezésekre, a telephelyi vezetékekre vonatkozó műszaki biztonsági előírásokról és az ezekkel összefüggő hatósági feladatokról

vprof 2017.11.13. 14:48:58

@FDToth: Komolyan érdekelt, mit írsz, de bocs, félúton feladtam, olyan szinten igénytelenre sikeredett.

Praedikator 2017.11.13. 15:35:26

Valaki elhozza úgy a készüléket, hogy tudja, hogy amennyiben nem a készülék gyártójával leszerződött hivatalos szerviz köti be, akkor lemond a garanciális feltételekről, majd ezt követően elégtételt követel.
Ez melyik része a készüléknek egyáltalán?
Ezen kép alapján, bármit rá lehet mondani a "sérülés" okáról!
Lehet bogár rajta vagy némi kosz?!
ÉRtem én, hogy nem mindenki született fogyasztóvédő, de a kép alkalmatlan azonosításra. Se márka, se sérülés helye....Jó, hogy nem csak a lepattant részt fotózta be! :D

Praedikator 2017.11.13. 15:39:28

@Nouby: Áhá! Szóval ön nem a" PCU" hivatalos hangolójával hangoltatott? Holnap megy a TEK!

nagyZe 2017.11.13. 15:44:11

Ha maradunk egy új autó példájánál, akkor garanciamegtartó feltétel a rendszeres olajcsere, illetve egyéb tevékenységek amiből megél a szerviz.
De ha nem hordod gariszervizbe olajat cseréltetni akkor lemondtál a gariról.
Kivéve pl. a 7 év átrozsdásodás garanciát, ami nem függhet egy olajcsere-hanyagság miatti besült motorblokktól.
Ezt a süttyőhibát ketté kell venni. Nem a sütő sz.t be, nem a főzőlap. Hanem elmegy az étvágya a háziasszonynak akárhányszor ránéz, miközben évtizedes régi tűzhelyek eredeti fényükben ragyognak. Nem életre lett tervezve.

Tikakukac 2017.11.13. 15:58:14

@nagyZe:

Csoportmentesség van. A márkaszerviz nyugodtan mehet csődbe, nálunk egy szaros olajcserét sem tudtak megoldani, az első két cseréhez olyan olajat kapott az autó, amit soha az életben ebbe a blokkba semmilyen létező gyártói előírás sem engedett. Azóta be is lettek szántva. Helyes.

asdf 2017.11.13. 18:50:04

@nagyZe: egy probléma lesz ezzel, ha az időszaki szervizen nem gyűjtöd be a pecsétet évente (és gyártótól függően fizeted ki ezen vizsgálat díját), hogy a karosszériát átvizsgáltak, akkor az x év átrozsdásodás elleni gari sem él.

Kenderice 2017.11.13. 19:36:49

Két dolgot kell vizsgálni.
1. Szabálytalan volt-e a rákötés vagy sem?
2. Ha szabálytalan volt, az előidézhette-e a hibát?
Ha a második kérdésre a válasz NEM, akkor a szabálytalan rákötésre hivatkozva az eladó nem utasíthatja el a fogyasztó panaszát.

herk 2017.11.13. 20:01:41

@Kenderice:
Már leírtam egyszer. Mondj egyetlen egy olyan lehetőséget, amikor a szakszerűtlen bekötés az eszköz hibáját okozza. A készülék melyik része tud sérülni a szakszerűtlen bekötéstől?
Nem tudsz? Na, pont ezért vonatkozik _minden_ részére a sütőnek, mert ha kivennénk azokat a részeket, amiket _biztosan_ nem tud megrongálni a szakszerűtlen bekötés, nem maradna semmi, aminek el lehetne venni a gariját.

herk 2017.11.13. 20:05:45

A kocsis példát idehozva:
Ha a kocsi olaj nélkül megy, tönkremegy.
Ha a sütő gáz nélkül süt, akkor én is kérek belőle.

Biyadhoo 2017.11.13. 20:33:24

Nekünk indukciós van. Én kötöttem be. Van rá gari továbbra is. Ez most akkor gáz?

asdf 2017.11.13. 20:58:22

@Biyadhoo: Nem, de sok gyartonal az van, hogy ha a szakszervizuk uzemeli be az elektromos sutot/indukcios lapot, csak akkor kapja meg az ember a +1 +2 +3 ev garit. Ha sk. a beszereles, akkor a jogszabaly altala eloirt egy ev kotelezot adjak csak, aztan csokolom.

Biyadhoo 2017.11.13. 21:03:38

@asdf: Megnéztem. Az Electroluxnál az van, hogy 12 hó a gari, ha az általuk megadott szerelő szereli, akkor 24, egyébként meg vettünk 5 év garit rá 8000 ért. :)

asdf 2017.11.13. 22:34:37

@Biyadhoo: Nagy osszgeket mernek tenni ra, hogy nem kiterjesztett garit vettel, hanem biztositasi szerzodest kotottel. A ketto pedig mocskosul nem ugyanaz...

Xezs6 2017.11.13. 23:21:22

Nikoletta, egy kérdésem van csak: miből gondoltad, hogy nem lesz a készülékednek jótállási problémája? Mert csak emiatt nem köttetted be szerződött partnerrel gondolom. Ha az ember úgy gondolkodik, hogy bármikor szüksége lehet a jótállásra, akkor elolvassa a papíron, hogy mi alapján jár a jótállás, ott meg le van írva, hogy csak és kizárólag szerződött partner kötheti be. Ja, hogy ott ÁFÁ-t is kell fizetni? Megspóroltál 5000 Ft-ot, gratulálok. Most meg szívsz. Nem tudlak sajnálni.

Xezs6 2017.11.13. 23:23:00

@borso: Remélem, hogy ezzel a mentalitással nem társasházban laksz, mert maholnap rárobbantod a szomszédaidra az egész házat.

Xezs6 2017.11.13. 23:28:27

@herk: Biztos hogy van ilyen, de ne laikusoktól kérdezd már, könyörgöm. El tudok pl. képzelni olyat, hogy hátul van egy beállítócsap, ami a beömlő gáz mennyiségét tudja szabályozni függően a használt gáz fűtőértékétől. Na mi van akkor, ha a szarember papír nélkül hót hülye volt ehhez, és kinyitotta fullra, így a készüléket az előírtnál magasabb hőterhelésnek kitéve? Nehogy elkezdj itt velem vitatkozni, mert nem mondom hogy ilyen van, de elképzelhetőnek tartom. Ismétlem, ne vitatkozz, nem vagyok szakember. De biztos hogy van olyan, amire te laikusként nem is gondolsz, egy szakember meg kb 1 perc alatt lemosna a pályáról a hülyeségeddel. Felejtsd már el azt a tévhitet, hogy az internet népe mindenhez ért. Lószarhoz se ért.

Terézágyú 2017.11.14. 07:59:42

Szinte bizonyos, hogy a tapasztalt hibát NEM a szakszerűtlen bekötés okozza. Tehát a gyártó lehetne olyan nagyvonalú, hogy kicseréli a készüléket. De nem cseréli ki, mert magyar mentalitású.
Mint ahogy magyar mentalitású a pószter is, aki lazán megszegte a jótállási feltételeket - és mellesleg (csekélység!) a törvényt is.

Most akkor találkozott a két magyar mentalitás. Evvan.

Rugovicsvalagba 2017.11.14. 09:22:14

Nem vagyok benne biztos, hogy jogszerű a Gorenje feltétele, hogy csak az általa megjelölt szervizek munkája esetén él a jótállás. Milyen jogalapon zárja ki az egyéb (iparengedéllyel rendelkező) szerelőket?

Rugovicsvalagba 2017.11.14. 09:31:46

A probléma egyszerűen megoldható. Nem jótállási igényt, hanem szavatosságit érvényesít.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.14. 10:15:52

@asdf: Egy hónapja vettem kombinált tűzhelyet, az ötödik üzletben sikerült megvennem azt, amit kinéztem, mert fillérbaszó vagyok, és számított, hogy csak ott került 3.000,- Ft-al kevesebbe, mint a másik négyben. És az is igen sokat számított, hogy mindegyik üzletben azt állították, hogy csak szakember bekötésével érvényesíthetem a gyári garanciát. Amit én is kikértem magamnak, tekintettel arra, hogy 9-10.000,- Ft körüli szerelési díjat mondtak mindenhol.
Az ötödik boltban (ahol olcsóbb is volt a tűzhely) mondta csak az eladó, hogy az egy év alapból jár, a kiterjesztett csak akkor, ha szakember köti be (csavarja rá a hollandert és dugja be a 220-ba a csatlakozót). Hápersze. Maradtunk az egy évnél, ami alapból JÁR.

Terézágyú 2017.11.14. 10:28:22

@kekecke:
"Amit én is kikértem magamnak, tekintettel arra, hogy 9-10.000,- Ft körüli szerelési díjat mondtak mindenhol ... ha szakember köti be (csavarja rá a hollandert és dugja be a 220-ba a csatlakozót)"

Az vótmá, hogy g*ci magyar vállalkozók, szerelők? :)

