Tékozló Homár

Ez aztán az izzasztó helyzet!

2019.10.17. 09:00 | Homár Rezső | 67 komment

homarkezdo.png

via GIPHY

A nyitvatartási idő örök problémája, hogy az ott dolgozók sem szeretnének tovább bent maradni, mint a vásárlók, vagy hát jelen esetben a fürdőzők és olvasónk, az izzadni vágyó szaunázó vendég. Épp ezért fél órával a hivatalos zárás előtt kizavarnak mindenkit. Tehát hiába vettük jegyet 9-ig, fél 9-kor tipli van és kész. De szabad ilyet?

Az alábbi eset történt meg velünk, egy önkormányzati fenntartású uszodában. Az uszoda több évtizede este 21:00-ig tart nyitva a hivatalos, és az uszodában kifüggesztett nyitvatartási időt mutató táblák szerint. Ez -józan paraszti ésszel átgondolva- azt jelenti (és évtizedek óta ez volt a bevett gyakorlat ebben az uszodában is), hogy 21:00-ig a medence és a szauna stb. használatát (tehát a szolgáltatás igénybevételét, amire a belepőjegy megvásárlásával jogot szereztünk) kell befejezni, majd az uszoda területét 21:30-ig kell elhagynia a vendégeknek. 

Ezzel szemben változatlan (6:00-21:00-ig) nyitvatartási idő mellett, az alkalmazott 20:25-kor az uszoda elhagyására szólított fel minden vendéget, arra hivatkozva, hogy az uszoda 21:00-kor zár, és addig szerinte kötelesek vagyunk elhagyni az uszodát. A vita során egy kinyomtatott és az ajtóra ragasztott A4-esre hivatkoztak, ami szerint 20:30-ig el kell hagynia a vendégeknek a medence teret stb. 

20191008_091404.jpg

A kérdésem az, hogy hogyan kell értelmezni a nyitvatartási időt? A szolgáltató nyitvatartási időben KÖTELES szolgáltatni, ez 21:00-ig történő időszakot jelent. De a vendég meddig használhatja egy intézmény szolgáltatásait? Egy filctollal átjavított, falra ragasztott házirend, és egy erre hivatkozó ajtóra ragasztott A4-es felülírja a nyitvatartási időt?

szakértő

Kedves Olvasó! 

A jogszabály a nyitva tartásról az alábbiak szerint rendelkezik:

 Az üzlet nyitvatartási idejét a vásárlási szokások, a foglalkoztatottak és a lakókörnyezet érdekeinek figyelembevételével a kereskedő állapítja meg. A kereskedő köteles

a)  az üzlet nyitvatartási idejét az üzlet létesítésére vonatkozó bejelentésben vagy a működési engedély iránti kérelemben, illetve az abban bekövetkező változást az azt megelőző nyolc napon belül a kereskedelmi hatóságnak bejelenteni; az üzlet nyitvatartási idejéről és az abban bekövetkező változásokról a vásárlókat tájékoztatni.

A közfürdők létesítésének és üzemeltetésének közegészségügyi feltételeiről szóló 37/1996. (X. 18.) NM rendelet az üzemidő fogalmát használja, de kötelező rendelkezést arra, hogy a vendégnek mikor kell elhagynia a medencéket, nem fogalmaz meg. (ld. https://net.jogtar.hu/ jogszabaly?docid=99600037.NM) 

Az általad írásban megtett panaszra az uszodának 30 napja van válaszolni, ha erre nem kerül sor, bejelentést tehetsz a fogyasztóvédelmi hatóságnál a panaszkezelés szabályainak megsértése miatt. A nyitvatartási idő ellenőrzése is a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik, így ha továbbra is sérelmezed az uszoda eljárását, javaslom, hogy tegyél bejelentést a Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályánál a nyitvatartási idő rendszeres megsértésére hivatkozva.  

Felhasznált jogszabályok:

- A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény

A közfürdők létesítésének és üzemeltetésének közegészségügyi feltételeiről szóló 37/1996. (X. 18.) NM rendelet

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.17. 09:13:25

Hát lehet választani, maradsz 20:59-ig a medencében és 21:00-kor zárás előtt kilépsz fürdőgatyában az utcára, vagy kimész akkor, mikor szólnak, kényelmesen lezuhanyzol, átöltözöl (ugye ezek is az ő szolgáltatásaik, amiket igénybe veszel) és 21:00-kor útra készen lépsz ki az ajtón.

Laredo 2019.10.17. 09:20:21

Hát ecsém,micsoda sztorik vannak itt mostanság. Tegnap emberünk rommá költötte magát az USA-ban,most meg az éhhalál szélén van,ma meg a lumpenproli család ajvékol,hogy ,,kikellettmenniazuszodábólmicsodadologez”. Mi lesz a következő? Nyuggernéni nem kapott akcijós parizert?

AzUtazó · http://utazzunk.blog.hu 2019.10.17. 09:27:43

Ha vmi x ideig van nyitva, akkor az azt jelenti, hogy x-re el kell hagyni a helyet. Ennyi. Nem x+1-re..

Terézágyú 2019.10.17. 09:30:41

@onlajnok:
Helyettem is megfogalmaztad.

borso 2019.10.17. 09:44:18

Kereskedőként a nyitvatartási időm 18.00-ig szól, ergo 18.05.-kor már nem foglak beengedni az üzletbe. Az más kérdés, hogy ha jössz 17.55.-kor és még 18.08.-kor itt vacilálsz, hogy mit is akarsz venni, finoman figyelmeztetni foglak, hogy bezártam. Ha jössz 17.59.-kor, akkor felhívom a figyelmed, hogy max 5 percem van még rád, aztán roló lehúz. És még jó fej voltam, mert a magam üzletét csinálom. De ugyan ezt ne várd el egy alkalmazottól, akinek 18.-ig szól a munkaideje, én meg túlórát nem fogok fizetni miattad. Ennyi. Tudom én kereskedő vagyok ez meg egy uszoda, ami kicsit más, de ezt az üzemeltető határozza meg. Ha 21.-ig van nyitva és te még 22.30.-kor is polirozod a bohocót a tusolóban ne csodálkozz ha elküldenek. Ha az üzemeltető nyitvatartása 21.-óra, de pont ezért 20.30.-kor ki kel menni a medencéből és a szaunából az teljesen jogos. Az üzemeltetőnek ezt világosan és érthetően ki kellene írnia. És ennyi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.17. 09:51:55

Ez úgy szokás normálisan megoldani, hogy a munkaidő és az ügyfélfogadási idő NEM egyezik.

Pl. amikor Bp-en dolgoztam, a munkaidőnk 17-ig volt, de a nyitvatartás 16:30-ig tartott.

Terézágyú 2019.10.17. 09:53:05

@borso:
"Az üzemeltetőnek ezt világosan és érthetően ki kellene írnia"
Így van.
Az már a magánvéleményem, hogy ennyi belátás mindenkiben lennie kellene, hogy rájöjjön magától is. Hogy legyen ennyi belátása, tapasztalata a saját életéből, hogy a szolgáltató is ember. Hiszen mindenki - a pószter is - valahol szolgáltató...

Tételezzem fel rosszmájúan, hogy a pószter bizonyára ügyintéző, aki háromkor már nem fogad ügyfeleket, mert ugye négykor véget ér a munkaideje, és addig úgyse végeznének????

gdobo76 2019.10.17. 09:58:24

@borso: Részben igazad van, de a munkaidő vége ugyebár legtöbbször nem egyenlő a zárás idejével, mert még van tennivaló, stb., de akkor talán úgy kéne a nyitvatartást igazítani, hogy ezt beleszámolni.
Én úgy gondolom, hogy ha valami X óráig van nyitva akkor az ténylegesen nyitva van addig, nem pedig Y perccel előbb már nem mehetsz be/vagy rádszólnak.
Mint pl legutóbb a postánál, 12-kor zár, de 11:50-kor már nem jutsz be, akkor szvsz 11:50-ig van nyitva, nem 12-ig, nem?!

Egri2 2019.10.17. 09:58:58

Szerintem a szolgáltatásba beleértendő az is, hogy szauna után zuhanyozni tudsz, az is, hogy megszárítod a hajadat, az is a szolgáltatás része, hogy zárt szekrényben tárolod a cuccaidat. Ezeket a szolgáltatásokat 21:00-ig veheted igénybe. Ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy 21:00-ig ezek használatát befejezed, és ELHAGYOD az uszoda épületét. Teljesen rendben van, hogy 20:30-kor szólnak, hogy ugyan már, kezdj el készülődni. 21:00-ig vetted meg a szolgáltatásokat, tehát 21:00 után nincs jogod sem zuhanyozni, sem öltözőt, szekrényt, hajszárítót használni.

Máshol is ugyanígy van. Ha szállodában szobát veszel ki, délelőtt 11-ig, az nem azt jelenti, hogy 11-kor kászálódsz ki az ágyból, hanem azt, hogy 11-kor kilépsz a szoba ajtaján, és mész a recepcióra.

Drago Brutic1 2019.10.17. 10:00:25

Menj a Rudasba szombaton, ott hajnalig áztathatod a valagad és szebb is a kilátás, mint Salgótarjánban.

M. Péter 2019.10.17. 10:09:16

@onlajnok: Nekem nem kell 35 perc arra, hogy lezuhanyozzak és felöltözzek, ha 20:50-kor kijövök a vízből, 21 órára simán kész vagyok.
@AzUtazó: A fitneszklub, ahova járok, hétköznap este 10-ig van nyitva, ez van kiírva. 9:45-ig lehet bemenni, 10-ig lehet használni az eszközöket és az uszodát, és 10:15-ig kell elhagyni a klubot.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.17. 10:11:23

@M. Péter: ok, csak ha rábízzák az emberre, hogy eldöntse, akkor tuti az van, hogy valaki(k)re rázárják az ajtót, így mindenki számára egyszerűbbnek tűnik, hogy meg van határozva egy időpont. Nem mindenki olyan fegyelmezett, mint te.

Az meg, hogy egy fitneszklubban hogy van, tök irreleváns. Itt így van.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.17. 10:12:42

@M. Péter: Ja és amúgy lehet itt se ugranak be és dobnak ki 20:30-kor a medencéből, csak figyelmeztetnek hogy legyen időd összekészülni.

Terézágyú 2019.10.17. 10:26:31

@M. Péter:
" 9:45-ig lehet bemenni, 10-ig lehet használni az eszközöket és az uszodát, és 10:15-ig kell elhagyni a klubot."

ha valaki kötözködni akar, akkor ezekbe mind beleköthet... miért nem mehetek be 9:50-kor irgumburgum? miért nem használhatom 10:05-ig az eszközöket, én elkészülök után 5 perc alatt?

2019.10.17. 10:38:09

@borso:
Jogos, amit írsz, viszont az eléggé törvénytelen szagú, ha az eladók munkaideje megegyezik a nyitvatartási idővel, így a zárást/nyitást már munkaidőn túl csinálják.

2019.10.17. 10:39:33

Nekem mindig világos volt, hogy ha valahol 21-kor van zárás, akkor 21-re kell elhagynom a helyet. Az uszoda meg nem kocsma, hogy esetleg tovább tart nyitva, ha még vannak vendégek.

2019.10.17. 10:41:29

@gdobo76:
Kurmányablaknál már jártam úgy, hogy 2.5 órával zárás előtt megmondták, aznap már nem kerülök sorra.

juhaszvik 2019.10.17. 10:42:36

Szerintem itt most hiába kapálózik a posztoló, az adott szolgáltató joga eldönteni, hogy milyen rendszer szerint szervezi a szolgáltatást, csak megfelelően (ne utólag) tájékoztassa erről az ügyfelet.
Persze, ha az ügyfél ezt nem tartja megfelelőnek, akkor 1. ha előre tudott róla, akkor ne vegye igénybe, 2. ha nem volt elégséges a tájékoztatás, akkor amiatt kérjen jogorvoslatot.
Csak azért, mert régebben lehetett nyitvatartás után is tenni-venni az uszodában, az nem jelent semmit.

Nick-son 2019.10.17. 11:10:20

@borso: hát... nekem is volt üzletem. Igazából a zárás nem feltétlen 0 másodperc, lehet több kevesebb feladat a bolt profiljától, berendezéseitől függően, így azt gondolom az eladók munkaidejének a végét nem a zárás időpontjában kell meghatározni, legalábbis legalább egy valakiét nem.

Amúgy lehet mindenkinek igaza ebben, mert van ahol a zárás előtt beérkezetteket kiszolgálják bármeddig is tart, van ahol nem. Tájékoztatni kell az ügyfelet mire számítson.

Ugyanakkor ha már szóltak, hogy ez van, kellene szedelőzködni, szerintem akkor el kell tudni fogadni.

KaTe 2019.10.17. 11:33:52

Hát ez tök egyszerű helyzet. Fel kell tüntetni a házirendben, hogy a medencék 20:25, vagy 20:30-kor zárnak. A posztoló a jegyvásárlással, illetve belépéssel elfogadja a házirendben leírtakat!

Oké, hogy valakinek elég 10 perc is, hogy kipattanjon a medencéből, zuhanyozzon, felöltözzön és elhagyja az épületet, de ha tegyük fel mindenki egyszerre indulna meg 5-10 perccel a zárás előtt, akkor még 21:30-kor is lenne ember az öltözőben.

Ha a medencék/szauna nyitvatartása külön fel volt tüntetve, amiről a posztoló előre értesülhetett, akkor nincs semmi gond az uszoda szabályzatával.

@borso: Nyilván több tíz - száz ember tartózkodott egyszerre az üzletben és szépen kiterelgetted őket zárás után 5 perccel...

juhaszvik 2019.10.17. 11:41:36

Bennem egyetlen fontos kérdés merült csak fel, amire sehogy sem lelem a választ: miért van sapka a hölgyön a szaunában a mutogatós gifen?

borso 2019.10.17. 11:42:39

@Terézágyú: Hát nem akartam személyeskedni, de pont az ilyenek szoktak valagat mereszteni az önkormányzatok okmányirodáján vagy egy bank üvegkalickájában, ahol a 16.-ig tartó ügyfélfogadási időben 15 óra után nem adnak sorszámot 15.30 után meg ügyfelet sem fogad, mert pontosan 16:00:00-kor puskából lövi ki magát a munkahelyéről.

borso 2019.10.17. 11:46:08

@Zabalint: figyu! Te másodpercre pontosan lépsz be a munkahelyedre és másodperc pontosan esik ki a ceruza a kezedből? Ugye nem. te is előbb mész be, mert átöltözöl, kávé, cigi, kaksi, pisi, pletyi, jön a nyitás, majd zárásnál fordítva ugyan ez. :-)

borso 2019.10.17. 11:52:00

@KaTe: ez pont így van! :-) multinál simán rádzárják az ajtót és kizsilipelnek zárás után. Igaz előtte 15 perccel már hangoson megy, hogy hamarosan zárnak.

2019.10.17. 13:23:58

@borso:
A nyitás és a zárás nem személyes dolga az alkalmazottnak, hanem a munkájának része.

Darth Revan 2019.10.17. 13:52:14

@MAXVAL bircaman közíró:

Dettó. A bankban is így volt, a munkaidő vége nem volt azonos a nyitvatartási idő végével.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.17. 15:08:44

@borso: Ugyan a mondanivalód első részével egyetértek (amit főnökként írsz, magam sem tolom ki az ajtón a tanulókat a foglalkozás vége után 1 perccel, van, akinek még kérdése van és marad sokszor akár fél-egy órát is), de az alkalmazottaknak bizony nem az üzlet nyitvatartási ideje a munkaideje.
Zárás után kell elvégezni a pénztárzárást, a takarítást, rendrakást, amikor már nincs az üzletben vevő. A legtahóbb bolt az, amikor jó, 60 éves szocialsta tempóban már a zárás előtt fél órával elkezdik felmosni a boltot, majd, ha éppen ezután érkezik a vevő, a drága alkalmazott megtiltja(!), hogy rálépjen a felmosott zónára (vagy legalábbis hangosan megjegyzésket tesz), a hússzeletelő már el van mosva, így szeletelt árut nem tudnak adni, eladó sehol, mert már öltözködik stb. Aldi, Lidl, OBI stb. ugyan már fél órával zárás előtt figyelmeztet a hangosbemondón, de másodpercre pontosan nyitva van az ajtó és be lehet menni a zárás időpontjáig az üzletbe.

A poszthoz meg: ugyan, nyilván elkezdik kihajtani a jónépez már fél órával zárás előtt, de nem hiszem, higy ha valaki még öltözködik zárás utáni percekben is, akkor rázárják az ajtó, és másnap reggel mehet csak haza. Nyilván megvárják, csak senki sem akarja, hogy a zárás után észheztért vendégek majd egy órával utána lépjenek ki a fürdőből. Mindezt naponta.

MrZed001 2019.10.17. 15:25:20

@Zabalint:

"viszont az eléggé törvénytelen szagú, ha az eladók munkaideje megegyezik a nyitvatartási idővel, így a zárást/nyitást már munkaidőn túl csinálják. "
Görögös étteremben (étterem, nem talponálló) esett meg velünk, hogy 1 órával zárás előtt még éppen hogy adtak gyrost, már keményen pakolt meg takarított a személyzet ... és a zárás időpontjában már utolsó kapcsolja le a villanyt és zárja az ajtót.

Ez azért gáz.

juhaszvik 2019.10.17. 16:29:58

@a lekvár neve puffin: nos, hadd ne keljen válaszolnom :)

fda 2019.10.17. 19:15:03

Az ilyesmi engem is szokott bosszantani.

A vendégeknek hirdetett nyitvatartás nem lehet azonos az alkalmazottak munkaidejének végével. Ilyen erővel azt is lehetne, hogy amikor reggel 7-kor nyitnak, akkor belibegnek 7-kor, elkezdenek átöltözni, beüzemelni a szolgáltatásokat, feltölteni a medencét és kitakarítani amit kell, a vendég meg várakozzon addig.

Ha a fenti példában az uszoda 21-ig van nyitva, akkor az alkalmazottak ne akarjanak 21:00-kor hazamenni. És ne kezdjék el lekapcsolni a szolgáltatásokat jóval a zárás előtt.
Ha 21-kor akarnak hazamenni, akkor ki kell írni az ajtóra hogy a medencék 20-ig használhatók, az intézményt 20:30-ig el kell hagyni. Na majd akkor hazamehetnek 21-kor.

CoolKoon 2019.10.17. 21:06:20

Nos igen, Sálgótárján falu. Illetve lehet, hogy jogilag város, de ebből a szempontból falu. Faluhelyen pedig az a nípszokás, hogy zárás előtt fél órával már takarítanak ezerrel (a közértben is, illetve ott főleg!), 15 perccel zárás előtt pedig már be se engedik. Nem is értem, hogy a posztoló min csodálkozik, igazából az eddigi helyzet volt a furcsa, nem pedig a mostani :P

CoolKoon 2019.10.17. 21:08:44

@MAXVAL bircaman közíró: Ezen van a hangsúly: "Pl. amikor Bp-en dolgoztam" Ez itt nem Bp, hanem egy egészen más világ.

CoolKoon 2019.10.17. 21:13:53

@Fotósképző: "A legtahóbb bolt az, amikor jó, 60 éves szocialsta tempóban már a zárás előtt fél órával elkezdik felmosni a boltot, majd, ha éppen ezután érkezik a vevő, a drága alkalmazott megtiltja(!), hogy rálépjen a felmosott zónára (vagy legalábbis hangosan megjegyzésket tesz), a hússzeletelő már el van mosva, így szeletelt árut nem tudnak adni, eladó sehol, mert már öltözködik stb." - Csak szólok, hogy egész régiók működnek így (sőt, szerintem a komplett vidéki Magyarország így működik).

ROTFL Manó 2019.10.17. 22:51:39

Pár évvel ezelőtt egy jó kereskedő - aki tudta, hogy a vevőkből él - az még a zárás előtt belibbent vásárlóit kiszolgálta, de akkor már csak kimenni lehetett. Persze ennek is volt valami egészséges határideje, másfél órát azért hadd ne töltsön el a polcokat nézegetve a vevő. Mutogatni kell neki a csuklón a karórát, nyilván veszi a lapot, tudja, hogy a boltos neki tesz szívességet, ha még utolsóként kiszolgálja, ne éljen vissza a jóindulattal. Célzottan menjen az adott gondolához, vegye meg amit akar és sürgősen takarodjon a pénztárhoz.

Manapság viszont van egy aprócska gond: a pénztárgépek be vannak kötve az Apekhoz, a nyitvatartást pedig be kellett jelenteni nekik. Namármost ha két másodperccel a bejelenetett nyitvatartás után észlel egy számlát a NAV - akkor jól megbírságolják a boltost! Mert ez nekik jó lehetőség arra.

A hatóság magasról, nagy ívben leszarja azt a régi boltos mondást, hogy "a vevő a király"...

Taxomükke (UK) 2019.10.17. 23:33:30

Valaha egy takarekszovetkezetnel vezettem a ceges bankszamlat. 9 orakor nyitottak, 9:05 korul probaltam valamit intezni...
- Jajj, hat sajnos meg nem allt fel a szamitogepes rendszer...
- Hogyhogy, nem 9-kor nyitnak?
- Dehogynem, dehat meg akkor be kell kapcsolni a gepeket, sajnos lassu a rendszer....
Es meg voltak sertodve, hogy 9:15 tajban mar kicsit turelmetlen voltam.
Nem sokaig maradtam ugyfel.

icipici lencsilány 2019.10.18. 08:05:24

@juhaszvik1: Hogy a róka, meg a medve ne tudjon belekötni, azért.

Terézágyú 2019.10.18. 08:54:51

@fda:
"Ha a fenti példában az uszoda 21-ig van nyitva, akkor az alkalmazottak ne akarjanak 21:00-kor hazamenni. És ne kezdjék el lekapcsolni a szolgáltatásokat jóval a zárás előtt.
Ha 21-kor akarnak hazamenni, akkor ki kell írni az ajtóra hogy a medencék 20-ig használhatók, az intézményt 20:30-ig el kell hagyni. Na majd akkor hazamehetnek 21-kor."

A sztoriban EGYÁLTALÁN nem erről van szó.
Először olvass (hozzászólásokat is) és csak aztán írj.

2019.10.18. 10:03:52

@borso: ha a nyitvatartásod 18:00-ig van kiírva, akkor bizony ne legyél olcsójános, és számolj rá szépen az alkalmazottadnak fél órát, mert egy boltban a zárás nem 1 perc, ergo a zárást 18:00-ás zárásnál 18.01-kor kezdheti el az alkalmazott. Ott a baj, hogy a sok fillérszexualizáló kereskedő nem akar 20-30 percet lecsípni a nyitvatartásból, mert a vevő ugye kell, de faszari ahhoz, hogy fizessen a melósnak még 20-30 percet, hogy zárni, összepakolni is tudjon rendesen. Szóval vagy legyen 17.30 a zárás és akkor ugyanannyit fizetsz a rabszolgádnak hatig, vagy ha kiírod szép nagy számokkal a 18:00-át, akkor bizony számolj rá még fizetett időt a zárásra. Amikor anno marharég a kereskedelemben dolgoztam, ezt több helyen is így tették, zártunk x óra y perckor, és utána még tartott fél órát a munkaidő, természetesen elszámolva.

Fairy Girl 2019.10.18. 10:21:24

@Zabalint: és az hogy jön ide, hogy egy kormányablakban olyan sok ügyfél volt, hogy szóltak előre, hogy ne várj fölöslegesen 2,5 órát, hanem inkább gyere vissza máskor? Inkbáb vártál volna fölöslegesen? Akkor meg azért panaszkodnál... Bírom az ilyet, hogy felháborodsz azon, hogy figyelmeztettek, nem fogsz sorra kerülni, hiába is várnál.
(És igen, csináltam ezt a munkát közel 20 évig.)

Pepibubó 2019.10.18. 10:49:40

Feljebb írja egy hazai "szolgáltató":
"még pénzért sem vágok jó pofát ahhoz, ami nem tetszik"
Válasz:
Ez az a marhaság, ami 40 év szovjet diktatúra hiánygazdasága, "keresleti piaca" után, 30 évvel a ruszkik kivonulását követően még mindig ott van a legtöbb "magyar" szolgáltató pofáján. Elég lenne csak az osztrák határon túl nyitott szemmel körbenézni, hogy meglásd, milyen a normális a szolgáltatás! „Der Kunde ist König“ - mert a vevőből élsz. De a szovjet agyú fajtád inkább csődbe megy, lehúzza a kócerája redőnyét, de túl "büszke" ahhoz, hogy ezt felfogja. Aztán persze szid mindenkit a kudarcáért, csak a saját hülyesége nem jut eszébe, mint legfőbb ok. Az önkormányzati, állami pénzből működő intézmények esetében pedig még ennyi döntésed sincs szolgáltatóként, hogy csődbe akarsz-e menni. Közpénzből élsz, szolgáltatsz, tehát kutya kötelességed az állampolgárt szolgálni! Vagy takarodj, amerre látsz!

body_andras 2019.10.18. 10:51:38

Jogos mindkét oldal álláspontja. Ha 21-ig vannak nyitva, akkor 20:30-kor már nem engednek be ügyfelet, hisz nem nagyon van értelme napidíjért seggest ugrani a medencébe és rohanni öltözködni. Lehet a zárórára figyelmeztetni az embereket 20:30-kor, hogy ne felejtsenek el időben kikászálódni, öltözni, stb. Ha valaki 20.45-kor jön ki és 21.05-kor még a haját szárítja azt nyugodtan elküldhetik a fenébe.

Sok más üzletre, kocsmára is igaz, hogy a dolgozók záróra előtt fél órával kezdik a népet elküldeni a picsába, mert ők zárórakor más a kulcsot fordítanák a zárban, nem akarnak zárás után kasszát zárni, mosogatni, egyszóval dolgozni. Ez viszont nem fair, mert zárásig az ügyfél igénybe veheti a szolgáltatást. Uszoda esetében logikus hogy nem kéne 20.59-kor még csöpögő fürdőnaciban lenni, aztán sírni hogy így zavarják ki az utcára.
Boltokban szokott az menni hogy bizony záróra előtt 1 perccel is bemehetsz, telerámolhatod a kosarad és szépen kiállod a sort a kasszánál. Jobb helyeken nem rinyálnak ezért, bár kétségtelenül etikus lenne a vevők részéről is ha előbb eszükbe jutna sörért menni.

Legénybúcsúmon negyed 11re értünk egy kocsmába, nem volt bent senki rajtunk kívül és a pultoscsaj már akkor szólt hogy ő 11kor zár. Mondtuk hogy oké, addig iszunk, köszi. Fél11kor a második körnél megint pofágat vágott, hogy ő mindjárt zár. Hát tündérkém, ha 11-ig vagy nyitva, akkor mi 10.59-kor letesszük a kiürült poharat és fizetünk, ne aggódj, 11-kor már itt se vagyunk. Tipikus dolgozni nem akaró mentalitás.
Kérdés hogy a posztoló fürdőzésekor pusztán jóindulatú figyelmeztetés volt vagy menjetek már a francba eset.

A legjobb az lenne ha kiírnák hogy az uszoda 9-kor zár, a medence 8.30-kor zár és punktum. A medencéből az úszómester szépen kitessékeli a népet, mehetnek zuhanyozni, ámen. Ugyanez szauna meg minden más esetében is. Aztán a maradék fél órában még orgiázhatnak is az öltözőben.

body_andras 2019.10.18. 10:56:41

@Taxomükke (UK): Hát ezért kéne 8ra bejárni gépeket bekapcsolni.

Meg a boltokban nyitás előtt árut feltölteni és nem a vevőkön keresztül gázolni raklapokkal, délelőtt 10 után...

Cormorant 2019.10.18. 11:34:19

Összefoglalnám a lényeget, a többi szócséplés:
1. A szolgáltató JOGA dönteni!
2. A szolgáltató KÖTELESSÉGE az ügyfelet ELŐRE és KORREKT módon a döntéséről tájékoztatni. Amennyiben ezt nem teszi meg, a szolgáltató nyelje le a békát!

Snagal 2019.10.18. 13:00:24

Látom sokan nem olvassák el a posztot csak kommentelni szeretnek:
az uszodában is ki van írva a poszter elmondása szerint a mendence elhagyására szóló tájékoztatás:
". A vita során egy kinyomtatott és az ajtóra ragasztott A4-esre hivatkoztak, ami szerint 20:30-ig el kell hagynia a vendégeknek a medence teret"

Neki az a problémája, hogy ez nem felel meg mert "csak egy A4es" és gondolom ő sárkánybőrkötésben, pergamenre írt cirádás betűkkel díszített közleményt fogad csak el.

Snagal 2019.10.18. 13:15:00

@Eugene Horse: ezt a témát minden ilyen helyzetet felvető posztban megtárgyaljuk (értsd: mindenki körbe kurvaanyázza a másikat :)) de nincs megoldása mivel ezek a nézőpontok egymástól is függenek és a végén körbe ér:

(tekintsünk el attól a helyzettől mikor a tulajdonos egyben a pult mögött is áll mert akkor nyilván jól felfogott érdeke az a kis extra is ami még záráskor esik be - vagy ha nem hát azt is ő tudja legjobban mérlegelni)
Ha egy üzlet 6kor zár akkor a zárás utáni folyamatokhoz nem árt még egy félóra. Ezt nyilván ki kellene fizetni az alkalmazottaknak - ebben az esetben talán* nem lesz gond ha valaki még 17:58kor esik be és gyorsan venni akar valamit (szintén tekintsünk el a szélsőséges esetektől amikor a helyi döbrögi caplat be 17:58kor hogy még nyitva vagy úgy hogy kuss a neved ő még körülnéz és majd eldönti mit akar egy 15-20 perces gondolkodás és faszverés után). Viszont ezek költségek (hogy tovább vagy nyitva, hogy fizetsz +1 órát az alkalmazottnak (nyitás előtt sem árt a félóra ugye) aminek a költsége nem tűnik el - viszont ha 2 üzlettel odébb meg a "6kor zársz 6ig számolunk el" elvet követik és minimálisabban olcsóbbak a dolgok akkor a vásrló máris átmegy oda mert ez a gané drága bolt biztosan átbassza őt - így egész nap több a vevő a nem korrekt üzletben míg a másik "lefölözheti" cserébe azt az 1 -2 beeső vásárlót aki zárás után a másikba már nem tud bemenni.
Szóval ehhez kéne vásárlói mentalitás is (vagy olyan gazdasági helyzet, hogy ezt megtehessék a vásárlók) ahol nem 20-30-100 ftokon múlik hogy hol vásárolok, hanem hogy értékeljék az "extrát" erőfeszítést amit a szerencsétlen a munkába pluszban bele tesz a minimálison felül (udvarias, segítőkész, és nem basznak ki 1758kor).

Persze eleve egy utópiáról beszlünk ahol a keresledelemben dolgozókat még mindig úgy veszik fel a HR-esek, hogy több 10 jelentkező közül válogatnak és nem úgy hogy azt a félhülyét aki jelentkezett mert csak az nem kért 300nettót a betanított munkára.
* és fentiek miatt simán 50-50 arányban fog előfordulni,h ogy ha kis fizeted az eladót +félórára ő akkor is megpróbálja elsumákolni a félórát és inkább "előre dolgozik" (értsd nyitvatartási időben elkezd felmosni stb) hogy 6:05kor már a villamoson legyen - persze tudom az ilyet ki kell rúgni... aztán felvehetsz helyette kis szerencsével egy ugyan ilyet akit még be kell tanítani...

Snagal 2019.10.18. 13:20:31

@ROTFL Manó: az online pénztárgép mellett is megoldható az zárás utáni értékesítés, pont úgy ahogy technikai hiba esetén:
kézi nyugta vagy számla, aztán másnap nyitás után rögzíteni, a nyugtát meg sztornózni (a pénztárgépes nyugta mellékelésével)

2019.10.18. 13:33:16

@Snagal: a nyitvatartási idő szabályozása nem úgy megy, hogy melósok kinyalnak a falra egy sajtpapírt (hogy hamarabb leléphessenek). A nyitvatartási időt be kell jelenti az illetékes hatóságnál, főképp, ha egy uszodáról van szó. A nyitvatartás változásáról hivatalos közleményt kell kiadni, nem egy kinyomtatott sajtpapírt. A posztoló reklamációja teljesen jogos, mert ha kilencig van nyitva, akkor kilenckor kitessékelhetik, az életszerűség kedvéért a zárás előtt tíz perccel figyelmeztethetik, hogy tíz perc múlva el kell hagynia a helyet, de 35 perccel a zárás előtt kurvára nem dobhatják ki egy papírcetli alapján, amit vélhetően ők maguk írtak és nyomtattak ki. Ha az uszoda szabályokra hivatkozik, akkor legyen szíves ő maga is betartani a nyilvánvaló szabályokat. 35 perccel zárás előtt még simán belefér húsz perc szaunázás, aztán tus, öltözés, távozás, és kilencre simán kapun kívül van az ember.

2019.10.18. 13:36:45

@Snagal: tök értem, amit írsz, és egyet is értek vele nagyjából, de az nekem elég életszerűtlen, hogy a plusz fél óra miatt kéne árat emelnie valakinek, ha nem fér bele 1-2 alkalmazott napi plusz fél óra bére a büdzsébe, hanem azt rögtön rá kell terhelni az vásárlókra, akkor a kereskedő vagy hetedgenerációs skót, vagy az üzlete konkrétan döglődik, mert napi kétezer forint is agyonvágja a bizniszt :)

molyos1 2019.10.18. 15:43:33

@juhaszvik1: Google kereső - szauna sapka - mindent megtudsz

Kondom Keselyű 2019.10.18. 16:49:38

@borso:
ha 6ig van nyitva az uzlet, akkor a munkaido 6:30, vagy 7:00. attol fuggoen, milyen idoigenyes a napi zaras. ez a 10 perccel zaras elott mar nem enged be a biztor, nalam a legalja kategoria.

Xezs7 2019.10.18. 17:00:41

Kicsinyes a poszter. Egyrészt, fél óráról van szó, ki nem tojja telibe, másrészt, ha valami 9-ig van nyitva, az azt jelenti, hogy 9-ig el kell hagyni az intézmény területét. De gondolom Salgótarjánban nem olyan szintű az oktatás, mint máshol az országban.

Xezs7 2019.10.18. 17:07:24

@body_andras: Szerintem a kocsmárosné nem dolgozni nem akart, hanem nem hitte el, hogy 11-kor leléptek. Bevallom, én is jártam már úgy, hogy be voltam baszva, és mondták is, hogy zárás lesz, de mi még ott beszélgettünk fél vagy akár háromnegyed órát. Nem direkt, nem kibaszásból, hanem mert be voltunk baszva. Ilyenkor egy jó pultos azt csinálja, hogy odaáll az asztal mellé és nyomatékosan felszólítja a vendégeket, hogy tényleg takarodó van. Akkor mindenki kimegy, kivéve a balhésok, de azok balhéznak másért is. Szóval én megértem a kocsmárosnét aki nem nézte jó szemmel, hogy beültetek a végére. Persze nem volt igaza, ti tényleg elmentetek 11-kor, de hát honnan tudhatta volna.

efi 2019.10.18. 19:02:56

Senki részére nem kéne több munkaórát fizetni, ha a munkáltatónak volna annyi esze, hogy eltolná néhány ember munkaidejét. Pl 8-tól 18-ig van nyitva egy bolt 5 alkalmazottal, akkor 2 lenne 7:30-tól 18-ig, 3 meg 8-tól 18:30-ig. Ehelyett vagy mind ott szop fizetetlen túlórában, vagy a vendéget hajtják el.

efi 2019.10.18. 19:03:58

* 7:30-tól 17:30-ig, 8:30-tól-18:30-ig (ahelyett, hogy mindenki 8-18 helyett)

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.10.20. 17:27:09

Nem az a lényeg, hogy a dolgozó mikor akar hazamenni, hanem, hogy mit kommunikálnak az ügyfél felé nyitvatartási idő címén. Ha például a boltnak 21:00-kor le kell húzni a rólót, akkor azt írják ki, hogy 20:45-ig van nyitva, és akkor senki nem fog panaszkodni.

Mondjuk a multik tényleg érdekesen csinálják. Tescoban volt, hogy záráskor még nagyon sokan voltak, a pénztárosok meg olyan türelmetlenek voltak, mintha az életük múlna azon, hogy pontban 20:00-kor sikerül-e lezárni a kasszát.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.10.20. 17:30:26

@ROTFL Manó: És gondolom akkor is bírságolnak, ha hamarabb bezár, mint a bejelentett nyitvatartás. Magyarán, hogy nem megoldás, hogy 0-24-es nyitvatartást jelent be, és akkor rugalmasan kezelheti a nyitvatartási időt.

2019.10.21. 08:02:49

@Fairy Girl:
Nem, az korrekt volt, hogy szóltak. Az nincs rendben, hogy nincs lehetőség normális időpontban ügyet intézni.

Snagal 2019.10.21. 10:57:11

@a lekvár neve puffin: értem... azért mert nálatok ez volt, akkor ez a piaci norma?
nem lehet hogy nem reprezentatív a véleményed?
azért mert nálatok szartatok bele az nem jelenti azt hogy nem opció a "hülyeségem"

lehet azért ment sikeresebben a mi cégünk a konkurenciánál mert ott is azt gondolták a kézi nyugta az ördögtől való, nehogy má' töltögessek... :) lol
én örülök ennek mert amig ilyen pöcs hozzáállás van a legtöbb helyen (ha igazad van) akkor nem nagy kunszt jobbnak lenni bárkinél:)
tényleg mennyivel jobb azt mondani a vásárlónak zárás után hogy "bocs, tudom szivesen itt hagynád azt a 30-40-50... ezer forintot, de 20:01 van, sajnálom, gyere vissza holnap" ahelyett, hogy a fél perc alatt kitöltesz neki egy nyugtát.
És persze egy technikai hiba esetén is mennyivel jobb lehúzni a rólót és azt mondani, hogy akkor a mai forgalmat leszarjuk, holnap is lesz nap - ahelyett, hogy eladnál kézi nyugtán és a készletnyilvántartó rensszerben utólag rögzíteni a tételeket.
Nyilván nem egy tesco hipermarketről beszélek de kb kis és közepes méretű random plázás üzletekben az röhögve kivitelezhető. Persze nem kötelező, ez csak az én "hülyeségem", hogy a saját üzletemet nem rontom mert hülye vagyok megírni pár sort.

Lesbőltámadószárítókötél 2019.10.22. 11:28:05

És mennyire igazad van. 25 éve dolgozom egy üzletben (elektronikai alkatrészekkel foglalkozunk) és számtalan érthetetlen helyzetet megéltem már ezalatt. Ha 8.30-kor nyitunk, és a rács zárva van, akkor vajon a kedvesvevő mi a bánatnak nyitogatja 8 órakor, és nyomul befelé, mikor ki van írva a nyitvatartás? Miért ír a facebook oldalunkra olyasmit, hogy: jó-jó, elfogadja, hogy ez az üzletpolitikánk, hogy ha ő ideér 17.00-kor, nem engedjük be (akkor zárunk), de mégis...azért megjegyzi, hogy ez nincs rendben.
Ha az én munkaidőm 17 óráig szól, nem fogok itt maradni 17.10-ig, mert valami nyomi úgy gondolja, hogy neki jár a nyitvatartási időn kívüli kiszolgálás.
Jaaaaa...tudom: az ügyfelekből élek. Ez nagyon szép és jó. A normális ügyfelekből. Akikért úgy gondolom, nyitva tartás alatt meg is teszek minden tőlem telhetőt.
Bocs, hogy itt kifakadtam, de ez olyan régi téma már...

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2019.10.29. 10:37:49

@onlajnok: ennyit kellett volna elmagyaráznia helyben az alkalmazottnak. Megteremteni a lehetőségét a vásárló számára, hogy kihasználja a fürdőzési idejét. De 21:00-kor a biztonsági őrrel hajíttatni ki.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.29. 10:39:50

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: az a helyzet, hogy ezt magától tudnia kéne, mert egy normális ember ennyit fel tud mérni önerőből is. De hát amilyen az alkalmazott olyan a vendég is.
süti beállítások módosítása