Zsuzsanna fel van háborodva azon, hogy nálunk a borravaló elvárt és kötelező, a külföldieknek meg szinte felszámolják előzetes figyelmeztetés nélkül. Férjének olasz családja előtt égett be a For Sale étteremben, ahol a magyar rendszerhez nem szokott olasz após elfelejtett borravalót adni, ezért üvölteni kezdtek vele.
Egy olyan fenoménról írok, ami már egy ideje böki a csőrömet. Szóval a magyar borravaló rendszerről. Én abban a hitben nőttem fel, hogy borravalót akkor illik adni, ha elégedettek vagyunk a kiszolgálással és az étellel, vagy egyáltalán egy szolgáltatással. Persze korai huszas éveimben hamar megtanultam, hogy ha kell, ha nem, akkor is kell adni, mert a pincérek keveset keresnek stb.
És persze leginkább, ha legközelebb is ott szeretném igénybe venni az adott szolgáltatást, akkor jobban teszem, ha adom az áfa és adómentes borravalót, amilyen jellegű bevétel nekem nem jár, de a vendéglátósoknak igen -ezt azért gondolom, mert tíz számlából, jó ha egyen lehet "felszolgálási díjat" kiszámlázva látni. És jó, ez belefér a mi kis közép-kelet európai országunk hagyományvilágába, hisz a fodrász se ad számlát, a kozmetikus sem -miután kifaggattak, hogy nem az APEH-nál dolgozom-e.
DE ami már többedszerre húz fel, az az, hogy amint a külföldi férjemmel, külföldi vendégekkel megyek valahova Budapesten, az a minimum, hogy piros betűkkel rányomdázzák a számlára, hogy "service fee not included"...magyarként még sose kaptam ilyet. A "szörvisz fí" mértéke megadva nincs sose, számlát róla még sose láttam.... Ennél még jobban elámultam azon, hogy az egyik pizzériában, miközben megyünk a pulthoz kártyával fizetni, a férjemnek két pincér is útközben beszól angolul, nagy mosollyal, hogy "dö szörvisz fí iz nat inkludid"...a terminálnál, mielőtt ütné be az összeget a csávó, az is mondja, hogy "mennyit üthetek, mert a szörvisz fí iz nat inklúdid". (Na jó, itt már rákérdeztem, hogy hivatalosan mióta kötelező jellegű borravalót adni? -magyarul, ugyan hiába beszélek hozzájuk magyarul, a pincér társadalom tagjai meg vannak győződve, hogy itt a "gazdag külföldire" kell hatni, a csóró(nak hitt), magyar lány mellette másodlagos a történetben.)
Apósom, anyósom olasz, eljöttek egyszer, amolyan életük utazásaként Budapestre, meglátogatni kisfiúkat, amúgy sose utaznak, étterembe is kb. tíz évente egyszer járnak (ez azért érdekes, mert az olaszok minimum hetente járnak étterembe, szociális helyzettől függetlenül.) Apósom életében először megkísérlt külföldön fizetni, na abból mekkora balhé kerekedett! Anyósom épp beszélt hozzám, férjem telefonon, após meg int a pincérnek, hogy fizetne...azt, hogy a számlát mikor hozták ki, apósom mikor fizetett, az már nekem kimaradt, akkor ugyanis szóltam volna neki, hogy el ne felejtse a kötelező tíz százalékot. És apósom nem adott kötelező tíz százalékot, mivel ő még külföldön nem járt, Olaszországban pedig nem borravalóznak, sőt, inkább az éttermek adnak a végszámlából kedvezményt (kivétel Lignano és Iesolo, mert ott a német túristák már elrontották a vendéglátósokat.) Amit ehhez még hozzá kell tenni, hogy az éttermeik nem drágábbak, mint a budapestiek!
Állunk fel az asztaltól, indulunk el, csávó utánunk üvölt valami földöntúli hangon, hogy "dö szörvíz fíi vóz NAAAAAAAAAT inklúúúúúúúúúúúúúúúúdid". Anyósom, egy kedves, olasz, idős néni (tényleg egy anyósok gyöngye), és apósom, aki ugyancsak egy csöndes átlag olasz bácsi, tág szemekkel néznek -nem mintha értették volna, hogy mit üvöltött angolul, úgyhogy lefordítottam és elmeséltem a problémát...(mindeközben a csávó mégegyszer leüvöltötte a fejünket). Erre a helyre amúgy azért mentünk, mert anyósom olvasta a túrista kalauzban, hogy ez valami szuper speciális hely, amit minden túristának látnia kell...biztos a pincérekre gondoltak.
Nos, ezzel a magatartással három problémám is van 1. a külföldiek nem hülyék, ők is látják, hogy se számla, se az étlapon feltűntetve a so called "szörvíz fí"... szóval tipikus balkáni átverésnek tartják ezt "szörviz fí" mozgalmat 2. a beszólogatós, fejet leüvöltős stílus szerintem abszolut nem fér bele semmilyen kifogásba vagy magyarázatba 3. ha én nem árulhatok semmit számla nélkül, akkor más mért igen???
Tapasztalom, hogy újabban az a magyar hozzáállás, hogy a külföldivel mindent meg lehet tenni, mert az úgyis tele van pénzzel, és úgy kell neki. DE én nem kívánok a magyar hozzáálláshoz csatlakozni, mert szerintem ez egy több szempontból is megkérdejelezhető eljárás. Egész konkrétan undorítónak és kicsinyesnek tartom ezt a módszert, annál is inkább, mert jellemzően nem a kis étteremek pincérei csinálják a cirkuszt, hanem a belvárosiak. Tudom én, hogy meg van ennek a nagy magyarázata: rossz a rendszer, meg az alacsonyak fizetések stb., de akkor is elegem van, hogy éghet a pofám minden alkalommal amikor külföldiekkel vagyok -nem csak, a magyarok által "übergazdag(nak hitt)" nyugatiakkal.
Üdv:
P. Zsuzsanna
kicsimancs 2009.10.02. 10:01:20
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.10.02. 10:01:36
ancsesz 2009.10.02. 10:01:39
Pepin bácsi 2009.10.02. 10:03:32
Tökös Veréb 2009.10.02. 10:04:56
Trójai 2009.10.02. 10:05:04
Nagy cucc. Velem az olaszok ordibáltak mindenhol, amikor voltam olaszo.-ban, de ők így beszélnek alapból, ilyen hangosan. :))
Hózentróger 2009.10.02. 10:05:31
kicsimancs 2009.10.02. 10:06:46
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.10.02. 10:07:05
Én amúgy biztosan túl előítéletes vagyok, de a digó nemzeti karakterrel nem tartom összeegyeztethetőnek, hogy egynéhány ilyen északnyugat-balkáni agyagedény le tudná üvölteni bármelyikük fejét is.
lechero 2009.10.02. 10:08:43
atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2009.10.02. 10:09:38
Pepin bácsi 2009.10.02. 10:11:10
Secnir 2009.10.02. 10:11:33
ott a pont.
Tökös Veréb 2009.10.02. 10:13:34
Pada0ne 2009.10.02. 10:13:59
akikaztmondjákni 2009.10.02. 10:14:32
Szerintem az a gusztustalan,hogy sunyi módon rajta van a számlán a szerviz díj...Nekünk gőzünk nem volt róla és még jattot is adtunk:SNem bírom az olaszokat.Ezen kivűl nehezen hiszem el,hogy bármelyik is csöndes.
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.10.02. 10:15:41
Ha így folytatod, még a saját feleségedet is te akarod meg...
Pada0ne 2009.10.02. 10:16:19
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.10.02. 10:16:42
Pada0ne 2009.10.02. 10:17:40
dr. Aullah 2009.10.02. 10:29:41
Na akkor mégegyszer... borravalót NEM KÖTELEZŐ adni, csak ha elégedettek vagyunk a kiszolgálással és megtehetjük.
Jó sok kommentet várok...
Pada0ne 2009.10.02. 10:31:23
hatesz 2009.10.02. 10:31:34
borravalót meg eltörölni!!!
merta-X 2009.10.02. 10:33:01
Nem túl bonyolult.
Egyébként borravaló mindenhol van. Legalábbis abban a kábé 20 európai országban, ahol én megfordultam.
merta-X 2009.10.02. 10:36:51
M. Péter 2009.10.02. 10:37:46
Alikam 2009.10.02. 10:50:14
Persze ez esetben korrektül adóznak utána, mi ennyivel le vagyunk maradva, de gondolom az amcsi taxisok sem írnak komoly számlákat amikor megkérik őket, hogy tartsák meg az aprót.
A külföldiekkel viszont itt valóban cudarul bánnak.
Jopapa 2009.10.02. 10:52:30
2009.10.02. 10:55:46
az valami ülő vagy fekvő alkalmatosság ?
Pada0ne 2009.10.02. 10:56:14
Szélpörgő 2009.10.02. 11:00:01
Nát inkúdid? Akkor inkúdold. Ja! Nincs jogod felszámolni érte pénzt? Akkor kussolj. Van jogod? Akkor írd oda.
Amúgy garantált színvonal emelő hatás: Ha ízlett az étel, mondd a pincérnek, hogy fizetsz egyet a szakácsnak a kedvenc italából. :)
Bejgli 2009.10.02. 11:00:26
buvarpocok 2009.10.02. 11:01:23
Amúgy meg egyre selejtebbek a pincérek úgy vettem észre.
Tökös Veréb 2009.10.02. 11:05:10
anarcho78 2009.10.02. 11:07:56
párom is évekig dolgozott sörözőben, étteremben, én mégsem adok borravalót soha. miért adnék? én se kapok a munkámért senkitől pluszt pénzt, mint amennyit a szerződésben lefektetek.
Layosh 2009.10.02. 11:10:14
Trójai 2009.10.02. 11:12:26
Hát kedves posztoló, a következőket mondanám neked:
1. Mi nem tehetünk róla, hogy a belvárosi éttermek pincérei telhetetlenek. Ez van.
2. Ne menj oda, én sem járok étterembe, mégis élek. Gyorskajáldában nem kell borravalót adni, ha helyben eszitek. Ha senki nem járna ilyen szar helyekre mint az említett, bezárnának.
3. Nem az a lényeg, kinek mennyi pénze van, a magyarokat ugyanúgy le akarják húzni, mint a külföldieket, nyugodj meg.
4. Minden országban szoktak borravalót adni...
5. Nem vagyok gazdag, de ha 10 évben egyszer rászánom a pénzt, hogy étterembe menjek a családommal, valamilyen alkalom miatt, akkor a 10-20-30 ezer ft-os számla után nem a 2-5száz forintos borravalón fogok szarozni.
6. Nem kell ennyire osztani az észt, meg hirdetni az igét, hogy "bezzeg mi magyarok nem tudunk viselkedni"...Főleg ha olyan stílusban írod, hogy "ti magyarok". Te is magyar vagy bazmeg.
Sokunk élt már külföldön, vagy most is ott él. Tudjuk, hogy más országokban "hogyan fogasztják" a fogyasztói társadalmat. És a különbséget is pontosan tudjuk kis hazánk és a világ közt.
Én éltem már 2 másik országban is, ott is elvárják a borravalót. Igaz nem ordibáltak velem, ha nem adtam, de nem is volt olyan, hogy ne adtam volna.
7. Ha jattolsz a fodrásznak, nem azért jattolsz, mert megcsinálta a frizurádat, hanem mert kibeszélted vele magánéleted apró cseprő gondjait. Vagy ha nem, akkor is beszélgetett veled amíg csinálta a hajad, nem hagyta hogy unatkozz. Nem pedig néma csendben csak "tette a dolgát". Végül is, hajvágásért jöttél...csak azzal tartozik neked, nem kell beszélgetnie.
Nem robotok vagyunk, hanem emberek. pl Ha minden nap egy törzshelyen iszom meg a reggeli kávémat, egy idő után biztos ismerősöm lesz a felszolgáló is, meg a pénztárost is. Persze ekkor már nem jattal fejezem ki, ha kedvesek voltak velem, hanem másképp. De amíg nem ismere m őket, addig a jattal tudom ezt kifejezni.
8. "1. a külföldiek nem hülyék, ők is látják, hogy se számla, se az étlapon feltűntetve a so called "szörvíz fí""
Megnyugtatlak, hogy a magyarok sem hülyék, nem csak a külföldiek...
9. Az esettel kapcsolatban meg annyit jegyeznék meg, hogy én pl az én kedves külföldi rokonaimnak biztos saját kezűleg főznék valami magyar kaját. Halászlevet, vagy egyebet. Először is azért, mert a saját főzt nem ugyanaz, amit az étteremben adnak. Egy külföldinek mindig az orra alá nyomják a gulyást, meg a gundelpalacsintát, pedig 1000 másik magyar kaja van.
Másodszor, pedig ha te főzöl a vendégeidre, azzal azt érezteted velük, hogy figyelsz rájuk, törődsz velük, stb.
Ok, megértem, hogy nem volt időd főzni, ezért mentetek étterembe.
10 Nem értem, hogyha a kedves após és anyós a TE vendéged (ti vendégeitek) és mindketten az anyósok és apósok gyöngyszemei, akkor miért ők fizetik a számlát???? Nem nektek kéne? Már bocs.
Különben a régi magyar szokások szerint, mindig a fiatal férfiember fizet az asztalnál, még akkor is, ha más pénzéből. De neki kell egyenlítenie a számlát.
11. A férjed meg állt mint egy fasz, miközben te fordítottad az apósodnak, hogy mit ordibál a pincér?
12. Tényleg ki volt írva hogy szervíz fí, not inklúdid....Szal igazuk volt.
13. Nem azért ordibáltak, mert már pár méterrel arrébb jártatok? Mert nem hiszem el, hogy csak úgy random elkezdenek ordítani bárkivel közelről.
14. Tök mindegy, hogy Olaszországban hogy van, ne magyarázzad már, ez itt MAGYARORSZÁG, és ITT MÁSKÉNT VAN.
NEKTEK KELLETT VOLNA elmesélnetek a kedves apósnak, hogy az itteni szokások mik...pl hogy adni kell jattot, mert itt nincsen benne az árban...
De kb a világ 20 másik országában szerintem ugyanúgy szóltak volna, hogy "figyi, ki van írva, hogy szervíz fí not inklúdid, de semmi gond, lehet nem vetted észre, ezért szólok."
Ennyi.
Ficak 2009.10.02. 11:13:59
Belvárosi irodai dolgozóként rendszeresn újabb helyeket kell találnunk, ahol ebédelhetünk, mert válság ide/oda lassan de biztosan emelkednek az árak. Az 1,400- 1,500 Ft-os a'lacart pedig már az ingerküszöbömön túl van. Itt az egyik belvárosi étteremben egész véletlenül ráakadtunk egy egész kedvező árú heti menüre kb. 4 levesből 4 főételből és 3 salátáből egy-egy fogás szabadon választható potom 900 forintért.
Na egy ilyen lehetőséget kipróbálva be is mentünk. Az étterem tényleg nagyon kulturált, tiszta, izléses a pincérek udvariasak, segítőkészek. Miután megkérdezte a pincér, hogy menükártyából választunk-e, külön kérés nélkül kihozott nekünk egy-egy pohár limonádét (első meglepi).Őszintén szólva, a homáros hozzászólások rendszeres olvasgatása után nagyon jól éreztem magam. A meglepetés sorozatnak koránt sem volt vége, a főétel+sali után ajándék desszert is volt (második meglepetés). Azóta rendszeres elégedett vendégeik vagyunk. :-)
Hát ilyen is van....
Trójai 2009.10.02. 11:17:25
Mert én felértem ésszel, hogy nem otthon vagyok, hanem máshol, nekem kell alkalmazkodni az ottani szokásokhoz.
McKelek 2009.10.02. 11:18:48
staropramen 2009.10.02. 11:22:29
Azt hiszem Sztrovacsek , hogy neked valamilféle benzinkutas komplexusod van.
Akarsz róla beszélni?
elwood 2009.10.02. 11:23:45
szomorodjon meg az ilyen pincér
not included, hát nem includ-olták, jól tették
Tökös Veréb 2009.10.02. 11:25:40
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 11:26:16
eszteranyu 2009.10.02. 11:28:55
Mogyoró007 2009.10.02. 11:31:32
akikaztmondjákni 2009.10.02. 11:32:37
Barátném:)
De amugy ott még tényleg nem jártam:)Ott folyton jódliznak?:)
Ez a borravaló téma folyton terítéken van...ez kb. olyan,mint az,hogy én sokáig dolgoztam kereskedelemben,de szép lett volna ha kérek egy pl. kétszázast azért ha kihozok a raktárból egy doboz cipöt...Vagy nem?:)
kriszur 2009.10.02. 11:32:38
Ez egy nagy baromságsorozat amit írtál. Az az igazság, hogy a magyarok 80%-a dél-alalbán szinten van erkölcsileg, szellemileg. Én például ha külföldre utazok, akkor mindig olyan helyre megyek, ahol nincs magyar tömegturizmus, mert engem ne az átlagmagyar söpredék alapján ítéljenek meg.
A borravalót nem feltétlenül várják el Európában, sőt, például Skóciában győzködni kellett a tulajdonost, hogy fogadja már el az 3 fontot, amit hozzácsaptunk a számlához -hozzá kell tennem, kifogástalan minőségű skót lazacot és skót báránycombot kaptunk-!
Hasonló a hozzáállás a Angliában és Skandináviában is.
De a szegényebb délen is megesett már velünk nem egyszer, hogy nem akarták elfogadni a borravalót, amikor elfogadták, ingyen koktélt kapott mindenki -Horvátországban, Görögországban is-.
Az olaszországi éttermi árak tényleg tűrhetőek, de én azt tapasztaltam, hogy nem várják el, de elfogadják a borravalót, tehát arrafelé se ismeretlen.
Egyébként jobban jár mindenki, ha otthon főz -már aki tud-, mert a magyar vendéglátás nem "vendéglátás", hanem undorító lehúzás sokszor. Gyenge minőségű ételek -már az alapanyagok is szarok általában, a marhahúst nem érlelik, itt a mesében van csak alap 10 unciás alapadag marhasülteknél stb.- drágán, undorító szervizzel. Én egyébként soha nem megyek Magyarországra nyaralni -legalább 10 éve-, inkább külföldön költöm el a pénzemet, mert ott kapok is érte "valamit".
Editor Bob 2009.10.02. 11:34:03
Ficak 2009.10.02. 11:35:10
"Fogyasztóvédelmi Felügyelet, névtelen bejelentés. Garantált kiszállás. Én rendszeresen használom. Való igaz meg ismernek ha visszamész, kettő után olyan udvariasak mint a puli kutya a gulyásnak a hortobágyi rónán. Mindenkinek javaslom."
Hát én a helyedben ott nem ennék semmit.....
a többit erről megtartom magamnak.
Kobe 2009.10.02. 11:38:08
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 11:51:30
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 11:52:36
Trójai 2009.10.02. 11:55:14
Ja miért is? Mert nekem más a véleményem mint neked? A kulturált vitatkozást meg az érvek ütköztetését ugyanúgy meg kéne tanulni. Nem pedig mocskolódni meg a másikat leszólni és személyeskedni...mondjuk nem engem minősít a hozzászólásod. Meg meg kéne tanulni, hogy másnak lehet más véleménye, mint nekünk...
Szóval: fogalmazd át kicsit kuturáltabbra légyszi, ha szeretnéd hogy érdemben válaszoljak rá.
Tökös Veréb 2009.10.02. 11:57:25
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 11:59:21
Matiz Papa (törölt) 2009.10.02. 11:59:53
dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.10.02. 12:01:14
Trójai 2009.10.02. 12:02:26
NORMÁLIS VAGY??? Olvasgasd át akkor mégegyszer légyszi... Véres szemmel? Ne röhögtess...
Ha emlékezeted nem csal, akkor én azt írtam ugye annál a témánál, hogy én szoktam adni (mindig adtam) jattot, legalább egy 50-est még ha nem is voltam pénzzel eleresztve. De az gyorskajánál van.
Ja és azt is írtam ott "véres szemmel" hogyha késik a kaja, vagy hideg, akkor nem adok egy petákot sem. Meg tudod nézni, nem volt oylan régen az a poszt.
A jattot tényleg nem kötelező adni GYORSKAJÁNÁL. Tudod miért? Mert ott az van a papírra írva, hogy a kiszállítás INGYENES.
Viszont ha ki van írva, hogy az ár nem tartalmazza a kiszállítást, a felszolgálást, vagy egybet, akkor KELL ADNI.
Érted ugye, mi a különbség?
És nem kéne tahónak lenned, csak úgy passzióból. Főleg akkor nem, ha rosszul emlékszel. ;)
Ja és legutóbb 1 éve jártam étteremben, akkor nem adtam jattot, mert koszos volt a villa, (másikat kértem) és szar volt a leves. Nem írtam panaszkönyvbe, viszont nem kaptak jattot. Nem is kérdeztek rá, hogy miért nem. Hát ennyi.
Trójai 2009.10.02. 12:03:46
Ne próbálkozz, láttam már, hogy szálltok rá a havaroddal csak úgy random itt pár emberre...
Persze lehet próbálkozni :)
Tökös Veréb 2009.10.02. 12:05:04
most már ne haragudj, meg de nem fogom pontról pontra kielemezni a kismondókádat!
Trójai 2009.10.02. 12:05:11
Trójai 2009.10.02. 12:10:03
Amúgy kommentelhetnél a témához is, nem feltétlen azt kéne nézni, hogy most kinek tudsz bunkón beszólni egyet.
Troll. :)
Mogyoró007 2009.10.02. 12:11:12
PointeDuLac (törölt) 2009.10.02. 12:11:17
indapasssucks 2009.10.02. 12:11:36
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 12:12:02
Tökös Veréb 2009.10.02. 12:12:44
Szia Troll én Fulzsenszió vagyok! :)
ertzuiop 2009.10.02. 12:15:52
A magyar pincérek nem annyira kreatívak, hogy ezt maguktól találták volna ki...
kriszur 2009.10.02. 12:16:55
Hol a nagy kulturáltságod, itt: "11. A férjed meg állt mint egy fasz, miközben te fordítottad az apósodnak, hogy mit ordibál a pincér?"?
Hülyeségeket írogatsz, ráadásul flegmán, aztán meg sírsz!
A kurva ne visítson, ha basszák!:) Bár gondolhattam volna a "Trojai" nickről, hogy valami análmániás hisztérikával van dolgom!:P
Ezekiel 25,17 2009.10.02. 12:18:48
MI az, hogy egy faszom pincér üvölt a vendéggel, rontja az ország jó hírét, mert nem adott borravalót neki? Miért KÖTELEZŐ?
Legközelebb legyen kurva rendes, figyeljen és akkor kap majd esetleg borravalót. Én olyan helyen dolgozom, hogy lehetek bármilyen kurva rendes nem kapok borravalót, mert ott nincs. És akkor mi van?
Amúgy is ezt külföldi-lehúzós magyar mentalitást nagyon durva büntetésekkel ki kellene irtani, mert szégyen. Szlovákiában még sosem találkoztam ilyennel, pedig az sem NY-Európa.
Németországban vagy Belgiumban vagy bárhol máshol, olyat hallani, hogy egy pincér leüvölt egy vendéget elképzelhetetlen...
Trójai 2009.10.02. 12:19:34
Ha pedig lusta vagy visszaolvasni, mégis _határozottan_ állítasz valamit, pl arról hogy én mit írtam pár poszttal korábban, akkor ne csodálkozz hogy nekem nem tetszik, ha valótlant állítasz, vagy ha olyan véleményt adsz a számba, amit sosem írtam le..
Szóval ez itt egy kicsit sántít. Vagy biztos vagy valamiben, vagy nem vagy lusta utánanézni, különben könnyen pofáraeshetsz, vagy esetleg mások rossz néven veszik a pontatlanságod.
Ja, és nem gázoltál a lelkivilágomba, edzett vagyok. :)))
Amúgy nem akarok veszekedni, szóval maradjunk a témánál...
dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.10.02. 12:21:21
flea 2009.10.02. 12:23:00
Békávé 2009.10.02. 12:24:03
Amerikában pl a számlán feltüntetik, pl:
Good - 10%
Perfect - 12%
Excellent - 15%
S erre gondosan fel is hívják az ember figyelmét.
Amúgy szerintem is faszság ez a borravalózás, de mindenhol így van a világban. Álnaívság ezt úgy kezelni mintha csak a bunkó magyaroknál lenne így.
Trójai 2009.10.02. 12:24:13
Előszor is, férfi vagyok, nem nő. :D
Másodjára, azért használtam "csúnya kifejezést", mert pl én nem tűrném, ha az én apósommal , sőt apámmal bárki is ordítana...Szóval csak az értetlenséggel vegyes csodálkozás intenzív ereje váltotta ki belőlem a nem irodalmi megfogalmazást. :)
Amúgy te is hülyeségeket írsz, én mégis tolerálom. :P
A kurva meg...az szerintem a posztoló. Aki belvárosi étterembe megy, ráadásul egy puccos helyre, az ne sírjon, ha kérnek tőle borravalót. Főleg ha fel is van tüntetve, hogy a felszolgálás díja nincs benne az árban.
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 12:25:08
Mogyoró007 2009.10.02. 12:25:39
Sok helyen van úgy (állítólag), hogy a pincérnek nincs fizuja, vagy csak kevés, és a jattot viheti haza.
Ha nálam dolgozna ilyen pincér, akkora takróssal indítanám útnak kifelé az étteremből, hogy 6 hétig körbejárna.
Troja, te meg nyílegyenesen mentél a balegyenesek elé. Kizárólag a te stílusod volt bicskanyitogató, az irományod ellentmondásos, és végképp hülye része, hogy otthon főzzön a pereputtyra a csaj.
Up to you, főzzél otthon (nem az asszonyra hagyni). De nekünk azért add meg a jogot, hogy fine dining helyre menjünk inkább ünnepelni, mert az alapvetően megadja egy összejövetel nívóját. Ráadásul nincs senkinek olaj és hagymaszaga.
A gyorskajáldát meg meghagyjuk neked mondjuk a lakodalmadra.
Birqa · http://bircaman.freeblog.hu/ 2009.10.02. 12:25:46
Trójai 2009.10.02. 12:26:25
az egyet nem értést kötekedés nélkül is lehet közölni...Bár ez neked harmadjára sem sikerült. :))
Szia fulzsenzió, én Trójai vagyok! :) De ha Troll lennék, akkor te minimum egy Ogre vagy. :D
DG 2009.10.02. 12:27:22
Elolvastam a hosszu kommentedet es a sok frocsogest, de nem ertem, hogy:
- ha 11:12 kor meg azt irod, hogy mindenhol adnak borravalot, akkor 5 perccel utana miert azt irod, hogy ha uj helyre mesz, megkerdezed az ismerosod a szokasokrol ( borravalo ugyben is). Hiszen Te mar tudod elore.
- miert kell kioktatni a posztolot, hogy inkabb fozzon otthon. Ez nem csak okoska volt, de bunko is. Respekt!
- ha nem jott volna le, itt az uvoltozessel volt gond (nem a jattolassal), amit lassunk be, nem lehet (es szabad) toleralni.
Amolyan rosszmaju okoskodo hozzaszolas volt. De a hatasa mindenkepp megvan, hogy mindenki valaszolgat Neked, te meg irhatsz, es irhatsz, es irhatsz (mert azt latom, szeretsz). :)
gLes 2009.10.02. 12:29:19
Trójai 2009.10.02. 12:29:50
Aquila non captat muscas.
Hegyirablo 2009.10.02. 12:29:57
Trójai 2009.10.02. 12:31:05
Ha a többi dolgot nem érted, arről nem tehetek. :)
gLes 2009.10.02. 12:32:29
Trójai 2009.10.02. 12:32:31
Az üvöltözést pedig erősen szkeptikusan fogadom...
A rosszájúskodásodra meg nem vagyok vevő...
Mogyoró007 2009.10.02. 12:32:49
Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2009.10.02. 12:34:22
"A borravalót bunkón kérik a pincérek, és még szóvá is teszik. Ez ultragáz.
De igazából csak el akartam mondani mindenkinek, hogy nekem olasz férjem van, neked meg nincs. Van továbbá sommás véleményem mindenről (pl. közép-kelet európai országunk hagyományvilágáról, nem mintha a világon 10 országból 2-ben számlát adnának a borravalóról), és főleg irdatlan szófosásom."
feltételes reflex 2009.10.02. 12:35:43
ennyi, szevasz.
Trójai 2009.10.02. 12:37:23
Ha nekem írsz, írhatnád válaszkommentben pls.
Szövegérétsed látom hiányos...nem baj, fusd át mégegyszer...
Nem azt írtam, hogy főzzön otthon a csaj, hanem azt, hogy én azt csinálnám. (ja képzeld tudok főzni és szoktam)
Ja és olvasgasd el utána azt a mondatot, hogy "megértem hogy nem volt ideje főzni, ezért mentek étterembe"
Ja ezt senki nem akarja észrevenni, csak azokat a részeket akarja észrevenni, amelyik neki tetszik. Aztán részinfók alapján beszólogatni meg osztani az észt.
A többi részre ugyanez vonatkozik, próbáld meg értelmezni. De ne úgy, ahogy te akarod, hanem ahogy le van írva.
És nem gondolnám hogy bicskanyitogató lett volna a kommentben, ellentben a tájparaszt fogalmazású válaszkommentek igencsak megvilágítják a netfelhasználók széles spektrumát...
Tökös Veréb 2009.10.02. 12:39:36
pedig én csak 3x szóltam hozzá, a többiek meg elég szépen leosztották az arcát nélkülem is!
hmmm...
kriszur 2009.10.02. 12:40:09
Férfinek azért nem neveznélek, maximum elsődleges és másodlagos hím nemi jelleggel rendelkező erősen feminim beütésű véglénynek -ha finoman akarom kifejezni magam, nehogy a kisebbségvédelmi ombudsman megszóljon-.
Én veled ellentétben konkrét, megtörtént példákat hoztam fel.
Hogy ebben a bunkó országban nemcsak, hogy elvárják, de ki is követelik -általában- a számlán nem megjelenő szervizdíjat ez sajnos a magyarokról, a magyar vendéglátásról ad ki szegénységi bizonyítványt.
Ha felétek az a divat, hogy a általában a szoba sarkába szartok, az még nem iránymutató, nem feltétlenül követendő egy européer embernek.
A borravaló -bárhogy is hívják- nem jár, hanem adható, a számlán megjelenő összeg a "szerződéses összeg".
Amúgy én is kíváncsi lennék, hogy merre jártál már, milyen benyomásaid voltak -a fejeden történteken kívül- külföldön, mert a szlovák bevásárló körutad után úgy adod elő magad, mint egy tapasztalt világjáró.
sapuh 2009.10.02. 12:40:38
@akikaztmondjákni: Lignanót hagyjuk, ahogy ez a posztban is benne volt.
Éppen azért nem adnak, mert nem gondolják, hogy extra "szolgáltatás" lenne, ha kedves és figyelmes velük a pincér. Nahát, vajon ez nem a munkája része?
Egyébként valóban ott a lehetőség, hogy az étterem felszolgálási díjat/ service charge-ot/ copertát írjon a számlához (persze ezt előre kötelesek feltüntetni az étlapon), de valahogy nem szeretik ezt a lehetőséget, mert adózni kellene utána. Mert a a kedves vendéglátós nem szereti befiztni az alkalmazottai után a járulékokat, inkább arra számít, hogy majd a vendégek adómentes pluszjövedelmet biztosítanak nekik.
Mot jövök rá, lehet ám, hogy Trojai nem hülye, hanem csak nagyon jószívű, ezért aki úgy érzi, keveset keres, az nyugodtan írhat neki, és ő kiegészíti azt a kis pénzt némi adómentes 10 %-kal. Cserébe kedvesnek kell lenni vele, esetleg beszélgetni, ahogy a fodrásza szokott.
Birqa · http://bircaman.freeblog.hu/ 2009.10.02. 12:42:36
Trójai 2009.10.02. 12:43:39
szevasz
Gonosz Nyuszi 2009.10.02. 12:43:57
Ha én elutazok egy másik országba, akkor tájékozódom az ottani szokásokról, akár az ismerősömtől is.
Hogy hogyan viselkedjek, mit kell tudni a vendéglátásról ( ha már meg akarok látogatni egy ilyen helyet ), stb...
Persze, én csak egy primitív, jurtában lakó suttyó magyar vagyok.
Mogyoró007 2009.10.02. 12:44:21
Nyilván, csak úgy érdekességképpen említetted meg az otthon főzést. Jajj ne haragudj, már látom. Nem is ide tartozik ez, hiszen nem ezért írtad, csak úgy. Azt viszont nem látom, hogy hol írtam, hogy nem tudsz főzni... Isten bizony keresem...
Én kérek elnézést, hiszen csak akkor megy az étterembe, ha nincs ideje főzni. Más oka nincs és kész. Kezeimet tördelem, nem is tudom hogy tehetném jóvá, hogy mást gondoltam.
Most látom, van a polcomon egy értelmező szótár. Gyorsan kiolvasom, aztán elküldöm neked is....
Békávé 2009.10.02. 12:45:18
sapuh 2009.10.02. 12:46:21
Ilyenkor biztos, hogy nem adok borravalót, persze már nem egyszer próbáltak öt forintosokban visszaadni.
JohnWatt · http://allas.dolgok.com 2009.10.02. 12:46:23
Trójai 2009.10.02. 12:51:25
Én sem szeretem a jattrendszert. De mindig adok egy keveset, ha elégedett voltam, ha meg nem, hát nem kapnak, de ezt is írtam.
TI tényleg nem értitek a különbséget???
Borravalót NEM KÖTELEZŐ adni, de ha ki van írva, hogy NINCS BEÉPÍTVE A FELSZOLGÁLÁS ÁRA AZ KAJA ÁRÁBA, akkor KELL ADNI. Nem értitek?
Amerikában is így van, ott sincs beépítve a kaja /pia árába, mint nálunk a legtöbb helyen, hanem elégedettség alapján fizetsz valamennyit.
Puccos étteremben sem kell borravalót adni, de ILLIK, persze nem akkor ha szemét volt a pincér.
U.ez gyorskajánál, ha kihozzák házhoz, de amúgy ingyenes a házhozszállítás, adHATsz borravalót, ha gyorsan kihozták, vagy felmászott vele az 5.-re. Ha hideg a kaja, akkor nem kell adni semmit.
És szarom le, akár azt is, ha olaszországban visszadják a pénzed feléd, miután megetted a kaját, meg azt is, hogy a kedves posztoló anyósa meg apósa azok gyöngyszemek, meg hogy aző férje milyen gazdag. Na ez húzott fel engem!
Aki akarja megérti, aki meg nem akarja megérteni, az eztán se fogja.
dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.10.02. 12:51:56
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.02. 12:52:43
Rossz ötlet volt, de sosem fogja megtudni. Ha nem írta volna rá, kapott volna, mert nem volt sok baj a kiszolgálással. Ez viszont komoly baj volt, és nem volt kedvem adni neki.
Pincérek, ne követeljétek az ajándékot!
Birqa · http://bircaman.freeblog.hu/ 2009.10.02. 12:54:23
A magyar turista pont az ellenkezője ennek...
Egyébként a japán turista az aki tényleg tanulmányozza a helyi szokást és betartja. Pl. a japán csoport budapesti étteremben 23450 Ft számla után átad a pincérnek pontosan kiszámolva 2345 Ft-ot, ugyanis azt hallották, hogy 10 % borravaló a szokás. Ez nem vicc.
Trójai 2009.10.02. 12:55:02
Nem kell gúnyoldóni, csak rendesen el kéne olvasni egy kommentet mielőtt reagálsz rá, nem csak átfutni.
Ha nem válaszkommentben írod, nem biztos hogy az illető elfogja olvasni akinek szól, ezzel csak ez a baj.
Amúgy kiolvashatnál más könyvet is, nem csak az értelmező szótárt...
feltételes reflex 2009.10.02. 12:55:14
jaaa, akkor most mi haverok vagyunk? ez gyorsan ment!;DD
piszkálja a fene, ezt még bottal se, miután ismeretlenül simán lekurváz egy nőt.
de biztos mazochista, ezért többet hozzá se szólok :)
elwood 2009.10.02. 12:55:27
Pincérek fillérre visszaadnak, otthagyják a blokkal együtt egy kis tányéron. Ha akarsz hagysz belőle mikor elmész. Nem láttam, hogy üvöltöznének ha egy tudatlan külföldi zsebrevágja.
Török birodalom:
Hordár felviszi bőröndöt. Elköszönök. Vár. Elköszönök. Vár. Tartogatja a markát.
Nézem, tud-e visszaadni 50 Euroból mert csak ilyen címletek voltak mikor érkeztünk, nem tud. Adjak-e forintot mert az volt. Azt mondta azt nem lehet.
Aztán feladta.
Lehet hogy aztám üvöltött is, de nem előttem, így azt már nem hallottam.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.02. 12:56:55
Nem gyorskajánál: ha a kihozott étel hideg, ha kilötyögtette, ha nem kérdezi meg az üres poharak láttán, hogy hozhat -e még egyet, ha hagyja az asztalon megszáradni az üres tányérokat, ha nem képes az elôétel elfogyasztását megvárni a fôétel kihozásával, ha koszos a körme, ha koszos a ruhája.
Ezek bármelyike, pláne halmozottan azt mutatja, hogy leszarja a munkáját, és mivel az én kiszolgálásom a munkája, leszar engem. Ezt bizony nem fogom honorálni pénzzel.
efhábé 2009.10.02. 12:59:11
No én ezért speciel én kérnék inkább 10% engedményt. A fasz kiváncsi a tegnapi sorozatra, focimeccsre, épp aktuális bűnügyre, "az utca hangja" stílusban. Nem beszélgetni, hanem hajat vágatni megyek, hadd zsibbadjak már fél órát, pláne, hogy kellemes fejmasszázzsal kezd, aztán meg kellemes meleg fuvallattal végez. Ideális lazítási, pihenési lehetőség lenne, ha nem beszélnének közben hülyeségeket.
Mogyoró007 2009.10.02. 12:59:36
Ahol ki van írva, hogy a szervíz ára nincs beépítve a számla végösszegébe, ott SEM KELL jattot adni, mert a jatt önmagában nem hivatalos tétel. Próbáld meg felfogni.
Amúgy engem nem zavar, hogy a posztolónak bejött az élet az olasz férjjel. Gratulálok neki, örülök neki, magamnak is hasonlókat kívánok.
Neked meg egy jó nagy adag orbáncfű teát. Komolyan.
bátor Sir Robin 2009.10.02. 12:59:39
flea 2009.10.02. 13:00:06
Arról meg, hogy "ennyi csököttet együtt", egy vicc jutott eszembe.
Arc megy az autópályán, hallgatja a rádiót.
Bemondják: "Figyelem, az M7-esen egy őrült a forgalommal szemben vezet!"
Mire emberünk: "Mit egy? Az ÖSSZES!!!"
dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.10.02. 13:00:39
Egyszer a medve írt ilyesmit egy fecnire a vadásznak.
Miután berántotta a bokorba, mert a vadász össze-vissza lövöldözött.
Meg mondott is neki valamit, de azt nem értettem.
elwood 2009.10.02. 13:00:50
Trójai 2009.10.02. 13:01:15
unknown_soldier 2009.10.02. 13:02:40
Trójai 2009.10.02. 13:03:30
De mit nem lehet azon érteni, hogy vannak éttermek ahol be van építve a kaja árába a kiszolgálás, meg vannak helyek, ahol nem? Ahol nincs beépítve,ott külön kell érte fizetni a pincérnek (Elégedettség alapján), de ez nem egyenlő a jattal. Akár rajta van a számlán, akár nem, az az ember abból a pénzből él.
Nem értem mit kell felháborodni azon, hogy megjegyezték, hogy nincs az árban a service. (ezt is írtam a hosszúkommentem végén)
Ja hogy kiabált...hát ezzel bizony szkeptikus vagyok, hogy ki mennyire kiabált, meg az tényleg úgy volt e.
A posztíró amúgy az egész jattrendszer meg magyar éttermek miatt írt, meg hogy neki mennyire ég a pofája magyaroroszágon.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.02. 13:05:55
however.
el kellene gondolkodni azon, hogyan jutottunk el idáig. hogy a "nyugat" pökhnedi arroganciájára miért ez a magyarok válasza. hogy ennek az éremnek is két oldala van. hogy az úgynevezett nyugat évszázadokon át kizsákmányolt mindenki mást, a fene nagy jólétüket a világ többi részén élő nyomorultaknak köszönhetik, most meg idejönnek verni a nyálukat, és nyaljuk fényesre a seggüket? hát, elvileg igen. akinek nincs gusztusa hozzá, ne nyisson éttermet. de azért még gondolkodni szabad.
Trójai 2009.10.02. 13:06:01
Gondolom vagy vagy 17 -18 éves. De majd megtanulod, hogy mások véleményét is érdemes meghallgatni, és nem te szartad a spanyolviaszt.
ÉRdemes vitához a másikra is figyelni kéne, nem csak a saját álláspontodat szajkózni. Na ez a bibi
Mogyoró007 2009.10.02. 13:06:37
kriszur 2009.10.02. 13:07:26
Sikíts hímringyó!:P
Elárulom neked, nem kell adni szervizdíjat, ugyanis a "szerződéses összeg" megegyezik a számlán szereplő összeggel.
A magyar árak -főleg Budapesten- így is irreálisan magasak a szolgáltatás minőségéhez képest, beleértve a kiadott étel mennyiségét, az alapanyagok minőségét, a felszolgálás szintjét stb.-
Az más kérdés, hogy vannak olyan helyek, ahol a pincérek jobbára a borravalóból élnek, de akkor sincs joguk követelni. Egyébként én is csak akkor adok borravalót, ha megfelelő az étel ára, az étel minősége és a felszolgálás.
Nem tudom, mit szólnál, ha a Tescoban húzná a száját a madamka, hogy nem adsz neki borravalót, pedig ő megdolgozott érte, meg a bére is alacsony.:)
Akkora ostoba végmagyar vagy, hogy halálod után kitömnek, s a Természettani Múzeumban fognak mutogatni, mint az Alius Hungaricus Ostobicus kitűnő példányát.
Mogyoró007 2009.10.02. 13:07:56
Trójai 2009.10.02. 13:08:29
mxplanet 2009.10.02. 13:09:08
elkerulheto ez a problema mindket fel reszerol.
Netuddki. 2009.10.02. 13:09:16
Bammeg! Legalább a fáradtságot vetted, hogy beírj a panaszkönyvbe? Vagy bejelentsd valami felügyeleti szervnél?
Neeeem? Na ezért éghet a képed, mert amíg senki nem tesz ellene, addig ez így is marad.
Birka nép a magyar!
kispestipeti 2009.10.02. 13:09:29
kérdezik a szervíz fíért harcolgató picért; hol dolgozol? az eladó étteremben. ügyes! (bocs, sikeres!)
Jack__Bauer 2009.10.02. 13:10:18
AlulírottFentemlített 2009.10.02. 13:10:32
Sakk, matt, jatt
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.02. 13:12:43
Mogyoró007 2009.10.02. 13:13:00
A borravaló kultúra a kerekítésekből, az aprót nem kéremekből, és elégedettségkifejezésből nőtt ki.
De ez attól még nem hivatalos összeg. Nem jár. Nem kötelező. Nem kell. Aki akar adni adja, aki nem az meg nem. Ne a vevő fizesse már meg a tulaj zsugoriságát, hogy nem fizeti meg a pinséreit, vagy ostobán vezeti a helyet és kevés a nyeresége. Satöbbi.
elwood 2009.10.02. 13:15:18
gondolom a picérnlakban ki van írva, hogy ha nem kap jattot akkor KELL KIABÁLNI.
trash E46 2009.10.02. 13:15:21
Trójai 2009.10.02. 13:15:41
És nem csak nálunk szokás a jatt adás.
Beszéhetsz szerződéses összegről, meg arról hogy "nem vagy köteles fizetni" de már évszázadok óta szokás jattot adni a kávézókban, meg éttermekben.
Nem kötelező, de szokás.
Az tényleg baj, hogy mostanában ELVÁRJÁK a pincérek.
dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.10.02. 13:15:41
De valami ilyesmi.
Mondjuk a vadász elég bágyadtnak tűnt.
Az nem derült ki, h elégedett volt-e a szolgáltatással.
efhábé 2009.10.02. 13:16:13
Ebben a beszélgetés/nem beszélgetés témában a taxisok többsége profi, nagyon érzik, mikor kell kussolni és mikor beszélgetni. Talán be kéne íratni hozzájuk a fodrászokat/manikűrösöket továbbképzésre :D
kriszur 2009.10.02. 13:16:20
Tisztelt Hisztérik(a)!
Teljesen félreértetted a jelenséget felhozó hölgy írását. Ő csak jelezte, hogy a hírhedt magyar vendéglátás világában miként bánnak a külföldi vendégekkel, főleg akkor, ha jómódúnak tűnnek. A hölgy írásában nem találtam semmi kivetnivalót. Sajnos reális képet ad a szomorú magyar valóságról.
Amúgy tényleg számolj be már arról, hogy merre jártál Európában, ha már ennyire osztod az észt, hogy máshol milyen szokások vannak!
mxplanet 2009.10.02. 13:16:22
pluszban 12.5% service charge
wagabound 2009.10.02. 13:16:24
Pecséttörő 2009.10.02. 13:16:32
Kedves Trójai! A legnagyobb tisztelettel együtt sem értek veled egyet :)
Nem hiszem, hogy bárki azt állítaná, hogy a magyarok ab ovo balkáni bunkók. Azt viszont sajnos nem lehet nem észrevenni, ahogy a társadalom az utóbbi időkben balkanizálódik. Kilépek az utcára (Zugló, jobb környék) és a szomszéd bácsi egy szál alsógatyában mossa a Suzukit. Mindene kilóg. Miért? Ezt látja a tévében is nem? Mondjuk ez csak egy példa, a szemérmesség, az önmagunk iránti igényesség és a tapintat teljes leépüléséről. Órákig lehetne sorolni a hasonló helyzeteket, a közlekedéstől kezdve az ebtartásig.
Az hogy a pincér ótvar bunkó módon beugat a külföldinek, sok embernek már természetes vagy elnézhető. Úgy tűnik, Neked is. Ezzel együtt van olyan ember is, így a posztoló, akinek meg ég az arca ilyen esetben a külföldiek előtt.
További szép napot.
pityke8 2009.10.02. 13:16:54
Én átlagmagyarnak tartom magam,de hogy söpredék lennék...nem hiszem.
Még van pofád ezek után bárkit véglénynek nevezni,te macskanadrág?
elwood 2009.10.02. 13:17:06
Akkor a koldusnak is kell adni mindig ! Figyelem, neki ez a megélhetése.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.02. 13:17:10
egyszerűen nem ismer határt a pénzéhességük, és azért a pár euróért egy egész nemzetet képesek lejáratni.
hiába gyönyörű Prága, ezek miatt nem sok kedvem van visszamenni, és biztos vagyok benne, hogy ezzel nagyon sokan így vannak - no meg abban is, hogy Budapesttel is pontosan ugyanez a helyzet.
megamenn 2009.10.02. 13:18:17
Trójai 2009.10.02. 13:18:20
Szerintem annyi volt, hogy már távolabb jártak, és hangosabban szóltak nekik,pl a terem másik végéből. ÉS ezt fújta fel az olaszcsaládos hölgy. Főleg az gyanús amúgy, hogy többet sír a gonosz magyarokon, meg a jattadás miatt, mint a kiabálás miatt.
Pedig én biztos nem hagynám, hogy az apámmal bárki is ordítson.(a férje apja volt ugye)
mxplanet 2009.10.02. 13:18:54
kecske is jol lakik es a kaposzta is megmarad.
wagabound 2009.10.02. 13:19:36
Mogyoró007 2009.10.02. 13:20:33
mxplanet 2009.10.02. 13:22:54
Trójai 2009.10.02. 13:24:35
A pincér igen.
Ha kinyalja a seggem, én adok neki 100 ft-ot, mint írtam, ha nagy ritkán elmegyek étterembe alkalmat ünepelni, a 10-30 ezer ft-os számla után NEM a 100 ft fog földhözvágni.
Ha koszos a villa és úgy kell másikat kérnem, (ahogy fentebb is írtam) akkor aztán lesheti a jattot.
De ez csak szerintem ilyen egyértelmű?
A budapesti kávéházakban és európai éttermekben mindig is volt jatt...többévszázadon át. Még az útszéli vendégfogadókban is...
De az extra pénzért extra szolgáltatásokkal kedveskedtek a vendégnek. Frisebb, finomabb kajával, vastagabb paplannal, stb.
MA már ha nincs jatt néhány országban, akkor azért nem, mert beleépítették az árakba, hogy ne legyen kínos, meg félreértés.
Lehet itt is így kéne?
Yo! Maaan! 2009.10.02. 13:25:34
chilling 2009.10.02. 13:25:46
Mogyoró007 2009.10.02. 13:26:13
kriszur 2009.10.02. 13:26:58
Tisztelt Hisztérik(a)!
Nem kell, ugyanis az éttermi számla a "szerződéses összeg". Ez egyszerű Ptk-s dolog. Roppant egyszerű, a megjelent egy időben a "borravaló" helyett a "szervizdíj", vagyis a "borravaló" összegét külön szerepeltették a számlán, mely után azt is bevételként kellet -volna- "elkönyvelni".
Kizárólag az után kell fizetned szerződés szerint, amiről te számlát kapsz, illetve te elfogadod a teljesítést. A dolog ilyen egyszerű.
A pincérek bérét -ahogy a bérlet, alapanyagok, energiafogyasztás árát stb.- be kell építeni az ételek árába.
A számlán felül nem követelhetnek semmit, maximum magukban elvárhatnak.
Ha valaki olyan helyre megy el dolgozni, ahol nagyon alacsony az alapbér -esetleg nincs is-, a jövedelem egészét vagy nagy részét a borravaló adja, az dolgozzon úgy, hogy a vendégek elégedettek legyenek és adjanak neki. Ha nem adnak, akkor is ugyanúgy kell kiszolgálnia a vendéget, maximum magában moroghat.
efhábé 2009.10.02. 13:27:38
No ezeken a helyeken szoktam mondani, hogy nem véletlenül fizetek kártyával, no kp. Érdekes, hogy volt olyan hely, ahol ezután mégis sikerült bepötyögni a terminálba a 10%-kal megemelt végösszeget. Nohát-nohát...
Trójai 2009.10.02. 13:27:47
A 100 ft a minimum. Persze ennél többet szoktak (Szoktam adni) de inkább tanulhatnál az érettségidre, vagy valami.
Trójai 2009.10.02. 13:29:09
Ha elolvasgatod más posztokhoz a kommentjeim, előbb-utóbb kiderül belőle. :)
nemezisazis 2009.10.02. 13:29:31
- mivel ez ám a modor, így borravaló sajnos nincs, de vendégkönyv csak van. kérném.
Trójai 2009.10.02. 13:30:26
Yo! Maaan! 2009.10.02. 13:31:37
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.02. 13:31:55
majd akkor ugass le másokat, hogy mennyi borravalót adjanak a tahó paraszt pincérnek, ha elmész és 300 órát dolgozol egy héten átlag 300 forintért óránként, mint egy átlag szakorvos!
Trójai 2009.10.02. 13:33:53
Kicsit magadbaszállhatnál. Veszekedni jöttél, vagy vitatkozni? A kettő nem ua.
Trójai 2009.10.02. 13:35:03
Mogyoró007 2009.10.02. 13:35:08
Kicsi harcos ezek szerint érettségire, gyúr, hiszen végig saját magából indult ki. Végig követhető a gondolatmenete.
Kicsi harcos, 13 éve érettségiztem, azóta pár diplomát is összeszedtem.
Néhány dologban viszont biztos vagyok. Neked nem volt gyerekszobád, szeretsz vagdalkozni, hihetetlen öntelt vagy, és hihetetlen elánnal futsz neki másoknak. Vegyél vissza kicsit, mert ha azt akarod, hogy hasonló stílusban, részletesen kivesézzelek, akkor készülj hideg élelemmel és néhány xanaxszal, mert még nem láttál semmit.
Mogyoró007 2009.10.02. 13:36:28
Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2009.10.02. 13:36:51
Samott 2009.10.02. 13:36:58
Egyebkent ez a szorviszfi egy marhasag, nem latom ertelmet szetvalasztani a szolgaltatast... ha a kaja araban benne van a szakacs meg a takaritono fizetese is akkor legyen benne a pincere is. Az se kulonbb alkalmazott... az egyik megfozi a masik az asztalhoz hozza. Nekem speciel az a fontosabb aki megfozi. Kalkulaljak bele az etelek araba (ne utolag, kiemele csapjanak hozza bizonyos szazalekot) es hagyjanak beken ezzel a hulyeseggel.
Trójai 2009.10.02. 13:37:10
Netuddki. 2009.10.02. 13:37:13
Szerintem sokan vagyunk úgy, hogy szeretjük tudni mi az annyi. Ha 1234Ft-os számlát hoznak ki, akkor annyit is fizetünk.
Anális inkább, mivel ez a borravalósdi, hálapénzesdi az egyes emberekből nem éppen a legjobbat hozza ki.
Persze erről is ez az elcseszett gazdasági helyzet a felelős.
Nem kéne az államnak elszedni az emberek pénzét, akkor lenne pénz szolgáltatásokra és a vendéglátósok is legálisan, meg tudnák fizetni az alkalmazottaikat.
PuruttyaIrto (törölt) 2009.10.02. 13:38:01
mxplanet 2009.10.02. 13:38:39
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.02. 13:40:39
Netuddki. 2009.10.02. 13:40:45
Más kérdés ahol nincs ilyen, mint nálunk ezt eléggé félreértelmezik.
Nekem tök mindegy hogyan áll össze a számla végösszege. Úgyis csak a végösszeg a lényeges.
kriszur 2009.10.02. 13:41:01
Tisztelt Pitykés Ruhanemű!
Sajnos ez a magyar valóság. Az átlagmagyar turistát lenézik minősíthetetlen viselkedése miatt.
Mert az átlagmagyar bunkó azzal kezdi, hogy svédasztalos reggelinél megtömi zsebét, hogy kitartson estig az ingyen kaja, annyit zabát az ingyenesből, ameddig szét nem pukkad.
Azt hiszi, ha hangoskodik, üvöltözik -sajnos a ripacskodás ősi aljamagyar szokás-, akkor lesz valaki.
Azt hiszi, hogy a buszra mindenhol tolakodni kell, hogy a bolti lopás vicces és menő dolog.
Azt hiszi, hogy a szabályok rá nem vonatkoznak. Ha kiírják, hogy tilos megérinteni a műemléket, akkor ő megvakarja vigyorogva, ha kiírják, hoyg tilos fényképezni, ő "made in ahol vagyok" pólóban vakuzik.
Ahol magyar tömegturizmus van, ott nem divat, hogy a pincér bedugja a számlát a hamutartó alá, aztán elmenjen messzire, ahol magyar tömegturizmus van, ott nem hagyhatod az asztalon a számlád ellenértékét.
Ahol átlagmagyar tömegturista van, ott általában áll a szemét.
Az átlagmagyar élelmességnek hívja a féregséget, nyereségnek a lopást.
Sajnos ez a helyzet, az átlagmagyar az itthon megszokott férgességét, gátlástalanságát, erkölcsi nullaságát kiviszi külföldre, leégetve azokat, akiknek habitusuk, erkölcsük közelebb áll Európához.
Mogyoró007 2009.10.02. 13:41:35
Amúgy köszi, de szeretem a munkámat, nem óhajtok orvososat, sem pincéreset játszani.
tucano 2009.10.02. 13:42:40
Mogyoró007 2009.10.02. 13:42:49
EMU 2009.10.02. 13:43:30
mxplanet 2009.10.02. 13:44:33
Mogyoró007 2009.10.02. 13:44:52
mxplanet 2009.10.02. 13:48:20
kriszur 2009.10.02. 13:50:15
Tisztelt Hisztérik(a)!
Erős szövegértelmezési vagy fogalmazási problémáid vannak. Próbáld kikeresni a "KELL" szó értelmezését!
Vitatkozni jöttem!:) De most dolgom van, megyek!:)
szemi dévisz (törölt) 2009.10.02. 13:53:32
pityke8 2009.10.02. 13:53:50
Kedves macskanadrág,
amit ide böffentettél,az nagyjából 15-20 éve volt jellemző.Tudom,te nem jársz olyan helyeken,mint én,a söpredék.
a polémia kedvéért felsorolok néhány helyet,ahol az utóbbi 10 évben megfordultam.Ezek a teljesen átlagos magyar söpredék számára megfizethetőek:
Görögo.,Töröko.Olaszo.Spanyolo.Portugália Ausztria,Horváto.
Volt önellátás,Hp,All inc.ellátás egyaránt.
Sok magyar nyaralt ezeken a helyeken,az általad leírtakkal még véletlenül sem találkoztam...
Persze Kubában,meg Maldív szk-n,Dubaiban nem jártam.Lehet,hogy az átlagmagyar ott duhajkodik igazán
Pályaelhagyó autóversenyző 2009.10.02. 13:54:49
ugy latszik, te pont olyan hulye vagy, mint a pincer, aki a szorvizfiiznatinkludid felkialtassal probal le nem adozando penzt kikovetelni.
magyarisztan masik remek szokasa, hogy abban az esetben, ha a fizetest a "pincer kihozza a szamlat a szamlatartoban, te belecsempeszed a penzt, visszahozza a visszajarot, te meg ott hagysz belole annyit, ami jolesik" helyett ugy bonyolitjak, hogy ott acsorog a marhaja, hogy jo hangosan eluvoltsd magad, hogy "hatezerotszazbol kerek!", holott az egesznek pont a diszkrecio lenne a lenyege, senkinek semmi koze ahhoz, hogy mennyit fizettem.
nem az a baj, hogy 40 evig suttyonak neveltek ezt az orszagot, hanem, hogy az is maradt.
trash E46 2009.10.02. 13:55:42
ohmyFgod 2009.10.02. 13:55:50
mxplanet 2009.10.02. 13:57:44
sapuh 2009.10.02. 13:59:42
sapuh 2009.10.02. 14:02:32
Fujj, micsoda nép ez a magyar. Javaslom, a következő kommentedet írd külföldiül, mert így még végül te is magyarnak leszel nézve.
Elnok ur 2009.10.02. 14:03:06
pityke8 2009.10.02. 14:06:10
flea 2009.10.02. 14:08:59
Filozofikus off, elnézést.
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 14:09:42
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2009.10.02. 14:18:25
@sapuh: az esetek 90%-ában elégedett szoktam lenni a cseh vendéglátással, ez egy kirívó eset.
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2009.10.02. 14:21:51
Franky4fingers 2009.10.02. 14:22:01
Vasárnap jöttem vissza Nápolyból. Nomost. Ott kezdődik a történet, hogy van egy úgynevezett "coperta" terítési díj. (1-2eur/ fő).
Mi tudatlanul azt hittük, hogy ez egyenlő a "szörvisz fível", na azt az üvöltést amit a cincér produkált.
Csak azért írtam ezt le mert utálom ezt a bezzeg olaszo, bezzeg nyugat. Faszom. Mindenhol vannak bunkók, mindenhol vannak rendesek. (több helyen is volt ahol megpróbáltak átcseszni, de volt olyan - igaz az jegyvásárlásnál- ahol szóltak, hogy többet adtunk)
2009.10.02. 14:24:07
most a kis faszszopónak meg az a baja, hogy a megszerzett gazdag olasz férje mellett csóró magyar nőnek érzi magát... ezeknek semmi sem elég jó??!?!! üljön nyugodtan a picsáján azt örüljön, hogy él.
„DE én nem kívánok a magyar hozzáálláshoz csatlakozni, mert szerintem ez egy több szempontból is megkérdejelezhető eljárás.”
te már megtetted a csatlakozást: te az olasz férjedet húzod le.
pyromaster 2009.10.02. 14:24:40
Minden normális magyarországon élő embernek azt javaslom, menjen el jó messzire. Nem a pénz miatt, az mashol sem mindig több, a morál miatt ami itt van. Az orvosak szép lassan elhúznak, a kutatók és mérnökök is, maradjanak csak itt a "szőrvísz fíí ííz nát inklúúdid" emberek, orvosok meg értelmes emberek nélkül, és harapdálják át egymás torkát naponta többször, egy elsőbbségadás tábla miatt. Közben meg hagy élősködjenek rajtuk a pénzemberek.
Magyarország én így már nem szeretlek...
DaM 2009.10.02. 14:26:30
1. Forduljon fel az üvöltöző paraszt és kiabáljatok neki vissza, hogy: OKÉJ, BAT PLÍZ INLKÚD IN RISZIPT EZ VEL!
2. Ennek ellenére minden országban vannak szokások. Olyanok, amilyenek. Tudtommal pl. az amcsik is igen furi borravalózást csinálnak, de van ott is. Kis ország, elhanyagolható. Az övék szerintem minden esetre hasonlít a miénkhez, csak más indítékok miatt. Itthon én 3 kategóriát használok, mindegyik jelentéssel bír és szerintem eléggé általánosítható, nagyjából mindenhol ugyanezt fogják érteni rajta a magyar pincérek:
> 10% és felette : "köszi, jó buli volt, feldobta a napomat az esemény"
> 3-5% (gyk. 100-ra, 500-ra kerekítés) : "illedelmes vagyok és ismerem a magyar vendéglátósok helyzetét, viszont csak miattad nem fogok újra betérni"
> 0-0.5% (gyk. 1Ft, 0Ft, apróban fizetés, stb.) : "beléd is, öregem!"
HA ÚTIKÖNYVED VAN, akkor adj a minőségre, ugyanis ezeket egy rendes író közli veled, hogy ne szívják fölöslegesen. Akár százalékokkal együtt is. Ami pl. itthon vagy esetleg USA 10-15%, az mondjuk tőlünk délebbre max fele. Ha sokat adsz, azzal is néha az ellenkezőjét éred el: zavarba hozod a csajt/pasit. NEm vagyok nagy utazó, de több országban fordultam már meg és sajnos saját hibáimból is kellett tanulnom.
Szóval akinek tetszik, az használja nyugodtan a fenti táblázatomat. Vagy csináljon hasonlót. Sok sikert! :)
2009.10.02. 14:29:58
Mogyoró007 2009.10.02. 14:30:51
Trójai 2009.10.02. 14:31:12
:DDDD
Azért ez a gyerekes izomkodás már nem csak szánalmas, hanem nevetséges is...:D
Miért van az, hogy a lepkefing IQ-jú mocskos szájú, agresszív és tájékozatlan plázapicsák érzik azt, hogy CSAK nekik van IGAZUK?
Megmondasz apukádnak is, mert neki ódija van? Vagy mi?
mxplanet 2009.10.02. 14:33:08
DaM 2009.10.02. 14:33:11
Trójai 2009.10.02. 14:33:51
Nemcsak hogy fingod sincs, miről van szó, hanem émg dicsekszel is vele, hogy annak ellenére ugatsz be, hogy fingod nincs miről van szó...
Gratulálok komám! Erre aztán büszke lehetsz.
Tényleg ekkora tüske maradt a kis lelkedben, hogy visszajöttél beugatni nekem egyet? :DD
Szegény :)
sapuh 2009.10.02. 14:33:55
Azt viszont határozottan állítom, hogy te Nápolyban a sajnálatos kivételbe futottál bele, a for sale személyzetének viselkedése ellenben nem túl meglepő a budapestiek számára.
Nem kell emiatt menedékjogot kérni Kanadában, nem kell "tipikusmagyarozni", de érdemes tudomásul venni, hogy a probléma létezik, és igenis kezelendő.
Mogyoró007 2009.10.02. 14:35:21
Mocskosszájú? Eddig én nem káromkodtam csak te, kicsi harcos.
Agresszív? Egy kicsit talán, viszont ugye amilyen az adjon isten...
Plázapicsa? Na ezt miből szűrted le?
Nemcsak nekem van igazam. Írtam is sok kommenttel feljebb, hogy mindenkinek igaza van a maga szemszögéből, de a te stílusod, piszkálódásod, mocskolódásod több, mint felháborító.
Mi a fene az az ódij?
Trójai 2009.10.02. 14:35:56
De most legalább sikerélményed volt.
Ja, amerikában mé' van kezdetektől szerviz díj? He?
És Európában mé' van kezdetektől jattrendszer? He?
Gondolkozzál a dolgon egy kicsit...hátha rájössz a megfejtésre...
Fapuma (törölt) 2009.10.02. 14:36:16
nos az en velemenyem az, a tevedes kockazataval persze, hogy uberparasztsag barkinek leorditani a fejet, mert szarik arra, hogy akarjak lehuzni a paraszt balkani nepek. en eppen most kanadaban elek es a mult heten a niagarnal etten egy meglehetosen jo pizzat egy kozepes etteremben. nagy volt a pizza, harman kertunk egyet es jeleztuk elore hogy az EGY pizzat HARMAN esszuk meg. ez otthon altalaban nem problema, kedvesen hoznak harom tanyert es kapnak borravalot. na itt nem hoztak ,enm kaptak egy centtel sem tobbet, a pincer megkerdezte fizeteskor, hogy rendben volt-e minden - latvan hogy nincs borravalo - en pedig mondtam hogy mert nem hoztak meg +2 tanyert. o rogton atlatvan hogy hibaztak elnezest kert igerte hogy tobbet nem fordul elo szep estet kivant es felsegitette a kabatomat.
ez tehat a kulonbseg es most lehet kovezni, hulyezni stb.
ezt egyebkent a gyoker lehuzos, balkani pincer pont azert engedi meg maganak, mert itt is ilyen surmok vannak, akik szerint ez igy jo es ez igy termeszetes.
miert kellene egy olasz bacsinak otthon felkeszulnie magyar ettermi szokasbol? kotelezo? es erre orditva kell figyelmeztetni? ugyan mar...
HencegőLajos 2009.10.02. 14:37:25
Marvelous 2009.10.02. 14:37:36
Trójai 2009.10.02. 14:38:06
Te voltál tenyérbemászó, irritáló, gúnyolódó, szavakon lovagoló, mindent kisarkító, és támadó. Már bocs.
Mesziről jött ember meg...belőled nem nézek ki többet 16 évnél, akkor is ha azt meséled, hogy 6 diplomád van. :)
nektar4 2009.10.02. 14:38:34
kalapácstollú 2009.10.02. 14:39:49
Trójai 2009.10.02. 14:41:01
+ "en eppen most kanadaban elek es a mult heten a niagarnal etten egy meglehetosen jo pizzat egy kozepes etteremben."
:PP
:)
Amúgy igazad volt, én sem adtam jattot koszos villa miatt, de szerintem ha szóltok, hogy hozzanak már ki még 2 tányért, simán kihozzák. Nem?
Mogyoró007 2009.10.02. 14:41:06
Mint egy óvodás. A hajamat nem akarod mehúzni?
Ez teljesen kész.
Na csá
mxplanet 2009.10.02. 14:41:36
nudebaby 2009.10.02. 14:41:45
egy valamit szűrtem le. ez a trojai iszonyú tapló.
és még ő a férfi? a nap vicce :)
pyromaster 2009.10.02. 14:44:02
Te azt mondod, hogy en nem vagyok ide valo. Tudod az a baj, hogy hiaba van itt nehany % EMBER, ha a maradek 90% allat modjara viselkedik. Nem kerekedhetsz felul. Es ha megunod, hogy naponta celpontja legy masok rossz, ,agressziv lelki vilaganak akkor egyszer nem jossz haza. Es bizony tanultabb emberek szamara adottabb ez a lehetoseg. Ha pedig ok elmennek, akkor az potolhatatlan veszteseg lesz ennek az orszagnak....
gpetersz 2009.10.02. 14:52:31
Michael Collins 2009.10.02. 14:53:30
Fapuma (törölt) 2009.10.02. 14:54:54
ohmyFgod 2009.10.02. 14:55:46
DaM 2009.10.02. 14:58:20
Második részben kifejtett elmefuttatásodra viszont továbbra is hangoztatom az előző soraimat. Ha tényleg 90% a gomba én akkor is adok annak a 10%-nak esélyt és küzdök a túlélésért. Ezt ha hiszed ha nem, munkahelyen is erőm kifulladásáig képviselem és a legkilátástalanabb esetekben (amikor a sikerszázalékokat már 1 számjeggyel jelentem be az illetékeseknek) sem mondhatta rám senki, hogy félvállról vettem. Ha a jelentésekben lemondtam a projektről attól még minden törvényes eszközzel támadtam. Néha bejött. Néha meg nem. De ezért mondtam, hogy ha a magyar nemzet megítélését kell akármivel javítanunk, akkor tegyük meg. Ne legyen annyira önző az ember, hogy inkább a könnyű útra lép és másra hagyja a melót vagy feladja. De ha megteszi, akkor sem fogok a sírjára vizelni és tsai. Válasszon másik nemzetet, de akkor onnantól ne "magyarkodjon" jobbra balra. Feladta, legyen boldog a másik csapatban. Sportban is működik az idegenlégió, szerintem nemzeti, állampolgári szinten is. Csak ennyi. Így már okék vagyunk? ;)
robinzone 2009.10.02. 14:59:12
nem jár étterembe egy olasz? Miért nem?
ha nem szeret, ő miért vitte? :)
dobhatja az első követ, aki még sose járt étteremben!
az olaszok (meg az ausztrálok, franciák, angolok stb.) tényleg hetente többször járnak étterembe. az életvitel része nyugaton. apóssal van a baj!:)
DaM 2009.10.02. 14:59:29
trocadero 2009.10.02. 15:04:42
DaM 2009.10.02. 15:05:04
DaM 2009.10.02. 15:08:27
DaM 2009.10.02. 15:10:16
mezeicske 2009.10.02. 15:12:43
robinzone 2009.10.02. 15:17:16
Fapuma (törölt) 2009.10.02. 15:21:51
ne faradj a valasszal
Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2009.10.02. 15:28:44
Elárulok egy-két titkot, mivel több mint 10 évet dolgoztam a vendéglátásban Budapest belvárosában!
Ezek ellenére nem akarom megvédeni a bunkó pincéreket, tudom találkozni jó párral.
Akkor a tények:
A pincérek 80%-a semmilyen pénzt nem lát a borravalón kívül, illetve ha igen az kb. havi 50 rongy. Sőt olyan helyek is vannak, ahol, ha azt akarod, hogy bejelentsenek, akkor szépen kifizeted a saját járulékaid, magyarán befizeted abból, amit jattként beszedtél. Sőt vannak olyan üzletek, ahol a napi stand( az összes aznap eladott árú ellenőrzésére szolgál) szerinti bevétel 105%-át kell leadni.
Azaz 100 ezres forgalomnál a pincérnek 105 ezret kell leadni a tulaj felé.
Érdekes mi?
A külföldinek azért mondja mindenki, hogy nincs benne a jatt, mert a legtöbb országban alapból tartalmazza a számla.
A magyarok meg általában megadják a 10-12%-ot.
Az olaszokról és a franciákról meg köztudott a vendéglátásban, hogy csak akkor adnak, ha szól az ember.
Szóval, a bunkó pincérek sajnos a prosztó tulajok termékei, akiket kb. semmi nem érdekel addig míg megy a hely.
Az nem érdekli, hogy mehetne kétszer jobban is, mivel a profitja nem nőne, hisz akkor az embereinek kellene többet fizetni, az meg cseszi a csőrét, nehogymá keressen a hülye napi 14 óra melóval.
És ez sajnos az utóbbi években egyre általánosabbá vált, ez is az oka, hogy én abbahagytam azt a melót.
Tanulság:
Jó helyekre kell járni, ahol nem bunkó a személyzet, vannak olyanok is, hisz van olyan tulaj, aki felismerte, hogy a visszajáró vendég a legjobb vendég.
DaM 2009.10.02. 15:38:14
DaM 2009.10.02. 15:40:43
Fashionistas 2009.10.02. 15:44:38
Egyébként a posztirójának igaza van hogy a digóknál nincs benne a szerviz dij a számlába, de ott felszámolnak helyette más egyéb költségeket. ( Cover fee)
Ha megvagyunk elégedve akkor adjunk! Mert ugye adni jobb mint kapni :)
Páneurópai Harci Kos 2009.10.02. 15:50:32
MO. n az a szokás hogy célszerű adni, egy csomó idegességtől kiméli meg magát az ember. (meg homárposzttól:)
Joe-ból is megárt a shock !!! (törölt) · http://www.tuzelestechnika.net/ 2009.10.02. 15:56:05
Nem városi legenda!
Ki másnak lett volna pénze itthon több száz gurigát befektetni a belvárosban a 90-es évek végén, a 2000-es évek elején?
Igen a baj az, hogy a sok fiatal pincért nem veszik körül idősebbek (nekem még voltak tanítóim), akik bevezetik az embert a kulturált "pénztazsebbőlkivarázsló" technikákba.
Hál Istennek én mindig jól kerestem olyan vendégekkel is, akiket mások képtelenek voltak kezelni.
És azt se feledjük el, ha a fiatal pincér csak azt látja, hogy a tulaj gangszlar, aki bárkit, (a személyzetet is) terrorizál, akkor ezt veszi követendő példának az ő szintjén.
Érdekes,tudtam olyan helyről (5 éve zárták be), ahol belül nem vol kilincs az ajtón, szóval kifele csak a biztonsági őr engedélyével (aki ruhatárosnak volt álcázva) lehetett kijutni.
Szóval egy szó, mint száz, amíg a helyek nagy részében a tulaj nem ért a dologhoz (és közben nagy vendéglátósnak mondja magát), és a hozzáértőket azonnal kipaterolja ("nehogymá ez a barom mondja meg miccsinájak"), addig sajnos sok lesz a bunkó pincér.
Persze volt olyan helyem is, ahol ezt nem lehetett eljátszani. (Az más kérdés, hogy amikor már 2 éve ugyanaz a csapat volt és külföldön ajánlgatták a helyet, akkor el kezdte zavarni a tulajt, hogy a napi 1 milliós bevétel mellett a személyzet havonta átlag 300-at visz haza, ezért mindenkit kirúgott, felvett 18 éveseket, majd rá 3 évre tönkrement az étterem.)
lápi lidérc 2009.10.02. 16:11:07
Persze borravaló nem jár, ez a másik fele.
pyromaster 2009.10.02. 16:15:25
Ha ez nem fog megvaltozni, akkor ez az orszag le fog zulleni. Sok sikert es kitartast a kuzdelmedhez, ami tenyleg dicseretes dolog, de en mar (sokadmagammal) nem hiszek benne.
pakesz (törölt) 2009.10.02. 16:44:26
hehehehe ez tetszett a legjobban :)
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.02. 16:48:55
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.02. 16:55:53
loláb 2009.10.02. 17:11:53
rio 2009.10.02. 17:15:28
Kivlov 2009.10.02. 17:24:03
LeoMinor 2009.10.02. 17:26:19
és sajnos valóban a jattért az üzletvezetők is odáig vannak...
nemezisazis 2009.10.02. 17:32:48
én azt tudom, hogy a borravaló nem alamizsna.
ha az lenne, nem kéne érte tányérokat kihordani rendelést felvenni és főleg ezeket pontosan csinálni és kedvesen.
aki erre nem képes pusztuljon az aluljáróba tarhálni, van még ott hely.
ha fenntartják az étteremben étkezés kellemes hangulatát, esetleg rádobnak egy kicsit, akkor teljesítményarányosan jár a borravaló cca. 10-20% között. ha fapofa akkor nem jár lófasz sem. ha beszól akkor jár, de nem, nem zsebpénz és pechjére nem is lófasz.
a lényeg basszameg az, hogy akinek emberekkel kell dolgoznia az tudjon emberekkel dolgozni vagy keressen más munkát.
Franky4fingers 2009.10.02. 17:40:15
Nápolyban kivételbe futottál bele...
Amalfi: Csúnya lehúzás- itallap normális árakkal, de nincs az itallapon a kóla. Júzer feltételezi, hogy az is hasonló árkategória, hát nem. 4,5 eur.
Nápoly 1: Fent említett eset
Nápoly 2: Túlszámlázás, érthetetlen számla, rákérdezünk, cincér elfelejt angolul, itallap eltűnik.
Nápoly3- bor kirendel, drágább bor kihoz. Rutinból szólunk mielőtt bontaná, hogy nem azt kértük, amilyet mi akarunk olyan nincs, kapunk kisebb üvegest. Végén a számlán a nagy üveg ára.
De igazad van, eddig a negatív. Ezekkel szemben másik 50 hely kábé, ahol nem volt gáz. Amúgy jellemzően a kis családi kávézók, éttermek nagyon korrektek. Kaptak is jattot!
Ofélia . 2009.10.02. 17:42:23
A sok anyázás után végre fény az éjszakában.
Teljesen egyetértek!!!!!
A vendéglátásnak igenis tradíciói vannak és ez nem a kaszálásrol szól!
Nekem a gellért főpincére(56 éves) volt a lollégám de kirúgták mert az általad említett hozzánem értő manegerrel nem tudott kijönni mivel őőőő értett a szakmához!
Ezt nem lehet megtanulni és a dolog nem a pézröl hanem a szívröl szól!
Ofélia . 2009.10.02. 17:47:00
Igazad van de EMBEREKKEL lehet csak jól és kellemesen dolgozni!
Akinek az egója a tárcája vastagságábol nő ki az Qvakvaraqva:(((
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 17:55:38
Őszintén sajnállak, szar lehet így élni... :)
Phimp 2009.10.02. 18:09:25
Trójai 2009.10.02. 19:00:34
dr.pupak30 2009.10.02. 19:00:44
Sőt annál rosszabb. Szófiában voltam kikülsetésben, bementünk egy ivóba 3-an. a pultnál nem volt hely, csak valahol a hátsó traktusban. mondjuk a kicsajnak, hogy le akarunk ülni, az meg valahoivá hátra mutatott. mi nem láttuk a helyet hol van az, ezért áldogáltunk ott tanácstalanul. mire a pincér csaj szólt 3 gyereknek a pultnál, azok föláltak és szó nélkül átadták a helyüket.
Ilyet mutass nekem magyarországon.
Trójai 2009.10.02. 19:02:22
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.02. 19:02:29
Pincérnek: na ezért nem is fogsz kapni, suttyó...
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.02. 19:05:30
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.02. 19:06:20
kpityu2 2009.10.02. 19:06:56
dr.pupak30 2009.10.02. 19:09:59
Vladimir Harkonnen 2009.10.02. 19:34:49
Pl.:
-Csontleves: 1000.-
-Pöri: 2000.-
-Felszolgálás: 500.-
______________________
-Összesen: 3500.-
Így lenne szakszerű, és törvényes!
piezo 2009.10.02. 19:47:54
Leonce 2009.10.02. 19:54:35
dr.pupak30 2009.10.02. 20:15:00
tenkes kapitánya 2009.10.02. 20:20:01
az orvosok elhuznak azért vannak páran akik nem is hiányoznak ha elmennek,de sztem nem igazán akarnak ők elmenni hidd el.Külföldön sok olyat nem engedhetne meg mint kis hazánkban hidd el.Szemműtét előjegyzés fél év mulva mondja a DR Úr,de ha 150 zsebbe akkor jövő héten ok.))) Hidd el nem egyedi eset sajna ez van Mo 2009.Tudom ezt te is akkor tapasztalod meg ha te vagy ismerőseid,családtagjaid kapnak ilyen kedves gesztust.Sajna a borravalós foglalkozásokra ez a jellemző.
B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.10.02. 20:21:53
Alf (törölt) 2009.10.02. 20:22:09
Olaszországban a turistákat úgy semmizik ki, ahogy bírják...
alap, hogy szörvisz fí, meg abrosz, meg beülés, vagy kiülés, és már duplája az ár az étlapon szereplőnek...
persze a for sale, az egy szar, de akkor is...
Alf (törölt) 2009.10.02. 20:24:32
méghogy nincs olaszországban borravaló...
B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.10.02. 20:25:44
B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.10.02. 20:32:14
Stupidella 2009.10.02. 20:48:53
morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2009.10.02. 20:50:01
Na, ez nekem megint olyan, mint az orvosok pénzesborítékja....
Ugyan mióta szokás csak úgy, a semmiért pluszban adni pénzt egy - már kifizetett - szolgáltatásért? A hétvégi bevásárláskor a sarki kisboltban az eladó néninek odanyomsz egy ezrest, mert kitűnően pakolta a kenyereket, meg húzogatta a vonalkódokat??? Nem.
Veszel egy gatyát meg egy pulóvert valahol, aztán kétezer plusszal kifejezed az elégedettségedet a kínálat és a kiszolgálás felett?
Én ilyesmiről nem tudok. Ha valakivel ELÉGEDETT vagyok (pincér, kozmetikus, fodrász, etc.), nyilván adok borravalót, mert tetszett a szolgáltatás. De muszájból, követelésre? HOL ÉLÜNK MÁR???
Tapló prosztó majdnem az összes vendéglátós, akinek nem tetszik a fizetés, ki lehet menni kapálni, vagy a gyárba, három-négy műszakba. Megáll az agyam ezen a történeten. Szégyen ez az ország, a tapló budapésti éttermekről (egyebekről) nem is beszélve. Pest már régóta egy óriási szemétdomb, én csak a pesti oldalról közelítve láttam a külterületeit, de valami borzasztó, és, megmondom őszintén, a belváros is eléggé visszataszító, szóval a fővárosi szolgáltatóknak vissza lehet venni az arcból. De nagyon.
morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2009.10.02. 20:53:59
Nálad a taplóság egyenló a hazafisággal ezek szerint.
morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2009.10.02. 20:55:25
csikóhalacska 2009.10.02. 21:08:28
mezeicske 2009.10.02. 22:13:16
Trójai 2009.10.02. 22:30:14
2009.10.02. 22:36:36
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.03. 01:31:25
Sanyi 2009.10.03. 08:34:08
U.S.A.: összegre kb. mint Magyarország, azzal a különbséggel, hogy ha nem adsz akkor is mosolyognak rád.
Ausztrália: általában van kint egy "tip jar", ha akarsz dobsz bele, 99% nem dob.
Pietrof 2009.10.03. 09:34:42
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.03. 10:04:58
1) mint korábban láttuk: a futárnak is adni kell,
2) az a Te és a főnököd magánügye, hogy a service charge-ot nem fizeti ki Neked/nektek. Én leszarom. Így már fizettem a munkádért külön is(!), nem fizetek még ezen kívül is. Nekem se fizet senki külön. Jó lenne észrevenni, hogy az ár nem képlékeny dolog ez esetben. És az a minimum, hogy e mellett is normálisan viselkedsz.
3) üdülési csekket nem rászorultsági alapon kapják, hanem adó mentesen adja a munkaadó. És bizony: ha valaki jól keres és BMW-je van, attól még kaphat üdülési csekket is. Örülj, hogy nálatok költötte el a pénzét, így van munkád.
horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:05:28
Végig sem olvastam a posztod!
Aki pincérnek megy tiszta jutalékért/borravaloért az meg is érdemli
Amugy nem hiszem , hogy ilyen volna, persze tévedhetek.
Amugy ki nem szarja le, hogy mennyiért melózik?
Menjen szélvédőmosónak a kereszteződésekbe, ott tudom hogy csak abbol él/ha hagyom mosni/
Mielött válaszolnál:
Igen, adok borravalót, de nekem ne rinyáljon egyik pincér sem. Legyen tulaj, oszt' majd meglátja, dől a pénz.
horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:07:18
:)
horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:09:56
:)
horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:12:10
Én is el vagyok képedve
Vazze,hazajöttél? Mé' nem volt jo ahol voltál? VAgy ott nincs internet, hogy elöbb tájékozódj, hova jösz?
horex · http://horex.uw.hu/ 2009.10.03. 11:22:53
Nem mondod, hogy a borravalo adomentes???
Hogy "esetleg" nem vallja be, az más kérdés
Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2009.10.03. 11:43:28
dagger 2009.10.03. 12:37:29
Sosem próbált senki beszólni, vagy lehúzni ilyen miatt, de a postoló esetében leszedtem volna az üvöltős köcsög fejét és begurítottam volna a konyhára :D
Trójai 2009.10.03. 12:45:38
Mint ez az izomkodás, amit most csinálsz, csak úgy sértett önérzetből...
:) <--- tessék, bepöccenés jele ;)
Micsoda??? Ez nevetséges!! 2009.10.03. 13:45:54
Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2009.10.03. 14:42:45
szóval eredetileg a borravaló az ALÁ-FÖLÉrendeltséget volt hivatva kifejezni. Bezony ám. Az úr(!) adott a szolgának, személyzetnek, sleppnek. (Lásd még hűbéresek.)
A 'modernebb' korban a személyes - khm, 'perszonális', ú de szép! :) - szolgáltatásokhoz tartozott. Úgy mint: hajász, barbély, safjör, cigányzenész, személyesen-jól-ismert-pincér-a-kedvenc-éttermemben/kocsmámban stb.
Eddig megvan? :) OK.
Tehát:
- nem arról szólt, hogy elégedett vagyok (ha nem vagyok az, eleve nem oda járok), hanem hogy személyes jó viszonyban vagyunk, amibe belefér egy kis... khm, baráti adózatlan elismerés.
- bizony, még ma is benne van az alá-fölérendeltség lenyomata: én ülök ott dölyfösen, miközben kiszolgál az illető (megjegyzem ez a része nekem személyesen nem tetszik annyira).
Na szóval akkor adj borravalót valakinek, ha úgy érzed, személyre szabottan szolgál(tat) téged - ha minden mozdulatával azt érzékelteti, hogy ő a jani, akkor NE!!!!
flea 2009.10.03. 15:30:36
RedWing 2009.10.03. 16:49:51
Amelyik pincér így jelzi igényét a jattra az tőlen max. egy hatalmas sallert várhat! Még akkor is, ha kifogástalan volt a szolgáltatás! Mi a f@szt képzel!?
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.03. 18:22:36
Dr Smit Plagius 2009.10.03. 23:37:13
ott szó nélkül kifizetjük a hozáadott tételeket.
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.04. 05:16:58
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.04. 05:31:27
Egyébként pont ezeken a helyeken - talán az autókereskedőnél nem - viszonylag tiszta a felállás. Az Elmű-nél már olyan szinten is, hogy az áram szállításának a költsége is tételes. Mondjuk ezért nem is értik a legtöbben. :)
Trójai 2009.10.04. 10:19:30
(utolsó szó?)
ARK-9 (törölt) 2009.10.04. 18:55:08
Két ajánlatom lenne:
1 - Tetszett volna magyar emberhez férjhezmenni és nem olasz "nájlonharisnyáshoz"
2 - Tetszett volna magyarul megtanulni! ("túrista" és társai..)
ave 2009.10.05. 12:02:21
v2peti 2009.10.05. 12:15:38
Passzivista 2009.10.05. 13:12:06
2009.10.05. 14:02:17
Samott 2009.10.05. 14:36:33
Passzivista 2009.10.05. 14:51:38
gorillka 2009.10.05. 16:40:16
Borravalót, jattot adni nem kötelező. Ha az étlapon szerepel olyan tétel, hogy felszolgálási díj X%, akkor az a számlán is szerepel és nem kell még jattolni is.
Ez felsőbb kategóriás éttermek egynémelyikében van. Pár éve vezették be a borravaló adóztatása (legalizálása) miatt.
Ha ilyen tétel nincs, akkor a vendég elégedettségére, jóindulatára van bízva a dolog.
Különbséget tenni külföldi és magyar vendég között bunkóság.
Más életstílusát irigységből leszólni szintén.
gorillka 2009.10.05. 16:41:31
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.05. 17:07:01
Van választás: ha nem tetszik a rendszer, lehet mást csinálni. Nem az a dedós, aki "csak" annyit fizet egy szolgáltatásért, amennyi az ára. Balkán rémlik?
2009.10.05. 20:30:20
2009.10.05. 20:34:13
De azt elismerem, hogy szar kiszolgálásért, tapló magatartásért nem szabad borravalót adni.
Bunkó Béla 2009.10.05. 23:40:39
Kedves Posztoló!
Majd ha lesz egy kis időnk megsajnáljuk a tetves pincéreket!
Kötelezte valaki öket arra hogy ilyen körülmények közt dolgozzanak? És ha igen akkor arra is hogy ezt áthárítsák a vendéger?
Pont leszarom hogy a pincér miből él és mennyit kap a munkáltatójától, mint ahogy Ő is leszarja hogy én mennyit kapok és miért nem jár az én munkámért borravaló egyetlenegy alkalommal sem már 23 éve.
Naszta · http://naszta.hu 2009.10.06. 03:29:30
És itt hülyének néznek ha adni akarsz. Még a taxis is.
Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:38:20
- direkt olcsónak tűnő, egyszerű, snassz éttermet választottunk a sok csilivili közül. Megnéztük az árakat a táblán, ásványvíz 1 euró,(máshol 2) Margherita pizza 5 euró. (másikaknál 7-8) Sirály, ez a mi helyünk, kb 10 eurót (azaz 2500 forintot spórolunk - diákok vagyunk)
Leültünk, persze a legolcsóbb pizza -nincs- csak a drágább és ami a számla végén megdöbbentett, 2x2 euró a service díj. Egy lekoszlott, szakadék, prosztó helyen... Ez felért egy kiabálással, amit ugyan nem kaptunk mert kifizettük nekik... A vége az lett, hogy az olcsónak tűnő szakadék helyen is ugyanannyit fizettünk mintha beültünk volna a kóser helyre ahol azt kapjuk amit kérünk...
Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:40:56
Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:45:47
Mátyás, az igazságos 2009.10.06. 06:47:53
Passzivista 2009.10.06. 09:16:01
Samott 2009.10.06. 09:18:56
Intizar 2009.10.08. 23:49:21
Intizar 2009.10.08. 23:50:25
Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2009.10.16. 20:02:09
brand_boy 2009.11.17. 13:51:22
De ott meg rutinosan nem tudnak angolul, ha szeretnéd firtatni, hogy ugyan miért a plusz 10%. ha egyszer minden étlapon ott van a "szörvíz fé iz inkludid".
gonosztojás (törölt) 2009.11.23. 10:30:55
Olaszországbantalálkoztam ezzel is-azzal is.
90%-ban nem fogadták el a borravalót a pincérek.Már mint az olaszok, volt hogy mutatta a számlán hogy rajta van. Rómában elfogadták- a román vendégmunkáspincérek és nők. De volt hogy másnap hiába kerestük a kedves és aranyos bukaresti fiút, mert ilyenért repült előző nap, szerencsére nem miattunk.