Majd ez jusson eszetekbe, amikor egy vállalkozó pampog itt a blogon :)

borso 2017.11.14. 10:32:29

@Xezs6: Tesó, miért robbantanám. menetes csatlakozás 1 db tömítéssel és egy db villácskulccsal, utána pedig szappanhabos szivacs. Olyan bonyolult ez? vagy ezt ténylge az ilyen dilettáns faszoknak találták ki, mint amilyen mentalítású te vagy. Az hogy lebutulnak az emberek, pont ebből adódik. Ma már egy férfi nem bír kicserélni egy villanykörtét, meghúzni egy csöpögő csapot, egy meglazult konnektort megigazítani. Szégyen. De nem is baj, mert az ilyen dillettáns faszok majd megfizetik, hogy a villanykörte kicseréléshez jön a vizsgázott villanyszerelő 15.000 kiszállási díjért + 8500 munkadíjért. Igazi agypusztulat. Nagyanyám is kicserélte a palackos gázt 35 évvel ezelőtt, ahhoz sem kellett gázszerelő, meg meos meg műszaki ellenőr meg apámfasza. Ez csak arra jó, hogy az ilyen technikai agyhalottak megfizesség a tömény butaság árát.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.11.14. 11:35:20

@borso: ez ok, csak mikor ezt vásárlás előtt elmondják, mert elmondják, akkor még eldöntheted, hogy szerinted ez egy faszság és nem vásárolsz ott. Elmész máshova, ahol ez nem feltétel. Na de ha elmondták, te azt mondtad, hogy neked ez ok, megveszed és otthon mégis te csinálod meg, majd mikor garis ügyintézni akarsz akkor elhajtanak, akkor ne háborogjál.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.11.14. 11:36:33

@borso: ha ahhoz elég felnőtt voltál, hogy egyedül beszereld, ahhoz legyél az, hogy vállald a tetteid következményeit, jelen esetben azt, hogy bukod a garit.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.14. 12:14:03

@Terézágyú: szerintem nem arra kell vállalkozást alapozni, amit amúgy bárki csuklóból meg tud oldani. :P

.Manyecska 2017.11.14. 12:14:48

annó éjjel megérkezvén az apartmanba -gyönyörű üvegfalak, minden szép- azzal szembesültem éjjel kettőkor hogy bizony a pb-palack full empty....szerencsére tájszólásban beszélek görögül a fontosabb mondatok /"hol a kávém?" stb. /mennek.. reggel kiraktuk, délre ott volt a teli palack ...épp csak rá kellett volna gyújtani!:D a pb-gáz fűtőértéke 2,5x-ese a földgázénak de szarul néz ki a konyhában. :DD

.Manyecska 2017.11.14. 12:19:59

@kekecke: mi múltkor összedobtunk a -teológus- párommal egy KIKÁs fransziaágyat, ..egész jól ment egész addig amíg LEfelé nem nyílt- épp a tetejét szereltük- az ágyneműtartó, ezért az nagy sebességgel nyomott oda a mögöttem lévő ajtónak kivéve a kezeim, lábaim ..azok oldalt kilógtak, a röhögéstől még egy percet ott tartózkodtam ....amíg elkészültek a képek rólam.. de meg kell mondjam azóta szakmai alázattal állok ezekhez!:))) Azért van súlya egy ilyen cuccnak pláne ha lefelé nyílik!!!

Terézágyú 2017.11.14. 12:55:24

@kekecke:
"szerintem nem arra kell vállalkozást alapozni, amit amúgy bárki csuklóból meg tud oldani. :P"
Valahogy ezt a kommentet mindenki átugrotta:
@HUNited80:
"Azért én óvatosan ugrálnék a poszter helyében (amellett hogy a panasza jogos), mert még véletlenül kimegy a szerviz mondjuk a katasztrófavédelemmel, akkor a készülék árának sokszorosába fog fájni neki a büntetés... Gázkészüléket a TÖRVÉNY miatt csak és kizárólag MINŐSÍTETT SZERVIZ köthet be.

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300011.ngm
11/2013. (III. 21.) NGM rendelet
a gáz csatlakozóvezetékekre, a felhasználói berendezésekre, a telephelyi vezetékekre vonatkozó műszaki biztonsági előírásokról és az ezekkel összefüggő hatósági feladatokról"

Terézágyú 2017.11.14. 12:55:24

@kekecke:
"szerintem nem arra kell vállalkozást alapozni, amit amúgy bárki csuklóból meg tud oldani. :P"
Valahogy ezt a kommentet mindenki átugrotta:
@HUNited80:
"Azért én óvatosan ugrálnék a poszter helyében (amellett hogy a panasza jogos), mert még véletlenül kimegy a szerviz mondjuk a katasztrófavédelemmel, akkor a készülék árának sokszorosába fog fájni neki a büntetés... Gázkészüléket a TÖRVÉNY miatt csak és kizárólag MINŐSÍTETT SZERVIZ köthet be.

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300011.ngm
11/2013. (III. 21.) NGM rendelet
a gáz csatlakozóvezetékekre, a felhasználói berendezésekre, a telephelyi vezetékekre vonatkozó műszaki biztonsági előírásokról és az ezekkel összefüggő hatósági feladatokról"

.Manyecska 2017.11.14. 13:29:26

ja igen hol az újposzt?

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.14. 13:30:06

@Terézágyú: Kedves, hogy kétszer is bemásoltad, de ettől még nem lesz kevésbé igazam. A törvény a gáztűzhely beszerelésével kapcsolatban az alábbiak szerint rendelkezik:
6. §8 (1) Meglévő gázfogyasztó készülék cseréje egyszerűsített eljárással az alábbi feltételek egyidejű fennállása esetén végezhető:
a) az új készülék legfeljebb 36 kW hőterhelésű,
b) az új készülék hőterhelése nem nagyobb a meglévő készülék hőterhelésénél,
c) a készülékcsere nem jár a fogyasztói gázvezeték cseréjével, átalakításával,
d) az új készülék besorolása:
da) megegyezik a meglévő készülék besorolásával, a készülék elhelyezése a létesítéskor érvényes műszaki biztonsági feltételeknek változatlanul megfelel, továbbá kéménybe kötött készülék esetében az új gázfogyasztó készülék csak olyan egyedi, önálló égéstermék elvezető berendezésbe csatlakozik, ami megfelel az új gázfogyasztó készülék gyártója által előírt követelményeknek; a kéményseprő-ipari közszolgáltató megfelelő minősítésű nyilatkozata rendelkezésre áll arról az égéstermék-elvezető rendszerről, amelyhez az új készülék csatlakozik, vagy
db) ha az új készüléket a készülék részeként tanúsított égéstermék-elvezető és égési levegő hozzávezető rendszer elemeivel, a készülék gyártójának utasítása alapján szerelik, és a helyiséglevegőtől független üzemmódban helyezik üzembe, vagy
dc) ha az új készülék EK típusvizsgálati tanúsítványa szerint a 2. melléklet 5.2.4.1. b) pontjának megfelelően alkalmas nem a gázkészülék részeként tanúsított égéstermék-elvezető és égési levegő hozzávezető rendszer elemeivel történő szerelésre és az alkalmazott égéstermék-elvezető és égési levegő hozzávezető rendszer gyártójának a 2. mellékletben megadott részletekre kiterjedő utasítása alapján szerelik, valamint a helyiséglevegőtől független üzemmódban helyezik üzembe.

És végigrágtam magam: sehol sem írja, hogy csak hatósági engedéllyel rendelkező személy köthet be háztartásokban gáztűzhelyt. Ha benéztem, kérném szépen válaszban bekopizni.

Dark Declan 2017.11.14. 13:33:33

Ezért nem kell spórolni a gázszerelőn. Ráadásul, ha felrobbansz, beperelheted.

Terézágyú 2017.11.14. 13:40:47

@kekecke:
"Kedves, hogy kétszer is bemásoltad"
Te is nagyon jól tudod, hogy nem akartam kétszer, csak szar a blogmotor.

"de ettől még nem lesz kevésbé igazam."

Az volt az állításod, hogy bárki be tud kötni egy új helyre egy gáztűzhelyet. Hiszen régen mindenki rákötötte a palackos gázt is a tűzhelyre.

Nekünk is volt ilyen, én is csináltam - az azért nem mindegy, hogy egy palacknyi gáz megy félre, vagy a vezetékből folyamatosan annyi, hogy tele lesz a lakás...

Ezért mondom, hogy piszokság, hogy a magyar szerelők ennyi pénzt elkérnek, illetve itt van egy történet, ami jól mutatja, hogy a "biztonság" címszóval azt csinál a hatóság, amit akar:
"Ismerősöm gázszagot érzett lakásában a gázóra mellett. Jó állampolgárként kihívta a gázműveket, akik AZONNAL lezárták az egész társasházban a gázt, x lakásban, s közölték, hogy akkor most ki kell cserélni a gázvezetéket az egész házban. Nem vizsgáltak semmit, hogy honnan szivárog, kinél szivárog, lezárták.
A gázvezeték cseréje több mint három hónapig húzódott (már télbe nyúlóan), lakásonként 100e Ft, lakásonként 4-5 nap kivevendő szabadság, mert otthon kellett lenni a szereléshez... Addig nincs fűtés, nincs főzés x családnál.
Megtörtént a szerelés, engedélyezés, tervezés, átadás, jött a gáz - pár nap múlva az ismerősöm ugyanúgy érezte a gázszagot... de természetesen most már befogja a száját...
Evvan."

HUNited80 2017.11.14. 14:44:50

egyszerűsített = nem kell hozzá kivitelezési terv. Attól még szaki kell, meg nyomáspróba, szivárgásvizsgálat, stb. Ráadásul a gázkészülékek manapság leginkább vezetékes gázhoz vannak kialakítva, ha PB gázt használ valaki, akkor még egy átalakító fúvókaszett is kell (teljesen más a nyomása a két rendszernek, így nem azonos a beállításuk).

