Tékozló Homár

Majd akkor dolgozunk, ha fagy! Vagyis ha nem

2020.03.26. 11:00 | Homár Rezső | 25 komment

how-parking-heaters-work-14906_1.jpg

Bár már majdnem tavasz lett, most egy kicsit újra aktuális a kérdés: meddig várjon olvasónk arra, hogy megnézzék a fél éves autóját, amiben nagyon zörög valami? A hideg időben ugyanis azért nem vállalták, mert akkor törnek a műanyagok. De mi van ott, ahol mindig hideg van, ott sose néznek utána az ilyen problémának? A Homár gyalog jár, ki tud segíteni az olvasónak?

Új autót vásároltam augusztusban, aminek az utastérben több ponton is, egyenetlen úton (ami ugye jellemző Magyarországon) egyre erősödő zajokra lettem figyelmes .Voltam vele márkaszervizben, ahol jeleztem feléjük a problémát. Azt mondták, ha melegebb idő lesz, majd megnézik, mert ilyenkor törnek a műanyagok.

Ezt elfogadtam, de megmondom őszintén, szkeptikus vagyok az ilyen javításokkal kapcsolatban. Mi tudok tenni akkor, ha nem tudják a hibát orvosolni ? Kihez fordulhatok a panasszal? Jogilag milyen lépéseket tehetek?

Azt gondolom, nem ezt várja az ember egy fél éves autótól, plusz ha a gyárban valamit összeraknak, majd azt szétszedik akár többször is, szerintem még akár nőhet is zaj mértéke!

Mivel a fél éves autó a jótállási időn belül kezdett nyikorogni, az már biztos, hogy a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy a hiba nem is hiba.

Kedves Olvasó! 

A gépkocsik elfogadható zajkibocsátását szabványok szerint határozzák meg, így azt, hogy az általad vásárolt gépkocsi a beltéri nyikorgás miatt hibásnak minősül-e, objektíve csak egy műszaki szakértő tudja meghatározni. 

Ha jól értelmezzük, akkor az autó még jótállási időben van, tehát abban az előnyös helyzetben vagy, ahhoz, hogy a vállalkozás mentesülni tudjon a helytállási kötelezettsége alól, neki kell független szakértővel bizonyítania azt, hogy az általad jelzett probléma nem hiba vagy nem gyári hiba.

Amennyiben a mostani javítás nem oldja meg a problémát, és újra előjön a hiba jótállási időben, akkor ismételten kérd a helytállását a vállalkozásnak. A vállalkozás jótállási időben, tehát újbóli jelzés esetén is, csak akkor tud mentesülni a hiba újbóli megoldása alól, ha független szakértővel bizonyítja, hogy a nem hibás az autó vagy nem gyári- anyag hibára vezethető vissza. Arra érdemes figyelni, hogy minden hiba jelzés írásban is dokumentálva legyen.

Ha a vállalkozás elutasítaná a kérésed, és az autó hibája  még mindig fennállna és jótállási idő nem telik le, akkor Békéltető Testülethez fordulhatsz a jogvita rendezése érdekében vagy polgári peres eljárást tudsz kezdeményezni.

Felhasznált jogszabályok:

- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GiaMarie 2020.03.26. 11:48:24

Szerintem ha elég hangosan cirkuszol a poszter, kap egy új kocsit! TUTI!

Club Sandwich 2020.03.26. 11:49:39

O alaku kerekkel? Ejjnye, ilyen szep alkalmat elpuskazni!

juhaszvik 2020.03.26. 12:04:25

"ha melegebb idő lesz, majd megnézik, mert ilyenkor törnek a műanyagok"

Én h*lye vagyok az autókhoz (is), ezért kérdezem, hogy most arról van szó, hogy azért nem nyúlnak hozzá, nehogy eltörjön valami a hidegben? Vagy megvárják, hogy minden eltörjön és akkor akarják majd megnézni?

vanek ur 2020.03.26. 12:35:50

Igen, a műanyagok törnek a hidegben. A megoldás: fűtött műhely, és az autót a szerelés megkezdése előtt elég hosszú ideig ott tárolni, hogy minden alkatrész felvegye a műhely hőmérsékletét.

Szubrina 2020.03.26. 13:24:08

@GiaMarie: Akkor elég csak mennie a kocsival az elég hangos:DDD

Péter 2 2020.03.26. 14:27:57

@juhaszvik1: Igen, ez így van, nem szabad hideg, szabadban tárolt kocsinál nekiállni a szétszedésnek, mert nagy eséllyel az is darabokra törik, aminek addig nem volt baja. De azért nem akkora tragédia, egy normális műhelyben beállnak ma házon belülre, és holnap hozzálátnak, addigra felveszi a műhely nyilván temperált hőmérsékletét minden.

Ami ennél nagyobb baj, hogy a kedves poszter semmi támpontot nem adott nekünk, hogy milyen autóról van szó. Márpedig ha valami alsó-középkategóriás darab, akkor lehet, hogy így járt. A jobb megoldásokra (pl. a potenciálisan egymáshoz súrlódó felületek közé valamiféle filc vagy hasonló réteg) csak a drágább modelleknél szoktak sort keríteni. Persze, ha kezdetben nem volt, és határozottan erősödött, akkor valóban lehet, hogy csak valami elszabadult valahol, amit relatíve könnyen (ám adott esetben elég időigényesen, tehát mégis drágán) lehet csak megoldani.

Ha nem valami hatalmas, elviselhetetlen zajról van szó, a poszter valóban jobban teszi, ha megvárja a jobb időt (meg most a vírus, ki tudja, mi egyebet ír felül), és igazából nagyon, de nagyon sokat segíthet a dolgon, ha egy kicsit ő is tesz érte. Oké, nem köteles, garanciális, hátra lehet dőlni, meg minden, de ha inkább utast visz magával tesztelni, és menet közben módszeresen megpróbálnak hallgatózni, a műszerfal egyes részeit odaszorítani, tehát rájönni, honnan jöhet a hang, sok időt és bosszúságot spórolhat meg magának. Mert ez tipikusan az a hiba, ami -- hacsak tényleg nincs egészen triviális oka, hogy lebontják az első panelt és kiesik mögüle egy ott felejtett csavarhúzó -- tipikusan nem olyan, amit a szervizek nagyon hatékonyan tudnának megoldani. Saját érdekében érdemes besegítenie.

jegeskaveee. 2020.03.26. 14:34:45

Lehet az őrangyal kopogott, hogy lassabban vezessen a posztoló...
Fél éves jótállás egy többmilliós autóra?

Alf56 2020.03.26. 14:49:15

Valamiért nem hiszem el, hogy a műhelyben, ahol a szerelő dolgozik -5°C van ...

Club Sandwich 2020.03.26. 16:43:56

@Alf56: Van olyan hely is bizonyosan, csak oda nem garancialis markaszervizre szoktak menni a zemberek :D

BOAR 2020.03.26. 17:24:38

Talán ha kivenné a kulcsokat és a szemceruzagyűjteményt az ajtózsebekből, meg is szűnne a zaj...

Permetező 2020.03.26. 17:52:55

Nekem maszek cégnél 2 hete csinálták meg a komplett vezérlést + kipufogót 1 nap alatt.

CCnick 2020.03.26. 18:20:07

@vanek ur: Mondjuk lehet, hogy a fűtött műhelyben azok a verdák állnak amin dolgoznak, nem azok amin majd holnap délután dolgoznak. Esetleg még jobb azoknak a pöcköknek ha legalább tavaszi melegben napsütötte helyen 40+fokra felmelegednek mint az a 23 fok amiben dolgoznak.

CCnick 2020.03.26. 18:21:41

@Permetező: nekem a kipufogót egy óra alatt csinálták meg másfél hete de ezek hogy kapcsolódnak a belső műanyag burkolatokhoz?

vanek ur 2020.03.26. 20:44:21

@CCnick: Mondjuk záráskor beviszik a fűtött műhelybe azokat a kocsikat, amiken másnap dolgoznak majd. Legalább azokat, amelyekben műanyagokat is kell piszkálni. Kifogások helyett megoldást kell keresni.

Nikolas Jr. 2020.03.26. 21:54:36

Keressen másik szervizt, itt úgy látszik nem kell a pénze! Sosem hallottam még ilyenről, hogy nulla fok körüli hőmérsékleten nem szerelnek autót. Mi lenne most náluk, ha -10 fokok lennének, mint egy évtizeddel ezelőtt?!

heidt 2020.03.26. 23:28:27

WD40!
Ha az sem használ, purhab.
Megjegyzem, az én autóm is fél év után kezdett el kicsit ciripelni. Ebben csak az a bosszantó, hogy előtte öt évig semmi hangja nem volt. Hazahoztam Svájcból és a hazai utakat csak fél évig tűrte csendben.

CCnick 2020.03.27. 09:09:22

@vanek ur: Mindenre lehet erőltetett megoldást találni, az a kérdés, hogy érdemes-e pl a félig elkészült kocsikat kipakolni az utcára és egész éjjel vadul fűteni.

@Nikolas Jr.: "Sosem hallottam még ilyenről, hogy nulla fok körüli hőmérsékleten nem szerelnek autó"

Nem autót nem szerelnek általában hanem egy bizonyos "esztétikai" problémát jobb ötlet meleg időben megoldani mint téli hidegben.

2020.03.27. 10:43:01

Hadd tippeljek, Duster, Tipo. Ha ilyesmi verda, akkor ezzel bizony együtt kell élni, nem hiába került occsóba'.

FDToth 2020.03.27. 12:26:47

sajna egy idő után úgy is zörögni fog minden, minőségtől függetlenül.
eg yaz egyben ugyaz a kocsi svájcban, vagy akármelyik északi országban nem zörög még hosszú idő eltelte után sem.
Kérés, hogy az utak fenntartója fizet-e ilynekor bármifélét is a sokkal gyorsabb amoritzáciü miatt.

heidt 2020.03.27. 12:47:47

@FDToth: Szerintem a gumisok, futóművesek, karosszériások, szervizek fizetnek az útkarbantartóknak. :(

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.03.27. 14:41:25

Törnek a műanyagok egy féléves autóban? Ne röhögtessen már. Az oké, hogy 10+ év alatt elöregszik a műanyag, ezért öreg autó hidegben, utcán szerelve törhet, de hogy egy fél éves, és márkaszervizben? A posztert hülyére akarták venni, és úgy tűnik, sikerült is. Ilyenkor tele kell posztolni a Homártól a Fészig mindent az adott márkával és márkaszerviz nevével, hadd örüljön az importőr.

Club Sandwich 2020.03.27. 18:34:03

@Csokis: No igen, ahogy azt mar masok is irtak, ez nem az a tipikus, 10 perc meg egy torles az olajos ronggyal majd kiszamlazom a 2 oras normaidot cimu rutinmelo. Ez tipikusan egy olyan problema, amivel vegtelen sok idot el lehet sz@rakodni, mire lesz eredmeny, kovetkezeskepp: senkinek a hata kozepere se hianyzik. Node hogy ilyen szintu hasbaakasztast talaljanak ki, az azert ujabb szintre emeli a kreativitast ;)

aefzuj 2020.03.27. 19:12:47

Zenén kellene hangosítani kicsit, vagy megtanulni a technika órán látottakat alkalmazván audiolokációs eszközzel (leánykori nevén: fül) behatárolni, majd elhárítani a hiba okát/forrását.

Vagy lehet ide is írogatni, de abból nem lesz pogácsa.

Néma gyereknek anyja veri a f@szát, ugye.
süti beállítások módosítása