Tékozló Homár

Adathalászok vagy meghibbantak a K&H telemarketingesei?

2010.01.22. 09:47 | szily | 98 komment

L. még mindig nem hiszi el, ami pár perce történt vele: magukat a K&H telemarketingeseinek kiadó emberek olyan trükköt akartak játszani vele, hogy a "biztonságos azonosítás" végett adjon meg személyes adatokat telefonon. L. nem dőlt be, de kiderült, hogy az illető tényleg a banktól telefonált. PPO-tól és netes adathalászoktól terhelt világunkban nem is csoda, hogy a Naiv Ügyfél hisztériás rohamot kapott.

Kissé felindultan írok, mert azon ami az elmúlt negyed órában történt nem tudom, hogy sírjak vagy nevessek!

Ma délután telefonom egy mobilszámot jelez ki, amelyen egy nagyon kedves hangú hölgy keres állítólag a számlavezető bankomtól a Kereskedelmi és Hitelbanktól. Bár általában az ilyen telfonmarketingeseket udvariasan és határozottan szoktam elhajtani, mivel éppen úton voltam valahova, kérdésére kíváncsi vagyok-e, hogy milyen módom csökkenthetem a számlavezetéstési költségeimet (?) igennel feleltem.

Erre azt felelte a hölgy, hogy mielőtt belekezd mondandójába, mivel személyes adatok is elhangzanak a további beszélgetésbe, NÉHÁNY kérdést tesz fel az én biztonságos azonosításomhoz.

Na ekkor szaladt fel a szemöldököm!

Az ELSŐ kérdései születési helyem és időm lett volna, valamint édesanyám neve! Ekkor közöltem vele, hogy telefonon, amikor nem én hívom a bankot, semmilyen személyes adatomat nem adom meg senkinek és azonnal leraktam a kagylót.

Abban a meggyőződésben, hogy biztosan valamilyen adathalász csalókkal volt dolgom, felhívtam a bank telefonos ügyfélszolgáltát, ahol a legnagyobb meglepetésemre közölték, hogy a +36 30 7610000 -os mobilszám valóban hozzájuk tartozik és tényleg az ő ügyfélszolgálatosukkal beszéltem.

Ezek után már csak annyi a kérdésem, hogy teljesen elment az eszük ezeknek a marketingeseknek? Mikor minden médium tele van internetes és telefonos adathalászatról szóló hírekkel ezek komolyan gondolják, hogy ügyfeleiket arra szoktassák, hogy az őket hívó ügyfélszolgálatosuknak megadják telefonon az adataikat?

Üdvözlettel:

L

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Énbagoly 2010.01.22. 09:48:20

A címre utalva, ki tudja?

Énbagoly 2010.01.22. 09:50:04

Na, kíváncsi vagyok erre jön-e válasz. :)

Énbagoly 2010.01.22. 09:52:49

Ma már kétszer voltam első. :) Megvolt a mai adagom. :)

igazságos 2010.01.22. 09:58:20

Ez bevett szokás, nem értem, mit panaszkodnak.

Azonosításhoz nem jelszót kérnek, hanem nevet, születési helyet, lakcímet, személyi számot. Semmi jelszót, meg bankszámlaszámot.

Az adathalászás az, amikor megadod a jelszavadat meg a felhasználónevedet. Az adathalászatnál a leggyakoribb az email, meg az a fordítóprogram által generált szöveg, ami arra kér, hogy kattints az e-mailre.

"Az adathalászat olyan típusú megtévesztés, melynek célja az Ön értékes személyes adatainak, például hitelkártya-számainak, jelszavainak, fiókinformációinak és egyéb adatainak ellopása."

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:01:31

@Énbagoly: Háromszor egymás után én már nagyon régen mentem el...

A "telemarketinges" csóró liba (és bérrabszolgatartói) meg kiérdemelték a HP feliratú pólót. Nincs amúgy véletlenül olyan internetes telefonszolgáltatási rendszer, ahol meg lehet adni, hogy milyen számot jelezzen ki a hívott fél készüléke?

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:03:12

@igazságos: Akkor bevett szokás, ha én hívom a bankot, és valamilyen szerződéses feltételt módosítok, vagy elfelejtettem a PIN-kódomat. Nem akkor, ha engem hívnak fel.

Secnir 2010.01.22. 10:03:12

jogos a pont.
engem is felhívnak néha, és kérik, hogy ez-azt diktáljam be. én olyankor hasra ütök, és bemondok valami fals szöveget.
erre hallom a fejcsóválást a telefonban, és azt mondják, hogy ez salynos nem jó. mondom erre, tudom.
ilyenkor kis szünet a túloldalon, majd kihasználom az alkalmat, elköszönök és leteszem...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:05:10

@Secnir: Szerintem anyánk neve helyett egységesen Palkovicsné születési nevét kellene bediktálnunk, lakcímként meg ama műemléki környezetben ékeskedő nyaralót, immár a kis faszenes nélkül.

megélhetési SÜNöző (retro homározó) 2010.01.22. 10:06:25

Az elmúlt negyedórában nem is volt délután.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:09:30

Persze az is lehet, hogy Stadler József mintájára egyszerűen a legegyszerűbb ügyfeleiket célozzák meg így, akiknek akciósan el lehet sózni akár a legkedvezőtlenebb szolgáltatásokat is, telefonon.

Delfinci 2010.01.22. 10:09:48

Én egy naív kislány vagyok. Áruljátok már el, mi baj származik abból, ha megadja valaki a születési dátumát, meg az anyja nevét? Meghamisítják az anyakönyvet?
Ha bankszámlaszámot kérdez, meg jelszót, meg kártyaszámot, az gyanús, de egy anyja nevéből mit tud kihalászni???

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:16:08

@Delfinci: A nevében betelefonálva átjelentheti a telefonszámát egy másikra, utána meg telebankos átutalást csinálhat.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2010.01.22. 10:16:34

Igen, ez a "felhívunk, azonosítsd magadat" eléggé érdekes. Mondjuk miután én hívom őket és a kártyaszám, telefonos pinkód bement néha megkérdezik kb. ugyanezeket az adatokat meg hogy a társkártyán volt-e vásárlás az elmúlt egy hétben.

De el tudok képzelni olyat, hogy gyűjtöget az adathalász személyes adatokat, aztán az emilre egy kicsit jobban formázott, fordított, személyes adatokkal megspékelt levelet küld ki amiről a hozzá nem értő rögtön elhiszi, hogy hiteles, hiszen ki más tudhatna ilyen adatokat (pl. bárki az önkormányzatnál, rendőrségen, adásvételi papírból...)

kunci77 2010.01.22. 10:23:03

@Delfinci: Tegyük fel elárulod a neved, születési adataid, édesanyád nevét. Valami ügyeskezű pedig csinál a Te adataiddal egy hamis személyit meg jogsit. Aztán kölcsönt vesz fel vagy hitelre vásárol. Te meg majd kapod szépen a csekkeket a sosem látott plazmatévé törlesztőrészleteiről.

P75 2010.01.22. 10:26:48

@igazságos: Aha... Ha tudnád, hányszor volt, hogy telefonon indítottam átutalást vagy emeltem vásárlási limitet és a személyes adataimmal hitelesítettem magam... Telebank PIN kódot lehet ilyen módon megváltoztatni!!! Gondolkozzál már, mielőtt hülyeségeket írsz!

P75 2010.01.22. 10:28:17

@Delfinci: Hát pl felhívja a Te nevedben, adataiddal a bankot és elutalgatja a pénzedet...

esef 2010.01.22. 10:28:46

Minket is hívtak. Közöltem, hogy érdekelne az ajánlatuk (0 Ft-os számlavezetés) ha nem csak a számlavezetés lenne 0 Ft hanem minden, mint a másik banknál ahova menni fogunk. Azóta már átmentünk a másikhoz...

Delfinci 2010.01.22. 10:29:20

@kunci77: Címem nem kell hozzá?
De persze igazad van, már értem. :)

Secnir 2010.01.22. 10:32:25

lehet, hogy vissza kellene kérdezni:

-Üdvözlöm, krshgrsom (érthetetlen morgás) vagyok a KáEndHá BANKból.
-Hmmh, örrgh, jómnnymompot (mi a faszomér zavarnak szombaton ebéd közbe'?)
-Szeretnék Önnek ajánlani egy NAAAgyszerű ajánlatunkat, melyet az ÖN bankszámlaszámához kapcsolva borzasztó 2 ft/nap megtakarítást eredményez! Szeretné-e igényelni?
-ömm, nyamm. Szóval. Igen (mi a faszért nem tudják ezt automatikusan intézni? miért hívogatnak ilyen baromságokkal?)
-AAAh, ez nagyszerű, akkor azonnal aktiváljuk is, de előtte szeretném megtudni azt, hogy Ön valóban az-e, akit hívtam?
-Jó. (te ökör, minek adtad meg a telefonszámodat a banki szerződésen? te barom...)
-Mikor született?
-197x.xx.xx (le kéne cserélni a számom)
-Anyja neve?
-id. Secnir született Borzasztó Rozália (holnap bemegyek az ejróparkba, veszek új telefont is)
-Köszönöm
-Kis türelmet ksiasszony.
-Igen?
-Az ön kedves nevét mégegyszer legyen szíves...
-Izé, krshgrsoaaom brgshoamasd maoam.
-Nem értettem, betűzne?
-Kis Éva.
-Köszönöm, mikor született?
-hátde hátde hátde mi köze hozzá?
-Sajnálom, fel kell vésnem az adatbázisomba, hogy mikor ki hívott. Belső szabályozás, tudja.
-1986. szept. 5.
-Hmm, köszönöm (fiatal husi), édesanyja neve?
-Árva vagyok
-Köszönöm (tökéletes, nincs anyós), köszönöm. És akkor legyen olyan kedves elmondani, hogy honnan tudom én azt, hogy valóban Önnel beszélek, nem pedig mással?
-De hát velem beszél, nem mással!
-Mondja Ön, kedves Éva! És ha ön a Bank Behajtási Osztályáról hív? Hogyan igazolja, hogy valóban a KáEndHá BANK-ban dolgozik?
-hátde, hátde, hátde...
-mindegy, telefonszámot tud adni esetleg, amin később visszahívhatom későbbi azonosítás végett?
klikk-búúúúú

megélhetési SÜNöző (retro homározó) 2010.01.22. 10:33:01

@P75: Akkor felhívhatom akárkinek a bankját, akinek tudom az anyja nevét meg a szöletési dátumát??? Elég sokilyen ember van. Menjetek már!

huuuha 2010.01.22. 10:33:23

Egy valamibe gondoljatok bele, mi van ha a kollégád veszi föl a telefonodat, vagy valami ismeretlen.
Itt most nem arról van szó, hogy vki ismeretlenül marketinegel, hanem valszleg belelát az adataidba, mivel számlavezető bank.
Akkor is írna a Homárba felindultan az agyatlan posztoló, hogy hogyan mertek infókat kiadni a számlájáról ismeretlenül?
Kár, hogy nem lehet mínusz pontot adni, mert azért ez igen primitív poszt, és nagyon nem méltó a Homárhoz.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:34:29

@Delfinci: A személyes azonosítók közül a telebankos azonosításnál random módon szoktak egy-kettőt megkérdezni, ha szerencséje van a csalónak (vagy többször is felhívta a balekot) pont azt, ami neki is megvan.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:35:42

@megélhetési sünöző - újra van Homárszleng portál!: Ha a lakcímét és a telefonszámait, és még az e-mailcímét is tudod, gyakorlatilag igen.

kiskutyuska · http://dark_jmg.blog.extra.hu 2010.01.22. 10:35:49

azert most kicsit pozitivan commentelve, eddig rendszerint megadogattam ha hivtak, de ezek utan ezt nem fogom :P

kunci77 2010.01.22. 10:37:07

@Delfinci: Az újabb személyiben meg a jogsiban nincs cím. De címet ki is találhatsz vagy bemondhatsz bármilyet. Senki nem ellenőrzi, hogy tényleg ott laksz-e... Valamelyik TV csatornán mutogatnak is ilyen eseteket. Volt pl. hogy a kukából kiszedett banki egyenlegértesítők (adatai) alapján hitelkártyát csináltattak az illető nevére.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:39:13

@huuuha: Bizalmas adatokkal az anyukájával telemarkecoljon akárki is. Kérjen meg, hogy fáradjak be a bankfiókba, ahol vár rám egy kedves ajándék (minimum 2000 Ft értékben) és egy rendkívül kedvező ajánlat. Egy névre gravírozott pl. "tolltárért" szerintem 70-80% bemenne.

huuuha 2010.01.22. 10:40:17

Még annyit, hogy ha pl. azért hívtak, mert mongyuk gyanúsan nagy összeget emeltek le a számládról, Te meg elküldöd az anyjába.
Bravó, el ne áruld azt amit amúgy is ismernek.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 10:41:11

@kiskutyuska: Ha privát levélben átküldöd a netbanki belépési adataidat és a telebanki azonosítóidat, megvédelek minden átverési kísértéstől....

kunci77 2010.01.22. 10:43:57

@huuuha: ezért kér az ember SMS-értesítést... Ha nem lenne ilyen a PPO lehúzás is csak hetekkel később derült volna ki (amikor megkapja az ügyfél írásos egyenleg értesítőt)

kunci77 2010.01.22. 10:45:24

@huuuha: Az átlagembernek nincs gyanúsan magas összeg a számláján. Plussz ilyen okból sosem hívnak fel. Javítsatok ki ha tévedek!

Peetee 2010.01.22. 10:46:20

Ez NEM adathalászat.
Ha megadod a bankkártya-számodat, meg a jelszót / PIN-kódot is, azzal tudnak menni valamire. De a neveddel meg a születési időddel mit csinál?
Az fentvan az iwiw-en is kb. 5millió embernek!

Micsoda ostoba posztoló!

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2010.01.22. 10:50:00

Nálunk a róka szokott halászni a patakban.
De ott nincsenek adatok, csak halak.

gabbor 2010.01.22. 10:53:55

Jaj de béna vagy te beíró! Amikor engem hívnak ilyen telemarketinges leánykák, mindig próbálok randit kicsalni, vagy, elkérem saját számukat, és akkor meló után tudunk dumálni. Párszor már sikerült, lett is találkozó, meg ilyesmi.... :) Persze, ha az a "L" aláírás egy lányt takar, akkor mindegy.

igazságos 2010.01.22. 11:05:37

@P75: Mielőtt másnak beszólsz, talán nézzél utána, mi is az az adathalászat.

EZ NEM ADATHALÁSZAT, csak hogy a gyengébb felfogásúak is megértsék.

JCB 2010.01.22. 11:19:49

@igazságos: @Peetee: @huuuha:

Bár a hozzátok hasonló funkcionális analfabétáknak fölösleges azt javasolnom, hogy olvassátok el még egyszer a posztot, azért a többiek bizonyár észrevették, hogy az író nem azt állította, hogy ezek az ott szereplő kérdések adathalászatot jelentettek volna hanem azt, hogy nagyon veszélyes a bankok részéről arra szoktatni az ügyfelek, hogy telfonos hívársa bemondásra megadják SZEMÉLYES adataikat bárkinek.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2010.01.22. 11:20:03

Más bankok is csinálják ezt. Ha érdekel, amit mondani akarnak, akkor én visszahívom őket, és akkor azonosítom magam.

MrZed001 2010.01.22. 11:23:47

És a legszarabb, hogy a telefonhívások könnyedén lehallgathatóak, minek következtében ez a harmadik fél lesz képes visszaélni a személyes adataiddal ...
Szóval rossz ez így, de nagyon

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2010.01.22. 11:30:18

@MrZed001: Általában mobilról mobilt hívnak. Ki is hallgatja le azt és hogyan?

tarkamarha 2010.01.22. 11:31:56

Nekem telefonon ne akarjanak eladni semmit. A legjobb (esetleg tényleg jó) ajánlatot is zaklatásnak veszem. Ha valami érdekel, majd utána nézek. Az életben tucatszám olyanok, akikkel rendszeres kapcsolatba kerülünk. (bank, pék, iskola) Hova jutnánk, ha mindegyik elkezdene minket hívogatni a remek ajánlatával? És itt akkor csak azokról beszélek, akikkel már van is valamilyen kapcsolat...

MrZed001 2010.01.22. 11:33:57

@Szárnyati Gézа:
Bárki, könnyedén egy kis otthoni barkácsolással. Nem tudtad?
Elég megállniuk a bank központ közelében, és gyűjtik is a mobil gateway-ről hívásokat.

Vezetékes esetén meg még könnyebb (user oldalon). Vannak azok a szép szürke dobozok, lepárhuzamosítassz pár kábelt, és már meg is van minden hívása

igazságos 2010.01.22. 11:34:27

Ha bárkinek gondja van a bankkal, csak adja meg nekem a bankszámlaszámát és jelszavát, majd én eljárok az ügyben.

Na ez ADATHALÁSZAT.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2010.01.22. 11:35:33

@MrZed001: Vezetékes esetén így van, mobil esetén NEM. Azt hétköznapi ember le nem hallgatja.

tarkamarha 2010.01.22. 11:36:15

@Szárnyati Gézа: Miért? szerinted a lehallgatás úgy megy, hogy valahol valaki egy vezetéket ráköt az oszlopra? Ne légy gyerekes...

tarkamarha 2010.01.22. 11:38:11

@Szárnyati Gézа: Nem hétköznapi emberről beszélünk, hanem arról, aki erre specializálta magát és ebből keres pénzt. Hétköznapi ember a vezetékest se hallgatja le.

MrZed001 2010.01.22. 11:43:47

@Szárnyati Gézа:
"Vezetékes esetén így van, mobil esetén NEM. Azt hétköznapi ember le nem hallgatja."

Nos, keress rá akkor a gugliban. Feltörték a GSM által legtöbbet használt A5/1 jelű, 64 bites titkosítást. Le is írta a német ipse, hogy hogyan kell ócsóért ...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2010.01.22. 11:47:25

@MrZed001: Nem törték még fel, csak dolgoznak rajta (kevés a számítási teljesítmény, önkénteseket keresnek): reflextor.com/trac/a51

Eric_Cartman 2010.01.22. 11:53:36

Én csak azzal beszélek privát mobilon, akit ismerek személyesen. Néha még azzal sem.

ArnoldBácsi 2010.01.22. 11:56:56

jóhüje aki adathalásznak bedől! fakk

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2010.01.22. 12:01:04

Utánaolvasva, mégiscsak lehet, hogy megvan a lehetőség a kézi készülék titkosított kommunikációjának törésére.

De sokkal egyszerűbb valakit az utcán leütni és elrabolni a pénzét, mint így megszerezni a banki belépési adatokat.

É2I 2010.01.22. 12:05:56

Az én számlavezetőm is hívott így.
Rákérdeztem, ha ő hív mért kell a nagy akciójukhoz bármilyen személyes adatom?
-Hát azért mert ezt személyesen nekem akarják ajánlani.
-:DDDD Ok, de ne fáradjon, mert ha majd érdekel, én magam fogom megkeresni önöket.

Azóta békén hagynak. :)

Szerintem is elég gáz ez így, még ha valóban az én érdekeimet szolgálja is.

De a legjobb az, amikor telefonon bepötyögöd mindenféle azonosítód, mert csak akkor kapcsol ügyintézőt. Majd mikor felveszi a másik oldal, azzal kezdi, hogy ezeket az adatokat újból add meg. WTF? (Ja, hogy kell a telefonos bevétel is....)

csodalámpa 2010.01.22. 12:06:42

a posztoló és Szily és erőteljesen retardált...
igen, a telefonálónak meg kell győződnie róla, hogy avval beszél, akit fel akart hívni
szül idő, hely, mama neve, lakcím
baromi nagy adathalászat....
ezeket az adatokat hány ember tudja rólad? gondolkozzál már el egy kicsit....
ja, hogy ez a funkció le van tiltva az agyadban?
tarkólövés, hulljon a selejtje

kolbaszbol a kerites 2010.01.22. 12:12:02

No, én olyan helyen dolgozom, ahol rendszeresen kezelek adatokat.
Név, anyja neve, telefonszáma.
Öcsém, de jó, hogy szóltatok, így sokkal több lóvét szakíthatok, nem pedig szaros kis 70.000-ből kell majd élnem.
Király ez a post! Megtanít az életere.

Csak mégegy: a telefonjukat is átirányítom majd a sajátomra, csakhogy élethűbb legyen.

Csodás ez a Magyarország! Én így szeretlek!

Ha én gazdag leszek... tirátirátirárámmm

É2I 2010.01.22. 12:16:08

@csodalámpa:
Azt nem vágod ugye, hogy ez egy alapos beetetés első fejezete is lehet?

Pl:
Már tudnak rólad mindent. Te el kezded sorolni, ő nem erőltetetten közbevág, előtted bemondja a házszámot, anyád keresztnevét, akármit. Úgy, mintha a gépből olvasná. Meg is nyerte a bizalmad, esetleg -ha vevő vagy rá- cseverészik veled egy kicsit. Már el is vagy altatva. Jöhetnek a számlaszámra, jelszóra, egyébre történő kérdések.....

Hmmm?

europeer12 2010.01.22. 12:23:24

@csodalámpa: Ez egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint azt az agyacskádban összerakod. Ugyanis ezek az adatok személyes adatok. Hozzá kell tenni, hogy az ilyen adatok kiadását nem ajánlják sehol. Lásd például a csalókról szóló sorozatot az NG-n, egy pár ilyen adattal elindulva rengeteg kárt lehet okozni.
Teljesen más, ha te hívod őket, és akkor kérnek adategyeztetést azonosítás céljából, mintha egy vadidegen számról, vadidegen személy bizalmas információkat akar kiszedni.

P75 2010.01.22. 12:44:32

@megélhetési sünöző - újra van Homárszleng portál!: Nem, kell a lakcím is, levelezési cím, és még pár keresztkérdés. De nem ez a veszélyes, hanem hogyha bárki felhív és felteszi ezeket a kérdéseket a bank nevében, akkor utána az általad önként megadott személyes és bizalmas adatokkal igen, bizony tudsz átutalást indítani, kártyát letiltani, limitet növelni-csökkenteni, gyakorlatilag bármit...
Ezt nem mindegyik banknál lehet eljátszani és nem is írok bankneveket, mert csak tippeket adnék az illetékteleneknek.

Cs@tLós 2010.01.22. 13:03:32

Ok, sztem a poszt toló jól tette, hogy lettette, én is így tettem vna. Ellenben csalók ezzel még nem tudnak mit kezdeni (sztem) kell a számlaszám, és a kód is, erre is van sokféle módszer, hogy miként lehet kihúzni ilyesmit az emberekből.
De ez a biztos, ha az ember semmilyen személyes adatot nem mond meg, ha nem ő hívta a bankot.

Cs@tLós 2010.01.22. 13:04:51

mára hivatalosan is utálom a blogmotort. nem küldi el amit írok :@

Motorola 2010.01.22. 13:05:34

Az idióta T-mobile számkijelzés nélkül hívással felhív. Aztán az ötjegyű előfizetői jelszóból(csak szám lehet) kéri az első , harmadik, valamint az ötödik karaktert bemondani. Innen már csak 99 variáció...
Egy mázlijuk volt, hívásvárakoztatásban jött a hívás egy másik hívás közben, különben ki sem csöngött volna a rejtett számról érkező hívás.
Ezek még hülyébbek.

panka 2010.01.22. 13:15:20

Én tudom a főnököm anyja nevét, meg a címét is, minden adatát. Akkor lenyúlhatom a pénzét? És vagyok így még pár emberrel. Sőt, a legtöbb közüzemi szolgáltató tudja az én összes adatomat is, mert anélkül nincs szerződéskötés. Elég egy megszorult t-home alkalmazott, és lőttek a havi költségvetésemnek?

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.01.22. 13:25:15

@panka: Igen, valahogy úgy, viszont: HASITASI NEM KÉR KÓDOT!

ruszki 2010.01.22. 13:26:01

ha legközelebb felhívnak banktól, stb. és be akar azonosítani, akkor állítsd meg, kérd meg hogy körvonalazza, milyen ügybe keres, kérdezd meg, hogy a telefonközpontjukon keresztül hogyan tudod őt elérni, ígérd meg hogy visszahívod és tedd le.
ha érdekel a téma vagy épp a te érdeked, hogy megtudd miről van szó:
Soha ne hívd fel a kapott telefonszámot! Mindig a telefon központjukon keresztül kérd, hogy kapcsolják a hívódat.
Az interneten ellenörízd le, hogy a kapott telefonszám valóban ahhoz a céghez tartozik-e

Pl. a citi akkor szokott így hívni, ha gyanús külföldi bankkártya használatot észlelnek és szóbeli megerősítést kérnek a tranzakcióhoz, ekkor az én érdekem, hogy jóváhagyjam a tranzakciót, ezért mindig visszahívom őket

Aki nem látja be, hogy miért nem okos dolog idegennek kiadni a személyes adatait telefonon keresztül, az meg sem érdemli azt a pénzt, amit majd egyszer kicsalnak tőle ilyen módszerrel

J.G. 2010.01.22. 14:16:03

@ruszki: kicsit el vagy maradva időben.
Néhány éve már kihaltak a központosok, nem tudod őket kérni, hogy kapcsolják.

@MrZed001: Ezt a bank központja mellett megállok dolgot azért gondold át még egyszer... És nem csak a hívások kiválogatásáról beszélek.

johevi 2010.01.22. 15:11:49

Ha te hívsz egy ügyfélszolgálatot akkor van lehetőséged beazonosítani magad ( azonosító+pin ). Viszont az ügyfélszolgálatosok telemarketingesei ilyen rendszerrel nem rendelkeznek, ezért kérdeznek három olyat, ami egyrészt tényleg személyes, másrészt kis utánjárással bárki kideríthetné rólad, tehát annyira nem titkos. Számlaszámot, bankkártyaszámot, pin-kódot nem kérhetnek.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.01.22. 17:39:27

Velem nyár végén csinálták ezt, a Behajtási Osztályról. Augusztus 20-án, este kilenckor hívtak fel, az adataimat kérve, azonosításképpen.
Mindannyiszor azt mondtam, hogy telefonon nem adok meg semmilyen adatot. Legalább ötször felhívtak egy héten, mint írtam, ünnepnapon is.
Fogalmam sem volt, mivel tartozom. Később bementem a bankba, ahol kiderült, hogy a számlakezelési díj felgyülemlett (egy ideig nem volt forgalom a számlán), ezért kb. kétezer forintot akartak velem behajtani ezekkel a gestapós módszerekkel. Ekkor már (amikor érdeklődtem), levonták az összeget rég az időközben megérkezett fizetésemből.
Be is írtam a Homárra, de csak kommentként.
Tant de bruit...

Ugyandehogy (törölt) 2010.01.22. 17:41:37

Ez egy teljesen normál beazonosítási procedúra. Van ennek egy változata, a részletes beazonosítás, ott még több adatot kérdeznek.
A kérdések között szerepelnek személyes adatok, és szerepelnek olyan kérdések a bankkal való ügyfélkapcsolatoddal kapcsolatban, amit csak te tudhatsz. Attól nem kell félned, hogy valaki kikérdez, és utána a nevedben tud a bankkal beszélni, mert vannak nem személyes adat kérdések is.

Akinek megrendült a bizalma, vagy egyszerűen körültekintő (ami dicséretes, mert nem tudhatja mindenki a szokásos processzeket és szabélyokat), az ilyenkor tegye nyugodtan ugyanezt, mint a posztoló: hívja vissza bankot. Ezt egyébként az ügyfélszolgálatosnak fel is kell ajánlania, ha érzi, hogy az ügyfél bizalmatlan.

Itt, most, szerencsére, nem történt semmi szabálytalan.

Ugyandehogy (törölt) 2010.01.22. 17:48:09

@Szárnyati Gézа: majd felhánytorgatom anyámnak, miért csütörtökön születtem...
bezzeg, ha hétvégi ember volnék....

szgyula 2010.01.22. 18:01:15

Izé, ha a rossz fiú tudja, mit kérdeznek, akkor felhív, megkérdezi azt tőlem, oszt jónapot.

MrZed001 2010.01.22. 19:06:30

@J.G.:
"És nem csak a hívások kiválogatásáról beszélek."
Szeretem amikor valaki leírja miről nem beszél, de azt nem hogy miről igen :P
Fejtsd ki szépen, miről beszélsz, vagy nem beszélsz ...

MrZed001 2010.01.22. 19:09:45

@J.G.:
"És nem csak a hívások kiválogatásáról beszélek."
Szeretem amikor valaki leírja miről nem beszél, de azt nem hogy miről igen :P
Fejtsd ki szépen, miről beszélsz, vagy nem beszélsz ...

P75 2010.01.22. 19:12:55

@morrisal_: Ó, a Behajtási Osztály egy nagyon jó csapat... Kb egy éve történt, hogy felhívtak engem a saját mobilszámomon és keresték a férjemet, akinek be is mondták a születési dátumát. Mondtam, hogy nem tudom adni, még nem vagyok otthon, de hívják ezen és ezen a számon. Erre roppan arrogánsan leugattak, hogy "nézze hölgyem, nekem erre nincs időm", kérdeztem, oké, akkor miben segíthetek? "Nézze hölgyem, ezt adatvédelmi okokból nem mondhatom meg..." Kérdem, dehát nem maga mondta el az előbb a születési dátumát? "Nézze hölgyem, mikor tudok ezen a számon beszélni a férjével?" Ezt legalább háromszor eljátszották, a végén nagyon pipa lettem, mert kinyomoztam, hogy az én telefonszámom véletlenül került a képbe, egy előzőleg felvett hitel kapcsán. Megírtam a PSzÁF-nek, akik egy nyilvánvaló adatkezelési hiba kapcsán a bankot védték!!! Indoklás: adóstárs vagyok, engem is hívhatnak.
Visszaírtam, hogy oké, persze, két dolog nem stimmel, 1. az én telefonszámom sehol nem szerepel a szerződésben, tehát adatkezelési hiba történt, 2. ha engem is hívhatnak, akkor lesznek szívesek elmondani, hogy miért hívnak és megadni a szükséges információt, nem pedig lekezelő módon, téves telefonszámon a férjemet követelni.
(Persze kiderült az is, hogy miért kerültünk a BO-ra: mert az okos bank, miután a szlavezetőnk befogadta a beszedési megbízást, módosított megbízási számmal próbálta meg leemelni a pénzt...)

Megdobbent 2010.01.22. 19:24:00

Hmmm, legkozelebb a jehovistak is csak akkor nyomnak szorolapot a kezembe, ha elotte szemelyit es lakcimkartyat mutatok be? :(((

salapapa · http://salapapa.hu 2010.01.22. 21:42:51

"Mikor minden médium tele van internetes és telefonos adathalászatról szóló hírekkel"

húbakker... nem lennék médium! még megtőtenének hírekkel... nem vagyok én TV! :P

mindemellett jól jártál el, így kellene mindenkinke. helyes.

richy0609 · http://www.tengerimalacaim.sokoldal. 2010.01.22. 21:52:26

@Szárnyati Gézа: nono! állj csak meg!
simán le lehet hallgatni a mobilt , csak egy kis háttér tudás kell hozzá. ajánlom figyelmedbe a következő könyvet: Nemere István: KGB története. ami frekvencián müködik minden lehallgatható!

A80 2010.01.22. 22:34:07

@kunci77: Ez nem Amerika bazzeg. Lakcímkártya kötelező, anélkül nem csinálnak semmit. Hitelkártyát igényelni csak úgy? Próbáltál már ilyet Magyarországon? Itt nincs központi scoring, meg mifene, viszel egy zsák papírt, akkor esetleg kaphatsz, meg ha ott vezeted a számládat már ezer éve, akkor lehet, hogy elég egy közüzemi számla és hasonlók.

SiKom 2010.01.22. 23:34:19

Jogos a poszt, személyes adatot ismeretlennek telefonon nem adunk meg!!

Ugyandehogy (törölt) 2010.01.23. 09:21:48

@P75: erről eszembe jutott egy másik bankkal történt esetem, amikor a csekkes feladásomat még nem látták (feladás csütörtök, lejárati határidő péntek+1 munkanap vagyis hétfő=ez szerintük 3 nap csúszás, ezért hétfőn hívtak), de már felhívtak, de nem ez a lényeg, hanem hogy a céges mobilomon. elképzelni nem tudom, honnan szedték. ezt eljátszották másnap is, meg harmadnap is. háromszor ordítottam velük, két okból is: ha tudják(márpedig tduják), hogy csekken adom fel, várják ki, hátha az utolsó nap adom fel (jogom van hozzá), másrészt ne hívjon má számon, mint amit megadtam, és az nem a céges volt.
azóta sem értem, honnan vették a céges számomat....

deba85 2010.01.23. 11:22:26

Ha ennyire paráztok hogy az adatokat kérik, mondjatok kamut, aztán az lesz rá a válasz hogy náluk más van...innen talán már kikövetkeztethető hogy 99% hogy banktól hívnak...

renugard 2010.01.23. 13:37:31

A legnagyobb ilyesfajta sztorim, amikor fater vette fel a telefonomat, majd miután az összes adatot bediktálta(a sajátját), odaadta nekem a telefont. A vonal másik végén a csaj még 4-5 percig hajtogatta, hogy nem stimmel a dolog. Én jól mulattam rajta. Nem is lett hiperszuper kedvezményem a kártyámon :)

kunci77 2010.01.23. 14:43:38

@A80: Ha valaki képes hamisítani személyit meg jogsit annak szerinted akadály a többi? NEM átlagemberekről beszélünk, hanem erre specializálódott bűnözőkről. Pár éve egyik volt kollégámtól a buszon ellopták a bankkártyáját. Fél órán belül már pénzt vettek fel vele egy automatából pedig a PIN kódot "nem lopták el" azaz nem volt a kártya mellett mint sok lúzernek... Nem Amerikában történt mindez bazzeg, hanem Csepelen.

salapapa · http://salapapa.hu 2010.01.23. 15:48:58

@kunci77: nagyon sokan nem változtatják meg a PIN-t, a kártya pedig anno csak elkészült a banktól megkapott valamilyen PIN-nel.
egy próbát mindenkinek megér!
arra gondolni sem merek, hogy a PIN-t már rég mexerezték és csak most sikerült szert tenni a kártyára, vagy csak eccerűen ismervén emberünket valahogy kitalálták.
mindenki ha nem is a saját, de valamelyik családtagjának valamely dátumát adja meg. HIBA!

DePassant 2010.01.24. 12:31:29

Teljesen bevett szokás a bankoknál az ilyen azonosítás. Többször is kerestek már így (mondjuk nem telemarketingesek) pl hiteligényléssel, külöldi kártyatranzakcióval kapcsolatban.
Mindig meg kell kérdezni kit keresnek és milyen ügyben (általában ezzel kezdik), és nyilván van valami fogalmad arról, hogy ehhez neked van-e közöd. Utána jön az azonosítgatós játék. Én mindig azt szoktam kérni, hogy mindennek a felét ő mondja és én kiegészítem (pl. mondd meg a születési hónapot és napot, én megmondom az évet vagy mond meg az irányítószámot és a házszámot én mondom a többit, stb.) így könnyedén ki lehet szűrni az illetéktelen hívásokat és ő is meggyőződhet arról hogy valóban velem beszél :) Ez egy patthelyzet, mert neki meg kell győződni, hogy valóban azzal beszél aki illetékes a számlával kapcsolatban. Ugyanakkor neked is érdeked, hogy pl. megerősíts egy külföldi kártyatranzakciót és ne tiltsák le a kártyádat, és maradj pénz nélkül több1000 km-re otthontól.

Másik: Felmerült a kommentekben hogy mennyi minden van fenn az iwiw-en. Szerintem több ezer embernek olyan az adatlapja, hogy gyakorlatilag az összes személyes információt ki lehet deríteni róla (név, születési hely, idő, anyja neve, lakcím) szerintem ez sokkal veszélyesebb mint egy telemarketingesnek beazonosítani magad...

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2010.01.24. 22:56:55

@richy0609: Talán műszaki kérdésekben ne egy középszerű, ám grafomán scifi-író legyen a forrás...

_heisenberg 2010.01.25. 00:57:18

Első jótanács: tanuld meg a bankod telefonszámát, vagy írd bele a mobilodba. Második jótanács: azonosításkor mondj be fals adatokat. Ha mondják, hogy nem jó, akkor tényleg a bankos és már egyébként is látja maga előtt a helyes válaszokat. Ez után mondhatod a jót. Ha nem mondják, hogy nem jó, akkor le kell rakni.

Nem értem a problémát.

Edward Nygma 2010.01.25. 08:54:41

Pár éve volt hasonló élményem a CIB-bel. Már épp küldtem volna el a formát az anyukájába, de azonosítás helyett csak megkért, hogy fáradjak már be a fiókba.
Mondjuk ez volt azóta is az egyetlen, hogy kerestek.

hatesz 2010.01.25. 16:09:04

Raiffeisennél történt meg velem a következö:
Csörög a telefon, 20-as szám,
felveszem.
- Jó napot XY vagyok a Raiffeisentöl. Nagyon fontos mondanivalóm van az Ön számára, de elötte azonosítsa magát!
- Ööö jó napot, hogy akar azonosítani?
-Szükségem lenne a születési dátumára és az anyja nevére.
-És hogy megy ez a gyakorlatban?
-Ön bemondja én meg megmondom hogy stimmel-e vagy nem.
-Aha. De elösször kérem ÖN azonosítsa magát! Bizonyítsa be, hogy a banktól van! Neve, születési idö, anyja never?
-Ò azt én nem mondhatom meg, mert az személyes adat, de ha visszahívja ezt a számot, akkor egy automata fog bejelentkezni, és azt fogja mondani, hogy "Jó napot, ön a Raiffeisen bankot hívta!"
-Na kedvesem, akkor hívj vissza 3 perc múlva, addigra én is felmondom ugyanezt a hangpostámra és e z a szöveg fog fogadni.
De a nevedet mindenképp mondd el még egyszer hogy hivatalos panasszal élhessek.

Aztán a panasztétel megtörtént, de a Rafi teljesen rendben találta a dolgot. Utána bementem a fiókba és kértem a telefonszámom rendszerböl való azonnali törlését, majd addig nem mozdultam, amíg ennek írásos bizonyítékát meg nem kaptam. Illetve megadtam a német telefonszámomat, de azon valahogy nem hívogatnak...

Morci úr · http://suttyok-ket-kereken.blog.hu 2010.01.26. 10:30:59

Ha utána olvastok a neten A K&H a legjellemtelenebb és leginkább lehúzós bank.

Kezdve az elárverezett ingatlanokkal egészen a butaságig arrogáns ügyfél kezelésükig.

khkommunikacio 2010.02.01. 10:09:11

Kedves Ügyfelünk!

Köszönjük észrevételeit és sajnáljuk, hogy az Önnel történt eset rossz érzéseket keltett Önben és kollégánk legjobb szándéka ellenére bizalmatlanságra adott okot. Általános gyakorlatunk szerint ügyfeleink biztonsága érdekében, amennyiben a K&H TeleSales munkatársai banki termékeket ajánlanak, és az ajánlat tartalmaz a számlájára/ számlavezetésére vonatkozó információkat az ügyfél azonosítás érdekében szigorúan csak a személyazonosításhoz kötődő adatot kérünk el. Nem kérünk el a számlájával vagy bankkártyáival kapcsolatban (számlaszám, kártyaszám stb.) információt, adatot. Hangsúlyozottan ezek az intézkedések az ügyfelek bankszámlájának biztonsága érdekében történnek, megakadályozva azt, hogy adatai a telefonbeszélgetés során illetéktelenek tudomására jussanak. Ügyfeleink számára természetesen minden esetben lehetőség van a hívás ellenőrzésére a K&H TeleCenteren keresztül, illetve bármikor kérhetik a további ajánlatokkal való megkeresések felfüggesztését. Sajnálatos tény, hogy az adathalászat megnehezíti az ügyfelekkel való kommunikációt, mindezek ellenére a törekszünk ügyfeleinkkel a gyors és rugalmas kommunikációra folyamatosan fejlesztve annak biztonsági szempontjait is. Panasza még inkább arra késztet bennünket, hogy a jövőben még nagyobb hangsúlyt helyezzünk erre. Szeretnénk újból megköszönni észrevételeit, hiszen az ilyen vélemények képezhetik alapját annak, hogy együttműködésünk ügyfeleink megelégedésére szolgáljon. Még egyszer elnézést kérünk, ha kellemetlenséget okoztunk Önnek.

Üdvözlettel:

Kommunikációs igazgatóság
K&H Bank

klónozott vadegér 2010.03.15. 22:43:49

A felindultság teljesen ok nélküli, a bank nem hibázott. Születési hely, anyja neve, egyik sem minősül olyan jellegű személyes adatnak, amelyből bármi életbevágó kideríthető lenne. PIN kódot nem kértek de még számlaszámot sem.

adatvédelem · http://www.ppos.hu 2011.01.20. 23:43:10

A felháborodás jogos, az ilyen adategyeztetések több mint gyanúsak. Minden adat fontos és védendő. Akár hasonlóan rossz vége is lehet a nem kellő körültekintésnek: www.adatvedelmiszakerto.hu/2010/02/internetes-szemelyiseglopas/

dizib 2011.12.09. 10:30:02

Szánalmasak vagytok srácok! :) Nem véletlen, hogy három olyan adatot kérnek el általában, amivel NEM LEHET visszaélni. (szülhely, idő, anyja neve) Aki azt mondja, hogy ezekkel az adatokkal bármit tud kezdeni, azzal nagy szívesen szövetkezek, bankban dolgozok telefonon operálok, és fingotok sincs, hogy milyen kemény megkötések vannak, hogy egyáltalán 30 forintot átvezethess a saját számládról, egy másik számládra. Nem beszélve arról, ha kifelé utalsz. Napi cirka 100 ügyfélből/fő kb 1 mondja azt, hogy nem adja meg az adatait, mert ő kurva okos, és a média felhívta a figyelmét, hogy vigyázzon. Haladjatok a korral senkiháziak...

salapapa · http://salapapa.hu 2011.12.11. 01:56:30

@dizib: te vagy az egyik kedvenc droidom!:)
szánalmas kis senkiházi! hát így kell beszélni az ügyfélellel?
BTK 176/a (1)!
ezt szoktam sejtelmes hangon a fülébe suttogni az ilyen ID nélküli gyökereknek. :)

persze itt ez nem érvényes...........
süti beállítások módosítása