6. § (2) Az egyszerűsített gázkészülék cserét kizárólag az illetékes földgázelosztó vagy telephelyi szolgáltató, pébégáz fogyasztó készülékek esetében a vezetékes PB-gáz szolgáltató minőségirányítási rendszerében előírtak alapján feljogosított gázszerelő végezheti.

Egyébiránt nem a szerelő a pénisz, hogy kb 10 ezret elkér egy ilyen műveletért. Egy speciális, sárga színű "csődarabra" kell kötnie a készüléket, aminek látszania kell, meg mittudomén. Szóval szívás az egész.

Én az ügyfeleknek évek óta azt ajánlom, hogy indukciós készüléket vegyenek. Lehet drágább, de olcsóbb fenntartani és sokkal biztonságosabb, nem csak a robbanásveszély miatt. Nagyon jó minőségű edényszetteket is lehet már olcsón kapni indukciós laphoz (de ha nagyon kell, egy vas lappal bármelyik edény használható indukciós felületen). A sütő résznél meg talán senkinek sem kell ecsetelni az árammal működés előnyeit.

HUNited80 2017.11.14. 14:48:12

@kekecke: Neked szólt az előző kommentem, csak átkozott blogmotor kivette a hivatkozást.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.14. 15:20:49

@HUNited80: rájöttem. :) De akkor sem vagyok meggyőzve. :P És mivel az én új tűzhelyem sem szakemberrel lett átszerelve, többszörösen is lehúzásnak tartom. Egy tömítés, egy spéci fogó, egy karmanytú, és megvagyunk. Ja, plusz a szabványos gázcső. Ezért elkérni közel tízezer forintot? És ehhez kötni egy garanciát?! Megkérdeztem én is a boltban, hogy ha tönkre megy a sütőben a fűtőszál, vagy a szikráztató a felső - gázos - részen, esetleg a mechanikus felhúzós óra (általában ezek mennek tönkre egy tűzhelyben), annak MI KÖZE VAN ahhoz, hogy KI KÖTÖTTE BE?
Senki nem tudott válaszolni. :(

Xezs6 2017.11.14. 16:56:19

@borso: na ez a nemtörődöm mentalitás okozza a gázrobbanásokat. Nehogy egy körte becsavarásához hasonlítsd már a gáz bekötését. Fingod sincs arról, hogy milyen veszélyes játékot űzöl, de nem baj, majd megnézlek a hírekben a szomszédaiddal együtt.

magánügy 2017.11.14. 18:28:47

@Xezs6:
1. A gázkészülékeknél abban az esetben érvényes a 3 (1+2) év jótállás, amennyiben az üzembe helyezést a Gorenje Magyarország Kft. által, arra feljogosított szerviz végzi el. Amennyiben nem szerződött szakszervizzel üzemelteti be a készüléket 1 év jótállást vállal a Gorenje Magyarország Kft.

By Gorenje

www.gorenje.hu/tamogatas/gorenje-garancia/utmutato-a-jotallasi-jegy-ervenyesitesehez

Baldrick68 2017.11.14. 20:57:26

Nálunk még viccesebb volt.
Vettünk egy Eletrolux villany sütőt és egy Elektrolux kerámia főzőlapot.
A sütőt csak be kell dugni mert dugvillás.
A főzőlapon viszont vezetékek vannak csak és be kell kötni.
Kijöttek a szakik és nem voltak hajlandóak bekötni, mert a főzőlap helye nem tökélesesen négyzet alakú és derékszöges emiatt a főzőlap el fog törni és nem vállalják a felelősséget.
Mondom nekik: na de emberek ezen a helyen egészen idáig egy másik főzőlap volt én csak kicseréltem egy újabbra ja és az sem törött össze.
A derék szakikat ez sem érdekelte.

De mivel az egyik szakmám villanyszerelő nem esett nehezemre bekötni a lapot.
Most a főzőlap garancia nélkül megy.

Xezs6 2017.11.14. 21:04:24

@magánügy: Igen, tudom hogy így van, akkor fogalmazzunk úgy, hogy megéri-e vajon szaros párezer forintért eldobni 2 év jótállást?

Ahoj- 2017.11.14. 21:38:15

Miért kell ilyen noname jugoszláv szarokat megvenni?
Annyi jobb márka van 5 ezerrel drágábbért, de ha ragaszkodunk a keleti blokk termékeihez, ott van az ex csehszlovák MORA, ami minőségében azért sokkal jobb a gorenjénél, vagy van magyar Karancs, Vesta stb, azok tényleg elnyűhetetlenek.

2017.11.15. 00:32:30

@Ahoj-: Karancs, Vesta már nincs. A MORA és Gorenje közösen gyártanak bizonyos tűzhelyeket, azaz néhány olcsóbb típust. Ha jól tudom a MORA készíti, csak Gorenje márkajelet teszik rá a gyárban

Terézágyú 2017.11.15. 08:06:03

@kekecke:
"Megkérdeztem én is a boltban, hogy ha tönkre megy a sütőben a fűtőszál, vagy a szikráztató a felső - gázos - részen, esetleg a mechanikus felhúzós óra (általában ezek mennek tönkre egy tűzhelyben), annak MI KÖZE VAN ahhoz, hogy KI KÖTÖTTE BE?
Senki nem tudott válaszolni. :( "

Ahogy már fentebb is írta valaki: miért vagy ennyire nagyra, hogy egy bolti eladó nem tudott visszavágni a kérdésedre??? ne a bolti eladókkal vitatkozz, hanem a törvényalkotókkal, akik hoztak erről egy törvényt.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.15. 08:52:26

@Terézágyú: hátrább az agarakkal. Azért a bolti eladókkal vitatkozom, mert ők kényszerítenének bele egy helyzetbe, ami ráadásul nem is jogos, hiszen a gyári garancia alapból jár.
Másrészről meg nyilván nem én vagyok sem az első, sem az utolsó, aki ezt megkérdezi, ergo: fel lehetne rá készülni. És nem nekem, a vásárlónak, hanem az eladónak.

HUNited80 2017.11.15. 08:52:32

@kekecke: A jogszabályok egyértelműek. Ha nem a hibás bekötésből ered a hiba, szavatossági jogoddal élhetsz (jótállással nem). Itt fél éven belül a boltnak kell bizonyítani hogy ő nem sáros, fél év után viszont a vevőnek.

Ettől még egy másik jogszabály kimondja, hogy gázkészülékek esetén ki üzemelheti be a készüléket. És a szerelő amikor kimegy, és azt látja hogy nem volt szabályos a bekötés, kötelessége hivatalból jelentenie az esetet.

Ezért írtam azt, hogy a posztolónak igaza van, de okosan ugráljon, mert könnyen megszívhatja.

Az meg hogy esetleg gyorsban kihív egy szerelőt, és a Gorenje készüléke esetén jelenleg 8.990 Ft a beüzemelés (tapasztalatom szerint, és eladtam már pár tűzhelyet, sosem volt több 10.000-nél - konkrét Gorenje ár: www.gorenje.hu/termekek/akciosbeuzemeles ), és nem 25-30 ezer, mint amit valaki fentebb írt, az az ő leleményességén múlik.

Maga a gázcső amit feltesznek, úgy tudom több ezer Forintba kerül a szerelőknek, és csak hivatalos helyről lehet beszerezni a mit tudom én milyen minősítésűt. TISZTÁBAN vagyok vele, hogy barkácsáruházakban kapható ilyen cső (szerintem tök azonos típus) kb. 1500 Forintért, de azon az állam nem keresett több száz százalékos hasznot. Azt törvényesen beépíteni nem lehet. Szóval erről kivételesen nem a szerelő tehet, és még kevésbé a kereskedő. És mivel minden gyártónál, de csak a gáz készülékeknél ez így van, a gyártó sem igazán tehet róla, gondolom ezt kell bele írniuk.

A nem gáz készülékeknél egyik gyártónál sincs kikötve a szakszerviz általi beüzemelés, legalábbis a jótállás első évére!

HUNited80 2017.11.15. 08:57:29

@lujo1111: Konkrétan a Gorenje felvásárolta a Mora nevű céget. A márkanevet megtartotta, és kb tök ugyan azt a tűzhelyet pár ezressel olcsóbban adja. A belépő kategóriában valóban jó választás a Mora.

Hja és a Gorenje abszolút nem rossz márka... De legalábbis semmivel sem rosszabb, mint mondjuk a Törökországban gyártott Bosch, aminek már köze sincs szerintem a német minőséghez. Vannak olyan márkák egyébként amik nem annyira ismertek, és rendkívül jó az ár érték arányuk, de azok mondjuk önálló tűzhelyet nem árulnak, csak beépíthető főzőlapot és sütőt (pl. Cata, Nodor, a személyes kedvenceim, évek óta azt használom a saját háztartásomban)

HUNited80 2017.11.15. 09:11:23

@kekecke: Remélem elég felkészültnek tartasz. Gondolom ahol ezt megkérdezted, ott az utcáról beesett, értékesítési tapasztalattal és termékismerettel nem rendelkező "eladókat" alkalmaznak, akik tegnap még egy szalag mellett álltak.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.15. 09:28:55

@HUNited80: Mitől köti be a szerelő másképp a szabványos gázcsövet, mint én? Mégis, mit fedezhet fel Mészáros Lőrinc kollégája egy egyértelmű bekötésen? (hollander, karmanytú, tömítés). Az általad említett cső egy picivel többe kerül, az a legrövidebbnek is olcsó.
Értem én, hogy anyagok-kiszállás-szerelés pénzbe kerül, de háromszoros árba? Indokolatlan.

Xezs6 2017.11.15. 10:20:48

@kekecke: Nem kényszerít téged senki semmire, pláne nem az eladó. Bármikor megvehetsz bármit, amire csak pénzed van, de ha azt nem az előírásoknak megfelelően kötöd be, vagy használod, akkor bukhatod a jótállást. Ezt pedig joga van az adott üzletnek eldönteni, hogy mire ad jótállást és mire nem. Ha nekem lenne ilyen boltom, én se adnék jótállást olyan készülékekre, amiket valami Jóskapista kötött be a falu végéről félrészegen.

Nem értem minek kapálózni az ellen amit megmondtak hogy úgy van, aztán kész. Törőggyé beléje, vagy vásárolj máshol.

Xezs6 2017.11.15. 10:25:25

@kekecke: Látod, pont azért nem tudsz választ adni ezekre a kérdésekre te magad, mert nem vagy szakember. Egy szakember kapásból felsorolna legalább 5 dolgot. De én csak egyet mondok neked: ha pl. a szakember meglátja, hogy a gázcső teljesen szabálytalanul van begányolva a házba, felhívhatja a figyelmedet arra, hogy ez így életveszélyes és megtagadhatja a gázkészülék bekötését. Vagy mondjuk a szakember meglátja, hogy a nyílt égésterű gázkészüléked közelében nincs megfelelő szellőzés, ekkor mondhatja azt, hogy ezt így nem köti be, mert életveszélyes helyzetet teremthet, ezért oldjátok meg a szellőzést.

Tényleg egy felnőtt embernek kell elmagyarázni, hogy nem véletlenül vannak szakmák, amiket évekig kell tanulni ahhoz, hogy az ember képben legyen vele? Elhiszem hogy menő az internetes önképzőkör, de azért a gázzal pont nem illene játszani.

Kb. minden télen hallani arról, hogy valami hülye felrobbantotta a fél szomszédságot, mert meg akarta oldani okosba a hülyeséget. Gondolom ő is azt mondogatta magának előtte, hogy a szakember úgy is csak ugyanazt csinálná mint ő, minek ehhez szakember.

Xezs6 2017.11.15. 10:36:31

ja, tudok mondani 2 példát az életemből amikor szidtam azt, aki megoldotta a dolgokat okosba (igaz, ez villanyszerelés)

- beköti a majom a villanykapcsolót, de nem a fázist szakítja meg, hanem a nullát. Nyilván azt gondolta, hogy minek ehhez szakember, csak az egyik vezetéket meg kell szakítani a kapcsolóval aztán jól van.

- beköti úgy a villanybojlert, hogy nincs rajta földelés, csak rá van tolva a fém gázcsőre. Azon túl, hogy ez nem szabályos földelés, a gázcső csak addig földel, amíg odalent is fém. Ha kicserélik műanyagra, akkor már nincs földelve a villanybojler.

Sokezer ilyen sztori van szerte a világon.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.15. 10:56:36

@Xezs6: édesjézus. Olvass vissza, mielőtt térítesz. Noha a poszt nem rólam szól, az én esetemet hoztad fel kvázi rossz példának. Felhomályosítalak: volt egy gáztűzhelyem, amit lecseréltem kombináltra (felül gáz, alul villany). Ugyanoda lett téve, mint ahol előtte is volt a konyhában. Ugyanarra a csőre lett rákötve, amit anno a gázos szakember bepakolt a házba, amire korábban engedélyt adtak. Ugyanarra gázcsapra és gázkiállásra, ugyanolyan menettel - nem lett bolygatva.
Régi gázcső le, új fel. Roppant bonyolult probléma. Kb. mint a fantás palackra rátekerni a kokakólás kupakot. Úgy, hogy még zárjon is. Jujj. Még jó, hogy vannak szabványok.

Terézágyú 2017.11.15. 11:44:41

@kekecke:
" hátrább az agarakkal."

Hát, te hőzöngsz, és te beszélsz a törvény ellen...

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.15. 12:48:36

@Terézágyú: abban mi a hőzőngés, hogy leírok egy nyilvánvaló anomáliát? A törvényalkotókkal meg nem nekem kell vitatkoznom. Ahogy neked sem, de védened sem kellene egy ekkora balfaszságot. Semmivel nem vagyok "nagyra", ahogy írod, te viszont érdemben nemigen tudtál hozzászólni.

Xezs6 2017.11.15. 16:03:23

@kekecke: Nyilván az összes törvényhozó hülye, csak te vagy okos.

Azt nem bírod megérteni, hogy ennek az egésznek az a lényege, hogy legalább a készülék lecserélésénél lássa a szakember azt az egész szart amit nálatok összehánytál, és ha valami nem jó, szólhasson. Honnan tudod, hogy már nem életveszélyes az egész 5 éve, csak még nem történt baj? Most kicserélted magadnak, megint nem látta senki se, aki releváns véleményt mondhatna.

