A Homárra érkező panaszokon belül számát tekintve rendes esettípus az, amikor olvasónk a Vaterán/ Jófogáson/ Facebook-csoportban vagy hasonló helyen lecsapott a Gipsz Jakab által elképesztően jó áron hirdetett valamire, amiről kiderül, hogy max. levélnehezéknek, felmosórongynak vagy a házasság tönkretevőjének jó, a reklamálás viszont gyakrolatilag lehetetlen, mert az addig nagyon szinpatikus és segítőkész Gipsz Jakab nemes egyszerűséggel tojik nemhogy pénzt visszafizetni, de válaszolni is.
Igen, teljesen igaza van azoknak a dörzsölt homárosoknak, akik már el is kezdtek lefelé görgetni, hogy beírják: ez nem is fogyasztóvédelmi téma! De mivel tényleg irtó sok ilyen panasz jön, foglalkozunk vele. Az okosok örüljenek, a többiek pedig tanuljanak más kárán, vagy a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének kisokosaiból:
- Internetes vásárlás - ne menj házhoz a pofonért!
- Az internetes vásárlás fogyasztóvédelmi szemmel
- Facebookról, Instáról vásárolsz? Felejtsd el a jogaidat!
Tisztelt Tékozló Homár szerkesztőség!
Az alábbi, velem megtörtént esetben kérnék tanácsot.
Pár napja a Jófogáson vettem egy fényképezőgépet, amit az eladó hibátlannak, keveset használtnak és szép állapotúnak jellemzett. A képeken látszott is, hogy újszerű, nem leharcolt állapotnak örvend. Minden további nélkül meg is rendeltem a gépet, mert nem először vettem fényképezőgépet használtan. (Megjegyzem, egyáltalán nem gyanakodtam semmi rosszra, mert eddig mindig megfelelt a vásárolt termék a leírásnak. Ha volt is valami hibája a meghirdetett terméknek, az a leírásban fel volt tüntetve és az ára is ahhoz volt alakítva.)
Meg is érkezett az utánvétellel feladott fényképezőgép. Alaposan becsomagolva egy kartondobozba, kibélelve vastagon nejlonnal, és a gép a gyári dobozában volt. Kicsomagolás után az látszott a gépen, hogy a leírásnak megfelelően valóban szép állapotú. Kipróbálás után szembesültem vele, hogy hiába a szép állapot, a fényképezőgép nem működik megfelelően. Az első képeket elkészítve látszott, hogy a képek nem élesek. (Sem automata, sem manuális zoommal.) Akkor még azt gondoltam, hogy a gép beállítása okozhatja ezt a hibát. Azonban minden beállítás kipróbálás ellenére sem sikerült élesebb képeket készítenem.
Természetesen egyből utána olvastam a külföldi fórumokon, ahol többen említést tettek erről a hibáról. Ezt a tényt azonnal jeleztem az eladóval. Ő váltig állította, hogy a gép az eladás pillanatában tökéletesen működött és a felelőséget a futárszolgálatra akarta hárítani. Mondva, biztosan dobálták a csomagot a szállítás során és akkor sérült meg a gép.
Mivel a csomagolás alapos volt és a doboz is teljesen sértetlen, így ezt a kifogást én nem fogadtam el. Kértem, hogy küldjön képet amit az eladás előtt készített a géppel, hogy bizonyítani tudja az állítását. Ezt azonban nem tette meg és mivel már nem válaszol a további megkeresésemre, így nem mutat hajlandóságot az eset tisztázására és a megegyezésre. Felajánlottam neki, hogy visszaveheti a gépet, vagy visszatérít egy bizonyos összeget a javításra. Erre azonban nem reagált. Most ott járunk, hogy az üzenetemet elolvasta, de nem válaszol.
A kérdésem az lenne, hogy mit tehetek ebben az esetben? Tudom hogy így jártam, de nem akarok beletörődni, hogy 32.000Ft-ért vettem egy levélnehezéket, az eladó meg röhög a markába.
Üdv. Attila
Kedves Homár Olvasó!
Az interneten számos lehetőség kínálkozik a vásárlásra. Érdemes tudni, hogy e sok lehetőség közül csak viszonylag kevés olyan van, amely fogyasztóvédelmi jogi szempontból is biztonságosnak mondható.
Az aukciós oldalak, apróhirdetési oldalak, vagy – ez a legújabb trend – a facebookon/instán külön e célból létrehozott oldalak – noha ezek szintén internetes platformon működnek – fogyasztóvédelmi szempontból kockázatosabbak lehetnek.
Az aukciós oldalakon ugyan némi támpontot jelenthet, ha az eladó korábbi ügyfelei által készített értékelések (feedback-ek) elolvashatóak, de probléma esetén itt is nehézkes lehet az igényérvényesítés.
Az apróhirdetési oldalakon zömében magánszemélyektől vásárolhatunk, ez a jogviszony pedig kívül esik a fogyasztóvédelem hatókörén, hiszen az extra „védelem” akkor illeti meg a vásárlót, ha magánszemélyként köt szerződést egy üzletszerűen működő vállalkozással.
Ebben az esetben a Ptk. általános szabályai az irányadóak. Ez azt jelenti, hogy 1 éves szavatossági időn belül élhetünk kifogással és jelezhetjük: szerintünk hibás teljesítés történt. Amennyiben a másik fél elzárkózik a követelésünk elől, polgári peres úton tudunk érvényt szerezni jogainknak. Sajnos a fogyasztói jogviszonyoktól eltérően egy ilyen perben jellemzően a felperest (jelent esetben Téged) terheli a bizonyítás, ami nehezíti a helyzetedet. Az sem elhanyagolható, hogy a perindításhoz idézhető címre is szükség van, hiszen netes nickneveket, e-mail címeket, vagy facebook profilokat nem lehet beperelni. Esetedben felmerülhet a csalás gyanúja is, hiszen ha az eladó tudta, hogy hibás terméket küld, akkor ez szándékos megtévesztés és károkozás, ami már nem fogyasztóvédelmi, hanem büntetőjogi kategória.
Összegezve elmondható, hogy az internetes vásárlás számos kockázatot rejt magában, és a jogérvényesítési lehetőségeink korlátozottak, ha magánszemélyektől, vagy beazonosíthatatlan partnerektől vásárolunk. Persze egy legálisan működő webáruházzal is lehet problémánk, de ott jóval nagyobb az esélyünk a megoldásra.
Az utolsó 100 komment: