Amikor egy konkrét féltétel miatt vásárolunk meg valamit valahol, akkor elég zavaró tud lenni, ha utólag kiderül, hogy az egész valójában csak kamu volt. Olvasónk egy mobilt vett meg, ráadásul drágábban azért, mert 24 hónap garanciával hitegették, aztán jött a pofáraesés.
A napokban olvastam a jótállási jeggyel kapcsolatos bejegyzést az oldalatokon. Az én helyzetem is hasonló, de némiképp mégis kicsit más. 2019. januárjában rendeltem egy okostelefont az Euronics webshopjából. A telefont 24 hónap garanciával reklámozták. Amikor megérkezett, észrevettem, hogy nincs kitöltve a garanciajegy. Ezt jeleztem is feléjük, ígéretet tettek a postázására, ennek ellenére többször kellett telefonálnom, mire -ha jól emlékszem- áprilisban meg is érkezett. Egy bibi volt, hogy a 24 hónap helyett csak 12 szerepelt.
Ismét telefont ragadtam, és jeleztem feléjük a hibát, szintén többször kellett telefonálnom, mire kiderült, hogy állításuk szerint csak 12 hónap garancia van a telefonra. Felháborodásomnak adtam hangot, hisz pont a 24 hónap garancia miatt vásároltam náluk így drágábban a telefont. Közölték, hogy nem tudnak mit tenni, de azért utánanéznek, és visszahívást ígértek ismét. Ez meg is történt, amelyben közölték, hogy mégis 24 hónap a garancia, és a jótállási jegyet tértivevénnyel postázzák. Ekkor áprilist írtunk.
Most június vége van, ismét felhívtam az áruházlánc ügyfélszolgálatát, ismét elmeséltem a történetet – immár sokadszorra – majd kis türelmet kért egy kis zenehallgatásért cserébe, majd közölte, hogy csak 12 hónap garancia van a készülékre, és ezen nem tudnak változtatni. Ismét jeleztem felháborodásomat, hogy ha ezt tudom, nem náluk vásárolok drágábban, illetve, hogy a mai nap is 24 hónap garanciával van kint a készülék. Erre közölték, hogy ezt a hibát javítják a mai nap, illetve felajánlotta, hogy panaszt tehetek, melynek a kivizsgálása 30 nap. A panaszt megtettem, az összes hívásomról a felvételeket kikértem.
Összegezve:
Vettem egy telefont 24 hónap garanciával
Kiküldik, de kitöltetlen jótállási jeggyel
Többször kell hívogatni őket mire küldenek egy kitöltött jótállási jegyet, amely csak 12 hónapra szól
Jelzem ismét, hogy gond van, mire kiderül, hogy az tényleg csak 12.
Felháborodás, kiderül, hogy mégis 24 az a 12, és postázzák.
Két hónapig semmi levél, jelzem, kiderül, hogy mégis 12.
Panaszfelvétel
Az érdekesség: 5 hónap elteltével is 24 hónap garanciával szerepel a készülék.
Kérdések:
Mit tudok ez esetben tenni?
Milyen hatóságok felé lehet ezt jelezni?
Kimeríti-e ez a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat esetét?
Kijelenthető-e, hogy ezzel megkárosították a vásárlókat?
Vajon hány vásárló lehet, aki később értesül arról, mondjuk 12 hónap után, hogy nincs is garancia a készülékén?
Üdvözlettel,
M
Szakértőinket is megkérdeztük az esetről, bár ez így is elég megtévesztés gyanús. És valóban az.
Kedves Olvasó!
A jogszabály egyes tartós fogyasztási cikkek esetében, mint pl. a mobiltelefon a vásárlást követő egy év időtartamban határozza meg az eladó jótállási kötelezettségét. Az eladó ezt meghaladó időtartamra is vállalhat jótállási kötelezettséget, erre irányuló szerződéses nyilatkozata alapján.
Jelen esetben az adásvételi szerződés a felek között a vállalkozás által a webshopban közzétett ajánlati felhívás, az arra tett fogyasztói vételi ajánlat és annak elfogadásával jön létre az ennek alapján meghatározott tartalommal. Az ajánlattételre történő felhívás részét képezte a 24 hónapra vonatkozó jótállási kötelezettség is, így valószínűsíthetően a szerződés is ennek megfelelően jött létre. A vállalkozás a tévedését még a megrendelés elfogadását megelőzően korrigálhatta volna azzal, hogy a megrendelés teljesítését megtagadja az adott feltételek mellett.
Fentiek alapján a fogyasztó a panasz elutasítását követően jogosult az illetékes békéltető testülethez fordulni annak megállapítása érdekében, hogy az adott termékkel kapcsolatban a jótállás időtartama 24 hónap. Bírósági peres eljárás keretében is érvényesíthető a jótállási igény, ha a vállalkozás a termék meghibásodása esetében a jótállás határidejének lejártára hivatkozással az igény teljesítését megtagadja.
Ugyanakkor a vállalkozás nem tanúsíthat a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen (megtévesztő) kereskedelmi gyakorlatot sem. Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz az adott termékkel kapcsolatos vállalkozói kötelezettségvállalás mértéke tekintetében, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi magatartást elsősorban az illetékes kormányhivatal járási hivatalának fogyasztóvédelmi osztálya jogosult vizsgálni. Abban az esetben pedig, ha a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására is alkalmas, akkor az ügyben a Gazdasági Versenyhivatal rendelkezik hatáskörrel.
Felhasznált jogszabály:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
Snagal 2019.07.12. 11:31:07
Viszont egy dolog most is kimaradt. A vásárló hogyan tudja igazolni, hogy a rendeléskor mi volt feltüntetve a weben ami alapján a vásárlás mellett döntött? A megrendelésben nem feltétlen lesz feltüntetve minden webes infó, pl a garancia is simán kimaradhat abból a néháns adatból ami ilyenkor rajta szokott lenni (megnevezés, típus, cikkszám, szín stb.).
Meglepődnék ha egy békéltető testület vagy polgári per esetén a printscreent elfogadnák, az nem túl hiteles. (készülhetett bármikor, nehéz igazolni a pontos idejét, ráadásul hamosítani is lehet rajta adatokat)
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.07.12. 12:39:00
havrilla 2019.07.12. 12:41:04
Én az ilyen "kedvező" vételeknél le szoktam tölteni magát a web-lapot mentés pdf-ként pozicióval. Szerintem adott esetben jó bizonyíték.
Sok vásárlásom volt ilyféle kedvezményekkel, de eddig semmi gondom nem volt, tehát nem tudtam kipróbálni egy rekalmációnál a mentett dokumentumot.
KaTe 2019.07.12. 12:51:00
A bíróságon meghallgatják a feleket a rendelkező bizonyítékok, illetve tanuk elbeszélései alapján pedig ítélet születik.
Vagy úgy gondolod, hogy a bíróságra csak olyan ügyek kerülnek, ahol valamelyik fél mindent 100%-ban megdönthetetlen bizonyítékokkal tud igazolni? Jó is lenne, mert akkor senkinek sem kellene pereskednie, pláne nem évekig.
Ha mégis ilyen van, akkor az alperes még peren kívül törekszik a megegyezésre, mert tudja, hogy ebből csak sz*ul jöhet ki. Ha tényleg minden úgy történt, ahogy a posztoló leírta, akkor nem látom hogy jöhetne ebből jól ki az euronics...
Snagal 2019.07.12. 13:02:31
de lejebb már adtak rá megoldást.
Terézágyú 2019.07.12. 13:14:53
Minél tovább húzódik az ügy, annál reménytelenebb...
Terézágyú 2019.07.12. 13:24:40
Maguk a dolgozók, ügyfélszolgálatosok is ezért mondanak összevissza mindent. És ezért nem halad előre a pószter ügye, mert a sima dolgozónak/ügyfélszolgálatosnak semmi hatásköre nincs az ügy megoldására.
Ez persze majdnem akkora gáz, mintha szándékos csalás lenne az ügyben...
Majmász Gedeon 2019.07.12. 13:38:27
juhaszvik 2019.07.12. 13:39:16
ha jól értettem, akkor a posztoló kikérte a telefonbeszélgetést, ott pedig elismerték a helyzetet ("...a hibát javítják a mai nap"), szóval nem is igazán értem, hogy mit értetlenkednek.
Sőt ami azt illeti ez nem is hiba, mivel olyan áron és feltételekkel kell egy terméket értékesíteniük, ahogy az meg volt hirdetve (kivéve ha azt valamilyen formában jelzik), vagyis szimplán "bűncselekmény", amit csinálnak (gondolom én, az eddigi ismeretek fényében).
@Terézágyú: "úgy vélem nem szándékos csalásról van szó"
lehet, hogy a probléma nem szándékosságból fakad, de az, hogy hogyan reagálnak rá már igen. Nem hinném, hogy egy-egy probléma ne jutna el vezetői szintre, ahol tudnának tenni ellene. Nem a kisembereket akarom ütni, mert ők csak abban a környezetben végzik jól-rosszul a dolgukat, amit a menedzserek kialakítanak számukra. Ha pedig rendszerszinten vannak gondok, ott a fejjel van a baj.
juhaszvik 2019.07.12. 13:40:56
Nem, az egy tételnek a fele...
Terézágyú 2019.07.12. 13:46:42
"ha jól értettem, akkor a posztoló kikérte a telefonbeszélgetést, ott pedig elismerték a helyzetet ("...a hibát javítják a mai nap")"
Igen, ha jól értette a pószter, és jól írta le ide, és nem csak egy raktárosfiúval beszélt, aki hallott a konyhában valami olyat, hogy "a rendszergazdák már megint elcseszték a weblapot" stb. stb. Mer ugye a következő alkalommal meg mással beszélt, az mást mondott, lehet, hogy ő tudja jobban, ez magasabb szintű beosztott stb. stb. stb.
"lehet, hogy a probléma nem szándékosságból fakad, de az, hogy hogyan reagálnak rá már igen."
A kettő ugyanaz. Éppen arról van szó, hogy szervezetlenség van a reagálásban. Az első bejelentésre is meg a későbbiekben is.
"Nem hinném, hogy egy-egy probléma ne jutna el vezetői szintre, ahol tudnának tenni ellene. "
Bisztoss tesznek is. Papíron. Kiadják az ukázt, hogy "minden problémát még aznap meg kell oldani!" De hogy ki oldja meg, és hogyan (ha egyszer pl. nincs jogosultsága senkinek utólagosan kitölteni egy üres/téves jótállási lapot) akkor az egész befullad.
Hogy mondjak egy példát: arra is jogszabály van, hogy a buszmegállókban tilos bagózni, és a közterületfelügyelők/rendőrök bírságolhatnak is - csakhogy ilyeneket nem is lát az ember évszámra. De a Kedves Vezető biztosan nagyon büszke rá, hogy "hiszen ezt a kérdést már megoldottuk évekkel ezelőtt!"...
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2019.07.12. 14:25:30
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2019.07.12. 14:27:10
Permetező 2019.07.12. 15:41:10
rovid 2019.07.12. 18:48:23
Permetező 2019.07.12. 18:53:48
Pyrrhus 2019.07.12. 23:34:11
Minden normális vevő készít képernyőképet a vásárolni szándékozott termékről, adatairól és a vásárlás menetében felbukkanó oldalakról, adatlapokról.
MrZed001 2019.07.13. 01:04:24
"igen, ha jól értette a pószter, és jól írta le ide, és nem csak egy raktárosfiúval beszélt, aki hallott a konyhában valami olyat, hogy "a rendszergazdák már megint elcseszték a weblapot" stb. stb. "
Teljesen mindegy, hogy kivel beszélt. Ha annak a személynek feladata felvenni az ügyfél telefont, akkor onnantól kezdve a cég hivatalos képviselője. Azaz amit mond az a cég hivatalos álláspontja. (PONT)
"Mer ugye a következő alkalommal meg mással beszélt, az mást mondott, lehet, hogy ő tudja jobban, ez magasabb szintű beosztott stb. stb. stb."
Vagy valójában senki se tud semmit se.
Ez se gáz, ekkor ugyebár automatikusan a vevő számára kedvezőbb érvényesül.
"a posztoló kikérte a telefonbeszélgetést"
Ezen a naivitáson továbbra is jót mosolygok.
Amikor a rendőrség által lefoglalt és szigorúan őrzött iratok, felvételek tűnnek el "amikor csak kell" :DDD
Erre mindig azt mondom, hogy le lehet játszania az eladónak a saját felvételét párhuzamosan az én felvételem mellett. Ezzel validálva mindkettő hitelességét. Illetve ha bármelyikből hiányozna, akkor annak hiteltelenségét.
Ha neki nem lenne meg "valamiért", nos akkor automatikusan az egyetlen lejátszott, azaz az én felvételem az kizárólagos bizonyíték.
Helyszíni zsemle 2019.07.13. 02:33:12
veerses 2019.07.13. 05:07:40
havrilla 2019.07.13. 05:38:09
Nem értem, mit akarsz mondani.
A mellékletnek semmi köze egy hírdetés vagy lap letöltéséhez. Valami ügyeskedésre célzol? Azért egy komolyabb webáruház oldaláról készített mentést elég nehéz utólag egy átlagembernek meghamisítani.
esferenc 2019.07.13. 06:22:39
Kopasz Szuzukis 2019.07.13. 06:49:15
Ha ez nincs meg egy magyar "vellanybótban", akkor sztorno, és nagy ívben kerülendő.
kéki béla 2019.07.13. 07:04:36
Jó, ez évekkel ezelőtt volt, de a bolt eleve lepukkant hatást keltett, plusz az eladók "szakértelme"... kb addig terjedt, hogy mondjam meg, mennyit szánok adott árura és megkereste azt, ami max. 10Ft-tal volt olcsóbb.
kéki béla 2019.07.13. 07:09:48
Eladó kiscsaj azt mondta, hogy két év garancia van rá.
Hetedik hónapban mentem reklamálni, mert kezdett foszladozni a negyvenezres túracipő felsőrésze, mire közölték, hogy hat hónap után szavatosság van, vizsgáltassam be saját költségen, utána meglátják, mit tehetnek.
A dockyard egyik boltja volt. A kiscsaj már rég nincs ott, viszont bennem hagyott olyan mély nyomot a reklamációm előadásakor igen tahó módon viselkedő két utódának viselkedése, hogy soha többé ne vásároljak tőlük.
CCnick 2019.07.13. 08:45:21
más.
M igazán linkelhette volna a készüléket amit szerinte most is 2évvel hirdetnek
Kondom Keselyű 2019.07.13. 09:39:12
szerinted mennyire eletszeru, h a ceg kepviseloje bele hazudja a biro pofajaba, hogy a vevo meghamisitotta a screenshotot?
igazi hős 2019.07.13. 09:45:44
Snagal 2019.07.13. 09:52:46
Snagal 2019.07.13. 09:56:20
1) a bíró nem fogad el akármit mint bizonyíték, csak mert a másik fél nem ellenkezik (pl ha az 5éves unokaöcsém csinál egy ákombákom rajzot paintben a webshopról és ráírja hogy 1millió év garancia a bíróság nem fogja automatikusan elfogadni csak mert nem ellenkezik a másik fél)
2) nyilván azért kerül az ügy bíróságra mert a cég ellentétes állásponton van mint a fogyasztó. Nem a bíróságon fog rá jönni egyikükre sem az őszinteség. Ha ők azt állítják hogy csak 12 év a gari a vásárló meg azt mondja, ő 24 hónapos garit látott a weben akkor nyilván megpróbálják ezt megcáfolni... különben el se jutnának a bíróságig ha leszarnák.
Kondom Keselyű 2019.07.13. 10:06:09
Nagykörúton túli magyar 2019.07.13. 11:03:47
Hát sok sikert az ellenkező bizonyításához.
Xezs7 2019.07.13. 11:20:44
lobster thermidor 2019.07.13. 11:43:02
Túrabakancsra 2 év garancia csak a mesében van! :)
Cipőt a cipőboltból!
Taxman 2019.07.13. 11:57:08
Ne magadból indulj ki!
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.07.13. 12:39:51
1: készítünk képernyőfotót és/vagy lementjük a böngésző teljes weboldalát – annyit, ahány oldalt el akarunk menteni,
2: mindezeket egy mappába tesszük, majd ezt tömörítjük,
3: majd ezt a tömörített mappát elküldjük magunknak ez egyik email címünkről egy másikra még aban a szent pillanatban. Ennyi!
Ez a levél megmarad az email szolgáltatóknál (mindkettőnél) hiteles bizonyítékként az időpont és a weboldal(ak) kapcsán (is). Ha ez nem elég egy bírónak, akkor inkább menjen el havat lapátolni.
Egyébként ezt a módusert nyilvén sok máshoz is lehet használni: a dokumentumok ingyenes tárolásához, más fontos iratok hitelességének, készítési idejének bizonyításához stb.
Nagy Mihály (FB): Magam éppen a 2 hetes elállási jog miatt vásárolok mindent webboltokból, amit csak lehet (nyilván tartós cikkeket). Sok bosszúságtól mentett már meg ez a módszer...
KaTe 2019.07.13. 13:44:01
A szavatossággal kapcsolatban az első 6 hónapban a bizonyítás az eladót terheli (ezért is vizsgáltatják be a terméket független szakértővel) ezt követően viszont neked kell bizonyítanod (pl. szakvéleménnyel) hogy a termék hibája gyártási hibára vezethető vissza.
KicsiKrisz 2019.07.13. 13:48:10
Nagykörúton túli magyar 2019.07.13. 14:24:22
"1: készítünk képernyőfotót és/vagy lementjük a böngésző teljes weboldalát – annyit, ahány oldalt el akarunk menteni,"
2A: ezt ellátjuk elektronikus aláírással, és időbélyegzővel
2B: kinyomtatjuk, és a másolatot hitelesítetjük egy közjegyzővel,
3: utána már bármit csinálhatunk vele, hiszen így már egy közhiteles másolat. Felesleges bárhová küldözgetni ezután.
élhetetlen 2019.07.13. 14:39:23
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.07.13. 15:02:55
horex · http://horex.uw.hu/ 2019.07.13. 15:39:53
Naja a kinai! De már a kínait is hamisitják
horex · http://horex.uw.hu/ 2019.07.13. 15:44:30
Komoly cégtöl vásároltam biztositást telefonon
A meghatározott összeg helyett lényegesen többröl jött a szerződés
Azonnal elálltam tőle
A komoly cég próbált mindenféle kifogást találni hogy miért nem állhatok el. Aztán "belenyugodott"
Ma Magyarországon semmire nincs biztositék
ebella 2019.07.13. 16:22:13
Megjegyzem én úgy kötöttem lakásbiztosítást neten, hogy extra szolgáltatásokat kaptam, a régihez képest, rendkívül magas felelősségbiztosítást például, de másban is extra (térítési összeg, a kp. nagyságának elfogadottsága, stb.), és ugyanannyiba került végül, mint a régi, akik felbosszantottak egy piti kártérítési összegen vitatkozással, ezért otthagytam őket. Ugyanaz az összeg meg úgy jött ki (egy bérelt helyiség is benne van, az előzőbe nem volt), hogy addig gondolkodtam, ők meg addig ajánlottak engedményt, míg a felére nem csökkent a díj, úgy hogy a vállalás maradt az eredeti.
A teljesen korrekt feltételeket tartalmazó szerződés meg neten jött a saját fiókomra, ahol beszélhetek is velük, ha karok. Eddig nem akartam, pedig már vagy öt éve náluk vagyok.
Szerencse kérdése is lehet, de a biztosítókat én úgy általában nem sorolom a vevői (megrendelői) szempontból komoly cégek közé. Inkább a lehúzás jellemző rájuk minden szinten.
Nagykörúton túli magyar 2019.07.13. 16:24:30
"de amit írtam az biztosan sokkal olcsóbb és egyszerűbb."
Kétségtelenül az, viszont úgy bizonyító erővel nem rendelkezik, azaz egy jogi eljárásban nem lehet felhasználni, a bíró nem fogja azt figyelembe venni, hiába küldöd "havat lapátolni". :)
CoolKoon 2019.07.13. 19:52:16
Nagykörúton túli magyar 2019.07.13. 20:33:27
"másrészt a webshopnak is hitelt érdemlően igazolnia kéne, hogy a kérdéses időszakban ilyen ajánlatuk nem volt."
Ebben az esetben a webshopnak nincs bizonyítási kötelezettsége. Csak kérnie kell az adott dokumentum hitelesítési záradékát. Ennyi a dolga.
CoolKoon 2019.07.13. 22:09:22
MaCS_70 2019.07.13. 22:44:39
Mellesleg 25 éves peres gyakorlat során egyetlen egyszer fordult elő velem, hogy bíróság előtt vitatták volna egy irat eredetiségét -- és az is én voltam, megjegyzem, okkal és sikerrel.
Egy ilyen ügyben egy képernyőmentés nagyon nagy valószínűséggel ügydöntő lehet, és még csak el sem kell jutni a bírósági szintig, de még csak a békéltetésig sem feltétlenül.
MaCS
Ragi 2019.07.13. 23:02:12
azbest 2019.07.14. 00:24:27
niszavdh.gov.hu
CCnick 2019.07.14. 08:06:07
CCnick 2019.07.14. 08:11:06
CCnick 2019.07.14. 08:21:00
KaTe 2019.07.14. 10:08:52
kéki béla 2019.07.14. 10:14:24
Balfredo Alfredo 2019.07.14. 10:16:41
Nem igazán értek a jogi témákhoz és nem állok egyik fél pártján sem, de azért megkérdezem: itt nem érvényesül az ártatlanság vélelme? Magyarul: az ügyfél állítja, hogy a webshop 2 év garanciát ígért (amit nem tartott be), tehát neki kellene bizonyítania, hogy tényleg volt ilyen ígérvény. A webshop úgymond ártatlan az ügyben, miért (és nem mellesleg hogyan) igazolja, miszerint a weboldalán soha sem szerepelt 24 hó garancia, mindig is 12 hó volt?
Permetező 2019.07.14. 10:17:49
Xezs7 2019.07.14. 11:48:34
csavardi 2019.07.14. 12:22:45
Ezt valóban nem szeretik kiírni a hírdetésben.
CoolKoon 2019.07.14. 13:31:02
KaTe 2019.07.14. 23:46:53
1.) Fogyasztói szerződésekben (tehát vállalkozó és FOGYASZTÓ között létrejött szerződés esetén) nincs olyan, hogy 6 hónap jótállás és olyan sincs, hogy 12 hónap szavatosság.
2.) Lehet beszélni jótállásról és (kellék)szavatosságról.
- Jótállás: a törvény szerint 1 év kötelező jótállás jár a 10.000 forint vételár feletti tartós fogyasztási cikkekre (fel van sorolva, mi tartozik ebbe a körbe, a cipő NEM)
- kellék(szavatosság): a vásárlástól számított 2 év, minden ÚJ termékre, amit fogyasztóként vásárolsz meg egy vállalkozástól.
3.) Tehát, a cipőre, amit megvásároltál az X cipőboltban, arra 2 év kellékszavatosság van. A lényeget másolom:
"a szavatosság körében fő szabály szerint a vásárló köteles bizonyítani „igazát”, vagyis azt, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és a hibát nem a vevői rendeltetésellenes használat okozta. Szavatosságnál azonban fontos, a fogyasztói szerződésekre irányadó - és a fő szabály alól kivételt képező – szabály, miszerint a teljesítéstől számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell (úgy kell tekinteni), hogy a hiba oka már a tejesítés időpontjában is megvolt. Ennek értelmében az első hat hónapban jelentkező kellékhiány miatti felelősség alól az eladó fél csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy az eladáskor a termék hibátlan volt, tehát a hiba oka a teljesítés után, a termék nem rendeltetésszerű használata miatt keletkezett."
4.) Tehát ha valami gond van a cipőddel, akkor a vásárlástól számított első 6 hónapban(!) az eladó beküld(het)i egy független(!!!) szakértőhöz, hogy az szakvéleményével igazolja, hogy valóban gyártásból eredő hibáról beszélünk. Ha kifutottál a 6 hónapból, akkor is lehetőséged van élni pl. a csere jogoddal, erre van még 18 hónapod, viszont innentől már saját költségeden kell bevizsgáltatnod a terméket egy független szakértővel! (amit az eladó vagy elfogad, vagy nem, max. pereskedtek)
@csavardi:
A vállalkozásnak a 10.000 forint vételár feletti tartós fogyasztási cikkre (pl. telefon) 1 év KÖTELEZŐ jótállást kell biztosítania.
Fontos, hogy ebben az esetben is ugyanúgy "jár" a 2 év szavatosság, viszont itt a kettő párhuzamosan megy. Tehát a kötelező jótálláshoz képest nem lesz +2 év szavatosságod, hanem csak 1.
A vállalkozás megteheti, hogy szerződésben vállalt jótállást (GARANCIÁT) biztosít a termékre, ami a vásárlástól számított első évben csak kedvezőbb feltételekkel adható, illetve 1 év után a vállalkozás bizonyos feltételekhez kötheti.
pl. vásárolsz egy mobiltelefont 12+12 hó (24) hó garanciával, akkor arra van 12 hónap kötelező jótállásod, 2 év szavatosságod (mindkettő a vásárlástól számítva ketyeg) illetve +12 hónap garanciád, amit a vállalkozás feltételekhez köthet.
pl: A vállalkozás azt mondja, hogy a kötelező jótállási időn TÚL(!) ők csak akkor cserélik a saját költségükön telefont, ha annak meghibásodik a kamerája. Tehát ha pl. a kijelzője hibásodik meg, arra nem terjed ki a szerződéses jótállás (garancia). Megtehetik, viszont ne felejtsd el, hogy neked 2 év szavatossági jogod van a termékre, tehát ha bizonyítani tudod, hogy a mobil kijelzője gyártásból eredő hiba miatt ment tönkre, akkor az eladó köteles saját költségére(!) javítani, illetve cserélni a hibás terméket. Ha a fenti példánál maradunk, akkor 2 év letelte után az eladónak már semmilyen törvényi kötelezettsége sincs (kivételt képez a javított termék, mert a javított alkatrészre újraindul a jótállás-szavatosság (ha meg a komplett terméket cserélik, akkor az egészre).
Ragi 2019.07.14. 23:46:53
Ragi 2019.07.14. 23:53:30
a fekete krindusz 2019.07.15. 06:37:40
2019.07.15. 07:57:12
"Ilyen nincs, hogy 1 telo itt 1 év, amott meg 2. Akkor ahol 1 év, azokat jobb elkerülni. "
Gyakori a fordítottja is. Pl. emagnál jellemző a 2 év "webshop garancia", míg sok olyan termékük van, amelyekre korrekt boltban 1 év gyári garancia van. Attól még utóbbi az a garancia, ami ér is valamit.
kéki béla 2019.07.15. 11:58:01
Nem mellesleg akkor az említett forgalmazó ügyfélszolgálata is rosszul tudja...
kéki béla 2019.07.15. 11:59:52
Permetező 2019.07.16. 07:49:52
CCnick 2019.07.17. 19:38:17
Ragi 2019.07.20. 21:28:34
Ragi 2019.07.20. 21:35:11
Ragi 2019.07.20. 21:39:17