Ön tudta, hogy a távolsági buszokon van felszállási sorrend az utasoknak? Igen? Ügyes, és akkor valahogy húzza ki a következő posztig, mert ez a többieknek szól. Egyúttal köszönjük olvasónknak, aki a földön ülve utazott 4 órát és levelezett a Volánnal ehhez a tudáshoz.
Kedves Tékozló Homár!
Az eset, amit szeretnék veletek megosztani már több mint egy hónapja történt, és főképpen a Volánbusz Zrt. nem megfelelő ügyfélkezeléséről szól. De úgy gondolom másoknak is jó tanulópénz lehet, hogy tudja, mire számítson egy hasonló esetben.
Minden 2015. június 21-én kezdődött, Pécsett. Másfél héttel (június 9-én) előre foglaltunk helyet magunknak a 1134/304-es járatra, aminek 13:30-kor kellett volna elindulnia. Első körben kicsit meglepetten tapasztaltuk, hogy milyen nagy tömeg várta a buszt, de végül is lehetett rá számítani, mert előtte lévő nap ért véget a Fishing On Orfű fesztivál. Ám mi úgy gondoltuk nincs miért aggódnunk, hiszen előre fel voltunk készülve és volt már jegyünk.
Az előre váltott jegyek esetében tudtuk, hogy érdemes az indulás előtt 15 perccel megérkezni, így ennek megfelelően cselekedtünk és 13:10 körül már a tömegben várakoztunk, hogy végre beálljon a jármű. Ezt meg is tette olyan 13:20 körül, ekkor a sofőr megkért mindenkit, aki Budapestig utazik, fáradjon át a busz másik oldalára, így könnyítve meg a csomagok elhelyezését és kivételét a következő megállókra. Ezzel sem lett volna semmi gond, de a várakozó sor így felbomlott és mi sem ugyanazt a helyünket foglaltuk el a várakozók között, mint az eredetileg tettük. Mikor végzett a sofőr a pakolással felpattant a buszra, hiszen késésben voltunk, mivel 5 perccel indulás előtt kezdtünk felszállni.
Láthatólag legalább kétszer annyian várakoztunk a felszállásra, mint azt a busz kapacitása engedte. Mi továbbra sem aggódtunk, hiszen van jegyünk, biztos lesz helyünk, hiszen lefoglaltuk ülés szám szerint – amire a Volánbusz online felülete lehetőséget biztosít. Körülbelül 15 percbe telt mire sorra kerültünk és a papíron kipipálta a sofőr a jegyünket és elkezdtük magunkat átverekedni az embereken a busz hátsó felébe, ahol az üléseink vártak ránk, ám meglepetten tapasztaltuk, hogy azon bizony már ülnek.
Illedelmesen felszólítottuk két utastársunkat, hogy bizony másfél héttel ezelőtt mi azt lefoglaltuk és szeretnénk elfoglalni a helyünket. Ők ennek nem tettek eleget, állításuk szerint ők is előre foglaltak jegyet és oda szólt, bár nem voltak hajlandóak megmutatni azt, és szerintük nekik nem kellett ülésszámot foglalniuk. Így kénytelenek voltunk a folyosón ácsorogni többedmagunkkal a folyosón az előre váltott jegyekkel (!). Előre nem tudtunk már menni a sofőrhöz, hiszen, ahogy a mellékelt képen is látható képtelenség lett volna újra előre tuszkolni magunkat. Így kénytelenek voltunk a következő három és fél órányi utat a csurig tömött, meleg buszon tölteni; hol álltunk, hol ültünk a földön, mivel mást nem nagyon tudtunk mit tenni. A járat végül 13:47-kor indult el Pécsről, majdnem 20 perces késéssel.
A párom a saját mobilnetét használva – lévén, hogy a Wi-fi-s buszon nem működött a Wi-fi - aktuálisan tájékoztatta a társaságot, hogy nem teljesen úgy járt el a kollégájuk, ahogy az várható volt és a csirkeszállításhoz hasonló utazási mód nem éppen a XXI. századnak megfelelő módszer és az nem kifogás, hogy fesztivál volt, vagy az, hogy Indiában rosszabb. Mást nagyon nem tudtunk tenni ezen kívül, csak vártuk, hogy végre felérjünk Budapestre. Az út alatt többször felszólított minket a sofőr, hogy mások is szeretnének felszállni és húzzuk össze magunkat. Lévén, hogy alapjában véve egymás hegyén-hátán voltunk nem igazán tudtunk ilyen kéréseknek eleget tenni. Az más kérdés, hogy, ha már fizettünk egy szolgáltatásért, nem ezt a fajta bánásmódot várja el az ember.
A Volánbusz Zrt. válasza július 3-án érkezett meg, melyben állították, hogy meghallgatták a járművezetőjüket és rendszerhibára hivatkoztak. Emiatt nem tudtunk a helyünkön utazni, de nem feledkeztek meg arról sem, hogy minket hibáztassanak; biztos később érkeztünk, mint az előírt 15 perc.
Ekkor még nem hagytuk annyiban a párbeszédet, mert az igazságérzetünk nem bírta volna ki, hogy ne tisztázzuk ezt a helyzetet. Elmondtuk, hogy pontosan érkeztünk a kocsiállásra, illetve a csomagbepakolás utáni kaotikus állapotot is jobban körülírtuk számukra, hogy esélyünk nem volt az előreváltott jeggyel, például előbb felszállni, mint azok, akik korábban szállnak le, vagy ott váltottak jegyet a sofőrtől. Július 16-án kaptuk meg a végső választ, ami miatt megerősödött bennem az érzés, hogy leírom ezt a történetet nektek. Elöljáróban annyit, természetesen kártérítésről szó sincs és megoldás sincs a problémánkra.
Három érvvel kezdték levelüket, amit az általuk meghallgatott járművezetőjük állítására alapoztak. Az első, ahogy én is írtam, hogy 10 perccel indulás előtt állt be a helyére a busz, de itt ferdül az igazság, mert arra hivatkoztak, hogy egy busz állt ott. Ezt cáfolhatom, bár fotót nem gondoltam, hogy készíteni kell az üres kocsiállásról, de biztosíthatok mindenkit, hogy semmiféle busz nem akadályozta a mi járatunkat a korábbi beállásában. A második állítás, hogy a sofőr felszólította az előre váltott jeggyel rendelkezőket, hogy fáradjanak előre. Ez sem történt meg. „Az út során nem jelezte felé egy utas sem, hogy előreváltott menetjegy ellenében nem tudja elfoglalni a helyét.” Ahogyan a történet elején is említettem képtelenség lett volna visszatuszkolnunk magunkat a sofőrig, és amúgy sem tűnt túl segítőkésznek. Majd a következő szabályra hívták fel a figyelmünket:
„Országos személyszállítási szolgáltatás esetében az utasok elszállításának sorrendje a következő:
- az utazáshoz előre váltott és a járatra érvényesített menetjeggyel és helyjeggyel rendelkező utasok,
- a nagyobb távolságra utazó utasok,
- az a) pontban meghatározott utazási igazolvánnyal nem rendelkező fogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű utasok, valamint a kisgyermekkel utazók,
- bérlettel vagy más utazási okmánnyal rendelkező.
20/1981 (VI.19.) Mt. rendelet, valamint a VOLÁN társaságok által meghirdetett Utazási Feltételek szabályai alapján: „A közlekedési vállalat (VOLÁN) a menetrendben közzétett helyi és távolsági (helyközi) járattal a személyszállítást köteles elvállalni. Ha a menetrendben közzétett járattal a jelentkező összes utas nem szállítható el, a közlekedési vállalatot a szerződéskötési kötelezettség a jármű befogadóképességéig terheli.”
A várakozók között nehéz lett volna előre tülekedni, mivel mindenki fel akart férni egy láthatólag sokkal kisebb buszra, mint ahányan voltunk. A sofőr sem tájékoztatott minket a csomagokon túl, hogy előre fáradhatunk mind az előre váltott jegyünk miatt, mind a távolság miatt, erről egészen eddig nem tudtunk. Ez a részlet az, amiről úgy gondolom másnak is fontos tanulság lehet!
Nos, nem tudom, hogy a „jármű befogadóképessége” pontosan számukra mit takar, és megfelelő mód-e számolni az álló helyeket egy nem légkondicionált (vagy legalábbis az sem működött) buszon úgy, hogy a folyosón is úgy álltunk, mint a vágóhídi marhák. Szerintem ez nem számított megfelelő számú utasnak, arról nem is beszélve, hogy ha baleset éri a buszt rengetegen szenvedtünk volna komoly sérülést, amiatt, hogy semmi nem védett minket, akik álltunk egymás nyakán.
Összefoglalva a Volánbusz Zrt. továbbra sem érzi úgy, hogy ő egy szolgáltató cég és az utasoktól kapja a pénzt, amiért cserébe megfelelő szintű szolgáltatást és ügyfélkezelést várnánk. Nem pedig azt, hogy a fogyasztó van lenézve és a panasz indokát addig csavargatják, míg oda nem lyukadunk ki, hogy a Volánbusz Zrt. igazából az áldozat és miattunk van az egész.
Mindenki jegyezze meg jól, ha online előreváltott jegye van 15 perccel az indulás előtt legyen mindig ott, ha végállomásig utazik, akármikor is érkezik a buszhoz, álljon a sor elejére, még akkor is, ha utastársai ezt nem feltétlenül fogják jó szemmel nézni, különben nem lesz része egy túl kellemes utazásban.
Köszönöm mindenkinek, aki elolvassa és egy kicsit együtt érez!
Üdvözlettel,
H.
Az utolsó 100 komment: