Tékozló Homár

Mekk Elek, a buszkarbantartó

2018.06.01. 14:52 | Homár Hilda | komment

_91f494bca0de0daf0dad28ad82fbb25f2aff777a81fbc785d0_pimgpsh_fullsize_distr.jpg

Elsőre képrejtvénynek tűnhet a fenti fotó, pedig valójában a magyaros csavaros észjárás és lelemény nemzetközi szinten is elismerésre méltó There, I Fix It díjas alkotását ábrázolja, ami a poszt alján kicsit más fényviszonyokkal állókép verzióban is kiélvezhető, élőben pedig Szegeden lehet belefutni.

Tisztelt DAKK Zrt!

Levelemről másolatot kapnak a sajtó, valamint a felügyeleti szervek.

A szegedi 90-es buszon zajló furcsa beszélgetésnek voltam fültanúja a mai nap 16 óra előtt, a DAKK Zrt helyi telephelye előtt. A busz egyik ajtaja nem működött, a legkisebb mozgatásra kinyílt, bezárt. A buszvezető szerelőt vagy pótlást kért, mivel ez így balesetveszélyes, ha valaki nekidől az ajtónak akkor az kidől. A diszpécser viszont a kérést visszautasította, és az ajtó rögzítésére tett kísérletet javasolta. Tekintve, hogy ezt több megállón át javítani kellett, a rögzítés nem volt igazán megbízható, stabil.

Ha valaki "nekidől" az ajtónak, bármilyen okból, akkor a bizonytalan kitámasztás nem jelent elegendő rögzítést. A javítgatott rögzítés miatt a busz jelentős késést is szedett össze. A végállomáson a buszvezető egy másik busz vezetőjétől kapott egy deszkát. Az, hogy Volán székház előtt közvetlenül sem tudnak olyan eszközt kijuttatni a buszra, ami legalább a "PET palack, mappa, füzet, tábla" kombinációnál jobban rögzíti az ajtót és ilyen mértékben balesetveszélyesek a buszok nem fér bele.

A busznak nem csak ez a baja, hanem azon furcsa szag is volt. (Égett olaj, vagy égett fékszag... A busz így vesz részt a forgalomban, ami szintén veszélyes)

Mitől lehet egy buszvezetőnek "magánban" direkt ilyen helyzetekre szánt méretre vágott deszkája? Attól, hogy ez a balesetveszélyes helyzet nem egyedi.

Mivel sajnos nem ez az első eset, hogy balesetveszélyes vagy az utasok biztonságát, egészségét szándékosan gyakorlatról értesülök, valamint arról, hogy ezekre a gyakorlatokra a diszpécserek utasítják a járművezetőket (lásd még: http://valasszunk.blog.hu/2018/05/13/rosszulletre_panaszkodnak_a_szegedi_utasok és a http://valasszunk.blog.hu/2018/05/04/mi_koze_egy_balesetnek_a_politikahoz postban az IDY-767-et érintő rész) akik ezt a munkahelyüket félve, a "főnökök haragjától félve" megteszik ezért kérem, hogy ezt a gyakorlatot a továbbiakban mellőzzék.

Balesetveszélyes hibák (pl. menetközben kinyíló ajtó) szakszerű (szakember által igazolt) javítása nélkül buszok ne kerüljenek ki.

Továbbá a hasonló helyzetekben összejövő késések kapcsán a tachográfmentesség bár az eszköz használata alól mentesít, de nem jelenti azt, hogy a túlvezetés ne lenne balesetveszélyes, és az olyan diszpécseri utasítások, amik szinte biztosan túlvezetéshez vezetnek ne veszélyeztetnék az utasok és a többi közlekedő testi épségét.

Kérem a fenti jelenségek SÜRGŐS kivizsgálását!

Bízom benne, hogy az ügyben a szakhatóság mielőbb az összes szegedi Ikarus egyidejű ellenőrzésével lép.

Csaba

_26788eef151d7822ac969196a57e4c747e7e94eb48de4fa94b_pimgpsh_fullsize_distr.jpg 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brokkoládé 2018.06.01. 15:33:36

Tönkre kellette tenni a hazau buszgyártást, aminek eredményeként deszkával és egyéb leleményes dolokkal javítják az érintett járműveket. Bár fura, hogy ezt most vette valaki észre, mivel évtizedek óta ez megy és nem aktuálpolitikai probléma....

KaTe 2018.06.01. 15:37:45

Ez egy olyan ország, ahol előbb hurcolnák meg a posztolót, mert engedély nélkül mert képet készíteni és mert valótlanságot mert állítani a busz állapotáról, minthogy bárkit is felelősségre vonjanak a buszok elhanyagolt állapota miatt,vagy bárki, akinek egy kicsi ráhatása is lehetne az ügyre - elolvassa legalább a panasz első sorát, mielőtt azt kidobja a kukába.

temprasordog 2018.06.01. 16:00:27

@Brokkoládé: Nem tudom mi köze van a GYÁRTÁSnak a KARBANTARTÁShoz? Akár hazai, akár külföldi? He?

2018.06.01. 16:11:28

@KaTe: Na most röhögni fogsz, de velem ez szószerint előfordult. Végállomáson, tök üres busz a sofőr se volt rajta, lefotóztam a telefonommal a busz belsejét csak úgy, királynak találtam a LED-es kék világítását.... a sofőr kintről látta, elkezd nekem pampogni, ehhez engedély kell, és egyébként is elege van a fotósokból.... mivan??? Ráhagytam. Azért otthon írtam egy levelet a volánnak, mi történt, erre válaszban közölték kb. örüljek neki, hogy nem jelentenek fel, mert a busz belseje magánterület, különben is minek szálltam fel, az üres buszra, amiben nem volt sofőr......

gdobo76 2018.06.01. 16:27:12

@Mattersdorf: Minek kell mindig mindent fényképezgetni.... ja tudom ez ma a menő, majd én is látom, hogy nyitva a lakásod ajtaja, azt bemegyek fényképezgetni mert királynak találom a falfestést :D

Brokkoládé 2018.06.01. 19:52:49

@temprasordog: Hát a, hogy ha mán nem gyárcsák ako' nehéz alkatrészt is beszerezni, főleg ha iten gyártóták. Szal ha valamint nem gyárcsák már, akór nehéz alkatrészt szerezni. Ha nincs gyártás nincs alkatrész... Így érted he?

BHJ-962 2018.06.01. 19:54:57

Ezt benézte a kolléga, félre kellett volna állni, Csabát meg a többi utast lebillenteni, aztán szépen elhúzni a műhelybe! Csaba meg a többi utas meg várhatta volna a következő járatot! Ehelyett gonosz szándékkal elvitte őket a végállomásig, így az utasok meg ez a Csaba nevű faksz időben hazaért! A jutalom pedig olvasható! Magyarisztán, így szeretlek!!

Visceroid 2018.06.01. 20:12:20

Ennek a busznak a típusa is esikszhét. Hamarosan Magyarországon minden tömegközlekedési eszköz ebbe a kategóriába esik majd.

nyalógép 2018.06.01. 20:26:54

Mondasz valamit, ezeknek semmi sem jó...

igazi hős 2018.06.01. 20:27:42

@Brokkoládé: Igazad van, ezeröcsihez vagy 120-as Skodához se lehet alkatrészt venni, hisz azokat se gyártják vagy 20 éve. Ja, nem.

kvp 2018.06.01. 20:34:20

Igy ranezesre ez egy 200-as ikarusz. Az ajtoban a leghenger tomitese szokott kikopni, onnantol lotyog es omlik a lyukon a budos olajszagu suritett levego. Az ajto szabalyos lezarasa a mechanika kiiktatasa lett volna fent es az egesz ajto lezarasa kulccsal. Amennyiben ez nem oldhato meg, akkor a jarmurol az utasokat ott helyben le kell szallitani, akar ket megallo kozott is es kiallni a forgalombol. A BKV altalaban ezt csinalja.

A deszka jelen esetben jo tartalek megoldas mert egyreszt csak a problemas ajtoszarnyat ekeli ki, masreszt azert biztonsagos, mert ezeknel az ajtoknal meg van also reteszeles, azaz ha nekidol valaki belulrol, akkor sem lehet kinyitni ha a teljes felso nyito mechanikat kiveszik. Nehez kiesni rajta. Sajnos felujitasokkor sokszor leveszik a lepcsorol a reteszelo blokkot, mert zavarja az utasokat felszallaskor es ha ott van pontosan kell beallitani az ajtot kulonben nem zarhato.

A hiba megelozese egybkent viszonylag egyszeru, at kell nezni idoben a jarmuveket az ilyen kopo alkatreszek miatt es cserelni mindent ami mar majdnem elkopott.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.06.01. 20:36:21

@BHJ-962: Van ám egy másik opció is, csak az látom nálad nem merül fel.

Mondjuk az, hogy a sofőrök ne arról beszéljenek, hogy szerintük is veszélyes a busz, de ha ők nem panaszkodnak, nem lesz semmi, ahhoz, hogy a rendszeres hibák megszűnjenek az kell, hogy az utasok panaszkodjanak. Hogy az így kialakuló helyzetet egy karbantartás nevű tevékenységgel megelőzzék. Hogy ennek kapcsán ne merüljön fel számos gyanú az adott műhely körül.

Hogy a panaszok ne a belinkelt postokban is szereplő fékhibával kezdődjenek. Ne azzal folytatódjanak, hogy időnként a vasúti átjárónál állnak le. Ne legyen mindennapos, hogy szép színes folyadékkal spricceli tele a környezetét a busz. Hogy ne legyen természetes az, hogy a 30 fokos melegben izomból megy a fűtés, mert a hűtővizet csak így nem nyomja ki.

Hogy a diszpécser nem mondja azt, hogy hiába balesetveszélyes a sofőr szerint is, de azért menjen még pár kört, mert nincs más. És ilyenek a buszok, mert nincs karbantartás.

Azzal, hogy valami a járműtelep előtt döglik meg, ha a buszok többsége nem a dögrováson állna, mert mondjuk az említett IDY-767 nem megy át a műszakin, és lenne tartalék, akkor a telephely előtti hibára nem az a megoldás, hogy a végállomásig veszélyes, ott örül a deszkának, hanem ott van a tartalék.

Csak itt a tartalék azért nem volt ott, mert a többi buszt sem lehet kiadni. Mert sokszor marad el amiatt járat, hogy már nincs mit kiadni, mert a buszok akkora része és olyan mértékben balesetveszélyes.

Talán a karbantartás, a javítás, annak ellenére megoldást jelentene, hogy te előbb tanultál meg "faksz" alapon beszólni, mint azt, hogy létezik a világban karbantartás is.

Igaz, van aki azt hozza otthonról, hogy a munka kapcsán sem veszélyeztethetsz másokat, ezért sok munkát el kell végezni. Van aki úgy látszik azt, hogy a karbantartás, a tisztességes munka minek, beszólni anélkül is lehet. Biztos, hogy az utóbbi körhöz akarsz tartozni?

BHJ-962 2018.06.01. 20:58:37

@Válasszunk: látom te egy buszt kinéztél magadnak és azon lovagolsz, az, hogy van egy kosár Scania is a Dakknál minden különösebb gond nélkül, az nem zavar, téged csak ez jobb sorsra érdemes busz érdekel. Nyomjad csak tovább, sok sikert! Mi lesz veled, ha szép lassan eltűnnek az Ikarusok? Mint, ahogy a dieselek már el is tűntek a helyi közlekedésből!

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.06.01. 21:01:07

@kvp: A deszka is tartalék megoldás, de a végállomásig az sem volt.

A gond ott van, hogy a telephely előtt keletkező balesetveszélyes hibához:

1. Nincs kulcs amivel le tudnák zárni
2. Nincs szerelő
3. Nincs tartalék, mert karbantartás hibájából mind dögrováson van
4. Olyan a hiba, amit a rendesen elvégzett karbantartás és a buszra való odafigyelés (revízió, szemle alkalmával)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.06.01. 21:03:44

@BHJ-962: Van Scania, ha jól tudom azokkal kevesebb baj van, de azokkal is akadnak bajok. Ugyanígy a karbantartás hiánya miatt.

De nem ézrem egy busznak azt, amikor pl. az IDY-767, a HCT-511, a HCT-513 és jópár más busz került elő balesetveszélyes hibákkal, stb.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.06.01. 21:14:32

@BHJ-962: És megjegyzem: Ezek az utolsó Ikarus 260-asok közül vannak, ennél régebbi 260-as van máshol is. Csak ott jobb az üzemkészség, kevesebb a balesetveszélyes hiba. A DAKK szegedi buszai kapcsán más típust is érintenek érdekes történetek.

A szervíz kiszervezése és magánkézbe kerülése után leromló karbantartás, sok szakszerűtlen berhelés és az utóbbi időben felmerülő gyanús esetek nem csak az Ikarus 260-asokra és Ikarus 280-asokra fognak hatni.

A dízel Ikarus 200-as széria egy jó értelemben vett igénytelen igásló volt. A CNGüzem kapcsán a karbantartásigény magasabb, és a buszok kevésbé viselik a hibákat. A több potenciális hibaforrás mellett nehezebb a karbantartás is.

Az a vállalati kultúra, ami "ha sofőr szól, semmit sem csinálnak, ha elég hangos a nyilvános balhé, sok az utaspanasz talán igen" alapon megbízható, jó konstrukciók esetén is elvezetett a pocsék üzemkészséghez, a balesetveszélyes hibák mindennapos voltához.

A gond csak az, hogy sok esetben a karbantartás filléres tétel lenne ahhoz képest, amikor egy-egy hiba miatt újabb és újabb hibák keletkeznek és drága a javítás, még drágább a pótlás. Érdemes felnézned azokra a nyilvános facebook oldalakra, csoportokra ahol a volános sofőrök erről beszélnek.

Ezt a folyamatot az előtt kell megállítani, mielőtt nagyobb baj lenne belőle.

BHJ-962 2018.06.01. 21:15:45

@Válasszunk: valóban, tele van Szeged városa nap, mint nap életveszélyes helyzetekkel! A repülőgépekről meg szórják a nyakunkba a cuccot! Rohan a világ a végzete felé, Szeged meg különösen.

Tikakukac 2018.06.01. 23:17:04

@gdobo76: Jajaja, szinte ugyanaz. Mondjuk pont teljesen más, de ilyen részleteken ne lovagoljunk. A posztoló volt a hibás, mint mindig.

Im just here for the comments 2018.06.02. 05:27:45

@BHJ-962: amúgy tényleg tele van, de a poszt spec nem erről szól, meg válasszunk sem ezt magyarázza neked. Persze megpróbálhatsz tövig benyalni nekik és úgy beállítani, mintha a rothadó buszok, a folytonos késések és kialvatlan, túlhajtott sofőrök az élet szükségszerű velejárói lennének, de az igazság inkább az, hogy a dakk úgy szar, ahogy van. Erről legkevésbé a sofőrök tehetnek, de simán el tudom képzelni, hogy egy ilyen helyzetben még őket veszik elő belső vizsgálat címen, amiért úgy beszélt a diszpécserrel, hogy azt egy utas is hallotta.
Ritka nagy faszkalapok, karöltve az szkt-val meg a dakörttel, mindegyik megérne egy-egy misét, de hát a hozzád hasonlóknak minden jó úgy, ahogy van, még ha szar is, mert azt már így szoktad meg.

Segna 2018.06.02. 10:02:50

Kedves Posztíró! Ha szeretne kikapcsolódni, de érdeklik a buszüzemeltetés sötét bugyrai tisztelettel meghívom a debreceni buszpályaudvarnak becézett, igénytelen, lepukkant, retkes, balesetveszélyes büzlő stb. Stb. Körbuszmegállóparkolóéskocsma szerű helyre. Na pi távolsági buszozóként, az ember inkább bedugja a fülét utazás előtt, mert amit elkap a sofőrök beszélgetéseiből, az hajmeresztő! A reggel 7.00kor Másik megyeszékhelyre induló járat vezetője elárulja, hogy este 7kor fog végezni, 1/4 órás pihenőkkel, 30-35 fokos belső hőmérséklettel, ohne légkondi, repedt szélvédő... Olyan járatra vezénylik, hogy életében nem járt arra, a falu neveket akkor böngészi! Telefonon kérdi a másikat mennyire rezervátum a hely... Stb.
Volános időkben egy paraszthajszállal jobb volt a helyzet, én legalábbis az irányitás nyomait véltem felfedezni magában a forgalomszervezésben, de az ÉMKK regnálása óta Debrecen mostoha gyerek lett. A város kiszállt a buliból DKV címen külön cég van, így az ÉMKK nál a vidék maradt. Bokamély óriáskátyúkkal tél végén hónapokig az egyetlen szűk kijárón, totál káoszos ki és behajtással a pályaudvarra, életveszélyes gyalogos forgalommal, ezeréves buszokkal, falura jó lesz felkiáltással. Az általános retkességet már nem is említem. Tisztelet a kivételnek, sok sofőr igyekszik a buszát tisztán tartani, de a pályaudvar kritikán aluli...
Csak egy adalék. Elromlott az üveg kupolára kivülre tett óra. 1961 től szegény 2016/7 ig bírta komolyabb karbantartás nélkül. Mi a teendő ilyenkor? Leragasztjuk a számlapját fehér fóliával, nehogy megtévesszen bárkit. Bravó. Ha új jelszót keres az ÉMKK javaslom az Igénytelenség Szervezetlenség Drágaság! Vagy egyszerűbben, Szarunk bele!

GatyaPityu 2018.06.02. 12:00:10

Aki még esetleg nem hallotta volna, okozott már halálos balesetet is ilyen ajtóhiba a buszon.
24.hu/belfold/2018/03/22/hibas-volt-az-ajto-ezert-halt-meg-a-46-os-buszbol-kizuhano-ferfi/

Balfredo Alfredo 2018.06.02. 13:44:18

Elég tragikus, amit leírtok.
Úgy tűnik, hogy az egykori Volánok közlekedési RT-vé vagy mivé szervezése - úgy általában, nem csak Szegeden, Debrecenben - a buszok állapotának drasztikus romlásával járt. Lehet, hog ez egy rendszerszintű probléma? Lehet, hogy holnap, holnapután és azután nem csak deszkával megtámogatott ajtókról, de halálos balesetekről is kapunk újabb meg újabb híreket? :-((

azbest 2018.06.02. 16:33:11

Pár éve féktelenül mentünk le a hídról, a piros lámpás kereszteződésnél a szembejövő sávba rántva a kornyánt, hogy ne tarolja le az előttünk álló járműveket. Szerencsére nem találtunk el senkit. Persze utaskén én csak akkor értettem meg, hogy nem fog a fék, előtte még csak azt hittem, hogy bénázik a sofőr, hogy nem pontosan áll be a megállókba.

Taxomükke (UK) 2018.06.03. 11:55:06

"Az, hogy Volán székház előtt közvetlenül sem tudnak olyan eszközt kijuttatni a buszra, ami legalább a "PET palack, mappa, füzet, tábla" kombinációnál jobban rögzíti az ajtót és ilyen mértékben balesetveszélyesek a buszok nem fér bele."

Ez mit akar jelenteni?

bordat 2018.06.04. 19:51:51

Ami nem megy azt ne erőltessük mondta vala egy szoci bölcs !!

Xezs7 2018.06.06. 14:59:24

Tekintve, hogy hiány van sofőrökből, én a sofőr helyében alaposan dokumentáltam volna az esetet, majd megtagadtam volna a további munkát azzal a géppel. Lehet hogy az utasok szidtak volna, de akkor meg hogy szidnák, ha valaki kiesne.
süti beállítások módosítása