Tékozló Homár

GYIK: a kitöltetlen jótállási jegy is érvényes?

2018.06.22. 11:14 | Homár Hilda | 19 komment

aedmuzo.jpg

A Homárra sok elképesztően szövevényes sztori érkezik, miközben a hétköznapok tele vannak rém egyszerű, egyértelmű fogyasztóvédelmi kérdésekkel is. GYIK rovatunkban ilyenekre adunk rövid, egyértelmű válaszokat. 

Kedves Tékozló Homár!

Interneten rendeltem egy mobil klímát, a bestbyte-tól, a terméket egy itteni bestbyte üzletben vettem át, viszont azt otthon vettem csak észre a kicsomagoláskor, hogy a jótállási jegyet nem töltötték ki. Az lenne a kérdésem, hogy ilyen esetben mi a teendő, kitöltetlen jótállási jeggyel is érvényesíthető a garancia, ha számlám meg van hozzá, vagy menjek vissza az üzletbe?

Válaszotokat előre is köszönöm.

Évi

 

Kedves Homár oIvasó!

Röviden:
semmi pánik, az 1 éves kötelező jótállás akkor is érvényesíthető számlával vagy blokkal, ha egyébként a kereskedő hanyagsága miatt az egyébként kötelező jótállási jegy nem, vagy nem megfelelően került átadásra. 

Bővebben:
Magyarországon szinte az összes 10.000.-Ft feletti vételárú tartós fogyasztási cikk esetén köteles a forgalmazó a fogyasztónak jogszabályban meghatározott tartalmú jótállási jegyet átadni. Ugyanakkor a vonatkozó rendelet azt is tartalmazza, hogy a jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti. A joglakotó tehát előrelátó volt és a fogyasztót védi a szabály, mert a jótállásból eredő igények a számla/nyugta/blokk bemutatásával is érvényesíthetőek.

Ez azonban kizárólag az 1 éves kötelező jótállásra vonatkozik, ha egyébként a termékre ennél többet is vállalt a gyártó, vagy a forgalmazó, a fogyasztó ezt már csak a jótállási jegy, vagy jótállási nyilatkozat bemutatásával tudja érvényesíteni. Amennyiben tehát 1 évnél több jótállásról szólt a temékhez elérhető kereskedelmi kommunikáció, érdemes panaszt tenni az elmaradt jótállási jegy miatt. A fogyasztóvédemi hatóság egyébként az 1 éves kötelező jótállásra vonatkozó jótállási jegy kiállításának elmaradását, illetve egyéb hiányosságát szankcionálja, de ahogy fentiekből kiderül, a fogyasztót a mulasztás miatt nem érheti hátrány. 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A nickben nem engedélyezett karakter található 2018.06.22. 11:31:14

Első vagyok...
Egyébként szerintem a papírok leellenőrzése alap vásárláskor, én ha olyan a termék hogy bontható (TV és társai például) azt ki is szoktam bontani.
Klímát meg olyan szerelővel csináltattam aki beszerzi, ad számlát + garit és normális gari van rá. Drágább, de biztos hogy jó.

gdobo76 2018.06.22. 13:25:32

Én biztos visszamennék a számlával,és kitöltetném.

FDToth 2018.06.22. 13:48:53

itt most aaról kérdezett a poszter, hogy a kitöltetetlen ok-e, a 'szakértő' pedig azt ecsetelete, hogy ha nincs jótállási jegy,
Szóval ha kitölteteln a jótállási jegy, de azon pl. 3 év szerepel, és ott a számla/nyugta, akkor érvényes a 3 év.
Erre irányult a kérdés, nem ara, hogy mi van akkor ha nincs, mert akkor pótoltatni kell.
Egyébként nem szankcionálja, figyelmeztetni. Volt egy hansoló ügy, ahol oylan jótállási jeyget adtak, ami hemzsegett a hülységektől (pl, semmilyne körülméynek között nem adják vissza a vételárat és hasonló), és a bejentésem után nem szankciónálták a kerweskedlemi egységet, sőt nem is kérték, hoyg változtasson rajta, csak leírták a tényállást az NFH részéről meg külöböző jogi bullshitek...

Balfredo Alfredo 2018.06.22. 15:18:00

@FDToth: "...a bejentésem után nem szankciónálták a kerweskedlemi egységet, sőt nem is kérték, hoyg változtasson rajta, csak leírták a tényállást az NFH részéről meg külöböző jogi bullshitek... "
Ez jellemző az NFH-ra, hogy érdemben nem mert állást foglalni. Sovány vigasz, hogy azóta megszüntették, így mostmár névlegesen sincs fogyasztóvédelem.

FDToth 2018.06.22. 15:33:40

@Balfredo Alfredo: az a baj, hogy a hasonló hatóságok jogkörét, elájársi haáskörét egyre jobban nyíbáják ls korlátozzák, így egy idő után nem lesz semmilyen felülegyeet, és a többség rosszul jár majd.
Ha most akarsz bejellentést tenni, kb nem tudod h hova. Persze ott az ügyfékapu, de ott meg nem lehet kommunikálni az adott ügy kapcsán, egyoldaú az egész és nagyon elavult...

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.06.22. 16:50:12

@A nickben nem engedélyezett karakter található: nem töltik ki előre, a bestbyte-ban fizetés/átvétel után oda kell menni az ügyfélszolgálatra és akkor töltik ki. A budapesti Allee-ban levő üzletükben nekünk eddig mindig szóltak a pénztárnál, ha ilyen volt. Ha nem kell, csak a blokkot kell eltenni, azt is mondták mindig.

campobaszo 2018.06.22. 17:35:47

@FDToth: "a 'szakértő' pedig azt ecsetelete, hogy ha nincs jótállási jegy,"
Szövegértés elégtelen!

A nickben nem engedélyezett karakter található 2018.06.22. 17:50:33

@onlajnok: Akkor is, szerintem semmibe nem telik vagy megkérdezni, vagy fizetésnél ránézni a cuccra, gondolom valahol átadják, ott megállni kicsit. Tudom hogy ez időben mínusz a várakozóknak és az üzletnek, de álltam sorban és kivártam amíg megnézik az Xbox-ot a MM vevőszolgálatán, majd én is megnéztem a billentyűzetet, szóval ez 1 1...

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.06.22. 20:22:44

@A nickben nem engedélyezett karakter található: persze nyilván meg lehet, csak nem akartam megint a posztolót ekézni, hogy nem tette meg.

Tudod Te azt jól! 2018.06.23. 00:51:30

Egy klimánál nem az üzembehelyező szagember indítja a garanciát?
Nekem olyqn rémlik, hogy nem a vásárlás, hanem az üzembehelyezés számít indulónapnak.(egy bizonyos ideig)
Mert honnan tudná a bolt, hogy én mikor indítanám a klímát? Amikor megvolt a beüzemelés, visszaslatty a bolthoz az arra jogosított szagember számlájával, és garancia indul.

Tehetséges ugandai buzi 2018.06.23. 19:31:10

@Tudod Te azt jól!: Őőő, izé... Halkan megjegyzem, hogy a poszt toló MOBIL klímát írt, azt pedig nem igazán kell _szagemberrel_ beüzemeltetni (értsd: felfúrni a beltérit, L vasra tenni a kültérit, összecsövezni, áramba bekötni, gázzal feltölteni, stb.).

A mobil klímát bedugod a kettőhúszba, a résnyire nyitott ablakon kidugod a kifújócsövét, egy vödröt aláteszel a kondenzviz kifolyója alá, oszt szevasz. Szagember mobil klímához nem feltétlenül szükséges.

nickM 2018.06.24. 22:22:20

@FDToth: Nagyon nem. Ha kitöltetlen, a kötelező 1 év jár és punktum - ez volt a válasz, a kérdés meg pont erre irányult, hiszen poszterünknek jelenleg _nincs_ kitöltött jótállási jegye. (Mondjuk nem tudom melyik szomszédos kő alatt lakott eddig, hogy ad1. otthon vette észre a hiányt, ad2. ennek ellenére nem ment vissza kitöltetni.)

