Tékozló Homár

Vége a visszaváltható kólásüvegnek?

2011.01.03. 13:09 | jackyll | 161 komment

Kriszta sarki kisboltja szerint a Coca-Cola idén már csak eldobható palackokban árulja cukros löttyeit. Valaki a központból, igaz ez? Bár a lépés régóta várható volt, igazából elgondolkoztam, létezik-e még bárhol a világon üvegbetétes ital? Kocsmákban pohárbetét, az oké, meg automatizált palackdarálók is léteznek, de pénzt fizető üvegvisszaváltó?

az év második napján leballagtam a közeli kisboltba egy üveg Coca-Coláért. A környezettudatosság jegyében a szokásos visszaválthatós palackot kerestem - ezúttal hiába. A boltos azt mondta, a cég befejezte a visszaválthatós üvegek forgalmazását, ezentúl csak eldobható műanyag üvegben árulják az üdítőiket. Hallottál erről vmit?

Nehéz elhinni, hogy egy ekkora vállalat, amely a honlapja szerint

"összhangot kíván teremteni üzleti céljainak elérése és a környezet megóvása között, ezért elkötelezte magát a környezetvédelem szempontjait figyelembe vevő, megbízható intézkedések és hatékony ellenőrző rendszerek bevezetése és azok fenntartása mellett", továbbá "célul tűzi ki, hogy csökkenti vállalati tevékenysége környezetre gyakorolt hatását",

ilyen lépésre szánja  el magát... Vajon éves szinten hány tonna eldobható műanyag palack keletkezhet egy ilyen döntés következtében csak Magyarországon?

A legjobbakat 2011-re,


k

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.03. 13:12:28

Van (volt) visszaváltható műanyag palack is. De többet dobtak el - súlyra -, mint az eldobhatóból.

Peremartoni Krisztina (törölt) 2011.01.03. 13:14:03

El kell vinni a szelektívig a PET-palackot és meg van oldva a környezetvédelem..

Leadfoot 2011.01.03. 13:16:59

@Rátóti_Béla: Ha szelektíven gyűjtöd, attól a szemét még szemét.

Meg kéne adóztatni a nem visszaválthatót (mint tőlünk nyugatabbra sok helyen) és kicsit fölemelni a betétdíjat.

"létezik-e még bárhol a világon üvegbetétes ital"

Miért ne létezne? Sörösüveg pl.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 13:17:04

nalunk sem valthato vssza a boltban de eros szelektiv gyujtes van
aki meg nagyon csoro az ossze is szedi es a recicle helyeken penzt is kap erte

z0ty 2011.01.03. 13:19:02

06/24/500-500 itt megmondják a tutit.

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2011.01.03. 13:26:39

"Kocsmákban pohárbetét, az oké,"

Miva?
Melyik cucc tud ilyent?

nakiazaki 2011.01.03. 13:27:22

Sokkal kevésbé környezetkárosító az eldobható palackok használata, de csak akkor ha megfelelő mennyiségben kerül újrahasznosításra. Ha szelektíven gyűjtik, 100%-ban újrahasznosítható. Ellentétben a visszaválthatós műanyag palackokkal, amik jobban terhelik a környezetet: egyrészt max. 5 alkalommal válthatók vissza, mivel annyira elkopnak a palackozó soron, hogy ennél régebbieket a kutya sem vinne haza a boltból, másrészt pedig a vegyszeres mosás melléktermékei miatt.

Szóval, ha megfelelő mennyiségben szelektíven gyűjtik be az eldobható palackokat újrahasznosításra, akkor az a kijelentés, hogy a visszaváltható palackok környezetkimélőbbek az eldobhatóknál, városi legendának tekinthető.

Joga 2011.01.03. 13:32:53

Csatlakozom, sírás-rívás helyett PET palackokat tessenek szelektíven gyűjteni és a megfelelő helyen kidobni.

Géza, kék az ég! 2011.01.03. 13:35:26

Márpedig kell a betétdíj.

Mikor betétdíjas lett a kólásüveg (az üvegből készült, jó régen volt) egy-kettőt, ha eldobtak. Nem azért, mert környezettudatosan kezdtek volna élni, dehogy.
Hanem, ha pénzt kap a szemétért, akkor sokkal kevésbé hajlamos eldobálni a cuccost az emberke.

A sok hajléktalan még az országutak mentén is felszedegeti a betétdíjas palackokat.

Ha nincs betétdíj, magasról tojik rá mindenki.

elwood 2011.01.03. 13:42:37

tegyenek rá betétdíjat, aztán a hajlékonyak összegyűjtik

biztos, hogy csak 5-ször lehet használni ? én mindig visszaválhatót vettem, hogy csökkentsem az ökológiai lábnyomomat

É2I 2011.01.03. 13:44:03

Az összes üzletnek kötelezően előírnám a palackok átvételét és szelektív gyűjtését, szállítását. Megemelném 2-300 Ft-ra a betétdíját, hogy vissza is vigyék az emberek. Ugyan ez bármilyen típusú üvegre és többé-kevésbé meg is lenne oldva.
Csak ugye erős lobbi ez ügyben az áruházláncok, de a kiskereskedők is ágálnak ez ellen.

@Sün‼:
Amíg jártam dizsibe sok helyen szedtek ilyet, így kisebb volt a törés kár, meg a lopás. Mondjuk egy jobb korsó igencsak igencsak borsos árú. Azokat hetente beszerezni nem olcsó mulatság.

Píter 2011.01.03. 13:46:14

A visszaváltható műanyag palackok egyszerűen gusztustalanok voltak! Helyettük inkább üveg palackok kellenének! Üvegbe a cocacolát!

Píter 2011.01.03. 13:48:52

Hol van a kommentem?????????

Píter 2011.01.03. 13:51:15

De jó pofa, míg nem írtam be még1szer, addig nem jelenítette meg az előzőt... I love blogmotor!
Ui.: Harmadik kommentem után meg ez várt: ,,Két komment elküldése között várnod kell néhány percet!"

Secnir 2011.01.03. 13:54:25

@Rátóti_Béla:
"El kell vinni a szelektívig a PET-palackot és meg van oldva a környezetvédelem.."

háhhháháá
melyik országban élsz ember??

kóla legyártja a palackot.kerül neki 5 forintba. beletölti a kólát. kerül neki 150 forintba. eladja neked 250 forintér'. nyeresége 95 forint.

majd a környezetvédelmi törvény megjelenése után:

kóla legyártja a palackot.kerül neki 5 forintba. beletölti a kólát. kerül neki 150 forintba. kifizeti a refpet palack után a környezetvédelmi 'díjat' (adót). kerül 5 forintba. eladja neked 260 forintér'. nyeresége 100 forint.

az első esetben neked került 250 forintba, a másodikban 260, de megkérnek, hogy még vidd ki a szelektív hulladékgyűjtőbe.
ahonnan elviszi az önkormányzat kukásautója, bedarálja az önkormányzat cége (ezért a szelektív hulladékmegsemmisítésért pénzt kap az államtól - tőled). Ezekután a cég eladja a samesznak mondjuk 2m huf/tonna áron, aki finomra őrli, és eladja a kólának még drágábban, aki 5 forintért nyom belőle új palackot.

légy büszke arra, hogy csak újrahasznosítható palackokat használsz, visszaválthatót nem...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 13:56:04

@É2I: ahogy felettem irtak a raforditott energia, /mosas, visszavaltoegyseg, szallitas, stb/ tobb min a haszna
egyertelmuen a szelektiv gyutese a jovo
szemetet baloldali kukaba , ajobboldali zoldbe meg azt amire ra van irva ujrahsznosithato
es akkor 2 kukasauto jon egyik viszi a szemetet
a masik az ujrahasznositot omlesztve
nalunk sem mukodik tokeletesen, de dolgoznak rajta

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.01.03. 14:01:25

Gondolom nem érte meg nekik...
Ellenben a szeketív hulladégyűjtő kiváló megoldás értelmes életformák részére.
Bár a visszaváltós üveg meg az értelmetleneknek is megfelelt.

elwood 2011.01.03. 14:04:00

@ColT: ez utóbbiak sokkal többen vannak

igazságos 2011.01.03. 14:07:32

@Joga: Ez így van, én is egy héten kétszer lecapplatok a sarkon levő szelektív hulladékgyűjtőhöz (vidéken élek, alig fél éve lehet így gyűjteni), oszt összelapítom és kidobom őket.

Amúgy ezeket is visszaveszik, úgy tudom adnak érte 10-20 forintot.

A hajléktalanok csinálják azt, hogy felfeszítik a kukákat, és elviszik az üvegeket, kapnak érte lóvét.

É2I 2011.01.03. 14:10:34

@hagyma: Ezt mondtam én is. Én az eldobhatókra gondoltam. Legyen benne felelőssége a kereskedőknek is, gyüjtsék, szállítsák ők. (Visszfurba vihetnék az áruszállítók). És nem kellenének plusz kukás járatok, szelektív lerakók (tele mindenféle nem beléjük való anyaggal).

Az embereket is kellene kényszeríteni, hogy legyenek tudatosabbak. Erre pedig jó dolog a betétdíj minden anyagra. Ha mégis rossz helyre kerül majd visszaviszik a rászorulók.

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2011.01.03. 14:15:46

Az igazi megoldás az önmegsemmisítő kólásüveg lenne!

Spenc 2011.01.03. 14:19:45

"Az embereket is kellene kényszeríteni, hogy legyenek tudatosabbak. Erre pedig jó dolog a betétdíj minden anyagra" Bocs, engem ne kényszerítsen már senki hogy egy olyan üvegből igyak amibe előtte belehugyoztak, olajat vagy egyebet tartottak benne, vagy egyszerűen csak feldugta magának valaki párszor.Értem én hogy fertőtlenítve van, de akkor is...maradok a normál mellett, amit szelektíven dobok ki

É2I 2011.01.03. 14:20:14

@Sün‼: Vagy csapoltatnánk a kólát a boltban esetleg hordanánk a kútról pléh kantában.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 14:21:54

@É2I:
en a betetdijnak nem vagyok hive
korulmenyes
tessek kulon kezelni
ha a szar megy a szennyvizbe es nem visszavaltahato foldtulajdonosoknak
a szemet mennyen a szemetbe
az ujrahasznosithato meg masik kukaba
akarat kerdese
egy ujrahasznosito uzem sokkal hatasosabban mukodne mint egy ilyen visszavalthatos rendszer

Mogyoró007 2011.01.03. 14:22:47

Mive sokan szelektíven gyűjtik a szemetet, szerintem érthető. A visszaváltós üvegeket meg alig viszik vissza. Gondoljátok végig.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.03. 14:24:37

@Spenc: "maradok a normál mellett, amit szelektíven dobok ki"

Abban meg olyan adalékanyag van, ami a női nemi hormonra hasonlít. A műanyag rugalmassá tételére használjál. Vígan kioldódik a palackból és megiszod.

Ha a kútról hozod, akkor meg női fogamzásgátlót isszol, mert nem bomlik le, kipisilik, és belekerül a talajvízbe.

É2I 2011.01.03. 14:26:35

@Spenc: Ne csak üdítős üvegre gondolj, bár lehet 1-2 befőttes is megfordult itt-ott. Amikor eszed majd az ecetes ubit gondolj erre :P

A szelektív kidobás akkor is megvalósulhat, amikor a vásárlásod alkalmával a PET palackot te magad viszed vissza a boltba.
Ja, hogy neked könnyebb kidobni... El kellene gondolkodnod a tudatosságodon.

Dariengo · http://dariengo.blog.hu 2011.01.03. 14:27:09

Nem értem, mi abban a környezetvédelem, hogy egy visszaváltható üveget üresen visszahurcolásznak egy nem éppen villamosüzemű teherautóval, majd kábé öt liter vízzel kimosnak, és kezdődik elölről. Ennél azért még a pet palack sem környezetszennyezőbb, ha esetleg a kertben ásnám el.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.03. 14:29:47

@Sün‼: Ami a szájban robban. Mint az idióta csóka, aki a petárdát vette a szájába.

ex-dr. vuk 2011.01.03. 14:29:59

@Leadfoot:
"Meg kéne adóztatni a nem visszaválthatót (mint tőlünk nyugatabbra sok helyen)"

Angliaban nem tudok visszavalthato uvegrol... Sosem lattam. Szelektiv gyujtes viszont van (sot altalaban kotelezo, buntethetnek, ha a kommunalisban szelektiv cucc van)

Dariengo · http://dariengo.blog.hu 2011.01.03. 14:32:18

@atpijkamo: azt hiszem felhagyok akkor a c-vitamin szedésével is, gondolom van elég a csapvízben, amit más már kipisilt. :) Ne vicceljünk már, ezek az anyagok mind kötődnek egyéb szervetlen anyagokhoz, amik sokkal károsabbak.

É2I 2011.01.03. 14:32:38

@hagyma: "egy ujrahasznosito uzem sokkal hatasosabban mukodne mint egy ilyen visszavalthatos rendszer"

Na akkor utoljára elmagyarázom, hogy te is megértsd. A visszaváltási díj arra lenne, hogy _mindenki_ vigye vissza. Ha mégsem a kukások meg a hajlékonyak kapirgálják majd ki a szemétből. (Most sokan szarnak rá.) És a boltokból az újrahasznosítóba kerülne. Értsd; bedarálják és újat gyártanak belőle, nem pedig kimossák. Kapís?

Mogyoró007 2011.01.03. 14:33:27

@Leadfoot: sehol sincs megadóztatva. Viszont drégébb, mint a visszaváltható. Valószínűleg nem véletlenül. Így aztán ha innen nézzük meg van "adóztatva".

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2011.01.03. 14:33:36

@atpijkamo:
Azt nem láttam.
Mi lett vele?
Föld körüli pályára állt?

Leadfoot 2011.01.03. 14:35:13

@Mogyoró007: Lehet, hogy összekevertem, és a fém dobozokra van adó.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 14:36:04

@É2I:
jobban kapis mint te thinking
a boltra nincs szukseg
mert nem akarja
az akaratra van szukseg
nem hiszem el ha 2 kuka van a hazad elott nem vagy kepes a z ujrahasznosithatot a zoldbe tenni a ganejt meg a masikba
es akkor nem kell kifizetni es nem kell visszavinni
kapis?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 14:37:29

@Mogyoró007:
nalunk az ara a kiszereles nagysagatol es nem milyensegetol fugg
gyk. a kisdobozos coca cola dragabb mint a 2 literes de mind a ketto recicle
de nem a boltban

Mogyoró007 2011.01.03. 14:41:31

@hagyma: nem állítottam ennek ellenkezőjét. Amúgy recycle.

Pampusek Bácsi 2011.01.03. 14:42:57

Nyugalom, a visszaváltós üveg marad.

A többi kommentben sok az igazság, legzöldebb lenne az újrahasznosított PET.

igazságos 2011.01.03. 14:44:15

@hagyma: a szelektív hulladékgyűjtés azért is jobb, mert nem a te otthoni szemetedet növelik.

Nálatok a kisdobozos, meg a fél literes kólák is olyan furcsa műanyag izével vannak összefogva. Nálunk olyan nincs, mindent befóliáznak agyonra. Beletörik az ember körme a kibontásukba.

Ja, egyébként nálatok a gyümölcsöt is locsolják, na olyan nálunk nincs.

szaja · http://gayvagynemgay.blog.hu 2011.01.03. 14:46:18

szánalmas, de hát mindannyian tudjuk, hogy a pénz az úr

É2I 2011.01.03. 14:50:03

@hagyma: Nálunk gyűjtő telepek vannak és előlünk csak a kommunálist viszik.
És mivel az ember alapvetően egy lusta fajzat; nem viszi el odáig, mert kilométereket kell neki gyalogolni. De a boltba mindig elmegy, mert zabálni, inni azért szeret.

Szóval alapvetően két rendszer különbségét tárgyaljuk. Én próbálnék egy hatékonyabbat elmagyarázni ide.

És sajnos érdektelen számomra, hogy nálatok hogy működik. Nálunk ugyanis annak a megvalósítása sokkal többe kerülne és még akkor is lennének marhák, akik nem úgy csinálnák. Néhány százasért/ezresért meg vennék a fáradságot.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.03. 14:52:24

@Sün‼: Átrendezte a fogsorát. Mindenesetre jobban járt, mint ez a csóka: poetry.rotten.com/helicopter/

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.03. 14:53:19

@Dariengo: "c-vitamin szedésével is, gondolom van elég a csapvízben"

Az ne zavarjon, hogy hamar lebomlik.

Mogyoró007 2011.01.03. 14:56:31

@Dariengo: vegyileg is tisztítják a szennyvizet a szennyvíz tisztítókban. Csak mondom...

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2011.01.03. 15:05:53

@atpijkamo:
Akkor már nincs szüksége fogkrémere!
Egy gonddal kevesebb.

Gastroger 2011.01.03. 15:14:12

Igyék "gép kólát" a posztoló, váljék egészségére. Január első napjaiban én is sok kólát iszok amúgy.

Gastroger 2011.01.03. 15:16:04

gépi, ahogy a régi jó kis kocsmákban még idébb-odább dívik is.

Sebinorge 2011.01.03. 15:27:39

Norvégiában, Oslóban úgy megy ez a szelektív gyűjtés, a háztartásoknak alapból 2 kukája van: az egyikbe csak papírt és karton dobnak (Tetrapakk dobozt is) a másik kuka érdekesebb: a lakásban három színű zacskóba kell külön gyűjteni a műanyag szemetet, az ételmaradékot (!) és a többit. Ezek a kék, zöld és fehér zacskók együtt kerülnek a kinti kukába. Egy körben ürítik a papírt, egy másik körben pedig a zacskókban szelektált többit. A szeméttelepen optikai szenzorral futószalagokkal szétválogatják a zacskókat, és így kerülnek utána az újra felhasználó üzemekbe.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 15:29:20

@É2I:
en nagyon jol ertem, hogy egy helyzet megoldasanak 2 oldalu megoldasat fejetjuk ki
a kulonbseg, hogy szerintem a "mienk" a hatekonyabb, bar meg nem ma
annyira keveset fizetnek a recicleert, hogy a tobbseg dobalja szanaszet
a boltban valo visszavaltas meg azt hiszem itt megoldhatatlan
a sima visszaadni szant termekekeknel is hosszu sorok vannak
bnagyobb cegek, hogy temanal maradjak, pl hotelek elokotelezetten szelektiv gyujtik kulon kontenerbe
mint pl nalunk.
a lakossagi szelektiv gyujtes meg nem nagyon mukodik
itt nalunk pl 2 kontener van
a masik csak a papirnak
az egyikbe megy minden mas
de eszerintem a szemettelepen vannak akik szelektalnal, vagy hivatalbol, vagy sajat zsebre
lsd otthon

Sebinorge 2011.01.03. 15:32:00

Az üveget, fémet, veszélyes hulladékot a magyar rendszerhez hasonló hulladékszigeteken gyűjtik. Annyiban ésszerűsítették ezt, hogy a boltok bejárata mellé tették a gyűjtő edényeket.
A másik, hogy a PET palackokat és az aluminium sörös, kólás dobozokat igenis visszaváltják. Minden boltban van automata. Tíz visszavitt kólás dobozért már kaphatsz egy kiló banánt pl.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 15:32:19

@É2I: amugy meg ne legyen erdektelen szamodra mi folyik az USA-ban az egyik legnagyobb szemettermelo orszagban:P)
/azt a nehany ezrest meg sokan ki sem tudjak fizetni, keresik a "betetetlen" arut/

Oli Garha 2011.01.03. 16:17:30

@Sebinorge: a lakásban három színű zacskóba kell külön gyűjteni a műanyag szemetet, az ételmaradékot (!) és a többit. Ezek a kék, zöld és fehér zacskók együtt kerülnek a kinti kukába. Egy körben ürítik a papírt, egy másik körben pedig a zacskókban szelektált többit. A szeméttelepen optikai szenzorral futószalagokkal szétválogatják a zacskókat, és így kerülnek utána az újra felhasználó üzemekbe.

Nálunk is így fog működni a dolog
Kb.1500 év múlva

2011.01.03. 16:17:43

@Leadfoot: Ha megadóztatják, attól csak drágább lesz. Semmi más nem változik. Pénzen nem lehet olajat csinálni, ha kifogy a Föld mélyéről, ugyanis abból csinálják a műanyagot. Minél gyorsabban fogy el, annál rövidebb ideig fog tartani az emberiség kipusztulása előtti agónia. Hajrá, fogyasszunk, herdáljunk, szenvedjünk.

cicmen (törölt) 2011.01.03. 16:17:49

@atpijkamo: Nájsz!
Jó kócos lett a sérója!

2011.01.03. 16:20:00

@Sebinorge: Svédországban sok helyen nincs kukásautó, a lakók erős műanyag zsákba teszik a szelektált hulladékot és egy föld alatti vákuumos csőrendszer repíti a szemetet valami központi gyűjtőbe.

madster 2011.01.03. 16:21:44

Dániában minden betétdíjas( értsd: fémdoboz, üveg, pet palack) Minden boltban van egy visszaváltó gép, amibe szépen be kell dobálni az üvegeket, sört akár rekeszestül is.

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.01.03. 16:21:54

Itt a Szigeten minden haznal van egy vagy ketto nagy fekete kuka, illetve tobb fekete lada, amiben kulon gyujtheted a szelektivet, ill. van barna kuka abba meg kajamaradek, jonnek kethetente es elviszik.
A varos honlapjan minden adat, fel van tuntetve, mikor mit hol gyujtenek.(persze mondanom se kell, hogy csak polisra van leforditva:) Most pl. csaladoknak butorokat. Illetve egy masik akcio a regi vasalok begyujtese.
Kiteszed a hazad ele es elviszik.

Egyéves Önkéntes 2011.01.03. 16:23:12

Mi az üres flakonokat összepréseljük, bőröndbe tesszük és kivisszük Ferihegyre. Ott aztán örökre eltűnik.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 16:25:21

megmutatnam Marynek mert nem ismeri
nevrol tudja hogy iron
de senemtobb

Egyéves Önkéntes 2011.01.03. 16:25:38

@Lewyke: látod mi ebben is előbb járunk!
Nálunk borsodban nem kell kitenni, ha a házban van, akkor is elviszik! :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 16:26:40

@EÖ: akkor a lisztferenc az igazi megvalosult recicle

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 16:27:42

@EÖ:
tudnam Maryt teleportalni borsodba?

Egyéves Önkéntes 2011.01.03. 16:29:07

@hagyma: Liszt Ferenc Verne Gyula és May Károly között ült a sárospataki református gimnázium egyik magyar óráján.

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.01.03. 16:29:09

@hagyma: rossz regi vasalo miert erdekelne?:)

@EÖ: itt fizeted a cuonsil taxot. Ebbol megy a rendorsegnek, a tuzoltoknak, szemeteseknek, meg a helyi ado.
Es itt mukodik majdnem mindenhol a szomszedi joviszony, es figyelnek egymas hazara.
Azt meg mondanom se kell ugyi, hogy egy gyanus emberre 3 rendor jut:)(tapasztalat:)

Egyéves Önkéntes 2011.01.03. 16:30:40

@Lewyke: nálunk egy emberre 3 gyanús rendőr jut.

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.01.03. 16:32:53

@EÖ: En otthon is csak rendes rendorokkel talalkoztam:)

Egyéves Önkéntes 2011.01.03. 16:34:28

@hagyma: most olvastam, hogy kocsmából teleportálással is haza lehet menni, ha valaki nagyon sokat iszik.
Inni kell még egyet és másnap délben otthon ébredni. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 16:39:35

@EÖ: ez fiatal koromban nagyon gyakran megesett velem
jobb voltam mint a szodas lova
a kulcsluknal voltak problemaim de arra sem emlekszem
@Lewyke:
elveznem ha egyszer az eletben kivasalna egy ingemet
anyam vasalta a farmert is mikor aludtam
nem lehetett lebeszelni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 16:42:08

sot egyszer egy kibaszott meno bakancsott tonkre tett a boxolassal
de buszke volt reggel , hogy csillog
azota nem jarok haza

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.01.03. 16:42:32

@hagyma: kuld el nekem csomagban, kivasalom a kolkok egyenruhajaval:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 16:44:00

@EÖ: winwttou ult a magyar balint orajan?
elvesztettem a fonalat

Sebinorge 2011.01.03. 16:44:40

@Kulics: Bizony a norvégok a svédektől tanulják a technikát. Pl az ételmaradékból biogáz előállítása is Svédországban történik. Innen Oslóból átviszik a szemetet, de már épül a feldolgozóüzem itt is. Az idén kész lesz. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 16:45:46

@Lewyke: mint lathatod a csomagok nem erkeznek meg
nem beszelve arrol hogy egyetlen vasalni valo cuccom sincs
tenyleg, anyam meg a zsebkendoket meg a ferfi alsokat is vasalta

Sebinorge 2011.01.03. 16:49:38

Az a vicc, hogy a világ leggazdagabb országaiban -ahol az energia a munkaerőhöz képest sokkal olcsóbb, mint Magyarországon- megéri a szelektív gyűjtés, és pl az ételmaradékból és szennyvízből energiát előállítani.

Persze tudom én. Iszonyú költséges kiépíteni egy ilyen rendszert. Viszont ha reálisan nézzük, az energiaárak világviszonylatban a jövőben egyre nőni fognak, és pl egy városnak nem mindegy, hogy a kukásautók és a buszok (szinte ingyen) biogázzal vagy dízellel mennek.

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.01.03. 16:54:07

@hagyma: nekem meg Nagymamam betuzelte a szaggatott farmeremet meg a halalfejes polomat:)
Borzaszto trauma volt:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 17:03:29

@Lewyke: utazatal Te egy vonaton egy vizilabdacsapattal 14 evesen Eger-Bp utvonalon elre vasalt Levisben?
mert ha nem, nem tudod mi a pokol

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.01.03. 17:07:13

@hagyma: juuuuuuuuuuuj:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

A Tyne folyó déli partja 2011.01.03. 17:09:19

@Spenc: miért, ha szelektíven dobod ki, akkor az újra fel lesz dolgozva, tehát akkor is már "használt" lesz, nem?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 17:09:47

@Lewyke: ugy latom ismered a polosokat
hiaba vedekeztenm, hogy aludtam
sot felajanlottam feltabalba mogyoroscsokit

A Tyne folyó déli partja 2011.01.03. 17:10:32

@vuk_: egyetértek, én se láttam még soha visszaváltható üveget errefelé.

A Tyne folyó déli partja 2011.01.03. 17:18:28

@Lewyke: melyik város? itt most nemrég vezették be a fekete ládák (a kerb-it ládák) helyett a blue bin-eket, na, azokba tényleg mehet szinte minden. a gond csak az, hogy csak kertes házakhoz vittek, hozzánk nem. viszont a ház előtt van papír, konzervdoboz, és üveggyűjtő (utóbbi külön a fehér, barna és a zöld üvegeknek).
a kartont, műanyag flakont, elektronikus hulladékot egyelőre el kell vinni a recycling centre-ig, de dolgoznak rajta, hogy megoldják jobban. műanyag flakont lehet a városban sok helyen recyclingolni, épp csak a ház előtt nem.

A Tyne folyó déli partja 2011.01.03. 17:20:45

@hagyma: szomszédék meg a zoknikat is. de minek?

A Tyne folyó déli partja 2011.01.03. 17:21:43

@Lewyke: szakadt farmert (direkt szaggatottat) az enyém is meg akart varrni:)

Sebinorge 2011.01.03. 17:39:01

Egy kicsit úgy érzem, hogy otthon egyszerre kellene az embereket motiválni, illetve a szelektív gyűjtést segíteni, ugyanakkor szankcionálni is ahhoz, hogy viszonylag gyorsan (kb egy-két kormányzati ciklus alatt) át tudjon állni a társadalom egy szép elképzelésből egy gyakorlatban működő rendszerre.

Ehhez először is forrást kéne találni, amihez szerintem elengedhetetlen első körben pl az eldobható csomagolóanyagok megadóztatása, és ezzel párhuzamosan a betétdíj általános bevezetése.

England win The Ashes! 2011.01.03. 17:58:31

@Sebinorge: Öcsém Derbyban lakott, náluk NÉGY kuka volt (kommunális, papír & flakon, kerti hulladék, üveg, ha jól emlékszem), minden héten más szemetest ürítettek. Kérdem tőle, mi van akkor, ha valaki rossz helyre dobja a cuccot. Válasz: semmi. Csak egyszerűen nem viszik el a szemetét, így kénytelen mindenki szelektíven gyűjteni, ha nem akar megkoszosodni.

Sebinorge 2011.01.03. 18:39:26

@Dr Jozef Vengloš: igen, ilyesmire gondoltam amikor a szankciót leírtam. ;)

Megdobbent 2011.01.03. 19:53:23

Nahat en visszaviszem es bedobalom a szelektivbe, es akkor legyen rossz erzesem, mert valaki keres rajta?

Amelyik pelo ezt szajkozza, azt innen csokltatom, majd hordom a kertjebe, teraszara akkor, es ott lehet buszke, hogy mas meg jol nem keresett semmit bibibi!!!!

Magyar embernek parja nincs (osszes tobbi orszag megkonnyebult orditasa: SZERENCSERE!)

NewWay 2011.01.03. 19:54:58

@Géza, kék az ég!:
Így van! Nem az a lényeg, hogy újra lehet-e palackozni és mosni, hanem az, hogy visszakerüljön a gyűjtőhelyre.

Ha van betétdíj, akkor a palackok szépen visszavándorolnak. Utána lehet feldolgozni azokat.

Judit: 2011.01.03. 20:09:56

Az eldobható palackokra van termékdíj itthon, ezt a gyártó vagy forgalmazó(ha külföldön gyártják) fizeti az államnak. Idén nem tom pontosan mennyi, de olyan 2-6 ft/db körül volt pár éve típustól függően.

gym_x 2011.01.03. 20:45:47

Az már volt, hogy a finneknél is többnyire visszaválthatók az üvegek (mûanyag palackok és italos dobozok is)? Nézôpont kérdése mi a furcsa.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.03. 20:55:30

@gym_x: "a finneknél is többnyire visszaválthatók"

Na ja, mert elmosva adják le.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.01.03. 20:57:00

@gym_x:
svedorszagban kiviszik a rendelest
kitoltik uvegpoharba
a poharat elmossak
azutan visszaaltjak
szoke fuszoknyas lanyok
lsd abba
es az ikea-ban ingyen lehet szarni
dehat nalunk balkan van
sot albania
de nem koszovo

Rocko- 2011.01.03. 21:53:57

tescoban sem volt. árufeltöltő srácot kérdem, azt mondja már nem is lesz ma.
azt hittem megint előjött ez a polcpénzes mizéria.

CID 2011.01.03. 23:58:18

Milyen cikk ez már? Fogyasztóvédelmi oldal ez, nem környezetvédelmi.
Egyre szarabb a homár, nejlonzacskóba vele.

Egyéves Önkéntes 2011.01.04. 08:01:36

Svédországban árulnak eldobható bumerángot is.

sannya 2011.01.04. 08:18:22

utoljara otthon egy ker.multinal dolgoztam,mint osztalyvezeto...kellett csinalni egy kimutatast az uvegvisszavaltasrol,az uditos palackoknal 83%ban az eldobhatosok mentek...
feljebb van egy arosszehasonlitas,ahhoz nemi kiegeszites...a pet palackot megcsinalja,zsugorfolia es jonapot...
a visszavaltoshoz rekesz kell,a visszavetel nyuglodos,kezelese esetlen...utana fertotlenites/tisztitas...raadasul eleg nagy a kukazas aranya ott is a serulesek miatt...
raadasul nem vagyunk piac egyik uditos cegnek(a tepsi aprankent kocog is mar kifele az orszagbol)ugyhogy kar ragozni...

Don Bandi · http://www.youtube.com/watch?v=w_mZqfanqg0 2011.01.04. 09:14:15

már régóta nincs visszaváltható üveg, mert a gyártók szerint "nem éri meg a tisztítás és újratöltés". nos, ha kötelező lenne a szelektív gyűjtés, és nemcsak szemétszigeteken lehetne külön dobálni a polimert, hanem otthonról is szelektíven szállítana a kukásbácsi, akkor simán meg lehetne oldani, hogy az üdítős PET palackok 100%-át bedarálják, és viszik vissza a fröccsfúvó üzembe.

Don Bandi · http://www.youtube.com/watch?v=w_mZqfanqg0 2011.01.04. 09:15:50

@hagyma: ezt az albánok nevében is kikérem magamnak.
mi vagyunk a balkán szellemi és kultúrális központja!

Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2011.01.04. 09:46:48

Vagy 20 éve egy ausztrál ismerős innen vitt haza kisüveges (0,2) kólát, mert ott már évtizedek óta nem láttak állítólag.

Don Bandi · http://www.youtube.com/watch?v=w_mZqfanqg0 2011.01.04. 09:48:26

@Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker: mondd meg kérlek hova menjek 2,5 literes nagyágyúért, mert én azt nem láttam évek óta.

Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2011.01.04. 09:52:20

@Don Bandi: Az szar, mert a végén már nincs benne szénsav.
Mondjuk a kóla eleve szar. :)

s_marky 2011.01.04. 10:17:55

Az egyetlen ország vagyunk, ahol a remekül és nagyon okosan, átgondoltan kitalált termékdíj miatt egyszerűen sokkal drágább a visszaváltható palack, mint bárhol! Németországban a fél literes palackok is visszaválthatók, nemcsak a kólás, az összes! Valószínűleg a cipőtalp adó és a benzinár igazgatóság fejlesztette ezt is a csúcsra...
Vagy ezt mostmár nem írhatom le??? :D

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.01.04. 10:17:58

@Sün‼: Nem is beszélve az intim betétekről...
A kedves jackyll meg nem sűrűn járhat vásárolni, ugyanis minden, magára valamit is adó hazai élelmiszer-áruházban VAN olyan üvegvisszaváltó, amelyik pénzt ad a berakott üvegpalackokért.
@Leadfoot: "Ha szelektíven gyűjtöd, attól a szemét még szemét."
Nem. Ha szelektíven gyűjtöd, akkor az ipari alapanyag. "Használt gatyaületből új tejszűrő", használt PET-palackból polártakaró, gyermekjáték, esetleg hőenergia. (Nem is olyan régen hatósági engedéllyel(!) a növényvédőszeres, veszélyes hulladéknak minősülő göngyölegeket a játékgyártó fröccsöntő kisiparosok használták fel ("semmisítették meg") alapanyagként. A '95 előtti műanyag játékok azóta is jól használhatóak virágcserépbe beásva vagy gyomirtóként, vagy talajfertőtlenítőként, csak előre nem lehet tudni, melyik melyik...)

Mérgező Hulladék 2011.01.04. 10:26:26

A petpalackok újrahasznosítása egyébként úgy történik, hogy a hulladékkezelő cégek fizetnek kínai kollégáiknak, hogy azok innen elvigyék a szemetet, és szupermodern üzemeikben más műanyagot gyártsanak belőlük. Az eddigi tapasztalatok alapján az üzemek szupermodernsége valószínűleg későbbiekben napvilágra kerülő kreatív gyártási módokban fog megnyilvánulni, a begyűjtési (kamion, ritkábban hajó) és tárolási módszer (random elhelyezés a Dél-Kínai-tenger mélyén, nyilvántartás nélkül) inkább hagyományosnak tűnik.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.01.04. 10:36:46

@Secnir: "kóla legyártja a palackot.kerül neki 5 forintba. beletölti a kólát. kerül neki 150 forintba."
Ez így ebben a formában szerintem nem áll közel az igazsághoz. Egy palacknyi kóla a sűrítmény, a szűrt ivóvíz és a széndioxid, valamint a gyártás, a szállítás és a közvetlen értékesítés költségei együttesen sem tesznek ki többet közterhekkel együtt 20-50 Ft-nál. A közvetett értékesítési költségek (reklám, szponzorálás, állami és iskolai vezetők korrumpálása, médiabirodalom működtetése, sztárcsinálás, stb.) legalább kb. ugyanennyit jelentenek, ami azt jelenti, hogy egy palacknyi fogoldó-csontritkító 100 Ft-nál nem kerül többe. Szerintem...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.01.04. 10:46:33

@Mérgező Hulladék: Más módszerek is léteznek, csak azokat az olajipar/vegyipar eddig blokkolni tudta: "Rossz hír a BEGAS-nak! 2010.04.05 " ixionweb.hu/pronas/arc3/rhb.htm

Secnir 2011.01.04. 10:56:21

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger:
ok :-)
én csak hasból írtam pár számot, a közérthetőség kedvéért.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.01.04. 11:03:41

@Secnir: Én is. Az extraprofit a kőolajtermékekhez és a dohányáruhoz hasonló, csak azok árát megduplázzák a kormányok. Megjegyzem, hogy ezt tulajdonképpen a palackos csontölőkkel is megtehetnének. Csak átmenetileg fogyna kevesebb, és legalább lenne forrás a hulladék ártalmatlanítására és az egészségi károk mérséklésére...

pruntyike 2011.01.04. 11:12:33

@Sün‼: "Kocsmákban pohárbetét, az oké,"

"Miva?
Melyik cucc tud ilyent?"

Most kiderült rólad, hogy csak a Hyattba jársz felesre....

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2011.01.04. 11:14:11

@pruntyike:
Ez tévedés.
Én a medvétől szerzem be a mézespáleszt.

pruntyike 2011.01.04. 11:19:17

@EÖ: Te profi humorista vagy? Disznók (mint én) elé szórod a gyöngyöt, megélhetnél belőle...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.01.04. 11:21:07

@Kulics: Tökéletes módszer a holttestek eltüntetésére...

pruntyike 2011.01.04. 11:21:33

@pruntyike: Miheztartás végett:
magamat kigúnyolom ha kell,
de hogy más gúnyoljon, azt nem tűröm el.
(Cyrano). De sajnos interneten nem lehet kardot rántani...

Egyéves Önkéntes 2011.01.04. 11:23:17

@pruntyike: nyitott kapukat döngetsz, én már most is a disznókból élek. Szaud-Arábiában vagyok hentes.

pruntyike 2011.01.04. 11:25:09

@EÖ: Mohamed az ő prófétája nem tiltja a sertéshús élvezetét a hithűek számára?

Egyéves Önkéntes 2011.01.04. 11:31:04

@pruntyike: igen, de én a szaudi izraelita diaszpórának vágok :D

pruntyike 2011.01.04. 11:40:06

@EÖ: Na még ki nem eszik disznóhúst?

pruntyike 2011.01.04. 11:43:22

@EÖ: már megijedtem, hogy a szaudi izraelita diaszpóra esetleg vegás...
Találós kérdés: miért nem lehet Las Vegasban kukázni (akár kidobott üvegek után sem)?

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.04. 13:16:18

@EÖ: "a szaudi izraelita diaszpórának vágok"

Kóser hentes Szaudban szombaton disznótvág.

Egyéves Önkéntes 2011.01.04. 13:46:46

@atpijkamo: pontosítanék: ramadánkor szombaton

@pruntyike: Mert benne van a Bibliában:
Thou shall not foray dustbins.
Mózes2. 34:12

Egyéves Önkéntes 2011.01.04. 13:53:05

@atpijkamo: import kínai kőtáblára véste Mózes, aki illegálisan tartózkodott a Sínai-hegyen, mert a vízumot még nem kapta meg a kalifától.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2011.01.04. 13:54:19

@EÖ: A kínaiak fel voltak már fedezve?

Egyéves Önkéntes 2011.01.04. 13:59:02

@atpijkamo: fedezetlenül bocsátották ki a kőtáblákat

...Ahoj... 2011.01.04. 16:28:34

Ismerősömék coca colát értékesítenek már decemberben jelezték hogy megszünik a visszaválthatós cocacola, de az üveget vissza váltathatod fél évig.

Éljen a környezetvédelem, eddig azért vettem Cocát mert legalább az visszaváltatta az üveget, most majd veszek inkább olcsóbb Kofolát, az se rosszabb és legalább gyógynövényes

2011.01.04. 16:43:39

@Sebinorge: sztem max csecsemő méretben férne bele.

2011.01.04. 16:47:42

@atpijkamo: Nicole Kidman disznót vág.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.01.04. 17:17:56

Bocs, de meg kell, hogy jegyezzem, ha már ilyen lázas környezetvédő a poszt toló, hogy

nem újrahasznosítás, hanem újrafelhasználás!

A különbség az, hogy nem kell:
- begyűjtő kukásautó (üzemanyag, előállítási nyersanyag, energia stb.)
- raktár (hasznos földterület elvétele, energia az építőanyagra, festékek és beton)
- újrahasznosító szerkentyű (energia, zajszennyezés,felhasznált vegyi anyagok stb.)

Az újrafelhasználás új célt ad a tárgynak, jelen esetben a kólásüvegben gyűjthetsz esővizet, kérhetsz bele a borkimérésben italt :) vagy a tejesnél tejet, és ha ezeket már próbáltad akkor helyes madáretetőt lehet csinálni belőle, vagy esővizet gyűjteni. S ha ezeket is kiszolgálta már na akkor mehet újrahasznosításba polár sálnak :)

Xezs 2011.01.04. 19:42:44

A Tankcsapda már rég megénekelte a lényeget:

"Pazarol a világ, és én segítek neki"

esef 2011.01.05. 08:17:44

@Secnir:
Látom nagyon nem vagy tisztában a szezon és a f@szom közötti különbségekkel:
1) nem 5 Ft egy palack legyártása
2) messze nem 2m huf egy tonna PET hulladék, de még a mosott darálék sem (megsúgom, nagyságrendekkel levesebb)
3) nem az önkormányzat cége darálja be és nem az államtól kap a hasznosításért pénzt...

@Mérgező Hulladék:
Sötétzöld vagy? Kurva régóta nem így megy...

Secnir 2011.01.05. 09:46:19

@esef:
1.), 2.) : olvasd el ezt => @Secnir:

3.) nana. ezt azért fontold meg mégegyszer. A mi körzetünkben igen.

esef 2011.01.05. 09:50:10

@Secnir:
Megkérdezhetem, hogy melyik cég az, amelyik az államtól kap pénzt?

Secnir 2011.01.05. 14:18:04

@esef:
khm
kezdjük az elején.
az EU ad pénztet az államnak, hogy ossza szét "fejlesztés" címén:
www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_kornyezetvedelem&id=158
(utolsó bekezdés: fejlesztés)
aztán jönnek cégek, amelyek már 40 évesek (példa):
www.arieskft.hu/index.php
Ők becsületesen elmondják, hogy mi lesz a szelektíven összegyűjtött cuccal (igaz, csak pár sorban):
www.arieskft.hu/index.php?cat=0&pid=23
(utolsó bekezdés)
Ezekután a kft elszállítja a szelektív hulladékot - mennyiért is? És ki fizeti?
www.arieskft.hu/docs/09/126.pdf
(12. oldal, 4./ pont)

de a legérdekesebb:
www.okopannon.hu/letoltesek/az_op_rol/kozhasznusagi_jelentes/op_kozhasznusagi_jelentes_2009.pdf
5. oldal:
"A kötelező arányok biztos teljesítésével az ÖKOPannon szerződéses partnerei 100%-banmentesültek a csomagolás kg-alapú termékdíja, valamint a kereskedelmi csomagolások körébe tartozó italcsomagolások darab-alapú „H”díjtétele alól."

s vajon kik a bizottsági tagok?
4. oldal.
kikről szól a cikk?

:-)

esef 2011.01.05. 14:42:47

@Secnir:
Nem kell bemutatnod sem a szelektív hulladékgyűjtést, sem a begyűjtési-hasznosítási oldalt. Ismerem, ezen a területen dolgozom... :)

a) Az állam lófaszt nem ad, ugyan pályázhatsz erre-arra, persze a nem fidesz-közeliek most nem nyerhetnek...
b) Az állam (illetékes minisztérium) nem finanszírozza a szelektív gyűjtést, bármennyire is azt hiszitek sokan. (terv van rá, de per pillanat nem)
c) Igen, az Öko-Pannon és társai finanszírozzák a szelektív gyűjtést (pl. begyűjtői díjjal), de egyben ugyanez a szervezet gondoskodik arról, hogy (esetükben csak csomagolásra természetesen) az EU keretirányelvben meghatározott újrahasznosítási arányokat elérjük.
(Minő véletlen, az előző fidesz kormány alatt teremtődött meg a lehetősége annak, hogy a kötelezettek (mint például a gonosz Coca-Cola) a termékdíjfizetés alól mentességet szerezhetnek kezelést koordináló szervezet által. S ezért alapították meg az Öko-Pannont is.)
A kezelési díjat így is megfizeted, csak nem 100 Ft/kg-ot (termékdíj), hanem 30 Ft/kg-t (hasznosítási díj, példa számok, a valóságban nem ennyit). Amit persze benne van az ital árában. Ezért lesz pofára esés, ha I.Z. államtitkár úr átnyomja az agyament termékdíjas szabályozását (a hulladékkezelés államosítását termékdíj-emelés mellett), mert akkor lehet megfizetni a 100 Ft/kg-t. És akkor nem az állami bevételek fognak nőni, hanem a fogyasztás csökkenni...
d) Speciel pont tudom, hogy hova kerül az Aries Kft. által gyűjtött műanyag hulladék, és azt is hogy mi lesz belőle. Megsúgom, nem Kínába megy mint azt sokan hiszik.
e) Azt tudtad, hogy a PET palack hulladékából készülő mosott darálékot egyre nagyobb mennyiségben dolgozzák vissza új palackba?

Caprica99 2011.01.06. 09:40:30

jackyll:

"..létezik-e még bárhol a világon üvegbetétes ital? "

Ennyi kommentet nem olvasok vissza, de - látszik, hogy te nem iszol sört! :)

Fantomász 2011.01.09. 19:11:49

Németország: eldobhatós drágább mint a visszaváltós. A polcokon külön feltüntetve az ital és a betétdíj összege.

Hülye lenne tokos Hans eldobhatósat venni ha több centtel olcsóbb a visszaváltós mint az eldobós.

Ja, hogy ez itthon is működne? Nem is tartana sokból ilyen rendszert kötelezően kialakítani, ha már a ft/liter egységárat ki kell írni, akkor ezt is kelljen. Csomagolásra környezetvédelmi termékdíj itthon is van, csak senki nem tud róla. (úgy értem a fogyasztók közül)

Nagy álmom ez évek óta.

Zöldegér 2011.01.12. 12:29:32

Eldobható palackos literes kóla 259 Ft, ugyanott két literes 299 Ft. Kis matekozással kiszámítható, hogy 1 l kóla 40 Ft, ergo az eldobható palack 210 forintot kóstál...

Xezs 2011.01.12. 14:27:45

@Zöldegér: LOL, ez nem így működik :) Bár matematikailag kétségtelenül helyes a számítás, de ne feledjük: ez nem matematikai, hanem közgazdaságtani kérdés.

Zöldegér 2011.01.12. 14:33:10

@Xezs: :))) Tisztában voltam vele, h sántít az okfejtés, de a dolog abszurditását azért jól mutatja.
Bosszant, hogy gyakorlatilag rákényszerítenek, hogy megvegyek valamit, amit aztán nem használok és kidobom.

Xezs 2011.01.12. 14:51:21

@Zöldegér: Mármint mit dobsz ki pontosan?

Zöldegér 2011.01.12. 15:03:14

@Xezs: Szívem szerint a kólát is, de az eldobható palackra gondoltam.

Xezs 2011.01.12. 15:54:10

@Zöldegér: Na jó, de palack nélkül miben vinnéd haza, egy zacskóban?

Azt meg egy percig se gondold, hogy a betétdíjassal nem fizetsz egy fillért sem a csomagolásért, mert azokat is meg kell újítani, újraolvasztani (itt fölöttem írták) annak a költsége meg benne van a kóla árában.

falikonnektor 2011.01.13. 16:45:16

ha környezettudatos vagy akkor miért veszel folyékony kátrányt és műanyagot?
Nem értem miért mérgezed magad ilyen egészségre káros italokkal.

Martinicske 2011.01.13. 21:12:43

Van arra nézve valamilyen kutatás, hogy melyik szennyez jobban:

- a visszaváltott flakonokat vegyszerekkel kimosni

- az eldobhatót ledarálni és újragyártani

Még az is lehet, hogy az utóbbi... én nem tudom, csak elgondolkoztam.
süti beállítások módosítása