Tékozló Homár

Kolhaas Mihályt lebüntetik a parkolóban

XII. kerületi Önkormányzat/Szombati büntetés

2005.11.09. 16:52 | szily | Szólj hozzá!
G.T. nem egyszerû ember. Szombat volt, de olyan szombat, amit az ünnepek miatt munkanappá nyilvánítottak. Tudta, hogy mikuláscsomagot fog kapni, mégis tévézett tovább, aztán kamerával a kézben ment le konstatálni, hogy tényleg megbüntették. Aztán jogszabályokat gyûjtött, hogy bebizonyítsa, valójában nem kéne fizetnie, ha egyszer az utcára kitett tábla szerint hétfõtõl péntekig és nem pedig munkanapokon kell fizetni. Ha Ön megvonaglik a „parkolójegy” szó hallatán, olvassa el a sztorit és böngéssze végig a G.T. által gyûjtött jogszabályi idézeteket! Ön szerint az önkormányzat a hibás vagy G.T. egyszerû kekeckedõ?

Kedves Homár! A XII. kerületben "parkoló övezetben" bérlek egy lakást. Az önkormányzat "természetesen" nem ad ki bérleti szerzõdés vagy ideiglenes lakcím alapján lakossági parkolási engedélyt. (…) 2005. november 5.-én az általam bérelt lakás elõtt parkoltam (ez szombati munkanap volt). Megérdemelt szabadságomat töltöttem otthon takarítással és pihenéssel, mikoris arra lettem figyelmes, hogy az egyik média arról tájékoztat hogy fizetni kell a parkolásért. Most már mindegy alapon hagytam, mert gondoltam ha ez tényleg így van, akkor már úgyis megbüntettek.

Természetesen a média azt is említette, hogy a parkolótársaságoknál sokan érdeklõdtek, hogy most kell-e fizetni vagy sem (teljes tájékozatlanság esete). Du. 4 után lemerészkedtem fényképezõgépemmel, hogy megörökítsem a táblát - nem egy gyönyörû darab a ragasztgatásokkal és módosításokkal (talán nem is szabványos) - amely engem a díjfizetésre kötelez (lásd mellékelt fotó), és eközben a tulajdonomban álló jármûvömön már két kék zacsit is felfedeztem. Úgy voltam vele, hogy ami sok az sok (de lehet hogy köszönetet kellene mondanom, hogy nem kerékbilincset kaptam).

Megnéztem a pótdíjfizetési felszólításokat, és még azt is megdöbbenten tapasztaltam, hogy az van feltüntetve, hogy nincs jegy, holott az elõzõ napi jegyem ott vigyorgott kifelé a szélvédõn. De inkább vizsgáljuk tovább a büntetés okait. A táblán ugyebár az van feltüntetve, hogy H-P 08:00-18:00, tehát a szombati nap kívül esik ezen intervallumon. A parkolási társaság persze jogosan helyezte el a büntetést, mert a Budapest Fõváros Közgyûlésének önkormányzati rendelete alapján járt el, amely munkanapot ír elõ. Azt viszont végképp nem értem, hogy aki(k) ilyen rendeletet hoznak, azok miért nem ellenõrzik a táblákat, vagy miért nem írják elõ a táblák cseréjét/módosítását, mivel tudtommal erre õket törvény kötelezi. Azt is elképzelhetõnek tartom, hogy nem is értenek hozzá, nem járnak el kellõ körültekintéssel és hanyagul végzik a munkájukat. A parkolási társaságnál hiába reklamálok, mert õk betartják a rájuk vonatkozó rendeletet, viszont az Önkormányzatok és a hasonló szervek úgy tûnik megfeledkeztek saját rendeletükrõl, és a rájuk vonatkozó elõírásokról.

Elhiszem hogy sokba kerülne az összes táblát módosítani "Munkanapokon 08:00-18:00" feliratúra, de azt hiszem erre mi "kis emberek", hiába várunk. Szerintem és a naptáram szerint is szombat volt (szerintem nincs olyan magyar naptár, ami szerint nem szombat lett volna), tehát nem fizettem parkolási díjat, csak a csekket utólag. Persze ha szeretném viszont látni a befizetett pótdíjat, akkor elég sok kört kell még futnom az önkormányzatoknál, bíróságokon és egyéb intézményekben. Addig is marad a káosz, hogy most kell-e fizetni szombati munkanapon vagy sem. A tájékozatlan emberek nyúlhatnak a zsebükbe, pedig õk is ugyanazt a naptárt használják, és ugyanazt a táblát láthatják az övezetek határain.

Természetesen írtam már az illetékes hatóságoknak, és jelenleg is várom a válaszukat ami ezeknél az intézményeknél nem szokott túl gyorsan megszületni. Biztos vagyok benne, hogy nem csak én jártam pórul a rossz tájékoztatás miatt. Ha Homárunk nem sajnálja a helyet, akkor az alábbiakban az általam talált idevonatkozó dokumentumok is olvashatóak lesznek. Kíváncsi vagyok, hogy az olvasók elfogultságuk nélkül kinek adnak igazat a tények és a mellékelt "idézetek" alapján. Amennyiben sikerrel járok az ügyben, azt természetesen megosztom országunk lakóival. Tisztelettel: G.T.

Íme a dokumentumok

A Magyar Köztársaság Legfelsõbb Bírósága 2/2005. KPJE szám „A közúti igazgatásról szóló 19/1994. (V.31.) KHVM. rendelet (továbbiakban: R.) 8. § (1) bekezdés szerint, ha a közút területén kijelölt várakozóhelyen, várakozási vagy korlátozott várakozási övezetben díjat szednek, a közút kezelõjének a kihelyezett tájékoztatást adó táblán fel kell tüntetnie az adott helyen várakozók díjfizetési kötelezettségét, annak idõbeli hatályát, a díj és pótdíj összegét jármû fajtánként, a díj megfizetésének módját, a várakozás rendjét, a közútkezelõ vagy a díj szedésére feljogosított szerv, illetve személy nevét, illetve címét. A (2) bekezdés szerint a díjat és pótdíjat a közút kezelõjéhez kell befizetni.” 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól „17. § e) „Várakozóhely” (110. ábra); a tábla a jármûvek kijelölt várakozóhelyét jelzi, a tábla alatt elhelyezett kiegészítõ tábla jelezheti a várakozó helyen kötelezõ elhelyezkedés módját (pl. a jobboldali kerekekkel a járdára állva kell várakozni) (111. ábra), illetõleg azt, hogy a várakozóhely kizárólag bizonyos jármûvek (pl. csak személygépkocsik 112. ábra, csak kerékpárok 112/c. ábra, mozgáskorlátozott személyt szállító jármû 115. ábra és 115/a. ábra) részére van fenntartva. Ahol a várakozást ellenõrzõ óra van, kiegészítõ tábla (113. ábra) jelezheti azt az idõszakot is, amelyben a várakozást ellenõrzõ óra (parkométer) vagy jegykiadó automata mûködtetése kötelezõ, kiegészítõ tábla jelezheti azt is, hogy várakozni csak meghatározott idõtartamig és a 41. § (4)-(5) bekezdésében foglaltak megtartásával szabad (113. és 114. ábra), a mozgáskorlátozottakat szállító jármûvek részére fenntartott várakozóhelyet kiegészítõ tábla (115. ábra) vagy külön jelzõtábla (115/a. ábra) jelezheti;” „41. § (4) Várakozást ellenõrzõ óránál munkanapon 8 és 18 óra, szombaton 8 és 14 óra között - ha pedig jelzõtábla [17. § (1) bek. e) pont] ettõl eltérõ idõszakot jelöl meg, ebben az idõszakban - csak az óra mûködtetésével és legfeljebb az órával jelzett idõtartamig szabad várakozni. Lejárt órát a jármû eltávozása nélkül ismételten mûködésbe hozni tilos. (5) Ahol jelzõtábla meghatározott idõtartamú várakozást enged [17. § (1) bek. e) pont], a várakozás megkezdésének idõpontját a jármûvön - gépkocsi esetében a jármû szélvédõ üvege mögött - elhelyezett tárcsán jelezni kell. A tárcsa jelzését a jármû eltávozása nélkül megváltoztatni tilos.” Budapest Fõváros Közgyûlésének önkormányzati rendelete "17. § (1) A várakozási övezetek a KRESZ 17. § (1) bekezdésének e/2) pontjában meghatározott módon kijelölt, és e rendelet 3. számú mellékletével megállapított, olyan körülhatárolt terület, amely munkanapokon 8.00 és 18.00 óra között, díjfizetés ellenében, legfeljebb 3 vagy 4 óra idõtartamig vagy idõtartam korlátozás nélkül használható várakozásra. (2) Amennyiben magasabb szintû jogszabály a naptár szerinti munkarendtõl eltérést ír elõ, úgy szombati napokon az (1) bekezdésben meghatározott munkanapi üzemidõt kell alkalmazni."

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása