Konkrét kérdés, konkrét válasz.
Kedves Homár,
Egy nem mindennapi helyzetbe kerültem és ebbe kérném segítségét.
2016 szeptember végén vásároltam egy komputeres fitnesz gépet (lehetett kapni komputer nélkül is) melynek a komputerre átvétel után pár nappal nem működött. A készüléket visszaküldtem garanciális javításra, viszont a szerviz nem tudta javítani se kicserélni ezért törölték a megrendelésemet és felajánlották a termék árának a visszafizetését.
A gondom az, hogy a terméket hatalmas kedvezménnyel vásároltam és a hibája nem tette használhatatlanná ezért én a terméket szerettem volna visszakapni.
Vonatkozó jogszabályok értelmezésem szerint mint lehetőségként említi a vásárlási ár visszaigénylését. Az eladó az én beleegyezésem nélkül kényszerítené rám a visszafizetési lehetőséget. A termék pontos hibájáról nem értesített, magyarázatot nem kaptam tőle, hogy milyen alapon veszi semmibe a tulajdon jogomat csak azt mantrázták, hogy a megrendelést sztornózták és emiatt nem tudnak segíteni.Érdekelne, hogy jogosan sztornózták a megrendelésemet és akarják rám kényszeríteni a termék árának a visszafizetését.Illetve a cég szerint a termék már nincs náluk ezért visszaküldés nem lehetséges, emiatt én azt tartom elfogadható megoldásnak ha a termék valós értékét adják vissza és nem a vásárlási árát (ami a kedvezmény miatt jóval alacsonyabb).
A válaszát előre is köszönöm.
Üdv,
István.
Kedves István!
Kérdésed nagyon érdekes, több alapvető jogi kérdést is érint a hibás teljesítés körében. Ezeket igyekszünk a következőkben tisztázni.
A válaszokat egyébként a Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. törvény) tartalmazza. Először is, az általad írt garanciát helyesen jótállásnak nevezi a törvény, az ebből eredő fogyasztói igényekre pedig a szavatosság szabályait kell alkalmazni. A szavatosságnál találhatjuk a fogyasztó által választható (!) jogosultságokat. Fontos, hogy a vállalkozónak ahhoz az igényhez kell valahogy viszonyulnia, amit a fogyasztó választott.
Leveledből az tűnik ki, hogy javításra küldted vissza a terméket, ebből következően kijavítást jelöltél meg. A vállalkozás viszont jelezte, hogy sem kijavítani, sem kicserélni nem tudja az adott terméket. Ebben az esetben a törvény szerint árleszállítási igényt fogalmazhat meg a fogyasztó, vagy elállhat a szerződéstől. A vállalkozás az általad leírt magatartással automatikusan áttért az elállás következményeinek alkalmazására (a termék visszaküldése, vételár visszafizetése) annak ellenére, hogy Te ilyet nem kértél. Az elállás ugyanis egy egyoldalú jognyilatkozat, amelyet a fogyasztó intéz a vállalkozás felé, ilyen leveledből következően nem történt.
Ha a kijavítás vagy kicserélés lehetetlen (a vállalkozás szerint az) és nem az elállással kívánsz élni, akkor lehetőséged van árleszállítást kérni, ebben az esetben értelemszerűen a tiéd marad a vásárolt termék, vagy a jelenlegi törvényi szabályok szerint a dologban bekövetkezett hibát kárként értékelni és ennek alapján kártérítést kérni (a termék ebben az esetben a tiéd marad).
Amennyiben a terméket nem tudják visszaszolgáltatni, úgy szintén kártérítési igényt fogalmazhatsz meg, de itt már nem a hiba lesz a kár, hanem a dolog vásárláskori hibátlan értéke a kiindulási alap (azaz nem az az összeg, amit ténylegesen fizettél érte). Ha esetleg a terméket még meg lehet vásárolni, de már csak bizonyíthatóan magasabb áron, akkor a többletet is tudod követelni (a Polgári Törvénykönyv fedezeti szerződésre vonatkozó), az értékviszonyok változását azonban a törvény szerint a bíróság állapítja meg.
Érdemes a pénzkövetelésed érvényesítése előtt a fentiek megjelölésével felszólítani a vállalkozást arra, hogy adják vissza a terméket és megjelölni egy összeget (az árleszállításra hivatkozva), ha már nem tudják visszaadni a terméket, akkor pedig a vásárlás időpontja szerinti értékét megjelölve kártérítést kérni. Amennyiben ez nem vezet eredményre, úgy igénybe veheted az ingyenes békéltető testületi eljárását, ha azonban ez sem vezet eredményre, úgy a pénzkövetelést fizetési meghagyás útján bármelyik közjegyzőnél érvényesítheted.
Az utolsó 100 komment: