Naiv ügyfél a szomszédjától értesült arról, hogy a behajtó kereste, miután az E-on több mint 2 évvel azelőtt elfelejtette átirni a nevére elhunyt édesanyja villanyóráját.
A történet rögtön három résztvevős (behajtó, szolgáltató, naiv ügyfél). A Képlet egyszerű: olyan számlát kell kiküldeni, amit NÜ nem tud kifizetni, tehát majd a behajtótól értesül a dologról. (Olyasmi, mint régebben az autóra rátett és lefényképezett „mikuláscsomag”, amit a fénykép elkészülte után gyorsan le is szednek, tehát NÜ már rögtön az emeltdíjas kategóriában indul…)Szerintem minősített eset az elhunytakkal és az örököseikkel való kegyeletsértő bánásmód, ami sajnos még mindig virágzó üzletág egyes szolgáltatók számára.
Résztvevők: E.ON, EOS Faktor Magyarország Zrt-t, NÜ képviseletében: testvérem és jómagam. (A végkifejlet szempontjából talán még előnyös is, hogy a fogyasztói oldalon többen vagyunk.)
Folyamat: gázt és villanyt E.on szolgáltat. Édesanyánk halála után órákat testvérem (ugyanabban a városban lakik) átíratja - Halotti anyakönyvi kivonat, Hagyatéki végzés bemutatásával. A Képlet szerint: a villany elszámoló számlát az elhunyt nevére és címére küldték (2010.07), de ennek meglétéről 2 év múlva egy szomszéd hívását követően a behajtótól értesültünk (2012.09). (A szomszédnál az én számom volt meg, így kerültem én is a képbe.)
Tények kiderülnek - testvérem meg is írta szolgáltatónak, hogy nem lesz ez így korrekt, hisz élő szerződése van, hogy adott nappal a nevére került az óra, az ominózus számla meg több héttel adott nap után keletkezett. Innentől beindult a semmitmondás és hülyéneknézés gépezete E.on részéről.
A harmadik mellébeszélő, kopipésztes levél után a Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségét kereste testvérem, hogy tegyék már helyre E.on-t – mellékelve a dokumentumokat, levelezést. (E.on szerint természetesen a hiba a mi oldalunkon van, mert testvérem nem írta be az új címet az átjelentő lapra. Az, hogy mindez az elhalálozást követő átíráskor történt, őket nem érdekli, ők már eladták a kintlevőséget, intézzük a továbbiakat EOS Zrt-vel.)
EOS közben meg engem hívogat, (szerencsére csak egy számmal rendelkezik a vélelmezett tartozáshoz - ha minden kötél szakad, akkor jön a számcsere, habár ahogy olvasom a számokat meg a mobilszolgáltatók újrahasznosítják, tehát aki majd megkapja a számom, az szórakozhat egy nem kispályás behajtóval is). Elég kitartóan követelik a Halotti anyakönyvi kivonatot és a Hagyatéki végzést. Nem tűnik azért az se normálisnak, hogy az ember egy telefonhívás alapján egy bemondott összeget azonnal kifizessen.
Persze Gugli, a jóbarát arról is tudósít, hogy említett Faktor céget tavaly 10 millára büntette a PSZÁF, jogszerűtlen, tisztességtelen behajtási gyakorlat miatt. (Esetünkben a PSZÁF nem járható út, mert ők csak akkor illetékesek EOS felé, ha pénzügyi szervezet megbízásából hajtank be.) Tehát eszem ágában sincs semmilyen adatot kiadni nekik, de ők azzal nem foglalkoznak, hogy ez egy elrontott számla, ők megvették a tartozást és be akarnak hajtani.
Fogyasztóvédelem határozatot hoz - 6 oldalas tömény jogi szöveg, nem fehér embernek való. Megbüntetik ugyan E.on-t (formai okokból), de a mi kérdéseinkkel kapcsolatban nem határozatot hoznak, csak utalnak dolgokra. Így azért értesülünk olyasmiről is, hogy két év alatt elévül a követelés, tehát tulajdonképpen abba is lehetne hagyni a vegzálásunkat, mert már a behajtó jelentkezése is bőven a 2 éven túl történt.
Dagad az ügy (jelenleg van már vagy 30 oldal levelezés), amikor az egyik „Hivatal”-hoz akartam küldeni a teljes anyagot, akkor a levelezőrendszerről visszapattantam, hogy „túl nagy a csatolmány…”
Mindezt miért is? Mert „A Szolgáltató” nem képes belátni egy apró adminisztratív hibát. Egyszerűbb sablonlevelekkel etetni a fogyasztót elintézés helyett, az ügyet meg kiadni behajtónak. Valamiért Fogyasztóvédelemnek is egyszerűbb „mátyáskirályosan” dönteni: kicsit megbüntetjük a szolgáltatót, de nem nagyon és nem is vetünk véget az ügynek, hadd szórakozzanak. (Még tart a „szórakozás”, a Magyar Energia Hivatal válaszát várom…)
Valahogy le kéne állítani az elhunytaknak való számlázást, egyszerűbb lenne az élet.
Egy-két további link esetleges tanulságul, csemegék mindenki barátjától E,on ügyében.
Az utolsó 100 komment: