N. már nagyon várta, hogy a magyar közvetítő cégen keresztül talált animátori munkába belekezdhessen, ám Görögországban a második nekifutásra is olyan állapotok és feltételek várták, amikkel ő nem tudott kiegyezni. Koszos, lerobbant, látványosan magára hagyott szellemszállások és vállvonogatás. Amikor reklamált, a válasz annyi volt: ne várjon luxust. A magyar cég nem tudott segíteni, a helyi pedig nem akart. Pedig N. igazán nem vágyott sokra: csak élhető állapotokra és egy felmosóvödörre, de utóbbira is hiába. A havi 500 Euró bevétel helyett 700 Euró mínusszal zárta a kalandot, amit megírt nekünk azért, hogy más ne járjon így. Ti mit tettetek volna?
Görögország, Kos szigetén animátor munka a hotelanimation.hu közvetítésével. A kinti, Görög cég a Remarc, velük kötöttem a szerződést. A szerződésem eredetileg június 1-től október 31-ig szólt volna, heti 6 munkanap és 1 szabadnap. A fizetés havi 600 €, melyből minden hónapban 500 €-t fizetnek ki és az 5 hónap elteltével a maradék havi 100 €-kat oda adják egy összegben hazainduláskor, tehát 500 € / 5 hónap. Plusz hozzájárulnak a repjegyhez 200 €-val, ami az oda-vissza útra vonatkozik. Ingyen reggeli, ebed, vacsora az adott hotelben, illetve normális szállás a hotel közelében, ahol az animátor dolgozik. Ez volt az eredeti terv.Ami történt:
Érkezesemkor, május 29-én, szerda délután betettek egy patkányfészekbe, majd adtak egy rozoga biciklit, hogy azzal fogok közlekedni a hotel és a szállás között, ami 20 perc távolság. Amikor közöltem, hogy nem maradok azon a szálláson, 31-én pénteken átvittek egy másik szállásra, a sziget másik felébe, így másik hotelbe is kellett volna dolgozni, ami ahhoz a szálláshoz tartozott. Ez egy meg ocsmányabb putri volt: penészes falak, a lefolyóból omlott fel a víz, pókok, kígyók, skorpiók, minden volt ott.
Mint kiderült, a szobákat nekünk kell takarítani magunk után, amivel semmi probléma nem lett volna, de mindent nekünk kellett megvenni hozza: seprűt, felmosót, semmit nem adtak. Úgy gondolom, hogy a szálloda takarító szertárából lett volna erre lehetőségük. A legközelebbi falu, ahol bolt található ebben a térségben 30 perc gyalog, vagy 10 € taxival oda, majd 10 € vissza, amit szinten nekünk kell fizetni. A busz óránként jár és 5 €-ba kerül.
Az ágy leszakadva, az ágyrács és az ágykeret összetörve, a matrac beszakadva és poloskásan, dohosan. Ezeket a szálloda szelektálta és dobta ki.
Ekkor határoztam úgy, hogy hiába raknak át bárhová, valószínűleg minden szállás katasztrofális állapotban van és nem higiénikus. Mindent videóra vettem és június 1-én, szombat reggel hazarepültem.
Egy percet nem dolgoztam, 700 € mínusszal tértem haza: az oda és a haza utat a saját pénzemből álltam ás amíg kint voltam, vettem magamnak enni-inni.
Nagyon nagyot csalódtam, nem ezt ígérték és a szerződésben sem ez állt! Nagy reményekkel vágtam bele ebbe a munkába, illetve az 5 hónapba. Szomorú vagyok, de nekem nem ér meg havi 600 €-t, hogy ilyen körülmények között legyek, kiszolgáltatva, akár egy percig is.
A posztunkat, illetve N. levelét elküldtük a magyar munkaközvetítő cégnek is, akik reagáltak az esetre. A Hotelanimation megpróbált segíteni és sajnálja, hogy N. nem tudott az ottani tempóhoz igazodni, pedig idővel lett volna vödör is.
A szállodai animátori munkáról már biztosan sokan hallottak és Görögországot is ismerik, de érdemes pár részletet tudni ezért kezdjük az elején! A szállodai animáció szállodai programszervezést jelent. Az animátorok feladata a hotelen belüli napi programok és események szervezése és vezetése, minden olyan program, amire a hotel felszereltsége lehetőséget ad. Ilyen programok a sportesemények, mint a strandröplabda, vízilabda, foci, darts, íjászat, jóga, víziaerobic… vagy vicces játékok és vetélkedők a medencében, a hotel színpadán vagy a strandon. Az animátor csapat a szálloda házigazdája és a hotel életének szervezője. Mivel az animátorok a munka legnagyobb részében a hotelben a vendégekkel vannak, ezért a legtöbb esetben ugyanazt az ellátást is kapják, mint a szálloda vendégei: svédasztalos reggeli, ebéd és vacsora, üdítők a bárból napközben. Az animátorok szállásáról is a hotel gondoskodik. Vagy a hotelen belül helyezik el őket vagy apartman házakban a hotel környékén. Az animátorok ezekben a szobákban főleg csak alszanak, mivel a nap legnagyobb részét a hotelben töltik a vendégekkel vagy a strandon vannak a szabadnapokon. Maga az animátori munka egy kivételes lehetőség a turizmusban. Rengeteg pozitív oldala van és a legtöbb fiatal életre szóló élménnyel tér haza. Ezekről a kalandokról, több mint kétszázan írtak fényképes élménybeszámolót is, amiket feltettünk a weboldalunkra, ott olvashatóak. A havi 600 vagy akár 950 Eurós fizetést az adott kondíciók miatt szinte teljes egészében félre lehet tenni, mivel nincsenek havi számlák, albérleti díj és ennivalóra és innivalóra sem kell költeni.
Sajnos N. esetében egy régi apartman házban kapott szobát. Rengeteget emaileztünk és beszéltünk telefonon a kiutazása előtt és a megérkezése után is. Próbáltuk orvosolni a helyzetet, azonban sajnos mire tudtunk volna tenni valamit, már haza is jött. Amikor N. megérkezett a nyári szezon épp elkezdődött, a hotelek megteltek vendégekkel és a görög szigeteken elindult a nyári menetrend: a téli pihenés után minden épkézláb ember beállt dolgozni a vendéglátásba és a szállodaiparba és próbálták fogadóképessé varázsolni a hoteleket, a szigetet. Görögországban a nyári szezon fél évig tart, május elejétől október végéig vannak nyitva a szállodák, a téli időszakra teljesen bezárnak. Talán ebből a munkaritmusból adódik, talán abból, hogy Görögország nagyon délen van, de a görög mentalitás más, mint a magyar. Tapasztalatból mondhatom, mert ezen sorok írója is több szezont dolgozott animátorként Görögországban, a saját bőrömön tapasztaltam meg ezt a különbséget. Görögországban nagyon lassan történnek a dolgok. Ha valamit el akarunk intézni türelemmel kell lenni, főleg ha nyár van, mivel akkor mindenkinek bőven van munkája.
N. hatalmas bőrönddel érkezett így nyilván kimerült volt az utazástól, megérkezése után azonnal ingerülten telefonált és képeket és videókat küldött, hogy így néz ki a szállás, ő amúgy is úgy jött, hogy a hotelben fog lakni. Itt a blogon olvasható leírásában szereplő többi dolog valószínűleg az ingerültségéből adódik, ezeket akkor nem említette, ezek valóságtartalma kétes. Mindkét szálláson volt szobatársa, aki már ott lakott és használta a szállást. A görög cég és mi is rögtön intézkedtünk, hogy találjunk megoldást N. számára, kerestek neki egy másik szállást. Sajnos az sem felelt meg neki, így ahelyett, hogy megvárta volna, hogy segíteni tudjunk, a költségeket nem mérlegelve azonnal haza is utazott. A telefonban elmondta, hogy látja, hogy a szobát ki kéne takarítani, de ő nem takarítani jött. Ebben igaza is volt, elvárható lett volna, hogy aki kiköltözik korábban a szobából, tisztán hagyja ott, azonban sajnos ez nem így történt, erről a görög cég nem tehet. Délután, amikor N. megérkezett épp mindenki dolgozott, így sajnos valóban nem tudott neki segíteni senki, hogy honnan kérhetne tisztítószereket. Az épületen látható, hogy korábban szálláshely volt, most ráférne egy takarítás és néhány javítás. Itt az épület üzemeltetője a felelős, a görög cég az eset után felelősségre vonta. A második szálláson szintén ráférne a közös használatú folyosókra egy seprés és rendrakás, a szobában a dugulást el kell hárítani. Ezek a problémák is megoldhatóak, de nem egyik pillanatról a másikra, Magyarországon sem jön ki azonnal a vízszerelő. Aki már járt Görögországban láthatta, hogy más a kultúra és a szokások, a mediterrán táj és építészeti szokások a magyar szemnek elhanyagoltnak tűnhetnek.
Minden évben érkezik egy-két panasz a kiadott szállásokra, amelyeket a görög cég bevonásával próbálunk mi is orvosolni. N. esetében is a legjobb tudásunk szerint intézkedtünk és kerestük a megoldást. Az animátori munkához szükség van rugalmasságra és türelemre és nem árt, ha az ember kellően talpraesett. Személy szerint magam is váltottam szállást, amikor Görögországban animátorként dolgoztam és az is megtörtént, hogy kértem festéket a szállodától és magam festettem ki a szobámat. Fontos azonban, hogy magyarként Görögországban vendégek vagyunk, akkor is ha turistaként érkezünk és akkor is ha dolgozni megyünk. A görögök tisztelik azt, aki tud és szeretne dolgozni és ha látják ezt, akkor máshogy állnak hozzá. N. többször is beszéltünk telefonon, hogy kezdjen el dolgozni, menjen be a szállodába és ismerkedjen meg az ott dolgozókkal és előbb fog megoldást találni a problémára, mint mi innen Magyarországról vagy a görög cég az athéni irodából, bármennyire is szeretnénk neki segíteni. Végül leírta, hogy ez nem ő, ő erre nem alkalmas és már megvette a repjegyet másnap reggelre haza, miután két napot töltött a szigeten. Egy másik magyar lány tavaly két nap helyett két hónapot töltött ugyan ezen a szigeten és ő is készített videót, itt elérhető.
Az utolsó 100 komment: