Tékozló Homár

Szomorúak és csalódottak a könyves lajhár egykor lelkes barátai

2018.12.13. 10:45 | Homár Hilda | 54 komment

screenshot_2018-12-04_14_20_05.png

Bevallom, az alábbi levélig nem ismertem a Book a Sloth Club könyves meglepetésdoboz szolgálatot, az események tükrében nagy szerencsémre. Mert tuti ráugrottam volna a detektív dobozra, aztán meg itt  forognék  a sorstársaimmal, mint egy tanácstalan Travolta-csoport keresve a dobozomat. Vagy a pénzemet. Vagy legalább a céget. Kár érte, jó kezdeményezés volt.  

Kedves Tékozló Homár!

Egy olyan problémát írnék le, ami sajnos nem csak az enyém, sokakat érint…

Nagy várakozással indult a magyar olvasók körében a Book a Sloth Club (röviden BASC), az első magyar könyves meglepetésdobozokat gyártó cég. A Forbes is egész oldalas cikket jelentetett meg róluk, a könyves blogok pozitívan méltatták őket, a közönség beindult a dobozokra.

A cég lényege röviden ez: minden hónapban kiadnak egy könyves témájú meglepetésdobozt, amely tartalmaz egy friss kiadású ifjúsági könyvet és a könyvhöz kapcsolódó ajándéktárgyakat. Elő lehetett fizetni akár egy-három-hat-tizenkét hónapra is. Aztán ahogyan beindult a szekér, bővült a kínálat: angol nyelvű könyves doboz, felnőtt könyves doboz, adott fandomhoz kapcsolódó egyszeri doboz, meg lehetett külön rendelni a korábbi dobozok extra tartalmait, zsákbalajhárokat adtak ki és végül jött egy nagy ötlet: detektív doboz, amiben havonta küldenek “bizonyítékokat” egy adott ügyben, és bárkiből lehet kicsit nyomozó.

Az utolsó három hónapra előfizettem könyves dobozra és az indulása előtt kifizettem hat havi detektív dobozt is, ezzel a teljes első nyomozás lett volna egy korai karácsonyi ajándék. Az első könyves doboz, amit kézhez vettem, nem az én stílusom volt, de úgy voltam vele, a meglepetésben benne van a lehetőség, hogy nem mindig nekem kedvez. Egy elemének örültem, a többit elajándékoztam. A második esetében a könyv tetszett, az ajándékok egy része jó volt. A harmadikra már nem csak én kaptam fel a fejem, hanem a legtöbb vásárló a közösségi médiában minimum minősíthetetlennek, rossz minőségűnek, gagyinak nevezte a dobozt.

Ezekre a reklamációkra egy kioktató kommenten kívül (ami idézte a young adult műfaj meghatározását), nem érkezett sem válasz, sem bocsánatkérés. Közben a rendelt extrákat elfelejtették csatolni a havi dobozhoz, az ügyfélszolgálatuk a kedves, előzékeny hangnemről váltott türelmetlenre és flegmára. Közben ígérték, hogy a következő doboz után majd megtudhatjuk, mi mindenen mentek ők keresztül és mennyi mindent tanultak.

Személy szerint úgy gondolom, a panaszkezelés lényege nem az ügyfél utólagos tájékoztatása a panasz okáról, hanem a vásárló problémájának megoldása, esetleg kompenzálása. Közben valahol valaki azt írta róluk, csődhelyzetben vannak, amire kijött tőlük egy válasznyilatkozat, hogy erről szó sincs, az üzlet anyagilag stabil és beperelik hitelrontással azt, aki ilyesmit állít róluk.

Az utolsó doboz megjelenésekor már érezhető volt a kommunikáción és az elmaradt extrákon kívül, hogy valami nincs rendjén. Késtek a szeptemberi dobozok, és az erről szóló tájékoztatás szűk körű és rövid volt. Az októberi dobozokhoz már nem indultak több hónapos előfizetések, a szeptemberi dobozok extra ajándékai nem kerültek fel a webáruházba, ahogy ígérték, egy lánynak egy hónapig nem adtak cserét a sérült árura, a kommunikációs csatornáik száma csökkent. A válasz leginkább az volt mindig, privátban érdeklődjön, akinek problémája van. Ez részben érthető is, hiszen az egyszemélyes ügyet miért olvassa el többszáz vásárló. De egy idő után egyre több gikszer volt érzékelhető így is. Leginkább zárt csoportban írták ki a fontos információkat, a korábban bevált fórumokon (weboldal, instagram, feacebook oldal) alig. Késés esetén nem kaptak ez előfizetők e-mailt. Ha valaki nincs fenn facebookon, akkor csak tippelni tudott. Nem mentek elébe a kérdéseknek, mint korábban, hanem úgy kellett külön érdeklődni.

Október elsején bejelentették, egy év után folyamatos hibák, magánéleti nehézségek, és egyre több probléma miatt bezárnak. Még egy fandom doboz ki fog menni, de a detektív doboz el sem indul. A visszatérítések még adott hónapban megtörténnek.

Október tizedikén kiírták, hogy csoportokba osztva kapjuk vissza a pénzünket, de ez időigényes dolog, könyvelővel kell egyeztetni, ellenőrizni kell mindenki egyenlegét, türelmet kérnek. Aki kártyával fizetett, ugyanoda kapja vissza a pénzt, aki utalással, attól kérnek e-mailben bankszámlaszámot.

Két nappal később kiírták, hogy az októberi dobozok és több havi előfizetések árát visszaküldték, a detektív dobozok és az egyik könyvhöz kapcsolódó egyéni dobozok  visszautalása is “nemsokára” megkezdődik.

Itt kezdődött az igazi probléma. A mai napig nem érkezett meg az augusztusban kifizetett detektív előfizetésem ára, ami 22.490,- Ft. A saját maguk szabta határidőt, az októbert nem tartották be. Az ígért utolsó fandom doboz egyre csak késik. Közben elvágták a kommunikációs csatornákat: a weboldal nem elérhető, nem lehet facebookon üzenetet küldeni nekik, a csoportjukban letiltották a posztolást, a telefont nekem legalábbis nem vették fel, emailben ugyanaz megy: “majd”, “hamarosan”. Bárki rákérdez a zárt facebook csoportban, mikor kapja vissza ő, vagy mindenki más is a pénzét, a válasz mindig annyi: “Hamarosan”…. 

 Egy könyves közösségi oldalon tudnak egymással kommunikálni az előfizetők, elég nagy a csalódottság és az elégedetlenség köztük. 

Mindezt egy olyan cégtől, aki ezt írta a búcsúüzenetében: 

Célunk az, hogy a BASC az emlékekben ezen utójátékok ellenére is olyan képként élne, ami az elején volt. Az elsők, akik a fantasztikus könyvmolyok számára minden hónapban meglepetés élményt hoztak! Elnézést kérünk minden kellemetlenségért, amit késésünk, szótlanságunk vagy egyéb okozott! Rendkívül hálásak vagyunk Nektek, mindannyian csodálatosak vagytok és a negatív kritikát írók is rengeteget segítettek nekünk, főleg emberileg! Reméljük továbbra is mindenki kiáll a véleménye mellett, és folytatja a könyvek népszerűsítését, mert ez egy nagyon-nagyon fontos küldetésünk! A levelekre, kérdésekre válaszolunk, írjatok nyugodtan!

Az előfizetők megbecsülése és az egyénenként kisebb-nagyobb, de összességében nagy összegű visszatérítés helyett csak nagy szavakat, üres ígéreteket kap mindenki… Remélem, nem így állnak a beszállítóikhoz és a könyvkiadókhoz is. Az Alexandra botrány után más sem hiányzott a magyar könyvpiacnak. 

Ez egy bizalmi dolog, mint minden előfizetés, de még érzékenyebb a meglepetések miatt, hiszen az ember nem tudja előre, mire fizet be. Ezt a bizalmat már teljességgel lreombolták, hiába volt szó az esetleges visszatérésükről, csak keserű szájízt és egy enyhe gyomorrángást érzek, ha eszembe jutnak. A BASC méltó lett a nevéhez és elég lajhár tempóban haladnak az ígéreteikkel, az biztos! Azt viszont szeretném elmondani, hogy senki se ez alapján ítélje meg a még fennálló meglepetésdobozos cégeket, akik azóta is odateszik magukat! Ez egy lehetőség, amivel kell tudni élni, nem pedig visszaélni... 

Köszönöm a figyelmét!
Egy panaszos moly a sok közül

Lajhárosok, ezek a jogaitok és lehetőségeitek, éljetek velük!

Kedves Homár olvasók és ajándékdoboz rendelők!

Rákerestünk a Book a Sloth Club honlapjára, ahol a cég webshopjának működése leltározásra hivatkozással szünetel. Az oldal tartalmazza azonban a cég általános szerződési feltételeit, amelynek alapján megállapítható, hogy a weboldalt melyik gazdasági társaság üzemelteti.

A levélben vázolt helyzetben a fogyasztók a következő igényeket támaszthatják a vállalkozással szemben:

1. A megkötött szerződésük alapján továbbra is követelhetik a cégtől a szerződés teljesítését.


2. A jogszabályban meghatározott lehetőségeik alapján egyoldalú nyilatkozattal a szerződést felbonthatják és az ebből eredő igényeiket érvényesítik a gazdasági társasággal szemben.
- A szerződések felbontása során a fogyasztóknak azt érdemes elsőként mérlegelniük, hogy a jogszabályban biztosított indokolás nélküli elállási jogukkal a mai napon tudnak-e még élni figyelemmel arra, hogy ezt csak az adott termék átvételét követő 14 napon belül lehet jogszerűen gyakorolni. Több termék adásvételekor ez a határidő az utoljára szolgáltatott termék átvételének napjától számít.
- Ha ez a határidő már letelt, akkor a fogyasztóknak a szerződésszegés szabályai alapján van lehetőségük a szerződést egyoldalú nyilatkozatukkal felbontani abban az esetben, ha a megkötött szerződés alapján a vállalkozás a vállalt kötelezettségei teljesítésével késedelembe esett. Ki kell emelni, hogy ez esetben a fogyasztók az elállási nyilatkozatukat csak a törvényben meghatározott okok és feltételek bekövetkezése esetében terjeszthetik elő és a nyilatkozatukat indokolni is kötelesek.

3. A szerződés megszüntetése esetében lehet a fogyasztóknak jogszerű igényük a még teljesítés nélkül maradt előfizetési díjak visszatérítését követelni a vállalkozással szemben.

4. Az igényérvényesítést az egyéb kommunikációs csatornák hiánya miatt javasoljuk postai úton, a cég székhelyére tértivevényes levél megküldésével megtenni. Ha a cég a számára igazolható módon megküldött panaszokra annak átvételét követő 30 napon belül nem válaszol, akkor az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt.

5. A szerződés teljesítésére, illetve az előfizetési díj visszatérítésére vonatkozó igényt pedig a fogyasztók választásuk szerint az illetékes békéltető testület ingyenes eljárásának megindításával vagy polgári peres úton tudják érvényesíteni a céggel szemben.

Felhasznált jogszabályok:
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet
- a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény  

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2018.12.13. 10:54:22

A "club" neve, a weblapja, a helyesírása stb. hihetetlenül gagyi, ez az első pillantásra látszik.

KaTe 2018.12.13. 11:07:32

@Terézágyú: Mit vársz egy londoni lakcímmel rendelkező "hülyegyerektől", aki Magyarországon alapít KFT-t, ráadásul úgy tűnik, hogy a cég székhelye egyben az édesanyja lakcíme. Komoly jövőképpel kecsegtető cég lehet(ett)...

Darth Revan 2018.12.13. 11:17:42

erdekes koncepcio. veszel egy zsakbamacska konyvet es nemi szemetet melle.
vajon, miert nem volt eletkepes vallalkozas?!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.12.13. 11:30:56

@Darth Revan: Szerintem minden könyvklub erre a modelre épül. :-/

Terézágyú 2018.12.13. 11:35:39

Szerintem ez a "zsákbamacska"-módszer nem olyan nagy hülyeség (bár nekem eszembe nem jutna előfizetni) - feltéve ha tényleg érdekes dolgokat kap az illető...

Darth Revan 2018.12.13. 12:24:59

@Terézágyú: Akkor csak engem nem tud fellelkesiteni a dolog.

GiaMarie 2018.12.13. 12:40:09

@Darth Revan: hát, ezt vitatnám. Briteknél, amerikaiaknál ez egy nagyon jól működő iparág. Itthon érdekes mód nem, bár a műfaj kedvelőjeként azért elmondhatom, leginkább amiatt nem, hogy túlárazott. Viszont maga a koncepció egyáltalán nem elcseszett, legjobb példája ami talán itthon is ismert némileg, az a Zavvi Threads boxa (egy meglepetés képregény + egy hozzá tartozó póló havonta 8-10 fontért) vagy a Lookfantasticnál a Beauty box. Egyrészt, árban is mindig megéri, másrészt, jó dolog meglepit kapni. Persze csak addig, amíg a cég korrekt, és nem szeméttel tömi ki a dobozt.

Nick-son 2018.12.13. 13:23:54

Nem lehet hogy ez is egy feladvány és a cél megtalálni azt aki a pénzt visszaadja?

Fizetési meghagyással kezdenék, ha nem lenne egy bizalmi dolog ez az egész.

Darth Revan 2018.12.13. 14:22:25

@GiaMarie:

annyira nem ertem, hogy az emberek minek gyujtenek mindenfele kis bizbaszt. ha konyvet akarok veni, veszek egy konyvet, kis bizbaszt tuti nem akarok venni. ha meg polo kell, akkor irany a polo bolt.

Terézágyú 2018.12.13. 15:07:04

@Darth Revan:
"annyira nem ertem, hogy az emberek minek gyujtenek mindenfele kis bizbaszt."

Ahogy írtam, eszembe nem jutna előfizetni erre - de gyűjteni valamit jó dolog.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.12.13. 15:11:34

@Darth Revan: pedig rengeteg ilyen lootboxos csomagküldős cég működik külföldön és nálunk is kezdenek megjelenni. Hogy megéri-e vagy nem, az egy kérdés, én alapból nem szeretem a zsákbamacskát, szóval nem igazán tudtak megvenni.

KaTe 2018.12.13. 16:30:27

@onlajnok: Hogy megéri -e? Az eladónak mindenképp, hiszen egyedül csak az eladó tudja, hogy mit pakol a "lootboxba". Természetesen pont annyit és pont abból, hogy meglegyen a megfelelő profit.

Amúgy lehet, hogy ez egy működőképes konstrukció, de semmiképp sem egy anyuci címére alapított KFT esetében, hanem akkor, ha a cég leszerződik pár nevesebb kiadóval, akik a mennyiségért cserébe adnak bizonyos % kedvezményt, így az eladó és a vevő is kölcsönösen profitál.

Ha valaki zsákbamacskát akar, akkor menjen be egy könyvtárba, csukja be a szemét és vegye meg az első könyvet, ami a keze ügyébe kerül.

2018.12.13. 17:30:11

A zsákbamacska eleve feltételezi logikailag, hogy nem lesz egy nagy valami a tartalma, hiszen az lenne, akkor százszor könnyebb lenne eladni a konkrét nevével. Név nélkül noname érdektelen kacatokat lehet eladni, és az egyetlen "hozam" a várakozás izgalma, ami azonnal elillan, ha kikerül a dobozból az érdektelen cucc. Könyv esetében különösen nem értem a dolgot, hiszen az azért olyan termék, aminek az élvezetéhez idő kell, egyeznie kell a befogadó ízlésével, szóval szerintem a zsákbamacska könyv eredendően egy buta ötlet. Miért akarnék olyan olvasni, amit random kiküldenek? Feleségem egy ideig csinálta ezt kozmetikummal (Pixibox) ott a termék legalább jobban illik a modellhez (egy tusfürdőt akkor is elhasználsz, ha nem tökéletesen az ízlésed), de nnak is az lett a vége, hogy az eleinte minőségi és normál kiszerelésű cuccokból egy idő után noname termékminták gyűjtője lett.

Csöbör Adél nyerje meg a zikszfaktort 2018.12.13. 18:56:24

Láttam már sok mindent, de ilyen gagyi hulladék honlapot még nem.

Quuuziii 2018.12.13. 20:42:53

Én mindig azt hittem, hogy a zsákbamacska az az iskolai bolhapiac keretein belül maradt, de rá kellett jönnöm, hogy igazából nagyon elterjedt. Ilyenek az irodalmi folyóiratok is, vagy akár a tv műsor.

Terézágyú 2018.12.14. 09:00:40

@KaTe:
"Ha valaki zsákbamacskát akar, akkor menjen be egy könyvtárba, csukja be a szemét és vegye meg az első könyvet, ami a keze ügyébe kerül."

Ez buta példa, mert a könyvklubban NEM erről van szó, a tagok azért pontosan tudják, hogy milyen típusú/stílusú könyvet fognak kapni, szeretik az ilyen könyveket stb. stb.

Xezs7 2018.12.14. 09:03:18

Meglepetést akartál, és azt is kaptál. Mi akkor a gond? Részemről maradok a konkrét termékeknél, a lootbox meg maradjon meg a mobiltelefonos játékok világának.

juhaszvik 2018.12.14. 10:14:39

1. zsákbamacskát nem veszünk, mert csak arra szolgál, hogy áron felül adjon el valamit az eladó. (hasonló okból nem veszünk hálós gyümölcsöt)
2. a meglepetés 2 másodpercig tart, a várakozás pedig arról szól, hogy vajon mit vett le a polcról az eladó, ahelyett, hogy mi tettük volna
3. nem veszünk könyvet. rombolja a környezetet, ráadásul rohadt nehezek, amikor költözni kell. ma már beszerezhető minden digitálisan. lassabban, mint a posta, de a könyvipar is szépen eltűnik majd. pápá
4. nem írunk a homárra olyan ügyet, aminek a., már nem lehet több károsultja, mivel a szolgáltatás megszűnt, b., a pénz jogi úton történő visszaszerzése elvileg biztosított (magyar cég). csak azért nem írunk a homárra, hogy a kommentelőket szórakoztassuk, vagy szolgáltatás megszűnését búcsúztassuk és emiatt szomorkodjunk.

Terézágyú 2018.12.14. 10:40:58

@juhaszvik1:
"1. zsákbamacskát nem veszünk, mert csak arra szolgál, hogy áron felül adjon el valamit az eladó."

fentebb írták, hogy pénzileg is olcsóbb volt ez így.

" (hasonló okból nem veszünk hálós gyümölcsöt)"

Hasonló okból vannak nekem gyümölcsfáim. na bumm.

"2. a meglepetés 2 másodpercig tart, a várakozás pedig arról szól, hogy vajon mit vett le a polcról az eladó, ahelyett, hogy mi tettük volna"

Megint egy értetlen.

"3. nem veszünk könyvet. rombolja a környezetet, ráadásul rohadt nehezek, amikor költözni kell. ma már beszerezhető minden digitálisan. lassabban, mint a posta, de a könyvipar is szépen eltűnik majd. pápá"

Leszarom, hogy neked nehezek a könyvek. Én továbbra is veszek, mert szeretem a könyveket (és azokat tudom olvasni akkor is, ha semmilyen energiát nem használok hozzá)

"4. nem írunk a homárra olyan ügyet, aminek a., már nem lehet több károsultja, mivel a szolgáltatás megszűnt, b., a pénz jogi úton történő visszaszerzése elvileg biztosított (magyar cég). csak azért nem írunk a homárra, hogy a kommentelőket szórakoztassuk, vagy szolgáltatás megszűnését búcsúztassuk és emiatt szomorkodjunk."

Mindenki azt ír a homárra amit akar - még a pószterek is.
Ha nem tetszik, akkor ne olvasd.

Darth Revan 2018.12.14. 11:38:16

@juhaszvik1:
ha valamitol sajnalom a papirt azok a reklamujsagok es a fideszes szorolapok.
ha mar fat vagunk ki, akkor inkabb konyvet nyomtassanak

KaTe 2018.12.14. 11:43:53

@Darth Revan: Tudnék neked pár olyan könyvet említeni, aminél még a Fidesz szórólapját is szívesebben olvasnám...

@Terézágyú: Fentebb azt írták, hogy rengeteg volt a csomag minőségével kapcsolatos reklamáció. Legjobb tudásom szerint a cégek nem a népszerűség miatt szoktak csődbe menni. Mégis mennyi az esélye, hogy az eladó pont olyan könyvet csomagol, ami egybeesik az érdeklődéseddel ÉS még tetszeni is fog? <0.1% ?

Amúgy, tuti jó biznisz lehetett, nem is csodálom hogy az angliai unoka már le is húzta a rolót.

juhaszvik 2018.12.14. 13:13:25

@Terézágyú: sarkosan fogalmaztam meg a saját véleményemet. de írhattam volna ezt is:
"Az a véleményem erről az egész zsákbakönyves szolgáltatásról, hogy úgy ad ki az ember pénzt, hogy valójában nem is tudja, hogy mire. csak azért, mert ennek van másmilyen, hazai és nemzetközi gyakorlata, attól ez még a szerencsejátékhoz hasonló konstrukció, aminek a vállalástól függően sokféle kimenetele lehet. Ez persze nem mentesíti a szolgáltatót a szerződésben foglaltak vállalásától.
Továbbá úgy gondolom, hogy a mai könyvek gyártása során még mindig túlzott arányban alkalmaznak nem újrahasznosított papírt. ennek környezetterhelése olyan magas értékű, mely nem összeegyeztethető napjaink környezettudatos elvárásaival. további problémát okoz, hogy sokak dekorációként kezelik ezt az egykor információátadásra szánt eszközt, ezért felhalmozzák otthonaikban ezeket a könyveket, hogy afféle szobadíszként mutogassák őket.
továbbá azt sem értem, hogy mi a szerepe ennek a bejegyzésnek. tájékoztatásul nem szolgál, fogyasztóvédelmi kérdést pedig nem tesz fel."

továbbá úgy gondolom, hogy nem én vagyok az "értetlen". idézet tőled:
"Szerintem ez a "zsákbamacska"-módszer nem olyan nagy hülyeség (...) feltéve ha tényleg érdekes dolgokat kap az illető..."
az utolsó szavaid foglalják össze az egész problémát: nem te döntöd el, hogy "érdekes dolgokat" kapsz-e. ha bemész a boltba és leveszed a polcról, akkor igen.

Xezs7 2018.12.14. 13:45:34

@juhaszvik1: Az e-olvasónak is van környezetterhelése, nem is kicsi. Sznobizmust érzek.

juhaszvik 2018.12.14. 16:01:40

@Xezs7: sznobizmus azért legyártani egy könyvet, mert valaki szeretné kézbe venni, érezni az illatát vagy kitenni a polcra.
egy okostelefonnak vagy e-olvasónak kevesebb az (olvasásra szánt) energiafelvétele egész élettartalmára, mint amit költözéskor használsz el a könyvek cipeléséhez, szállításához. egy elektronikus olvasó képes megnyitni a világ összes tartalmát bárhol, bármikor, és pont hogy a hétköznapi embereknek való, szóval a sznobizmust egy ennyire populáris példa esetében felhozni értelmetlen.

Darth Revan 2018.12.14. 16:54:47

@juhaszvik1:
arrol megfeledkezel, hogy az aramot is eloallitjak es az e-hulledek is eleg bajt okoz.
szoval maradok a konyvnel

Xezs7 2018.12.14. 18:37:40

@juhaszvik1: Csak éppen azt felejted el, hogy ezek az eszközök nem egy életre szólnak, hanem jó ha 2 évre. Nekem aztán tökmindegy, hogy a papírkönyv vagy az e-könyv jár kisebb környezetterheléssel, csupán az zavar, hogy az e-könyvet teljesen terhelésmentesnek állítod be, holott messze nem az. Meg amúgy eleve erről vitatkozni már sznobizmus. Totálisan leszarom hogy melyik mit terhel.

uns97 2018.12.14. 18:39:09

@Darth Revan: Megnyugtatlak, nem csak téged nem lelkesít ez a dolog - engem sem... mármint mikor megláttam mennyi pénzt (22.490,- Ft) hajlandók egyesek ilyesmire kifizetni, hát... nem tudom, ha könyv kell, akkor veszek, azt ami tetszik, azt ami érdekel. Nem más által kitalált "meglepetést", "zsákbamacskát". NEKEM ez ahhoz "kissé" drága...

Megjegyzem a könyv vs ebook témában én is maradi vagyok, a könyv azért könyv. Ilyen-olyan dolog oké PDF-ben, de azért sosem adja vissza azt a feelinget, mint amit egy könyv lapozgatása közben érzek. Nekem legalábbis sosem sikerül lelkesednem, ha valamit nem találok a könyvtárban, s helyette PDF-ben kell 5-10 colon "olvasgatnom" (szenvednem) Környezetrombolást meg a sok kidobott "elavult" telefon, ilyen olyan ebook olvasó is tud okozni. (Fideszbe és szórólapjaiba, "konzultációiba" inkább bele se megyek, mert kitiltanak... :D)

WLaci 2018.12.14. 19:34:23

@juhaszvik1: Már eltűnt párszor az a könyvipar... OMG... környezetterhelés... ezt nem hiszem el b+

ekat 2018.12.15. 11:32:33

@juhaszvik1:
5., Nem gondoljuk azt, hogy mi vagyunk a világ közepe, és a nézeteink egyetemes, mindenki által elfogadandó igazságok

ekat 2018.12.15. 11:44:46

@uns97: Ahozzászólásodból csak az látszik, hogy nem tudod, mi az e-könyv. A beszkennelt könyvek nem e-könyvek, a .pdf meg nem e-könyv-fájl. Az utóbbinak ugyanis akkorára állítod a betűméretét, amekkorára akarod. (Nem nagyításról beszélek - az oldalad változik.) És ez nekem az öregkori távollátás okán pont tökéletes. Meg hogy többszáz könyvet vihetek magammal, meg egykézzel tudok a BKV-n olvasni, meg sötétben is, meg a megjelenés órájában olvashatom a kedvenceimet, meg borzasztó sokminden beszerezhető igyen vagy olcsón - legálisan is - , nem folytatom.
Amúgy én is imádom a könyvek illatát, a stewardess mellett a könyvtáros szakma volt, ami világéletemben vonzott. De évek óta csak lakberendezési, úti - és szakácskönyvet veszek / kérek papíron.

uns97 2018.12.15. 13:01:08

@ekat: A gond nem az, hogy nem lehet állítani a betűméretet akkorára amekkorára akarom, hanem SZÁMOMRA macerás a lapozgatás, "lemerül", bántja a szemem egy idő után (mondjuk napi 12-16 óra monitor bámulás után nem akarom még a maradék időm is egy másik képernyő bámulásával tölteni) s mint írtam a FEELINGJE más - ráadásul kétlem, hogy pld egy 20x30 cm-es könyvet valódi méretben látsz bármilyen eszközön, s nem a betűméret a gond, hanem az, hogy nem látod az egész oldalt, a képek nem akkorák mint a valódi könyvben (s mindez azért mert az eszköz akkora amekkora, egy 5 colos telefonon nem hiszem, hogy egy képekkel tele ebookot nézegetve át tudnám érezni azt, mint pld egy festményekről szóló 40x40-es valódi könyv lapozgatása közben) Persze mint mondom ez szubjektív dolog. Akkor ott marad a "nagyítgatás" vagy az, hogy összenyomva látod - s az ÉN szememnek ez nemigen tesz (már) jót. Ha lehetőségem van ugyanazt elolvasni, megnézni telefonon, tableton, esetleg PC-n VAGY valódi könyv formájában akkor ÉN ez utóbbit választom. Amúgy azt nem vitatom, hogy a "szállíthatóság", "állagmegőrzés", "kényelem", "átlathatóság", sokszor "beszerezhetőség" stb szempontjából egy valódi könyv sosem fog versenyezni az elektronikus megoldásokkal. Ettől még nem muszáj nekem éppen ez utóbbit preferálnom.

juhaszvik 2018.12.15. 13:32:23

@Xezs7: nem állítom be terhelésmentesnek az e-olvasót, meg van a maga hátránya is, mind felhasználói, mind globális (környezeti) vonatkozásban. De ha így nézzük, akkor a papírnak is volt hátránya a kőtáblákkal szemben, hiszen könnyen károsodott, simán megsemmisült, ha leégett a város, beázott, megrágták az egerek, stb. Mégis hatalmas találmány volt, és sokáig az irodalom és úgy általában a tudásmegosztás egyetlen eszköze volt. Volt idő, amikor lúdtollal írni volt a legfontosabb, majd jött az írógép, most pedig a klaviatúra, vagy akinek jól esik a virtuális billentyűzet. A könyvnyomtatás elterjedése nagyjából egybeesett a felvilágosult eszmék kialakulásával, az emberiség fejlődése sokat köszönhet a könyveknek, annak, hogy mindenki a saját anyanyelvén olvashatott el tudományos, irodalmi és sok egyéb dolgot.
Ma a digitális korszak hajnalát éljük, nagyjából ott tartunk, mint 1910-1920 években az autógyártás. sokan járnak még lóval, lovasszekérrel, de hosszabb távra már mindenki gépi meghajtást használ.
Nem akarok meggyőzni senkit sem arról, hogy dobja ki a könyveit, se arról, hogy maga szórakozására ne vásároljon könyveket, ezért elnézést, ha élesen, meggondolatlanul fogalmaztam.
(nyomtatásban nem tudom mikor jön ki, amit írtam, szóval sajnálom, ha mégis arra kényszerültök, hogy a képernyőn olvassátok el, amit írtam, vagy a posztot, vagy bármit, amit amúgy mostanában olvastok)

Lazy Bones 2018.12.16. 23:35:40

Alig telt el pár nap, már honlapjuk sincs, amit fentebb emlegettetek...

lomposfarkas 2018.12.17. 01:13:27

Jól értem? Elő lehetett fizetni valami könyvekre úgy, hogy a megrendelőnek fingja se volt, hogy mit fog kapni és a végén már semmit se kapott? Sejtem, kik lehettek a célközönség, mikor kitalálták ezt az üzleti modellt. Zsák a foltját, közben meg a bolhapiacon meg pár ezer Ft-ért a világirodalom legjobb könyveiből lehet hátizsáknyit találni :)

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.12.17. 08:24:19

@lomposfarkas: ez nem egy vállalhatatlan üzleti modell, elég sokan szeretik az ilyesmit (nem feltétlenül a könyves tematikájúra gondolok). De kicsi és szegény ország vagyunk, hogy el tudjunk tartani egy ilyen vállalkozást, főleg egy olyat, amit a könyv szeretők viszonylag kis csoportjára alapoz. Akit meg érdekel és van ár pénze az külföldre már előfizet, nem fog itthonról rendelni egy bizonytalan vállalkozástól. Ezt nagyjából lehetett volna előre is látni.

2018.12.17. 09:49:18

@Terézágyú:
Adott stíluaból is meg tudod oldani, hiszen akár könyvtárban, akár könyvesboltban adott stílus polcáról is választhatnál random.

Ettől függetlenül nem rossz modell, csak nekem így nem kellene, főleg a kacatok miatt nem, de tisztában vagyok, hogy vannak ilyen kacatgyűjtő emberek. Maga a modell jó a felfutó szerzőknek, mert nagyobb publicitást kaphatnak, jó a szervezőknek, mert olcsón vagy akár ingyen szerzik meg a művet, és adják el átlagos áron, és jó azoknak is, akik olvasóként random szeretnének felfedezni.

Ebben az esetben viszont nagyon feltűnőnek kellett volna lennie, hogy vadászkönyv van a dobzban, vadászfelszereléssel...

2018.12.17. 09:54:10

@KaTe:
"Mégis mennyi az esélye, hogy az eladó pont olyan könyvet csomagol, ami egybeesik az érdeklődéseddel ÉS még tetszeni is fog? <0.1% ? "

Szerintem rosszul közelíted meg a kérdést. Én például hallgatok néha olyan zenét, ami nem esik alapból a látókörömbe, mert ha csak olyat hallgatnék, ami hasonó az érdeklődésemhez, akkor soha nem fedeznék fel olyan új irányokat, amikről nem tudtam, és egyébként utólag kiderül róla, hogy igencsak tetszik nekem.

2018.12.17. 09:57:19

@Darth Revan:
Az arány nem mindegy, egy e-book olvasóval kiolvashatsz többszáz könyvet, míg ugyanaz a többszáz könyv nézd meg mekkora fizikailag, mennyi a gyártáskor, szállításkor, tároláskor a környezeti terhelése. Ha papír alapú könyv, akkor a könyvtár a legjobb megoldás, de csak elvileg, tekintve a hazai könyvtárak színvonalát...

2018.12.17. 10:02:57

@uns97:
Az e-book olvasóknak nem LCD kijelzője van, hanem e-paper, ami háttérvilágítás nélkül olvasható, a szemre kb. épp ugyanolyan hatással van, mint a papír alapú könyv. Ami pedig a méretet illeti, az is relatív, elég sok regény kisebb lapméretű, mint az átlag e-book olvasó, legutóbb amit olvastam papír alapon, az legalábbis kisebb volt. Egyébként legnagyobb hátránya a jelenlegi technológiának a szakkönyveknél van, mert ott fontosak az ábrak, a gyors, egyszerű visszalapozhatóság, ami szvsz nem elég jól megoldott jelenleg.

KaTe 2018.12.17. 10:24:45

@Zabalint: Én ezt inkább rábízom pl. a spotify-ra, cserébe nem kell felárat fizetnem valamiért, ami lehet, hogy nem is tetszik. Nyilván minden agyamentségre van kereslet, kérdés, hogy ebből egy vállalkozás fenntartható -e. A cikk alapján a válasz: nem.

2018.12.17. 10:27:01

@KaTe:
A Spotify-ért is fizetsz (ha az ingyenest használod, akkor reklámmal).

Abból, hogy megbukott a vállalkozás, nem derül ki, hogy a modell hibás, vagy a megvalósítás.

KaTe 2018.12.17. 12:25:24

@Zabalint: Te most tényleg nem látod a különbséget aközött, hogy a pénzedért előre tudod, hogy mit kapsz és aközött, hogy csak utólag derül ki? Mellesleg, a Spotify ingyenes, csak a prémium tagságért kell fizetned. Szerinted miért van a könyvben fülszöveg, előszó, vagy bevezetés? Azért, hogy legalább minimális fogalmad legyen arról, hogy miről szól...

A moziban se úgy választasz filmet, hogy megnézed a címet, meg hogy milyen kategória, aztán lesz ami lesz. Előtte legalább megnézed a trailert, esetleg elolvasol 1-1 kritikát, véleményt, ajánlást. Persze lehet hazárdírozni, de annak legtöbbször pofáraesés a vége.

"Abból, hogy megbukott a vállalkozás, nem derül ki, hogy a modell hibás, vagy a megvalósítás."
- Már hogy ne derülne ki. Benne van a cikkben, hogy korábban is panaszkodtak már a csomagok tartalma miatt.

2018.12.17. 12:42:54

@KaTe:
"Te most tényleg nem látod a különbséget aközött, hogy a pénzedért előre tudod, hogy mit kapsz és aközött, hogy csak utólag derül ki? "

De, látom. De hogy jön ez ide, nem ezen az aspektuson vitatkoztunk.

"Mellesleg, a Spotify ingyenes, csak a prémium tagságért kell fizetned. "

Még egyszer leírom: ha nem fizetsz, akkor valójában a reklám meghallgatásával fizetsz.

"Szerinted miért van a könyvben fülszöveg, előszó, vagy bevezetés? Azért, hogy legalább minimális fogalmad legyen arról, hogy miről szól..."

Igen, csak ezen üzleti modell még mindig azokra az olvasókra épít, akik meglepetésként, felfedezésként akarják ezt átélni. Ha nem tetszik nekik, hát így jártak. Senki nem mondta, hogy ez mindenkinek való, nekem például mint korábban leírtam, nem, de nem vagyunk egyformák.

"A moziban se úgy választasz filmet, hogy megnézed a címet, meg hogy milyen kategória, aztán lesz ami lesz. Előtte legalább megnézed a trailert, esetleg elolvasol 1-1 kritikát, véleményt, ajánlást. Persze lehet hazárdírozni, de annak legtöbbször pofáraesés a vége."

Ehhez képest siman léteznek Netflix rulett oldalak, ahol megadod a stíluat, kiköp egy filmet, aztán van aki persze utána azért megnézi a trailert, elolvassa miről szól, de olyanok is vannak, akik a spontán dolgokat szeretik. Hogy más területről mondjak példát, léteznek olyan társkereső szolgáltatások is, amelyek vakrandit szerveznek. De nyilván minden, ami a látókörödön kívül esik, csak hülyeség lehet...

"- Már hogy ne derülne ki. Benne van a cikkben, hogy korábban is panaszkodtak már a csomagok tartalma miatt."

Ebből nem derül ki, mert nem tudjuk, hogy a szervezők általánosan szar írók szar könyveit tették a csomagba, vagy csak simán nem volt elég olyan tág érdeklődésű olvasó, akinek tényleg belefért volna az olvasási szokásaiba a random könyvválasztás. Mivel vannak ilyenekre nyugati példák, ezért valószínűbb, hogy szarul csinálták, olyat tettek a dobozba, amit szinte senki sem olvasna el.

Egyébként megjegyzem, én Stanislaw Lemet például úgy olvastam először, hogy egy sportrendezvényen szétosztogatta a leselejtezendő könyveit a rendező nekem meg egy Lem kötet jutott, aztán elolvastam, és kurva jó volt.

2018.12.17. 13:27:21

@KaTe:
De mondok durvábbat. Olyan is létezik, hogy az utazási irodánál befizetsz egy nyaralásra, csak a jellegét és az időpontját választod ki, de csak előtte tudod meg hová utazol. Nyilván ezt azért csinálják, mert egyrészt ezzel töltik ki az üres helyeket, másrészt igyekeznek azt választani, ahová akkor olcsóbban tudnak neked foglalni. Ettől még képzeld, az ilyenre is van igény.

ekat 2018.12.17. 13:33:31

@uns97:
Persze hogy nem muszáj preferálnod, ízlések és pofonok, és ha képes könyvekről van szó, abban teljesen egyetértek, írtam is, hogy azokat én is papíron veszem meg.
Én csak arra kartam rámutatni, de minden cikizés nélkül, hogy olyanról mondasz véleményt, amit igazából nem ismersz.
És ez most is látszik, mert nem vagyok az a műszaki - 50-en felüli nő :) -, de az e-olvasó e-inkje teljesen más technológia, mint egy PC-monitor, telefon- vagy tabletkijelző, nem bántja a szemet egyáltalán.

Lyanna Mormont 2018.12.17. 14:23:32

Szerintem van fogyasztóvédelmi kérdés ebben: kifizettek egy szolgáltatást, aminek sem az ellenértékét nam kapták meg, sem az árát nem térítették vissza. Hogy mi volt ez a szolgáltatás, ebből a szempontból lényegtelen.
A magam részéről kidobott pénznek ítélem azt, hogy megnézzem az ötvenedik szuperhősfilmet is, de ha valaki megveszi rá a mozijegyét, majd elmarad a vetítés és nem kapja vissza a pénzét, nem mondom, hogy meg is érdemli... Mindenkinek megvan a maga kiadása, ami valaki másnak hülyeség.
A könyves meglepetésdobozok védelmében: én magam is veszek ilyen dobozt, csak egy másik cégtől. Minden hónapban van a dobozoknak fantázianeve, leírása. Könnyen ki lehet találni, mi lesz az adott könyv, mivel egy maximum 45 napja megjelent újdonság van benne. Így küszöbölik ki az esetleges duplikációt és szűkül a lehetséges könyvek köre is. A leírás elég pontos minden hónapban, és nem csak a könyvre tesznek utalásokat, hanem a dobozban lévő egy-egy tárgyra is. Az ember eldöntheti, az adott doboz érdekli-e, vagy sem. Eddig még nem csalódtam: minden könyvet előre tudtam, így eldöntöttem, befizetek-e rá. Szerintem nem kacatot kaptam a pénzemért. Plusz mivel egyéni, saját címkével ellátott tárgyak vannak benne, magyar kézműveseket, grafikusokat látnak el munkával. A BASC esetében minden hónapban megadták a műfajt előre és ott is friss megjelenésű könyvek voltak a dobozban.
Mint a cikkben is írják, vannak más cégek is, akik működnek, tehát nem élhetetlen ez az üzlet, csak ez a cég volt az. Van képregényes, csokis, gyertyás, kozmetikumos meglepetésdoboz Magyarországon, amik megtalálták a közönségüket és működnek. Van, aki szereti, ha meglepik, és van, aki nem. Előbbinek lettek kitalálva ezek a dobozok, utóbbinak a bolt.

KaTe 2018.12.17. 15:23:52

@Lyanna Mormont: Szerintem senki nem állította, hogy ne lenne fogyasztóvédelmi kérdés a történetben. Elvégre fizetett valamiért, amit nem kapott meg. Az más kérdés, hogy maximum a cégvezető jóindulatán múlik, hogy valaha is visszakapja -e a pénzét.

"Van, aki szereti, ha meglepik, és van, aki nem. "
- Örülök, hogy van, aki szeret fizetni azért, hogy meglepjék! Én inkább az emberi kapcsolatok erejében hiszek.

@Zabalint: Attól, hogy valamire igény van, még nem jelenti, hogy értéket is képvisel. Legalábbis a többség szemében.

2018.12.17. 19:46:09

@KaTe:
Egyrészt az előbb még az igényt vontad kétségbe. Másrészt az, hogy mi képvisel éetéket, az szubjektívy és egy adott szolgáltatás nem is kell, hogy kelljen a többségnek, elég ha a célcsoportnak kell.

2018.12.17. 19:47:25

@ekat:
Dehogynem bántja, pontosan annyira bántja, mint a könyv. Mert az is bántja, főleg naplemente után lámpával.

Im just here for the comments 2018.12.24. 08:44:30

@uns97: jah, az ebook nem egyenlő azzal, mikor egy pdf-et olvasol testem azt egy monitoron, ez teljesen más technológia. Az ebookok nem olyan képernyőkkel bírnak, mint a tablet, telefon vagy pc, nem bántja jobban a szemet, mint egy sima könyv. Bár nyílván emiatt nem kell ezt választani, csak érdekes olyasmi ellen érvelni, amit nem ismersz.

mt-03 2019.01.03. 17:40:16

poszter elore fizetett? itthon? nincs tobb kerdesem...
ja de, a feljelentest es egyeb jogi lepeseket megtette? vagy csak itt sirankozik?
süti beállítások módosítása