Tékozló Homár

Mi a különbség a gyártói és a forgalmazói jótállás között?

2015.10.07. 09:34 | Homár Hilda | 34 komment

szerviz.jpg

A HTC Csaba által felkeresett szerviz szerint az, hogy utóbbit nekik joguk van hirtelen felindulásból visszavonni pl. a legváratlanabb dolgora ráhúzott, univerzális "nem rendeltetésszerű használat" miatt. De Csaba, ne higgy nekik! 

Kedves Tékozló Homár!

Egy mobiltelefon garanciális ügyintézésével kapcsolatban szeretném kikérni véleményeteket.

Az eset a következő. 2014 novemberében vásároltam egy HTC M7mini készüléket. A telefon kb. fél év után rendszeresen zárolta a SIM kártyát, így visszavittem a forgalmazóhoz, aki garanciálisan cserélte a SIM olvasót. Most szeptemberre elértük azt, hogy a SIM olvasó ismét hozza a hibákat, valamint a fülhallgató érzékelő is vacakol. Továbbá a telefon oldalán megjelentek repedések. Ezek szépen lassan jöttek ki az idő folyamán. Az utóbbi időkbe egyre több ilyet tapasztaltam. Mivel a telefont nem ejtettem le, és nem érte semmi olyan külső behatás ami ezt indokolná, így arra gyanakodtam, hogy az amúgy sűrűn melegedő eszköz, valószínűleg nem bírja a hőingadozást és esetleg attól repedezhet. (Ez persze csak egy ötlet volt). A repedéseknél nem látszik festék leütés, vagy horzsolás. 

Így tehát visszavittem a telefont ismét a forgalmazóhoz. Elmondtam a tüneteimet és a panaszaimat. A pocsék kiszolgálás mellett azért eljutottunk odáig, hogy elküldik a telefont a szervizbe. Egy hét elteltével egy hölgy telefonált az üzletből, aki elmondta, hogy a szerelők nem mernek hozzányúlni a telefonhoz, mert a repedések miatt biztosan szét fog esni a telefon, és nem tudnak vele így semmit csinálni. Szóval 20 000 Ft ellenében cserélnék a hátlapot és a repedt oldaldarabot, ha erre igényt tartok. (Az amúgy 86 000 Ft-os telefonon). Ekkor kicsit kiakadtam, hiszen a telefon garanciális, és ez az én olvasatomban azt jelenti, hogyha gond van vele, akkor a gyártó azt ingyen cseréli. Hiszen erre vállalt garanciát. Utána kaptam egy kisebb fejmosást arról, hogy van gyártói garancia, illetve van forgalmazói garancia. Ebben az esetben a forgalmazói garanciáról van szó, ami nem terjed ki az ilyen jellegű hibákra. Én nem kértem a cserét és megkértem őket, hogy amit lehet javítsanak, mint legutóbb.

 A telefon újabb egy hét után visszajutott hozzám. Párom ment a készülékért. A boltban közölték vele, hogy nem lehet garanciálisan javítani, és amúgy meg a nem rendeltetés szerű használat miatt megvonják a forgalmazói garanciát. Erre kapott egy helyben megírt „papírt”, melybe le van írva, hogy nem rendeltetés szerű használat miatt a telefon teljes mértékben elvesztette a rá vonatkozó garanciát. Aláírás és pecsét. (forgalmazói).

Erre betelefonáltam, hogy mivel indokolják a garanciamegvonást, hiszen nem láttam semmilyen szakértői véleményezést vagy iratot erről. Azt a választ kaptam, hogy ők mint forgalmazók, megvonhatják a forgalmazói garanciát, és ezt meg is tették. El lehet vinni egy független szakértői tesztre, ahol ezt majd nekem is bebizonyítják. Ennek ár 5 000 Ft. Kérdeztem, hogy mi történik ha esetleg az jön ki, hogy ez anyagfáradás. Erre azt a választ kaptam, hogy ilyen nem történhet. Ezek után kérdeztem, hogy nem vihetném-e én be oda, hiszen közelebb vagyok. Erre is nemleges választ kaptam. Mert hogy ők nekik van szerződésük az említett céggel.

Érdeklődni szeretnék, hogy  ebben a helyzetben mi lehet a teendő. Lehet-e úgy megvonni forgalmazói garanciát, hogy ezt semmilyen általam látott dokumentum nem igazolja.

Válaszotokat előre is köszönöm.

üdv:

Csaba

Így látják a GVTI-fogyasztóvédők:

Kedves Csaba!

Persze nem látjuk a telefonod állapotát és hibáját, de a leírtak alapján elmondható, hogy a vállalkozás azon gyakorlata, hogy úgy foglalt állást a jótállási igény érvényesíthetősége kérdésében, hogy döntését szakvéleménnyel nem tudja alátámasztani teljességgel elfogadhatatlan. Az egy év jótállás jogszabály alapján jár a fogyasztónak, melyet saját hatáskörben megfelelő szakvélemény hiányában a forgalmazó nem vonhat meg. A szakvéleménnyel kapcsolatban pedig elvárás, hogy olyan szakértőtől származzon, aki szakmailag kompetens és független, így állásfoglalása egyértelmű, pontos és egzakt választ ad arra a kérdésre, hogy a telefon hibája megvolt-e már a vásárláskor, avagy később keletkezett. A szakértői vélemény elkészítésével felmerülő költségeket pedig a vállalkozás nem háríthatja át a fogyasztóra.

A gyártói és forgalmazó jótállás közötti különbségtételt nem nagyon értjük, hiszen olyan létezik, hogy a gyártó kedvezőbb (rendszerint hosszabb) jótállást is vállal a termékre, akkor ezek automatikusan átszállnak a fogyasztóra a vásárlással (persze ha a fogyasztó tud ezekről), de ezek a kötelező jótállástól kedvezőtlenebbek nem lehetnek.

A leírtak alapján úgy tűnik, hogy a vállalkozás nem tett eleget a jogszabályban foglalt azon előírásoknak, melynek alapján mentesülne a jótállási kötelezettsége alól. Javasoljuk, hogy ne hagyd annyiba az ügyet. Indíts eljárást Békéltető Testület előtt, 2015.szeptember 11-ét követően kötelesek a bepanaszoltak is megjelenni a testületi meghallgatásokon.

Jogi háttér:

A fogyasztói szerződések esetében külön jogszabály írja elő a jótállási igények intézésének eljárási szabályait. (19/2014 (IV.29.) NGM rendelet) Ennek alapján a vállalkozás a minőségi kifogásról jegyzőkönyvet köteles felvenni, melyből egy másolati példányt a fogyasztó részére át kell adnia. Ha a vállalkozás az igény teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót. Ezen időszak áll rendelkezésre arra, hogy feltárja, hogy a hiba oka mikor keletkezett. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre ugyanis egy év kötelező jótállás vonatkozik, mely idő alatt köteles helytállni a hibás teljesítésért. (151/2003. (IX.22.) Kormány rendelet) Ha mentesülni akar a kötelezettség alól, neki kell bizonyítania, hogy a fogyasztó által felismert hiba a vásárlást követően keletkezett. Ennek formáját nem szabályozza a törvény, de a polgári eljárásjogi szabályok értelmében szakértői bizonyítás az elfogadható.

UPDATE okt. 21.

A poszt megjelenése után jelentkezett nálunk egy rendszeres Homár-olvasó, aki a HTC ügyfélszolgálatánál dolgozik azzal, hogy szeretnék felvenni a panasszossal a kapcsolatot és kivizsgálni az ügyet. Összehoztuk őket. Íme az eredmény.

A fenti posztban található problémával kapcsolatban megkerestem az ügyfelet és tájákoztattam az alábbiakról:

-  a telefon soha nem járt a HTC márkaszervizében, ezért a posztban olvasható állítás sem felel meg a valóságnak, miszerint a szerviz vont meg bármiféle garanciát, illetve féltek szétszedni a telefont

- a készülék indonéz piacra készült, a csak ázsiában érvényes gyártói garancia idén januárban lejárt.

-  a telefonról kapott képeken olyan hiba látható, amit a garanciális, megfelelő forrásból származó gépek esetén a gyártó térítésmentesen javított.

A fentiek ellenére, a gyártó márkaszervize az ügyfél készülékét térítésmentesen megjavítja, erről az ügyfelet emailben tájékoztattam. Ennek oka, hogy véleményünk szerint az ügyfelet az eladó megtévesztette, és az ügyfél nem tudta, hogy a telefon nem járt nálunk, illetve, hogy a gépet a gyártó nem a magyar piacon való forgalmazásra szánta. 

Legyetek szivesek a ránk nézve nem túl szerencsés megfogalmazást a posztban kijavítani, mert véleményünk szerint rossz fényt vet a cikk a becsületes viszonteladók és a márkaszervizben dolgozó szakemberek munkájára is. Az illetékes márkaszervizben dolgozó srácok nem félnek szétszedni egy telefont, a gyártó által biztosított képzés és célsszerszámok birtokában, ez eléggé meglepő lenne. Egy hivatalos viszonteladó soha nem árulna ilyen telefont és kezelne egy garanciális problémát így. Amennyiben ennek gyanúja merülne fel, mindenképpen utánajárunk a panasznak és megtesszük a szükséges lépéseket, hogy hasonló se fordulhasson elő szerződéses partnereinknél.

Köszönöm szépen a lehetőséget, és az ügyfél elérhetőségét.

További jó munkát,

HTC ügyfélszolgálat

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.07. 10:43:57

Mi a különbség? Itthon semmi, mert az eladó úgyis lesz***** mindegyiket. Amúgy az egyiket a gyártó adná, a másikat az eladó (ha lenne ilyesmi).

GVTI válasz most oké, tényleg így van. Garanciamegvonás, mire? :D

Papírt meg nem kellett volna átvenni. Vagy ha igen, akkor átvinni a fogyvédhez.

McZozo 2015.10.07. 11:02:53

@ColT: Miert ne ? pont azzal tudja bizonyitani hogy milyen hulyesegeket beszel a forgalmazo es azzal a pairral lehet menni tovabb SZVSZ

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2015.10.07. 11:17:50

"hogy a fogyasztó által felismert hiba a vásárlást követően keletkezett. " wtf!?

nem, a fogyasztó már a vásárlás előtt 4 évvel felismerte, csak mivel mazoista, így vásárláskor átvette a hibás terméket és csak most a gari végén szólt :o)

CID 2015.10.07. 11:43:47

Ha melegszik a telefon, víz alatt kell használni, az élvezeti a hőt.

Szakember legyen a talpán aki bebizonyítja, hogy ez anyagfáradás, vagy a túlzott igénybevétel miatt repedezett meg. Ilyet utoljára '95-ben láttam, akor volt az Ericsson 198-nak egy szériája ami elkezdett repedezni, szinte szétesett.

Manyecska 2015.10.07. 11:46:54

@CID: valami barom azt mondta hogy a villám azért nem /?/ csapja agyon a halakat.. mert a halaknak nem ér le a lábuk...UFF

CID 2015.10.07. 11:54:06

@Manyecska: Milyen igaza lehet :D Egyébként, ez nem UFF, hanem OFF.

Aureliano Buendía 2015.10.07. 11:58:25

@ColT: kb. az első megfelelő válasz. Hát elérkezett végre ez a pillanat is.

Garanciamegvonás? Bikaszar. Arcpálma.

Kurvannyukat.

Poszter, menj a Békéltetőhöz.

FDToth 2015.10.07. 11:59:09

ilyen esetben nyugodtan le lehetne írni az adott bolt nevét. mondjuk biztos vmi sufni gsm...
Ezek akkora szabálytalanságok, hogy az NFH már magától kezdeményezhetne vmit az adott kereskedő ellen. de nem fog, sz***ik bele, úh ez a jó kis sufni gsm él tovább :)

Aureliano Buendía 2015.10.07. 11:59:33

@CID: de előtte le kell tölteni a vízálló appot is.

hobbitroll 2015.10.07. 12:17:37

@Aureliano Buendía: juteszemhelyére ...

TechSupport: Hallo, miben segíthetek?
Ügyfél: A számítógépemben füstöl a hálózati tápegység.
TS: Akkor sajnos ki kell cserélnie a tápegységet.
Ü: Nem kell! Csak meg kell változtatni az ini állományokat.
TS: De uram egyértelmű, hogy a tápegység hibás. Ki kell cserélni.
Ü: Semmi esetre. Valaki mondta nekem, hogy elég megváltoztatni az ini állományokat és rendben lesz. Én csak azt akarom öntől, hogy mondja meg a helyes parancsot.

Tíz perc intevzív magyarázat után sem értette meg az ügyfél a probléma lényegét. A TS munkatárs már nem állta meg, hogy ne ''feleljen''.

TS: Sajnálom uram. Általában ezt az ügyfeleknek nem áruljuk el, de létezik egy nem publikált DOS parancs amely megoldja ezt a problémát...
Ü: Tudtan én!
TS: A config.sys végére írja be a következő sort ''LOAD NOSMOKE.COM'' és minden normálisan fog működni. Utána értesítsen mi a helyzet.
Kb. tíz perc múlva.
Ü: Nem müködik. Még mindig füstöl.
TS: Renben. Milyen verziószámú DOS-t használ?
Ü: MS-DOS 6.22
TS: Akkor ez a probléma. Ez a Dos verzió nem tartalmazza a NOSMOKE.com-t.
Kapcsolatba kell lépnie a Microsoft-al, és kérni tölük upgrade-t. Majd értesítsen, hogy sikerült.

Kb. egy óra múlva.

Ü: Ki kell cserélni a tápegységet.
TS: Miért?
Ü: Hát felhívtam a Microsoftot és a technikusnak elmontam, hogy ön mit mondott. Utána a tápegységröl kérdezgetett...
TS: És mit mondott Önnek?
Ü: Azt mondta, hogy a tápegységem nem kompatilibis a Nosmoke.com-al.

kiskár 2015.10.07. 13:54:38

Csabát sunáznám!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.07. 14:12:35

@McZozo: De azzal meg tudja nyújtani a forgalmazó a történetet, és addig sem kell fizetnie.

McZozo 2015.10.07. 14:23:01

@CID: Azert valaki egyszer leirhatna mi az a tulzott hasznalat vagy nem rendeltetesszeru hasznalat pl egy telefon eseteben. Persze realis korulmenyek kozott most nem vizalatti hasznalat es tarsaira gondolok . De hapl napi 5 ember hiv az meg rendeltetesszeru de ha mar napi 20 akkor nem? vagy hogy lehet nem rendelteteszeruen hasznalni egy telefont. Ettol szoktam ciponel is agybajt kapni mikor leirhjak hogy nem rendeltetesszeru hasznalat ...

McZozo 2015.10.07. 14:30:06

@ColT: Gondolod ha nem fogadom el a velemenyuket meg a papirt akkor megcsinaljak telefont?
Gyanitom a forgalmazoval ezen a ponton igy is ugy is zatonyra futott a tovabbi targyalas. Igy hogy ezt le mertek irni meg felis gyorsitottak azt szerintem hogy valami tortenjen mert ezzel lehet menni egybol gyartohoz fogyvedhez bekelteto testulethez es lobogtatni lehet hogy mekkora (Simicska megnevezes szerinti Orbanok) :)

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.07. 14:38:38

@McZozo: "mi az a tulzott hasznalat vagy nem rendeltetesszeru hasznalat"

Pl. ez:
www.youtube.com/watch?v=v8TmKGTDM_A

CID 2015.10.07. 14:50:51

@McZozo: pl., egy műfüves pályára készített focicipőt aszfalton használsz.

McZozo 2015.10.07. 15:24:04

@CID: Az esetek tobbsegeben nem ilyen dologrol van szo mikor egy specializalt sporteszkozt mashol hasznalsz ok legyen de az esetek tobsegeben olyan duma jon hogy rosszul lepek meg tul sokat hasznaltam egy futocipot es tarsaik

no.nick.today 2015.10.07. 15:24:32

Nincs forgalmazó írva.
Nem a "garázs"-gsm bóti garijába futott bele a kedves Poster?

CID 2015.10.07. 15:48:21

@McZozo: Volt esztergályos ügyfelem, két havonta behozta a teloját, hogy recseg a hangszóró, negyedik alkalommal, hangszóró csere után azt írta a gyártói szerviz, a továbbiakban nem javítják garanciában. A teló hangszórója folyton tele volt fémporral.

McZozo 2015.10.07. 16:59:41

@CID: Ez ok de itt bizonyithato volt hogy teleszorta femhulladekkal. Itt rendes leiras utan akar elso alkalommal is elutasithatta volna a gyarto, forgalmazo.
Ilyenkor kell por allo mobilt vetetni az ugyfellel mert ha por nem mehet bele akkor gondolom fempor se :)
Viszont ilyen repedezik a muanyag meg levalt a talpa a ciponek a negyedik napon eseteben nehez az ugyfelre fogni szvsz

CID 2015.10.07. 19:01:19

@McZozo: Ez abszolút így van, csak arra próbáltam utalni, nem hobbyból utasítják el a jótállási igényt. Gondolom, a poszter telójának burkolatát nem egyedileg készítették, én meg nem olvastam tömegesen repedező HTC-kről, tehát gondolom egyedi eset, ergo a felhasználási szokásaival lehet gond.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2015.10.07. 19:17:43

@CID: Például napos helyen teszi le tölteni a telót. Az UV elég sok műanyagot bont le ...

CID 2015.10.07. 20:31:28

@Andrass9: Mondjuk, az sem normális aki a napon tölti a telóját...

Vadászok Őrangyala 2015.10.07. 21:22:43

"Elmondtam a tüneteimet." B+, most szervÍzben, vagy orvosnál volt???

2015.10.08. 09:30:00

"utóbbi időkbe" (y)

joska61 2015.10.08. 09:37:14

Tapasztalatom szerint kb az, hogy a gyártói márkavédelem okán kicsivel működőképesebb. A forgalmazó csak kibújni akar legtöbbször.

Black Hole 2015.10.08. 15:54:12

HTC a legmocskabb telefont gyártó cég. Volt egy HTC nekem is, nem is volt rossz cucc, csak épp a támogatása megszűnt kb fél éven belül. Vegyél újat. Egy frissen kijött széria volt, nem valami kifutott. Azért azt elvárnám, hogy minimum 2 évig kapjon frissítéseket. Ráadásul amit kapott utoljára frissítést, az nagyon lerontotta az akksi idejét. Mondták is, hogy hamarosan optimalizálni fogják, de aztán mondták, hogy mégsem. Ez az árához képest nem valami fasza.

okleveles naiv 2018.06.29. 12:03:49

A boltos szarjon harántfekvéses sünt, a HTC szerviznek viszont gratula!
süti beállítások módosítása