Tékozló Homár

Lejárt párizsit és kolbászt kínál a CBA Príma

2009.12.17. 09:32 | ge | 76 komment

Évtizedekkel ezelőtt hallottam egy közértestől azt a trükköt, hogy a lejárt párizsit ecetes vízbe áztatják, mert attól visszanyeri a színét és megint eladhatónak látszik. A következő sztoriban ez nem hangzik el, de biztos hasonlóan hekkelték meg a 40 napja lejárt párizsit, hiszen az nem volt se zöld, se büdös. A kolbászon meg elég csak a dátumot változtatni, az sokat kibír. Mindezt a CBA Príma boltjában.

Eddig nem értettem, hogy a hazai üzletlánc XII. kerületi élelmiszerboltjában vásárolt felvágottak miért néznek rám oly’ szomorúan már másnap reggel, de az alábbi eset sok mindent megmagyaráz.

Néhány napja kértem a pultból harminc deka párizsit. Az eladó levagdosta, de amikor csomagolva a kezembe nyomta, meggondoltam magam. Észrevettem, hogy a választott felvágottból a még megvágatlan rudakon is nagybetűkkel az állt, hogy már majd’ negyven napja lejártak. Visszaadtam, mást rendeltem. A pultban a hölgy kedvesen megköszönte a figyelmeztetést, őt is meglepte az eset, ezek a rudak csak most érkeztek.

Úgy néz ki, ez előfordulhat.

No, ma megyek ismét a boltba, a pultosnőt és a döglött párizsit is ugyanott találom, ahol pár napja hagytam. Párizsin nagybetűkkel: több mint negyven napja lejárt. A pultban a hölgy kedvesen megköszöni a figyelmeztetést, csak hát neki alig van ideje, arra is alig jut, amire kell. Akkor ezt kinek kell?

Úgy néz ki, erre külön emberük van.

Hajolgatok, guggolgatok, nyújtózom, számokra vadászom. Kiszúrok egy tömbsonkát áprilisi lejárattal, na abból kérek húsz dekát. Elcsábulok egy szál akciós kolbászra, az csak kihúzza holnap reggelig. Hazamegyek, kicsomagolom a kolbászt, nézem a címkét, ’2009 DEC’ áll rajta. Ez így kicsit kurta, nézem a babkonzervet, még azon is fel van tüntetve a lejárat napja. Közelebb hajolok és …

úgy néz ki, ezek megint megfogtak.

A ’2009 DEC’ mögött diszkrét halványsággal felsejlik egy tizenkettes. Ma tizenhatodika van. A 12-es kivételével a felirat teljesen ép és éles, tehát az elmúlt négy napban valaki végigment pár méter kolbászon és lesuvickolta róla a lejárat dátumának napját. Nem gondolom, hogy ágynak esnék egy négy napja lejárt kolbásztól, de ez akkor is hihetetlen zsiványság. Az egy dolog, hogy letörölték a Ferenc Jóska háta mögül a tizenkettest, de mi az, ami oldja a nyomdafestéket és kolbászt lehet vele mosni?

’2009 DEC’. Jó hogy nem ’a kilencvenes évek’.

Nem dobhatnak ki árut? Túl durva kvótát kell teljesíteniük? Hogy számolnak el így a körömlakklemosókkal?

Az érintett üzletlánc honlapjáról megtudhatjuk: „A CBA Príma kulcsszavai: minőség, megbízható termékek, kedves és szakszerű kiszolgálás, kedvező árak! Ahhoz, hogy a CBA Príma mindezen felsorolt ismérvei megvalósuljanak és teljesüljenek… Csak azon egységek kerülhettek be ebbe az "illusztris társaságba", melyek a nagyon szigorú követelményeknek meg tudtak felelni.” A kedves kiszolgálás és a megfizethető árak mind igaz, de

így néz ki egy „illusztris társaság”?

Marad a hajlongás, nyújtózás, guggolás, leskelődés. Tiszta számháború.

Üdvözlettel,

Pancsó

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2009.12.17. 09:35:01

Párizsit ne egyél, akármikor jár le!!! Kolbászt ehetsz. Annak még az se baj, ha lejárt pár napja.

eloszto · http://eloszto.hu 2009.12.17. 09:36:14

Az hogy valami magyar, még kevés hogy ott/azt vegyem.

2009.12.17. 09:37:02

Lehet a parizer dologban igazad van, mert sok vizet tartalmaz és attól könnyen romlik. Az ilyen füstölt szárazkolbászok azonban nem romlékonyak, pont úgy mint a konzervek. Ezeken a hónap megjelölés tökéletesen elegendő. Amúgy is jókora tartalékkal állapítják meg a lejáratot és utána is jó pár héttel még működőképesek. Remélem tudtam segíteni.

elwood 2009.12.17. 09:40:53

ezek a mocsokmultik mindent megtehetnek

Dr. Kix 2009.12.17. 09:42:31

Válassz inkább másik boltot, ha teheted. Csak jobb, mint a napi hajlongás. Meg aztán már, ha lekaparják, akkor onnan már csak 1 lépés, hogy át is írják.

fiatka 2009.12.17. 09:47:00

Gondolom...kiszolgáló pultból kérte a posztoló.....
Azon mindig csak aznapi dátum van,de ez nem azt jelenti,hogy azon a napon le is jár a szavatossága.
Az számít,ami a kolbász saját címkéjén van.(képen: 2009 dec, mivel nap nincs feltüntetve, ezért a hó utolsó napjáig jó)

Posztoló biztos sokat jár vásárolni,ha ez csak most tűnik fel neki:-)

KáposztaMedve 2009.12.17. 09:48:00

Azt akartam írni, hogy a CBA nem is multi, de utánanéztem, és már az, igaz magyar(?) tuljadonosi körrel.
Hát így már tényleg mindnt megtehet.

elwood 2009.12.17. 09:52:17

@KáposztaMedve: a multi irónia volt, ha auchan-ban történt volna akkor már habzana a topic, hogy búsmagyar ki van szolgáltatva a nemzetközi nagytőkének

magyar seggbe magyar lóf*t

Pepin bácsi 2009.12.17. 09:59:36

@akikaztmondjákni: maga itt ? :)
jók a képek

a CBA monnyon le !
az volt már, hogy párizsit csak az ALDI-ból ?

bekbórd! 2009.12.17. 10:00:38

Én mindig szerettem a franciás ízeket: parizer, francia saláta.

angantyr 2009.12.17. 10:10:53

"Nem dobunk ki semmit, amíg el tudjuk hinni (/hitetni), hogy fogyasztható!"
Az ilyenekről mindig jóatyám jut eszembe. Jóanyám mindennap vette a friss kenyeret, jóatyám meg ette a régit és morgott, ha megvágtuk a frisset. Az nem jutott eszébe, hogy mire elfogy a régi, a frissebb is régi lesz.
Gondolom, a CBA sem gondolja át, hogy mire eladná az amúgy eladhatatlant, az eladható is eladhatatlan lesz. Biztos lesz, aki nem nézi a szavatosságot. (De hányan, mennyi idő alatt?) Na meg a beszerzendő készlet mennyiségének normalizálása és a logisztika olyan bonyolult koordinátarendszert eredményez, amelyben sokszor egy fülig képzett négylábú közgazdász is megbotlik, nemhogy egy áruház(lánc)igazgató mindössze két lábbal.

akikaztmondjákni 2009.12.17. 10:12:28

@Pepin bácsi: Hát inkább én:Maga itt???:)
Kösz.
CBA-t bombával.

A párizsitól már csak a parizel mell a rosszabb:D:D

Pepin bácsi 2009.12.17. 10:18:11

@akikaztmondjákni: itt sem ESIK
tegnap viszont nagyon ESETT

főleg akkor rossz a parizel mell, ha több, mint negyven napja lejárt a zamatossága

zizu008 2009.12.17. 10:21:35

Én felvágottat már régóta nem veszek CBA-ban és Tescoban.
A Spar viszont elég tűrhető szokott lenni

Pepin bácsi 2009.12.17. 10:29:46

@Sün‼: az erdőben is SZAKADT ?
nálunk is

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.12.17. 10:32:37

@Pepin bácsi:
Az nem kifejezés!

Parizert csak őstermelőtől!

akikaztmondjákni 2009.12.17. 10:39:14

@Pepin bácsi: Nálunk már tegnap se ESETT.
Ma lesz a tudod mi.Megyek dekorálni...

csaknem?! · http://csaknem.blog.hu 2009.12.17. 10:47:51

@fiatka: Vak-e vagy? Látom te is nagyon elolvastad a posztot meg megnézted a címkét. A cimkén 2009. dec 12 van, csak a bolt a 12-est lemosta vhogy, az meg természetes, hogy a kiadott címkén 17. azaz a vásárlás napja került, de akkor az a kolbász már 5 napja lejárt. Na én ezért veszek mindig előrecsomagoltat, minél kevesebb e-betűs tartósítószerrel, ízfokozóval és édesítőszerrel.

Pepin bácsi 2009.12.17. 10:55:16

@Pepin bácsi: mindjárt jönnek a nyelvészek, hogy mi az a HÁNYIK ?!?!?!?!

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.12.17. 10:55:51

A kolbászról a dátumot legegyszerűbben egy fotosop nevű oldattal lehet eltüntetni.

lcs 2009.12.17. 10:57:36

nekem az tetszik, hogy a kolbasz az tartosabb. olvasd el, mibol van a hungarikum gyulai: pl. szojaszar meg fustaroma...
engem kolbaszon az ejt ketsegbe, hogy "gyors erlelesu"

Gaiwer 2009.12.17. 11:07:22

párizsi oké, hogy lejárt, meg amúgy is egy moslék az egész, de hogy a kolbászon mit kell verni a nyálat azt nem tudom...
nagymamámnál kimegyek, leakasztok egy ~2 éves darabot a szegről (ami bárminemű tartósítószert nélkülöz a só és füst kivételével), és semmi baja. nem romlik az meg olyan könnyen.

Secnir 2009.12.17. 11:09:12

"Marad a hajlongás, nyújtózás, guggolás, leskelődés."

ÉS OTT A PONT!

ettem olyan felvágottat diákkoromban, amitől hazafelé menet ment a hajlongás, nyújtózkodás, majd a HÉV állomás mögött a guggolás, és a leskelődés, hogy nem jön-e valaki...

É2I 2009.12.17. 11:10:06

Aki a házi kolbászt nem magának készíti, nem sikeres ember.

(Na végre én is leírhattam egyszer, relevánsan :)

AlulírottFentemlített 2009.12.17. 11:10:46

"letörölték a Ferenc Jóska háta mögül a tizenkettest"

Jézuussssssss Máriaaaaaaaa
Jéééézussss MaaaÁÁÁÁriaaa

R.I.P.
Szabó Rozália
villámcsapott

R.T. · http://rendszergazda.eu 2009.12.17. 11:11:34

@lcs: Volt szerencsém Kislángon a fűszergyárban járni. Ott láttam mindenféle szalámi, kolbász, felvágott és más hústermékekhez való kész fűszerkeverékeket. 50 Kg-s zsákokban tárolják són, paprikán kívül csak műanyagot /E/ tartalmaznak.
Volt ott Gyulai kolbász mix, Pick Túrista mix stb...
Szóval az mind műanyag, amit nem a vidéki mamók és papók készítenek...

Pepin bácsi 2009.12.17. 11:13:38

@Sün‼: dél legyen, ne új post. Kezdek éhes lenni

É2I 2009.12.17. 11:14:13

@Gaiwer:
Mivel az ipari kolbászok, mindenféle sz.rral is tele vannak tömködve.
Ráadásul a füstölését un. gyors páccal oldják meg.
Ergó, kolbásznak látszó párizsi.
Na ezért.

É2I 2009.12.17. 11:19:35

@Sün‼:
Úgy néz ki tévedtél! ;)

clementino1 2009.12.17. 11:24:01

CBA-ban csak sört szabad venni. melegétel utalvánnyal.

akikaztmondjákni 2009.12.17. 11:25:44

@Pepin bácsi: Sztem egyik se lesz:)
Disztingválunk:)

Pepin bácsi 2009.12.17. 11:28:24

@akikaztmondjákni: az mi ?
olyan, mint a besztillálás ?

greggrant 2009.12.17. 11:28:33

CBA, reál, coop - ezek még rosszabbak, mint a tesco és társai a húshigiénia terén. Itt még be nem tartható előírások sincsenek. Jártam egy párszor hátul a raktárrészben ilyen boltokban, és ami nincs megromolva, azt se valami higiénikusan tárolják. Kedvencem a 15 percig nyitott hűtőkamra-ajtó, illetve egy másik helyen a hűtőládára helyezett hamutartó volt, tele csikkekkel - a zöldséges rekeszek mellett
Érdekes módon ilyet a tesco-k hátsó részén nem láttam

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.12.17. 11:29:14

@É2I:
Nagyon úgy néz ki.
Bár ha jobban kinézne, talán ki is ESNE.

akikaztmondjákni 2009.12.17. 11:34:42

@Pepin bácsi: Vááááááááááá!Már MOST tele van a tököm!

Pepin bácsi 2009.12.17. 11:52:51

@akikaztmondjákni: mivel e ?
Akarsz róla beszélni ?

akikaztmondjákni 2009.12.17. 11:54:31

@Pepin bácsi: Áhhh...szarból épitsek várat, azzal:)
Mindegy, már megoldva.

vazsmegyeigerdezsház · http://studiosmaragd.hu/ 2009.12.17. 13:38:13

"Az egy dolog, hogy letörölték a Ferenc Jóska háta mögül a tizenkettest"

Az tenyleg egy dolog. Vajon mire utalhat ez a mondat?

A CBAban pedig mar regota folyik ez a parizsis vacakolas. Minden husaru erintett benne, a legundoritobb a halott nagylabujja szinu virslik, amik izukben is a fenti hasonlatot erositik.

Hiaba magyar, ha csak ennyire tellik, csovat a CBAra.

elwood 2009.12.17. 13:42:49

Ööö ...
én bevallom nem készítek magamnak kolbászt
kenyeret sem sütök otthon és pizzát sem

van szakmám és pechemre nem ezek ...

lehet-e azért teljes értékű életet élni ... ?

megélhetési SÜNöző (retro homározó) 2009.12.17. 14:46:46

Tyhíjj, de nyakatakerten van ez megfogalmazva.

megélhetési SÜNöző (retro homározó) 2009.12.17. 14:52:35

Tesco titok, részlet:

"Van a Tescónak egy nagy húsbe¬szállítója. Ez a Kaiser nevű cég, aki bőségesen látott el minket sza¬lámival és minden egyébbel. Egyik nap látom ám, hogy érdekes művelet zajlik. Az eladó kollegák nagy bőszen vakargatják a vonal¬kódos címkét a csomagolásról, amin ugyebár a lejárati dátum is szerepel. Ahogy leszedik, már ragasztják is az új matricákat némi¬leg módosított időpontokkal. Kiderült, hogy amikor egy ilyen Kaiser termék lejárt, szólni kellett VALAKINEK és egy borítékban új címkék érkeztek. Most nem akarom ezzel azt állítani, hogy a cég intézte, de mégis elég furcsa volt, hogy így próbálta a Tesco a lejárófélben lévő áru állagát javítani. Voltak persze már menthetet¬len szalámik is, amiken az enyészet nyomai már csukott szemmel felismerhetőek voltak. Na, ezek mentek a pizzapultba. Vödör-szám öntötték a pizzásoknak ezt a fincsiséget, akik nem a higiénia miatt nyúltak hozzá nylonkesztyűvel, hanem azért, mert puszta kézzel senki nem merte megfogni. Jó étvágyat!"

elwood 2009.12.17. 15:15:27

a velőtrázó sikoly az éppen odaterített sertésvelőt rázta meg

amit ezek összesznek ... tőkehalmáj ... vérszívórák ...

elwood 2009.12.17. 15:16:43

ja ez a másik poszt ... mindegy

Nanemá 2009.12.17. 15:43:46

@megélhetési sünöző - Rock the funky SÜN!: Valamikor a 90-es évek első felében csemege eladó voltam egy CBA-ban. Éppen abban az időben ment egy méregdrága reklámkampánya a Kaisers-nek a TV-ben. Egyszercsak hozták hozzánk a boltba a Kaisers-től a párizsit - ponyvás teherautóval, 30 fokos hőségben! Reklámra bezzeg volt pénzük, de hűtőkocsira nem.

Majmász Gedeon 2009.12.17. 15:51:13

A nátrium-glutamát (jól látható a felirat a kóbin) idegméreg, nem szerencsés ilyen ízfokozóval megbolondított hústerméket fogyasztani. Jó eséllyel van benne nátrium-nitrit is, ami szintén mérgező:
www.prokontra.hu/content/view/623/2/

Sünnek má megenn igaza van: "Parizert csak őstermelőtől!" De mivel az őstermelő nem gyárt felvágottat, így nem fogyasztok ilyesmit. Kalbászt is csak házit, amiben nincsenek ilyen E-szarok.

elwood 2009.12.17. 16:03:10

@Majmász Gedeon:

Jó ez link:

"Az állatkísérletek szerint ugyanis, hogy ha egy anyaállatnak egészen kis mennyiségben egyszer nitrozamint adnak, az az utódokban, sőt, az utódok utódaiban is képes rákot előidézni. "

sőt az egyik kutatás szerint azegereket már gyermekkorukban megöli, és így tesz utódjával de még az unokájával is.
valamint a ház összes lakójával is.

Majmász Gedeon 2009.12.17. 16:16:49

@elwood: Nem kell elhinni semmit, amit az interneten írnak, edd csak nyugodtan zsákszámra az E-cuccokat, majd meglátjuk, meddig írogatsz még ide. :)

elwood 2009.12.17. 16:26:11

@Majmász Gedeon: engem patkánnyá változtatott a pácsó. de már elmúlt :-)

Trójai 2009.12.17. 16:44:00

"de mi az, ami oldja a nyomdafestéket és kolbászt lehet vele mosni?"

Nem a kolbaszt mostak, hanem a cimket.

Pancso, te nagyonhuJe.

OkOstOni 2009.12.17. 17:25:17

Akkor leírom nektek mit tanultam a fősulin. A párizsikat mikor lejárnak vissza veszi a gyártó. Utána vegyszerekkel csirátlanítja, majd újra csomagolja és ismét párizsiként kerül a boltba. A párizsi nem jár le, csak újra csomagolják. A sterilizálás után és ismét jó kb 3 hónapig. Ez a folyamat igaz az összes többi ömlesztett húskészítményre....

A boltban szólj a bolt vezetőnek! Remélhetőleg nem ő rendelte el.
(bár mikor a Mc donal**-ban dolgoztam ott is újra csomagoltuk a pitéket. Mikor lejárt a 2 órás eltarthatóság, utána kapott új csomit ismét 2 óra szavatossággal... de ez már másik sztori)

Trójai 2009.12.17. 17:35:33

@OkOstOni: " U'j csomi"
az mi? valami betegseg? :)

Abramelin 2009.12.17. 17:59:03

"Tizenöt éve kezdődött a CBA története. Néhány privatizált közért tulajdonosának szövetsége mára a második legnagyobb kereskedelmi forgalommal rendelkező itthoni hálózattá nőtte ki magát. A CBA neve mára elválaszthatatlanul összefonódik a fogathajtóként hírnevet szerzett Lázár fivérekével, pedig a kezdetekkor ők nem is voltak ott. Hogyan indult, hová tart a "hazai üzletlánc"?
Mit akartok, a lovaknak is kell a zab! A Lázár fivéreknek meg a zseton!

fogsunder · http://fogsunder.blog.hu 2009.12.17. 19:03:58

minőségét megőrzi (bizonyos időpontig)=/=fogyasztható (adott időpontig). ha a minősége lejárt, még jó eséllyel fogyasztható hónapokig (terméktől, tárolástól függ); a fogyaszthatóság lejárta után már csak azok fogyasszák adott termékeket, akik szeretnek fajanszon feszülni.. hosszú ideje lejárt kolbász, szalámi esetén diarrhea; nem szeletelt változata esetén gonorrhea bekövetkezésére lehet és kell számítani.

pár nappal későbbire módosították a minőségmegőrzési dátumot, hogy még el tudják adni.. bejött a számításuk.. elvégre "óccsón" is adták.. posztoló és még sokan mások meg mint szarra a légy.. a címkézés meg azért van, hogy a kedves fogyasztó még a termék megvásárlása előtt a boltban megtudjon minden releváns információt. ha valaki nem kezd gyanakodni, hogy miért annyira olcsó néhány termék, csak a csökkentett árat nézi; az legalább utólag se ne dicsekedjen, se ne káromoljon, se ne szenvelegjen azon, hogy áthintázták.

ettől függetlenül boltosoknak is jár a seggberugás. (miután alsó betáplálással eltüntetik közjegyző előtt az összes módosított lejárati dátumú terméküket..)

Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2009.12.17. 19:28:57

Ez mindegyik lánccal megesik, nem csak CBA. Ezért kell megnézni mindenen a lejáratot...

Messidor 2009.12.17. 21:23:19

Múltkor a Lehel téri piacon árultak nagyon olcsón joghurtokkat másnap lejáró dátummal.Két nap múlva ugyanazokat,immár a szavatossági idő teljes elmaszatolásával a dobozon.Semmi bajuk nem volt még 3 nap múlva se!

Megdobbent 2009.12.18. 03:13:22

Jajj, hat a gojmotorosok csak igy tudnak szallitani a fajmagyar boltokba, na istenkem. Gondolom jopenzzert nyeregalatt puhitottat is lehet kerni mutyiban... Weh, cba.

Huffa Huffa 2009.12.18. 17:39:51

40 napja lejárt parizeren már meglátszana - megérződne hogy nem friss. Nyilván csak elírás volt a minőségét megőrzi.

szbszig 2009.12.18. 21:34:03

"Jó hogy nem ’a kilencvenes évek’."

:DDD

Dogdog 2009.12.29. 13:19:00

Hát ez a hülyeség eredménye: A CBA EZZEL A BLOGGAL TÖBB SZÁZ VEVŐT VESZTETT. Eddig náluk vásároltam ártoleránsan, de arra már semmi kedvem hogy lejáratokat lesegessek és kockáztassak valami felelőtlen bagázs miatt-egyszer már egészségileg az Auchan miatt nagyon ráfáztam. TEHÁT A MAI NAPTÓL NEM VÁSÁROLOK A CBA-BAN ÉS ENNEK A BLOGNAK A LINKJÉT MINDEN ISMERŐSŐMNEK ELKÜLDTEM A MEGJEGYZÉSSEL HOGY SZÍVESKEDJENEK TOVÁBBÍTANI ISMERŐSEIKNEK HA ÚGY LÁTJÁK JÓNAK. Ha a CBA elég értelmes volna elkezdhetne számolni. Én elküldtem mail listával 71 címre és hogy ezután mi történik majd tapasztalhatják. Ez a módszer nem új, a nyugatabbra világban jól ismert. (Javaslom másolni a módszert és akkor esetleg megvédjük magunkat.)

Issti 2010.01.08. 13:39:55

Én sosem megyek a CBA-ba. A tulajdonosi kör elképesztő törvénytelenségeiről túl sokat hallottam, nem mernék ott semmit venni. A Lázár testvérek, és néhány mélymagyar nehézfiú bármit megtehet. Remélem nem küldik ki a "magyar gárdát" hogy kezelésbe vegye az ott reklamálókat.

bogarász 2010.12.12. 15:13:42

Én is jártam így. A minap azt vettem észre, hogy magamban beszélek, mégpedig arról, hogy minden termék akciós, vagyis egy nap múlva lejár. Én viszont nem ilyen akciós terméket akarok vásárolni, hiszen én másnap nem akarok boltba meni. Tehát akciónak álcázott szart lehet csak venni. És valóban már kiábrándulok az ilyen Magyar termékekből. A sajt megpenészedik, a párizsi meg fostalicska, pedig műanyag, vagy nem én szeretem. Múltkor már mondtam az eladónak, hogy a gyereknek hogy vegyem meg a bizonyos terméket, amikor konkrétan abból nem volt nem lejárt nem akciós. Nem tudott mit mondani. Aztán én kértem elnézést, hogy feltartottam a munkában.
süti beállítások módosítása