Tékozló Homár

Ha valami népszerű, akkor KELL? Na így vernek át könnyen és egyszerűen a webshopokban

2019.11.07. 10:20 | Homár Rezső | 44 komment

kepernyofelvetel_14.png

Gondoltátok volna, hogy ez a házi vízmű olyan népszerű, hogy csütörtök reggel 9 óráig már 7-et el lehetett adni belőle? Sőt, frissítés után egy olyan felirat jelent meg, hogy velem együtt már 8-an nézegetjük párás szemmel ezeket a gömbölyű formákat, szóval ez iszonyú nagy biznisz lehet. Hiába na, egy Karcher vízmű az bizony Karcher vízmű. 

Mai posztunk egy általános jelenségről és egy konkrét oldalról szól. A vásárlást ösztönző szövegek, amikkel webshopokban és pl. szállásokat ajánló oldalokon is sűrűn találkozunk elég keményen kimerítik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát.

Biztos mindenki találkozott már weblapokon ilyen vásárlást ösztönző szövegekkel, mint "Már csak korlátozott mennyiségben elérhető!!" stb. Ilyet tol a https://www.szerszamkell.hu  webshop is az ember arcába 5 másodperccel az oldal betöltése után. A dolog szépséghibája az, hogy a weboldal forráskódjában nyilvánvalóan látszik, hogy egy fix listából választ egy idézetet véletlenszerűen, és azt jeleníti meg.

Ezek az idézetek mindig ugyanazok, és ráadásul egymásnak is ellent mondanak. Azaz: a webshop szándékosan átveri a vásárlókat. Szerintetek ez mennyire oké?  

Ezek az előre generált vásárlást ösztönző üzenetek. 

2019-08-17_08h56_51.png

Ez a rész felelős azért, hogy egyet véletlenszerűen kiválasszon, és 5 másodperc után megjelenítse, majd 10 másodperc után elrejtse: 

image.png

Az azonnali döntéshozatalra kényszerítés bizony tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Csalás, no.

Kedves Olvasó!

A törvény tiltja a vállalkozások számára a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat alkalmazását. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlaton belül az egyik tilalmazott magatartás a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat. Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt - figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére - olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót pl. az áru létezése, az áru mennyisége tekintetében, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas. 

E mellett a törvény tartalmaz több olyan konkrét tényállást is, amelyeket szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak kell tekinteni, ezek közül a levélben jelzett esettel kapcsolatos tényállás is megtalálható: 

„A fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából annak valótlan állítása, hogy az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, vagy bizonyos feltételek mellett csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, és ezáltal a fogyasztó megfosztása a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.” 

Ha a vállalkozás a termékeit ilyen módon értékesíti, akkor ezzel minden egyéb körülményre tekintet nélkül tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósíthat meg. 

A fogyasztó, ha ilyen magatartást tapasztal, akkor elsődlegesen az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságnál tud bejelentést tenni, amely szerv eljárása során jogosult vizsgálni, hogy az adott esetben történt-e jogsértés. 

Abban az esetben, ha a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, akkor a jogsértés megtörténtének vizsgálata a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik.

(A gazdasági verseny érdemi érintettsége minden további vizsgálat nélkül fennállhat, ha a kereskedelmi gyakorlat országos médiaszolgáltatást végző médiaszolgáltatón keresztül valósul meg, a kereskedelmi gyakorlat országos terjesztésű időszakos lap vagy legalább három megyében terjesztett napilap útján valósul meg, illetve ha a fogyasztók közvetlen megkeresésének módszerével végzett kereskedelmi gyakorlat legalább három megye fogyasztói felé irányul, vagy az áru eladásának helyén alkalmazott eladásösztönző kereskedelmi gyakorlat legalább három megyében megszervezésre kerül.) 

Felhasznált jogszabály: 

- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

juhaszvik1 2019.11.07. 10:40:38

Oké, következő lépés? Csinál valaki valamit az ügyben?

Lalikám 2019.11.07. 10:54:29

@juhaszvik1: Valaki bont egy sört és minden megy tovább ugyanúgy.

havrilla 2019.11.07. 10:58:29

@juhaszvik1:
És mit kellene csinálni?
Ez a gyakorlat is az általad imádott fejlett nyugatról is jött. Hidd el, hogy az ilyen árusítás ott is nagyon él. Mi ismerünk itthon 2-3 nagy "nyugati" webáruházat, ami tiszteséges és mellette létezik többezer cég, amik közül igen sok folytatja ezt fajta működést.
A kapitalizmus lényeges vonása. hogy ki tudja átverni a másikat. Ne légy naív.

juhaszvik1 2019.11.07. 11:12:03

"A fogyasztó, ha ilyen magatartást tapasztal, akkor elsődlegesen az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságnál tud bejelentést tenni"

Mi számít illetékesnek? Gondolom az üzlet címe szerinti, mivel a weblap elérhetősége országos, nem?

Szóval kedves Posztoló, íme az elérhetősége az illetékes hatóságnak:

www.kormanyhivatal.hu/hu/pest/pest-megyei-kormanyhivatal-jarasi-hivatalai/erdi-jarasi-hivatal/erdi-jarasi-hivatal-kozlekedesi-es-fogyasztovedelmi-foosztaly/erdi-jarasi-hivatal-kozlekedesi-es-fogyasztovedelmi-foosztaly-fogyasztovedelmi-osztaly

Remélem történik is valami, nem csak a posztolgatás megy.

borso 2019.11.07. 11:28:36

Tudatos fogyasztóként magasról leszarom mit ír ki nekem az oldal, hogy már csak 1 van és 20-an nézik stb stb. Ha valamit keresek és megbízható a hely megrendelem, ha nem megbízható de olcsó lapozok tovább...fizetés csak utánvétellel, amikor a futár lerakta elém a csomagot. Eddig működött. :-)

Tikakukac 2019.11.07. 11:38:55

@havrilla: Oké, ismerjük a gonosz kapitalista nyugati módszereket.
A valójában helyes és követendő keleten mi a helyzet?

a lekvár neve puffin 2019.11.07. 11:44:37

@borso: ok.Tegyük fel,utánvételt kifizetted,találsz a megrendelt cuccod helyett egy gravírozott táblát "megszívtad" felirattal.Akkor mivan?Baxhatod az utánvételed ugyanúgy át tud verni aki át akar.

GiaMarie 2019.11.07. 11:51:45

Hóóóó, ez egy nagyon finom falat, és SOKKAL TÖBB aspektusa van, mint ami elsőre látszik! Ez a webshop a Shoprenter egyik zászlóshajója, és ezt citálva próbálják a többi webáruházat sok százezres, milliós összegekbe kerülő optimalizáló csomagok megvásárlására rávenni. Ráadásul azt is ilyen dumákkal (60.000 Ft + ÁFA/hó áron INDULÓ szolgáltatáson) hogy "már fél év után szemmel látható volt az eredmény! /István, webshop tulajdonos/". Ezt a konkrét webshopot állandóan nyomják case studyként...Én még arra sem venném be a mérget, hogy a webshop tulajdonosa sáros lenne ebben, mivel ez egy itthon bejelentett, rendesen adózó, nagyobbacska cég, nem egy román lakótelepi valami, stróman tulajokkal. Nyilván ez mondjuk nem is kérdés. A lényeg az, hogy az át***szást fizetős extra szolgáltatáscsomagként árulja a Shoprenter. Optimalizációként.

juhaszvik1 2019.11.07. 11:55:35

@borso: én is általában vagy letojom az ilyen vásárlás ösztönzőket, vagy volt már olyan is, hogy annyira felidegesítettek a nyilvánvaló manipulálással, hogy fogtam és bezártam az oldalt. Viszont ez még nem jelenti azt, hogy megbízhatatlan az adott oldal.
Ellenben a fenti eset egy tettenérés, nyilvánvaló hazugság, ami tényleg a megbízhatóságát nullázza az adott vállalkozásnak. Aminek egyébként van egy nagy üzlete, szóval nem kezdő webshop csalókról van szó.

juhaszvik1 2019.11.07. 12:07:14

@GiaMarie: amit írsz, az érdekes, és tényleg tovább mélyíti az ügyet. Viszont belekattintottam nem egy (négy) másik, a Shoprenter által referenciaként mutatott oldal termékeibe, és egyik helyen sem jött fel ilyen üzenet, szóval lehet, hogy ez prémium "szolgáltatás".

spulni 2019.11.07. 12:07:15

Rám nagy hatással vannak a reklámok. Főleg az ilyen suttyók. Széles ívben kerülöm a szarjaikat. Mint általában minden reklámozott cuccot. Jó dolgoknak nem kell erőszakos reklám.
Főleg az ilyen dedós megveszel, hűdeolcsó, meg ilyen-olyan király, meg hasonló debil nevű oldalak.

GiaMarie 2019.11.07. 12:11:37

@juhaszvik1: Ez prémium szolgáltatás! Az alap optimalizációs csomag cca 1 milla évente (fél évnél rövidebb időre nem lehet szerződni) Ez NEM a webshop bérlésének díja, hanem azon felül. Nem sokan fizetik ki...most így ide nem szívesen citálnám be a többit, amivel reklámozzák ezt a kiváló szolgáltatást, mert ne mártogassunk trágyába senkit ok nélkül, de "random" Shoprenteres webshopokon nincs rajta ez a csomag

juhaszvik1 2019.11.07. 12:17:39

@GiaMarie: most nézem, ezt írja a shoprenter az "automatikus véleményösztönző" funkcióról, ami tényleg prémium:

"A vásárlói vélemények nagymértékben segíthetik az értékesítést, ugyanis mások véleménye egy termékről sokat számít egy átlagos felhasználónak. Ezek a vélemények azonban igen lassan jönnek létre maguktól.
A funkciónak köszönhetően beállíthatunk automatikus sablon üzeneteket a vevőink számára, melyben megkérhetjük őket arra, hogy véleményezzék a vásárolt terméket."

Gondolom ez azt jelenti, hogy a weblapot közvetlenül lefejlesztő egyén azt írt be szövegnek, amit akar, nem?

Zabalint 2019.11.07. 12:21:55

Idióták, az ilyet szerver oldalon kell leprogramozni, és akkor nem látja a posztoló, hogy random nyomja az oldal.

CsakLajosAz 2019.11.07. 12:30:20

Szerszamkell.hu.. már megint..

Tetü banda... Mar megvitattuk.

Bár a szőke magas pénztáros csaj nem rossz :)

juhaszvik1 2019.11.07. 12:30:47

@Zabalint: ezért is gyanús, hogy a boltnak van belejavító joga. De ha @GiaMarie: hajlandó lenne :) még mondani olyan oldalt, ahol szintén látott ilyet, akkor ezt el lehetne vetni...

végrehajtó helyettes 2019.11.07. 12:34:23

Ez így teljesen rendben van, pont az egyik szállásos oldalt büntették elég keményen emiatt a közelmúltban. Fel kell nyomni őket és kész.

És egyértelmű az is, hogy ezeknek nem dőlünk be. Csakhogy sokan először szembesülnek ezzel, máris megvalósul a nyomásgyakorlás. Az itt jelenlévők nem foglalkoznak vele, de azért vannak olyanok is, akik ezzel még nem találkoztak.

GiaMarie 2019.11.07. 12:40:37

@juhaszvik1: Hahaha, már nem. Valamihez azért értenek, de legalábbis figyelnek, szerintem lelőtték magát az addont, mikor elkezdett a homar.hu lenni a top forrás :D Most már a szerszamkellen sincs...

Majmász Gedeon 2019.11.07. 12:55:13

A Karcher az nem Kärcher akar lenni? Nincs umlautos "a" a billentyűzeten?

juhaszvik1 2019.11.07. 13:00:53

@GiaMarie: és tényleg. Viszont megnyitottam a fejlesztői felületet a firefoxon (nem vagyok webfejlesztő), és még mindig szerepelnek a mondatok a "forráskódban".

CsakLajosAz 2019.11.07. 14:59:31

@juhaszvik1: Szerepelni is fognak... Abban a bótban nincs senki, de a környéken sem... Aki nem hogy javítani, de megérteni sem tudja mi a gond ezzel...

Na jó. Talán a magas szőke :)

GiaMarie 2019.11.07. 15:22:55

@CsakLajosAz: Azért valahonnan csak van netto 1 milliárd árbevétele... meg fizikai üzletei is, szóval, azért ez ebben a formában nem helytálló.

CsakLajosAz 2019.11.07. 15:37:31

@GiaMarie: Menj be oda.. rájössz hamar. Voltam. Soha többet. Egy szemétdomb.

Az egykori érdi Baumax épületét elfelezték. Egyik fele ez a bolt, másik meg Unix képviselet. Az utca túloldaláról nézve vicces a kontraszt.

Árbevétel meg sokat nem mond. Attól, hogy a google adds ezt a céget dobja mindenre... Könnyű megvezetve..

vbn 2019.11.07. 18:27:46

Ha-ha! Szerintem a NAV-nak rá kellene állítani egy embert, hogy nézegesse a honlapot és írja fel, hogy mit és hányszor vettek meg az 'elmúlt órában'!

Aztán a hónap végén lehet befizetni az 'eladott' szerszámok ÁFÁ-ját... :-)

Nick-son 2019.11.07. 19:04:59

Ezeken szoktam röhögni amikor teljesen kizárt, hogy azt az adott terméket annyian nézik. Mivel van webáruházam tudom, hogy irreális amiket írnak, de laikus simán beszívja, de még ha gyanús is neki mindegy, mert tudat alatt működik.

teofilka 2019.11.08. 11:08:14

Jól emlékeztem, hogy ez a weboldal nem olyan régen már szerepelt itt :D
homar.blog.hu/2019/10/07/online_rendeles_elallas_jotallas

sure_shot 2019.11.08. 11:49:42

VW Passat 2. tulajdonos, full-full extrás, VALÓS kilométerrel. Megkímélt. - FOGLALÓZVA

CCnick 2019.11.08. 12:45:37

@a lekvár neve puffin: "axhatod az utánvételed ugyanúgy át tud verni aki át akar. " Csak a statisztika kedvéért, hány homárposzt volt eddig "Utánvéttelféltéglátkaptamifonhelyett" és hány "Kifizettem aztán vártamvártamvártam..." témakörben?

Zabalint 2019.11.08. 13:30:58

@CCnick:
Mondjuk nekem erre az az elméletem, hogy a legtöbb szar ember nem módszeres csaló, nem azért hozott létre sufniwebshopot, hogy módszeresen átverjen embereket. Viszont ha valami bonyolódik az ő oldalán, akkor a hozzáállása erősen múlik azon, hogy már megkapta a pénzt, vagy majd megkapja, ha megoldotta a problémát. Ezért lehet sokkal kevesebb téglás átverés, mint hogy szimplán b em küldtek árut, sőt ezért önérzeteskedik sok ilyen webshopos, ha a fejére koppintanak, mert nem érzik magukat csalónak.

fatal 2019.11.08. 13:53:16

@Zabalint: Megelőztél sajnos. :D Amatőr banda.

Egyébként ez szánalmas gyakorlat, és a nagyobbak is nyomják (pl. Alza). Erősen kétlem, hogy hajnali háromkor pc joystickot 46 ember nézegetne.

káposzta 2019.11.08. 15:06:04

Uh, legalább ne a html-ben lenne a javascript :D Nem félnek a lebukástól :D

Bela Voltam 2019.11.08. 18:34:01

@havrilla: Mit kellene csinalni? Becsuletesnek maradni. Ha a kereskedo mar az elejen hazudik, akkor mire szamitson kesobb az ember? Arra, hogy tisztesseges lesz, ha mar nala a penzem?

Péter 2 2019.11.08. 21:06:05

@GiaMarie: Van. Ebben a pillanatban néztem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.11.08. 22:14:52

A bookingon ugyanez van szállásfoglaláskor.Már csak 1 szovba van ebben a hotelben/régióban, stb...
Undorító.
Oké, hogy egyszer elfogyhat minden, de hogy pont mindig ugyanakkor ugyanoda, ahová én nézem, az nem kicsit érdekes.Ráadásul olyan helyekre szoktam szállásokat nézni, ahová még úgy sem mennének emberek, ha kapnák a szállásdíjat; és még ilyenkor is jön ez a blőd szemétség...

beste 2019.11.09. 06:36:09

@borso: kb ennyi a nagy titok. Nincs ebben semmi misztifikum...

beste 2019.11.09. 06:36:09

@borso: kb ennyi a nagy titok. Nincs ebben semmi misztifikum...

apro_marosan_petergabor 2019.11.09. 08:24:04

Sajnos tipikus internetes kereskedelmi gyakorlat.
Alkalmazói: booking.com, airbnb stb.
Más tisztességtelen gyakorlatokkal szemben.
- " ha ezt az autót választod ma, 40% kedvezményt kapsz a bérleti díjból.... átmász más bróker (autókölcsönző) oldalakra és enélkül a szöveg nélkül talász hasnló kocsit olcsóbban...
- bírálatod, ha negatívumot is tartalmaz, a pozitív rész jelenik csak meg a hozzászólások lözött... stb.
Nem kell tartózkodni és sajnálni az időt és jelezni valamely kereskedelmi flügyelet felé a tisztességtelen cégek hasonló gyakorlatát.

beste 2019.11.09. 08:44:38

@borso: kb ennyi a nagy titok. Nincs ebben semmi misztifikum...

hunfuvarozo 2019.11.09. 10:22:48

Köszönik az ingyen linket :) és itt a vége.

Péter 2 2019.11.09. 11:46:18

@apro_marosan_petergabor: Igen, de nem a posztolónak. Ez itt sajtó, ez az Index fogyasztóvédelmi rovata, az ő feladatuk, hogy az ilyet bejelentsék, végigvigyék, és ha szükséges, a sajtó hatalmával álljanak mögé, és ha érdemes, akkor cikk is szülessen belőle a főportálon. Ugyanúgy, mint ahogy más alegységek, mondjuk a Totalcar is megteszi a maga területén.

CCnick 2019.11.09. 15:23:58

@Péter 2: Tudsz valami jogszabályt ami csak a sajtónak engedélyezi a fogyasztóvédelmi bejeletést?