Tékozló Homár

Hogyan ellenőrizd, polarizál-e a napszemüveg?

2008.06.13. 12:30 | jackyll | 57 komment
Mekk Mester múltkori teszkós napszemüvegvásárlási esettanulmányában elhintette, hogy birtokában van a polarizáló lencsék detektálásának tudománya. Azóta a proaktív levélírás mezejére lépett azok kedvéért, akik lusták a frekin Guglit használni:
Mivel a kommentelők közül többen kérdezték, hogy hogyan lehet ellenőrizni, hogy tényleg polarizáló lencséről van-e szó, leírom a megoldást:

Megfogunk 2 db polarizálónak mondott szemüveget (lencsét), egymás mögé tesszük, hogy átlássunk mind a kettőn. Ezután az egyiket 90 fokkal elfordítjuk. Ha a lencsék valóban polarizálnak, akkor ebben a helyzetben nem láthatunk át rajtuk (a válasz a miértre ott van a középiskolás fizika könyvekben, de a neten is rákereshetünk a "polarizáció" vagy mondjuk a "rezgésirány" szavakra). A módszer hátránya, hogy ha csak 1 szemüvegünk van, nem tudjuk ezzel a módszerrel ellenőrizni (ha csak ki nem vesszük a lencséit).
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rejtélyes 2008.06.13. 12:36:11

Öveges Professzor is hasonló egyszerű kisérleteket mutatott be sokáig. :)

Joco74 2008.06.13. 12:37:26

Másik megoldás a kvarcóra...vagy zsebszámológép.

Tehát a folyadékkristályos kijelző.

90 fokban elfordítva a számok negatívban jelennek meg.

házisárkány 2008.06.13. 12:40:05

Basszus, lecsúsztam a dobogóról.

exclusive 2008.06.13. 12:49:01

igen, igen, ez így van alátudom én is támasztani...
amikor a fejeden van a szemcsi, ugorj be vele egy tetszés szerinti szemüvegeshez és tedd egy szintén polarizált elé vagy mögé...és láthatod, ha elforgatod, hogy nem látsz semmit :)

SylverRat 2008.06.13. 12:51:46

sokadik.
az enyém polarizált.

sala 2008.06.13. 12:56:57

És ha cirkuláris polárszűrőt tesznek a napszemüvegbe?

ramirez7788 2008.06.13. 13:08:18

Mivel a mobiltelefon LCD kijelzője polarizált, ezért elég ha a mobilodat forgatod, miközben a napszecsó rajtad van. Ha polarizált a szemüveg, akkor azt fogod észrevenni, hogy van egy pont, ahol elsötétül a kijelző.

DaM 2008.06.13. 13:20:37

Igen, igen, én is az lcd módszert publikáltam volna inkább. Az viszonylag eccerű, én is mindig azt használom. Telefon, kvarcóra, számológép, tök8. Valami csak van nálad ebben a high-tech realm-ben :-P

DaM 2008.06.13. 13:24:16

Amúgy nem risszrossz tecskóban kell ilyet shoppingolni. Lehet rendelni amcsi hadsereg-standard taktikai "szemüveget", abból is a masszívabbat (a "búvárszemüveg-szerűt"). Akkor még a srapnel és a sörét sem árt a szemecskédnek, nemhogy a csúnya fény meg az UVB, UVA, UVAnnyakinnya..

DaM 2008.06.13. 13:25:19

persze a fejed behorpadhat tőle.. majd akkor próbálgathatsz tecskós lopásgátlósakat is. :)

avogadro00 2008.06.13. 13:43:42

emberek, és ha két ugyanolyan szemüveggel csinálom? akkor ha nem jön be akkor biztos hogy legalább az egyik nem az, szóval továbblépek. amúgy inkább az uv védelem számit!

ex-dr. vuk 2008.06.13. 14:24:55

@ Joco74 2008.06.13. 12:37:26
Nem negativ lesz hanem teljesen elsotetul.

Secnir 2008.06.13. 14:31:52

ha amobiltelefont elforgatom 180˚-al, akkor nem látok rajta semmit. akkor most polarizált a szemüvegem? igaz, akkor a hátulját látom...

Pap János · http://humor.blog.hu/ 2008.06.13. 14:38:33

Secnir: én ha a mobiltelefonom elforgatom, látszik minden, viszont a betűk nehezebben olvashatók, meg a gombok is felülre kerülnek. Biztos neked valai újabb típus van.

EnZsolt / Paszuly Pista, a derék zöldbablegény 2008.06.13. 14:49:28

Pap János: mivel nem volt konkrétan leírva, hogy x, vagy y tengely körül kell forgatni, ezért jogos Secnir felvetése :D

Magam a Laszlo 2008.06.13. 14:52:23

Nem biztos, hogy 90 fokot kell elforgatni, az a legvegso ertek.

Secnir 2008.06.13. 15:02:22

asszem egyértelmű voltam, ha azt írtam, hogy 180˚-os elforgatás után a hátulját látom...

The Good Boy 2008.06.13. 15:36:30

Be kell menni a tecsóba a napszemcsiben (úristen, ilyen szót leírtam...), ott megkeresni a Polaroid álványt, amin elvileg kell lenni egy polarizációs ellenőrző matricának. Ha a szemüveg polarizált, akkor el tudod olvasni a Polaroid feliratot. Ha nem, akkor semmilyen felirat nem jön elő.

jön Pipacs bácsi a nagykéssel, trallala 2008.06.13. 16:04:18

Egy mondat a jelenlegi UV-őrületről, amelyben mindenkit (aki elhiszi) azzal fosatnak, hogy csak az ilyen-olyan (márkás, drága) napszemcsi véd meg, ezzel ellentétben az UV-sugárzást a legegyszerűbb sík vékony ablaküveg is megakasztja. És ez is fizika. Vagy biznic?

cyber panka 2008.06.13. 16:08:05

bemész egy optikába, napszemüvegállvány peremén a világító, vagy tükröződő felirat elé a szemcsit odatartod. ha el tudod olvasni az állványon a megjelenő feliratot (Polaroid), akkor polarizál a lencséd. az elv ugyanez, csak nem kell kettétörni miatta :)

cyber panka 2008.06.13. 16:09:06

ja most látom hogy Good Boy már leírta ugyanezt. elnézést a balgaságomért

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2008.06.13. 16:11:20

most én valamit nagyon nem jól csinálok. az enyém polarizált, tuti. polaroid, és láttam a feliratot. viszont forgathatom bárhogy, mégsem működik se monitorral, se telefonkijelzővel.

jön Pipacs bácsi a nagykéssel, trallala 2008.06.13. 16:23:19

ha a tiéd tuti polaroid, akkor a megoldás:
szar a felirat, a monitor, a telefonkijelző, stb. vagyis minden szar, nem? de

Joco74 2008.06.13. 17:00:18

vuk_ · www.metallica.hu/aisha/ 2008.06.13. 14:24:55
@ Joco74 2008.06.13. 12:37:26
Nem negativ lesz hanem teljesen elsotetul.

Igazad van. Ha a LCD kijező előtti polárszűrőt fordítod mag akkor lesz negatív. Feltéve ha nincs ráapplikálva.

Sir Zet 2008.06.13. 17:04:18

Na én vótam a zominózus polarizáltság-ellenőrzés felől érdeklődő, köszönöm a zinfókat:) Sajnos mivel amikor eljöttem otthonról, nem sütött a Napocska, így épp nincs nálam a Polaroid naphemügém, de otthon kipróbálom LCD-kijelzővel/mobillal, oszt' beszámolok a tapasztalatokról.

liven 2008.06.13. 17:12:38

Fagyis! Probáld meg bekapcsolt monitorral ill. telóval.:)
Azt viszont én nem értem, hogy ha a két lencse 90 fokot zár be, hogy lehet egyszerre átnézni rajtuk?

Marvan 2008.06.13. 17:29:49

Egyébként ezt is (az optikai rácsot) egy magyar, Jedlik Ányos találta fel.

The Good Boy 2008.06.13. 17:45:45

Fagyis!

nem minden Polaroid polarizált!!! próbáld végig a fentebb leirt tecsós polaroid állványnál a szemüvegeket. Az olcsóbb árkategóriájú polaroidoknál nem olvasható a felirat, azaz nem polarizáltak. Tavaly majdnem Polaroid szemüveget vettem, felpróbáltam millió fajtát belöle, és volt több olyan, ami nem volt "polár"

Sir Zet 2008.06.13. 18:22:25

Na most akkor már nem értem, az UV-szűrősség nem egyenlő a polarizáltsággal?

Yasashi Tanuki 2008.06.13. 18:56:14

Nem egészen a témába vág, de hasonló egyszerű módszer: A bolhapiacon mutattak egy trükköt, ami arról szól, hogy hogyan lehet megmondani egy távirányítóról, hogy működik-e.
Annyi az egész, hogy a telefon vagy diditális fényképezőgép kameráját ráirányítjuk a távirányító infraledjére és az LCD kijelzőn látjuk, hogy villog ha működik.

jön Pipacs bácsi a nagykéssel, trallala 2008.06.13. 19:24:52

DIDITÁLIS!!!!!!
Ó, Freud!
Könnyesre röhögtem magam, kösz, Tanuki!

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2008.06.13. 20:45:25

Oké, ez megvolt, lépjünk tovább. UV-szűrés ellenőrzése?

Jedlik 2008.06.13. 21:44:46

polarszuro az egrol erkezo szortfenyt es a viz csillanasait a szuri (sportolashoz idealis pl.), az UV szuro meg az UV sugarzast. szal a ketto nem ugyanaz.

UV-t megnezni hazilag nem nagyon lehet, mert azt nem erzekljuk, igy azt sem ha kiszurodik. Ha viszont a uvegbol van a lencse, akkor az UV nagyreszet biztosan kiszuri, mert az uveg alig engedi at az UV-t.

es polarizalas megnezesehez egyertelmuen lcd kijelzo ajanlott, mert ha ket szemuvegbol az egyik nem szur, akkor nem lehet eldonteni, melyik nem.

Tilcsák Bea (törölt) 2008.06.13. 22:33:06

ha oldalra döntitek a fejeteket polár napcsemcsiben, akkor némelyik autó szélvédőjén fekete pontok jelennek meg. persze, nem mindegy, hogyan vannak a napcsemcsiben a rácsok.

Zsírfeka 2008.06.13. 22:48:29

a polarizációs lencse UV szűrő is egyben, tehát aki ilyet szerez, annak nem kell félni az UV sugárzástól
a polaroidok közt van az inkognito széria, azok közt van ami nem polárszűrős, ha jól emlékszem
de a polárszűrősön van olyan matrica, hogy polarized lens
egyébként még a persol is forgalmaz polárszűrőst, ha valaki nem akar panelproli lenni, lehet menő márkás szemcsije persol-ban is:)
aztán asszem a ray ban és a police, meg ezek a nagy márkáknak is van
amúgy az ablaküveg valamennyi UV-t átereszt
ha a napszemcsiben polikarbonát lencse van, az is UV szűrőssé válik
ha valakinek vékonyított szemüveglencséje van, az is UV szűrős lesz
amúgy nem egyszerű az UV áteresztés ellenőrzése, de több módszer van rá
az első egy UV mérő használata
ez elég sok optikai üzletben megtalálható kis kütyü, sőt újabban az új típusú dioptriamérőkbe is beleépítik a kis kínaiak
a másik módszer az, hogy kell hozzá egy fehér papír, és egy transitions fényre sötétedő lencse, plusz a vizsgált szemüveg
a papírt alulra tesszük, a transitions lencsét rá, és fölé a napszemüveget
ha a napszemüvegen UV fény jut át, akkor a transitions lencse el fog sötétedni, ha nem jut át UV fény, akkor nem fog sötétedni, mivel a transitions lencse UV fény hatására sötétedik
egyébként elég jók a mostani napszemüvegek, szerintem ha jó helyről veszi az ember, 90%-ban csak UV szűrőset kap az optikákban
a teszkós polaroid is ugyanúgy szűri az UV-t ha polárszűrős, úgyhogy minden lyukasfejű megnyugodhat:)

Sir Zet 2008.06.13. 23:04:41

Na kipróbáltam a Polaroidommal, ami 100000%, hogy polarizált, mivel járműszélvédőkön-üvegeken a Lukrécia által is említett pöttyöket látom, illetve pl. a pocsolyák aszfalton is nagyon furán, olajszerűnek látszanak, DE a fenti LCD-s módszer abszolút nem működik, se órával, se számológéppel, se telefonnal. Akkor most ez hogy lehet?

Karl Boro 2008.06.14. 10:06:07

Hát azért én elmondanám, hogy a fent leírtnál egy sokkal kézenfekvőbb lehetőség is van a polarizál lencse ellenőrzésére.
Az LCD kijelzők polarizált fényt bocsájtanak ki. Ha, a telefonotokat elfordítjátok 90 fokkal, a polarizált lencsén keresztül nem fog látszódni a kijelző... Amúgy ugyanez a helyzet az LCD monitorokkal is, bár gondolom sokkal többen rohangálnak telefonnal, számológéppel, vagy akár digitális karórával, mint monitorral. Fentiek mind alkalmasak a tesztelésre.

Okádó Mikádó 2008.06.14. 10:08:19

Nem értem ezt a 90 fokos elforgatást........

gven · http://gvenphoto.blogspot.com/ 2008.06.14. 10:45:53

psylocybin 2008.06.14. 10:06:07

igen, pont erről beszél itt mindenki:)

Sir Zet 2008.06.14. 11:40:03

gven 2008.06.14. 10:47:11
aki nem ért valamit: en.wikipedia.org/wiki/Polarisation

Pont ilyennek en.wikipedia.org/wiki/Image:06_03_14_IMG_0405_polarization.JPG
látom a Polaroidommal az autók üvegeit, viszont LCD-kijelzőkön nem látom a leírt változást. Hogy a rákba (homárba) lehet ez?

Tron65 2008.06.14. 12:13:00

Úgylehet, hogy nem LCD-d van (egyébként már elég ritka jószág), hanem TFT-d, amiben viszont nincs polárszűrő. Jólenne, ha nem összekeverni a két jószágot (ez vonatkozik a boltosokra is).

sala! Szerinted van olyan fény, ami körben rezeg?

tangerine71 2008.06.14. 20:55:25

A legegyszerűbb módszer az ellenőrzésre, bármiféle segédeszköz nélkül:
Törd ketté a szemüveget középen az orr-résznél. Törd le a két szárat, hogy ne akadályozzon a vizsgálat során. Ezután a két lencsét helyezd egymásra, és kezdd el forgatni egymáson. Ha 180 fokot forgatva legalább egyszer nem láttál át rajta, akkor nyertél, mert a szemüveg polarizált (volt)! Ha végig átláttál rajta, akkor pedig megállapítható, hogy legalább az egyik lencse nem polarizált. Még jó, hogy nem vetted meg!

Allen 2008.06.15. 10:55:29

tangerine: nem várt fordulat a végén :D, lol

pekkka 2008.06.15. 21:32:07

Tron65, ennek nézz utána...

Ficak 2008.06.16. 11:04:04

Mondjátok meg, hogy polárszűrés = UV szűrés? Mert kételkedem benne, hogy igaz az egyenlet.

Waxolo 2008.06.16. 13:41:18

nekem meg 45 foknál sötétül el. Akkor az enyém csak félig polárszűrős ?

Kotit 2008.06.16. 15:26:38

waxolo: dejszen benne van a nevedben a válasz: te csak 45 fokos lejtön használhatod, pl. sielés közben

Zsírfeka 2008.06.16. 21:39:51

polárszűrő=UV szűrő
egyébként azért 45 foknál sötétül el, mert már erre is gondolnak a gyártók, azazhogy ha polár napszemcsid van, akkor ne kelljen a fejed elfordítani, egy valószínűtlen szögben lesz csak sötét a kép, konkrétan 45 fok, de nekem pl az autóban olyan 17 fok körül lehet saccra:)
a polárszűrés=UV szűrést meg fogom keresni hogy miért, de valószínű azért, mert anyagában szűri az UV sugárzást a polivinil lófaksz, de ennek utána nézek ígérem:)

Tilion 2008.06.17. 22:01:02

Waxolo 2008.06.16. 13:41:18
nekem meg 45 foknál sötétül el. Akkor az enyém csak félig polárszűrős ?

nem, csak úgy áll benne a szűrő...

Hereguru 2008.06.19. 10:42:15

Afrancba. Most voltam a teccóban napszemüt venni, de nem fértem oda az állványhoz. Most akkor mi van?

kardinálispinty 2008.09.10. 16:30:44

1. Jó módszer a két bolti napszeműveg elfordítgatása, csak éppen ez a tipikusan kétismeretlenes egyenlet. Ha ugyanis nem sötétül el, akkor egyik vagy másik vagy mindkettő nem polár?
2. Az UV-szűrésről az a szerény véleményem, hogy bármely üveg vagy átlátszó műanyag majdnem 100%-os UV-szűrő. Aki nem hiszi, az napozzon sokat ablaküvegen keresztül, és várja, mikor fog lebarnulni.

R_G_B 2012.06.05. 00:28:47

Segédeszköz nélküli ellenőrzés szabadban: nap felé fordul, majd 90 fokot balra vagy jobbra, napszemüveget a kék égre emel, majd forgat. Jó esetben változik a fényerő.

Segédeszköz nélküli ellenőrzés bent: keres egy csillogó felületet, amin valami fényforrás csillog. Felületet ferdén nézi, majdnem súrlón, majd szemüveget forgat. Jó esetben a fényerő változik. Pl. padló, krómozott cső, zománcozott felület, kopasz fejtető :)

U.i.: a polárszűrő nem rács
süti beállítások módosítása