Tékozló Homár

Fantomtartozás az ÉMÁSZ-tól karácsonyra

2010.12.20. 00:48 | jackyll | 147 komment

Kati eléggé meglepődött, amikor 3 héttel az idei éves elszámolás után levelet kapott az ÉMÁSZ-tól, amiben visszamenőlegesen 110 ezer forint tartozást szeretnének rajta behajtani karácsonyig. Tudjuk, mi jár annak, akinek visszamenőlegesen jár? A kurva anyja, az.

Előzmény: 10 éve vagyok ÉMÁSZ-os fogyasztó, a legutóbbi éves elszámolás mindössze 3 hete volt, pénzügyi rendezés megtörtént. Tegnap levelet hozott a posta, számla 110 000 Ft-ról, befizetési határidő december 24. A számla hátoldalán számomra értelmezhetetlen díjak (""Szénipari szerkezetátalakítási támogatás", Átviteli-rendszerirányítási díj", Elosztói veszteség díj", Menetrend kiegyensúlyozási díj" és hasonlók), az időszakok leginkább 2006-2008, néhány 2009 is. Az ügyfélszolgálatos hölgy 20 perces utánajárás után azt mondta, telefonon nem tudja ezt pontosan megmondani, valószínű anno elszámoltak valamit, és majd küldenek egy magyarázó levelet, de legyek nyugodt (!), a követelés jogos.

 

 

Kérdéseim: van-e joguk így, több év távlatából, többszöri éves elszámolást követően - akármilyen indokkal - kiszámlázni nekem bármit is, ráadásul 8 napos határidővel, úgy, hogy a levélből földi halandó számára nem derül ki, miről szól a követelés? Valamint: kihez fordulhatok ha ezt vitatni szeretném (rajtuk kívül, persze)?

Természetesen átnézem hétvégén a Homárt hasonló dolgokat keresve, és várom a megígért magyarázó levelet is, de nagyon örülnék, ha segítene valaki. Átlagember vagyok, nincs fölösleges 110 000 forintom.

Köszönöm:
Kati

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gemby 2010.12.20. 00:59:54

esetleg be kéne menni az ügyfélszolgálatra.

cicmen (törölt) 2010.12.20. 01:01:57

A hagymát apróra vágjuk, megpirítjuk!
Olvasd el vazze!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 01:05:47

en nem vagyok atlagember, de ha holnap hozna a postas egy500 dollaROS SZAMLAT szenipari szerkezetalakaitasi dij miatt akkor legalabbis meglepodnek
mondjuk en eZt az egesz eves elszamolas - atalany dolgot sem ertem
azert fizetek havonta amit elfogyasztottam
erool havonta jon a szamla
a tobbi meg az O nyomoruk
lecet

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 01:07:36

@cicmen:
porkoltet csinalsz?
mar keso van hozza

cicmen (törölt) 2010.12.20. 01:09:02

Szénipari szerkezetátalakítási támogatás
A fiúk a bányában dolgoznak! (mint tudjuk)
És hát új csákány kell nekik!

cicmen (törölt) 2010.12.20. 01:09:02

Szénipari szerkezetátalakítási támogatás
A fiúk a bányában dolgoznak! (mint tudjuk)
És hát új csákány kell nekik!

ALW 2010.12.20. 01:14:27

Kedves levélíró!

Ha tudnád, hogy Szegeden mekkora divat ez! Karácsony és nyaralás előtt hihetetlen mértékben megszaporodik a hirtelen előkerült fantomtartozások száma!

A követelés minden esetben jogos!

Legutóbb nálunk egy júniusi 4340 Ft-os RÉSZFÉLSZÁMLA (!!!!!) miatt akarták kikötni az áramot, vagy három napunk van befizetni ezt a 8680 Ft-ot.... igen jól olvasható a duplázás!

Hogy miért duplázódott meg a nincsis, és miért nem került egyetlen csekkre se három hónapig, rejtély marad.

Van hogy hirtelen előjön egy tavalyi tartozás, ami most ért keresztül a rendszeren, de mindig minden karácsony és nyaralás előtt.

Valakinek eszébe jutott már ellenőrizni, hogy ilyenkor a számlán szereplő számlaszám kié?

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.12.20. 01:26:37

Azt nem tudom, mi ez a követelés, így azt sem, hogy jogos-e vagy sem.

Tegyük fel, hogy jogos. Mivel 5 év alatt halmozódott fel, igazán méltányos lenne egy hosszabb idő alatt törleszteni.

Rejtélyes 2010.12.20. 01:27:24

Mutass be egy utolsó számlát, hogy a legutóbbi ennyi, ergo vagy elhúznak a sunyiba, vagy minden helyen feljelented őket. Ilyen alapon én is tudok számlát kiállítani, hogy még ők tartoznak kétmillióval :)

Egyébként van valami elévülés is, ergo HA lenne is tartozás, akkor is max a 2009 dec utáni lenne valamennyire érvényes.

Megdobbent 2010.12.20. 01:37:52

Emasz meg tigaz, ez a ketto kurva jol megy bazmegyeben. Ne fizess, perrel fenyegetozz lazan, esetleg egy forradalmi hangu level zorbanurnak, az majd ad a pofajukra :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 01:41:00

@Megdobbent: ja tenyleg ez jo
en emlekszem a filmre
abban mindig az voplt, hogy
"felmegyek a miniszterhez"
ezt kell nekiki irni
ki az aramipari miniszter?

Beaver100 2010.12.20. 02:13:30

Megint idetevedtem unalmamban, mindig tanulok valamit azt hittem mar mindent hallottam es tudok Magyarorszagrol de meg mindig vannak uj dolgok kulonosen tetszik "Szénipari szerkezetátalakítási támogatás"--hat igazan ki kene talani azt az orszagot ha nem lenne--

Megdobbent 2010.12.20. 02:16:49

@hagyma: nalunk most minden a zorbanur!

Egyszer majd en is irok neki valami szivhezszolot ;)

Megdobbent 2010.12.20. 02:18:02

@Beaver100: de ki az a beteg, perverz idiota, aki ilyet akarna kitalalni? :)))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 02:18:46

@Beaver100: ez valoszinu az utolso 12 szenbanyasz vegkielegitese, meg 94-bol
igaz, mar nem elnek

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 02:20:18

@Megdobbent: O olvassa le a villanyorakat is?
es meg miondjatok, hogy nem jo csavo

England win The Ashes! 2010.12.20. 02:25:25

De mi az a "Menetrend kiegyensúlyozási díj"? Busszal jön az áram, és lekéste a csatlakozást Dorogon?

Egyébként szakadjak meg, ha értem. Az ember, ha fizeti becsülettel a számláit, akkor milyen alapon jönnek újabb követeléssel? Hogy elbaltáztak valamit? Bocs, így jártál. Ha én fizetnék kevesebbet, már másnap kikapcsolnák az áramot.

Beaver100 2010.12.20. 02:27:34

Nem tudom hogy birjatok cuflaval ezeket a dolgokat, de ilyenkor orulok, hogy kulfoldon elek igaz itt is van eleg baromsag neha de kozel sincsennek olyanok mint a nagyszeru Abszurdisztanban

England win The Ashes! 2010.12.20. 02:30:03

@Beaver100: Na, már megint egy külföldön élő jön azzal, hogy milyen jó az USÁ-ban (UK-ban, Németországban stb.). Vedd tudomásul, hogy az ilyenek miatt tart ott az ország, ahol!

;-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 02:30:49

@Beaver100: hat baromsag itt is sok van, de hogy kapjak egy 500 dollaros szamlat holnap 2 evre visszamenoleg, vagy hogy ne csereljek ki a tv-met 2 perc alatt ha 7 nap utan elromlott
az teljesen kizart

Beaver100 2010.12.20. 02:33:51

@hagyma:ezt en mind tudom itt elek vagy "ket hete" mar

Beaver100 2010.12.20. 02:36:30

@Dr Jozef Vengloš: Nem pontosan ertem mit akarsz mondani !

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 02:39:33

@Beaver100: en mar 3 -4 hete

amugy zsido osszeeskuves van a hatterbebn
mert a szenbanyak es az aramszolgaltatas is a kezukben van
igy akadalyozzak meg a keresten magyarok karacsonyfa megvilagitasat, kikenyszeritve a hanuka gyertyak meggyujtasat
ez a napnal is vilagosabb

Freelife 2010.12.20. 02:41:25

Tényleg....
Pl. ha én esztergályos vagyok akkor a régi ügyfeleimnek simán kiszámlázhatok utólag - most karácsony előtt- mondjuk félmillkót, a következőkért:
- szakmai tanulmányi hozzájárulás (valahol meg kellett tanulnom a szakmát)
- beruházás megtérülési illeték (ki kellett fizetni a gépeket)
- üzemeltetési hozzájárulás (könyvelő, ügyvéd, stb. díja)
- veszélyességi pótlék (az esztergálás nem veszélytelen...)
- stresszoldási együttható (az ügyfél fárasztása után kell a pénz a nőket hajtani.)
- stb.
Akkor ez most jogos? - Háá méé nem az!

England win The Ashes! 2010.12.20. 02:43:21

@Beaver100: Semmit, poénnak szántam, ott a szmájli is. (Meg amúgy én sem élek Mo.-n.)

Beaver100 2010.12.20. 02:44:23

@hagyma: Hat a bibsiket is sem tulsagosan szeretjuk, de sajnos a penzvilag ugy alakult ki az utobbi 100 evben hogy az o kezukben van az iranyitas amit egyszeruen nem lehet megszuntetni akarki akarmit csinal az igy fog maradni meg hosszu ideig, a kissebb csoro orszagok ugy mint Magyarorszag mindig ra fog szorulni a zsidok penzere hiaba ajvekol a sok fasz.

Beaver100 2010.12.20. 02:50:02

@Dr Jozef Vengloš: Ok !! csak igazan nem ertettem amit irtal, nem akarok itt eszt osztani csak leirom amit en gondolok

Megdobbent 2010.12.20. 02:50:17

De sracok! En bezzeg telleg itt nyomom hungariban, es ezek kozott elek. Kicsit tobb egyutterzest, vagy legalabb tettessetek!!! :>>>

Amikor hagyma bolcsen meglepett, akkor en epp azon voltam, hogy na majd megcsinalom faszan a vilag minden penzet tisztesseges, adozo, masokat at nem vero munkaval magyarorszagon, a csodak foldjen...

Weeeeeeehehehe :)

Megdobbent 2010.12.20. 02:54:49

@hagyma: Hajaj, de meg annal sokkal tobb. Tegnap is becsenget, ajtot nyitok, nem latok semmit. Becsukom. Kopognak, kinyitom latok egy felnyujtott kezet, hat o az, csak godorben allt.

Szal aszongya, hogy epp erre jart alruhaban (ahogy szokott) es kinyitotta a villanyora szekrenyet, es egyreszt leirta nekem az allast, masreszt - ha nem haragszom - ki is fizeti helyettem, meg hoz egy fel disznot.

Na ilyen aranyember a zorbanur!

Beaver100 2010.12.20. 03:09:31

@Megdobbent: "Na ilyen aranyember a zorbanur!" Akkor meg kell becsulni a dragat.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 03:13:26

@Megdobbent:
a libsi bolsik erre azt mondjak ellopta a masik fel disznot
difikalt ez, difikalt

Xeon 2010.12.20. 03:22:10

Bízok benne, hogy nem az elszámoltatási program miatt utaztatok hirtelen külföldre. Mindettől független ezt a sok off dumát be lehetne fejezni, mert marhára nem látszik benne, hogy hol kel nevetni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 03:32:40

@Xeon:
en 16 eve ugy megijedtem az elszamoltatasi programtol, meg az EMASZ-tol, hogy benosultem amerikaba
remelem mar elevult, mert akkor haza mennek
nevetni ott kell, hogy kimegy egy szamla 2010 ev vegen, hogy fizessel mar 2007 re valami 100 rugot a szenatalakitasi program miatt
na itt lehet hahotazni

Beaver100 2010.12.20. 03:33:07

Xeon !!!! Ne agodjal ---Csak az idonket toltjuk mert itt meg csak este 9:30 van

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 03:41:28

@Beaver100: es emegy a meccs, meg a sor
a GB vezet Bostonban

Megdobbent 2010.12.20. 03:43:10

Itt 3:42 hajnalban, de en is az idom toltom, nem melo. Igyaztan majd jol nem is veszem eszre, ha megvaltoznak a fenyviszonyok, pl ;)

England win The Ashes! 2010.12.20. 04:03:58

@Beaver100: Időnként előfordul, hogy amikor hagyma, én, vagy pár más külhonban élő megjegyzi, hogy micsoda állapotok uralkodnak az óhaza egyes hivatalaiban (cégeiben), akkor a fentihez hasonló lebaszást kapunk. Gondoltam, kifogom a szelet a vitorlájukból. ;-)

England win The Ashes! 2010.12.20. 04:05:12

@Beaver100: Időnként előfordul, hogy amikor hagyma, én, vagy pár más külhonban élő megjegyzi, hogy micsoda állapotok uralkodnak az óhaza egyes hivatalaiban (cégeiben), akkor a fentihez hasonló lebaszást kapunk. Gondoltam, kifogom a szelet a vitorlájukból. ;-)

England win The Ashes! 2010.12.20. 04:06:14

@Beaver100: Időnként előfordul, hogy amikor hagyma, én, vagy pár más külhonban élő megjegyzi, hogy micsoda állapotok uralkodnak az óhaza egyes hivatalaiban (cégeiben), akkor a fentihez hasonló lebaszást kapunk. Gondoltam, kifogom a szelet a vitorlájukból. ;-)

otirt 2010.12.20. 06:38:20

1., Az éves elszámoló számlát át kell nézni, és össze kell vetni az éves és az ebből számolt havi fogyasztási adatokat a havi számlák adataival (valamennyi eltérés lehet).

2., Amenniyben ez rendben van akkor az ÉMÁSZ ügyfélszolgálata felé ÍRÁSBAN (papíron vagy e-mailben) jelezni kell, hogy ezt a számlát kifogásolod, melyben egyúttal a 30 napos határidőt kell kérni.
Ha minden képpen telefonon akarod intézni, akkor ne az ügyfélszolgálatot keresd meg, hanem közvetlenül az Értékesítési Osztályt. (A telefenos ügyfélszolgálat sablonválasza mindig a fent leírtak.)

3., Szénipari szerkezetátalakítási díj és hasonló társai gyakorlatilag a villamos energiára kivetett energetikai adókat fedik le. Ez minden villanyszámlán megtalálható, minden szolgáltatónál, mert törvény írja elő ezek feltüntetését.

Secnir 2010.12.20. 07:17:50

szvsz qrva egyszerű a dolog
2009-es számlákat előszedni, van-é rajtuk tartozás vagy extra dolog.
ha nincs, ÉMÁSZ-hoz beballagni, kikérni a (szerintük) 2009-es számlákat. összehasonlítani. ha van diff, akkor asztalt borogatni, csalást és rablást emlegetni.
ha nincs diffi, akkor is.
1954 előtti számlákkal meg nem kell foglalkozni. 2008-assal sem.

Secnir 2010.12.20. 07:32:18

ja, és megdaszatni a büdös karvalytőkéseket a népiszocialista nemzetgazdasági überfürerrel. nehogymán szórakozzanak itt az eusoros elnökség tagjaival!

Egyéves Önkéntes 2010.12.20. 07:41:47

A mi politikusaink a szolgáltatókon keresztül kénytelenek ilyen primitív húzásokkal, mint szénipari szerkezeti átalakítás pénzt keresni. Amerikában erre nincs szükség, ők egyszerűen lerohannak egy országot és elveszik ami kell.

villanyóra 2010.12.20. 07:45:45

KEDVES KATI!

A VET 60 paragrafusa (3) bekezdése alapján: "A hálózat használati szerződésből eredő igények egy év alatt évülnek el."

Vagyis a 2009 előtti követelés teljes egészében elévült, illetve 2009-ről is maximum december második felére vonatkozó követelésük lehet jogos!

Ne dőlj be a szolgáltatónak! Ha nem fogadják el a VET-et, akkor mindenképpen fordulj a MEH Fogyasztóvédelmi osztályához.

Szívesen segítek, ha küldesz egy mailt: villanyora.magnes@gmail.com

Blogopédus 2010.12.20. 07:50:13

@villanyóra: ugyanitt mágnesek eladók :)

Secnir 2010.12.20. 08:04:31

@Blogopédus:
villanyóra alakú mágnesek, ofkörsz...

Egyéves Önkéntes 2010.12.20. 08:06:29

@Secnir: én vettem már hűtőmágnest is, de átvertek, nem hűt tőle jobban a hűtő.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.12.20. 08:11:47

"hogy a levélből földi halandó számára nem derül ki, miről szól a követelés? Valamint: kihez fordulhatok ha ezt vitatni szeretném (rajtuk kívül, persze)?"

Nemtom, itt az E.Off-nál van számlasormagyarázat a számlán. Mondjuk az is szarul ogalmazva, de mindegy.
Amúgy meg szokásos, fogyvéd, bíróság... de azért téyleg elég meredek, hogy csak most jut eszükbe, hogy 2009 óta esetleg tényleg tartozik a postoló...
Sünyzarást nekik!

gemby 2010.12.20. 08:19:57

itt lassan minden második komment fogyasztóvédelemhez, meg bírósághoz küldi a csajt, de nem lenne-e értelmesebb dolog először bevinni a dózsára azt a kurva papírt, és körbemutogatni?

csak kérdezem.

rezsöatya 2010.12.20. 08:29:04

KATI!
Ha ez vigasz,nem vagy egyedül! Nekem tavaly decemberben jött 90 ezerről az ELMŰ-től. (Elmű-Émász egy cég). Úgy látszik ez népszokás náluk Betlehemezés helyett. Ráadásul úgy, hogy már nyáron eladtam a házam és az órát átírták az új fogyasztóra. Vitattam, perre vitték. eddig 5 tárgyalás volt, kiderült, egy márciusi utalást nem könyveltek le, csak októberben. De a hülye picsa ügyvédnőjük nem érti, csak hajtogatja a magáét. Most épp levelezek az Elmű-Émász Igazgatótanácsának tagjaival, Dr. Marie-Theres Thiell-lel, ill. Dr. Kövesdi Zoltán Endre Közép-kelet európai regionális igazgatóval. Szerintem te itt kezdd! És ne add fel, elmu.hu oldalon megtalálod az elérhetőségeiket. A sünyzarást támogatom én is!

Holdkutyagoló 2010.12.20. 09:10:38

Öt éven belül jogosultak tartozás behajtására.

cicmen (törölt) 2010.12.20. 09:13:52

Szénipari szerkezetátalakítási támogatás", Átviteli-rendszerirányítási díj", Elosztói veszteség díj", Menetrend kiegyensúlyozási díj"

Azon röhögök, hogy sehol sem látom a késedelmi kamatot!
Azt biztosan húsvétkor küldik!

2010.12.20. 09:21:47

Közüzemi számlák esetében 1, azaz EGY év az elévülés.
Mindenkinek kellemes ünnepeket kíván a Pocsay család !

Flogger 2010.12.20. 09:28:53

A klásszikust idézve:
„Uram, ha maga nem tud rendet tartani a beosztottai között akkor mondjon le a vezérigazgatói tisztségéről és menjen el villanyóraleolvasónak egy lófasszal a seggében.
Ezenkívül elmehet a Rákóczi téri vén öreg kurvák vörösrézzel kivert kárpitozott foncsérozott nagy büdös vasporos valagába is. Az isten bassza magára rá az eget és az énekes koldús is verje bele magába a holdkóros faszát. Maga azt hiszi, hogy az ELMÜ egy állam az államban és maga abban a kiskirály, vagy mi az isten büdös faszát hisz?”

Az ELMÜ ÉMÁSZ-ra javítandó.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2010.12.20. 09:29:19

@cicmen: késedelmi kamatot, akkor küldik, ha már befizette a delikvens az összeget.

Egyéves Önkéntes 2010.12.20. 09:44:21

@Kulics: az elévülés alapesetben 5 év, ez alól kivételt képeznek egyes közüzemi díjak, például a távközlési és ezek szerint a villany is
de nem kivételes eset például a fűtés vagy a víz

vénkujon 2010.12.20. 09:44:38

hehe...én már évek óta kapom az ívet karácsony környékén, amikoris rájön a happáré az APEHre, a TIGÁZra, az EONra.
Ilyenkor seprem ki a padlást. Most is így volt. ..hogy az isten lova gyürné beléjük a faszát.

Pugajpeddi 2010.12.20. 09:47:48

Nem ide tartozik, de ...

Kedves utasaink!

Sajnálattal tájékoztatjuk Önöket, hogy az Aeroviva Utazási Iroda 2010. december 20.-tól megszünteti Utazásszervezői és utazásközvetitői tevékenységét.

Mindent megtettünk annak érdekében, hogy ezt a helyzetet elkerüljük, de ez a jelenlegi gazdasági helyzetben sajnos nem sikerült.

Minden egyes külföldön tartózkodó utasunk hazautazásra érvényes menetjeggyel rendelkezik, így egyetlen utasunk sem marad külföldön.

A menetrend szerinti járatokra Aeroviva repülőjeggyel rendelkező utasaink repülőjegye - az utazás dátumától függetlenül, odaútra és visszaútra egyaránt - érvényes marad.

Az Utazásszervező kártérítési kötelezettségét (beleértve a charter járatokra szervezett utazásokat) - a vonatkozó Kormány rendeletben előírtak szerint - az Aeroviva Kft. Vagyoni Biztosíték Biztosítása alapján a QBE Insurance (Europe) Limited Magyarországi Fióktelepe (1143 Budapest, Stefánia út 51. Tel.: 061-4601400) vállalja át.

Fentiek miatt minden utasunktól elnézést kérünk.

Budapest, 2010. december 20.

Aeroviva Utazási Iroda

igazságos 2010.12.20. 09:50:02

@hagyma: Igen, mi minden évben lefutjuk a kört, rettegve várjuk az éves elszámoló számlát, mennyit gombolnak le rólunk megint.

Ugyanis ezzel az éves elszámolóval mi fizetjük azok számláját, akik lopják az áramot, meg azokét is, akik egyszerűen nem fizetik be, mégsem kapcsolják ki náluk az áramot. Az ÉMÁSZ-nak meg a becsületesen fizető kisembereken be kell hozniuk a veszteséget.

Ja, és cicmennek volt igaza, nem olvastad el, mit írt a posztoló, illetve fogalmad sincs róla, mi valójában ez a számla.
Értelmezhetetlen díjak a fentiek miatt van írva, hogy a paraszt ne tudja meg, valójában miért számláznak ki ekkora díjakat.

füles1098 2010.12.20. 09:51:55

EDF DÉMÁSZ az áramszolgáltatóm, kezemben az elszámoló Áramszámla:
Valóban van rajt: szénip.szerk. átalk. tám. ősszeg - ez 2x is szerepel ( a kurva anyjukba, eddig ezt nem is figyeltem)
Továbbá: Rendszerhasználati díj:
-Elszámolási is átviteli díj MN*
-Elszámolási és átviteli díj MN*
-Elszámolási és átviteli díj VEZ*
-Elszámolási és átviteli díj VEZ*
-Elszámolói alapdíj
-Elszámolói alapdíj
Csak sejtem, mik is lehetnek ezek.
Biztos van benne logika, hogy ezt miért ennyiszer számolták el, de nem tudok utána nézni, mert csak ez az 1 számla van nálam (én is külföldön élek). De kaptam 1 feladatot, ha haza megyek utána nézni, talán rájövök a logikára mit, miért, hányszor.
javaslom a posztolónak, nyálazza át a számlákat, ellenőrizze le ezeket a tételeket, talán így lesz adat a kezében. Mire tudja használni, kinél tud reklamálni, azt nem tudom. Segítséget kérek, mert ebbe belefuthatok én is!
Ja, lemondtam a papír számlákról, digitálisan kértem, ezek után biztos, hogy lementem mindegyiket.

akrampampuli 2010.12.20. 09:53:01

Közüzemi számláknak sajnos nincs elévülése! Olyan szolgáltatásoknál meg pláne, ami mérőóra alapján történik az igénybe vett szolgáltatásért a fizetés. Maximum a hátralékot eladja, kiadja behajtócégnek, és akkor már nem az Elműnek,Émásznak,Eonnak tartozol.

Ha a szolgáltató hibázott akkor "méltányos részletfizetés" ad (nem röhög, ez a neve)ez kb azt takarja pár ezer (3-5 ezrével) fizeted a hátralékot. Ha nem hibázott akkor a hátralék felének kifizetése után köt részletfizetést a fogyasztóval. 60 nap tartozás után (védendő fogyasztó esetén 90 nap) után köti le a fogyasztót a hálózatról. Minden esetre a posztoló anyagi helyzetétől, és a hátralékos ingatlan helyétől függően, helyi önkormányzatnál adósságcsökkentési támogatás igényelhet (term. meg kell felelni a helyi rendelet szabályainak)

Vigyázat! Ha jogos a követelés, részletfizetési megállapodás nélkül, illetve nemfizetés esetén a hátralék behajtása sok egyéb költséget vonz így könnyen megsokszorozható a tartozás. 1 bírósági fizetési meghagyás illetékkel, jogi, behajtóköltséggel 30-40 ezer alkalmanként! Az óra leszerelése 8000, és a visszakötésért is fizetni kell nem keveset. Tehát érdemes gyorsan utánajárni, tisztázni a számlát.

kellemes ünnepeket:
www.youtube.com/watch?v=0cPXEo6gqBI&feature=player_embedded

igazságos 2010.12.20. 09:54:19

@füles1098: Ja igen, azokét is mi fizetjük, akik meglépnek, és elhagyják az ÉMÁSZ-t. Ez az Elszámolási és átviteli díj.

Borenbukk 2010.12.20. 09:54:21

@igazságos: Lofutty! Az egzotikus nevu dijak nem a szolgaltatohoz kerulnek, hanem az allamhoz, a MAVIR-hoz es tarsaikhoz. A lopasok es egyebek miatti vesztesegek miatt pedig nem lesznek plusz tetelek a szamlan, kulonosen nem visszamenoleg. Az be van kalkulalva az arba eleve.

akrampampuli 2010.12.20. 09:56:16

@akrampampuli: helyesbítek nem egyértelműen írtam fent: ha a szolgáltató a számla idejében történő kibocsájtásában hibázott

akrampampuli 2010.12.20. 09:59:51

@igazságos: és azokét is mi fizetjük akik nem fizetnek rendszeresen számlákat, ezt veszteséget is bele kalkulája a szolgáltató az árba

akrampampuli 2010.12.20. 10:01:44

@akrampampuli: aztán meg az extra profitjukat szétosztják a nemfizetők között lásd. eon karácsonyi akció, a mi pénzünkből jótékonykodik magának! Szemetek a szolgáltatók!

kenshikun 2010.12.20. 10:03:34

@Dr Jozef Vengloš: Vannak cifraságok a számlán, amit még egyetemi szintű szakértelemmel is nehézkes érteni...
A menetrendkiegyensúlyozás especiel egy könnyen érthető dolog, de kell hozzá némi irodalom, szénbányászat/veszteség/irányítási díj meg nemtudommég mik vannak (azthiszem megújuló támogatása, kötelező átvételes korrekciók) stb. is szerepelnek. Hogy ezt minek kell halandó emberrel közölni, illetve visszamenőleg miért is kérik számon az emberen azt amit saját hibából követtek el azt nem tudom.

Tibike15 2010.12.20. 10:03:50

normális helyeken, ha hibázik a szolgáltató, akkor lenyeli az okozott veszteséget, esetleg a hibázó alkalmazottal fizzetteti ki

ennek kétoldadúnak kéne lenni, mennyi ideje van az ügyfélnek, hogy reklamáljon ha valamit rosszul számoltak ? Na pont annyi időt kéne adni a szolgáltatónak is

de ez nem egyenlő küzdelem, próbált valaki már 2-3 éves számlát megreklamálni, úgy elhatják, hogy csak na, én próbáltam, mert nézegettem régi számlákat és az egyik nem tetszett, de semmire nem jutottam
ha mégis igazam van, akkor meg kamatról meg büntetési tételekről, amik engem illetnek ne is álmodjak

ezzel együtt a magyar is sunyi, ha kap véletlen egy rossz számlát a megszokottnál kisebb összegről, akkor 10-ből 9 ember szépen megpróbálja elsunnyogni, ahelyett mondjuk, hogy dobna egy emilt a szolgáltatónak, hogy valami nem ok

Borenbukk 2010.12.20. 10:12:51

@kenshikun: "Hogy ezt minek kell halandó emberrel közölni, illetve visszamenőleg miért is kérik számon az emberen azt amit saját hibából követtek el azt nem tudom."

Hogy miert kell kozolni? Mert ha nem tenned, akkor az lenne a problema. Ket allapot van: A szamlan gyakorlatilag nincs semmi, csak egy osszeg. Ekkor a fogyasztok egy resze felhaborodik, mert fogalma sincs, miert fizet. A masodik szerint a szamlan alaposan reszletezve van, miert mennyit fizetsz. Ebben az esetben a fogyasztok egy resze felhaborodik, mert a szamla zagyvasag, es fogalma sincs, miert fizet. Az emlitett fogyasztoi halmazok kozott termeszetesen jelentos atfedes van.
A politikat, meg a torvenyeket meg nem is emlitettuk, pedig ezek is beleszolnak, mit kell feltuntetni egy szamlan.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2010.12.20. 10:13:29

Kedves Kati!

Ha valahogy sikerül majd megúsznod ennek az összegnek a befizetését, akkor a következő lépés az lesz, hogy kapsz egy levelet arról, hogy lemágnesezted a villanyórádat, és fizessél többszázezer forint kötbért.

Nekem azért felettébb furcsa, hogy a saját könyvelésük hibája miatt több éves díjakat kelljen majd megfizetned. Azt javaslom, hogy olvass át mindent figyelmesen, majd ezt követően írj egy levelet a Magyar Energia Hivatalnak, hogy vizsgálják ki az ügyet. Eközben persze egy másik levelet is küldj az ÉMÁSZ-nak, hogy felülvizsgálatot kértél a MEH-től, és addig ne akarják behajtani rajtad az összeget. Ha másra nem, de időhúzásra jó lehet ez a dolog.

akrampampuli 2010.12.20. 10:16:35

@Tibike15: sajn a magyar jogszabályok, nem védik eléggé a fogyasztót abban az esetben, ha s szolgáltató téved, de a kamatot el szokták engedni ha az szolg. sara.
a legtöbb számlahibát nem feltétlen az ott dolgozók követik el, hanem a SAP hibáz, de ez mondjuk legyen a szolgáltató gondja.

A magyar sunyiságban teljesen igazat adok neked, 10-9 tutti sunnyog ilyen esetekben.

Borenbukk 2010.12.20. 10:17:34

@Tibike15: Ha visszamenoleg barmilyen problema van egy szamlaval, akkor ujat kell kiallitani. Ez esetben eleg fura lenne barmelyik iranyba kamatot vagy buntetest szamolni. Egy regebbi szamla be nem fizeteseert szamitanak fel kesedelmi kamatot.

kyanzes (törölt) 2010.12.20. 10:17:51

A megoldás egyszerű: közlöd a helyi áramszolgáltató góréjával, hogy magas pozícióban (minisztérium/felügyelet/maffia, illetve ezek ötvözete) vannak komoly haverjaid, akik reggelire elfogyasztják őt, kirúgatják, és egy életen át utánanyúlnak, megkeserítik hátralévő életét. Miután kinevet/elutasít, értesíted fent nevezett fejeseket, akik valóban léteznek, és lekötelezetteid.

Nincsenek ilyen haverok? Akkor sajnos fizetni kell.

akrampampuli 2010.12.20. 10:20:56

@kyanzes: Ez inkább fordítva van! A szolgáltatók spanjai, lekötelezettei ülnek a minisztériumokban. Támogatják a magasan ülők alapítványait, civil szervezeteit, választási kampányait.

Agyalap 2010.12.20. 10:21:40

@batgirl: Ha végignyálazva meg is találjáj az a 110ezer hiányt, a nyolc nap enyhén szólva is kurva nagy pofátlanság.
Ha jogos is lenne a követelésük, minimun részletfizetés, de késedelmi kamat semmiképpen.
Esetleg én kérném az átb@szási hozzájárulás levonását az összegből...
A cégek hozzáállása teljesen igazodik az átlag abszurdisztáni erkölcsökhöz: azt kell húzni, aki rendszeresen és rendesen fizet.

Borenbukk 2010.12.20. 10:24:16

@akrampampuli: Nem kell ehhez meg sunyisag se. Az emberek nagy resze mechanikusan befizeti a kapott csekkeket. Tolunk ment ki(hibasan) visszateritendo szamla csekkes nyomtatvanyon. A csekk formatum elso blikkre hasznalhatatlan volt, es egy negativ osszeg volt rairva. A fogyaszto be tudta fizetni a postan.

akrampampuli 2010.12.20. 10:28:41

@Borenbukk: azért ha valaki irreálisan kis számlát kap vagy nem kap számlát hónapokig nem tűnik fel neki, hogy valami nem stimmel? És itt nem a posztolóra gondolok.

igazságos 2010.12.20. 10:31:24

@kyanzes: Ja, majd jól lecsuknak zsarolásért. Ugyanis te egy egyszerű kisember vagy.

igazságos 2010.12.20. 10:34:03

@Borenbukk: Lehet, bele van kalkulálva, de azért év végén még egyszer megpróbálják lehúzni a csóró, fizető kisemberről. Mert megtehetik, akkor miért ne.

Naneee 2010.12.20. 10:34:37

Találtam egy ilyet (hátha használható erre az esetre):
273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet
a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról
1. számú melléklet a 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelethez
Egyetemes Szolgáltatási Szabályzat
Kifogás a számla ellen

10. § (1) A felhasználó a számla ellen az egyetemes szolgáltatónál kifogást emelhet. A kifogás bejelentésének a számla kiegyenlítésére csak akkor van halasztó hatálya, ha a számla összege az előző év azonos időszakára vetített díj 150%-át meghaladja.

(2) Az egyetemes szolgáltató köteles a kifogást megvizsgálni, és ennek eredményéről a felhasználót legkésőbb a kifogás kézhezvételétől számított 15 napon belül írásban értesíteni.

(4) Ha a téves vagy elmaradt elszámolás miatt az egyetemes szolgáltatót díj vagy díjkülönbözet illeti meg, a felhasználó azt a téves vagy elmaradt számlázás időtartamával azonos időn belül egyenlő részletekben jogosult kiegyenlíteni. Ez esetben késedelmi kamat nem számítható fel.

Tehát ha az utolsó pontot nézzük, akkor az én olvasatom szerint több évre vonatkozó "javítás" több havi (részlet)fizetéssel kellene, hogy járjon. Vagy rosszul gondolom?

Android 2010.12.20. 10:37:44

"Menetrend kiegyensúlyozási díj"

Bazz, meg ne lássa a MÁV, mert bevezeti! :-D

1 év a közüzemi számlák elévülése. Utána lehet követelni, meg paráztatni, de pénzt kapni nem, már jártam így az ÉMÁSZ-szal, de könnyedén átordítottam magam az ügyfélszolgálaton, sajnálták és nem kellett kifizetnem! :-)

misterx 2010.12.20. 10:40:36

Kedves posztoló!

Az igazság otirt (2010.12.20. 06:38:20) és villanyóra (2010.12.20. 07:45:45) hozzászólásában van. MEH = Magyar Energia Hivatal. (www.eh.gov.hu) Saját érdekedben szedd össze az összes számládat évekre visszamenően. Bizonyítható kifogásolás plusz MEH panaszlevél mellett valószínűleg nem kapcsolhatják ki az áramot.

Ha felveszed a kapcsolatot az emasz ügyfélszolgálatával, azt ne telefonon, vagy email-ben tedd, minden esetben levél (tértivevény!) vagy személyesen, de asztalveréssel kikövetelt jegyzőkönyv mellett.

Naneee 2010.12.20. 10:46:05

Folyt.:
2. számú melléklet a 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelethez
Villamos hálózati csatlakozási és hálózathasználati szabályzat
Számlakifogás

20. § (1) A rendszerhasználó a számla ellen a hálózati engedélyesnél kifogást emelhet. A kifogás bejelentésének a számla kiegyenlítésére halasztó hatálya nincs, kivéve, ha a számla összege az előző év azonos időszakára vetített díj 200%-át meghaladja.

(2) A hálózati engedélyes köteles a kifogást megvizsgálni, és ennek eredményéről a rendszerhasználót legkésőbb a kifogás vételétől számított 15 napon belül írásban értesíteni.

(4) Ha a téves vagy elmaradt elszámolás miatt a hálózati engedélyest díj vagy díjkülönbözet illeti meg, a rendszerhasználó azt a téves vagy elmaradt számlázás időtartamával azonos időn belül egyenlő részletekben jogosult kiegyenlíteni. Ez esetben késedelmi kamat nem számítható fel.

tejcsokoládé (törölt) 2010.12.20. 10:46:20

szeretném megkérni a homár szerkesztőit, ugyan tiltsák már ki a sok barmot aki chatelni jár ide. beszélgessenek a fészbukon vagy bármi hasonló marhaságon, de ha az ember azért jön ide, hogy megtudjon néhány dolgot az ADOTT POSZTRÓL, ne kelljen már végignéznie ezeknek az idiótáknak az összes agymenését, aminek az égvilágon semmi köze a témához.

escaper215 2010.12.20. 10:47:45

A számlák fogalmát, kötelező adatait teljes részletességgel az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 16. és 17. §-ai tartalmazzák. (beleértve az egyszerűsített számlát is)

A követelések elévülési ideje 5 év (ez a szolgáltatóra és a fogyasztóra is egyaránt érvényes) a Polgári Törvénykönyvről (Ptk.) szóló 1959. évi IV. törvény 324. §-a alapján:

„324. § (1) A követelések öt év alatt elévülnek, ha jogszabály másként nem rendelkezik.”

Sajnos minden követelésük jogos. :(
Ezt a két oldalt kell elolvasni:

www.eh.gov.hu/home/html/index.asp?msid=1&sid=0&hkl=415&lng=1

www.fogyasztok.hu/cikk/20081008/aram_fogyasztasi_dij_melle_termelesi_koltseg_terhelese_a_fogyasztora/

füles1098 2010.12.20. 10:52:22

Na most, tegye már fel valaki a közüzemi számlák elévülési idejéről a jogszabályt.
Kérem szépen.

Locke 2010.12.20. 10:52:40

Én is megkaptam az éves elszámoló számla után egy héttel a tárgyhavi 40 eFt-s számlámat, pedig előzőleg 20k volt a havi számla. Hát kisokosok, a havi számlához hozzácsapták a 20k-s elszámolót, így kijött nekik, hogy előző havi befizetés 40k. Hát akkor persze hogy 40k lesz ezentúl az átalány! Csak amikor rájuk csörögtem, Démászos csajszi felfogta, hogy ez nem ok, és simán lereszelte a rendszerükben a dolgot a megszokott 20k-ra. De azért tetszik ahogy bepróbálkoztak...vagy mégsem?

Hell-icon 2010.12.20. 10:57:23

@ALW:
"Ha tudnád, hogy Szegeden mekkora divat ez! Karácsony és nyaralás előtt hihetetlen mértékben megszaporodik a hirtelen előkerült fantomtartozások száma! "

Problémát lehet egyszerűsíteni, ha szépen beballagsz a Démász ügyfélszolgálatára, közlöd, hogy szerződést szeretnél módosítani, mert havi bejelentés alapján szeretnél fizetni.
2 éve mi is ezt csináltuk azóta semmi gond. Telefonos bejelentés havonta, ahol rögtön ki is kalkulálják mennyi lesz az adott havi fogyasztásod után a számla összege. Tehát tudsz kalkulálni.

De háborogni mindig egyszerűbb... :)

Secnir 2010.12.20. 10:58:11

a probléma (és szerintem a megoldás is) a régi számlákon van
megpróblom elmagyarázni miért.
példa:
kati 2009-ben kapott 12 számlát.
tegyük fel, mindegyiken van 50kW fogyasztás (ez volt a valós, leolvasott), ezért fizetett 12*50*45 forintot
tehát annyit, amennyit fogyasztott.
nem volt hibás leolvasás, nem volt elszámlázás.
akkor mit akar az elmű/émász?

a gond akkor jelentkezik, ha kati átalánydíjas vagy becsléses megoldást választott. akkor szopóág. tudniillik a zelmű azt számláz ki akár visszamenőleg is, amit akar, hivatkozva arra, hogy az átalány az az volt, amit kifizetett, de közben volt áremelés, és ezért visszamneőleges az átalány x%-át felszorozzák a különbözet négyzetének köbgyökével tekintettel a hold állására.

ha megvan minden számla, akkor kati nyert.
ha átalány, akkor az ELMŰ

É2I 2010.12.20. 11:04:16

A számlákat öt évre visszamenőleg lehet helyesbíteni, lerontani.
A részletes magyarázatot kérni kell, addig írásban vagy személyesen meg kell reklamálni, ennek halasztó hatálya csak - a Naneee által becsatolt - Kor. rendelet esetében van.

@Naneee: Jól gondolod. És minden esetben kérni is kell, mivel kötelesek megadni. Annyi, hogy azután rendszeresen fizetni is kell -ha jogos a követelés-, mert ha nem, azért is kikapcsolhatnak.

@tejcsokoládé: Új lehetsz errefelé :D

füles1098 2010.12.20. 11:14:04

@Secnir: Kérlek olvasd el a posztot!
nem az óra állással van gond, hanem ezekkel a buta sallangokkal:
-szénip.szerk. átalk. tám. ősszeg
Rendszerhasználati díj:
-Elszámolási is átviteli díj MN*
-Elszámolási és átviteli díj VEZ*
-Elszámolói alapdíj
Ezeket kell lecsekkolni, mert ha rajt vannak a résszámlán, akkor szerintem nincs mit követelni, ha nincs akkor, meg részlet fizetés.

É2I 2010.12.20. 11:17:15

@Hakkar: Azt a rendszer automatikusan megemeli, ha az elszámolásnál az látszik, hogy többet fogyasztasz, mint amit résszámlákban fizettél ki. (Bár duplájára nem kellene.) Abból a célból, hogy az elszámoló számla ne legyen ijesztő méretű. De ha diktálod a mérőállást nem ér váratlanul egyik sem.

füles1098 2010.12.20. 11:21:42

Azért lenne egy nagyon ártatlan kérdésem.
Olvastunk itt az aktuális, idetartozó jogszabályokról.

((4) Ha a téves vagy elmaradt elszámolás miatt a hálózati engedélyest díj vagy díjkülönbözet illeti meg, a rendszerhasználó azt a téves vagy elmaradt számlázás időtartamával azonos időn belül egyenlő részletekben jogosult kiegyenlíteni. Ez esetben késedelmi kamat nem számítható fel.)

Ezt nem ismerik a szolgáltatók? Mert mi lenne, ha az a levél rögtön ezeket alkalmazva jönne ki, nem okozna asztalborogató hangulatot az ügyfélben.
Röviden TISZTESSÉGES lenne!
Erről mi a vélemény?

É2I 2010.12.20. 11:27:23

@füles1098: Ezek feltüntetését törvény írja elő, nem a szolgáltató plusz sápja. Az állam plusz sápja, ugyanis az államhoz, állami cégekhez vándorol.
És %-ai a fogyasztásnak -kivéve az alapdíjat -, tehát a rossz mérőállás viszi őket is magával.
Sajnos már olyan komplex a számla összetétele, illetve ez által a számlázás, hogy egy pici hiba, néhány éves görgetése után könnyen jönnek ki ekkora számlák. Persze ilyenkor illene alapból az első rossz számlától annyi havi részletfizetést adni, ahány hónapja került be rossz adat, lett rossz számla.
Ez itt már csak ügyintézői hozzáállás kérdése legtöbbször.

MosoMasa 2010.12.20. 11:28:14

@hagyma: Nem tudom mit rugózol ezen a "szenatalakitasi program" és egyebeken. Mikor te kimentél 16 évvel ezelőtt, akkor is benne volt a számlában, te is fizetted, csak nem részletezték ki, hanem az összes gedvát valami egységes járulékként írták oda, oszt fizess paraszt mi közöd ahhoz, hogy mit alapon ment.
Amúgy meg nem valószínű, hogy a 100 ropi abból jött össze, - hacsak nem valami gyárról van szó a posztban - mert ezek a számla nagyon csurma részét teszik ki.

fingerbangs 2010.12.20. 11:41:59

én a tigáztól kaptam a napokban 170ezret
tuti elszámoltak valamit, mit lehet csinálni?

füles1098 2010.12.20. 11:43:28

@É2I: Mert az ügyintézőre nem érvényes a jogszabály?
Hogy múlhat ez az ügyintéző hozzáállásán?!
Hisz itt most arról van szó, hogy a posztoló megkapta az elszámoló számlát, ezt ki is fizette, majd 3 héttel később kapott valamit, ami már több évre visszamenőleg követeli ezeket az "izéket", és adott 8 napos fizetési határidőt.
Holott a jogszabály elég érthetően (még én is értem) megfogalmazza, milyen feltételekkel korrigálhatnak.
Még 1x kérdezem, mi köze ennek az ügyintéző hozzáállásának, alkalmazza az idetartozó jogszabályt, és ennyi.
Azt kell feltételeznem, hogy fogalma sincs róla, nos erre meg azt mondják, hogy a jogszabály nem ismerete, nem mentesít......
Van ott is jogász, kérdezze meg, ha nem ért hozzá, akkor meg keressen más munkát.

Antalbaba 2010.12.20. 11:48:09

Én is mostanában fizettem a szokásos 12.000 helyett egy 30.000-es számlát, de ez az éves elszámoló. Ha ezt befizettem, akkor részemről fennáll a PÉNZTÁRTÓL VALÓ TÁVOZÁS UTÁN...-i állapot. Ha szerintük és szerintem is itt egy nullás pont, akkor az ez előtti időket hajtsák be azon, aki elkefélt valamit:-(((

akrampampuli 2010.12.20. 11:48:17

@fingerbangs: mondjuk megnézed az óraállást a számlán és az órán.

fingerbangs 2010.12.20. 11:55:13

@akrampampuli: az óraállás stimmel, ez ilyen kompenzációs számla, évek óta 130m3 volt a fogyasztás, e szerint pedig 250m3 lett, azt számlázták ki
csak nem értem hogy lett a duplája a fogyasztásunk
szerintem elromlott az óra

akrampampuli 2010.12.20. 12:11:36

@fingerbangs: az gáz! Ahogy fentebb már írták az óra bevizsgáltatása elég procedúrás, és ahogy hallom mint az áramszolgáltatónál elég gyakori a megmágnesezték kifogás, és még bünti is lehet.
apropó óracserét kérhetsz, hivatkozz arra hogy gázszagot érzel, vagy zajos az óra.

Vu, de ja vu 2010.12.20. 12:35:36

Nálam akkor verte le az ÉMÁSZ a biztit, amikor az általa erőltetett átalány bevezetése után először kiküldött egy több mint hatvanezres elszámolót, majd a következő évi átalány megemelte ~ 400 Ft-tal.

Úgy gondoltam, hogy ha valaki ennyire rosszul áll matekból, hogy nem tud hatvanezret 12 felé szétosztani, akkor nyugodtan járkáljon újra havonta leolvasni.

Múltkor kijött két fószer órát ellenőrizni, aztán amikor elkezdte leszedni a plombát, előkaptam a telefont és lekaptam... Majdnem felemelte a hangját, de elmagyaráztam neki, hogy idős rokonomat ugyanígy akarták levenni huszonezerre (zsebre) plombahiány miatt, majd mikor nem fizetett, az ablakpárkányon otthagyták amit levettek... majd mondtam hogy ha végeztek és el akarnak menni, szóljanak, nehogy megpróbáljanak elsunnyogni mert a kaukázusi nem szereti a sunnyogó embereket... a végén kaptam egy korrekt jegyzőkönyvet arról hogy mindent rendben találtak, beleírattam velük azt is, hogy az elvileg zárt óraszekrényben fél kila döglött rovar van:-)

A TIGÁZ nevű másik maffia is küldözgeti a felszólításait, meg hogy kikötteti a gázt ha nem fizetek. Februárban lesz az elszámolás, mit csináljak az el nem fogyasztott ~500 köbméternyi (durván három havi) gázzal? Merthogy átalányt számolni ott sem tudnak:-(

Valahol fent már írta valaki: ajánlott levélben be kell kérni visszamenőleg az összes résszámlát meg megpendíteni, hogy a számla szerinted nem felel meg az adónormáknak, nem derül ki ugyanis hogy ténylegesen mennyibe kerül 1 kWó, illetve Te nem kérted, hogy alakítsák át a szénipart, sőt az sem érdekel, hogy a számla előállításához mennyibe került ez a remekbe szabott program, a hardver meg a papír...

A legjobb lenne, ha tényleg elévült volna, ebben az esetben olyan cirkuszt csinálnék az ügyfélszolgálaton, hogy nagycsaládosok kelnének útra hogy tanuljanak tőlem...

Az meg hogy elsunnyogja a magyar az alulszámlázást: MERT??? Van beleszólása hogy mit írjanak a számlára??? Egyáltalán van olyan, aki a feltüntetett összegekből a végeredményt ki tudja számítani???

A fogyasztónál csak egy számláló van: ha tudná hogy mennyibe kerül az áram, lehetne vádaskodni hogy esélye van észlelni a hibát... de mivel sokszor azt sem tudni, hogy az adott pillanatban melyik tarifával forog az óra, a szolgáltató azt ír a számlára ami akar:-(((

igazságos 2010.12.20. 12:44:36

@Borenbukk: Sajnos nem az, bár szeretném, ha az lenne. Ez a magyar valóság. Reklamálni lehet, de ők nem fogják hagyni, hogy te ne fizesd be a lóvét.

Az éves elszámoló számlával lelkileg terrorizálják a lakosságot, kussoljanak, és fizessék be. Amúgy meg inkább fizetnék minden hónapban kicsit többet, mint hogy év végén ilyen 100 ezres számlákat kapjak.

Vu, de ja vu 2010.12.20. 12:45:03

@fingerbangs: "én a tigáztól kaptam a napokban 170ezret
tuti elszámoltak valamit, mit lehet csinálni?"

A számlán rajta van az utolsó óraállás. Leolvasod a mostanit, beszorzod az átlagos gázárral, majd előveszed az időszakra vonatkozó csekkeket és a végösszeget összeveted az általad kalkulált díjjal.

Ha 170 ezer körüli difi van, akkor fizetni kell:-(
Lehet kérni részletfizetést, ha még nem telt el 30 nap a befizetési határidőből.

Ha látszólag nincs differencia, csinálsz egy fotót a mérőállásról és bemégy az ügyfélszolgálatra... Én tavasszal voltam, az elszámoló számlán el volt írva az óraállás, természetesen nem lefelé tévedtek... de korrekten 10 perc alatt szó nélkül helyesbítették ÉS ELNÉZÉST KÉRTEK!!!

Természetesen nem kell az érzelgősségtől sírva fakadni, nem a cég ilyen korrekt, hanem az adott ügyintéző:-(((

Van egy füzetem, abba írom a gázórát is, villanyórát is... Hasznos jószág, visszakövethető a fogyasztás, a leolvasás, kalkulálni lehet elszámolási időszak környékén...

Vu, de ja vu 2010.12.20. 12:55:11

@akrampampuli: A szolgáltató által végeztetett bevizsgálás kétes, a TIGÁZ-nál anno egy volt alkalmazottjuk szakértett mindent... amolyan igazi "független" szakértő:-(((

A mérő-manipulációknál visszatérő hivatkozás, hogy műanyagforgácsok vannak a dobozban, amelyek a belepiszkálás "bizonyítékai"... ezért írattam bele a jegyzőkönyvbe az ÉMÁSZ-ossal a maréknyi száraz rovart! Ahogy azok odakerültek, no úgy kerül oda a műanyagforgács is...

Az óramágnesezés eléggé ingatag módon bizonyítható, ha nincs tettenérés, akkor elmehetnek... különben meg cseréljék le digitálisra!

Vu, de ja vu 2010.12.20. 12:57:45

@Az átok visszaszáll!!!: Ja, bevizsgálást csinál az OMH is, PÉNZÉ'...

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.12.20. 13:00:11

@Az átok visszaszáll!!!: "volt alkalmazottjuk szakértett mindent"

Azt az ért remélem megjegyezted, hogy annyi esze van, mint annak a maréknyi molylepkének.

É2I 2010.12.20. 13:09:57

@füles1098: Nem ezt mondom. Nincs előírva hogy milyen részletekbe menő kísérő levelet kell írnia az ügyintézőnek. Így az már csak adott emberen múlik, hogy tudja megmagyarázni miért lett újabb fizetni való. Illetve akarja-e megmagyarázni.
Sokszor olyan bonyolult, hogy nehéz is, adott rendszerhibát pl. meg magyarázhatsz egy um. kívülállónak. Sokszor az ügyintéző se érti, csak annyit, hogy el lett cseszve valami informatikailag, ezért kell megmódosítani a számlákat.
De ettől függetlenül, ha az szolgáltatói hiba, kutya kötelességük lett volna tájékoztatni, hogy kaphat rá részletet. Csak ugye ez meg um. szolgáltatói ellenérdek, így első körben hajlandók ezt "elfelejteni". Ami persze etikátlan.

Lángharcos 2010.12.20. 13:27:46

Nyáron az ÉMÁSZ nálunk is kitalált egy 70k-s fogyasztást a semmiből, augusztus hónapra. Mivel a ház (nyaraló) lakatatlan amióta az eszemet tudom, és az óra állás továbbra is változatlan, elkezdtünk velük levelezni.

Novemberre képesek voltak megérteni, hogy ők tévedtek.

igazságos 2010.12.20. 14:32:06

@Lángharcos: Még boldog ügyfél lehetsz, hogy megértették. Biztos valami csoda történt.

Vu, de ja vu 2010.12.20. 14:46:32

@atpijkamo: Nem találkoztam vele személyesen, csak a "munkáját" láttam... Tkp. sablon...

Igazából a szolgáltatók egy-egy mérőbevizsgálásnál annyi formai hibát vétenek, hogy normális bíróság előtt azt is nehezen tudnák bizonyítani, hogy honnan vették le a mérőt...

Nyáron dolgoztunk egy helyen, ahol egy társasházban az áp által bejelentett plombasérülésnél a szomszéd mérőjét vitték el, a sérült plombásat meg otthagyták - nem vették észre:-)))
Mindezt úgy, hogy senkinek nem szóltak, csak hátrahagytak egy jegyzőkönyvet...

Tanú? Fogyasztó? Hiteles csomagolás? Fogyasztó jelenlétében történő csomagnyitás? Őrzési körülmények?

Ezek után azt írja, hogy a számláló szerkezeten feszítési nyomok láthatók, amitől a szerkezet nem mért...

Elhanyagolható tényező, hogy évtizedre visszamenőleg csontra stimmeltek a fogyasztási adatok, annyi leolvasó látta a mérőt... csak azt nem tudni, hogy ki ütött a számláló alá egy csavarhúzót??? (Ha ütött egyáltalán)

Miután vérdíj jár az illegális vételezés észleléséért, nagy lehet a kísértés...

A villanyóra leolvasó korábban telefonon kérte az állást, pár hónapja minden alkalommal fotót kell készítenie... Én mondom, ezek nem százasok...

Ja, a gázóra-állást is ilyen fotó alapján sikerült kissé megnyomniuk:-)

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.12.20. 15:02:35

@Az átok visszaszáll!!!: "Igazából a szolgáltatók egy-egy mérőbevizsgálásnál annyi formai hibát vétenek, hogy normális bíróság előtt azt is nehezen tudnák bizonyítani, hogy honnan vették le a mérőt..."

Mégis feléjük lejt a játéktér.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2010.12.20. 16:05:31

Az órabevizsgálást teljesen mindegy, hogy ki kéri, mert a "független szakértők" úgyis abból élnek, ha valami gond van a mérőeszközzel. Talán ezért is bolondok lennének nem a szolgáltató számára kedvező tényeket megállapítani... :(

Vu, de ja vu 2010.12.20. 16:12:21

@atpijkamo: "Mégis feléjük lejt a játéktér."

Én inkább azt mondanám, hogy az átlag meglepett ember elfelejt védekezni, vagy indifferens módon hangoztatja az ártatlanságát... ami viszont senkit nem érdekel, hiszen a legtöbb bíró csak "ártatlan" emberekkel találkozik, így fel sem tételezi, hogy vannak igazi ártatlanok is, csak lúzer a nevük szegényeknek:-(((

Akinek tiszta a lelkiismerete, annak meg sem fordul a fejében hogy ügyvédre költsön - úgysincs miből - de hisz magában, hiszen nála az igazság...

Csak szegény nem tudja, hogy az az Ő igazsága, egy a sok közül:-(((

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.12.20. 16:15:36

@Az átok visszaszáll!!!: Hát nem tudom. Ha bíró lennék, és ugyanaz a szolgáltató ugyanazt a "független" szakértőt hozná ötödik alakommal, úgy vágnám ki, mint macskát szarni.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.12.20. 16:18:05

@Az átok visszaszáll!!!: Vannak tökös bírók. Az alperes ismét nem jelent meg, hanem beteget jelentett, a felperes már sírt tehetetlenségében, lejárt a határidő. A bíró kiküldött egy rendőrt, az nem talált senkit otthon, a bíró ítéletet hirdetett.

Vu, de ja vu 2010.12.20. 16:19:25

@RaveAir: Hát... én egyszer láttam egy igazi szakértőt:-)))

A Kandón tanított, egy villanyórát vizsgált be nagyon korrektül, és az hiteles volt...

Anno volt egy vitánk egy márkakereskedéssel, nem egyeztünk és fogadni akartunk szakértőt. Nekiálltunk a neten keresni, aztán akiket felhívtuk, megkérdeztük hogy maguk közül ki(ke)t tartanak etalonnak a témában - őszinték voltak, mert ők kevés olyan témában szakértettek...

Nem volt olcsó, de tudvalévő, hogy bíróság előtt ő csak egy tanú lesz, a bíróság által felkért szakértő fogja a frankót kimondani... aki meg szakmailag valószínűleg elismeri a kollégáját...

Végül nem lett bíróság, hanem kaptunk egy igen előnyös ajánlatot...

Az a lényeg, hogy aki belevág, csinálja is végig és akarja a sikert (ja, meg nem baj, ha tényleg ártatlan:-)))

Vu, de ja vu 2010.12.20. 16:27:10

@atpijkamo: "Hát nem tudom. Ha bíró lennék, és ugyanaz a szolgáltató ugyanazt a "független" szakértőt hozná ötödik alakommal, úgy vágnám ki, mint macskát szarni."

Volt ilyen:-)))
Kicsit berágott, amikor felperes szakértője "elfelejtette" közölni, hogy korábban évekig dolgozott AMOTT vezető beosztásban...

Volt amolyan is:-(((
Ugyanez a szitu, részben tevékenységi körbe nem tartozó, elfogult és részben valótlan tényállításokat tartalmazó szakvélemény: megették:-(((

Én nem mondom hogy van megvehető bíró, de ha a szakértő erdőről beszél, mi meg a föld tulajdonosától és a térképészeti hivataltól hozott papírral igazoljuk hogy ott sosem volt erdő... és mégis az indokolás erre a szakvéleményre épül, ott nagy baj van:-(

Ja, rokon ügye volt, ő meg a végére belefáradt... el is bukta...

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.12.20. 16:33:18

@Az átok visszaszáll!!!: Szeretném egyszer látni, hogy egy ilyen szakértő a hazugságaival megüti a bokáját.

neet 2010.12.20. 18:25:43

@Hell-icon: Ebben az a legjobb, hogy mi mindig is havi bediktálással, sosem késve (jó, 1-2 nap néha elcsúszik, de amúgy rendben) fizettünk, fizetünk, megvan az éves ellenőrzés, fotó az óráról, minden csittifitti kifizetve, és év végén mégis mindig jön egy olyan 8000 Ft körüli összeg, ki érti? De évi 8000t áldozunk erre (azaz ez még költözés előtt volt, idén izgulva várom a fejleményeket), mert többe kerülne kivenni szabit, bemenni, asztalt borogatni, stb.
Még a gázcsekk tetszik: az óra köbmétert mér, a csekken valami joule van, mér?

Kati,
az elmű fosik az Energia Hivataltól!!! Nekik írni izibe! Ők ugyan átpasszolják a labdát a Fogyvédnek, de nyugi, ha nincs vaj a fejeden, és kemény tudsz lenni, nyerni fogsz.

Nekünk nemrég kiszámláztak egy szép kis summát, valami diszkalkúliás ügyintéző 1500 helyett 5100 kilowattot (?) számlázott ki, (ill. annyinak vette az utsó óraállást) na, ekkor léptünk az Energia Hivatal felé for help. És voila!

villanyóra 2010.12.20. 21:03:38

@EÖ: Ugyan nem mese, de olvasnivaló: villanyora.blog.hu

villanyóra 2010.12.20. 21:05:57

@mókusbögre: A VET szerint egy év alatt évül el a követelés. Bár, már ezt írtam.

villanyóra 2010.12.20. 21:34:52

@Az átok visszaszáll!!!: A Kandót majdnem az összes áramszolgáltató támogatja! (Illetve fülesek szerint már talán jövőre nem.)

Ha hallottál már részletesebben a villanyóra mágnesezésről, akkor tudod, hogy a Kandó első az igazságügyi szakértők és az áramszolgáltatók után, akikben az átlagfogyasztó nem bízhat meg a legtöbb villanyórával kapcsolatos esetben. :(

"Ami elromolhat, az el is romlik." Akiből pénzt lehet csinálni mindenféle jogalap nélkül, az meg a magyar átlagfogyasztó...

Sok esetben amúgy a bíróság nem hallgat az igazságügyi szakértőre, mert a fogyasztóval kötött szerződés nem csak műszaki kérdés, hanem ptk vonatkozik rá.

Úgyhogy csak azt tudom tanácsolni, hogy akinek gondja van az áramszolgáltatójával, és nem tudja vele megoldani, azonnal forduljon a Magyar Energia Hivatalhoz (MEH), ahogy már korábban javasolták: tértivevényes levélben. Ők tudják, hogy milyen jogszabályoknak kell, hogy a szolgáltató eljárása megfeleljen, és az utóbbi időben a fogyasztóra is figyelmet fordítanak.

villanyóra 2010.12.20. 21:39:14

@Az átok visszaszáll!!!: A mágnesezési ügyekben az áramszolgáltató még azt is megengedi magának, hogy kiköti, hogy melyik igazságügyi szakértővel nem kíván találkozni per esetén. A bíró pedig figyelembe veszi a kérést. Akkor most a szakértő független? És a bíróság?

Azt én is szeretném látni már, amikor a szakértőt számonkérik a sok hülyeség miatt, amit az áramszolgáltatók miatt - bíróságokon is - megenged magának. Tisztelet a kivételnek...

lukit 2010.12.20. 23:01:48

Jó lenne azért látni ezt a papírt meg mondjuk az elszámolást is, mert ez így kb annyi, hogy "kaptam csekket sokpénzről, micsinájjak?".

Vu, de ja vu 2010.12.20. 23:14:36

@villanyóra: Ez nem most volt, hanem sok éve... ráadásul nem az áramszolgáltatóval kellett szembemenni, csak azt kellett bizonyítani, hogy meg tud-e hibásodni egy mérő úgy hogy pár hónap alatt legalább egyszer teljesen átfordul (áramlopó madár védekezett ezzel)...

Hazudnék ha azt mondanám hogy nem láttam már delejezést, de engem nem győzött meg: úgy zúgott tőle a villanyóra, hogy kihallatszott az utcára... ráadásul a rosszul elhelyezett mágnes miatt a finom mérőszerkezet károsodhat, utalva a korábbi delejezésre...

Volt elképzelésem, hogy ezt a k.va drágán árult nikkel vagy kobalt mágnest a fal túlsó oldalán valami sima induktív hurokkal váltsam ki, de végül ötlet szintjén ragadt a dolog.

"Azt én is szeretném látni már, amikor a szakértőt számonkérik a sok hülyeség miatt, amit az áramszolgáltatók miatt - bíróságokon is - megenged magának. Tisztelet a kivételnek..."

Én azt tudom, hogy mivel nem lopom sem az áramot, sem a gázt, se mást, nem érdekel a bíróság meg a szakértő mutyizása...

Amikor jönnek ellenőrizni, a családtagoknak meg van hagyva, hogy vagy megvárnak engem (és készítünk egy közös fotót, főhelyen a mérővel), vagy hívnak rendőrt és karhatalmi segítséggel végzik el az ellenőrzést.

Mivel abszolút megbízhatatlan bandának tartom őket, ragaszkodom ahhoz hogy kívülállók is legyenek ott, vagy dokumentálva legyen a hadműveletük.

Amikor beállítottam a szeneskazánt meg visszavetettem az átalányból, rövid időn belül kint voltak ellenőrizni... de látva a kazánt meg a szénport, leesett nekik hogy miért esett vissza a vételezés...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.20. 23:25:17

@MosoMasa: azert rugozok, mert tetszik
tokombe mar
mondja meg mennyibe kerul x kw/h-ora szamlazza ki
en meg kifizetem ha kitudom
mivel kis orszag vagyunk energia ugyben szigoru allami felugyelet melleti nonprofit energiaellatast vezetnek be. aramtol a benzinig
ja
nem
attol meg az nem kommunizmus

MosoMasa 2010.12.20. 23:31:00

@hagyma: Nem tudom hogy jön ide a kommunizmus.
Most is megmondja, hogy mennyit kell fizetni, de részletezni kell, hogy miből áll a számla, kezdve a kw árától a fogyasztáson át az adóig, a járulékokig.... Szerintem ez bőven mindenhol így van, legfeljebb nem akasztanak le ennyit.
Mondjuk gondolom svédországban leszarják az áramdíjat, de általában....

Agyalap 2010.12.21. 09:42:14

Nem mondom, hogy egyszerűen, de kiszámolható a villanyszámla. Megvannak a mérőállások, tudjuk mikor emeltek/csökkentettek árat.
Aki átalányt fizet, az sem x Ft-ot, hanem valahány kWh-t fizet minden hónapban. Igy szerintem megfejthető a plusz számla, de ha nem menne - tessék bemenni ügyfélszolgálatra és hónapról-hónapra végigellenőrizni a számlákat.
De gyorsan, mert a hivatal érzékeny a határidőkre (már ami az ügyfelekre vonatkozik).

Xezs 2010.12.21. 12:14:12

Van joguk visszamenőlegesen számlázni. Sokan azzal trükköznek, hogy éves leolvasásnál nem engedik be a leolvasót (vagy szimplán nincsenek otthon mert dolgoznak) így eltelhet akár 5, netán 10 év is úgy, hogy a szolgáltató embere nem látta a villanyórát.

A kedves ügyfél pedig ha nem jelent néha-néha óraállást, vagy nem állíttatja egy reális szintre a részszámlát, akkor simán összegyűlhetnek ilyen mértékű tartozások.

Xezs 2010.12.21. 12:20:29

@hagyma: És pontosan miért nem vagy te átlagember? :)

Xezs 2010.12.21. 12:22:59

@cicmen: Megszokhattad volna már (meg sokan mások is) hogy néha a motor 5-10 perc késéssel teszi ki a kommentet, de mindig kiteszi, soha nem vész el a komment.

Emiatt fölösleges kétszer beírni ugyanazt, utána meg rátromfolni egy blogmotornak szóló kommenttel. Kicsit unalmas már mindig azt olvasni hogy "műköggy" meg "blogmotor monnyonle" és társai.

Felhasználói balfaszság ellen is véd? Nem, igen, az ellen nem véd.

Xezs 2010.12.21. 12:25:49

@Beaver100: És neked is feltétlenül be kellett ide írnod hogy külföldön élsz. Boruljunk térdre előtted, vagy mi a faszom? Ez mostanában valami érdem, vagy legalábbis eredmény, hogy valaki kiköltözött?

tejcsokoládé (törölt) 2010.12.21. 13:38:25

@É2I: nem vagyok új, csak néha eldurran az agyam.

Leléptem 2010.12.21. 13:46:43

10 évig adtam el számítógépeket Magyarországon és sok érdekes csúsztatást láttam már az árak kialakításánál, közlésénél. Többek közt azért is kedveltek a vevők, mert elmagyaráztam nekik miért is olyan olcsó valami... rövidtávon. Na most, elgondolkodom rajta, hogy ezt a volt cégvezetők elolvassák és kiküldenek egy számlát egy év múlva:
Bocs, hibáztunk, az nem is annyi volt. Van 8 napod, hogy befizesd.
-Tesztelési díj: 1753Ft
-Csomagolási díj: 312Ft
-Áramfogyasztás
-Összeszerelés alatt*: 24Ft
-Tesztelés alatt: 63Ft
Környezetvédelmi pótlék**: 324Ft
Adminisztrációs költségek: 133Ft
* A felhasznált szerszámok fogyasztása
** A számítógép veszélyes hulladék, amennyiben már nincsen rá szüksége ingyenesen elhelyezzük biztonságos körülmények között

Na most képzeld az ügyfél arcát mikor megkapja.

Leléptem 2010.12.21. 13:48:46

Ha ezek után valaki mégis kapna ilyen levelet, elnézést kérek... és köszönöm kérdését a kedves mama jól van.

villanyóra 2010.12.21. 22:04:02

@Az átok visszaszáll!!!: Csak tömören megpróbálom összefoglalni a mágnesezési ügyeket.

A fogysztó nem mágnesezi meg az órát, az óra mágnese mégis tönkremegy. A szakértő pedig arra hivatkozva írja a jegyzőkönyvbe, hogy mágnesezés történt, hogy "a tudomány jelenelgi állása szerint más módon a mágnes nem hibásodhat meg". Hogy, hogy nem, a legtöbb ügyben ugyanaz a néhány fajta óra szerepel. Külföldön nem ismerik a mágnesezéssel történő lopást...

A szakértő mutyizása nem csak azokat érinti, akik valóban megpróbálták a mágnesezést, mert mindenkit azzal gyanúsítanak, akinek rossz az órájában a mágnes. :( De úgy néz ki, hogy a szolgáltató a digitális átállásig megpróbálja a kötbérből a hasznát bezsebelni, állambácsi pedig az égvilágon nem kíván semmit tenni az ártatlan fogyasztókért (ide értve a fogyasztóvédelmet is).

Ha érdekelnek további részletek, a villanyora.blog.hu bővebb felvilágosítást nyújt.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.01.06. 16:18:45

Ez a poszt már régi, de azért írok ide, hogy ilyen is van:

Anyósom osztott telken (ikerház) lakik, a kialakítás miatt az ő kapuján jár be a szomszéd. Korábban a vízóra közös volt és felezték, később almérő került rá. Külön van a gáz és a villany, de az utcáról csak egy fővezeték van.

Tulaj meghalt, unokák jöttek akik nem tudni miből élnek, de 2-3 éve nem dolgoznak. Persze a közművet sem fizetik, egyiket sem. A jelentős hátralékok miatt le akarják szerelni, azonban nem engedik be őket, hogy ezt megtegyék.

Az utcáról nem lehet levágni, mert akkor az egyébként rendesen fogyasztó anyósom szolgáltatás nélkül marad.

Megoldás lenne, ha "véletlenül" beengedné őket, de ez ellen a szomszéd életveszélyesen megfenyegette (eljárás folyamatban) vagy a közmű beruházna és egy plusz betáp csatlakozót biztosítana a vétlen fogyasztónak. Nyilván amikor milliós tartozás van nem fog beruházni.

Mivel sem a pénzét nem kapja meg a szolgáltató, sem a fogyasztási helyzetet nem tudja megszüntetni így ráterhelheti a házra, de a moratórium miatt nem lehet őket kirakni, illetve mivel huszonévesek nem lesz mostanában változás a tulajdoni viszonyban sem (öröklés pl.)

Azért nekik sem könnyű.

skorpio46 2011.02.05. 13:17:47

Az Émász emelte a legtöbbet(5.5%) az összes szolgáltató közül. Az a gyanúm,
hogy a legtöbb nem fizető emberke ebben a régióban van,ahol az Émász szolgáltat.
Ugye ugyanarra a népcsoportra gondolunk
mindnyájan? A tisztességesen fizetőket bünteti a szolgáltató!!! Egyetértetek?
süti beállítások módosítása