FDToth 2018.06.24. 22:36:39

@nickM: de! A jotallasi jegyre felvetetetik a termek gyartojat, tipusat, vasarlas datumat (es ha szukseges a sorozatszamot).
A termekhez kapott nyugta, vagy számla ugyan ezeket tartalmazza, tehat a jogi ertelemben vett forgalmazo nem fog kekeckedni, ha 2 ev a gyari jotallas, es nincs a jotallasi jegy kitoltve, akkor ott a blokk/szamla, ami bizonyitja.
Birosagon boven bizonyithato, de ilyen problema nem szokott lenni.

Rengeteg helyen nem toltenek mar ki jotallasi jegyet, sot e-jotallasi jegy van, es ilyenbol sosem volt meg gyakorlati problema.

A ‘szakerto’ csak annyit mondott h nincs jogszabaly arra ha even tuli a gyartoi jotallas, de nincs hozza kitoltott jotallasi jegy, akkor 1 ev.
Joghezag, es elemleti sikon mozog, gyakorlatban nincs problema vele.

Permetező 2018.06.25. 11:51:52

Kitoltenem magamnak. Rairnek 15 ev garit azt kesz...

nickM 2018.06.25. 22:41:16

@FDToth:
"A termekhez kapott nyugta, vagy számla ugyan ezeket tartalmazza,"
Valóban?
"tehat a jogi ertelemben vett forgalmazo nem fog kekeckedni, ha 2 ev a gyari jotallas, es nincs a jotallasi jegy kitoltve, akkor ott a blokk/szamla, ami bizonyitja."
Mint vásárló a forgalmazóval kötöttél szerződést - az Ő feltételei szerint. A gyártó - bizonyos feltételek teljesítésével - ad_HAT_ kiterjesztett garanciát, ez a forgalmazót semmire sem kötelezi.
"A ‘szakerto’ csak annyit mondott h nincs jogszabaly arra ha even tuli a gyartoi jotallas, de nincs hozza kitoltott jotallasi jegy, akkor 1 ev. "
Attól tartok ezt nem egészen értem, alapvetően 6 hónapig a forgalmazó a ludas, 6-12 hónapig a usernek érdemes vizsgálatra küldeni az eszközt, bizonyítandó hogy nem ő tette tönkre.

FDToth 2018.06.25. 22:51:16

Sztem kereskedo vagy.
A jotallas ervenysitiheti a nyugtval es szamlaval is. Ezen ott a datum, ertek, termeknev, stb.

Jo nagy hukyeseget irsz: a forgalmazo annyit kotekles adni, mint a gyarto. Tobet adhat, kevesebbet nem. Uj dolgokrol beszeleunk. Tehat ha egy lg tv-re 2 ev a gyartoi gari, akkor a forgalmazo (tehat a kereskedo) miniumu enyit ad.

A szavatossagnal van 6 honap, a jotallas teljes idotartama alatt a fogalmazon van a bizonyitasi teher, tehat jelen esetben 1 evig

V B T 2018.06.27. 21:56:12

Ahhoz képest, hogy sok a dolgotok, 5 napja nincs poszt.... bezzeg nekem két beküldött panaszomra is azt írták vissza, hogy a sok levél miatt nem biztos, hogy kikerül ide a panaszom.

lobster thermidor 2018.06.28. 15:11:54

Hát ez nagyon bonyolult probléma. Vagy a blokkmásolatot mellékelve megírod mailben az ügyfélszolgálatnak, hogy kitöltetlen garanciapapírt kaptál, vagy a blokk társaságában szépen beslattyogsz egy BestByte üzletbe, és kéred, hogy pecsételjék le a garanciapapírt. Nekem a mobilklímánál valamivel nagyobb értéket képviselő motorkerékpárom szervizkönyvét nem töltötték ki rendesen a szalonban a vásárláskor, de a gyártói garancia ettől függetlenül él, amit természetesen minden európai márkaszervizben érvényesíthetek.