Tékozló Homár

Így pörgetik vissza a kilométereket

2007.02.19. 18:22 | jackyll | Szólj hozzá!

Múltheti slágertémánk lassan a végéhez ér. Alant néhány történetet ömlesztettünk be a derék iparosokról, akik naphosszat pörgetik a kilométereket, illetve néhány további tipp az autók állapotának megállapítására:

Hozzájárulnék a kilóméteróra-pörgetõs topikhoz. Évekig autókölcsönzõben dolgoztam, mégpedig olyannál, akik bizonyos ideig futtatják a vadonatúj kocsikat, majd egy év elteltével lecserélik azokat. Ez persze nem mindig jött ki jól, szezonban minden kocsi dolgozik, nem lehet napra pontosan leadni egy autót, mert mind le vannak foglalva hetekkel elõre. Amikor azonban megváltunk tõlük, elsõ utunk mindig az Alig utcai (XIII. kerület) kilóméteróra-szervízbe vezetett. 15ezer volt egy visszapörgetés, attól függetlenül, hogy hány kilóméterrel kevesebbet szerettünk volna látni a járgányban.

Általában elõzõ napon bejelentkeztünk, másnap 12 körül odavittük az autót, elmentünk ebédelni a Westendbe vagy a Lehelre, és egy óra múlva kaptuk vissza az autót. Rendszeresen láttam más kölcsönzõcégek autóját ott parkolni, hasonló rövid idõtartamra, és lehetett tudni, hogy miért állnak ott. Puntóknál ki kellett kapni a mûszerfalat, máshol meg tudták buherálni szétszerelés nélkül.

Amikor eladásra került az autó, és a leendõ kedves vevõ kérdezte, hogy bérautó létére hogy lehet ilyen kevés kilométer az autóban, a válasz az volt, hogy egy pesti/pestközeli cég ügyvezetõjénél volt tartósbérletben, aki csak napi munkábajárásra használta. Ez néha még meg is felelt a valóságnak, csak még a viszonylag kevés kilóméterbõl is visszapörgettünk.

Olyan is elõfordult, hogy benzinkúton találkoztam régi autónkkal, konkrétan olyannal, ami sofõrös nagyautó volt. Tulaj észrevette, hogy nézem az autót és kérdezte, mit akarok. Semmit, mondom, csak ismerem a kocsit, a 120ezerbõl 100-at én tettem bele. Erre õ: az hogy lehet, biztos keverem, mert ebben az autóban csak 55ezer van. Erre mondtam az autó rendszámát, motorméretet, extrákat, megmutattam neki, hogy hol volt megnyomva, elhúzva, hol van kiégetve a kárpit a gumiszõnyeg alatt, valamint figyelmeztettem, hogy bár 20ezres szervízperiódusa van az autónak, 12ezer körül már megette az összes olajat, és erre figyeljen.

Zárójeles megjegyzés azoknak, akik bérautót vesznek kölcsönzõtõl: sem nem jobbak, se nem rosszabbak ezek a kocsik egy magánszemély autójánál. Ugyanúgy lehet, hogy valóban csak egy személynél volt, aki széthajtotta a kocsit egy év alatt, és a kötelezõ szervíz és gumicserék alkalmával volt csak takarítva, vagy minden nap vagy másnap másnál volt, de éppen ezért heti háromszor takarítócég tette rendbe minden egyes bérlõ után. Lutri az egész...

Zsoci múltheti levelének másik fele, ezúttal konkrét példákkal és technikai részletekkel:

Ha manipulálják a kilométerórát ki, és hogyan csinálja? (A következõkben leírtak forrása nem publikus!). Vannak a mûszaki egyetemista és lelkes informatikus emberkék, akik kezdetben jövedelem kiegészítésként, késõbb akár fõ foglalkozásként végzik értékegyeztetéssel a kilométerórák tekergetését. Már elmúltak azok az idõk, amikor kis villanymotorokkal viccelték meg a számlálót, most már a notebook, szervizkábel, leleményes kis szoftverek segítségével módosítják az órákat elõre vagy hátra. Elõre??? Igen elõre is, mert korábban a vám és adóterhek csökkentése miatt a kocsik értékét is lejjebb vitték az órák manipulálásával, illetve az ép karosszéria elemek, sérült elemekre való cseréjével. Határ elõtt elvégezték a cserét, az óra tekergetést, és a kereskedésben már ép, kevés kilométert futott, drága autóban gyönyörködhettünk. A kilométeróra állításnak is meg van a kialakult tarifarendszere. Vannak olyan jól felszerelt „szakértõk”, akik a legtöbb autótípushoz rendelkeznek szoftverekkel, szervizkábelekkel, megbízhatók, pontosak és ebbõl a melóból igen szépen megélnek. A szükséges eszközök egy kis utána járással könnyen beszerezhetõek…

Nem írom le az összes tapasztalt esetet, de azért egy-kettõt a szebbek közül:

· Helyszín: valahol Budán. Megnéztünk egy Volvot S40 kombi, 3 éves kb 80.000 kilométert mutatott, az óra. A féktárcsán nem volt váll. Németországból hozták be, de nem tudta megmondani, pontosan melyik városból, mert a haverja intézte. A haver nem elérhetõ. Szervizkönyv tök üres, még az autó adati is hiányosak. Az autó gyönyörûen tiszta, motor lemosva, cetli sehol. Pöcre indul, de a karosszériában már sok minden zörög, kissé már remeg az autó, a motor hangja még elfogadható. Alapos átnézéssel kedvét szegjük az eladónak, de megérte, a hátsó ajtónál az olajcserét igazoló kis matricára bukkanunk egy évvel ezelõtt 185.000 kilométernél történt meg. Megkérjük, hogy guruljon el a szervizes ismerõshöz másnap, fizetjük az útiköltséget. Másnap az olajcserés matricának nincs nyoma. A szerelõ szerint 220.000 felett lehet a valós kilométerállás! Az órában 80.000!

· Valahol Pesten. Nissan Primera 1.9 disel (Magyarországon nem forgalmazott Renault motoros verzió). Szervizkönyvben egyetlen egy bejegyzés 50.000 kilométernél, a szerviz neve olvashatatlan. Franciaországból behozott, természetesen nem tudjuk, hogy pontosan honnan. 3 éves, 95.000 kilométerrel. Alig indul, kopott belsõ, a hirdetéshez képest fele felszereltséggel. Kérdésekkel ostromlom az eladót, aki nem tud rá válaszolni, mindjárt küldi a kollégát. 10 perc várakozás után lelépünk.

· Tatán egy Ford Focus. Megnéztük, az órában 65.000 kilométer, 120-130 ezer valós futásra taksálom. Szervizkönyv nincs. Már nagy szükség van az autóra, nyélbe ütjük az üzletet. Örülünk, az autónak szépen gurul. Másnap reggel átnézem az autót, ülés alatt megtalálom a szervizkönyvet, 186.000 kilométernél az utolsó szerviz. Huha, nagyot tévedtem. Érdeklõdés a fogyasztóvédelemnél, rendõrségnél, önkormányzatnál, kereskedelmi kamaránál fiktív adatokkal. Kiokosodva felhívom a kereskedõt vagy jelentõs árcsökkenés, vagy visszavásárlás, vagy küldöm a hatóságokat. Maradt a visszavásárlás! Azért még egy hétig használtam az autót, egy kis kárpótlás!

· Egy igazi gyöngyszem! A jelenlegi autóm: Nissan Primera 1.9D kombi. Az autót a neten már több hónapja láttam egy Gödöllõi kereskedõnél. Megnéztük, szép egyben van, nem kopott, szervizkönyv nincs, 72.000 kilométer. 120-130 ezerre lövöm be a valós futást. Kereskedõi duma: van rá más vevõ. Bedõltem neki, mert még mindig nincs autóm. Lefoglalózom, elindítjuk a lízinget. Telefon a NISSAN magyarországi központjába, hogy mit tudnak az autóról. Másnap megtudom, hogy 118.000 km-nél volt az utolsó szerviz, a teljes szerviztörténetet elküldték, az autó nem volt törve. Kb én is erre a kilométerállásra számítottam. Az árból korábban 100.000 Ft-ot engedtek. Irány a helyi közjegyzõ, és felkérem, hogy készítsen egy közjegyzõi okiratot a gépkocsi kilométerállásáról. A közjegyzõi okiratnak a bíróságon bizonyító ereje van, ha én esküdöznék ott, akkor nem hinnének nekem. Elmegyünk a kereskedõhöz, a közjegyzõ elmondja, hogy az autó kilométeróra állásáról készít egy dokumentumot. Ilyennel a kereskedõ még nem találkozott belemegy. A közjegyzõi dokumentum az egyik kezemben, a Nissan szerviztörténete a másik kezembe. Az autó kell, indul az alku. Az árat jelentõsen csökkentjük és kapok 12 hónap garanciát, mert olyan kedves voltam. Megkértek, hogy többet itt ne vegyek autót és felejtsük el egymást. A Priméra megy (közel egy éve) a család elfér benne.

Rob szerint az eredetivizsga szent és sérthetetlen:

dolgoztam korábban eredetvizsgáló cégnél és tudom, hogy a szigorúan titkos eljárás során rögzíteni kell (fényképpel is!) a kilóméteróra állását. Simán bevehetnék a protokollba a korábbi állapot ellenõrzését és a minõsítésben szerepelhetne ez a tétel is.

Dombi szerint azonban nem eszik olyan forrón az eredetvizsgálatot se:

Az eredetvizsgáról annyit, hogy amikor eladtam a 10éves kocsimat 4év használat után tavaly szeptemberben a vevö kérésére állapot felmérö lapot kellett kérnem eredetvizsgálatkor. Erre azért volt szükség mert a vevö hitelt vett fel rá és ez a lap feltétele a hitelnek. Mikor kész lett a vizsgálat rákérdeztem, hogy elkészült-e a lap és mik kerültek rá? A válasz: A korához mérten jó sérülésmentes állapot valós kilométeróra állás stb. A vevö aki egyébként autószerelõ tudta, hogy külföldi autó és javitva volt mindkét oldala a km. valószínûleg nem valós ezeket megbeszéltük. De mivel nagyon tetszett neki és tényleg nagyon jó hibátlan állapotban volt megvette. Szóval ennyit az eredetvizsgáról.

Lótomi úgy tapasztalta, hogy a hollandok nem csak a könnyûdrogokat rendszabályozták meg:

Csak egy észrevétel a messzi Hollandiából: itt minden müszaki vizsga (APK) során minden autónak felírják a km óra állását, amit regisztrálnak egy központi adatbázisba, online. Onnan minden illetékes (szerviz, hatóság) lekérdezheti, hogy x autó mennyit futott. Ezt a papirt ráadásul adásvétel esetén mellékelik is. Mi a következõ esedékes müszaki vizsga elõtt 3 közeli szervizbõl kaptunk levelet, hogy milyen akciókkal várnak, ha náluk csináljuk meg a vizsgát. Érdemes lenne felvetni ennek a kötelezõ bevezetését ...

Endre a nemzetközi szervizhálózatok adatbázisában keresné az autót vásárlásnál:

szinte minden autómárkának van nemzetközi adatbázissal rendelkezõ szervízhálózata. Alvázszám alapján meg tudják mondani, hogy hol, mikor, mennyi kilométerrel volt utoljára szervizben az autó. Ha nem akarják kiadni, akkor vagy írásban kell kérni, vagy adni kell valakinek egy kis pénzt. De a futott kilométer (hacsak nem millió) másodlagos infó. Fontosabb, hogy a gyárilag elõírt ún. visszahívásos alkatrészcseréket megcsinálták-e a szervizben. Ezen akár az autó árával egyezõ összeg is múlhat. Egyszerû példa: XY autógyár rájön, hogy valamelyik motorsorozatban reped a hengerfej 100ezernél. Ezért minden ilyen autón, ami eljut a márkaszervizig hengerfejet cserélnek. Viszont ha az autót valamiért nem vitték el, vagy elveszett a garancia (ami akár egy kicsi törés miatt is elveszhet!), akkor késõbb lehet számítani egy többszázezres hengerfej cserére is, pedig az autó csak állt egy garázsban 0 kilométerrel. Tényleg olyan fontos a futásteljesítmény?

PS minden autóra költeni kell, az újra is.

Csaba Németországban dolgozik, és még ott is megszivatják a vásárlókat:

Lecsereltem az oreg bmwmet egy fiatalabb mercedes a klassera. Kilometerora meg akar hiheto is volt, meg hozza a kereskedo meseje is. Megneztem hogyan lehet szinkronizalni a KM ora meg a boardcomputer kozott az allast (nagyobb ertek felulirja a kisebbet), ezzel a trukkozok 70-80-a kiszurheto (nem volt gond), szervizkonyv remek, pluszba kaptam 2 ev gart (fel ev normal esetben az EU torvenyek miatt amugy is jar). Ezek utan 3 hetig jartam az autoval amikoris a valtom (automata) elkezdett rangatni. Nosza el Mercedeshez, mondtak ranezesre h szar (szeriahiba), ennek a problemanak a kereskedonel is kellett h nyoma legyen. Kereskedo persze nem tudott rola semmit, es elhajtott a francba h rendezzem le a normal biztositoval. Aztan hogy-hogy-nem eccercsak jelentkezett a kereskedo, hogy o megis megjavitja nekem ingyen meg csereauto meg mifene. Itt fogtam gyanut. Mint kiderult, a gepre mar le volt jelentve ez a hiba korabban is es a kereskedo felmarkolt erte kitudjamennyi lovet a javitasert. Eleg kisstilu dolog, foleg ha kevesbe tapasztalt erdeklodo vette volna meg, valszeg csak akkor derult volna ki a dolog ha mar teljesen tonkremegy. Addigra meg ugrik lazan a gar. Na erre mondjak hogy ugyes. Most ott tartunk, hogy masfel hete javitjak az automat, a csereautotol kijott az aranyerem (toyota aygo) es ahogy kesz lesz a szerelesi jegyzokonyvvel usgyi a mercedeshez, hogy minden oke-e nekik. Ha nem, megy csalasert es rongalasert a feljelentes. Mivel a ficko markakereskedo nem nagyon tud ugralni mert ugrik a renome, karteritest fog fizetni. Ez itt halistennek egy fokkal rendezettebb szitu mint nalatok. De telefonalgatas, idegeskedes es aranyer az attol letezo problema.

Es hogy miert irom mindezt. Kedves erdeklodok/vasarlok, majd minden autonak van (BMWnek meg Mercedesnek 100%) egy muszerek nelkul is elerheto "rejtett menuje" ahol a velt (km ora) es valos (mocivezerloelektronika) km allas lekerdezheto. Ezt meg az oreg 96-os 316osom is tudja. Szoval vasarlas elott picit google (idegen nyelv hasznalata nem art), oszt kereskedonel auto beul, nyomkurasz, elteres kereskedonel kerdez vagy tetthely szotlanul elhagy..

Nehany német link indulasnak: BMW (e36-ttol felfele muxik) Mercedes 202/210/208 168/169 tobbi is lehet: KM ora alapbeallitasra vissza (normal/napi km), 3x gyors egymasutanban a napi szlalo resetjet megnyomni tobbhoz most nem volt kedvem keresgelni. Akit erdekel, ugyis megtalalja a neten, vagy kerdezze autoszerelojet/orvosat/gyogyszereszet.. Meg egy pici tipp, nemetul "Geheimmenü"-nek hivjak, angolul meg "Secret menu". Sok sikert a szotarazashoz ;)

G. utolsó flottás tanácsával zárjuk mai mókatárunkat:

A flottaautó felvásárláshoz egy kis adalék: az általam ismert multik (én is ilyennél dolgoztam/dolgozok) a 120-150 ezer km vagy 3-4 év után lecserélni kívánt autókat megpályáztatják a kereskedõkkel. Minden egyes autónál kiválasztják a maximális ajánlatot, majd felajánlják a dolgozóknak, hogy ezért az összegért megvásárolhatják az kocsit (azaz a kereskedõ bekerülési összegéért). Ezek után csak azok az autók kerülnek a kereskedõhöz, amelyek nem kellettek a dolgozóknak. És melyik autó nem kell a dolgozónak? Hát a Józsié, aki hajtotta, mint az õrült, meg egyébként is már vagy hatszor összetörte.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása