Kicsit túltöltődtünk a múltheti a BKK szerint hamis/kétszer kezelt, igazából egyszer kezelt jegy történetével, aminek egyébként még nincs vége, máris itt egy újabb. Naiv ügyfél hiába próbált este n9-kor jegyet venni, ez fizikailag lehetetlen, de nem véletlenül:
A sztori még július 18-án történt a Dózsa György úti metrómegállóban este n9-kor. Nincs bérletem, ezért jegyet akartam venni, hogy eljussak a Batthyány térre, de ezt több probléma nehezítette:
- a jegykiadó automata nem működik (szinte soha), ezért az nem opció (papírpénzt egyébként se fogad el, meg bankkártyát sem - éljen a 21. század),
- a forgalmi iroda ablakára ki volt írva, hogy "technikai okok miatt nincs jegyeladás", miközben az ablak mögött (3-4 méterrel hátrébb) ott ült az ember, persze nem volt hajlandó jegyet adni, oda sem jött az ablakhoz, (az már egy érdekes kérdés, hogy a papír alapú jegy kiadásához milyen technikai feltételek szükségesek a váltópénzen kívül?)
- Miután hangosan nemtetszésemet fejeztem ki, észrevettem, hogy egy darab ellenőr áll a metrólejárónál, ezért megkérdeztem tőle, hogy tőle tudok-e jegyet venni. Ekkor jött a meglepő válasz, hogy nála van jegy, de csak a 450 HUF-os, de egyébként meg van neki tiltva(!), hogy jegyet adjon el. Közöltem vele, hogy márpedig nekem jegy kell, meg egyébként is hogy képzelik, hogy nem lehet jegyet kapni este n9-kor, erre azt mondta, hogy akkor ad el jegyet, de ne reklámozzam, mert nekik a BKK/BKV utasításba adta, hogy tilos jegyet eladni.
Mivel végül is korrekt volt a fickó, megkérdeztem, hogy ez most valami új szopatási koncepció, és a válasz a következő volt: (nem szó szerint, de ez a lényeg)
"Este 8 és f10 között (amikor még azért járnak sokan a metróval) azokon az állomásokon, ahol nincs rendes jegypénztár csak forgalmi iroda, technikai okokra hivatkozással megtagadják a jegyeladást a forgalmi irodában, valamint utasításba van adva, hogy az ellenőröknek TILOS a jegyeladás (de ha valami folytán eladnak, akkor is 450 HUF-ért kapsz csak jegyet), így ha muszáj BKV-val utaznod, kénytelen vagy jegy nélkül lemenni a metróba, ahol alig várják az ellenőrök, hogy megbüntethessenek 16.000,- HUF-ra."
Szóval itt tartunk. A (többek között) az én adómból fenntartott BKK/BKV szánt szándékkal lehetetleníti el a jegyvásárlást azzal a céllal, hogy utána a "bliccelő utast" szerintük jogosan alaposan megbüntethesse. Szóval a cél nem az, hogy mindenki vegyen jegyet, hanem hogy minél több büntetést ki lehessen osztani (nem vagyok naív, világos, hogy kellenek a büntetési bevételek is, hogy lehessen még mit ellopni, de az, hogy ez rendszerszinten így megy, szerintem felháborító).
Nem vagyok jogász, de szerintem ez a magatartás azt jelenti, hogy a BKV nem teszi lehetővé/ellehetetleníti, hogy szerződésszerűen (érvényes jeggyel) használhassam a metrót, de mindent megtesz annak érdekében, hogy utána az én "szerződésszegésemnek" büntetés legyen a következménye. Szerintem ebben az esetben nem hivatkozhat a BKV és köztem létre jött szerződésre, mivel ő is megszegte azt, azzal, hogy fizikailag nem lehet jegyet kapni.
Szummázva, én végül is megoldottam a helyzetet, tudtam jegyet venni (az is megér egy misét, hogy csak a 450 HUF-os jegyet lehet megvenni ilyen esetben!), de el tudom képzelni, hogy ha nem egy normális ellenőrt fogok ki, hanem egy olyat aki nem ad el jegyet, akkor ott állok, hogy vagy odaérek valahova időben és kockáztatok, vagy elfelejtem az egész BKV/BKK-nak hívott szarkupacot és nem veszem igénybe (de milyen jó, hogy az adómból van). El lehet képzelni, hogy egy külföldit vagy egy BKV-t nem ismerő potenciális utast milyen szinten meg lehet így szívatni.
A következő alkalommal, ha ilyet tapasztalok, le fogom kamerázni az egész eseményt.
Sok felháborító dolgot tapasztaltam már a BKV-val kapcsolatban, de azt azért nem gondoltam volna, hogy egyszer ide jutunk.
Az utolsó 100 komment: