Tékozló Homár

Megvetted, elromlott, de közben drágább lett?

2019.10.01. 10:00 | Homár Rezső | 40 komment

via GIPHY

Klasszikus helyzet, amiben nem lehet elégszer elmondani a fogyasztói jogokat. Adott a kereskedő,a jótállási időn belül bekrepált termék és az igényünk egy ugyanolyan, jól működő termékre. De mi van akkor, ha náluk már nincs, vagy van, de azóta felment az ára? Drágábban kell megvennünk? Vagy elfogadni az ajándékutalványt?

euro.jpg

Pár hónappal ezelőtt vettem az Euronicsban egy bluetooth headsetet. Pár hónap után a jobboldali dugó megadta magát. Visszavittem az üzletbe, nagyon kedvesen, korrektül felvették a jegyzőkönyvet, elküldték "bevizsgálásra". 3 héttel később kaptam az sms-t, hogy megjött az eredmény, cserélhetem a terméket, nem tudják javítani. Szuper. Bementem a boltba, jegzőkönyv pecsétel, nézzek egy másikat, szimpla csere. Viszont nem volt ilyen típusú fejhallgató.

Mondták, hogy a jegyzőkönyvvel másik üzletben nem tudom cserélni, de adnak nagyon szívesen utalványt, azt már bármelyik üzletben felhasználhatom. Gyorsan rákerestem, hogy Pesten kapható-e valamelyik üzletben a termék. Jelenleg nem, viszont ez csak a kisebbik baj. A nagyobbik, hogy ha mégis, akkor is közel dupla áron ahhoz képest, mint amennyiért én vettem (nem akciósan).

Azt mondták, hogy így a pecsétes jegyzőkönyvvel az ő üzletükben 30 napig tudom érvényesíteni a cserét, ez esetben teljesen mindegy, hogy milyen áron forgalmazzák éppen az adott terméket. Ha leketyeg a 30 nap, és nincs utánpótlás, akkor így jártam. Ha viszont utalványra cserélem, akkor esélyem sincs ugyanezt a terméket megvenni, hiszen már többe kerül. 

A problémám az, hogy bár lenne másik bluetooth headset, többféle, azoknak mind agybadugós a hallgatója, az meg nekem nem jó.

Mit tudok ilyenkor tenni a várakozáson és reménykedésen kívül?

Szakértőink megnyugtatnak: vagy azonos áron kapod meg a terméket, vagy a pénzedet kapod vissza. 

Kedves Olvasó! 

A vállalkozás tájékoztatása annyiban helytálló, hogy a jótállási kötelezettség alapján érvényesített csereigény teljesítése független attól, hogy az adott terméket a fogyasztó éppen egy akció keretében vásárolta, így annak vételára kisebb volt. Az eladónak a cserét ilyen esetekben is díjmentesen kell teljesítenie, nem követelheti a fogyasztótól az időközben kialakult árkülönbözetet. 

A levél alapján arra lehet következtetni, hogy a cég másik üzletében még kapható ez a termék, de drágábban. Ha ez a helyzet áll fenn, akkor a vállalkozás köteles a cserét annak az üzletének a készletéből teljesíteni és az ezzel kapcsolatos költségeket megfizetni. 

Ha a vállalkozás a cserét nem tudja teljesíteni, akkor a fogyasztó jogosult áttérni másik jótállási igényre. Jelen esetben a készülék nem javítható, így felmerül a szerződéstől való elállás lehetősége, amelyet indoklással kell ellátni. A jogszerűen közölt elállás olyan egyoldalú, írásbeli nyilatkozat, amely a megkötött adásvételi szerződést felbontja és az eladó köteles a termék vételárát visszafizetni. Ez esetben tehát a fogyasztó nem csupán utalványra jogosult, hanem a termék vételárának visszafizetésére is. 

Ha a jótállási igényt a szolgáltató az ezzel kapcsolatban tett panaszra sem teljesíti, akkor ez esetben is jogosult a fogyasztó azt az illetékes békéltető testület előtt vagy polgári peres eljárás során érvényesíteni a céggel szemben. 