Az, hogy te laikusként annyit mondasz, hogy cső le, cső fel, nem túl meggyőző. Mindenki bele tud kontárkodni bármilyen szakmába, ez nem teljesítmény. A kérdés inkább az, hogy mennyit vagy hajlandó kockáztatni érte.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.15. 16:17:03

@Xezs6: magad sem gondolod ezt komolyan. A szerelő jön, leszerel-felszerel, pénzt elvesz és elmegy. Nem fog hatósági vizsgálatot tartani. És meséld már el nekem, mivel olyan okosnak hiszed magad, hogy mi is romolhat el a gázcsőben? Milyen releváns véleményről beszélsz?
Édesjézus, de jó, hogy nem ismerlek személyesen.

.Manyecska 2017.11.16. 07:21:25

@kekecke: nálunk épp most zárták le a gázt!!! tudnék mesélni MI romolhat el mert akkora gödröt ástak..se fűtés, még a fasírtot sem tudtam megsütni..cserébe szétb...ák a ház előtt -meg a szomszéd háznál!- az egész rendszert... REMÉLHETŐLEG amikor a + PRÓBANYOMÁST ráadják a buherált csöveidre a szappanbuborékok tartják majd a gázt ...:D

HUNited80 2017.11.16. 08:04:07

@kekecke: tudtommal 5000 a cső. 4000 a kiszállás és munkadíj. ez nagyon kevés. nagy része költség. Nem kell kifizetned, a te dolgod. Remélem nem a szomszédom vagy. Ez a jogszabály, és az átlag vevőből kiindulva (tudod hány mosógépből "felejtik el" kiszedni a dobrögzítő csavart???) nem elég szigorú. Én aki más életével játszik, lecsuknám. Mert ha önmagad felrobbantod, a te bajod. Na és a szomszédaid? Hja és gondolom te sem ingyen dolgozol.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.16. 09:05:14

@HUNited80: imádom, amikor elindul a személyeskedés. :/
Aki elfelejti kiszedni a dobrögzítő csavart, megérett a pusztulásra. Őket sem kívánod szomszédnak, gondolom.
Aki szabályos eszközöket, szerszámokat használ egy elég egyértelmű cseréhez, az viszont életképes. Sokan írták már előttem, hogy a gázpalack cseréhez sem hívnak szakembert, azok se legyenek a szomszédaid, ugye? Tudod te, hogy faluhelyen hány házban használnak még mindig palackos gázt vezetékes helyett? Élemedett korú emberek is meg tudják csinálni, és ott is ugyanazt teszik: meghúznak egy csavart (nagyon leegyszerűsítve).
Erről ennyit, a kényszerítést még mindig indokolatlannak és a posztoló esetében abszolút jogtalannak is tartom. Részemről befejeztem a szájtépést.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.16. 09:06:49

@stakeholder Manyecs: ezt a buherált csöves részt nemigen értem. Megmagyaráznád?

CID...... 2017.11.16. 11:26:11

@kekecke: Annyiszor leírtad, hogy karmantyú, de az mi a fasznak egy gázfőzőlap bekötéséhez? Egyébként igazad van, kicsit túllihegik a gáztűzhely bekötését.

@Xezs6: Szerintem add fel, egy gáztűzhely tényleg nem részecskegyorsító és nincs rajta semmiféle csap ami a gáz fűtőértékétől függően szabályoza a gáz mennyiségét. Szerintem az országban tizes nagyságrendű az a berendezés ami méri a földgáz energiáját, abban biztos lehetsz, hogy a gázsparheltedben nincs;)

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.16. 12:30:26

@CID......: azért kellett, mert a hollander belső menetes, de a fali gázcsap külső menetes. Ezt a kettőt kellett a karmanytúval (közcsavar) összehozni. Nem én találtam ki, szakember mondta. :) Ingyér'. :D

CID...... 2017.11.16. 14:57:43

@kekecke: a külső meg a belső menet abszolút stimmel, méretbeli problémák voltak ott szerintem ;)

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.11.16. 16:12:21

@CID......: nem, mind a kettő félcolos volt, csak a menetek voltak másképp, de én ezt nem értettem, szóval inkább rábíztam magam a szakemberre, a barát meg betette a berendezést a helyére és meghúzta, amit meg kellett, ellenőrizte, hogy nem szivárog-e, és bedugta a kettőhúszba a csatlakozót. :)
Azóta is remekül üzemel a kicsike.

Xezs6 2017.11.16. 16:58:56

@kekecke: Ez megértette, az meghúzta, ez a kicsi meg betette. Tisztára mint a mesében.

Xezs6 2017.11.16. 21:06:08

Ja, a biztosítékdobozt ne feledjétek megpatkolni, úgy többet bír és nem kell fizetni se az ELMŰ-nek.

.Manyecska 2017.11.21. 11:40:37

@Xezs6: elég ha rákötik a szobabiciklire azt csáááá..:D
süti beállítások módosítása