Tékozló Homár

A Nap már szolgáltat, az Elmű még nem enged

2014.09.16. 08:42 | Homár Hilda | komment

napelemes-aramtermelo-rendszer.jpg

Nemcsak a mobilpiacon nehézkes a szolgáltatóváltás, Uncle Tom az Elműtől próbált a Naphoz hordozni. Hónapokba telt. Levelének a fotovoltaikus kifejezést mellett a döcögő napelemes átállás kapcsán levont - néhol talán túlzó - tanulságokat köszönhetjük. (A napelemes megoldás rajzát a koz-tervill.hu-tól kölcösnöztük.)

Az Elmű rezsinövelési trükkjei

Napelemes rendszert telepítettem a háztetőre, amihez a villanyórámat le kellett cserélni egy ad-vesz mérőre. Április elején felvettem a kapcsolatot az Elművel óracsere céljából, ahol tájékoztattak, hogy munkatársuk hamarosan megkeres engem. Teltek-múltak a hetek, de a munkatárs nem jelentkezett.

Májusban megkérdeztem az internetes ügyfélszolgálaton, hogy ez mikor történik meg, mire meglepetésemre azt mondták, hogy a kiszállás megtörtént, de sikertelen volt. Érdeklődtem, hogy ez hogyan, hiszen sem a megadott telefonon nem hívtak, emilt sem írtak, sem előzetes, sem utólagos levelet nem találtam a postaládámban erről, és az állítólagos kiszállás napján (nagypénteken) egy éleshallású családtag egész nap otthon tartózkodott. Erre nem válaszoltak, hanem megismételték, hogy a kiszállás náluk sikertelenként van elkönyvelve és egyeztessek új időpontot a munkatárssal, aki ismét jelentkezni fog.

Ismét teltek-múltak a hetek, már júniust írtunk, a milliós napelemes rendszer szomorúan amortizálódott a ragyogó napsütésben, majd szóról-szóra megismétlődött a fenti bohózat. Mivel a mobilom, a postaláda, a házszám és a csengő kifogástalan állapotban van, ezért az eset csak úgy magyarázható, hogy az élelmes alvállalkozó munka helyett pecázni ment, vagy bedobott a haverokkal egy felest a kocsmában, majd lejelentette az Elműnek, hogy ő bizony mindent megpróbált küldetése teljesítése érdekében. Harmadszorra aztán elröstellte magát, felhívott és másnap el is végezte az óracserét csekély 77000 forintért, amit persze előre, a kérvényezéskor be kellett fizetni. A tíz perces munkára 3 hónapig kellett várni.

Bónusz-meglepiként küldtek egy csekket egy indokolatlan kiszállásról, tehát a fogyasztót próbálják büntetni a saját alvállalkozójuk lógósságáért. Nálam gránitra haraptak, mert kértem, hogy ugyan igazolják már, hogy hol-mikor-milyen úton értesített a szaki a szándékáról, de ha száz fogyasztóból 50 fizet, már jól jártak. Erre sztornózták a számlát, de elnézést nem kértek.

Ez volt az a pillanat, amikor végleg megrendült a bizalmam a cégben és azonnal megszüntettem a csoportos beszedési megbízásomat. Hamarosan kiderült, hogy ezt jól tettem. Elkészült a végelszámolás a leszerelt, régi óráról, és örültem, hogy most már én termelem meg a saját áramomat.

Kaptam egy levelet, hogy az ad-vesz mérőórát a következő hónapban ekkor és ekkor leolvassák, majd utána éves elszámolás lesz. Ugye nem kell írnom, hogy újabb no-show volt az eredmény, azaz a leolvasó kollégának is jobb dolga volt a kitűzött héten, de azután se láttatta magát. Ehelyett a leolvasásra kitűzött időszak után két héttel kiküldtek egy csekket a leszerelt, végelszámolt és rég elfelejtett mérőóra becsült állásával, mintha mi sem történt volna.

Reklamáltam, mire a leolvasó szaki azonnal előkerült rejtekhelyéről, elvégezte dolgát és dokumentálta a tízezer forintos többlettermelésemet. Kértem, hogy akkor legyenek szívesek, sztornózzák a fiktív számlájukat, és küldjék ki a korrektet, amin ők tartoznak nekem. Erre azt válaszolták, hogy erre sajnos nincsen módjuk, fizessem csak be az összeget, majd a következő számlában jóváírják tehát megint rám próbálják terhelni a balfácánkodásuk következményeit. Mivel ezek után nincsen kedvem egy ilyen szabadrabló társaságnak ingyen hitelt adni, leszögeztem, hogy nekem sem áll módomban a légbőlkapott számlájukat kifizetni és várom a fejleményeket.

Tanulságok:

  • Ha fotovoltaikus rendszert veszel, úgy kalkulálj, hogy az első három hónap az Elmű miatt a kutyáé, ezért inkább télen ruházz be!
  • Sose bízz az Elműben, ne adj nekik csoportos beszedési megbízást, mert utána bottal ütheted a pénzed nyomát!
  • Az Elmű nem követeli meg tevékenységük dokumentálását a ki tudja honnan összeszedett alvállalkozóitól, sőt azt sem tudja, hogy azok mit csinálnak.
  • Sose dőlj be a kamu kiszállási és egyéb jogalap nélküli számláknak!
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Kix 2014.09.16. 08:50:34

Uncle Tomnak jár két dicséret is. Egyrészt, hogy nem b@lf@szkodik, hanem küzd és cselekszik, másrészt azért, mert mindezt f@szán meg is tudja fogalmazni. Én szurkolok neki.

2014.09.16. 08:55:40

Tanulságok:

Ha fotovoltaikus rendszert veszel, úgy kalkulálj, hogy az első három hónap az Elmű miatt a kutyáé,

Aki fotovoltaikus rendszert vesz, fotovoltaikus rendszer által vész el!

Aki Elmű közé keveredik megeszik a disznók!

Elművek harmincadjára került!

2014.09.16. 08:57:28

@Dr. Kix: Uncle Tomnak jár két dicséret is. Egyrészt, hogy nem b@lf@szkodik, hanem küzd és cselekszik, másrészt azért, mert mindezt f@szán meg is tudja fogalmazni. Én szurkolok neki.

Én is, de szerintem ugyanúgy rábacik mint aki nem tudja megfogalmazni!

2014.09.16. 09:00:51

(nagypénteken) egy éleshallású családtag egész nap otthon tartózkodott.

A nyuszi!

joska61 2014.09.16. 09:03:44

Hát vagy fuss neki az enHome rendszernek, az tuti, hogy a papírokat is időben intézik: glurl.co/enhome

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 09:51:24

@Dr. Kix: :)) Érdekes, hogy az értelmesebbje még érthetően is le tudja írni.

szaporito 2014.09.16. 09:55:53

Az ELMŰ ezzel a dokumentálásával most éppen megbukott az ISO auditon, amit a fogyasztói tartottak.

VIC20 2014.09.16. 09:58:56

Az első pofáraesés után tértivevényes levélben elküldött - határozott - kérelem lehet, hogy meggyorsította volna a dolgokat.

2014.09.16. 10:02:46

Nem szép az Elműtől amit ezzel az Uncle Tom nevű emberrel művel!
Hát így köll viselkedni??!!

joosnorbi74 2014.09.16. 10:02:49

És ez még csak a kezdet .Lesz nektek annyi ha megépül Paksia 2.Elektromos szolgáltatónknak nem lesz érdeke jó áron megvenni a termelt áramot.Ami most kötött áras az megváltozik.változhat.

ignore all 2014.09.16. 10:09:28

A post toló erős ember, jól bírja a csapásokat :) Remélem nem szél.. izé.. napmalomharcot vív.

@joska61: így összerántva célvállalkozásban jobb lehet a helyzet, én is számítgatok már egy ideje. El kellene kezdeni.

kakukk11 2014.09.16. 10:15:27

"most már én termelem meg a saját áramomat."
Ha ez így lenne, akkor semmi szükséged nem lenne az elműre.

Amúgy persze b@sszák meg, a trehányság netovábbja.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.09.16. 10:19:51

Én rohadtul nem értek ehhez a dolgokhoz, és mivel bevallom, ezért kérdeznék is.:
Mért kell az elmü ehhez?

herk 2014.09.16. 10:21:27

és nem perelted be az Elmüt elmaradt haszonért?

2014.09.16. 10:23:37

Uncle Tom meg nagyon hülyén rendezte be a lakását ahogy nézem. Sehol egy szék, a tv is a földön van.

2014.09.16. 10:29:28

Uncle Tom Szlovákiában lakik a képen látható kettős keresztek alapján.

2014.09.16. 10:31:41

Viszont Uncle Tomnak nagyon szép gondozott a pázsitja!

AtiSnatch 2014.09.16. 10:32:17

rízspekt a Tomnak! és ezúton üdvözlöm a testvérét, Bent.

2014.09.16. 10:34:42

Uncle Tom a kép alapján felkapcsolva felejtette a villanyt!

2014.09.16. 10:37:01

minden tiszteletem azoké akik napelemeznek, azért jobb ha tudja a posztoló, hogy az elmünek NEM érdeke áramot venni abban a napos időszakban amikor úgyis áramszolgáltatási holtszezon van és feleslegesen járnak drága pénzen az erőművek.
Egyszerűen törvény kötelezi őket erre. Emiatt nyilván mindenhol akadályozzák ezt a dolgot. Szerintem a hálózati veszetség felzabálja azt az incifinci kis energiát amit a posztoló tudna szolgáltatni. Vicc ez a történet.

2014.09.16. 10:37:12

Uncle Tom házának ki van dőlve az oldalfala! Lehet hogy Uncle Gazsinak hívják igazából!

anarch 2014.09.16. 10:38:01

@batgirl: Mert ha termel többletáramot akkor azzal valamit csinálnia kell és az Elmű ezt megveszi tőle. Legalábbis szerződés szerint.

FDToth 2014.09.16. 10:39:51

Ez szinte mindenütt így van itthon: ha új szolgáltatást rendelsz, akkor 80% az esélye h nagyon hamar aktiválják is. Bezzeg ha lemondasz vmit, akkor hónapokba telik, mire vmi elkezdődik.
Volt kettő hulladékgyűjtőnk, az egyiket telefonon lemondtuk. Vártunk 30 napot, semmi. Újabb telfon, az ügyfélszolgálatos mondja h ilyes és ilyen dokuemtumokat kell kitölteni (érdekes telefonon szerződéskötés szóban megy, de lemondás már nem). Kitölöttük, elküldük, semmi. Újabb 30 nap múlva telefon: még vmit ki kell tölteni és kell egy meghatalmazás is.... na a végén kb. 95 nap után elvitték a kukát.
ilyenkor egyet lehet csinálni: csak a megadott 30 napot kell kifizetni, az h ők egy plusz 65 napig húzzák, az az ő ügyük, erre nem fizetünk ;)

2014.09.16. 10:40:24

@batgirl: mert éjjel és télen nem termel az otthoni napelem. ilyenkor rászorul mindenki az elmüre. az meg ellenérdekelt hogy vegyen áramot. Ő eladni akar. Csak törvény kötelezi a napelemes áram átvételére ami neki nem kell, sőt dupla veszteség. Mert elveszik a hálózati veszteségen a napelem kicsi energiája, ráadásul ezért még pénzt is kell adnia a posztoló részére.

2014.09.16. 10:47:21

Uncle Tom (Tamás bátya)elektromos kunyhója.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.09.16. 10:50:40

@Kulics: tehát, ha énnekem van egy tanyám, és teljesen függetleníteni akarom magamat a közművektől, de aránylag komfortosan akarok élni, akkor nincs megoldás? Pl. hiába napelemzek, meg szélmalom, meg kutya füle, azért sem tudom tárolni az áramot?

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 10:59:02

@batgirl: Szerintem egy tanyán úgyis fával fűtesz, felteszel egy napelemet az áramnak, az kiszolgálja a világítást, tévét, és egy nagyobb akkucsomagban tárolni is tudsz jóelőre. Az áramszolgáltatót meg leszarod.

Bár aggódom, hogy van törvény, ami miatt ezt mégsem tehetnéd meg legálisan.

Internetet azért venned kell valahol. A műholdas internet kicsit drága, de megoldható.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 11:01:27

@kakukk11: @batgirl: Akkor tudnának megszabadulni teljes mértékben az összes áramszolgáltatótól (nemcsak ELMÜ létezik, a T-csoport is szolgáltat áramot, sőt vesz is), ha kb. 1-2 millió forintért venne annyi akkumulátort, ami 2-3 nap borús-ködös idő esetén is biztosítaná az áramellátást. A másik (kiegészítő) lehetőség az önindítós aggregátor, de legalább egy éjszakára elegendő áramot akkor is tudni kell tárolni. A leghatékonyabb megoldás az lenne, ha a felesleges árammal vizet bonthatnánk, biztonságosan tárolhatnánk a hidrogént és az oxigént, majd szükség esetén azokat egy hidrogéncellás rendszerrel minimális veszteséggel egyesítve visszanyernénk az így felhasznált áramot.
De ilyen rendszer még nincs az egyébként erősen túlárazott piacon.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.09.16. 11:09:10

@atpijkamo: letojom a netet, ha oda érek, hoyg elszigetelődjem a világtól.
@Kitalátor (másként) gondolkodó: egy napelemes rendszer kb 4 millió forint. ez azért rohadt drág a ahhoz, hoyg függjek még egy áramszolgáltatótól.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.16. 11:11:09

@Cicmen: DDD
Az összesért köszönet, bearanyoztad a délelőttömet :)

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 11:11:36

@batgirl: @atpijkamo: Lásd fentebb! Tanyán szintén játszik az az Indiába szánt angol gyártmányú dízelaggregátor, ami úgy a nehézbenzintől az avas tevezsírig minden nagy energiájú, folyékony, vagy melegítéssel folyékonnyá tehető zsír/olajféleséggel elmegy. Mármint rögzíteni kell, és jó magas kémény kell hozzá, de működik. Persze az is több millió forint.
Megjegyzem, hogy a ~100eFt körül kapható 3 fázisú dízel aggregátorok motorja is jól pöfög étolajjal, sőt használt és alaposan átszűrt (lehetőleg szerves önkritikával*) derített sütőolajjal is. Az utóbbiból kiszűrt ragacsos széntörmelék kazán-, kandalló- és grillgyújtósnak első osztályú.
˛
˛
____________
*faszén

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 11:13:30

@batgirl: Ha megtoldod még egy millióval, már nem is kell függened.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 11:17:36

@Kulics: A hálózati veszteség nagyrészt a szolgáltatók alkalmazottai és alvállalkozói közreműködésével ellopott áram. Meg az, amit az indoeuropaiak lopnak, vezetékre feldobott fémeszközök segítségével.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.09.16. 11:21:14

@Kitalátor (másként) gondolkodó: szóval azt mondod, hogy megoldható, csak még pár millió?

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 11:37:20

@batgirl: Számolni kell. Mennyi a napi/éves elektromos energia-igény, mennyi a maximális áramerősség-igény, és ahhoz kell illeszteni a napelemek és tárolók, meg a vészáram-termelő berendezések kapacitását.
Ha nem akarsz légkondit, villanytűzhelyt és -bojlert, nem a tanyán akarsz automata mosógéppel mosni, és nem rendezed be a nagyszobát hasiskender-termesztésre, minimális beruházás is elég lehet.

batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2014.09.16. 11:40:11

@Kitalátor (másként) gondolkodó: hát majd elgondolkodom, hoyg mit szeretnék, mit nem. Klímát biztos nem., most sincs, pazarlásnak tartom. Viszont automata mosógép, az igen. kender ültetvény, azt hiszem nem, szeretek nyugisan élni :) Köszi :P

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 11:40:43

@Kitalátor (másként) gondolkodó: "vizet bonthatnánk, biztonságosan tárolhatnánk"

Na persze. Csak a fránya hidrogén simán átmegy a vastartály oldalán. Írtad is, hogy nincs rá megoldás.

A legegyszerűbb tartani marhát, disznót, és a rengeteg trágyával gázt fejleszteni. Nem kell hozzá se nap, se szél, és lesz sonka, oldalas...

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 11:43:25

@batgirl: "@Kitalátor (másként) gondolkodó: szóval azt mondod, hogy megoldható, csak még pár millió?"

Azt mondja.

Szerintem húszmillióból megoldható, hogy menjen a világítás, tévé, automata mosógép, és ne kelljen foglalkozni vele. Csak évente egyszer jönnek ki ötszázezerért karbantartani a rendszert, akkut cserélni, ilyenek.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 11:47:46

Szóval csak azt mondom, le lehet szakadni az áramszolgáltatóról, csak kurvára nem éri meg.

Kitesz az ember néhány melegítő panelt a tetőre, gombokból megvan, és mehet a melegvíz fűtésre, fürdésre. Nem váltja ki 100%, de lénygesen csökkentheti a számlát. A hőtárolásra megy el nagyobb pénz, de megfizethető.

2014.09.16. 11:56:42

Egyébként az elműs gépezet hibátlanul működik, a legkisebb porszem sem került bele a fogaskerekek tökéletesen kapcsolódnak!
A kiszállós nem száll ki, az ügyfeles egyből képben van és hazudik mint a vízfolyás, a számlások számlákat küldenek teljesítés nélkül, a számlamagyarázó megmagyarázza miért frankó! Tökéletes összhang minden szinten!
Add meg nekem uramistenem hogy még megérjem azt az időt amikor nem a szarmunkában lesz ekkora összhang és eljövend a KÁNAÁN!

McZozo 2014.09.16. 12:04:29

@batgirl: Telepithetsz aksikat is.
Plusz pont ilyen helyen dolgoztam par evet ma mar leteznek hibrid generatorok is ahol generatort napelemket szelkereket es aksit lehet egybe rakni igy totalisan tudod fugetleniteni magad barmilyen szolgaltatotol.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 12:09:27

@atpijkamo: Te se ganajásztál még...
(De ne véresnek - ha nem akar több energiát elraktározni, mint amennyi okvetlenül szükséges, és ha hideg-meleg vizes mosógépet és napkollektort is beszerez, és ha a napsütéshez igazítja az energiaigényes egyéb tevékenységeket (vasalás, stb.) nem is kellene olyan nagyon rettebetesen sok pénz a beruházásra és az üzemeltetésre. Mondjuk egy egységsugarú villanyszerelő úgy oldaná meg, hogy előbb-utóbb felrobbanna az egész tanyaépület. Nem tudom mennyi egy 5 kW-os szünetmentes tápegység és hozzá egy kb. ugyanolyan teljesítményű dízel-aggregátor, de szerintem annyival egy ésszerűen összeállított háztartás (Batgril esetén ez oximoron lenne?) biztonságosan üzemeltethető, ha a fűtés és a melegvíz-előállítás nem árammal történik.

McZozo 2014.09.16. 12:11:41

@McZozo: Ja es en araztam ezt a rendszert igy tudom nincs 20 milla mar most se. szoval nem mondom hogy hbrid generatort minden pajtaba de azert mar messze nem az a totalisan elerhetetlen kategoria

Atörökk 2014.09.16. 12:12:00

Megyek, relevánsan megebédelek.
Szegény posztoló. *nagysóhaj*

McZozo 2014.09.16. 12:14:37

@Kitalátor (másként) gondolkodó:
A futest ugy szoktak megoldani mikor telepitenek egy disel generatort hogy a geprre telepitenek egy masodlagos vizkort ami a gepbol szarmazo hot veszi le ezzel huti a gepet viszot ugyanezt a vizet forgatjak meg a helysegben igy ezzel futik a helyseget. Ez egy bevett eljaras.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.09.16. 12:23:36

"Erre sztornózták a számlát, de elnézést nem kértek."
Az fotosop, ilyen könnyen? Szoktak általában erősködni, hogy márpedig.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 12:26:06

@Kitalátor (másként) gondolkodó: "Te se ganajásztál még..."

:)) Hát nem, bevallom. Én elméleti szakember vagyok. (Teljesen más szakmában.)

Batgirl okos, csak nem mindenkinek mutatja meg, ne nézd le.

Akárhogy számolod, ha csak rásegítés a napelem, akkor húsz éven belül megtérül. Teljesen kiváltani nem lehet, illetve nem érdemes. A leggazdaságosabb egy hibrid megoldás, Napelemes, kollektoros, hőtárolós, aggregátos, de sok tervezés és fúrás-faragás jár vele.

Én még várok egy kicsit, hogy lejjebb menjenek a napelem és akkumulátor árak. Tíz év múlva akár gazdaságos megoldás is lehet. Elmehet az elmű a faszba. Mire TwinPaks dolgozni kezd, addigra mindenki lekapcsolódott már a hálózatról, aki teheti. Pláne Afrikából is jön majd az 5 forintos áram. (Most 14, és Twinpaks 34-ért termeli majd, ha minden flottul megy. Nem szokott flottul menni, lásd 4s metro.)

2014.09.16. 12:27:11

@Kitalátor (másként) gondolkodó: műszaki értelemben nem, mert a vezetékek, trafók bizonyos veszteséggel működnek.
gyakorlati értelemben meg az a veszteség amit te mondasz.

2014.09.16. 12:29:20

@batgirl: De igen, tudod tárolni az áramot.
A napkollektor egyenáramát akkukban tudod tárolni, ami azért elég drága dolog, mert sok kell a nagy kapacitáshoz.. meg persze nem mindegy mit akarsz erről üzemeltetni: pár kis fogyasztású led világítást, vagy villanyrezsót.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 12:30:17

Egyébként van melegvizes mosógép is, csak drágább. Jobban megéri napenergiával vizet melegíteni, mint áramot fejleszteni, és azzal vizet melegíteni mosógépben.

2014.09.16. 12:32:07

@Kitalátor (másként) gondolkodó: svájcban a vízbontásnál egyszerűbb dolgot találtak ki az áram "tárolására". Felszivattyúzzák a vizet megas hegyi tározókbe és amikor kell az áram, akkor leengedik turbinákon át ami meghajtja a generátort. Tehát a víztározó helyzeti energiaja formájában tárolják az áram energiáját.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 12:33:26

@Kulics: "vagy villanyrezsót"

:)) Akkor már inkább indukciósat.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 12:35:23

@Kulics: "vizet megas hegyi tározókbe"

:)) Ennek a megvalósítása egy alföldi tanyán némi nehézségekbe ütközik.

2014.09.16. 12:36:18

@atpijkamo: jó, de ennyi sok milliós beruházás csak azért hogy az ennél két nagyságrenddel olcsóbb elmü áramát kiváltsad... szóval ez már a hülyeség kategóriája.
Minden önállósodás egy adott társadalom kereteiből az irgalmatlan sok pénzkidobást jelent. Mert az adott közösség sokkal olcsóbban és hatékonyabban tud működtetni ellátó rendszereket, ha azt mind a tíz millió ember közös összefogásából megy. Áram, víz, csatorna, tűzoltóság, mentők, kórházak.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 12:36:49

Egyéként az Alföldön csak le kell fúrni kicsit, ott közel van a pokol, és szép egyenletesen melegvizet ad.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 12:46:25

@Kulics: "áramát kiváltsad... szóval ez már a hülyeség kategóriája."

Pont ezt írtam a következő kommentbe.

"adott közösség sokkal olcsóbban és hatékonyabban tud működtetni ellátó rendszereket"

Mint pl. a távhő, amiről minden ház csak leválni akar, olyan kurvadrága. Amint beleszámolod, hogy a polgármester és rokonsága is jól járjon, már nem éri meg.

AtiSnatch 2014.09.16. 12:46:53

a pitsába már... teli releváltátok a posztot. most válogathatom széjjel.

@Cicmen: csóri Tommal jól kibasztak, mert a másik oldalon süt a nap...

Komojtalan 2014.09.16. 13:25:15

Szlovákiában ezt ügyesebben csinálta az állam: Beígért mindent zöld áram beruházásért, majd elegánsan eltörölte amikor beindult a program és jó sok pénzt beleöltek sokan. Nem is veszi át senki az áramot :-). Ahogy a Fideszt ismerem 20 forintot nem ruháznék be ilyenbe.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 13:36:40

@McZozo: Vészáramnál különösen...
@Kulics: Svájcban az áramban is több az anyag. De nem ott vagyunk.
@atpijkamo: Nem is annyira, csak szövetkezni kell egy havasi emberrel, küldeni neki áramot (sajnos csak szolgáltatón keresztül lehet), ő meg visszaküldi. Több országban csinálják. Nem igazán éri meg, mert télen befagy, nyáron meg nem kell áram a havasokba, hogy telemenjenek a tározók. Helyi tárolásban kell gondolkodni: ha sikerült egy bazi nagy víztornyot privatizálni, az átsegíthet bizonyos időszakokon. Én inkább abban gondolkodom, hogy venni kellene egy kiselejtezett MÁV-tehervagont, azt megtölteni földdel, a földet beültetni vagy 4-5 smaragdfával, gondoskodni az automatikus öntözéséről és a felesleges árammal néhány emelővel felemelni, akár több m-re is, és szükség esetén (vagy amikor alatta motoszkálnak a fémgyűjtők) leengedni, és áramot termeltetni vele...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 14:06:21

@Komojtalan: Majd ha megint Gyurcsány ropja a táncot a pulpituson? A szocskosok hasonló "fejlesztést" már párszor megcsináltak:
- A '70-es évek közepén szinte ingyen volt a fűtőolaj, városokban nem biztosították a hamu elszállítását, a többség áttért olajkályhára.
- Alig 10 év után megtöbbszöröződött a fűtőolaj ára, viszont relatíve (különösen a bányászoknak és az energetikai dolgozóknak) olcsó volt az éjszakai áram, és le lehetett zárni a kormos kéményeket, kizárni a szemtelen kéményseprőket, rengetegen áttértek villanykályhára.
- A '90-es évektől kiépítették a földgáz-hálózatot, kifizettették a néppel a hálózatfejlesztést, minden kis faluba, tanyára bevezették a gázt, kitalálták a "megélhetési bűnözés" fogalmát, amitől kipusztultak a települések környékén az erdők, évente emelték a kéményadót, a nagy többség áttért a gázra.
A megújuló energiára való áttérést a nemzeti kormány sajnos nem eléggé szorgalmazta eddig, sőt az energiacégek (és az energiaigényes hőszigetelőanyag-gyártó cégek)megvesztegetési csatornái sincsenek még úgy kiépülve irányukba, mint a Kapolyi-származékok felé, így ennek a lobbinak viszonylag kisebb volt az érdekérvényesítő képessége. Az atomlobbi térnyerése megint nem arra utal, hogy jelentős állami támogatások lennének várhatók a megújuló energiára való áttéréshez. Egyfajta áttörés a Jobbik térnyerésétől várható, ők nagyon támogatják a termálvíz-hasznosítást, viszont szakemberek híján várhatóan sós patakok és tavak fogják ellepni az országot.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.09.16. 14:11:10

@Kitalátor (másként) gondolkodó: Tudod, hogy imádlak? Amit ismerek, abban pontosan egyetértek, amit nem, azt tőled tanulom.

Hedley Lamarr 2014.09.16. 14:34:36

@Kulics: @batgirl:
a jobb napelem télen is termel áramot, szórt fényből, nem mellesleg nemszórt-fény is akad télen elvétve manapság nem olyan zordak a telek, hó sem esik ami takarná.
batgirl: szigetüzemű rendszerek amik így el vannak izolálva, sokkal drágábban, mint hagyományos háznál, de függetlenedhetsz és nem csak szalmakunyhóval :D
@atpijkamo: lehet tárolni irtó nehéz egységekben amik a nagy nyomás alatt levő gázt próbálják bent tartani, H-hajtású autók egyik nehézsége a tárolóegység súlya. epic story.

2014.09.16. 14:41:22

@atpijkamo: a távhő e szempontból rossz példa, mert annak óriási a hővesztesége a továbbítás során szemben a gázzal amelyik szivárgásmentesen (jó esetben) eljut az egyedi kazánokhoz.
A távhő szolgáltatást ott találták ki ahol áramot fejlesztő erőművek feles hűtő hőjével lehetett fűteni.
Ahol gázzal vagy kőolajjal kell fűteni ott ostoba ötlet volt távfűtést csinálni.

Aureliano Buendía 2014.09.16. 16:13:40

Miért releváns az, hogy Naqypénteken? Az is munkanap, nemdebár?:)

Aureliano Buendía 2014.09.16. 16:16:42

@Cicmen: az még inkább Júdás lehetett:)

Aureliano Buendía 2014.09.16. 16:17:47

@atörökk: na, igen. Nem két forint egy napelemes rendszer kiépítése.

Aureliano Buendía 2014.09.16. 16:20:52

@batgirl: mert nem tud teljesen önellátó lenni, nyáron többet termel, mint fogyaszt, ha jól van megtervezve, ellenben télen többet fogyaszt, mint amennyit a napelemek termelnek.

Mivel a jelenlegi technikai szint mellett a többletet nem tudja tárolni, ezért az vagy megy a levesbe, vagy eladja a szolgáltatónak. Akkor viszotn használja a hálózatukat. A régi órák csak azt tudják mérni, amit te kiveszel a rendszerből, a betermelést nem. Ezért kell az óracsere, az elszámoláshoz.

Uniplet 2014.09.16. 17:03:36

@joska61: Így az igazán aljas. Ha nem tőlük veszed a rendszert, (ELMŰ) akkor repedtre szopatnak. Há nehogymár valaki más nyelje be a zsét! Ki van ez találva.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 17:08:16

@atpijkamo: Afrikából ma leginkább menekültek jönnek. És/vagy AIDS-szesek, maláriások, oligarchák (régen főelvtársak, ma milliárdosok, pl. Dr. Nagy Gábor elvtárs MSzMP KB tag, egykori DEKO-vezér (bár ő sittre került, elkapta az Interpol, nem biztos, hogy még most is vannak milliárdjai), Draskovics Tibor, Veres János, i tak dase), újabban ebolások vagy ebola-gyanúsok jönnek. Ha egyszer kiépül a hálózat, ők sem fogják 5 Ft-ért adni kW-ját az áramnak, hanem vagy a hálózat tulajdonosa, vagy jobb esetben ők maguk úgy fogják megállapítani az árat (miután egyszer-kétszer, közte karácsonykor lekapcsolják 5-6 napra az áramot)hogy az kb. 3 Ft-tal olcsóbb legyen, mint amennyiért Európában elő lehet állítani. Mint írtam, már megértem néhány energetikai átállást, úgyhogy megértem a gondolkodásmódjukat. Némelyik "tőkés" mind egyforma...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 17:34:25

@batgirl: @Kulics: Az önellátásnak valóban az a lényege, hogy racionalizálni kell az áramfelhasználást. Minden új készüléken rajta van a fogyasztása, de a régieket is be lehet mérni. Ledes világítás, laptop, ledtévé, tárcsás vagy melegvizes mosógép, centrifuga, keringetőszivattyú, automata redőny, kapuautomatika, konyhai keverőgép nem fogyaszt sokat, gyakorlatilag egy izmosabb szünetmentes tápegység elbírja napokig. Persze az egy mázsa körüli. A hőt és a melegvizet máshogy (napkollektor és/vagy faelgázsító kazán és/vagy talajszondás hőcserélő) kell előállítani. Szárítógép helyett kötél, rengeteg vállfával kombinálva, lehetőleg fedett helyen. Ami még sokat fogyaszt, az a porszívó (ha süt a nap, de akkor a szőnyegeket ki is lehet porolni), a vasaló (napsütésben jobb is vasalni) és a többi elektromos hőtermelő eszköz a kenyérpirítótól a hajszárítóig. A pirítós kenyér rákkeltő, a hajszárító töredezetté teszi a hajat...
Csimotáknak lófasz, nem 500 W-os videokártyás. egy kW közeli fogyasztású asztali számítógép, projektorral és szintén 3-500 W áramfelvételű hangrendszerrel, az előbbi pl. egy kisigényű hucul ló függelékeként. A hajsütő vasat a sparheltben is meg lehet melegíteni.
Fűnyírás kézi kaszával/báránnyal. Utóbbi végiglegeli a nyarat, szeptembertől ha kap egy kis abrakot, október végére nagyon finom lesz. Sokkal finomabb, mint egy motoros fűnyíró.

Aureliano Buendía 2014.09.16. 20:03:47

@Kitalátor (másként) gondolkodó: jó, akkor majd egy kúltúrállam fogyasztóvédelmi blogján ezt megvitatjuk:)

Aureliano Buendía 2014.09.16. 20:13:04

@Kitalátor (másként) gondolkodó: szerintem ennek nézz jobban utána, keresd a „hálózati veszteség” fogalmát. Vezeték, ellenállás, stb.

Amit a pirézek lopnak, az nem ez a kategória.

Atörökk 2014.09.16. 20:19:52

Na most posztolónak lett áramellátása???

Aureliano Buendía 2014.09.16. 20:22:47

@atörökk: még nem tudjuk, és avatott szakértőnk valamiért nem nyilatkozik meg újabban.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.16. 21:29:43

@Aureliano Buendía: Amit betáplálnak, és nem jelenik meg a mérőkön, az mind hálózati veszteség...

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.16. 23:59:42

@AtiSnatch: De ez valami másik bolygón épült házat ábrázol, merthogy nézd csak meg a naphoz képest a villanypóznák árnyékait! Ennek a bolygónak 2 napja van!
D

Anatolkarpova 2014.09.17. 03:56:33

A nyáron, egy szombaton éjfélkor elment a paneltömbben a villany. (Bp.-en, két sarokra az ELMŰ ügyfélszolgálatától.)
Az hagyján, hogy 3 órába tellett a 10 perces munka, de valahonnan északról küldték ki őket, lehet Vácról. Egy ganaj részeg nagydarab disznó, meg a "sofőrje" jött ki elmű terepjáróval. A ganaj részeg nagydarab paraszt ELMŰ-s végigkáromkodta a melót, szerencsére a kollégája - "a sofőr" - kompenzálta a visszafogottságával, próbálta nyugtatni.
Csodálkoztam, hogy nagyfeszültségű berendezésekhez részeg embert küldenek, de - biztos az évek, meg a rutin - csak nem csapta agyon a disznaját, meg volt vagy 50-60 éves, rutinos versenyző. Végig telefonon kapták az instrukciót, mégis kb. 2 órán keresztül rohangáltak egyik háztól a másikig, bizonygatva, hogy 10 perc és "mindjárt" kész.
Végül tényleg sikerült megnyomni a villanykapcsolót. Döbbenetes egy társaság az ELMŰ. Gondolom a józanabbak, értelmesebbek már rég a németeknek, osztrákoknak szerelik a villanyt.
Olyan ez, mint az egészségügy.

joska61 2014.09.17. 07:44:07

@Uniplet: Nem hinném, hogy erről van szó.

lobster thermidor 2014.09.17. 07:58:59

Ezt hozta nekünk a rezsicsökkentés. Szarabb szolgáltatás, rosszul fizetett, vagy túlterhelt alvállalkozók, lassú adminisztráció, túlszámlázás, kelletlen ügyfélkiszolgálás.
Köszönjük szépen!

toodark 2014.09.17. 09:43:12

Érdemes tudni, hogy az ELMŰ-nek komoly kötbér táblázata van. Egyrészt a "garantált szolgáltatások" (amit, ha jól értem az állam ír elő nekik), másrészt a saját ÁSZF-jük szerint is.
Ezeket ajánlom a posztolónak is alaposan átolvasni, majd utána egy nyugodt, de precíz levelet írni nekik.
Pl a Garantált Szolgáltatások 1.2 V, VI, pontjaira (ha nem térítik vissza a túlszámlázást, akkor az X.-re is), valamint az ÁSZF VI.1g, illetve h pontjaira lehetne hivatkozni. (A h.-ra azért, mert ha jól tudom, a kétirányú órát törvény írja elő)

Ezek alapján automatikusan kötbért kellene kapnia (apropó: ezt nekik kelleme maguktól adniuk, ha csak igénybejelentésre történik, az megint kötbér), másrészt kérheti az abból eredő kárának (napelem által termelt áramot nem tudta elszámolni) megtérítését. Bár ez utóbbi miatt már lehet, hogy pereskedni akarnának.

Nekem csak a számlaküldés címét felejtették el átvezetni pár hónapig, végül reklamáltam, és mellékeltem a bejelentő lapot, kiszámoltam, hogy jár nekem 9800Ft kötbér => szó nélkül kifizették.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2014.09.17. 11:18:36

@lobster thermidor: Na, ecsém ez szíp vót! Jár érte a piros lufi! Amikor minden évben kétszer emelték az árakat, akkor is ugyanezek dolgoztak(?) ott, ugyanígy vagy még rosszabban. Sőt: még csak nem is a szocskosok elqúrt privatizélése hozta, hogy a közszolgáltatók ilyenek lettek. Az ügyfélbarbár magatartás és a korrupció szektortól, tulajdonostól függetlenül létezik. Mindenhol előfordul, de ahol kommunisták jutottak valaha hatalomra, ott teljesen általános. Akkor fog megszűnni, majd ha az utolsó olyan ember is kihal az országból, akinek a születésekor jattolni "illett". Optimális esetben ez még 90-100 év - ha közben nem jutnak hatalomra olyanok, akiket (ismét) kilóra megvesznek a közszolgáltatók.
@Anatolkarpova: " Gondolom a józanabbak, értelmesebbek már rég a németeknek, osztrákoknak szerelik a villanyt. " Az ELMÜ-ÉMÁSZ tulajdonosaira gondolva ez egy érdekes meglátás... (Most akkor a fogyasztónak, vagy a tulajdonosnak szerel?)

Aureliano Buendía 2014.09.17. 12:45:21

@Kitalátor (másként) gondolkodó: szerintem gondold át ezt egy kicsit.

Amit te betáplálsz, azt a kereskedő megveszi, majd azon a hálózaton rögön el is adja annak, akinek nincs napelemem a házán. Mivel nem lehet tárolni, azt amit beraksz, ki is kell rakni valahol. Középfeszültségre meg nem tudod visszatranszformálni. Nem vész az el, hiszen van nyoma a betáplálásnak. És ennyivel kevesebbet kell mondjuk középfeszültségről transzformálni adott helyen. Nekem legalábbis ez logikus.

Aureliano Buendía 2014.09.17. 12:48:49

@Anatolkarpova: szerintem járhattál volna rosszabbul is:

www.youtube.com/watch?v=C7lE6mXN2tA

Hogy a klasszikust idézzem.

De talán számodra újdonság lesz, ahol ügyfélszolgálat van, ott nincs feltétlenül szerelői bázis is (vagy mi a tököm a neve). Szombaton éjjel pedig nemcsak a te cégednél van csak ügyelet (ha van), hanem máshol is. Szerintem egy cégtől sem várható el, hogy éjjeli ügyeletben is teljes nappali létszámot adjon.
süti beállítások módosítása