Felhasznált jogszabályok: 

- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth Revan 2019.10.01. 10:38:08

olyan nincs hogy ilyen esetben utalvanyt adnak. jar vissza a penzed, ha nem tudjak cserelni

GiaMarie 2019.10.01. 10:46:04

....az viszont netto bullshit, hogy a másik üzlet készletéből kéne cserélnie, ezek franchise üzletek, semmi közük egymáshoz ilyen téren. A másik üzletet másik cég üzemelteti!

a fekete krindusz 2019.10.01. 11:21:02

"Ha leketyeg a 30 nap, és nincs utánpótlás, akkor így jártam. "

azért nem egészen "jártál így", mert visszakapod a pénzedet, ha lejár a jegyzőkönyv érvenyessége. Persze, világos, hogy te a cserében vagy érdekelt, de akkor is :)

Vajon szándékosan írt megtévesztő mondatot a poszter, vagy funkcionális analfabéta és nem tehet róla ?

vanek ur 2019.10.01. 12:55:15

@GiaMarie: A vevő viszont nem látja, hogy franchise vagy nem franchise, ő csak a nagy cégtáblát látja. Az üzletlánchoz tartozó üzletek - akár saját tulajdon, akár egy másik vállalkozás üzemelteti - mindegyike köteles az adott üzletlánc bármely tagjában vásárolt áruval kapcsolatos reklamációt fogadni és kezelni. Szóval nem bullshit, olvass csak utána.

a fekete krindusz 2019.10.01. 14:46:30

@vanek ur: szerintem garanciában beszélhetünk eladóról, forgalmazóról, gyártóról.

Logóra alapozni bármilyen kötelezettséget? Nem hinném...

Bajázs 2019.10.01. 15:12:02

@GiaMarie:
Az a bullshit amit te írsz jesszusom... Ha én Kecskeméten életembe először és utoljára járok, veszek egy terméket egy adott üzletben, de az elromlik, akkor nem vihetem be az ország másik felében lévő ugyanolyan márkanevű üzletébe, mert azt más üzemelteti? Te hol élsz? Kötelesek visszavenni, tök mindegy ki üzemelteti, majd ők leboxolják egymás közt.

Bajázs 2019.10.01. 15:17:53

Poszternek meg annyi, hogy azért azt te sem várhatod el egy cégtől, ha valóban nincs nekik már sehol, mert pl egy kifutott termék, hogy azért mert tőlük függetlenül tönkrement az amit náluk akciósan vásároltál hónapokkal ezelőtt, hogy majd beszerzik neked dupla áron...vagy ha már sehol nem kapható akkor le is kéne gyártatniuk csak neked?

Snagal 2019.10.01. 15:21:48

Szokásos Juronicses hozzáállás.
Az értékesítők a jutalékért a saját anyjukat is...

1 ahogy többen is írták már, ha nem javítható és nincs csere (ugyan olyan termék) akkor a pénzt kötelesek vissza adni! A levásárlás nem opció... (persze megegyezhet a két fél, de technikailag az akkor is egy pénzkifizetés lesz a házipénztárból aztán egy vásárlás a vásárló részéről ugyan akkora vagy nagyobb összegben... )
Szóval kurvaanyját az ügyintézőnek vol.1

2
idézet a az euronics honlapjának GYIK aloldaláról:
"Csereigazolást kaptam, mit kell tennem?
Amennyiben a nálunk vásárolt, és meghibásodott készüléked szervizeltetése végén csereigazolást kapsz, akkor azt beválthatod üzleteink bármelyikében. A csereigazolás beváltásának határideje a csereigazoláson megtalálható, amennyiben nincs konkrét dátumhoz kötve, akkor a kézhezvételtől számított egy hónapig érvényesíthető."
Szóval saját bevallásuk szerint is érvényesíthetné a cserét másik üzletben is a poszter.
Szóval kurvaanyját az ügyintézőnek vol.2

a poszter szóhasználata miatt viszont fizikai fájdalmat éreztem egy-két helyen úgyhogy neki meg üzenem, hogy bővítse a szókincsét.
" jobboldali dugó" O_O
"agybadugós a hallgatója" O_O

Snagal 2019.10.01. 15:26:26

@GiaMarie:
parttalan ez a vita mert a Vöröskő üzemelteti őket, tehát elvileg hálózat

franchise esetén valóban más tészta mert más gazdasági társaság - a vevő azzal áll olyankor szerződésben amelyiknél vásárolt (az persze más kérdés, hogy ez áthidalható ha a brand fogyasztóbarát szeretne lenni lásd. eddig a Media is külön cégként üzemeltek, de a garit érvényesíthette a vásárló bármelyik üzeltükben)

Bajázs 2019.10.01. 15:27:03

Arról nem beszélve, hogy teljesen mindegy, hogy melyik pl elektronikai üzletben mit veszel, ha nem saját gyártatású a termék, akkor a kereskedő semmit nem bukik rajta, sem a cég, sem az üzemeltető, mivel ilyenkor a gyártó felé jelzi a gondot, az pedig utalja a pénzt a cégnek.

Bajázs 2019.10.01. 15:30:18

@Snagal:
Teljesen mindegy, hány cég üzemeltet mit. Ha mindegyik Lidlnek külön üzemeltetője van akkor, ha valamit visszaviszek mindig oda kéne vinnem, ahol vettem?! Nem a vásárlóbarát hozzá llásról van szó, kötelesek josog igény esetén elsődlegesen cserélni, ha ezt nem lehet pénzt visszaadni!

Bajázs 2019.10.01. 15:31:27

@Bajázs:
*jogos
*hozzáállásról

Permetező 2019.10.01. 15:34:26

Vissza kell kérni a pízt az szevasz megvenni máshú

Snagal 2019.10.01. 15:56:29

@Bajázs:
"ha valamit visszaviszek mindig oda kéne vinnem, ahol vettem"
" Nem a vásárlóbarát hozzá llásról van szó, kötelesek josog igény esetén elsődlegesen cserélni, ha ezt nem lehet pénzt visszaadni! "

a kettőnek nincs köze egymáshoz.
igen, kötelesek visszaadni ebben az esetben a vételárat, de hogy hol az más kérdés (a euronicsnál elvileg bárhol, de az eladók nagy suttyók mert jutalékra hajtanak mindenféle gátlás nélkül)

Bajázs 2019.10.01. 16:04:30

@Snagal:
Nincs köze egymáshoz, de te azt írtad:
"ha a brand fogyasztóbarát szeretne lenni, a garit érvényesíthette a vásárló bármelyik üzeltükben"
Tehát mégegyszer, nem fogyasztóbarátság kérdése, kötelesek bárhol visszavenni, cserélni, kifizetni!

Snagal 2019.10.01. 16:16:35

@Bajázs: őőő nem
ha más gazdasági társaság akkor nincs szerződés a két fél között

Zozo___ 2019.10.01. 17:30:53

@Snagal: nos, ha ez ilyen egyszerű lenne, akkor a cserét sem érvényesíthetné másik üzletben, pedig mégis...

ptspts 2019.10.01. 23:12:46

Mennyibe kerül a mostani dupla áron egy Bluetooth-headset az Euronicsban?

Kondom Keselyű 2019.10.02. 07:22:23

Ha egy 30ks fulest vett 15ert, akkor a penz vissza resz sem lwst jo megoldas neki

chrisred 2019.10.02. 09:15:20

@Bajázs: Így van, a vásárló oldaláról teljesen mindegy, hogy a forgalmazó hogyan jut hozzá a hibátlan cseretermékhez. A forgalmazó jogosult a gyártóval szemben érvényesíteni a szavatossági jogokat, tehát ezt nekik kell elintézniük.

csiri bá 2019.10.02. 10:29:22

"a jobboldali dugó megadta magát" - milyen dugó? Parafa?

2019.10.02. 10:46:46

@csiri bá: nemtom mit kell itt arcoskodni, tudod jól, hogy a köznyelv füldugónak hívja, azon egyszerű oknál fogva, hogy a füledbe kell bedugni. Tudod, a pezsgőnek is van ilyenje, dugó.

Etniez 2019.10.02. 11:34:57

Aki Euronics-ben vásárol, a szcientológiát támogatja. Én nem támogatok káros szektákat.

Medgar 2019.10.02. 12:16:01

@vanek ur: A blokkon v. számlán szereplő cég az eladó...

vanek ur 2019.10.02. 12:33:05

@a fekete krindusz: @Medgar: Euronics-es nyugtát, számlát még nem láttam, de más nyugtát, ami franchise üzletből származott, már igen. És azon rajta volt a franchise jogtulajdonos vállalkozás (azaz a cégtábla mögött álló cég) és az üzemeltető vállalkozás is.

Medgar 2019.10.02. 12:37:41

@vanek ur: És ennek mi köze a garanciális szabályokhoz? Vevőként az eladóval vagy jogviszonyban nem a franchise jogtulajdonosával...

ben2 2019.10.02. 12:39:21

@Bajázs:

"azért mert tőlük függetlenül tönkrement az amit náluk akciósan vásároltál hónapokkal ezelőtt, hogy majd beszerzik neked dupla áron..."

Ez nem a vásárló irreális elvárása, hanem törvényi kötelezettség.

"vagy ha már sehol nem kapható akkor le is kéne gyártatniuk csak neked? "

Nem, ez esetben ott helyben készpénzben vissza kell fizetnük a teljes vételárat.

havrilla 2019.10.02. 12:54:15

@ben2:
Miért kellene drágábbra cserélni ugyanannyiért? Az ugyanis nem ugyanaz az áru. Az eredeti x forintos, amire meg hivatkozik a panaszos az y forint, tehát nem ugyanaz. Semmilyen törvényi kötelezettség nincs ilyesmire.
A kp. visszafizetés jogos. Nem is értem. Volt egy-két ilyen esetem és minden probléma nélkül visszafizették a pénzt, legutóbb a Mediamark-ban.

chrisred 2019.10.02. 13:52:59

@havrilla: Nem drágábbra, hanem ugyanarra a termékre. Az a forgalmazó döntése, hogy valamit akciósan akar eladni, ettől még ugyanolyan garanciális kötelezettség terheli, mintha teljes áron kínálta volna.

havrilla 2019.10.02. 15:09:00

@chrisred:
Én úgy olvastam, hogy eredetileg sem akciós ár volt. Amit vett az egy tipus. Ami van, de állítólag sokkal drágább az már lehet, hogy ugyanaz a márka, tipus, ugyanolyan szemre, de egy alszámmal már más, tehát nem ugyanaz. Erre utal, hogy rövid idő múlva csak ez a drágább áru van.
A garancia vagy ugyanazon termékre való cserét vagy a pénzvisszafizetést jelenti.
Az, hogy a panaszos látott a boltban egy ugyanolyan kinézetű kütyüt, az nem biztos, hogy ugyanaz, csak ugyanolyan.

chrisred 2019.10.02. 15:24:15

@havrilla: Ha nem ugyanaz a termék, akkor az nem csere, hanem levásárlás.

Amineknevetadokelveszik 2019.10.02. 15:33:04

Rendelsz online egy olyan headsetet bolti átvétellel a kiszemelt boltba amilyet szeretnél, majd ha megérkezett lemondod. Ezután bebattyogsz, és érdeklődsz van -e már esetleg csere darabjuk.

body_andras 2019.10.02. 15:51:07

@Amineknevetadokelveszik: Nem biztos ez így működik mert a rendelésre beérkezett, majd lemondott áru teljesen más logisztikai helyzetben van mint az amit te hipphopp el akarsz vinni vagy cserélni. A bürökrácia egyik legnagyobb f*sága de sajnos simán megtehetik veled, nem kérheted számon hogy bár az épületben van a termék, mégsincs "raktáron".

vanek ur 2019.10.02. 16:52:14

@Medgar: A fogyasztóvédelmi jog hajlamos elfogadni, hogy a vevő nem úgy érzékeli, hogy a franchise üzemeltetővel kötött szerződést, hanem a márkanévvel, azaz joggal számít arra, hogy a panaszát bármelyik, ugyanazt a márkanevet viselő boltban elintézheti.
Ptk. amúgy azt írja a franchise szerződésekről, hogy "Egyébiránt mindkét fél kötelezettsége, hogy a hálózat, illetve az értékesített termékek és szolgáltatások jóhírnevét megóvja." Ebből simán levezethető az a kötelezettség, hogy az egyik franchise partner köteles kezelni azt a panaszt, ami egy másik franchise partner hibájából következett be.

havrilla 2019.10.02. 17:48:46

@chrisred:
És?
Amit írtam , abban ez is benne van.

chrisred 2019.10.02. 18:26:03

@havrilla: Nem, cserét és pénzvisszafizetést írtál.

havrilla 2019.10.03. 00:57:40

@chrisred:
Most hülyének nézel vagy ccsak szeretsz kötözködni? Ja, olvasás és értelmezés problémád van.

chrisred 2019.10.03. 04:36:29

@havrilla: Ezt írtad: "A garancia vagy ugyanazon termékre való cserét vagy a pénzvisszafizetést jelenti."

havrilla 2019.10.03. 10:57:45

@chrisred:
És? Nem értelek. Semmilyen levásárlást nem említettem. És amit írtam , azzal mi bajod? A panaszos is valamelyikre számít. Ha nincs ugyanazon termék ugyanazon eredeti árben, akkor nem lehet csere csak pénzvisszaadás.
Fogalmam sincs mi a problémád??????

DaCapo 2019.10.04. 16:15:58

@GiaMarie: Az Euronics nem franchise.
süti beállítások módosítása