Tékozló Homár

Amikor a szaki begányol valamit és a jó szerencsére bízza a továbbiakat

2015.10.16. 09:00 | Homár Hilda | komment

5088174_8525fb07141f71fb60740e9251e7fe03_m.jpg

"A szakember annyit mondott, hogy a garancia valóban nem érvényes üzembehelyezés nélkül, de úgysem fog elromlani (???), valamint azért rakott fel kéményest annak ellenére, hogy már nem szabadott volna, mert előtte is az volt (???) valamint a többi házban mellettünk is ilyenek vannak (???)." Reméljük, hogy ez a nagyszerű, a járt utat a hülye szabályok miatt sem elhagyó szaki egyébként minden tőle telhetőt megtett a beszereléskor, beleértve az imádkozást és a fokhagyma-füzér használatot is. 

Kedves Tékozló Homár,

Szükségem lenne egy kis Homár Powerre, mert nemigazán tudom merre forduljak az esetemmel?

Történt ugyanis, hogy idén nyáron vásároltam egy házat. Szerencsémre (szerencsétlenségemre?) még birtokbavétel előtt tavasszal elromlott a házban található kazán, így az előző lakó kicseréltette. Volt is boldogság, hogy legalább erre nem lesz gond egy darabig...

Most, hogy már hidegebbek az éjszakák szerettük volna beüzemelni a fűtést is, de mivel nem értünk hozzá (előzőleg panel lakás-távhő kombó), biztos ami biztos alapon szakembert hívtunk:  nézze meg, magyarázza el mire figyeljünk, mit nyomkodjunk, mit ne nyomkodjunk stb.

A kiérkezett szerelő először is nyugtázta, hogy a kazán hivatalosan nincs szakszervíz által beüzemelve. Sebaj, gyorsan hívta az illetékes kollégát, aki viszont elutasította, mondván, hogy 2012 óta kizárólag úgynevezett zárt égésterű turbós kazánokat üzemelhetnek be (már azokat sem sokáig), a nálunk relatíve frissen felszerelt kéményes kombi kazánokat nem (pontos típus Bosch Gaz 4000 W ZWA 24-2 K), csak ha lakótéren kívül vannak felszerelve. Nálunk persze lakótérben van.

Hívtuk az előző lakót, aki hozzánk hasonló szinten (nem) értett hozzá, és megadta a "mester" számát, akit megbízott: megvásárolta az újat majd  felszerelte. A szakember annyit mondott, hogy a garancia valóban nem érvényes üzembehelyezés nélkül, de úgysem fog elromlani (???), valamint azért rakott fel kéményest annak ellenére, hogy már nem szabadott volna, mert előtte is az volt (???) valamint a többi házban mellettünk is ilyenek vannak (???)

Kihez forduljak? 
Üdv
B.
Szakértőink tanácsa hasonló helyzetekre:

A problémára a megoldás alapvetően két irányból közelíthető meg:

Az egyik lehetőség az, hogy az ingatlant eladó személlyel szemben szerződésszegés, hibás teljesítés miatt lépsz fel, mivel az ingatlannal együtt tartozékként megvásárolt kazán jelen esetben nem alkalmas a rendeltetésszerű használatra. A szerződés tárgyát képező dolog rendeltetésszerű használatra alkalmassága objektív ténykérdés, független az eladó szándékától, jóhiszeműségétől.

Ebben az esetben a szerződésszegés szabályai szerint első körben kijavítás, ill. kicserélés jöhet szóba, amely az eladó kötelezettsége. Amennyiben ezen megoldási módok nem vezetnek eredményre, árleszállítás, ill. a szerződéstől elállás adódik további lehetőségként a Ptk. rendelkezései alapján. Az egy másik kérdés, hogy az eladó ennek a költségeit a kazán vásárlását és felszerelését végző „mesterrel” miképp rendezi le.

A másik lehetőség magával a kazán vásárlását, ill. felszerelését végző „mesterrel” szemben: a szerződésen kívüli károkozás szabályai szerint lehet fellépni és kártérítést követelni. A szerződésszegésre, ill. a szerződésen kívüli károkozásra irányadó szabályozás és az ahhoz kapcsolódó bizonyítási teher részletes ismertetése annak bonyolultsága miatt fölösleges. Akármelyik megoldást is fogod választani, a hozzáértő ügyvédi segítség megkerülhetetlen lesz.

Mindezen fentiekben felvázolt lehetőségek (jogi lépések) bármelyikének megindítása előtt azonban egy próbát még mindenképpen megér, hogy a kazánt eladó kereskedő, esetleg hajlandó-e a jelenleg még abszolút újnak tekintendő, bizonyíthatóan nem használt, jótállási időn belül lévő kazánt valamilyen módon becserélni egy olyanra, amely a jogszabályi előírásoknak is megfelel, nyilvánvalóan az érintett kazánok értékegyezésére figyelemmel. Feltételezzük, hogy a készülék vásárláskor kapott összes papírja és számlája is megvan.

Amennyiben a kereskedővel nem sikerül megegyezned és úgy döntesz, hogy a kazán vásárlását és felszerelését végző „szakemberrel” szembeni fellépést (igényérvényesítést) választod, eljárást indíthatsz Békéltető Testület előtt, vagy igényed polgári peres eljárás útján is érvényesítheted.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Xezs 2015.10.16. 12:13:17

@atpijkamo: Nem értek én hozzá, nekem tudtommal úgy van hogy a bélelt kéményen megy kifele az égéstermék, de az oxigént meg a falon kívülről kapja (tehát nem duplacsövön).

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 12:13:35

@CID: @Xezs: Volt egy eset sok-sok évvel ezelőtt. Akkor még nem volt divat a turbós kazán. Németországban egy családfő nagyon takarékos akart lenni, minden ablakot rendesen leszigetelt, még a levélbedobó nyílást is leragasztotta. És az egész család megfulladt szénmonoxidban. Szóval még jó kémény esetén is meg lehet halni, ha nagyon igyekszik az ember.

Xezs 2015.10.16. 12:18:34

@atpijkamo: Igen, arról hallottam. Az emberi hülyeség sajnos határtalan.

Közben azt hiszem megfejtettem hogy ami nekem van az valóban nem turbós (de kondenzációs, ez 100%). Lehetséges hogy a turbó és a kondenzációs eleve nem létezhet egy készülékben mert úgy vannak kialakítva?

Black Hole 2015.10.16. 12:19:00

Nem köllött vó'na oda szerelő! Gázkazánt úgy köll indítani, hogy mindent tekerünk rajta ami tekerhető, és minden gombot nyomogatunk, aztán csak lesz valami.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 12:19:58

@Xezs: Igen, olyan is lehet. De a koax kémény ugyanazt tudja, nem sokkal drágább, és a füst melegíti a beszívott levegőt.

Józsi, a migráns köcsög 2015.10.16. 12:23:38

@atpijkamo: akkó mér nem azt írják elő az euba hogy legyen rendes kémény? maaaóóórgittok ezek mind. legközelebb betiltják a kandallókat meg a fatüzelésű kályhákat?

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 12:31:15

@Józsi, a migráns köcsög: Az EU nem az életünket védi, hanem a pénzünket. Ott Brüsszelbe nem tudják, hogy itt még van 4,5 millió gázkonvektor. Assziszik kormányunk és gázpedálunk úgyis vigyáz az életünkre. Fog is, ha már minden pénzt kimutyiztak, és ráérnek picit.

Józsi, a migráns köcsög 2015.10.16. 12:51:03

@atpijkamo: kis ügy. majd átjárunk albániába porszívóért (is).

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2015.10.16. 12:54:27

@atpijkamo: @horex: A konvektorok tudtommal alapesetben (tehát ha nincs "kiszúrva a szemük") zárt égésterűek, nem használják a beltéri levegőt. A nyílt égésterű kazánok igen, és ha túl jól sikerült a nyílászárócsere, vagy beledöglik valami szárnyas patkány a kéménybe, elég sok színtelen, (szinte) szagtalan, a levegőnél könnyebb, azzal jól elegyedő szénmonoxidot termelnek. Gyors módja az öngyilkosságnak/gyilkosságnak a fürdőszobába helyezett nyílt égésterű kombicirkó, légmentesen záró ajtóval kombinálva, vagy ha a konyha felé van valami szellőzés és ott bekapcsolják az elszívót.
A turbóparapetes kazánok ilyen szempontból sokkal jobbak, bár nagyon gusztustalanok. Elterjedésüket az okozta, hogy azok után nem kellett kéményadót fizetni.
Nyitott égésterű kazánt normális ember eddig sem helyezett el lakás vagy zárt munkahely légterében. Arra való a kazánház.
Fel szokott merülni, hogy akkor mi van a kandallókkal, kályhákkal. Nos, azok is szoktak szénmonoxid-mérgezést okozni, csakhogy nem olyan sunyin, mint a gáz. Ugyanis a szilárd (és folyékony) tüzelőanyagok többségénél az elégtelen égés során nagyon nem szagtalan anyagok is keletkeznek, és ha a légtérbe jutnak, azokat észre lehet venni általában.
Szintén remek ön- és családölési mód a gázhősugárzó zárt helyiségbe. A régebbieken talán nem is volt, de az újabbakon is gyakran elromlik a szénmonoxid-érzékelő, és tovább próbálnak piros lánggal égni akkor is, amikor az oxigént elhasználták és telítették a légteret álmosító hatású széndioxiddal...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2015.10.16. 13:07:45

@atpijkamo: Van értelme, ugyanis a "turbó" az nem turbó, csak egy ventillátor, ami a külső csövön szívja a levegőt, a belsőn meg fújja az égésterméket.

@CID: Én meg sehogy sem tudnám kiirtani a családomat szénmonoxiddal, hiába lettek lecserélve műanyagra a nyílászárók, és hiába van nyílt égésterű álló gázkazánom (beüzemelési jkv. nélkül bekötve!). Pedig kóborgalambok is szoknak beledögleni a kéménybe. A kazán ui. a pincében van, aminek a légtere nem kommunikál a lakás légterével. Mégsem fogok tudni új kazánt venni, ha ezt is megeszi a rozsda (magas a talajvíz).

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2015.10.16. 13:10:44

@Józsi, a migráns köcsög: Ukrajna közelebb van, ott olcxsóbb lesz, mert a) nem lesz gáz, mert Putyin geci módon nem ad többet se ingyen, se negyedáron, b) lesz gáz, mert felvesznek IMF-hitelt, de még annyi pénze sem lesz a lakosságnak, mint most.

lcsaszar 2015.10.16. 13:54:49

@atpijkamo: "Kondenzátoros = a füst melegét próbálja megfogni a nagyobb hatásfok érekében" Mivel pont e témában érdeklődök körbe, pontosítanám: a kondenzáCIÓS kazán az égéskor keletkező vízgőz lecsapódásával (kondenzáció) növeli a hatásfokát, mert a lecsapódás hőleadással jár. Ha jól értem, elméletileg 11% a hatásfoknövekedés.
A turbó kéményben van valami ventillátor a levegő oda- és az égéstermék elszállításához. Kétféle kémény van: szétválasztott, ahol a friss levegő és az égéstermék kölön csöveken áramlik, pl. a friss levegőt a szabadból szívja a kazán. A másik a koaxiális, ezt már leírták előttem.
Mivel én sem tudhatok mindent, ezért megkérdem: ki kell-e a kéményt bélelni nyílt égésterű kombicirkó esetén? Azt értem, hogy nem árt, de előírja valamilyen rendelet? A kazán már évek óta üzemel, gondolom annak idején szabályszerűen be lett üzemelve. A kéményseprők évente megjesgyzést tesznek, hogy a kémény nincs kibélelve.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 13:55:06

@Kitalátor (másként) gondolkodó: A cirkó évtizedekig működhet, cserélni kell időnként a szénmonoxid érzékelőt, mert a csak pár évig működik.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 14:02:38

@lcsaszar: Köszi!

"A turbó kéményben van valami ventillátor a levegő oda- és az égéstermék elszállításához."

Igen. Gondold meg, a kémény úgy működik, hogy a meleg levegő felszáll, és a szobából könnyedén húz friss levegőt. A koax kéménynél a friss levegőt nehezebben húzza le a kéményben, közben az felmelegszik, kevésbé akar lejönni, a kimenő füstös levegő közben lehűl, kevésbé akar felszállni, hát rá kell segíteni a ventillátorral.

Nem kell kibélelni a kéményt, nincs rá rendelet. De a kéményseprők kötelezhetnek rá. Illetve arra köteleznek, hogy javítsd meg a kéményt, egy lehetséges módja ennek a kibélelés.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2015.10.16. 14:04:54

@atpijkamo: Az ÉTI 25 nem cirkó (bár egy indirekt bojlerrel arra is jó, csak a csövekkel vagyok bajba), nincs benne semmiféle érzékelő. A gyújtószerkezete kb. ugyanaz, mint a cég konvektoraié. Ami előtte volt, az először karácsony előtt szart be, az első évben. Szerelő meg nem tudott jönni, mert mindegyik új társasházakat üzemelt be, akkor volt az utolsó építési bumm. Felhívtam egy ismerős szerelőt, ő se ért rá, elmagyarázta, hogy 1) kerítsek egy 11-es kulcsot, 2) vegyem le a "lángőrt", 3) vigyem el a Szikrába, mutassam meg az ott eladóként dolgozó mérnöknőnek, 4) vegyek egy ugyanolyat és 5) szereljem be a régi helyére.
Két év múlva megette a rozsda a hőcserélőjét.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.16. 14:10:39

@Józsi, a migráns köcsög: Sajnos a legtöbbjének az. Viszont hogy jól van-e bekötve, azt már inkább szakembör döntse el, meg ha nem jó, akkor az javítsa ki.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.16. 14:12:22

@horex: Jöhetne gyakrabban :D

@Xezs: Nekem ahhoz is azt mondták, hogy kéne...

@hobbitroll: Vagy mondjuk meg nem oldja hogy hivatalosan ott lehessen.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 14:14:43

@Kitalátor (másként) gondolkodó: Felmerült a kérdés, hogy mi az a cirkó? ÉN azt a megfejtést találtam, hogy "fali gázkazán".

@atpijkamo:

Rosszindulatú Vászka 2015.10.16. 14:15:03

Sztem elég béna dolog fűteni. Meg természetellenes is. Ja és környezetkárosító, be kéne tiltani. Monnyuk én fázós vagyok, ezért télen elutazok melegebb éghajlatra. Meg így egy csomót spórolok a téliruhán is.

lcsaszar 2015.10.16. 14:32:16

Hogy valami relevánsat szóljak a posztoló problémájához: ha lakótérben van a kazán, akkor megfelelő frisslevegő-ellátásról kell gondoskodni. Nálam ugyan a pincében van, de a kéményseprő szintén kifogásolta a frisslevegő-ellátást. Azt mondta, hogy a szabadba nyíló ajtóra alul és felül egymástól 170 cm távolságra vágjak szellőzőnyílást. Lehet kapni ilyen hosszúkás rácsos műanyag idomot a nyílásra, lakótelepi fürdőszobákon és konyhákon látni. Mivel a panellakásban levő gáztűzhelynek is kell a friss levegő, ezt a többi helyiség nagyobb légteréből veszi (azok meg majd megoldják valahogy). CO riasztót feltétlen szereljen fel. Ja és ne gázszerelőt hívjon, mert bekerül egy lehúzás-spirálba. A szakember, aki ide kell: gázkészülék-karbantartás címen hirdeti magát. Tisztít, beüzemel, füstgáz-visszaáramlást mér. Költsége 8-12 ezer forint.

Xezs 2015.10.16. 15:07:06

@ColT: közben rájöttem hogy hülyeséget írtam. kb ennyire értek ehhez :)

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 15:11:07

@Xezs: Légyszíves, ne szegd meg a Homár első alapszabályát: senki nem ismeri be, ha hülyeséget állított. Vegyél példát mondjuk a GVTI szakértőkről, tőlük ömlik a baromság.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 15:20:00

Szerintem veszek gombokért egy felújításra szoruló lepusztult házat, majd szénné perelem az eladót, mert meggörbültek az ablakkeretek, mállik a vakolat, beázik a tető, az ingatlan nem alkalmas a rendeltetésszerű használatra. Vagy a szerencsétlennel Ingyér felújíttatom pöpecre.

lcsaszar 2015.10.16. 15:25:56

@atpijkamo: Az eladó csak rejtett hibákért felel.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 15:29:51

Mi van, ha veszek egy lakást, és utólag jövök rá, hogy az 2 négyzetmáterrel kisebb, mint amit az eladó állított. És mi van, ha a földhivatali nyilvántartásban lévő négyzetméternél kisebb? Kit perelek?

lcsaszar 2015.10.16. 15:30:33

hvg.hu/im.tippek/20060808lakashibak

"Vannak olyan rejtett hibák, amelyeket még a szakértők sem szúrhatnak ki. Jó példa erre egy nem megfelelően bélelt kémény, amelynek szabályossá tétele milliós nagyságrendű is lehet. Olyan is előfordul, hogy egy frissen telepített cirkofűtést kötnek be egy olyan kéménybe, amely még megfelelő béleléssel sem lenne erre alkalmas"

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 15:34:22

Gagyi blogmoci MÚÚÚÚKOGGY, nem tudok így válaszolni.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 15:35:29

@lcsaszar: Jó.

Az rejtett hiba, ha a cirkónak lejárt a garanciája?

lcsaszar 2015.10.16. 15:41:26

@atpijkamo: Gondolom, az nem. Meg kell nézni PTK-t. Jogérzékem azt mondja, hogy rejtett hiba az, ami a tárgy rendeltetésszerű használatra alkalmassá tételéhez a vevőnek többletköltséget okoz. De itt tényleg jogász kell, mert van olyan is, hogy a "felróhatóság hiánya", szóval rám ne hallgassatok.

Arcade Macho 2015.10.16. 16:33:04

na jojjon egy kis homar powa!!!

az adasveteli szerzodesben az ugymond SABLON duma hogy a Vevo az megnezte es hogy nagyon faintosan elegedett a megvett ingatlannal
na most az Elado reszero az van hogy tudatosan nem teveszti meg!!!
lattal ott egy mukodokepes kazant? igen? erre szamitottal? hogy van bent egy mukodokepes kazan, szoval a Vevo szepen megnezte es elegedett volt oszt annyira elegedett volt vele hogy meg is vette vegul, akkor meg ne sirjon a vegen hogy huha milyen, gondolom az Elado megengedte hogy korbenezzen, nem arult zsakbamacskat...

az mar egy masik dolog hogy vetel es birtokbavetel kozott megtortenik valami, na arra is kell legyen valami sablon duma amit az Elado is alairt, lehet akkro faradni a kasszahoz

Arcade Macho 2015.10.16. 16:40:08

az Eladot sem ertem amugy
megnezte a Vadaszka, latta hogy regi kazan van, oszt akkro megkinalta egy ujjal?
igazan levaterazhatot volna egy hasznaltat

Arcade Macho 2015.10.16. 16:48:48

@lcsaszar: jo pelda a belelt kemeny tenyleg
de amikor a Vevo megnezte a hazat akkor miert is nem kerdezett ra? miert nem ment oda valamilyen szagertovel hogy akkor mi merre hany
aki hazat vesz az nagyon sok ilyennel talalja szemben magat
remelem majd azert is pampogni fog hogy hat a szemetesek nem intezik el neki a szemetet, meg hogy ez milyen mar hogy nem csak a kozos kepviselot kell k.rogatni ha beazik a teto

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2015.10.16. 16:51:10

Sztem nem minősül rejtett hibának. Persze azt is megértem, hogy nem ért mindenki hozzá, joga van ellenőriztetni. De ha penészedik a ház mert hőhidas, rosszul szigetelt, alapból a kőműves kispórolta a cementet, villany kábel 1mm-es alu na az lehet rejtett.

Inkább azt mondanám amit nem magad csinálsz az lutri. Hiába van felelős műszaki vezető, nem felelős ő semmiért.. Láttam a mi házunknál is: Vecsésen a Kati presszóból bármit aláírt, bár néha segíteni kellett az aláírásakor neki, de a pecsétjei rendben voltak ! Persze ha minőségi munkavégzést vár el az ember találhat alaposabb embert is, de sajna ki így, ki úgy érti az előírásokat és az még mindig nem biztos, hogy jó (de legalább drága lesz)

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 17:50:36

@lcsaszar: Nem tetszik a meghatározásod. Amit korábban írtál, az megfelelőnek látszik: "olyan ... hibák, amelyeket még a szakértők sem szúrhatnak ki" És hozzátenném: és az adásvételiben ismert hibának nincs megjelölve. Mert ha van mondjuk egy hőhíd, ami nem látható, mondjuk nyáron, illik róla tájékoztatni a vevőt, hogy képben legyen. Vagy mondjuk ősszel vizesedik majd a fal. Gyanús lehet persze a vevőnek a friss foltfestés a lábazaton.

Mondjuk rejtett hiba, ha a felfedezéséhez meg kell bontani az építményt. A cirkó papírjainak egyszerű megnézése nem ilyen. Ahhoz még szakértőnek se kell lenni.

Az eladó meg azt mondhatta volna, a cirkó évek óta megvan, éppen lejárt a garanciája, a papírok elveszek, így veheti meg, ahogy van, kell vagy nem kell.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 17:53:58

@Van_mikrohullámú_sütőtök?: "villany kábel 1mm-es"

Tudod, hogy valós példát mondasz? Öcsém vett egyszer egy lakást, ott a kipusztult néni unokaöccse volt az ezermester, behúzott egy telefondrótot a 220-nak. Az bírta a néni táskarádióját, de a parkettacsiszoló seperc alatt elégette. Sírtam, röhögtem.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 17:56:18

@Arcade Macho: Igazad lehet. Bár az is lehet, hogy az új olcsóbb volt a vaterás romoknál. Megmaradó, eladhatatlan készlet fél áron, hetvenötért. Vagy valaki visszavitte bizományba a kibontottat, mert későn jött rá, hogy neki már kondenzációs kell.

CID 2015.10.16. 18:49:17

@Kitalátor (másként) gondolkodó: Amatőr, a pincében erjesztd a mustott, oszt mond a családnak, menjenek már le, megnézni, ott vagy e!

Aureliano Buendía 2015.10.16. 19:50:10

@ColT: jah, majd leboxolja a mekkelekkel az eladó. Én is őt cseszegetném.

Aureliano Buendía 2015.10.16. 19:53:13

@atpijkamo: azért a szabadtérbe eregetett égéstermék, a zárt téri nem annyira ugyanaz. Van némi koncentrációkülönbség...

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 19:58:49

@Aureliano Buendía: 4,5 millió konvektor csak egy kicsit belepöfög a fölötte levő lakásba, az évi száz haláleset?

Aureliano Buendía 2015.10.16. 20:50:08

@atpijkamo: remélem, csak be vagy baszva így péntek este, és nem komolyan gondolod azt, amit leírtál.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 20:51:27

@Aureliano Buendía: Nem, de most megyek, iszom egy pohárral...

Arcade Macho 2015.10.16. 20:57:17

@Van_mikrohullámú_sütőtök?: igen ez a megbontassal lehet csak meggyozodni rola pont a megfelelo definicio :)

de a hohid az a 90es evek elotti haznal mind ott van nem kell csodalkozni

Arcade Macho 2015.10.16. 22:26:04

@atpijkamo: jo hat ha a poszterke a panelos szinvonalat akarja elerni akkor o tenyleg rahajtott a Medvere
a gazmuvek a kemenyseprokkel karoltve extra g.ci tud lenni
mig panelban ha fel napig kimarad a futes akkor mar katasztrofa kozeli helyzet van es annak megfeleloen cselekednek, addig a csaladi hazasok ha tobbszori Medve latogatas soran nekiallnak sz..., akkor 2-3 honapot siman eltolthetnek a villanyradiator mellett, senkit nem fog erdekelni

ja es tenyleg nem ertem, ott van muxik, azt nezte akkor meg jo volt szep volt...

a panelos szinvonalat elegge nehezen lehet elerni amugy a csaladi hazban, pl. a cirkulacios melegvizszolgaltatas, vagy a kukak kirakodasa esetleg az ELMUs leolvaso packazasa...

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 22:44:02

@Arcade Macho: "a hohid az a 90es evek elotti haznal mind ott van"

Egy faszt. Amit tudok, azoknál sehol nincs hőhíd. 1969, 1966, ...

Sőt. A műanyag ablakokat cseréltük. Ilyenkor egy keskeny ablakot tesznek be mondjuk egy vastag téglafalba, pompás hely a hőhíd kailakulásához. A kőműves barátom egyrészt szépen bevéste mályen a falba a keretet, így nem lett kisebb az üvegfelület, ugyanakkor ez a hőhíd kialakulásást is gátolja, plusz körbespalettázta, tökéletese meggátolva a hőhidat.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 22:46:17

@Arcade Macho: Azért van jó panel is, felújított, rendes méretű. Csak a liftben kel kiegyezni a pisiszaggal.

Arcade Macho 2015.10.16. 23:20:27

@atpijkamo: kulso szigeteles felrakasa utan termeszetesen nem lesz hohid

de meseljel legyszi ha nem beton van akkor mi?
jo elkepzelhetonek tartom a fat, de akkor mar inkabb a hohidas beton...

Arcade Macho 2015.10.16. 23:23:15

@atpijkamo: ha itt nekem a kamera elott hugyoznak egyet, azt megneznem
jo megertem en, hogy szopas mindig 2 percet varni a melegvizre, de minek kell akkor a panelt szidni?

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 23:37:43

@Arcade Macho: Nem értem a kérdést. 40 centi téglafalban műanyag ablak. A spaletta itongból.

Külső szigetelés nem kell, de lehet, az egy másik téma. 40 centi téglához nem nagyon kell már plusz szigetelés, pláne, hogy egyre enyhébbek a telek.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.16. 23:40:12

Index címlap: Churchill megszökött egy búr hadifogolytáborból. Marha friss hír. A TS sportcsarniok leégéséről meg egy mukk nem volt. Égés.

Dr. Panasz Muki 2015.10.17. 14:08:24

@atpijkamo: de jó, gyorsan leírtad a választ! Ott a pont!

Se a homárt, se a posztolót, se ezt a fogyasztóvédő izét nem értem!
Kedves Homár, ideje lenne egy felkészültebb kollégát keresni tanácsadásra! Ez az ember mindenre a Békéltető Testületet írja.
Nem említette az energetikai tanúsítványt, ami pont az ilyen jellemzőket írja le. Abban a kazánról említés kellett volna, hogy essen. Az pont azért van, hogy a vevő tanulmányozza. A házvételt amúgy is meg kell, hogy előzze egy nagyon alapos, drága felmérés. Sokkal jobb lenne azt a tanácsot adni, hogy akkor legalább most nézesse át a házat (statikussal, gépésszel, villanyszerelővel). Szerintem ez nem egy perelhető történet, nincs is értelme.

A kéményessel sincs semmi baj, be KELL üzemeltetni, ennyi. Többet fogyaszt, mint a kondenzációs, viszont jóval olcsóbb, és miután egy átlagos családi házról lehet szó, elég hosszú lenne a megtérülési ideje.
Az tény, hogy a gázszerelők szeretnek ráijeszteni az emberre, szeretnének eladni egy drágább készüléket (nekem egy hőizé kicserélése helyett adtak egy 750000-es ajánlatot, haha), de nem kell ezt elfogadni.
Lesz majd időnként karbantartás, cserebere. Érdemes tanulmányozni a témát, keresni egy jó fej megbízható szerelőt, elvégezni a karbantartást szeptemberben, megtanulni a rendszer feltöltését, stb. Nem kell megijedni, nem kell perelni.

Black Hole 2015.10.17. 17:44:50

Hol tartunk? Mindenki hülye?

Sandor Akarki 2015.10.17. 18:55:05

Azt mondja meg valaki, hogy miért vezetik a gázt csöveken a lakásokhoz?
Szélkerék-napenergia-fa-áram. Ebből az első három helyben előállítható árammal egyenlő.

Xezs 2015.10.17. 19:04:37

@Arcade Macho: Hőhíd minden házban van, az csak annyi hogy a falak a sarkok fele hidegebbek mint a közepe fele. Ez puszta fizika. A baj akkor van, ha a pára nem tud távozni a lakásból és a leghidegebb felületen, a sarkok közelében kezd lecsapódni és penészedést okozni. Szóval egy penészedő lakásban nem a hőhíddal kell foglalkozni, az egy természetes jelenség, hanem a pára távozását kell megoldani.

Xezs 2015.10.17. 19:07:10

@Sandor Akarki: szélkerék - ha nincs szél nincs áram (az áram tárolása még gyerekcipőben)
napenergia - ha nem süt a nap nincs áram
fa - hurcolja befele a tököm
áram - drága vele fűteni

lcsaszar 2015.10.17. 19:36:41

@Xezs: gáz - oroszok elzárják, ukránok megcsapolják, nekünk nem jut
geotermikus energia - drága a kiépítése, ingyen jön (de majd kivetnek rá akkora adót, hogy drágább legyen, mint a gáz)
házi fúziós erőmű - nincs hibája, egyet kivéve: még vagy 50 évet kell rá várni

Xezs 2015.10.17. 19:40:32

@lcsaszar: Jelenleg a gáz a legjobb a fűtéshez. Nem véletlen hogy a nagy többség ezt használja szinte mindenhol.

pengusz 2015.10.17. 20:08:39

@atpijkamo: Nálunk a következő volt a helyzet: Egy nyílt égésterűt kellett lecserélni, adta magát a turbós. Persze ki kellett volna béleltetni a kéményt hozzá. Aztán nagybátyám mondta, hogy lehet gyári kéménnyel építeni. Áttörik a födémet/falat, és kivezetik a csövet (nálunk tetősík fölé). Sőt ha a 2m-t nem éri el a kéménymagasság, nem kell se gázművek, se kéményseprők engedélyeztetése. Ez 3 éve volt, lehet, hogy változott. Hozzáteszem, hogy nem gányolva lett, hanem tényleg minden szabályosan lett bekötve. Szóval nem kell új kéményt építeni (hagyományos értelemben véve), és kibéleltetni sem.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.17. 20:10:51

@pengusz: A fölöttem lakó vicces pofát vágna, ha a nappaliján átvezetnék egy kéményt.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.17. 20:15:08

@Xezs: "Hőhíd minden házban van"

Nem, csak a szar tervezésű/építésű házban.

Az épület külső határoló szerkezeteinek azokat a részeit nevezzük hőhídnak, ahol a különböző hővezetési tulajdonságú és eltérő geometriai formájú szerkezetek, anyagok csatlakoznak egymáshoz. Ilyenkor azok a szerkezeti részek, amelyek jobban vezetik a hőt, erősebben lehűlnek, mint a rosszabb hővezetésű részek. Rosszabb esetben lecsapódik a pára a kellően hideg felületen és magában a szerkezetben is.

ezermester.hu/cikk-4671/Hohidak_az_epuletben

"a falak a sarkok fele hidegebbek mint a közepe fele"

Valaki félrevezetett.

H az egyik fal hidegebb, mert külső fal, a másik melegebb, mert belső helyiség elválasztó fala, vagy az, hogy a ház sarka hidegebb, mert több irányből hül, az nem hőhíd.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.17. 20:22:32

@Xezs: "@Sandor Akarki: ... napenergia - ha nem süt a nap nincs áram"

Na, ne hülyéskedj! A megújuló energiatermelés nem helyettesíti egymagában a vezetékes áramot. Vagy tárolni kell, vagy a kieső időszakot alternatív energiaforrással megoldani, pl. gázerőmű, hegyi víztározó...

Fűteni elektrovoltaikus napelemmel termelt árammal nem túl okos dolog. Drága és rossz hatásfokú. Sörösdobozokból kell építeni napkollektort, és magyot lehet spórolni a fútésszámlán. Nem helyettesíti a gázfűtést, de jól kiegészíti.

zoldovezet.network.hu/blog/zoldovezet_klub_hirei/napkollektor-soros-dobozbol

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.17. 20:25:55

@Sandor Akarki: "miért vezetik a gázt csöveken a lakásokhoz?"

Nem csak csöveken lehet vezetni. Egy zsáknyi gáz 5-6 napig is kitart.
www.ize.hu/comments.php?post_id=20897

Xezs 2015.10.17. 20:40:19

@atpijkamo: Ezen most elvitatkozhatnánk napestig mert egyikőnk se ért hozzá.

www.femina.hu/otthon/hohidak

"Ebből kifolyólag érthető, hogy hőhídmentes épület nem létezik, hiszen egy fal nem csupán egyfajta építőelemből áll."

Xezs 2015.10.17. 20:41:47

"Geometriai hőhidak ezzel ellentétben a falak találkozásánál jelennek meg, sarkakon, kiszögelléseken"

Black Hole 2015.10.17. 20:42:08

@CID: most nézd meg ezt a rohadt nagy tudományos értekezést, ami itt folyik! Szerinted hogyan érdemes fűteni? Már csak, hogy relevánsak maradjunk! Szerintem az amalgám fogtöméseket ki kell cserélni uránra. Utána nem csak a fűtésről van le a gond, de a tekinteted is olyan sugárzó lesz, hogy átnézel a szomszédba, oszt' egy hétig még annak se köll lámpát kapcsolni. Meg nem kell húst sütni sem. Ráharapsz a csirkeconbra, és már kész is. Egyedül talán a sörre fogsz többet költeni, meg annak a hűtésére, mert az ilyen reaktoros ízeket nagyon hűtik állítólag, Paks is azért van a Duna mellett, bár ezt nem értem, mert a Duna csak télen jó hideg.

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.17. 20:53:54

@Xezs: Femina? :))

Nah, ez szőrszálhasogatás, ilyen erővel azt is lehet mondani, hogy nincs egyenes fal.

Inkább valami értelmesebbet olvassál:
www.megujulofutes.hu/energiahatekonysag/a-hohidrol-erthetoen.napkollektor

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.17. 20:57:52

@Black Hole: Tudod, őrségben megfagy az ember. Kiskatona kitalálta, hogy odaáll a radar elé, mert ott melegebb van. Aztán meg is halt, a mikrohullámú sugárzás szétszedte az ereit. (Lásd még macska a mikróban.)

Black Hole 2015.10.17. 21:19:54

@atpijkamo: volt egy emlékezetes őrségem. Előtte nem sokkal szolgálati úton voltam, és az ágy, amiben aludtam, rühes volt. Persze ez utólag derült ki. Lényeg az, hogy mikor toronyban voltam őrségen, az marha jól jött, mert egyedül voltam, szépen bekapcsoltam a hősugárzót, levetkőztem pucérra, és volt 3 csodálatos órám a diszkrét, kényelmes vakarózásra. Az ökör doki a gyengélkedőn azt mondta, hogy azért viszketek, mert túlklórozták a vizet, és az érzékeny bőröm nem bírja. Valami kenőcsöt adott is. Aztán pár nap múlva sikerült pár napra haza menni, és elmentem a bőrgyógyászatra. Ott mondta a doki néni, hogy ez bizony rüh. Mondtam neki, hogy igaz katona vagyok, de jó helyen, minden este zuhanyzok, de mondta, hogy ez nem számít. Egy kézfogás elég. Kaptam kenőcsöt, meg mondta, hogy ami ruhát tudok nélkülözni, azt égessem el, a többit meg amennyire csak lehet, fertőtlenítős mosószerben mossam ki, és jó forró vasalóval át kell vasalni. A patikus a kenőcsöt úgy nyújtotta ki az ablakon, hogy az vicces volt :)

CID 2015.10.18. 10:59:51

@Black Hole: Ilyenkor, nem tudom eldönteni, örüljek vagy sajnáljam, hogy megúsztam a katonaságot :DDDDDD

Black Hole 2015.10.18. 11:24:44

@CID: nehéz eldönteni. Mondjuk én is csak 1 évig voltam, a végét megúsztam. Amúgy 18 hónap lett volna. Meg aztán jó helyen voltam, nem tahók között. Mikor bevonultam, kérdezték, hogy akar-e valaki kipszes lenni. Gondoltam, ennek olyan hülye neve van, hogy bepróbálkozok. De nem bántam meg. Ez valami ruszki műszeres vizsgálat rövidítése volt, és minden évszakban 1 ilyent képeztek ki, így az a kevés aki volt, az szinte nélkülözhetetlen volt. Így bármit csináltunk, nem volt fogda.

Xezs 2015.10.18. 12:45:15

@Black Hole: Az ilyesmik miatt nem lettem katona, pedig még megtehettem volna hogy besoroztatom magam. Apám hivatásos volt, ő mondta hogy az egész katonaság tele van igénytelen koszos büdös bakákkal, valószínűleg a rühöt is egy ilyen igénytelen koszhuszár vitte be abba az ágyba.

Black Hole 2015.10.18. 12:55:58

@Xezs: szerencsére normálisak között voltam. De ez a ritka. Tulajdonképpen nekem abból állt, hogy egy hónap kiképzés Debrecenben, aztán 2 hónap a helyemen, utána 3 hónap műszeres vizsgálat különböző helyeken, megint 3 hónap a helyemen, megint 3 hónap utazás, és vége. Mikor utaztunk, 2 kilós vó't velünk a hivatásos, de sokszor meghívtak minket egy sörre. Négyen voltunk sorállományúak. Szóval szerencsés voltam.

Xezs 2015.10.18. 13:30:57

@Black Hole: Szerencséd volt. Apám a lövészeket szidta állandóan, azok voltak a legigénytelenebbek. Nagy részük még fürdeni se volt hajlandó, bűzölögtek egész nap :)

Xezs 2015.10.18. 13:32:49

Mezőtúron voltak a lövészek, most ugrott be. Apám utált oda járni :)

Black Hole 2015.10.18. 15:03:59

@Xezs: azt hiszem, hogy az volt a töltelék, meg aki már oda sem volt jó, az a munkás-századba ment. De nem akarok senkit megsérteni, lehet nem így volt.

Xezs 2015.10.18. 18:12:28

@Black Hole: De valahogy úgy volt :) Lövésznek azt vitték akivel mást már nem tudtak kezdeni. Tulajdonképpen ők a golyófogók.

Black Hole 2015.10.18. 21:03:21

@Xezs: azt tudom, hogy az egészet egy nagy baromságnak fogtam fel. Képtelen voltam komolyan venni. Ami a feladatom volt, azt megcsináltam rendesen, de amúgy szerintem a helyi tisztikar rémálma voltam. Kivétel a két százados, akivel jártunk az utakra. Képzelj el egy olyan helyzetet pl, hogy nyár van, jó meleg. Országos gyakorlat van, ezért rohamsisak, meg az összes szar nálunk. Az ingem nem volt a nadrágba tűrve, a surranó nem volt bekötve, szimat-szatyor a földre dobva, állok egy csap mellett, és a vízzel tele töltött rohamsisakot húzom a fejemre, mikor egy öreg alezredes kilép a hangár ajtaján, és pont szemben van velem. Az majdnem agyvérzést kapott. Úgy ordított, mint az állat, mikor a sokkoló látványt kiheverte. Én meg nyüszítettem a visszafojtott röhögéstől. Szóval voltak vidám pillanatok :)

Dikusz 2015.10.18. 21:16:01

@Black Hole: ezeket a régi katonatörténeteket mindig szívesen hallgatom. Ha lehet, váltsatok még Xezs-el egy pár szór ezügyben.)
Van egy ismerősöm, határőrként szolgált, ismerem azt a társát is, akivel együtt volt a seregben. A mai napig könnyesre tudom röhögni magam a történeteiken, soha nem tudom megunni.
Az egyik kedvencem, amikor kinn voltak a terepen, mivel azon a környéken sok szelídgesztenye termett, nekiálltak őrségben sütni, tüzet raktak, fegyvereket faágra akasztották. Jött egy civil ruhába öltözött ember, aki megkérdezte tőlük mit csinálnak. Mondták gesztenyét sütnek, kér-e? A járőrparancsnok volt civilben, gondolhatod, nem jutalomszabadságot kaptak.:)

Black Hole 2015.10.18. 21:42:01

@Dikusz: nálunk meg lehetett jelentkezni terepversenyre, vagy mi volt a neve. Kivittek valami erdőbe, adtak egy térképet, és el kellett jutni A-ból B-be, közben állomások, ahol kötélmászás, meg két fa között kihúzott kötélen majom módjára mászni, és hasonlók. Nem egyéni feladat volt, hanem rajokra voltunk osztva. 2 nap szabi vó't az első díj. Gondolhatod, hogy a sok hülye küzdött, mint az állat! De az én rajom okos volt, mert ugye a helyezés bizonytalan, ha második helyen sem értek be, akkor meg felesleges erőlködés az egész, mert semmit sem kaptok. Ezért a kapott térkép alapján, a szintén kapott iránytű segítségével elmentünk a legközelebbi faluba, és a szintén kapott rádión este tökrészegen szóltunk, hogy eltévedtünk, és hova jöjjenek értünk. Mikor vittek bennünket az UAZ-al el a kocsmától, az italozó népek nagyon vidámak voltak. Az a szerencsétlen aki jött értünk próbált szigorú lenni, dehát nagyon kiröhögtük. Büntiből nem akart megállni, mikor szóltunk, hogy pissantani köll, de ezt is feladta. Szerintem azt is megbánta, hogy a sört nem fogadta el, amire meghívtuk. Jó kis nap volt az is. Jutalom szabi nem lett.

Dikusz 2015.10.18. 23:10:25

@Black Hole: hát azt elhiszem, hogy megérte, jobb volt a bizonytalan jutalom szabinál. Erről az UAZ-al szállításról eszembe jutott egy vicc (lehet, hogy nem túl pontosan írom):

Egy teherautó a hadgyakorlatról a laktanyába visszafelé tartva elakad a nagy sárban. Megtalálja őket egy járőr, nagy nehezen kitolják a trutyiból. Utána megkérdezik a sofőrtől, mit szállít. Az azt mondja: Jelentem, harminc újoncot!
Ismerősöm másik története: bajtársa őrszolgálatban volt a laktanya kapujánál. A kapu mellett volt egy helység, abban voltak tisztek. A haver egyszer csak odaszól a társának, te, én úgy meg.. a hadnagy úr feleségét. Az meg kiszól a másik szobából, menjen csak, nyugodtan, itthon van a feleségem. Egyébként mikor szeretne. szabadságra menni? a srác azt mondta, úgy karácsony tájékán. A hadnagy azt mondta, magam is úgy gondolom. Az eset úgy nyár derekán történt.

Black Hole 2015.10.18. 23:32:20

@Dikusz: katonaság vidám dolog volt, bár nem mindig. Néha felhúztam magam, de ritkán. Amúgy pont azokat tudták palira venni, akik komolyan vették. Mikor mondták, hogy ha ezt meg azt nem csinálom meg, akkor nem mehetek haza, én meg szimplán kiröhögtem, hogy x idő múlva így is úgy is haza megyek, mert vége lesz, akkor nem tudtak ezzel mit kezdeni. Akit vert a víz, hogy mi lesz, ha nem engedik haza, azt nyalatták rendesen. Nem töltöttem ki a 18 hónapot, 1 év után leszereltem, de a második körletelhagyásim is negyedig megtelt.

CID 2015.10.18. 23:36:53

@Dikusz: Nade dikusz, hadnagyúr az átkosban?;)

Xezs 2015.10.18. 23:54:42

Csak nektek még 2 sztori.

Apám a híradósoknál volt elektromos karbantartó ami azt jelentette hogy ha elbaszódott bármilyen híradástechnikai dolog, őt küldték oda megjavítani. Volt egy olyan eset, mikor a kitelepült megfigyelőpont és a központ között nem működött a vezetékes kapcsolat. Apámat meg egy kopaszt küldtek ki a szállingózó hóba hogy nézzék már meg hogy mi a fene van, biztos leszakadt valahol a vezeték. Apámék ki is mentek a kurva hidegbe, kellett sétálni legalább háromnegyed órát míg odaértek. Közben árgus szemekkel nézték a vezetéket a póznán, de sehol sem volt leszakadva. Visszamentek, jelentették hogy semmit sem találtak. A parancsnok visszazavarta őket mondván, hogy olyan nincs hogy nincs kapcsolat, tessék megtalálni. Kimentek újra szarráfagyni, megint nem találtak semmit se útközben, se a megfigyelőponton. A parancsnok őrjöngött, apámék meg nagyon nem akartak újra kimenni, már így is szétfagytak. Faternak eszébe jutott, hogy a parancsnokságon még nem néztek szét, mert bár nagyon valószínűtlen hogy ott legyen a hiba, meg kéne azt nézni mégiscsak. Fater követi a szemével a kábelt, kígyózik az mindenfele, majd egy ponton eltűnik a radiátor mögött. Kiemeli mögüle, hát a szigetelés teljesen le van róla olvadva köszönhetően a tűzforró radiátornak. Kérdezi a kezelőt hogy ez mégis mi a jó kurva isten? Mondja a kezelő hogy hát főtörzs úr itt ez a kurva sok kábel, állandóan hanyattesünk benne, hát behajítottuk oda a radiátor mögé. Fater nagyon boldog volt. Jól lebaszta őket, majd kicserélte a kábelt, aztán ment minden rendesen.

A másik: amikor a jugók háborúztak, a magyar honvédség árgus szemekkel figyelte a határt. Meghatározott közönként volt 1-1 őr a határon gépfegyverrel, akiknek rendszeres időközönként rádión kellett jelentést tenniük. Na, az egyik helyről nem jött meg a jelentés, hiába hívták direktbe is a csávót. Apámat küldték ki egyedül, hogy nézze meg mi van. Töksötét éjszaka a mezőn, para hogy a jugók átjöttek a határon és mindenre lőnek ami mozog. A határhoz közeledve fater eloltja a zseblámpát is, nehogy odapörköljön neki valaki. Az utolsó párszáz métert már laposkúszásban teszi meg, néha megállva és fülelve, de csak csend van. Halkan szólongatja a srácot, de semmi. Egyszer csak hall valami horkolásfélét. Megtalálja a srácot, meg a gépfegyverét vagy jó 5 méterre ledobva a földre. A srác bűzlik a szesztől. Fater összekaparta a srácot, jelentést tett, küldtek ki másik őrt. Odabent kifaggatták a részeg őrt, hogy mégis honnan szerzett piát. Kiderült hogy egy helyi gazda árulta már legalább 1 hónapja a pálinkát a kopaszoknak. A parancsnokság megfenyette az öreget hogy ha még egyszer páleszt ad el a katonáknak akkor hadbíróság elé állítják.

Xezs 2015.10.19. 00:06:08

Meg ha már emlegettük a lövészeket: a körletben panaszkodtak apámnak hogy a cigány nem fürdik és nagyon büdös van a környékén. Apám bement a körletbe, szólt a cigánynak hogy akkor most hozzon törölközőt és szappant, megyünk fürdeni. Apám bezavarta a zuhany alá, és végignézte ahogy fürdik. Amelyik testrészét trehányságból kihagyta, ott apám rászólt, hogy azt még mossa meg. Mikor kész lett mondta neki hogy akkor ugyanezt tessék minden nap megcsinálni. A körletben hetekig azon röhögtek hogy apám fürödni vitte a cigányt :)

Dikusz 2015.10.19. 00:15:52

@CID: igazad van, valahogy másképp szólították, maguk között meg még másképp. Van egy blogjuk a régi bajtársaknak, ott is szoktam olvasgatni, rendkívül szórakoztató. Mindegyik felettesüknek beceneveket adtak.
@Xezs: köszi a sztorit, szívesen olvastam. Jó volna még több történetet olvasni.

lcsaszar 2015.10.19. 14:17:54

Rosszak voltunk, az alhadnagy felvitt a diósdi fennsíkra lövészárkot ásni. Talaj nincs, csak kő, nem probléma, fél méter mély legyen, mert jön az atomvillanás. De már a feljutás is mókás volt, gázálarcban vigyázzmenetben mentünk felfelé, vittük a teljes menetfelszerelést. Nyár volt, 35 fok meleg.
Odafent a fennsíkon hol jobbról, hol balról villant az atom, mi szorgosan ástuk a lövészárkot. Előtte az alhadnagy sapkájába lerakták a szemüvegesek a szemüvegeiket, mert úgy nem megy fel a gázálarc. Az alhadnagy (aki egyébként reklámszatyorban szokta hazavinni a szenet) néha eldobott egy könnygázgránátot, szóval tényleg kellett a gázálarc. Ástunk szorgalmasan. Az alhadnagy közben félmeztelenre vetkőzve napozott, mert igen szép napos idő volt.
Említettem már, hogy meleg volt? A fű ki volt száradva, és a gránátoktól tüzet fogott. Az atomvillanás elmúlt, az újabb parancs tüzet oltani a gyalogsági ásóval. De nem voltunk elég gyorsak, mert az alhadnagy sapkája meggyulladt, benne a szemüvegek összeolvadtak egy ragacsos trutymóvá.
Lefele már nem volt vigyázzmenet, az alhadnagy azt jelentette a századparancsnoknak, hogy kimentünk terepszemlére. Szolidaritásból összedobtuk a szemüvegek árát, hogy neki se legyen baja. Utána mindvégig egész rendes volt.

Műszaki 2015.10.20. 13:38:27

Gázkazán cseréjénél vagy tervet kell készíttetni és a gázszolgáltatóval jóváhagyatni vagy u.n, egyszerűsített készülékcserével megoldani. Mivel mindkét esetben szakember jár el, (tervezői jogosultság vagy egyszerűsített készülékcsere jogosultság) így kizárt, hogy az érvényes szabályozásokkal nem egyező műszaki megoldás szülessen, mivel azzal a szakember bukhatja. A kazán szerelőnek valószínűleg semmilyen jogosultsága nem volt, erre utal az is, hogy elmulasztotta a kazán szakszerviz által történő beüzemelését, azaz joggal feltételezhető, hogy pontosan tudta, a szerelés amit elvégzett nem szakszerű.

Sajnos a homár szakértő javaslata arra, hogy a kazán kereskedővel visszacserélni a kazánt nem fog menni. Nincs az az őrült kereskedő aki visszavesz egy olyan kazánt, amit még akkor sem tud majd eladni ha az valóban bontatlan csomagolásban lenne. Mivel a jövőben (még ha van is türelmi idő) ezek a hagyományos kazánok nem lesznek üzembe helyezhetők.

pengusz 2015.10.24. 13:44:49

@atpijkamo: Azt tudtad, hogy homlokzaton is ki lehet vezetni?

@Műszaki: Kihagytad a kéményseprőket. Minden esetben kell engedélyeztetni a gázszolgálatóval? Mint írtam, nekünk 2m-nél rövidebb gyári kéményünk van, így nem kellett engedélyeztetni...

atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.24. 22:28:00

@pengusz: Akkor nem melegíti a felszálló füst a beszívott levegőt.

Műszaki 2015.10.26. 22:58:59

@pengusz: Jogos az észrevételed. Kell a kéményseprő szakvélemény is. De ha már elmegy egy tervezőhöz, vagy egyszerűsített készülékcserére jogosult szerelőhöz az ember, akkor azok tudni fogják, hogy mi kell, így a kéményseprőt is bevonják a dologba. A gyári, azaz a készülékkel együtt tanúsított égéstermék elvezetés esetében valóban mellőzhető a kéményseprő szakvélemény a tervjóváhagyási szakaszban, de a gáz MEO-nál már meg kell lennie. Ugyanis a kéményseprő még meg kell vizsgálja a kémény elhelyezését, a tisztítási lehetőségeket stb.

A lényeg a poszt szempontjából, hogy mindenképpen a kivitelező felelős a szakszerűtlen kivitelezésért még akkor is, ha az előző tulaj megbízásából járt el így.

pengusz 2015.10.27. 13:59:37

@atpijkamo: Már pedig van ilyen gyári kémény, nézz utána (minden gyártónak a saját kazánhoz)
@Műszaki: Azért elmondom, hogy a kéményseprő be sem jön, mert látja, hogy turbós a kémény. Nálunk eleve fordított volt a helyzet: szabálytalan volt az eredeti állapot (a kéményre kötés - vízszintesen kb 3m elhúzás-, a kémény, meg a nyílt égésterű cirkó), és turbós kazánra lett cserélve gyári kéménnyel. Mivel a kazán az eredeti helyén maradt, és gyári kéménnyel lett szerelve (aminek a hossza nem érte ela 2m-t), ezért a kéményseprőket meg a gázosokat sem érdekelte.
süti beállítások módosítása