Az eMag sokszor szerepel nálunk garanciális ügyek és panaszkezelési sztrorik kapcsán úgy is, hogy a hozzánk beérkező sztoriknak persze csak a töredéke kerül ki. Egyszerűen rejtély, hogy egy ekkora webshop miért nem fordít nagyobb gondot erre a területre. A vásárlók elsősorban nem a hibák miatt lesznek dühösek egy cégre, hanem azért, ha nem veszik komolyan a problémájukat. És akkor a törvényi szabályozásról még nem is beszéltünk.
Kedves Homár,
2018. szeptemberében vesztemre vásároltam az Emag nevű, méltán népszerűtlen webshopról egy laptopot 174 990 Ft-ért. Kéthavi használat után a gép váratlanul felforrósodott és égett szagot árasztott, az egyik szellőzője jól láthatóan meg is olvadt a hőtől. Azonnal áramtalanítottam és kikapcsoltam, majd megírtam a webshopnak a hibát. Futár jött érte egy előre nem jelzett időpontban, ezt követően közel 2 hónapig nem tudtam a laptop sorsáról semmit, egy, leszámítva a Lenovo szerviz által román nyelven küldött elégedettségi kérdőívet és a szintén román nyelven írt szervizlapot, mely érdemi információt nem tartalmazott.
2019. január 2-án minden értesítés nélkül egy futár kézbesítette a laptopot az egyik szomszédomnak, aki aznap este átnyújtotta nekem azt. Meglepve láttam kibontás után, hogy az olvadt szellőzővel semmit sem csináltak, még mindig ugyanolyan mint volt. Szét nem szerelhetem a gépet, mert az garanciavesztéssel jár, ezért ismét kitöltöttem az Emag honlapját egy szervizlapot és megkértem a jogászomat, hogy írjon egy levelet, amelyben felhívja a figyelmet a termékbiztonsági törvényre. A levelet elküldtem az Emagnak valamint elhelyeztem a laptop csomagjában. Semmiféle választ nem kaptam rá.
Ma, 2019. 01. 30-án érkezett egy email, miszerint a szerviz nem észlelt hibát, ezért visszaküldik nekem a terméket. Olvadtan, égetten, veszélyesen. Tehát jelen állás szerint én kifizettem az Emagnak 174 990 Ft-ot egy veszélyes termékért, mely minden vonatkozó magyar és EU-s direktívával szembe megy.
Katalin
Kedves olvasó!
Az emag.hu weboldalt egy romániai gazdasági társaság üzemelteti, de az áruház általános szerződési feltételeinek 18.2. pontja alapján a fogyasztókkal megkötött szerződésekre a magyar jog az irányadó. Ennek megfelelően az eladót terhelő jótállási, szavatossági kötelezettség és a távollévők közötti adásvételi szerződések esetében a fogyasztókat megillető indokolás nélküli elállási jog tekintetében is a magyar jogszabályokat kell alkalmazni.
A vállalkozást tehát a laptop esetében a termék átvételétől számított egy éves időtartamra jótállási kötelezettség terheli, amelynek alapján köteles helytállni a termék minden olyan hibája miatt, amely a teljesítést megelőző okból keletkezett. Ez idő alatt bekövetkezett meghibásodások esetében a bizonyítási kötelezettség a vállalkozást terheli a felelősség alóli mentesüléshez.
A jótállási felelősség alapján a fogyasztó elsődlegesen a termék kijavítását vagy annak kicserélést követelheti, a vállalkozásnak pedig törekednie kell arra, hogy ez 15 napon belül megtörténjen. Jelen esetben a vállalkozás nem köteles a kicserélést teljesíteni, ha az lehetetlen vagy számára aránytalan többletköltséget eredményezne más jótállási igény teljesítésével összehasonítva.
Ha a vállalkozás a kicserélési vagy a kijavítási kötelezettségének nem tud eleget tenni vagy azt nem vállalta, akkor a fogyasztó jogosult megfelelő mértékű árleszállítást követelni, a hibát a vállalkozás költségére maga is kijavíttathatja, illetve a szerződéstől elállhat.
A levélben jelzett Európai Uniós rendelkezések mellett tehát a fogyasztók közvetlenül a magyar jogszabályokra hivatkozva is tehetnek írásbeli panaszt a vállalkozással szemben, amelyre a cégnek legkésőbb 30 napon belül kell szintén írásban, indokolással ellátva választ adnia. Ha ez nem történne meg, akkor a fogyasztó jogosult a magyar fogyasztóvédelmi hatósághoz bejelentést tenni a fogyasztói jogok megsértése miatt.
Abban az esetben pedig, ha a vállalkozás elutasítja a fogyasztó panaszát, akkor a bírósági eljárás megindítása mellett a Budapesti Békéltető Testület eljárását tudja kezdeményezni, mert határon átnyúló jogvitáról van szó. A fogyasztó ezt meghaladóan pedig a magyar Európai Fogyasztói Központhoz is tud fordulni az igénye érvényesítése érdekében.
Felhasznált jogszabályok:
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozókötelező jótállásról
Az utolsó 100 komment: