Tékozló Homár

Mért nem lehet forintban fizetni Hegyeshalmon az autópálya matricáért?

2015.01.02. 14:28 | Homár Hilda | 109 komment

autobahn01.jpg

Bár olvasónk csak azon akadt fenn, hogy nem lehetett forintban fizetni, hiába volt már Magyarországon, azért ne menjünk el szó nélkül az elég izmos 13 eurós ár mellett sem!

Kedves Homár!

Külföldön dolgozom, így december 23-án Magyarországra utaztam, hogy a karácsonyt otthon ünnepeljem. Dec. 24-én értem Magyarországra, amikor a határ átlépése után rögtön hatalmas meglepetésben részesültem. Ausztriában rendszerhibára hivatkozva nem tudtam autópályamatricát venni a magyarországi szakaszra, így ezt a magyar oldalon pótoltam. A hegyeshalmi határnál üzemelő Rajka és Vidéke Takarékszövetkezet valutaváltó ügynökénél vásároltam meg a matricát, aminek az ára 2975Ft, 13€ volt.

Természetesen nem meglepő, hogy a határnál nem középárfolyamon váltanak, viszont annál meglepőbb, hogy nem állt módomban a 2975 Ft-ot bankkártyával kifizetni.

A pénztáros hölgy, miután átadtam neki a kártyámat, tájékoztatott, hogy 13€-t terhel a kártyámra. Erre én rögtön kértem, hogy én jobb szeretném, ha 2975 Ft-ot terhelne a kártyámra, mivel annyiba kerül a matrica. Ő azt válaszolta, hogy a határnál mindenki Euroban fizet, ha ő külföldre megy, neki is az ottani devizában kell fizetni.

Ezzel teljesen egyetértettem, elmondtam neki, hogy Magyarországon vagyok és szeretném, ha a magyar fizetőeszköz a Forint, akkor az összeget forintban terhelné a kártyámra, mivel én nem Euroval, hanem bankkártyával fizetek. Erre a hölgy reakciója az volt, hogy nekik csak Euro alapú termináljuk van.

Kérdésem, hogyan lehet az, hogy Magyarországon bankkártyás fizetés esetén csak Euroban fizethetek? Feltételezem, az értékesítő nem kötelezett terminál üzemeltetésére, viszont amennyiben terminált üzemeltet és terminálfüggő, hogy meglehet-e adni a devizanemet, lehetséges-e, hogy egy értékesítő csak Euro alapú fizetést fogad el? Amennyiben ez lehetséges lenne, gyakorlatilag megteheti azt is, hogy mindig a számára legelőnyösebb árfolyamú devizában terheli a kártyát?

Ez ugye napi szinten nem egy rossz plusz bevétel az eladói oldalon...annál bosszantóbb a fogyasztói oldalon.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ancsika 2015.01.02. 15:24:34

olyan ez mint novemberben megvenni a megyei matricát ami így is úgy is csak január 31-ig érvényes... ez is vicces extra profit :)

Atörökk 2015.01.02. 15:33:54

Az Orangewayzzel sincs ilyen probléma.

igazságos 2015.01.02. 15:35:21

erről beszéltem

annyi a homárnak

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.02. 15:37:43

@atörökk: Ja, azzal nem jössz be a határon, mert kint hagynak :D

igazságos 2015.01.02. 15:40:54

@ColT: nem is mondta senki, hogy be akar jönni

hansy 2015.01.02. 16:23:40

Be kell fújni WD40-el. Az jó mindenre.

tökász 2015.01.02. 16:43:16

Nna akkor meg lehet nézni az ország másik végében, Röszkén a határon 14 eurót kérnek a 2975 Ft-os matricáért! Ez majdnem 1500 Ft-os extra haszon! Ha napi 2-300 matricát eladnak, az havi 10 milla! Van pofájuk!Gondolom az adóbevallásban persze nem ez szerepel!

Tron65 2015.01.02. 16:57:02

Hogy legyen egy kis témába vágó hozzászólás is:

"Kérdésem, hogyan lehet az, hogy Magyarországon bankkártyás fizetés esetén csak Euroban fizethetek?"
Úgy, hogy a kasszás jogellenesen megtagadja a forintban történő fizetést.

"hogy meglehet-e adni a devizanemet"
Igen, bármilyen valutát megadhat, aminek a terminált kiszolgáló banknál van árfolyama.

"lehetséges-e, hogy egy értékesítő csak Euro alapú fizetést fogad el?"
Igen, olyan földrajzi helyen, ahol a hivatalos fizetőeszköz euro.
Mivel az eset Magyarországon történt, ahol a hivatalos fizetőeszköz nem az euro, így a forint alapú fizetés megtagadása jogellenes volt.

gabors 2015.01.02. 17:30:23

Mo hat igy szertnek azok akik meg otthon maradtak !!!

gondolom a hozallas hogy kulfoldieket szopatni meg a magyaroknal is jobb... azok a magyarok meg akik mar elfelejtettek hogy is van ez orbanisztanban....

na azok is szopnak ...

es Magyarorszag egyre jobban teljesit...

kivetelesen most rettenetesen sajnalom a poszt-tolot hogy haza kellett mennie :-)

otgorbebogre 2015.01.02. 18:10:58

No ez egy igazan jo bejegyzes volt. Mondjuk azonnal hivni kellett volna a NAV-ot ott helyben hogy ez valoban igy mukodik e es atadni a bankosnak a kagylot.

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2015.01.02. 18:13:32

Na ezér köll mindig forincsot is magánál tartanija a delikvensnek!

titokmost 2015.01.02. 18:22:54

Magyarorszagon minden pos terminal forint alapu. Van olyan melyen lehet mas devizanemet kivalasztani fizeteskor. De ilyen esetekben a kartyabirtokos donti el h miben tortenjen a kartyalehuzas. Tudomasom szerint max atmen es netes terminalon mas a helyzet.

sunabajnok 2015.01.02. 20:33:00

Miért nem benzinkúton shoppoltál? Mi mindig ott vesznük.

duddva 2015.01.02. 20:57:08

Miután kiderült, hogy sz@r van a palacsintában, le is lehetett volna térni az autópályáról és megvenni a matricát a következő benzinkúton, majd vissza az M1-re.. de nem akarok ötleteket adni, ha külföldön dolgozik, fizessen csak helyettünk is:)

gabors 2015.01.02. 21:41:14

@duddva: ",ha külföldön dolgozik, fizessen csak helyettünk is:) "

na meg jobban feltunik hogy atbasszak mert ez "külföldön" kevesbe jellemzo

KisPetiBaratja · http://ferfikarorak.com 2015.01.02. 22:45:13

Ez mar csak hülye rinyálás... más hol ismeg lehet venni, lehet kerülni

gabors 2015.01.02. 23:07:58

@KisPetiBaratja: "Ez mar csak hülye rinyálás... más hol ismeg lehet venni, lehet kerülni "

de magyaroch megoldas !! nem inkabb lehuzni nem kellene senkit ?

hobbitroll 2015.01.03. 01:25:11

@fülesválasztó-punaszagú-tangakorc: nincs annyi lámpavas :(

@Aureliano Buendía: hehe ... had' ne keressem vissza, réldzset ROFL, ha feljucc rá ... kispofám :P

Black Hole 2015.01.03. 01:25:23

Nemhogy elment volna a poszter az Agip kútig! Ott plusz száz forintért dobhatott volna egy sárgát is, vagy akár egy macit

Black Hole 2015.01.03. 01:31:50

@Aureliano Buendía: vonaton meg az a baj, hogy mirelitből mikrózzák a bigmeket a büfékocsiban :-(

halaloszto 2015.01.03. 09:36:01

ez nagyon durva. fogyasztovedelem nekik, banni fogjak hogy megszulettek.

halaloszto 2015.01.03. 09:46:07

@gabors: mert baromi faraszto mindig ugyesen elkerulni hogy atbasszanak. eszre sem veszed, es arra megy el az eleted hogy figyelj es okosan csinalj mindent. es nem jut energiad es idod arra hogy elj. ezert nem jutunk soha sehova.

Vajk

Atörökk 2015.01.03. 10:20:45

Bele kellet volna brunyálni a POS terminálba.

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2015.01.03. 10:24:18

Ez a matrica dolog genetikai szinten belénk ivódott, mert minden cikkben, posztban autópályamatricáznak, miközben már évek óta annyi a "matrica", hogy kapsz egy cetlit. Ha a neten veszed, akkor meg még annyit sem.

Legalább írnák azt, hogy vinyetta, az sokkal viccesebb szó.

vackor1 2015.01.03. 10:35:50

Történet detto..
Kedvesem - osztrák állampolgár - jött hozzám tavaly novemberben, az említett határnál található IBUSZ irodában/bódéban - a számla alapján - vette meg a pályamatricát és 230 ! forinton váltották ill. számolták át az Euróját ( ha jól emlékszem ráadásul talán kp-s fizetés volt )...
Mondtam rögtön, hogy ennyiért bármennyit veszek azonnal ettől a "kedves" cégtől.. :)))
Magyarországi első élménye az idelátogató külföldinek..Remek kis hely ez..

Ducasse 2015.01.03. 11:24:24

Nagyjából másfelévé már én egyszer bejelentettem a PSZAF-nak Egyszerűen szarnak rá!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.03. 11:43:05

@Ducasse: "Mért nem lehet forintban fizetni Hegyeshalmon az autópálya matricáért?"
CSAK :D

Netuddki. 2015.01.03. 11:59:31

De sebaj, egyre olcsóbb lesz hazalátogatni. Már 320 körül van az ojró. B+ orbán!

McKinney 2015.01.03. 11:59:51

Sajnos ez túlmutat az egyszerű gyökérségen. A NúSZ-szal szerződött néhány határátkelős matricaárusító cég mindenhol ett csinálja, kamionosok jól tudják hogy a hugo viszonylati jegyet is ugyanígy adják. Azaz a törvény szerinti forint árat a szemét árfolyamjukon átváltják euróra, aztán azt húzzák le a kártyádról. Ez egy jó előre kitervelt zsíros üzlet néhány holdudvarbeli gecinek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.03. 12:00:45

@McKinney: Milyen meglepő. Ebben az országban, ilyen? :D

McKinney 2015.01.03. 12:05:01

@KisPetiBaratja: aha okosfiú. talán uazzal a zöldhatáron töki.

McKinney 2015.01.03. 12:12:12

@KisPetiBaratja: Vámosszabadinál pl. előbb jön a fix portálkamera mint az első kút. Ne vegyél jegyet, csak 165ezer a bukta. Összedobjátok, fideszseggnyalók? A határon a kpm mérleg mellett egy sima tengeri konténerben árulják a jegyet, nem meglepő módon a fent vázolt módszerrel.
Panaszkodtam anno én is, volt núszos ismerősöm. Eredmény:
1. utánanézek
2. vegyél OBU-t
3. már kirúgták

McKinney 2015.01.03. 12:19:04

@ColT: ja. Sajnos ez már annyira kispálya a többihez képest, hogy az indexen is csak a homárig jut :)

]{udarauszkasz 2015.01.03. 12:36:00

Erdekes, nekem par honappal ezelott azt mondtak, hogy azert valtjak kedvezotlenul az eurot, mert hivatalosan csak valuta elfogado, es nem valtohely lesznek. Akkor en meg kp.euroval fizettem, de mondta a csaj, hogy forinttal jobb lett volna... most meg mar nem lehet forinttal fizetni, csak euroval, azt is kedvezotlen arfolyamon?
Valaki jo nagyot kaszalt ezen, foleg az unnepekkor (2 napon keresztul folyamatosan csucsforgalom volt az M1esen Pest fele.)

]{udarauszkasz 2015.01.03. 12:50:11

Egyszeru. Ha van forint a penztarcaban, kell jonni Nickelsdorfnal, atjonni a kishataron, lemenni a leveli kisbenzinkutra, megvenni a matricat, ozt vissza. Vagy akinek van magyar sim kartyaja, megvenni a matricat telefonnal, meg a hataron. (Kezzel at kell allni magyar halozatra.)

Fazakas László 2015.01.03. 15:36:08

@Tron65:
Én minderre csupán azt tudom csak mondani, a nyáron Romániában a bánfihunyadi ÖMV benzinkútnál a bankkártyás terminálon szabadon kiválaszthattam, milyen pénznemben akarom lerendezni a vásárlást.
Fel voltak a gombok szépen sorolva:
RON (román lej);
EUR (euró),
USD (amerikai dollár, és
HUF (azaz MAGYAR FORINT!)
Én a forintot választottam, így a bankom nem is kellett hogy konvertáljon sehonnan se sehová!
Mert ott még ilyen is van!

Szerintem Magyarország egyes régióiban simán palira veszik az autósokat - mind Hegyeshalomnál, mind pedig Röszkénél. (persze ha ennyire hagyják magukat ...)
És ami a legfurcsább - senki sem jelenti fel őket AZONNAL, hanem itt rinyálnak nekünk - az igazukról!

Palira vett EMBEREK! Nem itt kellene legelőször jelezni a dolgot!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.03. 15:43:56

@Fazakas László: "Szerintem Magyarország egyes régióiban simán palira veszik az autósokat"
Ez hülyeség. Az összesben.

Fazakas László 2015.01.03. 15:51:22

@halaloszto:
A Fogyasztóvédelem lószart sem fog csinálni!
Én például feljelentettem náluk a Vámház köruti vásárcsarnok egyik üzletét, mert teljességgel törvénytetenül de ki van írva a boltnál, hogy "Bankkártyás vásárlás csak 3000 forint feletti összeg esetében lehetséges"!
Ilyen törvényi meghatározás, előírás persze sehol sincsen, nem írja elő se a bank, se a Piacfelügyelőség.
A bolt mégis folyamatosan él és virul, még csak fülük botját se mozgatják meg eme TÖRVÉNYTELENSÉGÜK elleni tiltakozásra!
A Fogyasztóvédelem pedig (eléggé sajnálatos módon) nem záratja be diszkiriminatív kereskedelmi gyakorlat és vásárlók nyilvánvaló megkülönböztetése címén az üzletet!
Mert - ez kérem itt - Magyarország!
Ám teljes mértékben függetlenül a Fideszes kormánytól és Orbán Viktortól!

Fazakas László 2015.01.03. 15:57:16

@vackor1:
arról senki sem tehet, hogy az osztrák állampolgár ENNYIRE HÜLYE!
Már eleve minek váltott át forintot? Talán nincsen neki bankkártyája?
Persze hiába kérdezem ... a magyarok szintén ennyire hülyék - a nyaralásukhoz dögire veszik nyárelőn a valutát.
Csupán én vagyok az a nagyon betegesen hülye, hogy zsebre vágom a bankkártyámat, aztán -
irány a nagyvilág.
Máig nem tudom pldául, milyen fizetőeszköz van Boszniában, Szerbiában vagy épp Szlovéniában.
Mindenütt CSAK a bankkártyámmal fizettem és KÖSZÖNÖM, DE MÉGIS JÓL VAGYOK!
Aztán - néhány nap múlva szépen levonják a költéseimet - forintban ....

Fazakas László 2015.01.03. 16:02:37

@McKinney:
Érdekesség, de például Nagylaknál a magyar oldalon lehet romániai Roviniete matricákat venni (út szélén egy fémkonténer - és bankkártyát is elfogad - forintban!)
Aztán szarok én már zaftosan akár a határvonalon álló kamerára is (ha van olyan egyáltalán),
és ha egyszer már benne vagyok az országos rendszerükben!

Újabban viszont mindig otthon veszem meg - webes felületen - akár hetekkel előtte!

Fazakas László 2015.01.03. 16:10:36

@ColT:
Ha mindenki ennyire hagyja magát - AKKOR SIMÁN MEGÉRDEMLIK!

Nem a Kossuth téren, a Szalai utcában vagy az Operánál kell kinyitni azt a nagy pofát, hogy "orbántakaroggy!", meg "szemétfidesz", hanem ilyenkor -
mindenkinek a SAJÁT ÉRDEKÉBEN!

Utána meg nagy sirámok - ide a homárba ... de ez már csak lecsengő visszhang, amire senki sem figyel igazán oda!
(már aki netán illetékes intézkedő lehetne)

58múltam 2015.01.03. 17:06:48

@Fazakas László: Igazad van, azok tehetnek róla, akiket lehúztak! Miért hagyták?! Azonnal ki kellett volna hívni a rendőröket, akik persze hamar megérkezve fölvették volna a jegyzőkönyvet, ami alapján polgári peres eljárásban vissza lehetett volna perelni - az ügyvédi költségekkel együtt - a különbözetet, már ha nem az "derül ki", hogy a kezelő magánakciója volt az egész, ő pedig vagyontalan, és mivel kirúgták, jövedelme sincs, mert akkor 3-5 év után, fál-egxmillió forinttal szegényebben újra csak a Homár marad...

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.03. 17:38:41

@Fazakas László: "Bankkártyás vásárlás csak 3000 forint feletti összeg esetében"

Sokhelyen ez a gyakorlat külföldön is. Aprócska összegnél túl sokat kell fizetni a kártyatársaságnak, nem éri meg a kereskedőnek. Tartsál magadnál aprót! Egyszer elromlik a bankkártyád, ott fogsz éhenhani az útszélen.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.03. 17:51:57

@atpijkamo: Bankkártya elromlása esetén annak adataival felhívva a bankot is lehet fizetni. Meg még pár módon.
Hogy külföldön mi a gyakorlat, senkit nem azvar. Itthon tilos ilyet csinálni.

@Fazakas László: Az összesben - itt arra gondoltam, hogy regadó, útdíjak, baleseti adó, benzinár.
Ezek ellen pont hogy a tüntetéseken nyithatod ki a szádat, mert ezek hatályos törvények.
Különben ne hisztizz, lehet kiabálás nélkül is.

I_Isti 2015.01.03. 18:23:08

Namost gonoszmulti [akármi] szolgáltatónál az ügyfélszolgálaton egy ilyen poszt után néhány ember csak azzal foglalkozik, hogy a panaszos fenekét fényesre nyalja. Ehhez képest ezzel a vérlázító eljárással mi fog történni?

>>semmi.<<

halaloszto 2015.01.03. 18:25:40

@Fazakas László: bankkartyat elfogadni nem kotelezo. forintot elfogadni kotelezo.

Vajk

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.03. 20:05:08

@I_Isti: Dehogy azzal foglalkozik, ahol magyar a helyi vezeteés, ott is leszarják az ügyfelet.

átlátó 2015.01.03. 20:05:55

Nem az a baj, hogy húsz forintért ezek a pállott szájúak az édesanyjukkal is közösülnének, hanem az a baj, hogy 23-ért a lovat is leszopnák...de a ló, az finnyás állat.

gabors 2015.01.03. 22:46:03

@duddva: amugy nem helyetted fizet hanem a csokos/mutyis zsebet tomi (akaratlanul) mert ne hidd hogy a fenti csokos nem a 2975 (minusz a jutalek)-ot fogja atutalni az allamnak... a haszon NEM Neked/Nekunk/Utfenntartok stb-nek megy hanem zsiros "extra profit" a csokos vallalkozok zsebebe megy ...

gabors 2015.01.03. 22:49:03

@McKinney: de ez ugye NEM korrupcio !! csak okosban csinaljak

hajra Mo !!!

gabors 2015.01.03. 22:53:39

@]{udarauszkasz: fasza megint mert a magyaoch/okos megoldas a meno ???

szerinem a lampavas jobb lenne ... ilyenkor szegyenlem hogy Mo-i ulevellel elek !!

vackor1 2015.01.03. 23:46:33

@Fazakas László:

Na, segítek kicsit :

" 230 ! forinton váltották ill. számolták át az Euróját ( ha jól emlékszem ráadásul talán kp-s fizetés volt )..."

ez annyit jelent, hogy €-val fizetett ( vagy €-s kártyával ) és ennyibe számolták át, azaz x €-t fizetett a matricáért, amit átszámolva 230 Ft/€ jött ki.. nem annyira bonyolult ám ezt megérteni, de ha személyeskedni szeretnél, azt is lehet:

ismeretlenül is biztos vagyok benne, hogy jóval okosabb, műveltebb, kulturáltabb nálad, pl. eszébe nem jutna ilyet írni ismeretlen emberről,és az is teljesen biztos, hogy megértette volna, amit írtam...

Black Hole 2015.01.04. 04:15:19

@gabors: felétek ez hogyan van megoldva? Gondolom vannak ott is fizetős utak. Itt nálunk sorompó van. De mondjuk nem kevés. Mindegyikre ki van írva, hogy tudsz-e kártyával fizetni, tudnak-e visszaadni, meg ilyen információk. Matrica nincs. Ha van apród, akkor azt választod, ahol nem tudnak vissza adni, és szinte menet közben dobod be a pénzt. Címlet nem érdekes, mert egy lavór méretű valamibe dobod, és ahogy lecsúszik számolja, és ha elég, akkor nyílik a sorompó. Van amelyiknél tudsz fizetni nagyobb címlettel, mert tudnak vissza adni. Meg van gyors, azon meg azok memehetnek át, akiknek van elektromos kütyüjük. Az meg olyan, hogy fenn van a szélvédőre ragasztva egy bigyó, aminek a havi díja €1, és az számolja, hogy hol milyen fizetős utat használtál, és egy hónapban egyszer levonják a bankszámláról. Ha ilyened van, akkor szinte meg sem kell állni, csak lassítasz.

fillérbaszó vadász 2015.01.04. 05:04:07

Ilyen csak az Orbán rezsimben van. Gyurcsány alatt minden rendben volt. Ja, és ÉN IS RIKÁRDÓ VAGYOK!!!!

Fazakas László 2015.01.04. 05:48:10

@58múltam:
Az ilyesmi megoldásra szokta aztán azt mondani a nagyérdemű és szakértelemmel megáldott tömeg, hogy
itt a homáron bégetni, mint a fidesz-birkák. Az is egy megoldás ....

Fazakas László 2015.01.04. 05:53:54

@halaloszto:
Hááát - ebben azért van egy kis alapvető tévedés!
Kinn vannak a kártyalogók az üzlet portálján, ami viszont azt jelenti, szerződése van egy bankkal a bankkártya elfogadására.
Ezek után eme cselekedete a szerződés megszegésének minősülhet, amit csinálnak az elfogadás megtagadásával vagy ilyetén limitálásával.
Normálisabb országban ilyenkor elsőre a bank AZONNAL és egyoldalúan felbontja az üzlettel kötött szerződést, a Fogyasztóvédelmi hatóság pedig fogyasztók diszkriminatív megkülönböztetése címén simán bezáratja a boltot.
És akkor az üzlet és személyzete a továbbiakban bátran csipoghat itt a homáron, hogy velük hűű de kibasztak ...

Fazakas László 2015.01.04. 06:01:40

@Black Hole:
Horvátországban az összes autópálya kijáratánál sorompó van! Beadod az ablakok a pénzt ... és rosszul adnak vissza!
Reklamálsz?
Nem!
Mert nem mersz! egyrészt - nyelvtudás hiánya,
másrészt - áll mögötted a sor.
Másik megoldás - bedugod a bankkártyát, zakatolás, kijön a kártya és felnyilik a sorompó. Még csak blokkot sem ad a tranzakcióról!
És utólag csodák csodája - nem basztak át egy fillérrel (lipával) sem!

Fazakas László 2015.01.04. 06:08:29

@ColT:

Hisztizik a görcs! Az ilyen pitiáner eseteken?
Ha valaki a saját érdekében egyszerűen nem tud, vagy nem mer kiállni, nekem mi közöm hozzá?

Én viszont mindig kiállok - és mindig nyerek!
Van ilyen ...

Vallalkozas Hatraltatasi Iroda 2015.01.04. 07:39:58

Magyarországon a törvényes fizetőeszköz a FORINT (papírpénz és érme) és nem a bankkártya. Innen kezdve a további fizetési lehetőségek biztosítása és ennek feltételei (pénznem, értékhatár, árfolyam) mind-mind az eladó önkéntes döntése.

halaloszto 2015.01.04. 08:48:24

@Fazakas László: nincs ilyen kitetel a bank es a bolt szerzodeseben. regen pl volt olyan kitetel, hogy nem kerhetnek felarat a kartyas fizetesert, ugyanaz kell legyen a kartyas es a keszpenzes ar. de mar az sincs.

Vajk

Black Hole 2015.01.04. 11:49:56

@Vallalkozas Hatraltatasi Iroda: kissé lejárt nézet. Ez így van, de ez szomorú. De csodálkozni nem lehet. A világon már sehol nem volt röghözkötöttség annak idején, mikor Magyarországon is arra gondoltak, hogy el kéne törölni :)

Black Hole 2015.01.04. 12:03:20

@Fazakas László: azt, hogy magyarországon, miután fel lett építve egy csomó sorompó, és működtek rendesen, azokat mért kellett lebontani, az rejtély. Vagyis nem, de mindegy. De meg amikor bankkártyával fizetsz valahol, és nem csapnak át, ez teljesen normális. Sőt, ez lehet, hogy mindenhol így van. Az a szomorú, hogy van ahol ez említést érdemel.

ferand1979 2015.01.04. 14:26:01

én még ott tartok, hogy Magyarország törvényes fizetőeszköze Ft! Forint és nem €!!!!!
Ehhez képest már sok helyütt lehet fizetni €-val...
Ezek szrint mér van aholCSAK €-val lehet!!!!Ez sem semmi!!!!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.01.04. 16:45:45

@Fazakas László: Akkor te vagy OV. Vagy mégsem, mert kétszer ő sem nyert ;)
Meg mondjuk nem szívattak meg még úgy rendesen, gondolom.

1000Ft-os kérdés : Szerinted, ha bejelenti ezt a PSZÁF-nak, mi változik? gyanítom, hogy semmi, mert ha változna, akkor nem így nyomnák. Le lesz ez zsírozva rendesen.

gabors 2015.01.04. 19:49:42

@Black Hole: valtozo... nem sokat jarok ilyen utakon a New Yorki hidak es alagutak kivetelevel

a kozeli utakon automatikus ugynevezet EZPass-el lehet fizetni (kredit kartyahoz van kotve automatikusan toltodik es ad 5% kedvezmenyt) vagy kezpenzzel.

New York allami fizetos uton (thruway) semmilyen karyaval nem lehet fizetni.... a rendszer az hogy mikor bemesz kapsz egy jegyet hogy hol mentel fel madj mikor mesz le akkor ennek alapjan fizetsz vagyis utankent tavolsaggal es kocsi tipus alapjan kell fizetni (elkerulheto nincsenek csapdak stb). Vannak azonban hidak es alagutak pl New York City ahova fizetes nelkul autoval nem lehet behajtani (illetve de mert kifele kell csak fizetni :-)

A fentiek csak a kornyekre igazak kocsival kozelmultban nem utaztam az usa-ban de hasonlo volt a helyzet ugy 10 eve mindenfele ....

A thruway-en van eves "berlet" de nem tudom a reszleteket legalabb is New York allamban... amerre en magam jarok minden utert utankent kell fizetni illeve alagutaknal athaladasonkent ... aki az emlitett elekronikus bizbaszt megrendeli (ingyenes es a kocsi rendszamahoz van rendelve, nem atruhazhato, de egynel tobb autot is lehet regisztralni) az kap 5% kedvezmenyt de van ahol tobb. Ami meg erdekes hogy az ujabb kapukon mar 50-60 mph-val lehe ezekkel is athaladni pl New Jerseyben ....

Ja nincs semmi lehuzas ...

Black Hole 2015.01.04. 20:13:01

@gabors: hát az sem vadkelet. Egész kultúrált az is. Itt még van olyan is, hogy ha rámész, és valamiért nem fizetsz, akkor következő nap, este 8-ig tudod rendezni online, minden következmény nélkül.

Gastroger 2015.01.04. 22:38:55

A matrica fix áras forintban. A poszter Mo-n vette meg a magyr matricát, magyar viszonylatra. MO-n nincs olyan , hogy csak Eur alapú pénztárgép. Föll kell gyújtani a lehúzós bódét a gecibe.

gabors 2015.01.05. 03:21:50

@Black Hole: bocs az kimaradt hogy itt is van hogy ha nem tudsz fizetni es megallsz.. (nem siman athaladsz az ezpass-en ahol ugyan nem robbantjak le a gumidat de lefenykepeznek) akkor kapsz egy beizetheto "csekket" amit itt (azt hiszem) harom napon belul kell befizetni de nem akarhol, hanem adott "utfelugyeleti irodakban" ami maceras de lehet es akkor semmi bunti vagy kesobb kuldik a buntetest ... hasonlo az eljaras ki-egett izzo (elol/hatul/feklampa) eseten ahol igazolni kell a javitast 72 oran belul... es akkor bunti automatikusan torolve ....

szoval nem "allampolgival kibaszasra" van felepitve a rendszer... ja MINDENHOL van a tabla "Last Exist Before Toll" vagyis meg az utolso lejaratnal is felhivjak a figyelmet annak aki nem tudan!!

gabors 2015.01.05. 03:23:57

@Gastroger: na ez is egy megoldas de ha tovabb akart aznap ejjel menni akkor igy sem oldodott volna meg a kerdes !!

inkabb az "okos/lehuzos megoldasokat" kellene nemzeti szinten kigyomlalni ... ja de ez persze balkanon nem szokas

Black Hole 2015.01.05. 04:14:54

@gabors: na igen! Ez valahogy így normális. Itt a gyorshajtásért harapnak, meg ha nincs befizetve, a biztosítás, vagy az gépjárműadó, vagy nincs érvényes műszaki. A gyorshajtás büntetése nagyon durva.150 környékén már kinéz az, hogy bilincs és visznek el. Aztán gyorsított eljárás, ez egy nap alatt meg is van, ennek pénzbünti a vége, de nem is ez a durva, hanem az, ahogy a biztosítás megemelkedik. Ezért aztán, ha 100-al lehet menni, akkor inkább 95-el mennek. Mondjuk ezt nem volt könnyű megszokni. Viszont nincsenek is durva balesetek. A másik ami nagy szopacs, ha nincs műszaki, vagy biztosítás, vagy adó nincs befizetve, akkor úgy elviszik az autódat, mint a pinty. Ha kiszúrják mondjuk egy parkolóban, vagy akár a lakóparkban a házad előtt, már megy is érte a trailer. A kiváltása kb annyi, hogy inkább veszni hagyod. Ezt onnan tudom, hogy a nejem kollégája szabadult meg így a kocsijától.

Fazakas László 2015.01.05. 07:00:26

@Black Hole:
Miféle csomó sorompó?
Tudtommal itt egyedül csak az M5-ösön volt valami fizetőkapus féle megoldás, az meg ráadásul a pálya csaknem mértani közepén.
Úgy valahol Újhartyánnál.
Ha lejöttél az autópályáról még Inárcsnál, majd visszamentél rá Örkénynél, akkor Kiskunfélegyházáig tökre ingyérbe ment az utazás.

Tovább meg persze nem volt semmi, csak a NAGY MAGYAR Alföld!

Fazakas László 2015.01.05. 07:05:41

@halaloszto:
Sajnálatos, DE VAN!
Én nem egy banknál utánajártam mindennek. Azoknak mind van valami szerződésük, amely üzleteknek a nagy többségénél kártyaterminálokat helyeztek ki!
Ezen szerződés pedig eléggé egyértelműen de leírja a dolgokat, amelyeket minden képpen BE KELL TARTANI!
Fizettem én már 3 kerek magyar forintot is a bankkártyámmal (a Kőbányai Family Interspar áruházban) ám nem csipogott érte senki!

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.05. 07:27:34

@Fazakas László: "Fizettem én már 3 kerek magyar forintot is a bankkártyámmal (a Kőbányai Family Interspar áruházban) ám nem csipogott érte senki!"

ŐK nem voltak taplók.

Black Hole 2015.01.05. 10:50:16

@Fazakas László: nem tudom. Annak idején voltak sorompók. Aztán el lettek bontva. Az, hogy mennyi épült, nem tudom.

Black Hole 2015.01.05. 11:02:26

@AtiSnatch: boldog új évet neked is!
Bár úgyis mind megdöglünk, mert kemtrélereznek a tuggyukkik. Jobban jársz, ha veszel ellenszert. Nekem van eladó, kupont is elfogadok!

szita szita péntek 2015.01.05. 12:34:17

Nem szabad hazajönni. Ez van.

gabors 2015.01.05. 15:41:31

@Fazakas László: akkor te valoszinuleg aludtal vagy bolcsis voltal Orban kiraly elso vekzalasa alatt bizony voltak kapuk NEM A PALYAN hanem a le- es felhajtoknal !!! Normalissan ahogy kell ha godollo fele jarsz a lehajtonal meg most is lathatok a maradvanyok ... ezt kellett volna tovabb fejleszteni es aki eves "matricat" vesz (vagy havit) annak kulon sav ahol csak fenykepeznek.. masok felhajtaskor/lehajtaskor fizet utankent amikor akar... ez a normalis sot lehet fejleszteni is kezpenz helyett kartya ... matrica helyett elektronikus jeleado stb ... de a kapuk az utankenti egyszeri hasznalatot IS lehetove teszik annak aki tenyleg ritkan hasznalja ...

gabors 2015.01.05. 15:53:30

@Black Hole: itt minden "mozgo" szabalysertesre megy fel biztositas (cegenkent mas es mas a rendszer) de ami nagyon huzos az az ittas vezetes masodik alklommal siman 60 napot lehet kapni (nem baleset csak DWI) ... ha meg seruleses a baleset a borton szinte biztos...

gyorshajtast is buntetik elvileg 10% belefer es vannak kamerak is par honapja errefele is az olcsobb es nincs pont, mint amikor a rendor allit meg ...

viszont regisztracio, biztositas vagy muszaki elmaradasakor jon egy level hogy mivan ??? (ha eladtad kozben az OK) ... es CSAK kozteruletrol vihetik el a jarmuvet de az sem mindennapos.. persze ha elviszik az sokba faj ugy kezdodik hogy $360 hurcolasi sarc !! es azon felul napi tarolas !! es utanna pedig minden buntetest parkolasi es egyebb kifizetese utan lehet csak elvinni (ha nincs muszaki akkor csak trelerrel legalabbis is a kovetkezo sarokig)

Black Hole 2015.01.05. 16:20:22

@gabors: az ittas vezetéssel kapcsolatban teljesen igazuk van. Ezzel csak egyetérteni tudok. Ez a biztosítás, adó, forgalmi dolog meg úgy van itt megoldva, hogy van a szélvédőre ragasztva belül egy kis tripla zseb. Azokba kell tenni az igazolást a befizetésről, meg a műszaki érvényességéről. Ha valamelyik nincs rendben, akkor cumi. Amúgy, ha közúti ellenőrzés van, meg sem állít a rendőr, csak int, hogy lassíts. Ha megállít, akkor már baj van. Egyetlen dolog van, amit a hiányzó biztosításra elfogadnak, ha egy hónapon belül vetted az autót, és még nem kötöttél rá. Ezt viszont az adót igazoló matrica leolvasása után látja, hogy a kocsi gazdát cserélt, mert a matrica onnan jön, ahol a forgalmi ki van állítva. Amúgy az átírás ingyen van, ha meg a lakcímed változik, akkor a forgalmira ráírod az új címet, és vissza küldöd nekik, aztán kapod az újat. Ez is ingyen van.

Black Hole 2015.01.05. 16:25:09

@gabors: ja, amit írtam, hogy nem állít meg, csak int, hogy lassíts, az azért van, mert míg elmész mellette, leolvassa a 3 igazolást, a többi meg nem érdekli.

Fazakas László 2015.01.05. 16:40:09

@gabors:
Nem aludtam, de nem jártam az autópályákon. Csak ha a cég megtérítette (de az inkább az M1 és M7-re vonatkozólag volt).
Ott meg nem emlékszem sehol kapukra.
Az M3-ason szinte sosem jártam, az M5-ösön meg az volt, amit leírtam.
Én, amikor azt láttam az utak szélén, hogy "Önöknek építjük az Önök pénzéből" transzparensek voltak ... meg a szöveg, még el-eltoltam a szekeret a pályán, de amikor belecsaptak a lecsóba és az igéreteikkel ellentétben minden autópálya fizetős lett (különösen a világbajnok M5-ös) többé sohase mentem autópályán.
Annyira azért sohasem siettem, hogy a pályadíj majd nekem a megnyert időben mindenképpen kijöjjön ...

Fazakas László 2015.01.05. 16:44:08

@Black Hole:
"Amúgy az átírás ingyen van, ha meg a lakcímed változik, akkor a forgalmira ráírod az új címet, és visszaküldöd nekik, aztán kapod az újat. Ez is ingyen van."
Ez egy jó nagy tévhit vagy alapos félrevezetés!
A lányom az okmányirodában dolgozott egy darabig. Csak úgy dőlt ott a lé az ilyen mindenféle autós hülyeségekre, hogy átírás, meg lakcímváltozás, meg más egyebek.
Szinte mindenért kellett pengetniük az autósoknak!

Black Hole 2015.01.05. 17:02:40

@Fazakas László: biztos így van. Vettem is autót, költöztetem is, meg nem is okmányirodában intézik itt az ilyesmit :)

Fazakas László 2015.01.05. 17:02:43

@Black Hole:
Egyszer söpörtem az E68-as román 1-es úton és ott bizony régóta kötelező az útdíj - na meg a befizetést igazoló Roviniete matrica.
Valamikor tényleg adtak is hozzá valami kerek sárga cimkét, a megfelelő dátumhelyeken kilyukasztva.
Amikor a kocsimat lecseréltem, a már régi matricát nagy nehezen átműtöttem az új autóm szélvédőjére.
(Eléggé cselesen volt ám megcsinálva - úgy, hogy amikor le akarják szedni, inkább szakadjon szét ...)
Nos, nekem azért sikerült .... és valahol Brassó előtt integettt az út szélén a román fakabát, hogy lassítsak. Megtettem.
Aztán látmo ám, hogy meresztgette rendesen a szemét (a szemét), de amikor meglátta a sárga kört - egyből intett, hogy máris mehetek tovább.
Pedig akkor már régóta nem adtak ki olyan cimkét, csakis a számlamint megvásárlási igazolás lehetett róla .... amit a határon, vagy a benzinkútaknál a vásárlásakor adtak. Így aztán megúsztam. Mert azt mondanom sem kell, Brassóig minden benzinkútnál megálltam, hogy vegyek magamnak matricát, de éppen sehol se lehetett kapni.
Ezek a hülye magyar autósok meg most úgy odavannak, hogy miért nincsen ha kell?
A románoknál régebben se volt - ám a csendőrség az megkövetelte és bírságoltak érte (már ha nem volt!)

gabors 2015.01.05. 17:13:02

@Fazakas László: ismet irorszagrol van szo!! gondolom...

amugy itt is (usa, new york allam) igaz..

lakcim valtozas sot kocsi valtaskor nem kell ujra fizetni ... ingyen atvezetik es kuldik az ujjat... jogsi 5 kocsi regisztracio 2 evre szol es kozben minden tovabbi nelkul lehet lakcimet valtoztatni nem kerul tovabbi penzbe

biztositas hasonloan persze az uj kocsira a biztositas lehet tobbe kerul de akkor az elozot napra atszamoljak ... termeszetesen a rendszam nem a kocsihoz hanem a tulajhoz tartozik... es mukodik szepen ahogy kell

Black Hole 2015.01.05. 17:20:34

@Fazakas László: arrafelé még nem jártam, nincs tapasztalat. De ennél az elektromos kütyünél ami nekem itt van, nem tudok jobbat elképzelni. Mikor fizetős útra megyek, akkor egyet jelez, és ennyi. Egy hónapban egyszer kapok egy számlát, ami rajta van, hogy hol jártam, mennyibe kerül, és mikor szeretnék levonni a bankszámlámról. A matrica abban a formában, ahogy ott van, az gáz. Miért vegyek több napos matricát, ha valahova egyegyszer elmegyek, és lehet, hogy nem is arra jövök vissza? Ennek a kis kütyünek a havi díja €1, de ezért még az elemcsere is úgy megy, hogy postán feladom nekik, ők meg küldik a másikat.

Aureliano Buendía 2015.01.05. 19:11:52

@Black Hole: hát, azért én azt mondom, ha jobban belegondolsz, az x távolságonként elhelyezett fizetőkapu (pl. Szerbia) pont az autópálya lényegét ölik meg. Jelesül azt, hogy mész, mint a bolond, senkitől sem zavartatva. Én örülök neki, hogy egy Bp-Nagykároly M3 részen nem kell kétszer megállnom Nagykállóig.

Aureliano Buendía 2015.01.05. 19:16:32

@Fazakas László: volt az M1 Győr-Hegyeshalom szakaszán is. És valamikor ősrégen az M3-ason is volt fizetőkapu (bódé).

Black Hole 2015.01.05. 20:16:34

@Aureliano Buendía: a sztrádára rámész Dublinban. A fizetőkapu akkor jön, mikor azokat a helyeket már elhagytad, ahonnan sokan járnak be dolgozni. Ha van elektromos bigyód, akkor csak lassítani kell. Ha van kiszámolt apród, akkor kb 5 másodperc. Ha egyéb módon fizetsz, akkor azért vagy gyors, mert ott meg szinte soha nincs senki. Ha olyan helyre mész, hogy két sztrádán is fizetni kell, akkor ez két lassítással jár. Ha rámész a fizetősre, akkor az mindig €1.8. Ha végig mész akkor is, meg ha a következő kijáratnál kimész akkor is.

Aureliano Buendía 2015.01.05. 20:25:21

@Black Hole: felmegyek az M3-ra mondjuk a Szentmihályinál, vagy M0. Utána csak akkor kell lassítanom, ha épp valaki lassabb autó előz valakit.

Black Hole 2015.01.05. 20:46:18

@Aureliano Buendía: ez egyrészt mentalitás kérdése is. Eleinte fura volt, hogy itt mindenki ráér. Itt szerintem senkit nem zavar, ha kétszer lassítani kell, esetleg meg is kell állni. De szerintem ennyit megér, hogy annyit fizetsz, amennyi szolgáltattást igénybe veszel. Mit szólnál ahhoz, ha ott is lenne olyan, hogy egyszer csak van egy tábla, hogy számítani kell, keresztbe forgalomra? Vannak olyan helyek, ahol van egy tanya, és nem építenek az egy család kedvéért felüljárót. Ha nem jó neki az a sáv, amelyik oldalán lakik, mert a másik irányba megy, akkor szépen bemegy a zöldsávig, ott van neki egy öböl, és türelmesen vár, amíg rá tud menni. Persze, ha látják, hogy ott valaki áll, azérz fel szokták engedni.

Aureliano Buendía 2015.01.05. 20:49:23

@Black Hole: hátizé. Az akkor a szó klasszikus értelmében nem autópálya.

Én olyan vagyok, hogy szeretek haladni. Gyalog is, bringával is, és ilyen vagyok autósnak is. Ez a fizetőkapus rendszer nekem csak a vérnyomásom emeli meg.

Black Hole 2015.01.05. 21:07:48

@Aureliano Buendía: hát idő kellett, mire a tempót sikerült átvenni.
süti beállítások módosítása