Tékozló Homár

Kátyúkár nincs, csak óvatlan vezető?

2019.09.18. 10:00 | Homár Rezső | 35 komment

katyu.jpg

Nem klasszikus fogyasztóvédelmi ügy, de érdemes foglalkozni vele és kíváncsiak vagyunk, másnál mi a helyzet. Olvasónk egyelőre mindenhonnan lepattant, pedig a kiérkező rendőrök reakciójából az derült ki, hogy a kátyú valóban masszív volt. Jártatok már így?

Nem tudom, mennyire foglalkoznak hatóságokkal szembeni panaszokkal, de azt gondolom, ügyem a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel túlmutat az engem ért anyagi káron, sokat elárul a közállapotról is.
Röviden annyi, hogy egy kátyús útszakaszon defektet kaptam az autómmal, lett 160e ft károm, amit a NKN egyszerűen lesöpört annyival, hogy én nem voltam elég óvatos (a kiérkező rendőrök tankcsapdának nevezték a kátyút).

Elindult a levelezés, kérelem, számlák, fotók benyújtása. Közben olyan érdekességek is kiderültek, hogy az NKN működési rendje nem tartozik  sem a KET sem a fogyasztóvédelmi (sem semmilyen???) törvény hatálya alá, határidők nem vonatkoznak rá stb.

Szóval van mélysége a sztorinak, pofátlanságnak tartom egy oldalas levélben, pökhendi módon, minden felelősséget elhárítva jelentős kárban hagyni a fogyasztót. Amennyiben érdekes lehet, kérem, hívjanak, elmondom a részleteket, a levelezést rendelkezésre bocsátom.

Szakértőink ilyen esetben is az alapos dokumentálásra hívják fel a figyelmet, ami valóban nem árthat.

Kedves Olvasó! 

A kátyúkárral kapcsolatban a közút kezelőjét terhelheti kártérítési felelősség a szerződésen kívül okozott kár megtérítésének szabályai alapján. 

A kártérítési igény érvényesítésének feltétele a káreset pontos és minden részletre kiterjedő dokumentálása. Ez történhet fénykép vagy videó felvétel készítésével, rendőségi jegyzőkönyv felvételével. Az eredményes igényérvényesítést az is elősegíti, ha az esetnek legalább két tanúja is van. 

A gépjármű hibáját és annak javítását is megfelelően kell dokumentálni, a javítási költséget számlával igazoltan kell bizonyítani tudni az igény érvényesítéséhez. 

A közút kezelőjének minden okiratot rendelkezésre kell bocsátani, amelynek alapján döntést hoz a kártérítési igény teljesíthetőségéről. Az igényérvényesítés nem hatósági eljárás keretében történik, így az arra vonatkozó eljárási szabályok sem irányadóak.

Ha a közút kezelője nem ismeri el a kártérítési felelősséget, akkor a károsult közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárás megindításával tudja érvényesíteni az igényét.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2019.09.18. 10:14:01

Nekem tavasszal csont nélkül fizettek. (Budapest Közút) Leírtam az esetet, csatoltam a másnap, már világosban készült képeket a kátyúról, illetve az éjszaka a kerékről is csináltam (elég szar) fotókat, és leleveleztük az egészet. Nem mondom, hogy gyors volt, (két hónap a kártól a kifizetésig), de azért ebből legalább két hetet nálam állt a dolog, mert normális gumist kerestem, aki a felnit is, futóművet is megnézni.

borso 2019.09.18. 10:23:46

Fizetési meghagyás, ahogy a szagértő írja. Ha ellenntmondanak akkor perré alakul, ha nem akkor végrehajtható. Ha hívtál rendőrt és van 2 tanu meg persze számlák akkor 90% nyert ügyed van. Csak várj rá kb. 3-5 évet és egy kis hajhullás is lesz sajnos. Pont erre játszik a tetü közútkezelő, hogy megunjad. 160.000-et én nem nyelnék le, ha harc hát legyen harc....

KaTe 2019.09.18. 11:24:58

Akkor most ez egy ilyen orbánozós poszt, vagy mit kellene ehhez hozzászólni?

Terézágyú 2019.09.18. 11:25:54

Államosítani kell ezt a céget és mindjárt jól fog működni.

Leadfoot 2019.09.18. 12:09:23

Ennél egy picit több infót is leírhatott volna a posztoló. Kezdetnek nem mindegy pl., hogy volt-e úthibákra figyelmeztető tábla.

Snagal 2019.09.18. 12:44:29

Van vajon érdemi eltérés az ügyintézést illetően ha fizetős vagy ingyenes útszakaszon történt a kár?
(pl M1 konkrétan életveszély volt az elmúlt években... mostmár egész jól befoltozták ami biztos kitart félévig... )

FDToth 2019.09.18. 13:49:08

Ez nehez ugy mert kb az osszes ut hibas, nagy esellyel lehet kraokozas, tehat bizonyitani sem kene semmit.
En olyat jatszanek be h a magyar utak altalanosan szar allapota gyorsabb utemben amoritalja a gepjamruvek azon reszeit melyek vele ‘tallakoznak’. Kivancsi kennek h a kozutkezelo/bkk/fovaros/onkormanyzat mennyivel szallna be egy futomuallitasba vagy lengescsillapitocserebe, vagy a korai belso myikorgasok/rezgesek javitasaba...

MrZed001 2019.09.18. 15:41:25

@FDToth:
Te, inkább ne adj nekik ötleteket ....
Még a végén államosítják az összes futóművest (merthogy állami "kedvezményes" futóműjavítás),
és vihetjük SZTK futóműveshez a kocsit :D

Komolyra fordítva, még a SUV és terepjárók futóművei is megsínylik az itteni tankcsapdákat (és azok egy kissé erősebbnek épültek, mint a kisbuzukinak).
De mivel ez általában hosszútávú (pl 5-10 év) amortizáció, ezért nem ismeri el állam a saját felelősségét.
Sőt, ha megdobja egy durva kátyú/úthiba a kocsit és van belőle akár halásos baleset, akkor is szépen ráfogják, hogy nem az út és látási viszonyoknak megfelelően vezetett.
Merthogy ezt a gumiszabályt kb mindenre rá lehet fogni.

És hogy a témához is:
És ha nincs két tanú? Honnan is lenne, pl este, vidéki kihalt úton ?
Nem elég a rendőrségi jegyzőkönyv, meg a készült fotók ?
Vagy helyettesítheti a tanukat pl dashcam felvétel ?

Külön vicces, hogy pl város belterület+külterület és ott földút (ami lényegében egy összefüggő mély kátyútenger, elvétve néhány centi úttal) által futóműben okozott károkért se vállal a város felelősséget ... mert csak.

juhaszvik1 2019.09.18. 15:52:50

"egy kátyús útszakaszon defektet kaptam az autómmal"
"a kiérkező rendőrök tankcsapdának nevezték a kátyút"

nekem ez így ellentmondásos, hogy most volt-e konkrét kátyú vagy sem, de elengedem a dolgot, valószínűleg csak irodalmian fogalmazott a posztoló.

Viszont most az egyszer túl rövid lett a poszt, néhány plusz infó elfért volna még a történetben (pontosan mi is történt, mi szerepelt a levelezésben), de abszolút pozitívum, hogy mások levele is általában csak a panaszáradat miatt többek ennél.

Terézágyú 2019.09.18. 16:21:05

@juhaszvik1: @Leadfoot:

Hát írta, hogy: " Amennyiben érdekes lehet, kérem, hívjanak, elmondom a részleteket, a levelezést rendelkezésre bocsátom."

KaTe 2019.09.18. 16:36:04

@Terézágyú: Ezek szerint nem volt elég érdekes...

juhaszvik1 2019.09.18. 16:39:08

@Terézágyú: ezt gondolom nem a kommentelőknek írta, hanem Rezsőéknek, de legyen:

Kommentelő! Gyere!

Terézágyú 2019.09.18. 16:39:21

@MrZed001:
"Külön vicces, hogy pl város belterület+külterület és ott földút (ami lényegében egy összefüggő mély kátyútenger, elvétve néhány centi úttal) által futóműben okozott károkért se vállal a város felelősséget ... mert csak."

A települések, illetve a polgármesternek csúfolt rablóvezérek semmiért nem vállalnak felelősséget...

És nem is hajlandók intézkedni semmiért. A város szélén nálunk olyan keskeny már az út, hogy ha két busz találkozik, akkor csak lassítva araszolhatnak el egymás mellett, miközben az útmenti fák ágai végigkarcolják az ablakokat (ha valamelyik nyitva van, akkor a bennülőket) - és senki nem tesz semmit, de még csak a busztársaság sem ír dörgedelmes leveleket az út fenntartójához...

Terézágyú 2019.09.18. 16:41:11

@juhaszvik1:
"ezt gondolom nem a kommentelőknek írta, hanem Rezsőéknek"

Így van :)

A lényeg, hogy a pószter most (kivételesen) tisztában volt azzal, hogy a történet részletei ebből a levélből nem derülnek ki :)

Baluci 2019.09.18. 16:47:24

Vaoo... 160 ezres kátyúkár?... Van olyan akinek az egész autója nem ér annyit! Mi kerül ennyibe?

Tikakukac 2019.09.18. 18:55:02

@Baluci: Ez 2 millás volt. 160k egy mai autón egy nagy semmiség. Gumi és felni önmagában simán lehet több, sőt, szokott is. És akkor alu lengőkarok garmadáról nem beszéltünk.

totalcar.hu/magazin/kozelet/2018/03/08/egy_porsche_turbo_magyar_aszfalt_2_millios_katyukar/

heidt 2019.09.18. 22:04:06

@Baluci: Ennyibe került egy rendes kátyúkár: 1 felni: 128.990,- + 1 nyári gumi: 89.900,- + futómű ellenőrzés: 45.000,- + gumiszerelés munkadíj: 6.000,- + trélerrel szállítás: 50.000,- + csereautó 4 napra: 80.000,- = 399.890,- Ft (számlával, szakszervizben, assistance szolgáltatással)

Tehetséges ugandai buzi 2019.09.18. 22:05:19

@juhaszvik1: Te ezt írod:

"egy kátyús útszakaszon defektet kaptam az autómmal"
"a kiérkező rendőrök tankcsapdának nevezték a kátyút"

nekem ez így ellentmondásos, hogy most volt-e konkrét kátyú vagy sem, de elengedem a dolgot, valószínűleg csak irodalmian fogalmazott a posztoló.

Hm! - mondok erre én. Csak egy esetben lehetséges, hogy a fenti két mondat után benned ellentmondás keletkezzen: ha nem vagy tisztában a "tankcsapda" szó jelentésével.

Segítek. A tankcsapda az egy kurva mély árok. Olyan mély, hogy amikor belebillen az ellenséges tank orra, nem tud kijönni belőle.

Így gondolom eloszlik az ellentmondás. Olyan kurva mély volt a kátyú, hogy az akár tankcsapdában is beillett. A rendőr egy úgynevezett metaforát alkalmazott, ami egy irodalmi szókép, más néven hasonlat.

élhetetlen 2019.09.18. 23:51:59

@MrZed001: @FDToth: Bocs off. A kocsik egy dolog, az csak a pénztárcának fáj. Más az ember. Én ma azt hittem kipusztulok, mire hazaértem, három hónappal egy gerincműtét után átvittek Budáról az Uzsokiba más ügyben. Minden döccenőnél megrándul a gerinc, és nincs más, mint pukli, kátyú, és akármilyen döccenő. Rémes volt.

Jankove 2019.09.19. 01:37:50

@Baluci: "Mi kerül ennyibe? "

Szálszakad a gumi, hajlik/törik a felni, kap egy pofont a lengőkar, folyni kezd a lengéscsillapító, szakadnak a szilentek, hajlanak a stabkarok, odalesznek a gömbfejek, megszólal a kerékagycsapágy. Ha kellően mély a kátyú, és nagy a sebesség, kaphat a bölcső, legrosszabb esetben a torony is ami már szerkezeti kár, nem cserélhető. Ha az első kerék belement a kátyúba, jóeséllyel a hátsó is bele fog, ott is keletkezik némi kár. Az alkatrész, munkadíj horror, az elkészült munka után futóművet kalibrálni kell. Ráadásul a futóműalkatrészek zömét, de még a gumit is illik párban cserélni, tehát ilyenkor a nemcsak a sérült oldal, hanem a egészséges is cserés lesz, amit általában már senki sem akar fizetni. Egy becsületes kátyúkárnál, szakszerű javítást feltételezve 160 ezer forint hideg vízre sem elég. Borzalmas állapotú utak vannak kátyú hátán kátyú, folt hátán folt, kerülgetni, álladóan résen lenni, gúvasztani a szemet a kocsi elé bámulva balesetveszélyes, a futómű pedig a legodafigyelőbb használat mellett is háromszoros sebességgel avul a magyar "utak"-on, amit senki sem térít meg az autó tulajdonosának.

juhaszvik1 2019.09.19. 07:41:31

@Tehetséges ugandai buzi: ha nem érted mit írtam, akkor miért szólsz hozzá?
Az ellentmondás az, hogy egyszer azt írja, hogy útszakasz, másszor pedig konkrét kátyúról ír. Ebből neked hogyan jött le, hogy el kell magyaráznod, mit értenek az alatt, hogy tankcsapda?

Tehetséges ugandai buzi 2019.09.19. 08:38:53

@juhaszvik1: Hát úgy, hogy ezt írtad:

"nekem ez így ellentmondásos, hogy most volt-e konkrét kátyú vagy sem"

Mert hát végül is logikus, hogy nagy valószínűséggel azért említette meg az út szar állapotát (kátyú), mert talán ok-okozati összefüggés lehet a szar út és a gépjármű azt érintő alkatrésze (kerék) meghibásodása közt. Erről szól, amit írt.

Mert ha így nem lenne, akkor mindenki hülyének nézné, hogy minek említi meg a kátyút?

- Mentem a kátyús úton és defektet kaptam.
- Belehajtottál egy kátyúba és attól ment tönkre a kereked?
- Ja, nem, azt csak úgy mondtam, hogy jobban el tudd képzelni a jelenetet, hogy volt ott kátyú is...

Ééérted!

Namármost így levezetve, hogy volt értelme a kátyú megemlítésének, már érted, hogy miért értetlenkedem a te mondatodon? Volt-e konkrét kátyú...

body_andras 2019.09.19. 08:44:50

A kép nagyon találó. Pár év klímaváltozás és szakszerű Közútkezelés után meglesz az aligátor (vagy krokodil?) is.
@Tikakukac: És ha valakinek nagyon pöpec felnije és gumija van, akkor nem szól be a biztosító hogy hülye ügyfél miért viszi a drága kelléket a csúnya rossz utakra? ... Gondolom nem mert Casconál célszerű megadni hogy az "extra tartozék" mennyit ér és azt szépen be is árazzák a biztosítási díjba.
Érdekes hogy ma bármilyen szélvédőkárt automatikusan kifizetnek, mert a szélvédőszerelő leírja hogy kőfelverődés. Mert evidens hogy a Közút teleszórja kavicsokkal, sóderrel az országot és az néha felkerül a nyomvonalra. Ugyanakkor a kátyúkon már hümmögnek egy kicsit, hogy vajon tényleg ott volt-e.

Zabalint 2019.09.19. 08:45:27

@juhaszvik1:
Nincs ellentmondás, egy kátyús útszakaszon egy konkrét kátyú.

lenörd hofstadter 2019.09.19. 08:49:41

"Röviden annyi, hogy egy kátyús útszakaszon defektet kaptam az autómmal, "

Röviden annyi, ha egy általad bevallottan kátyús szakaszon úgy mentél, hogy szétszakadt a gumi, és 160 ezres károd lett, akkor teljesen jogos, ha nem fizetik ki. Máskor jobban figyelsz és nem száguldozol a szar úton.
Ezt hívják tanulópénznek.

Tikakukac 2019.09.19. 08:55:42

@lenörd hofstadter: Röviden akkor te azt állítod a posztoló az ismert kátyús úton direkt gangolt vissza kettőt majd padlózta az autót és ment 150-el végig az úton, hogy végre leszakadjon a kocsi alja és kereke, mert egyszerűen fétise az útkezelővel való hadakozás? Tudsz te, nagyon tudsz. Kérdés miért nem vetted be a gyógyszert még. Ideje lenne.

Majd szépen menj el egy gumishoz és kérdezd meg mi kell ahhoz, hogy egy gumi felnyíljon vagy hólyagosodjon. Aztán kicsit lenyugszol. A te tanulópénzedet kirándulásra költsd, kevesebb lila gőzt fog termelni az agyad.

Tikakukac 2019.09.19. 08:59:19

@body_andras: Nem kell ide semmi extra. Egy középkategóriás verdát sem kell kifulloznod, hogy kapj 18"-os kereket gyárilag. Ezek darabjában 100k-s tételek. Plusz egy gumi 50k simán. Aztán ha multilink futómű van a verda alatt, abban van egy szekérre való alu lengőkar, stab- pálca, szilent. Szintén horror áron. 160k az bakfitty.

ozur 2019.09.19. 09:34:28

@Tehetséges ugandai buzi:
1. Eddig azt hittem a tankcspada az a 3, keresztbe rakott fémrúdból álló dolog, de most rákerestem, és gyakorlatilag bármi, ami tank megállítására épített akadály, beleértve a te definíciódat.

2. A metafora és a hasonlat nem ugyanaz. A metafora ez: "Ez a kátyú egy tankcsapda." A hasonlat meg ez: "Ez a kátyú olyan, mint egy tankcsapda."

Terézágyú 2019.09.19. 09:53:14

@ozur:
"2. A metafora és a hasonlat nem ugyanaz. A metafora ez: "Ez a kátyú egy tankcsapda." A hasonlat meg ez: "Ez a kátyú olyan, mint egy tankcsapda."

És van a metonímia:
"Tankcsapdák vannak az utakon."

:)

killerkaller 2019.09.19. 11:11:41

@Leadfoot: "Ennél egy picit több infót is leírhatott volna a posztoló. Kezdetnek nem mindegy pl., hogy volt-e úthibákra figyelmeztető tábla."

Sebességkorlátozó táblákat szokás kitenni hosszú tízkilométereken át.

killerkaller 2019.09.19. 12:22:51

@Jankove: "Szálszakad a gumi, hajlik/törik a felni, kap egy pofont a lengőkar, folyni kezd a lengéscsillapító, szakadnak a szilentek, hajlanak a stabkarok, odalesznek a gömbfejek, megszólal a kerékagycsapágy. "

Találkoztam olyan esettel, amikor a rácsos esőcsatorna fedél hiánya miatt olyan erővel csapódott be a futómű, hogy a kormányművet is cserélni kellett.

juhaszvik1 2019.09.19. 12:51:23

@Tehetséges ugandai buzi: látom nem érted, hogy mit írtam, szóval egy kis magyarázat: az világos, hogy volt konkrét kátyú (hiszen ő is említi, én is beidéztem), kérdés, hogy az első mondatban miért csak általánosan egy kátyús útról beszélt? Ha belehajtok egy kátyúba és attól defektet kapok, akkor ezt mondom, és nem (kátyús) útszakaszról beszélek. És ezért írtam, hogy "irodalmian fogalmazott", vagyis szépen hangzik, amit írt, csak éppen logikátlan (-> ellentmondás).

gdobo76 2019.09.19. 19:08:58

@Terézágyú: Látszik mennyire tudatlan vagy, a Magyar Közút állami cég... Vagy szerinted a MÁV sem állami pl?

Reactor 2019.10.02. 03:42:18

Hogy jártam-e így? Whehehe! Kb. minden nap. Egy átlagos útban annyi kráter van errefelé, hogy a verduni csatatéren is normálisabban lehetett közlekedni. Még kerékpárral is körülményes kerülgetni a gödröket, mit szóljanak akkor az autóvezetők?
Persze a stadion, meg az idétlen és hatástalan "állítsuk meg Sorost" plakátkampány fontosabb, mint a normális utak. Különben is, extraprofit az autószerelőknek.