Az akciók szuperek - főleg, hogy lassan az új kollekciók darabjait is simán meg tudjuk venni leárazva, ha elég hosszúra nyújtjuk az ebédet -, de ilyenkor sokszor találkozunk a cserére vonatkozó megkötésekkel. Nem árt képben lenni: mi jár ilyenkor a vásárlónak, és mi nem?
Tisztelt Homár Blog!
Feleségem vásárolt nekem egy nadrágot, ami kicsinek bizonyult. Végül idő híján anyósom vitte vissza kicserélni. Nagyobb nem volt belőle, így az árát szerette volna visszakérni. Nem adták, arra hivatkozva, hogy ez akciós termék, így csak ajándékkártyán adhatják vissza az árát.
Több kérdés is felmerült bennem:
1. Ha nem akciós, vajon visszakapja a KP-t?
2. Ha én nem szeretnék másik terméket, az üzlet kötelezhet arra, hogy a már elköltött pénzem náluk is maradjon, vagy mindenképp vissza kell adják az árát?Nem három napon belül vittük vissza, de nem lett használva és sérülés sincs rajta, tehát simán eladható ismét akciósan, vagy teljes áron.
Köszönettel:
András
Akciós vs. nem akciós? Utalvány vs. kp? Hogy is van ez?
Kedves András!
A szavatossági jogok gyakorlásánál kiindulási pont, hogy ezek a lehetőségek a jogszabály alapján kizárólag hibás termékek esetén illetik meg a vevőket. A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, illetve a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződéseket szabályozó rendelkezésektől természetesen a fogyasztó javára el lehet térni, de erre a vállalkozások nem kötelezhetőek.
Ez történt az üzlet esetében is, ahol saját üzletpolitikai döntés alapján visszafizetik a hibátlan termékek vételárát is, ha azokat sérülés nélkül visszaviszi a vevő az üzletbe, illetve igazolni tudja a vásárlását. Fontos, hogy ezeket a szabályokat a vállalkozás biztosítja, tehát feltételhez is kötheti, ami a leírt estben az ajándékkártya „közbeiktatása”.
A vállalakozás számonkérése, felelősségének megállapítása akkor történhet meg, ha az egyébként ígért lehetőséget nem biztosítja. Ha tehát a hibátlan akciós termékek vételárának visszaadását korlátozza, ez önmagában nem jogellenes. Amennyiben a pénz visszafizetése mégsem történne meg az előzetes ígéret ellenére, akkor ezzel az eladó fél a fogyasztókat megtévesztené. Más kérdés, hogy az akciós termékek árának ajándékkártyán történő visszaadására jobban fel kellett volna hívni a figyelmet, illetve ugyanúgy szabályozni kell, mint a vételár készpénzben történő visszaadását.
Az említett három napos visszaadási lehetőséget kizárólag a tartós fogyasztási cikkek esetén biztosítja a jogszabály, amennyiben a vételár meghaladja a 10.000 Ft-ot.
Felhasznált jogszabály:
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló
19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet
Antalbaba 2017.07.31. 15:38:06
Peetee 2017.07.31. 16:24:02
zálogból visszamaradt 1zen1gyedik czazy one 2017.07.31. 16:35:10
ptspts 2017.07.31. 16:37:36
.Manyecska 2017.07.31. 17:04:57
neménvagyok 2017.07.31. 17:27:00
CID... 2017.07.31. 18:36:46
csomagos 2017.07.31. 18:54:09
csomagos 2017.07.31. 18:56:58
zálogból visszamaradt 1zen1gyedik czazy one 2017.07.31. 19:57:41
kozkozkoz 2017.07.31. 21:11:49
.Manyecska 2017.08.01. 08:49:10
Eren Jaeger 2017.08.01. 10:15:02
Xezs1 2017.08.02. 21:40:47
Dark Declan 2017.08.08. 13:21:32
Távoli Fitymacsattogás 2017.08.09. 23:24:30
Az történhetett, hogy a labanctallérod vonalkódot húzott bele, az eladónak meg paksi mogyoróallergiája volt.