Jobb, ha mindenhol hozzászoknak a nem papírpénz alapú fizetéshez, lesz itt még második cserekereskedelem. Különösen idegesítő, ha saját kiadású kupont nem fogadják el a cukrászdában az "akciós" reggelire:
Az alábbi kellemetlen élmény a budapesti Ferenc téren levő, Piazza di Francesco nevű cukrászdában. Az anyagi kár csekély (kb. 700 Ft, a végösszeg 23%-a).
Kuponnal a zsebünkben kerestük fel a helyet. A bejárati ajtóra ki voltak ragasztva a kuponfelhasználási feltételek; például az, hogy akciós és kedvezményes áru és borravaló kuponnal nem fizethető. A teljes kiragasztott tájékoztatót végigolvastuk, majd az étlapról kiválasztottunk két reggelit. Mikor a reggelihez tartozó teák fajtái iránt érdeklődtünk a felszolgálónál, ugyan megkaptuk a választ, de türelmetlenül és lekezelően szólt hozzánk, megjegyezve, hogy ez egyébként az étlapon is rajta van. Ezen még nem háborodtunk volna fel különösebben (csak borravalót nem adtunk volna), de az igazi bunkóságot csak fizetéskor kaptuk. A felszolgáló nem engedte, hogy kuponnal fizessünk, ugyanis szerinte a reggeli akciónak számít.
Mi ezen meglepődtünk, mert erről a rendelés leadása előtt se szóbeli, se írásbeli tájékoztatást nem kaptunk. A szóbeli tájékoztatás nem is járt volna, mert elfelejtettük előre jelezni, hogy kuponnal fizetünk. (Olyan kuponunk volt, mellyel nem kellett előre jelezni. A kuponon csak ennyi állt: Más kedvezménnyel nem összevonható.) A pontos írásbeli tájékoztatást viszont igényeltük volna, és ennek elmaradását az étteremnek felróható hibának tekintjük. Újra elolvastuk a bejáratra kiragasztott kuponfelhasználási tájékosztatót és az étlap reggeliket tartalmazó oldalát. Az utóbbin se "akció", se "kedvezmény", se "kupon" nem szerepelt. Az előbbin "reggeli" nem szerepelt.
Ezt szóvá is tettük, és megkérdeztük, honnan kellett volna tudnunk, hogy a kupon a reggelire nem érvényes. A felszolgáló azt mondta, hogy nyilvánvaló, hogy a reggeli kedvezmény, mert a részeit külön-külön is meg lehet venni, és arra is utalt, hogy mi vagyunk a hibásak, mert nem szóltunk előre, hogy kuponnal fogunk fizetni. Mindezt kioktató és lenéző stílusban mondta. Magyarázkodott, hogy nem nyomtathat új étlapot csak a kuponakció néhány hónapjára, és hogy nem találhatja ki, hogy a vendég kuponnal akar fizetni. Nem ismerte el, hogy az étterem hibázott, és nem kért elnézést. A kommunikációs stílusán jobban felháborodtunk, mint a mondandójának tartalmán.
Ezen a ponton felismertük, hogy a felszolgálóval a további kommunikáció fölösleges. Kértük, hogy a már elfogyasztott reggeli részeit külön-külön számlázza ki, rendeltünk még két süteményt, hogy a kupon teljes összegét levásárolhassuk, beváltottuk a kupont, borravalót nem adtunk, és elégedetlenül távoztunk. Nem megyünk többet. Bízunk benne, hogy a cukrászda tanul az esetből a pontos tájékoztatás terén, de még inkább a vendég türelmes és kedves kiszolgálása terén. Reméljük, hogy a Homár-poszt felgyorsítja a tanulási folyamatot.
Korábban (3-4 éve) jó hely volt a Piazza di Francesco, nagyon szerettük. Finom és igényesen elkészített koktélokat szolgáltak fel, és kedvesek voltak. Azóta a koktélok minősége csökkent (nehezen mérhető, de számunkra az ízélmény mára már pocsék). Ugyancsak azóta történt, hogy ,,padlizsánkrém grillezett pitával, paradicsommal körítve'' nevű ételt rendeltük, és erre paradicsom nélküli padlizsánkrémet hoztak ki pirított toastkenyérrel. Mikor szóvá tettük, hogy ez nem az, ami az étlapon van, flegmán és lekezelően azt válaszolta a felszolgáló, hogy a pita elfogyott, a paradicsomot meg elfelejtette. Elfogadtuk volna, ha a rendelés leadásakor tájékoztatnak, hogy a pita elfogyott.
A fenti kellemetlen kuponos reggelit követően még aznap ellátogattunk a Svábhegy, fogaskerekű állomásnál levő Szamos cukrászdába, és fényévnyi különbséget tapasztaltunk a két hely között. Amikor a Szamosban a pincért megkérdeztük, hogy milyen fagyi van, türelmesen és kedvesen felsorolta a teljes fagyiválasztékot fejből (!). Kuponunkért -- az előzetes tájékoztatónak megfelelően -- ajándékutalványt kaptunk, melyet bármire, bármikor, bármennyi fő beválthatott több Szamos cukrászdában, bármennyi részletben. A számlát elég lassan hozták ki, mert még nem volt a kupon könyvelésében gyakorlatuk, de a várakozás unalmát elűzték a cukrászda izléses dekorációja és kényelmes székei. A kávéhoz és a csokiturmixhoz kis pohár vizet hoztak, kérés nélkül. Első osztályú íze volt mindennek, amit fogyasztottunk, nem volt túlcukrozva, és az adagok is kellően nagyok voltak -- soha ilyen jó cukrászdaélményünk nem volt, a külföldieket is beleértve. Kupon nélkül is visszamegyünk majd.
Azt a praktikát tanultuk ebből a napból, hogy saját nyugalmunk érdekében érdemes előre bejelentenünk, hogy kuponnal akarunk fizetni, és a rendelés befejezése előtt még egyszer rákérdezni, hogy mindenre érvényes-e a kupon. A Szamos cukrászdában tapasztalt tökéletes élmény pedig megerősített minket, hogy érdemes jó helyeket keresnünk, és érdemes ritkán menni egy jó helyre, mint gyakran közepesre.
Az utolsó 100 komment: