Rekordhosszú levelezés, amiben gyönyörűen lehet követni a problémát árnyaló tények finom adagolását mindkét részről. Külön szeretnénk kiemelni még a szinte hihetetlenül kulturált hangnemet, amiben a szóváltás zajlott, pedig a megoldásig el sem jutottak a felek. A fogyasztóvédők véleményét várjuk, de a poszt végén addig is megmondhatja, hogy ön szerint kinek van igaza.
Tisztelt "Tékozló Homár"!
Csatoltan küldök Önöknek egy levélfolyamot, amelyben az elégedetlen vásárló szerepét voltam kénytelen játszani. Kérem objektív segítségüket, hogy kinek a készülékében van a hiba, mert én úgy gondolom, hogy nem kaptam kellő tájékoztatást az ügyemben, és jogtalanul jártak el velem szemben. Várom segítő válaszukat.
Üdv.:
L.
Tisztelt *** Kft.!
Tegnap rendeltem Önöktől egy Fujitsu Lifebook A514 laptopot, és a rendelésemben nem szerepelt 31 napos kiterjesztett pixelhiba garancia, Önök mégis leszámlázták azt. Mivel nem én vettem át személyesen a laptopot, ezért a "tévedést" csak a számla itthoni kézhezvétele után érzékeltem. Kérem, jelezzék, milyen módon orvosolható ez a probléma. Várom mielőbbi válaszukat.
A rendelés száma: ***
Üdv.: L***
Tisztelt L***,
A megrendelésének átvételekor fizetés előtt a gép átadásakor, az átvételre küldött személy döntött úgy, hogy él lehetőséggel és vásárol 31 napos pixelhiba garancia szolgáltatást. Ezért kerül a számlára a termék, melyet utólagosan jóváírni sajnos nem áll módunkban.
Üdvözlettel:
H***
üzletvezető
Tisztelt H***!
Kérem, tájékoztasson, hogy Önök hogyan értelmezik a fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jogot jelen rendelésre.
Rendelés száma: ***
Üdv.: L***
Tisztelt L***,
A törvényben meghatározott módon értelmezzük.
Elállási szándékának jelzése felénk és után kérem juttassa vissza a megvásárolt, rendelésben szereplő terméket üzletünkbe, melynek vét4lárát (megvizsgálás után) a törvényben meghatározott időm belülvisszautaljuk egy Ön által megjelölt bankszámlára.
Üdvözlettel:
H***
üzletvezetőTisztelt H***!
A pixelhiba garancia szolgáltatást szeretném felmondani - előző kérdésem is erre a "szolgáltatásukra" irányult egyébként, bár ezek után az is érdekelne, ha a laptopot visszaviszem, akkor visszakapom-e pixelhiba garancia szolgáltatás árát.
Üdv: L***
Kedves L***,
Erre kérdésre már feleltem.
Engedjen meg egy példát. A tegnap megkötött utasbiztosításomat másnap nem monhatom le, mikor már elértem a célomat. Pláne nem kérhetem vissza a befizetett biztosítási összeget. Jelen esetben, ha pixelhibás lenne a megrendelt laptopja biztos vagyok benne, hogy már hétfőn jelentkeznek a csere laptopért, amin nincsen pixelhiba.
Megérétsét előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
H***
üzletvezetőTisztelt H***!
Ha jól értelmezem sorait, Önöknél nincs lehetőség a kiterjesztett garancia lemondására, még akkor sem, ha a szolgáltatást nem vették igénybe; és ha az érintett terméket, amire a garancia vonatkozik, visszaviszik, nem térítik meg a garancia árát? Kérem, hogy egyértelműen válaszoljon a kérdéseimre, az érintett jogszabályokkal alátámasztva a tájékoztatását.
Üdv.: L***
Tisztelt L***!
Az üzletben megrendelt és megvásárolt pixelgarancia biztosítást nem áll módunkban visszavásárolni.
Levelemben próbálram példával és egyértelmüen megválaszolni, hogy miért nem. Amenniben élni kíván a weben megrenelt laptopra vonatkozóan elállás jogával, mert nem az amire számított, de szeretne másik laptopot vásárol üzletüntől. Felajánlom, hogy ezt a garanciát átkötjük új laptopjának gyáriszámára.
14 napos elállás internetes vásárlásra: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1400045.KOR
Üdvözlettel:
H***
üzletvezetőTisztelt H***!
Ne haragudjon, de nem vagyok kíváncsi sem a példáira, sem arra, hogy Ön ismeretlenül mit feltételez jövőbeni tetteimmel kapcsolatosan.
Kisszerűnek és tisztességtelennek tartom azt a kereskedői magtartást, amit ebben az ügyben képvisel/képviselnek. Ön több levélváltás során sem volt hajlandó pontos tájékoztatást adni arról, hogy a linkelt jogszabály mely pontja alapján utasítja el reklamációmat, így kérek Öntől egy olyan céges elérhetőséget, ahol hivatalos, írásbeli panasszal élhetek.
Üdv.: L***
Tisztelt L***!
Levelezési címünk: L*** Budapest, ***
Üdvözlettel:
H***
üzletvezetőTisztelt H***!
Én "központi" elérhetőségre gondoltam, és nem arra a levelezési címre, ahol panaszomat, bár levélben, de ismételten Önnel kell megosztanom.
Üdv.: L***
Tisztelt L***!
Parancsoljon:
*** utca ***
Üdvözlettel:
H***
üzletvezetőTisztelt *** Kft.!
Mivel nem kaptam, nem találtam más olyan internetes elérhetőséget, ahol “hivatalos” panasszal élhetnék Önöknél cégük egyik boltjában történt vásárlásommal kapcsolatban, ezért ezúton szeretném tudomásukra hozni a következőket:
1. A budapesti *** üzletükben internetem rendeltem egy Fujitsu A514 laptopot. A laptopot egyik családtagom vette át személyesen, és én csak a számla itthoni kézhezvétele után vettem észre, hogy a számlán szerepel "Kiterjesztett pixelhiba garancia 31 nap" néven egy olyan tétel, ami nem szerepelt az eredeti rendelésemben.
2. Problémámat jeleztem a szóba forgó bolt internetes elérhetőségén, de hosszas üzenetváltások után annyira jutottam csak, hogy bizonyára az átvételre küldött személy döntött úgy, hogy szüksége van erre az opcióra, és ezt a "terméket" nem áll módomban egy nappal a megvásárlása után lemondani.
3. Hivatkoztam a felmondási és elállási jogra, ami minden vásárlót megillet, de a nekem válaszoló személy nem volt képes (vagy nem akart) pontos információval szolgálni (a következő linket csatolta teljes körű tájékoztatás gyanánt, csupán annyi engedményt volt hajlandó adni, hogy ha szeretnék másik laptopot vásárolni üzletüktől, akkor a garanciát átkötik az új laptop gyári számára.
Összefoglalva: tisztességtelennek tartom az ilyen kereskedői magatartást, amely során plusz árucikket sóznak a figyelmetlen áruátvevő személyre, és utána nemcsak, hogy nem hajlandóak elfogadni a lemondást, de a vevő hosszas érdeklődésére sem tudnak (nem akarnak) pontos információt adni az elutasítás jogi hátteréről.
A következőket várom el Önöktől:
Kérem annak tudomásul vételét, hogy nincs szükségem a "Kiterjesztett pixelhiba garanciára", ezért készpénzben kérem vissza a "szolgáltatás" árát. Ha az Önök álláspontja szerint ez nem lehetséges, kérek pontos, jogszabállyal/jogszabályokkal alátámasztott indoklást (nem jogszabálygyűjteményt)!
Rendelésem száma: ***
Tisztelettel: L***
Másolatot kap: *@*.hu
Tisztelt L***!
Egyeztettem az illetékes üzlettel a bejelentése miatt. Az ön által vázolt problémát kivizsgáltuk, és a következőkre jutottunk. Érkezett cégünkhöz egy online rendelés, amit az üzletünkben vettek át. Ott a kollégáim csak a korrektség, és az értékesítés teljessége miatt felhívták a figyelmet egy mindennapos problémára, és annak megoldására. Erre a megoldásra a vásárló vevő volt, tehát kérte a szolgáltatást. Ezt alátámasztandó az adott számlát átvette, ennek ellenértékét kifizette, majd távozott az üzletből.
Kifejezetten elutasítjuk azt a feltevést, hogy cégünk „rásóz” a vásárlóira bármit is, a vásárló a tudomására jutott információk alapján hozta meg az amúgy helyes döntést! A szolgáltatás ára semmilyen módon nem járhat vissza, (készpénz amúgy sem, csak utalás útján történhet bármi is) hiszen azt a vásárlás pillanatában felhasználtuk. Kérésére kikerestem önnek a konkrét mondatot a törvényből. Persze több is van, de tán ez a legegyszerűbb:
A fogyasztót megillető elállási és felmondási jog alóli kivételek
„20. § szerinti jog a fogyasztó által kifejezetten kért szolgáltatásokon és a karbantartás vagy a javítás elvégzéséhez felhasznált cserealkatrészeken felül kínált szolgáltatásokra vagy termékekre kiterjed.”
Ezen felül, bár törvényileg nem kötelességünk, ha másik terméket választ, a szolgáltatást át tudjuk vinni az új termékre.
Ha további kérdése merülne fel, keressen bizalommal!
Üdvözlettel:
K***
ÜzletvezetőTisztelt K***!
Sajnálom, hogy egymás idejét ilyen hosszan raboljuk, de levelét olvasva kénytelen vagyok pontosítani néhány részletet.
Az eladó úgy fogalmazott, hogy a laptop megrendelője, vagyis én, bizonyára be akarta jelölni a „pixelgarancia szolgáltatást", csak elfelejtette, mert a notebookok nagy részénél általános ez a probléma, tehát ildomos igénybe venni a plusz garanciát (ezért használtam a "rásóz" kifejezést). A laptop átvevője tehát nem "kifejezetten kérte" ezt a szolgáltatást, rátukmálták. Másnap írásban is jeleztem, hogy nincs szükségünk erre a szolgáltatásra. Ismétlem, rögtön jeleztem, ahogy lehetőségem nyílt erre, és nem a plusz garancia lejártához közel. A szolgáltatást (a gép cseréjére gondolok) nem vettem igénybe, és nem is kívánom igénybe venni még akkor sem, ha ilyen jellegű probléma lenne a géppel. (Internetes üzleteknél egyébként én azt tapasztaltam eddig, hogy hiába elérhető az „árucikk” az átvételi helyen, a vételi szándékot az interneten is meg kell erősíteni.)
Az Ön által idézett félmondat a 14. 29.§ (1) h) bekezdésre vonatkozó kitétel, a 14. 29.§ (2)-es bekezdésének kiragadott második tagmondata. Meglátásom szerint az összefüggésekből kiragadva nem vonatkoztatható az általam felvetett problémára, és megköszönném, ha pontosan levezetné nekem, hogy miért nem kaphatom vissza – ha átutalás útján is - a pénzemet. Ezek után még az is érdekelne, hogy ha elállok a notebook megvásárlásától, visszatérítik-e pixelgarancia árát?
Levelem végén megemlítem még a méltányosság gyakorlásának lehetőségét, ami persze törvényileg nem kötelességük. Ez nem egyenértékű azzal, hogy másik terméket kell választanom ahhoz, hogy megtapasztaljam az Önök jó szándékát.
Kérdezném még, hogy Ön milyen minőségben válaszolt a reklamációmra?
Üdv.: L***
Tisztelt L***!
Az vásárlás valós részleteiről nem tudok nyilatkozni, hiszen nem én voltam az adott üzletben. Csak arra támaszkodhatok, amit a kollégáim velem megosztanak. Mivel semmi okom arra, hogy megkérdőjelezzem állításukat, illetve minden fizikai tény őket igazolja, így azt készpénznek kell vennem. Először belinkeltük önnek a teljes törvényhatározatot, amire azt kérte, hogy nem találja benne ezt a részt, így kéri, hogy „ragadjam ki azt a részletet” ami önre vonatkozik. Most pedig azt állítja, hogy ez így nem megfelelő, kéri a teljes magyarázatot. Ezt a kollégáim már linkelték önnek, többet sajnos én sem tudok tenni ennek érdekében. De ha a mi érvelésünk önnek nem kielégítő, kérem forduljon a Fogyasztóvédelemhez, ők mindent kimerítően fel tudják önt világosítani a hatályos törvényekről. Mint előző levelemben is említettem, a jó szándék végig bennük van, sajnáljuk, hogy ezt nem érzik. Nemrég próbáltam önökkel telefonon is értekezni a témában, ezt viszont elutasították. Ha eláll a vásárlástól, a pixelhiba garancia ára nem jár vissza, hiszen az egy szolgáltatás, ami a vásárlás után „felhasználódik”, illetve, mert üzleten belüli értékesítés során, az ügyfél külön kérésére lett értékesítve. Mint aláírásomban is látható volt, a pécsi központunk üzletvezetője vagyok, ebben a minőségben válaszoltam panaszára.
Üdvözlettel:
K***
ÜzletvezetőTisztelt K***!
Nem utasítottam el az Önnel való egyeztetést, vissza is hívtam, ahogy lehetőségem volt rá, de Ön nem vette fel a telefonját. Levelét olvasva most már mindegy is. Részemről befejeztem az Önökkel folytatott párbeszédet, és jogi segítséghez fordulok.
Üdv.: L***
UPDATE dec. 17. 14:30
Ezt mondják az esetről a tanácsadók.
Kedves Mária!
A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés részletes szabályairól szóló jogszabály kimondja, hogy nem kérhető ellenszolgáltatás olyan szolgáltatásra vonatkozóan, amelyre nézve nem jött létre szerződés. Ennek alapján csak olyan szolgáltatás árának megfizetése kérhető, melyet interneten keresztül megrendeltél, vagy az üzletben döntöttél annak igénybevételéről. Ha nem rendelted meg, és az átvételkor sem nyilatkoztál (illetve nyilatkozott az átvevő) kifejezetten arról, hogy szeretnél vásárolni pixelhiba garanciát, csak azért mert helyben nem vetted észre ezt a plusz tételt és ezért nem vitattad a szerződés létrejöttét, még nem jelenti azt, hogy létre is jött a szerződés. Egy szerződés létrejöttéhez tehát mindenképpen erre vonatkozó kifejezett nyilatkozat szükséges. Ennek hiányában a szolgáltatás ellenértéke visszajár.
Szem előtt kell tartani azonban, hogy amíg a jogszabály a fentieket mondja ki, a gyakorlatban, ha egy üzletben szóban ajánlanak egy szolgáltatást és azt szóban elfogadjuk, majd arról kiállítanak egy számlát a későbbiek folyamán szinte lehetetlen annak bizonyítása, hogy mi nem bólintottunk rá a vételre. Érdemes ezért megnézned, hogy a számla már az átvétel előtt került-e kiállításra vagy csak az átvételkor. Ha ugyanis már előtte, a vállalkozás nem hivatkozhat arra, hogy az átvevő helyben kérte a garanciát. Ebben az esetben biztosan meg nem rendelt szolgáltatásról van szó.
A vállalkozás nem megfelelően tájékoztatott, amikor azt állította, hogy a készüléktől történő elállás esetén a pixelhiba garancia ellenértékét nem kaphatod vissza. A pixelhiba garancia ugyanis egy járulékos szolgáltatás. Abban az esetben, ha a készülék vásárlásától az átvételtől számított 14 naptári napon belül elállsz, a pixelhiba garanciára vonatkozó szerződés is megszűnik. Ilyenkor a vállalkozás nemcsak a készülék, hanem a pixelhiba garancia teljes ellenértékét is köteles visszafizetni. Azonban csak a garanciától külön nem tudsz elállni. Ilyenkor károdat maximum az átvevővel szemben érvényesítheted, ha úgy vásárolt pixelhiba garanciát, hogy erre nem hatalmaztad meg.
Ha a fenti körülmények valamelyike fennáll, és a vállalkozással nem sikerül megegyezned, eljárást indíthatsz Békéltető Testület előtt. A Testület eljárása ingyenes, és meghallgatásain az adott megyében székhellyel rendelkező vállalkozások 2015. szeptember hó 11. után indult eljárásokban kötelesek személyesen megjelenni.
UPDATE 2. 2016. jan.12.
Olvasónk küldött egy utánlövést:
Tisztelt "Tékozló Homár"!
Most érzékeltem csak, hogy a "pixelhiba garanciás" levélfolyamom felkerült a blogra. Elolvastam a jelentős számú hozzászólást, és úgy vettem ki, hogy a hozzászólók inkább az üzlet oldalára álltak, illetve az üzletnek adtak igazat az ügyemben. Az utolsó szó jogán, ha egyáltalán van ilyenre lehetőség, és érdekel egyáltalán valakit, a következőket jegyezném meg.
Talán túlságosan szubjektív, amit írok, de a nagyon udvariasnak tűnő levélváltás során nekem úgy tűnt, hogy a bolt részéről a válaszadók nincsenek tisztában a vonatkozó jogszabályokkal, ugyanis érveléseikben többszöri kérésem után sem jelölték meg pontosan azokat a paragrafusokat, amelyekkel igazukat alá tudták volna támasztani. Végig azt éreztem, arra utaznak, hogy előbb-utóbb megunom a dolgot, hisz pár ezer forintról van csak szó.
A történet látszólag mégis happy enddel zárult. Miután elküldtem a cégnek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság fórumán kapott jogi állásfoglalást (ez nagyjából megegyezik a blogon csatolt jogi állásfoglalással), a következő e-mailt kaptam:
Tisztelt L...!
Ezúton szeretném tájékoztatni, hogy - bár eredeti állásfoglalásunk nem változott - méltányosságból és bízva abban, hogy a továbbiakban is vásárlónk lesz, visszautaljuk Önnek a szolgáltatás (pixel biztosítás) összegét.
Kérem adja meg számlaszámát, ahova utalhatunk!
A kellemetlenségek és az esetleges félreértések miatt elnézését kérjük! Ha bármiben segítségére lehetek, kérem keressen bizalommal!
Üdvözlettel:
B...
Végezetül annyit még, hogy internetes rendeléseim során (4-5 millió forintnyi értékű árucikkről van szó) ez volt az első eset, amikor kellemetlenség ért. Sokan leírták, és némileg igazuk van, hogy bénáztam a mostani vásárlásom során, de ne feledjük, kettőn áll a vásár!
Üdv.:
Mária
Az utolsó 100 komment: